Kakkoskopan/VR6 jarrujen parantelusta

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

Teemu M
-
Viestit: 1964
Liittynyt: 12.12.2003 12:44

Kakkoskopan/VR6 jarrujen parantelusta

ViestiKirjoittaja Teemu M » 18.9.2006 11:37

Pitäis korvata nämä nykyiset VR6 Golfin jarrut jollain astetta järeämmällä paketilla. Te ketkä olette asentanu noita monimäntäisiä satuloita, niin oletteko kasvattaneen myös pääsylinteriä? Jos niin mihin? Tossa on nyt ihan GTI:n alkuperäinen pääsylinteri.
Entä jarrutasapaino, oletteko hommannu siihen jonkun säätimen?

Sitten takajarruista, niin sopiiko tuohon VR6:n takanapaan S3:n 256x22 levy ja satula?

pipo_esa
-
Viestit: 1803
Liittynyt: 7.8.2003 8:24

ViestiKirjoittaja pipo_esa » 18.9.2006 12:23

Mutuillaan ja veikkaillaan taas

Mulle tulee ykköseen PG pääsylinteri, 22,xx mm, seatin brembojen kanssa, kuulemma piisaa.
Nelos GTI:ssä on isompaa pääsylinteriä, 24,xx mm

Takalevy voisi sovittaa seuraavasti, sorvaa levyn pois alkuperäisestä vr6 levystä. Tämän päälle laittaa S3 levyn. Satulan kannakeen liukupulttien jako on aika varmasti sama. Satula S3:sta ja kannake vr6 osaa?

Minkä kokoinen mäntä on vr6 etusatulassa?

rolle
ffp jäsen
Viestit: 8318
Liittynyt: 17.7.2003 13:27

ViestiKirjoittaja rolle » 18.9.2006 12:30

noilla jäähdyttämättömillä vakiotakajarruilla on ajettu useita vuosi melko menestyksekkäästi kilpaa mm. sport 2000 luokassa, joten epäilisinn noiden toimivan hidastimena myös katukakkiais tapauksissa.

Teemu M
-
Viestit: 1964
Liittynyt: 12.12.2003 12:44

ViestiKirjoittaja Teemu M » 18.9.2006 14:35


noilla jäähdyttämättömillä vakiotakajarruilla on ajettu useita vuosi melko menestyksekkäästi kilpaa mm. sport 2000 luokassa

No eiköhän ne tosiaan sitten ole hyvät mullekin. Säästyypähän taas rahat kun ei tarvi niitä päivittää.

Onko eteen isompia/paksumpia OEM-levyjä mitkä sopivat suoraan noihin napoihin? Sopiiko nuo 312x25 levyt? Pulttijako on ainakin sama, mut onko muut mitat.

rolle
ffp jäsen
Viestit: 8318
Liittynyt: 17.7.2003 13:27

ViestiKirjoittaja rolle » 18.9.2006 16:41

Luulisin, että S3 vakiohillitsimet menee melko suoraan paikoilleen. Tietoa ei ole. Ainoastaan arvauksia.

Olli
-
Viestit: 160
Liittynyt: 11.2.2004 10:49

ViestiKirjoittaja Olli » 18.9.2006 19:05

Meille on tulossa pojan Vr6 Golffiin Porschen satulat eteen.Tulemme käyttämään 996 koppaisen Carreran takasatulaa.Satula voi hyödyntää suoraan VR6 etulevyä.Olemme laskeneet mäntien pinta-aloja, ja ko. takasatulan 4-männän yhteenlaskettu pinta-ala ei ole juurikaan suurempi kuin alkuperäisessä satulassa, joten pääsylinteriin tuskin tarvitsee kajota. Tsekkasin myös Porsche 944 Turbon satulalla sopivuutta ja senkin pystyy laittamaan VR6:een suhteellisen helposti.6-mäntäinen Porsche GT2 satula olikin sitten toinen juttu.....

Kuva

Juice
ffp jäsen
Viestit: 5700
Liittynyt: 16.7.2003 22:51

ViestiKirjoittaja Juice » 18.9.2006 20:54

Kannattaapi lueskella Vortexia, sieltä kolmosfoorumista bongasin pikaisella lueskelulla että laittelevat ilmeisesti 312 levyjä vakio satuloin paikalle, kiinnikeraudat vain samasta autosta mistä levytkin.

itkonen
-
Viestit: 847
Liittynyt: 28.7.2003 12:00
Viesti:

ViestiKirjoittaja itkonen » 18.9.2006 21:56

Mahtaisikohan jonkun muun Vagineen ( tai ihan sama minkä auton ) taka-akselin napatappi sopia paikoilleen VR6 Passattiin? Ja vaikka jarrutkin samalla jos isompaa takajarrua olisi jossain. Ei radalle vaan ihan vaan ulkonäkösyistä, tuo takalevy on niin tolkuttoman pienen näköinen. Samalla voisi olla vähän raideväliäkin kasvattava paketti, sekään ei haittaisi yhtään.

JukkaA
-
Viestit: 1745
Liittynyt: 18.4.2004 19:57
Viesti:

ViestiKirjoittaja JukkaA » 18.9.2006 22:03

Olli: Missä meinasitte teettää kannakkeet noille Porschen satuloille? Ihan kiinnostava projekti, maailmasta todella löytyy parempia satuloita kuin nuo vag orkkikset...

jii_bee
-
Viestit: 2416
Liittynyt: 19.8.2003 21:00

ViestiKirjoittaja jii_bee » 18.9.2006 23:25

Luulisin, että S3 vakiohillitsimet menee melko suoraan paikoilleen. Tietoa ei ole. Ainoastaan arvauksia.

VR:n jarruja on vaihdeltu S3:n osiin ainakin tuolla.

rolle
ffp jäsen
Viestit: 8318
Liittynyt: 17.7.2003 13:27

ViestiKirjoittaja rolle » 19.9.2006 8:01

No niinhän se oli

Teemu M
-
Viestit: 1964
Liittynyt: 12.12.2003 12:44

ViestiKirjoittaja Teemu M » 19.9.2006 8:26

Noita Porssen pikkusatuloita meinasin itsekin. Ja se on hyvä jos noi 312mm levyt käy tohon suoraan, kun niitä tos onkin ylimääräisenä.

Missä meinasitte teettää kannakkeet noille Porschen satuloille?


Tohon Audiin oon teettäny jo kahdet kannakkeet Turun TR-koneistuksessa (Tommis Billet). Ne on tehty työkalualumiinista ja maksoi n. 100€/pari ja ihan laadukkaan oloisia. Ensin meinasin tämän käyttiksen jarrujen siirtämistä kakkoseen, mut ne on ehkä hieman turhan painavat/järeät tohon pikkukippoon ja vaativat turhan isot vanteet.

Olli
-
Viestit: 160
Liittynyt: 11.2.2004 10:49

ViestiKirjoittaja Olli » 19.9.2006 12:49

Olli: Missä meinasitte teettää kannakkeet noille Porschen satuloille? Ihan kiinnostava projekti, maailmasta todella löytyy parempia satuloita kuin nuo vag orkkikset...


Mulla on Tuusulassa Sulan alueella yksi koneistamo, joka tekee kaikki mun adapterit. Mulla oli aikoinaan Porschessa Tommis Billetin tekemät, mutta ne oli hieman "grouvit" viiimeistelyltään. Nyt on laatu kohdallaan.Porschessa on nyt tällaiset sydeemit kiinni (kuvassa tosin parin kaverinkin satuloita):

Moderaattori muutti tämän ison kuvan linkiksi

Adapterit joilla Porschen 6-mäntäiset GT2 etu ja 4-mäntäiset GT3 takasatulat saadaan 944 Turboon:

Kuva

Nurkissa lojuu aina "muutama" pari noita Porsche satuloita....

Noi mustat on 944 Turbon satulat, jotka menee helposti VR6 Golffin originaalilevylle.Saattaa mahtua jopa 15" orggis BBS:än kanssa

Moderaattori muutti tämän ison kuvan linkiksi

Teemu M
-
Viestit: 1964
Liittynyt: 12.12.2003 12:44

ViestiKirjoittaja Teemu M » 19.9.2006 13:56

Noita "perhepotretteja" oonkin joskus porssefoorumilla kuolannutkin...=)
Muistatko suoraan 996 Carrera 2 etusatulan palan korkeutta? Eli se korkeus millä se ottaa levyn kitkapintaan kiinni.

Pistetään vielä kuva niistä Tommi´s Billetin tekeleistä...Niitä ei ole anodisoitu niinkuin noi sun ja muotoilu on vähän kirveellä veistetty, mutta ajavat asiansa. Noi siis noitten GT3:ten kavereina...

Olli
-
Viestit: 160
Liittynyt: 11.2.2004 10:49

ViestiKirjoittaja Olli » 19.9.2006 19:01

Ne munkin TB adapterit on kuin kirveellä veistetyt, eli aika karseet mötikät.Sun adapterit on huomattavasti paremman näköiset. Noi uudet adapterit onkin sitten valmistettu siten, että kestävät varmasti ja ovat ennenkaikkea TURVALLISET. Oman Porschen päivitetyt jarrut tuli maksamaan senverran paljon, että summista ei paljon ääneen puhuta; mainittakoon nyt kuitenkin pojan '92 mallisen VR6 Golffin maksaneen hieman vähemmän kuin noi oman kotteron jarrut.
Ihan siistit GT3 jarrut sulla on alla.Mitä levyä hyödynnät? Monen tuuman vanne? Mulla on vielä yksi sarja GT3 etusatuloita; saattaa olla että juniori vonkaa ne itselleen jos ne menee Golffiin helposti. Täytyy pistää noi 996 takasatulat sitten taakse, jos vain jotenkin saisi mekaanisen käsijarrun tehtyä.Sori, ei ole nyt 996 palan mittoja saatavilla, kun ei olla vielä paloja hankittu. Ei olla vielä päätetty mitä palaa käytetään, todennäköisesti valinta on Ferodo 2500 tai vastaava Pagid. EBC:tä ei meille laiteta; varsinkin vihree on totaalista kukkua

pipo_esa
-
Viestit: 1803
Liittynyt: 7.8.2003 8:24

ViestiKirjoittaja pipo_esa » 19.9.2006 22:34

Mitäs materiaalia noi teidän kannakkeet on?

Olli
-
Viestit: 160
Liittynyt: 11.2.2004 10:49

ViestiKirjoittaja Olli » 20.9.2006 6:45

spesiaali alumiinia, jossa pinnoitus päällä ja kierteissä valmiina helicoilit

Teemu M
-
Viestit: 1964
Liittynyt: 12.12.2003 12:44

ViestiKirjoittaja Teemu M » 20.9.2006 7:44

Mitä levyä hyödynnät? Monen tuuman vanne?

R32 Golfin 335x32. S3 orkkis 17" vanne mahtuu just ja just.


Mitäs materiaalia noi teidän kannakkeet on?

Mulle Tommi puhui vaan työkalualumiinista, et en sen tarkemmin tiedä materiaalimerkintöjä. Lujuus on kuulemma lähes teräksen luokkaa.


Onko joku kyselly niiden Cupra Ibizan jarruosien hintoja nykyään? Mitä koko setille tulee hintaa?
Eikö satuloiden hinnat ainakin tuplaantuneet viime talvena, et onko muissakin osissa tapahtunu samanlaista nousua?

Olli
-
Viestit: 160
Liittynyt: 11.2.2004 10:49

ViestiKirjoittaja Olli » 20.9.2006 17:11

Meidänkin vanne ongelma ratkesi mukavasti. Alunperin piti laittaa RS2 Audin Porsche CUP I vanteet (kaikki 4 vannetta 7x17" ET55), mutta hinta karkasi havitelluissa vanteissa liian korkeaksi, Nurkissa on lojunut 993 koppaisen 911:ta CUP II vanteita (edessä 7 x 17" ET 55, takana 9 x 17"). Kaverilla oli sopivasti nurkissa 2 kpl vastaavia etuvanteita, joten nyt on noita 7" etuvanteita koossa 4 kpl.Nyt ei pitäisi olla ongelmia satuloiden sopivuudesta vanteen sisään.Onko kenelläkään kokemusta FK:n kauppaamista adaptereista, joilla VR6 Golffin pulttijako muutetaan Porschen 5 x 130 jaolle? Moiset klöntit ovat seuraavaksi juniorin hankintalistalla.Jos jollain olisi linkki kuviin, jotka hyödyntää ko. vanteita 3-koppaisen Golffin alla, niin pistäkää tänne

Kuva

jii_bee
-
Viestit: 2416
Liittynyt: 19.8.2003 21:00

ViestiKirjoittaja jii_bee » 21.9.2006 0:32


pipo_esa
-
Viestit: 1803
Liittynyt: 7.8.2003 8:24

ViestiKirjoittaja pipo_esa » 21.9.2006 0:45

Mulla on muutama palikka "lentokonealumiinia" 7075 odottamassa että tarviis jossakin projektissa.
Onkos kellään kokemusta normialumiinia olevan kannakeen hajoamisesta?

Todennäköisesti ollin "erikois" ja Teemun työkalualumiini on tota 7075:sta

Teemu M
-
Viestit: 1964
Liittynyt: 12.12.2003 12:44

ViestiKirjoittaja Teemu M » 21.9.2006 7:54

Tossa on tollanen pdf-linkki mikä oli työkoneen suosikeissa ja siinä on tosta 7075:stä, että käyttökohteet on "suurta lujuutta vaativat kokeenosat". Et vois kuvitella että noi munkin kannakkeet ois tota. Täytyy kysyä seuraavaksi kun käy teettämässä siellä jotain, et mitä ne oikein on.

.pdf

Onko kokemuksia miten isot jarrut mahtuvat 16" BBS RS vanteisiin?
312mm levyt ja pikkubrembot eivät mahtuneet S3:n 16" talvivanteisiin, vaan ottivat ulkokehältään kiinni, mut onko nuo RS:t kovin tilavat?

JukkaA
-
Viestit: 1745
Liittynyt: 18.4.2004 19:57
Viesti:

ViestiKirjoittaja JukkaA » 22.9.2006 23:11

Miten paksu levy tollaseen mustaan 944 turbon satulaan pitää olla? Tai miten paksulle levylle ne on suunniteltu? Mietin tossa että saisiko ne pelaamaan 280x22mm jarrulevyjen kanssa.

Olli
-
Viestit: 160
Liittynyt: 11.2.2004 10:49

ViestiKirjoittaja Olli » 23.9.2006 19:11

ns. 944 pikku turbon etulevyn mitat ovat 298 x 28 mm

Tapsala
-
Viestit: 510
Liittynyt: 22.8.2006 18:01

ViestiKirjoittaja Tapsala » 27.2.2008 23:17

Herätellääs hiukan vanhaa topicia...

Eli mitä katsastusmiehet sanoo noihin alumiinisiin sovitepaloihin, jos ovat asiallisen näköset? Ja saako sinne tuikata ihan mitkä vaan jarrusatulat, vai täytyykö niistä olla jotain todistuksia (tarkoitan vakioita huomattavasti järeenpiä). Ja autohan olis vm-90...

Olli
-
Viestit: 160
Liittynyt: 11.2.2004 10:49

ViestiKirjoittaja Olli » 29.2.2008 11:01

Minulla on omassa autossa (Porsche) kaikki adapterit merkattu rekisteriotteeseen. Myös autoon asennetut satulat on listattu otteeseen. Ei mitään ongelmia katsastuksen kanssa, jos adapterit on toteutttu asiallisesti. Jos parannat jarrujasi selvästi aiemmpaa parempiin, ei katsastuksessa pitäisi tulla ongelmia. Jarrujen muutokset eivät nykyään aiheuta myöskään prosenttien kertymistä vaihdettujen osien listalla.

Tapsala
-
Viestit: 510
Liittynyt: 22.8.2006 18:01

ViestiKirjoittaja Tapsala » 2.3.2008 23:20

Joo kiitoksia, toi autto paljon! Eli ei muuutakuin osia haaliin kasaan...


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 22 vierailijaa