VW Golf III 97 jakohihnanvaihto ongelma. "pikaista apua

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

Kannikka
-
Viestit: 481
Liittynyt: 23.6.2005 12:47

VW Golf III 97 jakohihnanvaihto ongelma. "pikaista apua

ViestiKirjoittaja Kannikka » 23.9.2006 17:23

Eli aloin vaihtamaan jakohihnaa isoveljen golf 3:seen kyseessä on 1.8litrainen ADZ moottori. Eli ongelmana on se että mihinkä merkkeihin hihna kohdistetaan. Kampiakselin hihnapyörästä löysin merkin ja pyöritin sen kohdilleen, sekä nokkapyörän merkin sain siinä myös oikein. Eli nyt on sytytys sekaisin, kun en tajunnut merkata sitä sytytyksen ratasta ja tuli tempaistua jo hihna pois. Pikaista apua tarvittaisiin, auto täytyisi saada jo huomenna ajuun.

Wolle
-
Viestit: 557
Liittynyt: 10.10.2005 14:45

ViestiKirjoittaja Wolle » 23.9.2006 18:14

Eikös noissakin mene apuakselin kohdistus kampiakselin hihnapyörän merkin mukaan (kts. kuvat)? Eli kampiakselille se moniurahihnapyörä väliaikaisesti paikalleen, ja apuakseli merkin mukaan kohilleen?

Kuva

KuvaKuva

Kannikka
-
Viestit: 481
Liittynyt: 23.6.2005 12:47

ViestiKirjoittaja Kannikka » 23.9.2006 19:11

Jep, tuota ollaan kokeiltu, mutta ei vaan lähde käyntiin, nokkapyörän merkki ei kuitenkaan tullut siihen keskelle suoraan ylöspäin vaan se täytyi tehdä itse, kun kampiakselinpöyrä oli merkissään silloin alunperin. Sytytystä kokeiltiin säädellä mutta sekään ei auttanut. Jos jollakulla olisi linkittää korjausopasta näille moottoreille niin olisin ikuisesti kiitollinen..

jaz525
-
Viestit: 15
Liittynyt: 24.10.2005 12:19

ViestiKirjoittaja jaz525 » 23.9.2006 19:14

Omassa ADZ:ssa oli tosi hankala saada ajoitusta kohilleen pelkästään noiden kampiakselin hihnapyörän ja apuakselin merkkien kanssa. Ne kun ei tuntunut yhtä mukavasti menevän päällekkäin kuin kuvissa. Suunnattomana apuna oli vauhtipyörän kehällä oleva merkki. Eli se vihreä tulppa kokonaan pois vaihdelaatikon päältä ja lampun kanssa kurkkimaan sieltä merkki kohdilleen. Näin siis kampiakseli on oikeassa asennossa. Sitten tuo apuakselin merkki kuvien mukaan paikalleen, nokka-akseli merkki samaten ja hihna päälle. Avot! Se on siinä.

TerZi1982
-
Viestit: 1631
Liittynyt: 1.3.2004 0:17
Viesti:

ViestiKirjoittaja TerZi1982 » 23.9.2006 19:18

kyllä se on noilla kohdallaan, kato et se nokka on oikein, niissähän on 2 eri merkkiä, varmin tietty on ottaa venttiilikoppa irti ja kattoo nokasta yläkuolokohta, eli ku ykkösen nokat sojottaa yläviistoihin niin nokka on kohdallaan, ja alapää on kohdallaan ku noi merkit täsmää ton kuvan mukaan minkä Wolle laitto. ittellä omassa motonetin pyörä ny ku otin säädettävän pois ja siinä ei mikään merkki täsmää :D nokasta sen saa kummiski kohdalles, sama sitte mihin ne merkit näyttää kuhan nokka on kohallas =)

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 23.9.2006 19:52

Eikö siinä nokka-akselin pyörässä ole ulkopinnassa selkeää merkkiä ja nuolta jossain suojamuovissa kuten kakkosen pyörissä?

Tosiaan tuonne virranjakajan alle kannattaa kurkistaa ja tarkistaa sieltäkin tuo kuvassa näkyvä lovi. Jokuhan on saattanut ruuvata jakajaa jolloin jakopyörän kuuluukin ehkä olla poskellaan, ainakin mulla apuakselin hihnapyörä heitti yhden hampaan kun hihnaa vaihdoin. Onneksi tein omat merkit, noin kannattaa aina tehdä.

Kannikka
-
Viestit: 481
Liittynyt: 23.6.2005 12:47

ViestiKirjoittaja Kannikka » 23.9.2006 20:26

Eli alamerkki oli alunperin kohdalleen kuten tässä:
Kuva

Niin nokkapyörän merkki tuli tuohon kohti, eli onko tuo nokkapyörä nyt sitten ollu vika-asennossa? Jokatapauksessa tuossa asennossa se oli ennen kuin hihnan pois otin..
Kuva

Eli onko venttiilikoneisto nyt sitten päin peetä?
Kampiakselin merkki sekä tuo apuakselin merkki oli kohdillaan

-Onze-
-
Viestit: 583
Liittynyt: 21.4.2005 18:40

ViestiKirjoittaja -Onze- » 23.9.2006 21:19

siellä nokkapyörän toisella puolella voi olla myös merkki, tarkastappa se... näin oli ainakin tuon kakkosen nokkapyörässä, toinen merkki oli sellainen "pallo" ja toinen viiva ja tuo toinen oli ihan epäloogisessa kohdassa pyörää...

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 23.9.2006 22:05

Kuvassa nokka-akseli ei ainakaan ole ajoitusmerkissä, tuon reunassa olevan loven kuuluu osoittaa tuon OT-nuolen kohtaan. Samanlaiset merkit kakkosessakin.

2Jake
-
Viestit: 64
Liittynyt: 6.7.2006 15:47

ViestiKirjoittaja 2Jake » 23.9.2006 22:17

Juu, PG koneessakin samat merkit, nokka näyttäs olevan pielessä nokka kohilleen sillä nokkapyörän sisäpuolen merkillä -> olo <- venakopan etupuolen tiivistepinnan kohalle.

-Onze-
-
Viestit: 583
Liittynyt: 21.4.2005 18:40

ViestiKirjoittaja -Onze- » 23.9.2006 22:51

nokkapyörän sisäpuolen merkillä -> olo <- venakopan etupuolen tiivistepinnan kohalle.


siis hetkinen, tuo viiva kuuluu tulla tuohon OT kohtaan joka seisoo tuossa suojassa! ei siis tiivistepinnan tasolle, jollei sitte siellä toisella puolella nokkapyörää ole se merkki juuri silloin tuon tiivistepinnan tasolla...

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 23.9.2006 23:26

Ihan oikein, sisäpuolen viivastahan Jake2 puhui. Sen kuuluu olla tiivistepinnan tasolla, mutta kuvassa punaisella merkatun viivan OT-nuolen kohdalla.

Edit: Olettaen että hihnapyörässä on lovi punaisen viivan kohdalla.

-Onze-
-
Viestit: 583
Liittynyt: 21.4.2005 18:40

ViestiKirjoittaja -Onze- » 23.9.2006 23:32

Ihmetyttää se että tuo hihna olis ollu noin kun se pois siitä on otettu... miten ihmeessä kone olis voinu toimia ajoitus noin päin perssonia?

Tuntuu että tuohon moottoriin liittyy joku kunnon legenda joltain edelliseltä omistajalta...

Kannikka
-
Viestit: 481
Liittynyt: 23.6.2005 12:47

ViestiKirjoittaja Kannikka » 24.9.2006 9:31

En vaan voi käsittää että miten nokkapyörä on voinut olla tuossa asennossa ja auto on toiminut kuitenkin täydellisesti, voisikohan olla että kun pyöritin kampiakselin rattaan kohdalleen, niin hihna olisi pompannut rattaalla noin paljon ylitse, että toi merkki tuli sitten tuohon kohtaan. Ei vaan oikein voi uskoa että toi hammashihna pomppisi, mutta täytyy kokeilla sitten tuohon OT merkkiin sitä nokkapyörän merkkiä.
Nokkapyörässä on se pompula tuolla punaisella kohtaa.

Älytöntä sähläystä 30minuutin homman kanssa :D

Täytynee purkaa koko jakopää taas ja laittaa kaikki merkit noin ja pyörittää se sytty sit kohdilleen takaisin ja rukoilla. Palataan astiaan kun tulee taas kysymistä. Kiitos neuvoista.

-Onze-
-
Viestit: 583
Liittynyt: 21.4.2005 18:40

ViestiKirjoittaja -Onze- » 24.9.2006 9:54

tarkasta ny ainaki se nokka-akseli ettei nokka osota jostain syystä alaspäin (venttiili alhaalla) ykköspytyssä, kun ne merkit on paikallaan... venakoppaa sen verran auki... ja tosiaan se alakerran ajoitus kohdalleen vauhtipyörän merkin kanssa.

Kannikka
-
Viestit: 481
Liittynyt: 23.6.2005 12:47

ViestiKirjoittaja Kannikka » 24.9.2006 13:49

Homma saatiin kuntoon! Eli sytytys oli kohdillaan kun sen noihin merkkeihin laittoi, mutta nokkapyörä ei ollut. Eli nokkapyörä oli väärässä tahdissa johtuen siitä, että merkkasin sen väärän tahdin aikana (tuo punainen merkki tuossa kuvassa). Nokkapyörä oli toisin sanoen tasan puoli kierrosta väärin. Lisäksi katsoin pyörästä väärää merkkiä..
Ai että sitä osaa olla pöljä, vasta laitoin omaan autooni uuden hihnan rempan yhteydessä ja ei siitä jäänyt kaikki oppi mieleen :D No kaikki täytyy näköjään tehdä kantapään kautta. Pääasia on että se on nyt vaihdettu.

TerZi1982
-
Viestit: 1631
Liittynyt: 1.3.2004 0:17
Viesti:

ViestiKirjoittaja TerZi1982 » 24.9.2006 17:54

juu tollain sen parhaiten oppii ku homma kusee =D

Pitkti
-
Viestit: 81
Liittynyt: 3.12.2006 22:42

ViestiKirjoittaja Pitkti » 17.12.2010 21:51

Pompsista.

Olen paraikaa tekemässä jakopääremppaa golffiini (ADZ). Ensimmäistä kertaa kun olen pappia kyydissä, niin heräsi pari kysymystä kun autoa tänään purin ja katselin ajoitusmerkkejä:

1. Mitä mieltä raati on, onko tuo sytty kohdillaan vai hampaan verran pielessä? Kokeilin tuota pyörijää liikuttaa varovasti hahlon suuntaan, mutta ei ollut otettavissa ns. löysiä pois..

2. Millähän tämän hihnapyörän saisi helpoiten veks, paineilmalaitteita kun ei ole käytettävissä..?

Neunii
-
Viestit: 644
Liittynyt: 29.1.2009 12:48

ViestiKirjoittaja Neunii » 18.12.2010 10:40

Tuo hihnapyörä ainakin irtoaa kun avaat nuo 4 kuusiokolopulttia. Kannattaa vaan kunnolla putsata kannat ja napauttaa avain varmasti kohdilleen ja sitten avata, ettei pääse pyöristymään. Jos pyöristyy niin isolla poranterällä poraa kannan pois niin saa sen hihnapyörän pois paikalta ja loppu kierre lähtee vaikka lukkopihdeillä.

Pitkti
-
Viestit: 81
Liittynyt: 3.12.2006 22:42

ViestiKirjoittaja Pitkti » 18.12.2010 21:28

Tehtävä suoritettu onnistuneesti. Oli muuten omanlaisensa operaatio vaihtaa tuohon termostaatti...


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 25 vierailijaa