VW Golf III 97 jakohihnanvaihto ongelma. "pikaista apua
Valvoja: ffp jäsenet
VW Golf III 97 jakohihnanvaihto ongelma. "pikaista apua
Eli aloin vaihtamaan jakohihnaa isoveljen golf 3:seen kyseessä on 1.8litrainen ADZ moottori. Eli ongelmana on se että mihinkä merkkeihin hihna kohdistetaan. Kampiakselin hihnapyörästä löysin merkin ja pyöritin sen kohdilleen, sekä nokkapyörän merkin sain siinä myös oikein. Eli nyt on sytytys sekaisin, kun en tajunnut merkata sitä sytytyksen ratasta ja tuli tempaistua jo hihna pois. Pikaista apua tarvittaisiin, auto täytyisi saada jo huomenna ajuun.
Jep, tuota ollaan kokeiltu, mutta ei vaan lähde käyntiin, nokkapyörän merkki ei kuitenkaan tullut siihen keskelle suoraan ylöspäin vaan se täytyi tehdä itse, kun kampiakselinpöyrä oli merkissään silloin alunperin. Sytytystä kokeiltiin säädellä mutta sekään ei auttanut. Jos jollakulla olisi linkittää korjausopasta näille moottoreille niin olisin ikuisesti kiitollinen..
Omassa ADZ:ssa oli tosi hankala saada ajoitusta kohilleen pelkästään noiden kampiakselin hihnapyörän ja apuakselin merkkien kanssa. Ne kun ei tuntunut yhtä mukavasti menevän päällekkäin kuin kuvissa. Suunnattomana apuna oli vauhtipyörän kehällä oleva merkki. Eli se vihreä tulppa kokonaan pois vaihdelaatikon päältä ja lampun kanssa kurkkimaan sieltä merkki kohdilleen. Näin siis kampiakseli on oikeassa asennossa. Sitten tuo apuakselin merkki kuvien mukaan paikalleen, nokka-akseli merkki samaten ja hihna päälle. Avot! Se on siinä.
kyllä se on noilla kohdallaan, kato et se nokka on oikein, niissähän on 2 eri merkkiä, varmin tietty on ottaa venttiilikoppa irti ja kattoo nokasta yläkuolokohta, eli ku ykkösen nokat sojottaa yläviistoihin niin nokka on kohdallaan, ja alapää on kohdallaan ku noi merkit täsmää ton kuvan mukaan minkä Wolle laitto. ittellä omassa motonetin pyörä ny ku otin säädettävän pois ja siinä ei mikään merkki täsmää :D nokasta sen saa kummiski kohdalles, sama sitte mihin ne merkit näyttää kuhan nokka on kohallas =)
Eikö siinä nokka-akselin pyörässä ole ulkopinnassa selkeää merkkiä ja nuolta jossain suojamuovissa kuten kakkosen pyörissä?
Tosiaan tuonne virranjakajan alle kannattaa kurkistaa ja tarkistaa sieltäkin tuo kuvassa näkyvä lovi. Jokuhan on saattanut ruuvata jakajaa jolloin jakopyörän kuuluukin ehkä olla poskellaan, ainakin mulla apuakselin hihnapyörä heitti yhden hampaan kun hihnaa vaihdoin. Onneksi tein omat merkit, noin kannattaa aina tehdä.
Tosiaan tuonne virranjakajan alle kannattaa kurkistaa ja tarkistaa sieltäkin tuo kuvassa näkyvä lovi. Jokuhan on saattanut ruuvata jakajaa jolloin jakopyörän kuuluukin ehkä olla poskellaan, ainakin mulla apuakselin hihnapyörä heitti yhden hampaan kun hihnaa vaihdoin. Onneksi tein omat merkit, noin kannattaa aina tehdä.
Eli alamerkki oli alunperin kohdalleen kuten tässä:
Niin nokkapyörän merkki tuli tuohon kohti, eli onko tuo nokkapyörä nyt sitten ollu vika-asennossa? Jokatapauksessa tuossa asennossa se oli ennen kuin hihnan pois otin..
Eli onko venttiilikoneisto nyt sitten päin peetä?
Kampiakselin merkki sekä tuo apuakselin merkki oli kohdillaan

Niin nokkapyörän merkki tuli tuohon kohti, eli onko tuo nokkapyörä nyt sitten ollu vika-asennossa? Jokatapauksessa tuossa asennossa se oli ennen kuin hihnan pois otin..

Eli onko venttiilikoneisto nyt sitten päin peetä?
Kampiakselin merkki sekä tuo apuakselin merkki oli kohdillaan
nokkapyörän sisäpuolen merkillä -> olo <- venakopan etupuolen tiivistepinnan kohalle.
siis hetkinen, tuo viiva kuuluu tulla tuohon OT kohtaan joka seisoo tuossa suojassa! ei siis tiivistepinnan tasolle, jollei sitte siellä toisella puolella nokkapyörää ole se merkki juuri silloin tuon tiivistepinnan tasolla...
En vaan voi käsittää että miten nokkapyörä on voinut olla tuossa asennossa ja auto on toiminut kuitenkin täydellisesti, voisikohan olla että kun pyöritin kampiakselin rattaan kohdalleen, niin hihna olisi pompannut rattaalla noin paljon ylitse, että toi merkki tuli sitten tuohon kohtaan. Ei vaan oikein voi uskoa että toi hammashihna pomppisi, mutta täytyy kokeilla sitten tuohon OT merkkiin sitä nokkapyörän merkkiä.
Nokkapyörässä on se pompula tuolla punaisella kohtaa.
Älytöntä sähläystä 30minuutin homman kanssa :D
Täytynee purkaa koko jakopää taas ja laittaa kaikki merkit noin ja pyörittää se sytty sit kohdilleen takaisin ja rukoilla. Palataan astiaan kun tulee taas kysymistä. Kiitos neuvoista.
Nokkapyörässä on se pompula tuolla punaisella kohtaa.
Älytöntä sähläystä 30minuutin homman kanssa :D
Täytynee purkaa koko jakopää taas ja laittaa kaikki merkit noin ja pyörittää se sytty sit kohdilleen takaisin ja rukoilla. Palataan astiaan kun tulee taas kysymistä. Kiitos neuvoista.
Homma saatiin kuntoon! Eli sytytys oli kohdillaan kun sen noihin merkkeihin laittoi, mutta nokkapyörä ei ollut. Eli nokkapyörä oli väärässä tahdissa johtuen siitä, että merkkasin sen väärän tahdin aikana (tuo punainen merkki tuossa kuvassa). Nokkapyörä oli toisin sanoen tasan puoli kierrosta väärin. Lisäksi katsoin pyörästä väärää merkkiä..
Ai että sitä osaa olla pöljä, vasta laitoin omaan autooni uuden hihnan rempan yhteydessä ja ei siitä jäänyt kaikki oppi mieleen :D No kaikki täytyy näköjään tehdä kantapään kautta. Pääasia on että se on nyt vaihdettu.
Ai että sitä osaa olla pöljä, vasta laitoin omaan autooni uuden hihnan rempan yhteydessä ja ei siitä jäänyt kaikki oppi mieleen :D No kaikki täytyy näköjään tehdä kantapään kautta. Pääasia on että se on nyt vaihdettu.
Pompsista.
Olen paraikaa tekemässä jakopääremppaa golffiini (ADZ). Ensimmäistä kertaa kun olen pappia kyydissä, niin heräsi pari kysymystä kun autoa tänään purin ja katselin ajoitusmerkkejä:
1. Mitä mieltä raati on, onko tuo sytty kohdillaan vai hampaan verran pielessä? Kokeilin tuota pyörijää liikuttaa varovasti hahlon suuntaan, mutta ei ollut otettavissa ns. löysiä pois..
2. Millähän tämän hihnapyörän saisi helpoiten veks, paineilmalaitteita kun ei ole käytettävissä..?
Olen paraikaa tekemässä jakopääremppaa golffiini (ADZ). Ensimmäistä kertaa kun olen pappia kyydissä, niin heräsi pari kysymystä kun autoa tänään purin ja katselin ajoitusmerkkejä:
1. Mitä mieltä raati on, onko tuo sytty kohdillaan vai hampaan verran pielessä? Kokeilin tuota pyörijää liikuttaa varovasti hahlon suuntaan, mutta ei ollut otettavissa ns. löysiä pois..
2. Millähän tämän hihnapyörän saisi helpoiten veks, paineilmalaitteita kun ei ole käytettävissä..?
Tuo hihnapyörä ainakin irtoaa kun avaat nuo 4 kuusiokolopulttia. Kannattaa vaan kunnolla putsata kannat ja napauttaa avain varmasti kohdilleen ja sitten avata, ettei pääse pyöristymään. Jos pyöristyy niin isolla poranterällä poraa kannan pois niin saa sen hihnapyörän pois paikalta ja loppu kierre lähtee vaikka lukkopihdeillä.
Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 33 vierailijaa