Golf III etuvalojen korkeudensäätimet
Valvoja: ffp jäsenet
Golf III etuvalojen korkeudensäätimet
Tyhmä kysymys, mutta onko kolmos golffissa etuvalojen korkeudensäätimet ja jos on,missäs niitten säädin auton sisällä on? Ku ittelläni on jenkeistä tuotu kolmos
golffi ja ajattelin vaihtaa siihen angel eyessit, mutta katsastussetä sanoi, että tarvis asentaa sit kans noi valojen korkeussäätimet, niin miettisin,
että pitääkö mun vaihtaa koko valokatkaisija ns. euroopan malliseen.
golffi ja ajattelin vaihtaa siihen angel eyessit, mutta katsastussetä sanoi, että tarvis asentaa sit kans noi valojen korkeussäätimet, niin miettisin,
että pitääkö mun vaihtaa koko valokatkaisija ns. euroopan malliseen.
Mitä Angel Eyes valoilla ja korkeudensäädöllä tekemistä toistensa kanssa?
Joo no ei suoranaisesti mitään tietty, selitin asiani vähä huonosti. Mun pointti oli se ku tollaseen USA versioon asentaa e-hyväksytyt valot, ni laki vissiinki sanoo, että sit tarvii asentaa kans korkeudensäätimet. (en sit tiiä, saisinko vaihtaa tohon jotkut ei e-hyväksytyt, mutta DOT-hyäksytyt valot?!) Eli jos vaikka nyt kävelisin kauppaan ja ostaisin em. e-hyväksytyt lyhdyt ni sit tartteis kans ne korkeudensäätimet asentaa, että pääsee katsastuksesta läpi.
Eikös tuonikäisessä pitäisi joka tapauksessa olla sisältä ohjattava valojen korkeussäätö?
Tuotu tosiaan muuttoautona joskus amerikoista ni ei oo vissiin sen takia sitte.
-
- -
- Viestit: 138
- Liittynyt: 30.8.2007 23:05
Jelpatkaas vähän onnetonta. Käytin autoa leimalla, ja ensimmäistä kertaa viiteen vuoteen katsastusukko löi sitten hylsyn puuttuvasta sähköisestä korkeussäädöstä (oli toki muutakin pompautettavaa). Ei tykännyt siitä että olin poistanut säätörullan käytöstä hytistä sähköteipin avulla :) Aiemmilla kerroilla toiset katsurit ovat päästäneet mukisematta läpi vedoten tuohon 14.06.1995 päivämäärään. Tällähetkellä paikalla ovat tuollaiset perus enkelinsilmät joissa on manuaalinen säätö. Autoni on siis otettu käyttöön 17.1.1995, tuotu Suomeen vuonna 2004.
Lakihan sanoo näin
Kumpi tässä nyt on siis oikeassa, pitäisi siis tietää milloin tämä pirssi on tyyppikatsastettu, jolloin saadaan varmasti oikea päivämäärä selville. Ei huvittaisi ruveta metsästelemään uusia umpioita joista tämä paskantärkeä ominaisuus löytyy, että saadaan sedälle hyvä mieli ja autoon leima. Toisaalta voisihan tuuria kokeilla jollakin toisella konttorilla.
Lakihan sanoo näin
01.01.1995 tai sen jälkeen käyttöön otetussa, 1.1.1994 tai sen jälkeen tyyppikatsastettua mallia olevassa
autossa tulee olla lähivalojen suuntauksensäätölaite.
ARVA 71 ja 278 §, 1256/92 + 530/93
01.07.1995 tai sen jälkeen käyttöön otetussa, ennen 1.1.1994 tyyppikatsastettua mallia olevassa autossa
tulee olla lähivalojen suuntauksensäätölaite. LM 1131/73/94.
14.06.1995 tai sen jälkeen käyttöön otetussa
- lähi- ja kaukovalaisimen tulee olla hyväksytty 76/761/ETY + 89/517/ETY tai E 1/01, 5/02,
8/04, 20/02 mukaisesti. ARVA 72 §, 1256/92 + 849/95
- käytettävän lampun tulee olla tarkoitettu em. valaisimeen ja hyväksytty sanotun direktiivin tai
E 2/03, 8/04, 20/02 tai 37/03 mukaisesti. ARVA 72 §.
- DOT hyväksytyt valot eivät kelpaa N-, M2- ja M3-luokan ajoneuvoissa, 849/95
- kaikissa autossa tulee olla lähivalojen suuntauksen säätölaite. Koskee myös
kaasupurkausvaloilla varustettuja autoja. Ei kuitenkaan vaadita DOT hyväksyttyjen valojen
valojen yhteydessä. Ks. LVM:n kirje 7.11.95 2327/70/95.
Kumpi tässä nyt on siis oikeassa, pitäisi siis tietää milloin tämä pirssi on tyyppikatsastettu, jolloin saadaan varmasti oikea päivämäärä selville. Ei huvittaisi ruveta metsästelemään uusia umpioita joista tämä paskantärkeä ominaisuus löytyy, että saadaan sedälle hyvä mieli ja autoon leima. Toisaalta voisihan tuuria kokeilla jollakin toisella konttorilla.
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
01.01.1995 tai sen jälkeen käyttöön otetussa autossa tulee olla lähivalojen suuntauksensäätölaite.
ARVA 71 ja 278 §, 1256/92 + 530/93
Tuohon itse perustelisin tuon, se tyyppihyväksyntä on tässä tapauksessa aivan toisarvoinen seikka ja laissa tuo tulkitaan kuten ylemmäksi tuon asian lyhensin.
Siinä lainkohdassa tulkitaan ensisijaisesti käyttöönottopäivää tai jos sitä ei ole, syysta tai toisesta, sitten vasta tyyppihyväksyntää.
Tietääkseni jos olet käynyt yhdeltä konttorilta hakemassa hylsyn, et voi sitä yrittää saada läpi toisella konttorilla. Korjaa se vaikka tilapäisesti vakioumpioilla, joita on tässä maassa pilvinpimein.
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
-
- -
- Viestit: 138
- Liittynyt: 30.8.2007 23:05
Hmm, pitäisiköhän ihan mielenkiinnosta käydä vielä vääntämässä asiasta konttorilla jälkitarkastuksessa. Eihän se maksa kuin 8€, mikäli vielä on yhtä jyrkkä vastaus kuin eilen. Todennäköisyys että sama katsuri sattuu kohdalle on 1/8. Juuri kuulin että kaverilta saisin umpiot leimanajaksi lainaan. Mutta olisihan se asia kiva saada selville.
Oli muutenkin mielenkiintoinen katsastus kun ensiksi alkoi syynäämään alustasarjaa (vogtlandin 35mm madallus) alkoi ihan tosissaan vänkäämään että olen katkaissut jouset vieläkin tehdasmittaa lyhyemmäksi. Ei millään uskonut että en ole katkaissut. (Jouset eivät ole mitenkään tiukimmassa jännityksessä renkaiden ollessa ilmassa, muttta eivät kyllä missään tilanteessa pääse sieltä kyllä poiskaan hyppäämään) Mätkäisi jälkitarkastukseen merkinnän liian lyhyistä etujousista, että nekin pitää vaihtaa pitempiin :D Kumma juttu kun nekin ovat kelvanneet jo viidenvuoden ajan vaikka ne on joka kerta syynätty ja aina ovat samanlaiset olleet, lisäksi muutoskatsastettu sellaiseenaan. Onko teillä tähän mitään ratkaisua heittää, millä jousia saisi vielä kireämmälle, jotta kelpaa. Ilmeisesti bilsteinin sprintit jos laittaisi, niin tulisi hyvä, mutta ovat melko suolaiset hinnaltaan nii ei oikein raaski niitä tässä elämäntilanteessa investoida.
Tämän jälkeen se siirtyi kopistelemaan helmoja, kolisteli molemmat puolet kahteen kertaan ettei varmasti ole reikiä. Nekin on putsattu ruosteesta ja massattu huolella viime kesänä.
Alustaan siirryttäessä syynättiin ravistajalla jokainen pusla tarkasti läpi, ja kuulemma taka-aksenlin molemmat puslat ovat vaurioituneet. Millainen homma nämä on vaihtaa, nosturia ei itseltä löydy. Mitä mahtanee kulua huollossa tunteja tuollaisten vaihtoon? Lisäksi vaihtoon menee alapallonivel, joka oli oikeasti väljä. Sen nyt osaan vaihtaa kun piti vaihtaa toissa katsastukseen sama alapallonivel. (välttäkää toprania, kesti 19000km, seuraavaksi testiin lähtee lemförderin tekele).
Ilmeisesti himosyynääminen alkoi jousien lyhennysväitöksestä, jota ei todellakaan ole tehty, ja mitäpä tuota valehtelemaankaan. Sääli sinäänsä kun olen jo monena vuotena käynyt näyttämässä tätä ja monta muuta pirssiä ko. konttorilla näytillä, ja aina saanut todella hyvää palvelua, niin nyt sitten jäi tällainen muisto.
Oli muutenkin mielenkiintoinen katsastus kun ensiksi alkoi syynäämään alustasarjaa (vogtlandin 35mm madallus) alkoi ihan tosissaan vänkäämään että olen katkaissut jouset vieläkin tehdasmittaa lyhyemmäksi. Ei millään uskonut että en ole katkaissut. (Jouset eivät ole mitenkään tiukimmassa jännityksessä renkaiden ollessa ilmassa, muttta eivät kyllä missään tilanteessa pääse sieltä kyllä poiskaan hyppäämään) Mätkäisi jälkitarkastukseen merkinnän liian lyhyistä etujousista, että nekin pitää vaihtaa pitempiin :D Kumma juttu kun nekin ovat kelvanneet jo viidenvuoden ajan vaikka ne on joka kerta syynätty ja aina ovat samanlaiset olleet, lisäksi muutoskatsastettu sellaiseenaan. Onko teillä tähän mitään ratkaisua heittää, millä jousia saisi vielä kireämmälle, jotta kelpaa. Ilmeisesti bilsteinin sprintit jos laittaisi, niin tulisi hyvä, mutta ovat melko suolaiset hinnaltaan nii ei oikein raaski niitä tässä elämäntilanteessa investoida.
Tämän jälkeen se siirtyi kopistelemaan helmoja, kolisteli molemmat puolet kahteen kertaan ettei varmasti ole reikiä. Nekin on putsattu ruosteesta ja massattu huolella viime kesänä.
Alustaan siirryttäessä syynättiin ravistajalla jokainen pusla tarkasti läpi, ja kuulemma taka-aksenlin molemmat puslat ovat vaurioituneet. Millainen homma nämä on vaihtaa, nosturia ei itseltä löydy. Mitä mahtanee kulua huollossa tunteja tuollaisten vaihtoon? Lisäksi vaihtoon menee alapallonivel, joka oli oikeasti väljä. Sen nyt osaan vaihtaa kun piti vaihtaa toissa katsastukseen sama alapallonivel. (välttäkää toprania, kesti 19000km, seuraavaksi testiin lähtee lemförderin tekele).
Ilmeisesti himosyynääminen alkoi jousien lyhennysväitöksestä, jota ei todellakaan ole tehty, ja mitäpä tuota valehtelemaankaan. Sääli sinäänsä kun olen jo monena vuotena käynyt näyttämässä tätä ja monta muuta pirssiä ko. konttorilla näytillä, ja aina saanut todella hyvää palvelua, niin nyt sitten jäi tällainen muisto.
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Siinä ei nöyristely auta vaan pitää seisoa sanojen takana jos katsastuksessa kohdellaan väärin. Ei myöskään auta asiasta täällä kirjoittelu, valitettevasti.
Varmasti täällä ollaan kiinnostuneita mitkä paikat tekee perustellusti vääriä katsstuspäätöksiä. Ja niistä voi ja pitää tietysti valittaa asianomaiselle instanssille, mikä se sitten nykyään nimeltään onkaan.
Varmasti täällä ollaan kiinnostuneita mitkä paikat tekee perustellusti vääriä katsstuspäätöksiä. Ja niistä voi ja pitää tietysti valittaa asianomaiselle instanssille, mikä se sitten nykyään nimeltään onkaan.
Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 12 vierailijaa