G2 digifantti sähköongelmaa (Jälleen)
Valvoja: ffp jäsenet
G2 digifantti sähköongelmaa (Jälleen)
Startti tuosta ensin meni: http://ffp-motorsport.com/bb/viewtopic. ... highlight=
Ja nyt tähän samaan yhteyteen ilmaantunut muutakin sähkövikaa. Tuota starttia purkaessa, kasatessa ja eri solenoideja kokeillessa se alkoi... Kun laittaa virrat päälle niin alkaa releet huutamaan ja rätisemään, sekä kiekkamittari pomppaa tappiin asti.
Rele joka sitä mekkalaa pitää on paikasta nro 12, sen päässä on numero 80. Jollain tavalla tämän releen huutamiseen on kytköksissä rele paikasta nro. 3, ja tämän releen päässä on numero 32. Eli jos jompikumpi em. releistä on irti, niin mitään ylimääräisiä ääniä ei kuulu, eikä myöskää kierrosmittari hypi miten sattuu. Tosin tuolloinkin ilman noita releitä kun kytkee virrat pälle/ pois, niin se mittari kyllä hieman värähtää, jota se mielestäni ei ole ennen tehnyt.
Bensapumppu käy virtojen ollessa päällä kokoajan, tosin sen käyntiääni kuullostaa samalta kuin tuon releen vaikerointi. Parikertaa on myös käynyt niin, että vaikka releet on paikallaan niin se rutina/ surina ei ala heti. Tällöinkin bensapumppu pyörii, mutta normaalin kuuloisesti. Ja todellakin ei sammu itsestään, vaan pyörii ja pyörii.
No, tänään sitten yritettiin käynnistää sitä hinaamalla (startti paskana), niin ei meinannut käynnistyä niin millään. Ja kun käynnistyi, niin kävi todella huonosti ne sekunnit kun se nyt käynnissä pysyi. Eli todella epätasaisesti.
Tulipahan varmaan taas todella selkeää tekstiä, mutta ei tässä vitutuksessa parempaan pysty. Ja jos jollain herää jotain ideoita mahdollisesta viasta, niin kirjoittele tähän viestiketjuun, kiitos.
No lisätään sen verran, että G2 -91 ja digifantti.
Ja nyt tähän samaan yhteyteen ilmaantunut muutakin sähkövikaa. Tuota starttia purkaessa, kasatessa ja eri solenoideja kokeillessa se alkoi... Kun laittaa virrat päälle niin alkaa releet huutamaan ja rätisemään, sekä kiekkamittari pomppaa tappiin asti.
Rele joka sitä mekkalaa pitää on paikasta nro 12, sen päässä on numero 80. Jollain tavalla tämän releen huutamiseen on kytköksissä rele paikasta nro. 3, ja tämän releen päässä on numero 32. Eli jos jompikumpi em. releistä on irti, niin mitään ylimääräisiä ääniä ei kuulu, eikä myöskää kierrosmittari hypi miten sattuu. Tosin tuolloinkin ilman noita releitä kun kytkee virrat pälle/ pois, niin se mittari kyllä hieman värähtää, jota se mielestäni ei ole ennen tehnyt.
Bensapumppu käy virtojen ollessa päällä kokoajan, tosin sen käyntiääni kuullostaa samalta kuin tuon releen vaikerointi. Parikertaa on myös käynyt niin, että vaikka releet on paikallaan niin se rutina/ surina ei ala heti. Tällöinkin bensapumppu pyörii, mutta normaalin kuuloisesti. Ja todellakin ei sammu itsestään, vaan pyörii ja pyörii.
No, tänään sitten yritettiin käynnistää sitä hinaamalla (startti paskana), niin ei meinannut käynnistyä niin millään. Ja kun käynnistyi, niin kävi todella huonosti ne sekunnit kun se nyt käynnissä pysyi. Eli todella epätasaisesti.
Tulipahan varmaan taas todella selkeää tekstiä, mutta ei tässä vitutuksessa parempaan pysty. Ja jos jollain herää jotain ideoita mahdollisesta viasta, niin kirjoittele tähän viestiketjuun, kiitos.
No lisätään sen verran, että G2 -91 ja digifantti.
Viimeksi muokannut hykkyrä, 23.12.2006 15:37. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
Taas piti käydä koittamassa. Virrat päälle, ei releiden möykkäystä. Bensapumppu alkoi pyörimään, mutta ei sammu itsekseen. Virrat pois ja päälle parikertaa uudestaan. No johan alkoi bensapumpunrele surisemaan ja kierrosmittari pomppasi päälle 7000. Kun rele surisee niin aluksi ei syty öp:n varoitusvalo, vaan vasta 3-4sek. kuluttua ja samalla alkaa se summeri soimaan mittaristossa.
Kun se rele surisee, niin bensapumppukin käy todella katkonaisesti. Noita johtoja ei nyt viitsi tossa pimeässä alkaa tarkistelemaan, mutta mistä kannattaisi huomenna aloittaa?
Niin ja on koitettu uudella virtalukonpohjallakin.
Edit. Se kolmospaikan rele on digifant control unit relay.
Tuolla kytkentäkaavio, jos se auttaisi:
http://www.autolib.diakom.ru/CAR/Volksw ... S/6913.pdf
Kun se rele surisee, niin bensapumppukin käy todella katkonaisesti. Noita johtoja ei nyt viitsi tossa pimeässä alkaa tarkistelemaan, mutta mistä kannattaisi huomenna aloittaa?
Niin ja on koitettu uudella virtalukonpohjallakin.
Edit. Se kolmospaikan rele on digifant control unit relay.
Tuolla kytkentäkaavio, jos se auttaisi:
http://www.autolib.diakom.ru/CAR/Volksw ... S/6913.pdf
en tiedä sen releen napajärjestystä, mutta koitas mitata jännite sieltä taulusta mihin se räpyttävä rele kuuluu et tuleeko sinne vaadittava jännite... on varmasti pelkkää arvailua, mutta nuo sähköjutut osaa sit olla tosi vittumaisia ja 90% tapauksista on miinus puolella se vika, eli maadoitushäiriöt...
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
http://en.wikipedia.org/wiki/DIN_72552
Vuotojännitettä. Haitallisuus riippuu siitä miten se putoaa kuormitettuna.
Kato pitäiskö moottorinohjausboksin maadoittaa toi rele kun auto käy vai pitäskö sille antaa jännite. Jos maadoittuu tahtttomasti viallisen johtimen eristyksen takia niin sittenhän rele vetää koko ajan.
Vuotojännitettä. Haitallisuus riippuu siitä miten se putoaa kuormitettuna.
Kato pitäiskö moottorinohjausboksin maadoittaa toi rele kun auto käy vai pitäskö sille antaa jännite. Jos maadoittuu tahtttomasti viallisen johtimen eristyksen takia niin sittenhän rele vetää koko ajan.
tiedän että tämä nyt kuulostaa hurjalta, mut akusta pitäs aina ottaa molemmat navat irti koska sinne saattaa jäädä pieni "varaus", joka voi pahimmassa tapauksessa sit rikkoa jotain, mut en usko et sun tapauksessa näin olis käyny. Kyl toi miinusnavan irroittaminen nyt varmasti estää ettei mitään pahempia oikosulkuja oo päässy tulemaan. (Tämä on kuultu eräältä "sähkö"mieheltä)
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Pari kuvaa autodatasta:
http://i4.photobucket.com/albums/y122/hykkyra/autod3.jpg
http://i4.photobucket.com/albums/y122/hykkyra/autod2.jpg
Selviääkös noista nyt pitäisikö maadoittaa, vai antaa jännitettä? Vai mitä. Alkaa pää jumittaa ihan tosissaan, kun on tänään noita kaavoja tullut tutkiskeltua riittävästi. :)
http://i4.photobucket.com/albums/y122/hykkyra/autod3.jpg
http://i4.photobucket.com/albums/y122/hykkyra/autod2.jpg
Selviääkös noista nyt pitäisikö maadoittaa, vai antaa jännitettä? Vai mitä. Alkaa pää jumittaa ihan tosissaan, kun on tänään noita kaavoja tullut tutkiskeltua riittävästi. :)
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
No, suoritin vähän mittauksia. Toinen johto sulakeboksin taakse minne se johto tulee, toinen maihin. Tällä menetelmällä siitä sai mitattua joka alueella jonkinlaisia arvoja, oli virrat sitten päällä tai ei. Esim. ilman virtoja vastus oli n. 190-193ohm. Eli heitteli kokoajan tuolla välillä, ei asettunut mihinkään lukemaan. Sitten kun laittaa virrat päälle, niin lukema pomppaa niin isoksi ettei asteikko riitä.
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Ymmärsin lukemani nyt niin että mittasit resistanssia releen kannalta kontaktin 85 ja jonkin maapisteen väliltä, right?
Tuossa pitäisi resistanssi olla hyvin pieni sekunnin ajan virran päällekytkennästä ja auton käydessä.
Jos sulla on koko ajan jännite releen kannalla napojen 85 ja 86 välillä niin rele vetää ja pumppu käy.
Tuossa pitäisi resistanssi olla hyvin pieni sekunnin ajan virran päällekytkennästä ja auton käydessä.
Jos sulla on koko ajan jännite releen kannalla napojen 85 ja 86 välillä niin rele vetää ja pumppu käy.
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Voisin sanoa että pa-pumpun releen mittaileminen tässä tapauksessa on täysin turhaa, koska siellä se vika ei ole.
Sulla siis myös kolmospaikan rele räpsytteli itsekseen? Ko relehän on ohjainlaitteen virtarele, jota ohjataan virtalukolla. Jos se räpsyy, on syynä yleisimmin
- Itse rele (tinaukset irtoilee sisältä)
- virtalukon pohja
Monissa Digifant-tapauksissa pahimmillaan tuo aiheuttaa ohjainlaitteen kärventymisen puutteellisen alijännitesuojauksen johdosta.
Sulla siis myös kolmospaikan rele räpsytteli itsekseen? Ko relehän on ohjainlaitteen virtarele, jota ohjataan virtalukolla. Jos se räpsyy, on syynä yleisimmin
- Itse rele (tinaukset irtoilee sisältä)
- virtalukon pohja
Monissa Digifant-tapauksissa pahimmillaan tuo aiheuttaa ohjainlaitteen kärventymisen puutteellisen alijännitesuojauksen johdosta.
No nyt on tilanne se, että ei enää mikään rele räpsyttele. Ojainlaitteen ja pa-pumpun releille menevät johdot mitattu, näyttäisi olevan ehjiä. Pa-pumput senkun pyörii. Toisella virtalukonpohjallakin on yritetty, releessä tinaukset OK.
No, uusi ECU on nyt jokatapauksessa tulossa Englannista.
Siis, jos ohjainlaitteen rele pätkii, niin se saattaa aiheuttaa kärventymisen?
No, uusi ECU on nyt jokatapauksessa tulossa Englannista.
Siis, jos ohjainlaitteen rele pätkii, niin se saattaa aiheuttaa kärventymisen?
Ja taas! Startti vaihdettu uuteen, ja pohjaa vähän hitsailtiin. Ja taas on sellanen fiilis, että ECU on kyrvähtänyt. Samat oireet kun edellä on lueteltu. Ja mainittakoon, että hitsauksen aikana molemmat akun kaapelit oli irti, niin kuin myös ECU:n johtosarja. Tänään laitoin johdot kiinni ja aloin starttailemaan, niin heti ensin huomasin että bensapumput pyörii pyörimistään jne. Starttikin vain yrittää lähteä pyörittämään, eli välillä naksuu välillä ei, ja joskus tuntuu kun oikein yrittäisi pyörittää konetta, mutta ei jaksa
Kysymys kuuluu, että missä helvetin välissä toi on taas kärähtänyt?
Ja jos joku edes kuvittelee osaavansa korjata noita ECUja, niin ottakoon yhteyttä jos raha kiinnostaa.
Kysymys kuuluu, että missä helvetin välissä toi on taas kärähtänyt?
Ja jos joku edes kuvittelee osaavansa korjata noita ECUja, niin ottakoon yhteyttä jos raha kiinnostaa.
Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 21 vierailijaa