G2 digifantti sähköongelmaa (Jälleen)

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

hykkyrä
-
Viestit: 1068
Liittynyt: 20.8.2004 13:05

G2 digifantti sähköongelmaa (Jälleen)

ViestiKirjoittaja hykkyrä » 18.9.2006 18:19

Startti tuosta ensin meni: http://ffp-motorsport.com/bb/viewtopic. ... highlight=

Ja nyt tähän samaan yhteyteen ilmaantunut muutakin sähkövikaa. Tuota starttia purkaessa, kasatessa ja eri solenoideja kokeillessa se alkoi... Kun laittaa virrat päälle niin alkaa releet huutamaan ja rätisemään, sekä kiekkamittari pomppaa tappiin asti.

Rele joka sitä mekkalaa pitää on paikasta nro 12, sen päässä on numero 80. Jollain tavalla tämän releen huutamiseen on kytköksissä rele paikasta nro. 3, ja tämän releen päässä on numero 32. Eli jos jompikumpi em. releistä on irti, niin mitään ylimääräisiä ääniä ei kuulu, eikä myöskää kierrosmittari hypi miten sattuu. Tosin tuolloinkin ilman noita releitä kun kytkee virrat pälle/ pois, niin se mittari kyllä hieman värähtää, jota se mielestäni ei ole ennen tehnyt.

Bensapumppu käy virtojen ollessa päällä kokoajan, tosin sen käyntiääni kuullostaa samalta kuin tuon releen vaikerointi. Parikertaa on myös käynyt niin, että vaikka releet on paikallaan niin se rutina/ surina ei ala heti. Tällöinkin bensapumppu pyörii, mutta normaalin kuuloisesti. Ja todellakin ei sammu itsestään, vaan pyörii ja pyörii.

No, tänään sitten yritettiin käynnistää sitä hinaamalla (startti paskana), niin ei meinannut käynnistyä niin millään. Ja kun käynnistyi, niin kävi todella huonosti ne sekunnit kun se nyt käynnissä pysyi. Eli todella epätasaisesti.

Tulipahan varmaan taas todella selkeää tekstiä, mutta ei tässä vitutuksessa parempaan pysty. Ja jos jollain herää jotain ideoita mahdollisesta viasta, niin kirjoittele tähän viestiketjuun, kiitos.

No lisätään sen verran, että G2 -91 ja digifantti.
Viimeksi muokannut hykkyrä, 23.12.2006 15:37. Yhteensä muokattu 3 kertaa.

-Onze-
-
Viestit: 583
Liittynyt: 21.4.2005 18:40

ViestiKirjoittaja -Onze- » 18.9.2006 19:23

kato tosi tarkasti ettei mikään virtajohto +15 ota maihin...

Mikhauta
-
Viestit: 3845
Liittynyt: 23.7.2003 10:18

ViestiKirjoittaja Mikhauta » 18.9.2006 19:24

12 on polttoainepumpun rele, 3 ei selvinnyt perhealbumista.

hykkyrä
-
Viestit: 1068
Liittynyt: 20.8.2004 13:05

ViestiKirjoittaja hykkyrä » 18.9.2006 19:38

Itseltä löytyi toinen polttoainepumpun rele. Sitä kun koitti, niin se mekkala oli aavistuksen vaimeampaa, mutta mekasti kuitenkin. Tuokin on käytetty rele, että sen kunnosta ei ole tarkkaa tietoa. Paikassa no. 3 olevan releen varaosanumero on 357 906 381.

Mikhauta
-
Viestit: 3845
Liittynyt: 23.7.2003 10:18

ViestiKirjoittaja Mikhauta » 18.9.2006 20:02

Tuolla numerolla tulee vain rele, paikka on kyllä se 3.

hykkyrä
-
Viestit: 1068
Liittynyt: 20.8.2004 13:05

ViestiKirjoittaja hykkyrä » 18.9.2006 20:49

Taas piti käydä koittamassa. Virrat päälle, ei releiden möykkäystä. Bensapumppu alkoi pyörimään, mutta ei sammu itsekseen. Virrat pois ja päälle parikertaa uudestaan. No johan alkoi bensapumpunrele surisemaan ja kierrosmittari pomppasi päälle 7000. Kun rele surisee niin aluksi ei syty öp:n varoitusvalo, vaan vasta 3-4sek. kuluttua ja samalla alkaa se summeri soimaan mittaristossa.

Kun se rele surisee, niin bensapumppukin käy todella katkonaisesti. Noita johtoja ei nyt viitsi tossa pimeässä alkaa tarkistelemaan, mutta mistä kannattaisi huomenna aloittaa?

Niin ja on koitettu uudella virtalukonpohjallakin.

Edit. Se kolmospaikan rele on digifant control unit relay.

Tuolla kytkentäkaavio, jos se auttaisi:
http://www.autolib.diakom.ru/CAR/Volksw ... S/6913.pdf

-Onze-
-
Viestit: 583
Liittynyt: 21.4.2005 18:40

ViestiKirjoittaja -Onze- » 18.9.2006 22:55

tarkasta akun jännite, kuulostais niinku se rele "hitsais" eli räpyttää siks ku ei tuu tarpeeksi ampeereita!

hykkyrä
-
Viestit: 1068
Liittynyt: 20.8.2004 13:05

ViestiKirjoittaja hykkyrä » 18.9.2006 23:08

12.5v. on jännitettä. Milläs periaattella sen pitäisi pysäyttää se bensapumppu? Eli, kun laittaa virrat päälle niin normaalisti se on pyörinyt n.1 sekunnin, ja nyt se vaan jää pyörimään. Siis, mistä se saa sen pysäytys/ käynnistys signaalin?

-Onze-
-
Viestit: 583
Liittynyt: 21.4.2005 18:40

ViestiKirjoittaja -Onze- » 18.9.2006 23:16

en tiedä sen releen napajärjestystä, mutta koitas mitata jännite sieltä taulusta mihin se räpyttävä rele kuuluu et tuleeko sinne vaadittava jännite... on varmasti pelkkää arvailua, mutta nuo sähköjutut osaa sit olla tosi vittumaisia ja 90% tapauksista on miinus puolella se vika, eli maadoitushäiriöt...

hykkyrä
-
Viestit: 1068
Liittynyt: 20.8.2004 13:05

ViestiKirjoittaja hykkyrä » 18.9.2006 23:45

Autossa virrat päällä napa n. 30=12.5v, 87=0v, 86=12.5v, 85=0.56v.?
Virrat pois 30=12.5v, ja kaikki muut nolla.

Mistäänhän minä en mitään tiedä, mutta mikähän tämä 0.56volttia on??

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 19.9.2006 0:10

http://en.wikipedia.org/wiki/DIN_72552

Vuotojännitettä. Haitallisuus riippuu siitä miten se putoaa kuormitettuna.

Kato pitäiskö moottorinohjausboksin maadoittaa toi rele kun auto käy vai pitäskö sille antaa jännite. Jos maadoittuu tahtttomasti viallisen johtimen eristyksen takia niin sittenhän rele vetää koko ajan.

-Onze-
-
Viestit: 583
Liittynyt: 21.4.2005 18:40

ViestiKirjoittaja -Onze- » 19.9.2006 0:24

tietenkin joku vois mitata omastaan tuon relepaikan jännitteet nii sais vertailuja... ite en pääse mittaamaan ku vasta ehkä v-loppun, ei tos 3 koppases gti:ssä pitäs olla mitään eroa juuri tuolla alueella...

hykkyrä
-
Viestit: 1068
Liittynyt: 20.8.2004 13:05

ViestiKirjoittaja hykkyrä » 19.9.2006 0:45

Vielä ohjainlaitteen relepaikasta tulleet lukemat.

Virrat päällä: 85=0V, 30=12.5V, 86=12.5V 87=0.31V??
Virrat pois: 30=12.5V, muut 0V

Tosta Jormalaisen sanomasta nyt en oikein ymmärtänyt mitään. No jos menisi nukkumaan ja miettisi aamulla uudestaan. :)

-Onze-
-
Viestit: 583
Liittynyt: 21.4.2005 18:40

ViestiKirjoittaja -Onze- » 19.9.2006 10:52

oliko akku kytkettynä silloin kun sitä startti remppaa teit? ei sattunu kipinöitä lentelemään asentelun aikana? Jos näin niin voi olla että sitä vikaa pitää lähteä ihan ECU:lta asti...
Oliks tos relenavassa 87 niin perässä a tai b merkintää?

hykkyrä
-
Viestit: 1068
Liittynyt: 20.8.2004 13:05

ViestiKirjoittaja hykkyrä » 19.9.2006 11:51

Miinuskaapeli oli aina irti akusta kun asentelin. Ei ole releen navoissa mitään kirjaimia.

-Onze-
-
Viestit: 583
Liittynyt: 21.4.2005 18:40

ViestiKirjoittaja -Onze- » 19.9.2006 12:03

tiedän että tämä nyt kuulostaa hurjalta, mut akusta pitäs aina ottaa molemmat navat irti koska sinne saattaa jäädä pieni "varaus", joka voi pahimmassa tapauksessa sit rikkoa jotain, mut en usko et sun tapauksessa näin olis käyny. Kyl toi miinusnavan irroittaminen nyt varmasti estää ettei mitään pahempia oikosulkuja oo päässy tulemaan. (Tämä on kuultu eräältä "sähkö"mieheltä)

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 19.9.2006 14:23

Tuolla ei ole muutoin mitään vaikutusta paitsi jos vielä kytketään auton akkukaapelit yhteen.

Jos miinusnavan irroittaa niin ei siitä pelkästä plussanavasta tehoa siirry enää yhtään.

hykkyrä
-
Viestit: 1068
Liittynyt: 20.8.2004 13:05

ViestiKirjoittaja hykkyrä » 19.9.2006 17:19

Pystyyköhän tota ECU:n kuntoa selvittelemään kotikonstein muuten, kuin hommaamalla uusi ECU ja koittaa sitä tilalle?

hykkyrä
-
Viestit: 1068
Liittynyt: 20.8.2004 13:05

ViestiKirjoittaja hykkyrä » 19.9.2006 18:52

Pari kuvaa autodatasta:
http://i4.photobucket.com/albums/y122/hykkyra/autod3.jpg
http://i4.photobucket.com/albums/y122/hykkyra/autod2.jpg

Selviääkös noista nyt pitäisikö maadoittaa, vai antaa jännitettä? Vai mitä. Alkaa pää jumittaa ihan tosissaan, kun on tänään noita kaavoja tullut tutkiskeltua riittävästi. :)

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 19.9.2006 18:56

Eli tuo kolmosnasta riviliittimestä maadoittaa PA-pumpun releeltä ohjauskäämin.

Jos se johto joka menee tuosta kolmosesta releelle hiertyy eristeestään rikki ja osuu runkoon ni se saa pumpun käymään kun rele maadoittuu.

hykkyrä
-
Viestit: 1068
Liittynyt: 20.8.2004 13:05

ViestiKirjoittaja hykkyrä » 19.9.2006 20:12

No, suoritin vähän mittauksia. Toinen johto sulakeboksin taakse minne se johto tulee, toinen maihin. Tällä menetelmällä siitä sai mitattua joka alueella jonkinlaisia arvoja, oli virrat sitten päällä tai ei. Esim. ilman virtoja vastus oli n. 190-193ohm. Eli heitteli kokoajan tuolla välillä, ei asettunut mihinkään lukemaan. Sitten kun laittaa virrat päälle, niin lukema pomppaa niin isoksi ettei asteikko riitä.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 19.9.2006 20:51

Siis hetkinen, minkä resistanssia sä mittasit?

hykkyrä
-
Viestit: 1068
Liittynyt: 20.8.2004 13:05

ViestiKirjoittaja hykkyrä » 19.9.2006 21:08

Sen johdon mikä menee siitä kolmosnastasta pa-pumpun releelle.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 19.9.2006 22:14

Ymmärsin lukemani nyt niin että mittasit resistanssia releen kannalta kontaktin 85 ja jonkin maapisteen väliltä, right?

Tuossa pitäisi resistanssi olla hyvin pieni sekunnin ajan virran päällekytkennästä ja auton käydessä.

Jos sulla on koko ajan jännite releen kannalla napojen 85 ja 86 välillä niin rele vetää ja pumppu käy.

hykkyrä
-
Viestit: 1068
Liittynyt: 20.8.2004 13:05

ViestiKirjoittaja hykkyrä » 19.9.2006 22:21

Kutakuinkin noin mittasin, paitsi vain sieltä sulaketaulun takaa mihin se johto tulee. Ja mittasin sekä resistanssia, että jännitettä. Virrat päällä sinne tuli n.12.5V, mutta virrat pois päältäkin se näytti jotain pientä jännitettä.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 19.9.2006 22:44

Mittaa vielä vaikka napojen 30 ja 85 väliltä jännitettä ja rämppää sytytysvirtaa. Tuossakin pitäis olla jännite auton käydessä ja sekunnin virtojen laittamisesta. Jos on koko ajan niin sit se napa 85 maadoittuu tahattomasti.

hykkyrä
-
Viestit: 1068
Liittynyt: 20.8.2004 13:05

ViestiKirjoittaja hykkyrä » 19.9.2006 23:14

No jatkuva jännite sinne tulee.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 19.9.2006 23:17

Siis se jatkuva jännite kuuluu tulla navalla 30, mutta onko jännite koko ajan napojen 85 ja 30 välillä?

Eli onko 85 kokoajan maapotentiaalissa? Ei pitäs olla.

hykkyrä
-
Viestit: 1068
Liittynyt: 20.8.2004 13:05

ViestiKirjoittaja hykkyrä » 19.9.2006 23:51

Napojen 85 ja 30 välillä on kokoajan jännite, kun autossa on virrat päällä.

Tero
-
Viestit: 1793
Liittynyt: 16.7.2003 21:45

ViestiKirjoittaja Tero » 20.9.2006 15:11

Voisin sanoa että pa-pumpun releen mittaileminen tässä tapauksessa on täysin turhaa, koska siellä se vika ei ole.

Sulla siis myös kolmospaikan rele räpsytteli itsekseen? Ko relehän on ohjainlaitteen virtarele, jota ohjataan virtalukolla. Jos se räpsyy, on syynä yleisimmin
- Itse rele (tinaukset irtoilee sisältä)
- virtalukon pohja

Monissa Digifant-tapauksissa pahimmillaan tuo aiheuttaa ohjainlaitteen kärventymisen puutteellisen alijännitesuojauksen johdosta.

hykkyrä
-
Viestit: 1068
Liittynyt: 20.8.2004 13:05

ViestiKirjoittaja hykkyrä » 20.9.2006 15:36

No nyt on tilanne se, että ei enää mikään rele räpsyttele. Ojainlaitteen ja pa-pumpun releille menevät johdot mitattu, näyttäisi olevan ehjiä. Pa-pumput senkun pyörii. Toisella virtalukonpohjallakin on yritetty, releessä tinaukset OK.

No, uusi ECU on nyt jokatapauksessa tulossa Englannista.

Siis, jos ohjainlaitteen rele pätkii, niin se saattaa aiheuttaa kärventymisen?

mt-83
-
Viestit: 79
Liittynyt: 8.5.2006 12:59

ViestiKirjoittaja mt-83 » 20.9.2006 17:12

Ihan mielenkiinnosta et paljonko maksaa uus digifantin boxi??mitä kautta tilasit?

hykkyrä
-
Viestit: 1068
Liittynyt: 20.8.2004 13:05

ViestiKirjoittaja hykkyrä » 20.9.2006 17:33

No uusvanha, eli käytetty. Ebay, n.53€ toimituskuluineen. Vielä kun se olisi toimiva... :)

hykkyrä
-
Viestit: 1068
Liittynyt: 20.8.2004 13:05

ViestiKirjoittaja hykkyrä » 25.9.2006 17:10

Uusi ECU saapui, ja sähköviat loppui siihen. Ainakin tälläerää...:)

mt-83
-
Viestit: 79
Liittynyt: 8.5.2006 12:59

ViestiKirjoittaja mt-83 » 26.9.2006 19:07

Mullakin lopetti boxi maadottamasta bensapumpun relettä..boxinvaiholla selvis

hykkyrä
-
Viestit: 1068
Liittynyt: 20.8.2004 13:05

ViestiKirjoittaja hykkyrä » 26.9.2006 19:58

Ja vielä sellainen, että tuo auto on ollut mulla n. 3vuotta. Koko tuon ajan siinä on tyhjäkäynti heijannut ja pätkinyt, vaikka siihen on vaihdettu vaikka mitä osia, ja puhdistettu kaikki mahdollinen. Kun laitoin uuden boksin kiinni, niin nyt on tyhjäkäyntikin todella tasaista.

hykkyrä
-
Viestit: 1068
Liittynyt: 20.8.2004 13:05

ViestiKirjoittaja hykkyrä » 23.12.2006 15:52

Ja taas! Startti vaihdettu uuteen, ja pohjaa vähän hitsailtiin. Ja taas on sellanen fiilis, että ECU on kyrvähtänyt. Samat oireet kun edellä on lueteltu. Ja mainittakoon, että hitsauksen aikana molemmat akun kaapelit oli irti, niin kuin myös ECU:n johtosarja. Tänään laitoin johdot kiinni ja aloin starttailemaan, niin heti ensin huomasin että bensapumput pyörii pyörimistään jne. Starttikin vain yrittää lähteä pyörittämään, eli välillä naksuu välillä ei, ja joskus tuntuu kun oikein yrittäisi pyörittää konetta, mutta ei jaksa

Kysymys kuuluu, että missä helvetin välissä toi on taas kärähtänyt?

Ja jos joku edes kuvittelee osaavansa korjata noita ECUja, niin ottakoon yhteyttä jos raha kiinnostaa.


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 55 vierailijaa