Kitkarenkaat?
Valvoja: ffp jäsenet
Kitkarenkaat?
Eli kyselläänpäs täälläkin, millaisia kitkoja olette aikonut laittaa alle tulevana talvena? Itsellä ois kanssa kitkojen osto edessä ja nyt vaihtoehtoina Continental, uudet Blizzakit ja Nokialaisista WR, ehkä myös RSI. Noita vaihtoehtoja on eniten kehuttu. RSI:ssä huonona puolena(kuulema) huono ajettavuus sulalla asfaltilla. Mielipiteitä renkaista ja myös hintoja+ostopaikkoja voi laittaa.
Kokemusta on Nokian Q:sta ja RSi:stä, kyllä tuo RSi:n ajettavuus asvaltilla on mielestäni ihan riittävän hyvä talvirenkaaksi. Q:hun verrattuna asvalttiominaisuudet ovat huomattavasti paremmat.
Kovinkaan suurta moitittavaa en siis ko. renkaasta löydä, tosin kokemuksia kilpailijoiden tuotteista ei ole.
Nokian WR:n jättäisin pois ihan jo siitä syystä, että kyseessä on H-nopeusluokan rengas mikä väistämättä heikentää renkaan ominaisuuksia oikealla talvikelillä. Tuohan on suunniteltu enemmän Keski-Euroopan olosuhteisiin.
Edit: Ostit sitten RSi:t, Blizzakit tai Contit, valinta on luultavasti ihan hyvä. Listalle voi vielö listata Michelinin joka on ainakin testeissä pärjännyt.
Itse metsästin viime syksynä Contia, mutta koska noita ei tampereella ollut kenelläkään varastossa, päädyin Nokialaisiin. Kyseisen merkin saatavuus tuntui käsittämättömän heikolta :(
Kovinkaan suurta moitittavaa en siis ko. renkaasta löydä, tosin kokemuksia kilpailijoiden tuotteista ei ole.
Nokian WR:n jättäisin pois ihan jo siitä syystä, että kyseessä on H-nopeusluokan rengas mikä väistämättä heikentää renkaan ominaisuuksia oikealla talvikelillä. Tuohan on suunniteltu enemmän Keski-Euroopan olosuhteisiin.
Edit: Ostit sitten RSi:t, Blizzakit tai Contit, valinta on luultavasti ihan hyvä. Listalle voi vielö listata Michelinin joka on ainakin testeissä pärjännyt.
Itse metsästin viime syksynä Contia, mutta koska noita ei tampereella ollut kenelläkään varastossa, päädyin Nokialaisiin. Kyseisen merkin saatavuus tuntui käsittämättömän heikolta :(
Itse ottaisin profiilin mukaisiin kärryihin sen enempää miettimättä Conti3 -renkaat. Viime talven tuollaisilla ajelin ja olin erittäin tyytyväinen.
Molemmissa profiilin kärryissä on jo vanhemman sukupolven Michelin Maxi-Icet hyvällä pinnalla. Kyllähän niillä pärjää, mutta uuden sukupolven kitka on aina parempi.
On viisautta vaihtaa kitkat vaikka joka syksy. Rengasliike ei juuri veloita uusien alle laitosta, jos ostat uudet renkaat ja liukkaiden kelien alkaessa vanhat voi myydä hyvällä pinnalla/hinnalla vaikka huutonetissä.
Molemmissa profiilin kärryissä on jo vanhemman sukupolven Michelin Maxi-Icet hyvällä pinnalla. Kyllähän niillä pärjää, mutta uuden sukupolven kitka on aina parempi.
On viisautta vaihtaa kitkat vaikka joka syksy. Rengasliike ei juuri veloita uusien alle laitosta, jos ostat uudet renkaat ja liukkaiden kelien alkaessa vanhat voi myydä hyvällä pinnalla/hinnalla vaikka huutonetissä.
No ei ainakaan rahallisesti ole mitenkään järkevää. Ei se pito kovinkaan merkittävästi yhdessä talvessa heikkene, mulla Q:t ovat kestäneet 3 talvea ja 2 kesää. Tosin kolmantena talvena kyllä huomasi ettei pitoa ollut ihan entiseen malliin.On viisautta vaihtaa kitkat vaikka joka syksy.
Edit: Nyt siis Q:t kesärenkaina ja RSi:t alla talvella.
Eiks joku Bridgestonen kitka ole ollut aika surkea noissa testeissä viimevuosina?
Kokemusta Nokian Q (225/55/16, 185/65/15), Nokian RSi (225/45/18, 205/60/15) ja en voi moittia. Pitoa on... Totta, että Nokian kitkat (Q etenkin) on melko pehmoinen ajella kuivalla, mutta ainakin itse priorisoin tuon pidon talviolosuhteissa nro 1:ksi.
WR yms. saksankitkat on mun mielestä ainakin mainettaan parempia. Jos ns. puoli-ilmaiseksi saisi, niin ainakin itse ajelisin talven moisella. Kokemusta yhdestä talvesta Continentalin saksankitkoilla ajelusta, eikä ne nyt niin olemattomat ole kuin osa porukasta mainostaa. Toki kauaksi jäädään siitä Q tai R nop. luokan kitkarenkaasta...
En kyllä itse mieluusti kahta, maks. kolmea (jos ei paljoa ajele) vuotta kauempaa kitkoilla ajelisi.. Toisaalta, tokko ne 5v alla pyörineet nastarenkaat sen kummempia on vaikka sitten ei yhtään nastaa olisi irronnut.
Kokemusta Nokian Q (225/55/16, 185/65/15), Nokian RSi (225/45/18, 205/60/15) ja en voi moittia. Pitoa on... Totta, että Nokian kitkat (Q etenkin) on melko pehmoinen ajella kuivalla, mutta ainakin itse priorisoin tuon pidon talviolosuhteissa nro 1:ksi.
WR yms. saksankitkat on mun mielestä ainakin mainettaan parempia. Jos ns. puoli-ilmaiseksi saisi, niin ainakin itse ajelisin talven moisella. Kokemusta yhdestä talvesta Continentalin saksankitkoilla ajelusta, eikä ne nyt niin olemattomat ole kuin osa porukasta mainostaa. Toki kauaksi jäädään siitä Q tai R nop. luokan kitkarenkaasta...
En kyllä itse mieluusti kahta, maks. kolmea (jos ei paljoa ajele) vuotta kauempaa kitkoilla ajelisi.. Toisaalta, tokko ne 5v alla pyörineet nastarenkaat sen kummempia on vaikka sitten ei yhtään nastaa olisi irronnut.
-
- -
- Viestit: 2953
- Liittynyt: 23.7.2003 21:31
- Viesti:
Pitäis kans ostaa talvipallot, luultavasti kitkat. Gislaved soft frost 2:sta oon aatellu, mutta saisko tälle
vähän perusteluja? Löytyykä jostain testiä missä tuo on mukana?
Eilen kävin kirjastossa lukasemassa tuon uusimman Tuulilasin testin, mutta en muista että olis contia ollut siinä. Enkä muuten koko hiton testistä löytänyt mainintaa rengaskoosta! Tietääkö joku minkä kokosia renkaita siinä testattiin?
Miksi miettiä kitkarenkaita kun vain yksi vaihtoehto on olemassa: ContiVikingContact 3.
vähän perusteluja? Löytyykä jostain testiä missä tuo on mukana?
Eilen kävin kirjastossa lukasemassa tuon uusimman Tuulilasin testin, mutta en muista että olis contia ollut siinä. Enkä muuten koko hiton testistä löytänyt mainintaa rengaskoosta! Tietääkö joku minkä kokosia renkaita siinä testattiin?
Ainakin TM:n viimetalvisessa testissä tuo pärjäsi hyvin. Tosin tuo testeissä pärjääminen nyt vaihtelee sen mukaan mitä mikäkin testi eniten painottaa.
Itsekin kyseistä rengasta kyttäsin, mutta kun sitä ei Tampereelta saanut mistään (koko todella "harvinainen" 175/70R13) niin ostin RSi:t. Loppujen lopuksi on ihan sama, mitkä ostaa kun pysyttelee näissä tunnetuissa merkeissä.
Edit: Taisikinolla jo edeltävänä vuonna tuo testi kun viime syksynä nuo renkaanikin jo ostin.
Itsekin kyseistä rengasta kyttäsin, mutta kun sitä ei Tampereelta saanut mistään (koko todella "harvinainen" 175/70R13) niin ostin RSi:t. Loppujen lopuksi on ihan sama, mitkä ostaa kun pysyttelee näissä tunnetuissa merkeissä.
Edit: Taisikinolla jo edeltävänä vuonna tuo testi kun viime syksynä nuo renkaanikin jo ostin.
jiisimula kirjoitti:Eiks joku Bridgestonen kitka ole ollut aika surkea noissa testeissä viimevuosina?
No ei todellakaan, Blizzakit pärjänny menneinä vuosina pirun hyvin. Itselläkin oli 3 tollaset ja ei voi ku kehua. Mutta nyt kyselinkin, että onko uutuudet menny ohi? Ja varmaanhan noissa kehitustä kokoajan tapahtuu...Pitäskö sit innostua ostamaan noi Nokian WR:t? Missäköhän hinnoissa 225/45 17 koossa nuo pyörii?
-
- -
- Viestit: 2953
- Liittynyt: 23.7.2003 21:31
- Viesti:
Pitäis kans ostaa talvipallot, luultavasti kitkat. Gislaved soft frost 2:sta oon aatellu, mutta saisko tälle
Quote:
Miksi miettiä kitkarenkaita kun vain yksi vaihtoehto on olemassa: ContiVikingContact 3.
vähän perusteluja? Löytyykä jostain testiä missä tuo on mukana?
No erittäin hyvä rengas ajaa. Ei tee mitään yllätyksellistä. Pito kitkaksi joka pinnalla omien kokemuksien mukaan vähintäänkin riittävä. Hiljainen, ei vetele urissa, kertoo kuskille tehostamattoman ohjauksen kautta kaiken oleellisen. TM:n viime vuosien testejä ku tsekkailee, niin kehua tulee myös sieltä puolelta. Rengasmaa tampereella lielahdessa ainakin myi contit mulle viiime syksynä.
Tuulilasin testissä oli kokona 205/55-16". Ja Nokialta myös yksi kpl 17" mukana.
Ja muistaakseni taisi olla muutama vuosi siiten, kun Bridgestone lanseerasi uudet Blizzakit (olisiko ollut WS50 tai joku vastaava malli), niin TM:ssä todettiin, että ensimmäistä kertaa heidän testien historiassa he eivät suosittele näitä renkaita tieliikennekäyttöön. Syy: Liian yllätykselliset kuivankelin/sulan asfaltin ominaisuudet. Totesivat Bridgestonen menneen liian pitkälle hakiessaan hyviä lumiominaisuuksia, ja samalla renkaan menettäneen asfalttiominaisuudet lähes kokonaan. Väistökokeessa(kuiva asfaltti) rengas oli aiheuttanut täysin ennalta-arvaamattomia heittoja, jolloin kuljettaja ei pystynyt pitämään autoa hallinnassa.
Ja muistaakseni taisi olla muutama vuosi siiten, kun Bridgestone lanseerasi uudet Blizzakit (olisiko ollut WS50 tai joku vastaava malli), niin TM:ssä todettiin, että ensimmäistä kertaa heidän testien historiassa he eivät suosittele näitä renkaita tieliikennekäyttöön. Syy: Liian yllätykselliset kuivankelin/sulan asfaltin ominaisuudet. Totesivat Bridgestonen menneen liian pitkälle hakiessaan hyviä lumiominaisuuksia, ja samalla renkaan menettäneen asfalttiominaisuudet lähes kokonaan. Väistökokeessa(kuiva asfaltti) rengas oli aiheuttanut täysin ennalta-arvaamattomia heittoja, jolloin kuljettaja ei pystynyt pitämään autoa hallinnassa.
Onhan se jo vuosia sitten todettu, ettei ne tuolla lehdissä tiedä testaamisesta mitään. Toinen lehti saa erilaiset tulokset kuin toinen, jotta jokainen rengasvalmistaja pääsee pätemään testivoitoilla. Joten turha kait niitä testejä on kuin raamattua lukea.
Lisättäköön, että alle on tulossa uudet täksi talveksi lanseeratut Bridgestone Nordicit. Vielä aivan ensimmäiset kitkat, jotka ikuna olen omannu.
Lisättäköön, että alle on tulossa uudet täksi talveksi lanseeratut Bridgestone Nordicit. Vielä aivan ensimmäiset kitkat, jotka ikuna olen omannu.
Nuo kaikki samat plussat voisin mainita myös Nokian RSi:stä, joka tosin on hitusen Q:ta äänekkäämpi karkealla pinnalla. Testien mukaan myös Contia äänekkäämpi tosin, hiljainen silti.No erittäin hyvä rengas ajaa. Ei tee mitään yllätyksellistä. Pito kitkaksi joka pinnalla omien kokemuksien mukaan vähintäänkin riittävä. Hiljainen, ei vetele urissa, kertoo kuskille tehostamattoman ohjauksen kautta kaiken oleellisen. TM:n viime vuosien testejä ku tsekkailee, niin kehua tulee myös sieltä puolelta. Rengasmaa tampereella lielahdessa ainakin myi contit mulle viiime syksynä.
Blizzakit eivät jostain syystä jokunen vuosi takaperin pärjänneet testeissä, mutta nyt suunta on taas nousujohteinen.
Edit: Tosiaan Rengasmaa myy Conteja, mutta kun noita silloin kyselin niin pari viikkoa olisi saanut vähintään odotella vaikkei ollut edes pahin sesonki päällä. Tuon edellisen RSI-kommentin tarkoituksena oli ilmaista, että kaikki nuo laaturenkaat hyviä on eikä erityisesti kehua RSi:tä.
Viimeksi muokannut SS, 20.9.2006 9:44. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
- -
- Viestit: 1136
- Liittynyt: 12.5.2004 23:20
ittellä viimetalven pyöri michelin x-ice:t alla, sama pyörät on myös pakussa alla (tai siis vähä ehkä eri kokoset:)
mitään moittimista en ko. renkaista oo vielä löytäny (205/50/16).. toimii lumella erit.hyvin ja jäälläkin pitää yllättävän hyvin.. toissatalvena pyöri jotku nokian "kitkanasta" pyörät alla jotka oli kyllä jotain aivan uskomatonta, pitoa ei ollut ollenkaan ja nastat lähti etupyöristä kiitoon ekana talvena (olkoot vaan kuskis vika); tulin siihen tulokseen et eiköhän noi nastapyörät saa jo nykypäivänä unohtaa :)
mitään moittimista en ko. renkaista oo vielä löytäny (205/50/16).. toimii lumella erit.hyvin ja jäälläkin pitää yllättävän hyvin.. toissatalvena pyöri jotku nokian "kitkanasta" pyörät alla jotka oli kyllä jotain aivan uskomatonta, pitoa ei ollut ollenkaan ja nastat lähti etupyöristä kiitoon ekana talvena (olkoot vaan kuskis vika); tulin siihen tulokseen et eiköhän noi nastapyörät saa jo nykypäivänä unohtaa :)
Tosiaan kannattaa kiinnittää huomiota mitä kokoa ja minkä painoisen auton alla renkaita on testattu. Sekä koska testatut renkaat on valmistettu. Samaa rengasta kun myydään saman näköisenä ja samalla nimellä yleensä useampi vuosi ja pinnan alla on silti tapahtunut kehitystä.Enkä muuten koko hiton testistä löytänyt mainintaa rengaskoosta! Tietääkö joku minkä kokosia renkaita siinä testattiin?
Ei siis kannata niin kovin syvällisesti noiden testien tuloksia tuijottaa. Joskus ihtettelin kun TM:n testissä joku rengas oli kärkipäässä ja Tuulilasin testissä sama rengas oli hännillä, jos testejä lukee niin kannattaa samalla katsella useamman lehden testit läpi.
Passatissa on Blizzakit (205/55x16) ja Caravellessä RSi (225/55x16).
Tietenkin hieman huono vertailla kun täysin eri kokoiset / tehoiset autot mut viime talven perusteella valitsisin kyl passatiin nyt RSi ennen kuin Blizzakit.
Noita testien tuloksia ei kannata suoraan katsella vaan lukee sen jutun kokonaan ja katsoo mikä ominaisuus itselle on tärkeää, eteenkin kitkoissa eroa tulee siitä ajeleeko lumisilla sivuteillä vai paljailla pääteillä, testeissä on päätetty omat painoarvot arvosteluille ja ainakaan omalla kohdalla ne ei aina oo samassa arvoasteikossa.
Tietenkin hieman huono vertailla kun täysin eri kokoiset / tehoiset autot mut viime talven perusteella valitsisin kyl passatiin nyt RSi ennen kuin Blizzakit.
Noita testien tuloksia ei kannata suoraan katsella vaan lukee sen jutun kokonaan ja katsoo mikä ominaisuus itselle on tärkeää, eteenkin kitkoissa eroa tulee siitä ajeleeko lumisilla sivuteillä vai paljailla pääteillä, testeissä on päätetty omat painoarvot arvosteluille ja ainakaan omalla kohdalla ne ei aina oo samassa arvoasteikossa.
Tuolta löytyy tietoja:
http://www.rengasmarket.fi/page?pageId=31
http://www.rengasmarket.fi/page?pageId=31
No justiinsa. Soitin tuonne Rengastien autotarvikkeelle, kun sielä noita gislavedejä näytti olevan, niin meinas ettei Soft Frost 2:sta saa 14-tuumaasena. Voiko olla näin?!?
Entäs mahtaako tuolla Gislavedillä ja Continentalilla olla melussa miten paljon eroa?
Ajan kohta ens talven pelkillä vanteilla prkl! :)
Entäs mahtaako tuolla Gislavedillä ja Continentalilla olla melussa miten paljon eroa?
Ajan kohta ens talven pelkillä vanteilla prkl! :)
^On ollut asiantuntematon liike: Soft Frost 2 koot
OT: Joskus etsin hkpl2:sta koossa 185/70R13, 2 liikettä väitti ettei kyseistä rengasta valmisteta ko. koossa. Ilmeisesti noilla puljuilla on liikaa asiakkaita kun eivät viitsi edes katsoa listoista saatavilla olevia kokoja.
OT: Joskus etsin hkpl2:sta koossa 185/70R13, 2 liikettä väitti ettei kyseistä rengasta valmisteta ko. koossa. Ilmeisesti noilla puljuilla on liikaa asiakkaita kun eivät viitsi edes katsoa listoista saatavilla olevia kokoja.
Täällä on ainakin jotain Gislavedin renkaita :
http://www.aluvanne.com
eli Auto- ja rengasmyynti M.Lähdesmäki, Kauhajoki
http://www.aluvanne.com
eli Auto- ja rengasmyynti M.Lähdesmäki, Kauhajoki
Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 20 vierailijaa