Miten kunnostaa kolhittuja aluvanteita?
Valvoja: ffp jäsenet
-
- -
- Viestit: 19
- Liittynyt: 28.5.2006 22:28
Miten kunnostaa kolhittuja aluvanteita?
On tullut törmäiltyä katujen reunakivetyksiin vannereunan kolhut seurauksena. Vaikuttaa siltä, että reunasta on lähtenyt jonkunlainen "vahakerros" ja sen alle tullut valunaarmua. Onko kellään kokemusta korjausmenetelmistä tai paikasta, joissa hommaa tehdään ammatikseen?
-
- -
- Viestit: 19
- Liittynyt: 28.5.2006 22:28
Tilasin ebaysta vanteet ja myyjä oli tietenki pakannu ne ihan päin persettä, niin yhdestä vanteesta on nyt reunus lytyssä. Siinä ei oo mitään terävää vekkiä, et aika tasaisesti painunut n. 10cm matkalta.
Onkos tollaisten kaksosaisten vanteiden rosteriulkokehystä jotenkin mahdollista suoristaa, vai onko se vaan ostettava uus?
Amrifistä kyselin ja he sanoivat etteivät pysty tekemään sille mitään.
edit.
Ja alkuperäiseen kysymykseen, niin toi Amrif on yks firma mikä korjaa vanteita.
Onkos tollaisten kaksosaisten vanteiden rosteriulkokehystä jotenkin mahdollista suoristaa, vai onko se vaan ostettava uus?
Amrifistä kyselin ja he sanoivat etteivät pysty tekemään sille mitään.
edit.
Ja alkuperäiseen kysymykseen, niin toi Amrif on yks firma mikä korjaa vanteita.
Oulussa onnistui ainakin tuollaisen vanteen oikaisu ->
http://img.photobucket.com/albums/v329/ ... lvo166.jpg
kiitos matkahuollon toiminnan ;) Korjatusta vanteesta ei kyllä huomaa ollenkaan ja painotuskonekkin väittää sen olevan suora joten kyllä kait ainakin nuiden normaalien vanteiden oikominen onnistuu. Tuosta siis aikaa ~5 vuotta.
http://img.photobucket.com/albums/v329/ ... lvo166.jpg
kiitos matkahuollon toiminnan ;) Korjatusta vanteesta ei kyllä huomaa ollenkaan ja painotuskonekkin väittää sen olevan suora joten kyllä kait ainakin nuiden normaalien vanteiden oikominen onnistuu. Tuosta siis aikaa ~5 vuotta.
Lappeenrannassa L-weld tarjosivat korjaamaan mun BBS:n 10cm halkeaman 90 eurolla ja vahinko on suurimpia mitä ylipäätään pystyvät tekemään ja sitämyöden kallein.
Linkki mun vanteen vauriokuvaan
Linkki mun vanteen vauriokuvaan
L-weld kirjoitti:Aika pitkä halkeama, hitsaus ryppää jonkin verran, voi olla että tarvitsee sisäreunan
sorvauksen, eli kehä voisi olla purettu jolloin saisi hitsattua ja hiottua, jos
tarvitseen sorvata, uskoisin näin, tarvitsen myös koko vanteen
pultata kiinni tarvittava määrä pultteja jolloin sorvaus on mahdollista,
myös koko vanteen suoruuden tarkastus on mahdollista
Mullaki olis kyl 1kpl vanteita ehjättävää. :)
Siihen osui piru vieköön pikkuinen pösö 206. :)
http://evvk.1g.fi/kuvat/Diudi/wheelmodification_1.jpg
Siihen osui piru vieköön pikkuinen pösö 206. :)
http://evvk.1g.fi/kuvat/Diudi/wheelmodification_1.jpg
Itse itselleni vastaten niin kouvolassa on kuulemma lähin paikka. Ulkoreunaan tulleiden osumien paikkaus voi olla vaikeaa ainakin heillä. Soitin myös tuonne Tampereella olevaan metallisorvaamo Sunilaan ja siellä tuntui olevan todella mukavan tuntuinen asiakaspalvelu. Kertoi, että onnistuu varmaa noin 30e hintaan ellei joudu hitsaamaan.
Viikon sisällä ehtivät korjaamaan, mutta kerroin olevani kauempaa niin onnistuu myös varmasti päivän aikana, jos kiikutan vanteen paikan päälle :)
Viikon sisällä ehtivät korjaamaan, mutta kerroin olevani kauempaa niin onnistuu myös varmasti päivän aikana, jos kiikutan vanteen paikan päälle :)
Turun seudulla Kaarinassa vanteita oikoo kuulemma Protomet.
Autoliike M.Sipilä kuulemma korjauttaa vanteita tuolla joten ei luulis olevan mikään nyrkkipaja. Kaveri vei männäviikolla Volvon vanteensa sinne oijottaviksi.
Autoliike M.Sipilä kuulemma korjauttaa vanteita tuolla joten ei luulis olevan mikään nyrkkipaja. Kaveri vei männäviikolla Volvon vanteensa sinne oijottaviksi.
oikaisua
tuosta sunilasta sen verran että vein kolme rh:n kehää oiottavaksi. kaveri ei tehny muuta kuin hakkasi ne vasaralla suoraksi ja sorvasi siivun pois. kehistä tuli entistä lommoisemmat ja heittoa lisää sekä koloja. hintaa hommalla kolmesta kehästä 80e. sunila vois keskittyä levittään vaan niitä peltivanteita.
Lappeenrannassa http://www.l-weld.fi/ Mie oon tuolla kahdet vanteet käyttäny. Reunukset ja puolat vauriollisia molemmissa. Asiallista palvelua ja ottavat etempääkin vanteita vastaan. Tämä varmaa kaksi vuotta sitten.
Mä olen kanssa vienyt tuonne Sunilalle kieroja vanteita oikaisuun,mutta en kyllä enää käytä sielä. Käyttää juurikin tuota tyyliä,että suurin pajavasara ja sen jälkeen sorviin. Vannetta ei kiinnitetä pultin reistä ja varmasti tämän takia vanteet vipattaa vielä oikaisunkin jälkeen. Testattu tasapainotuskoneessa ennen ja jälkeen oikaisun.
Laitoin L-weldille hintakyselyn kuvien kera. Olikin 2 vannetta mutkalla, toisessa ei ilmatkaan pysy sisällä. Väkisin piti kysyä myyjältä että kusettiko tietoisesti - ei tietenkään, ei ollut huomannut että olisi ollut mitään vikaa, epäili että minun säilytyksessä on mennyt.
Kannattaakohan noita oikaista kun lommoja on yhteensä 5kpl (2+3) ja uusi vanne maksaa verkkokaupassa 130€?
Kannattaakohan noita oikaista kun lommoja on yhteensä 5kpl (2+3) ja uusi vanne maksaa verkkokaupassa 130€?
jep sitä se töineen rahteineen per vanne maksaa. Eikä tuo mun edellä mainittu halkeama sitten tullutkaan niin kalliiksi kuin he arvioivat. Nyt kun oon käyttänyt niillä 3 erilaista vannetta... Mistään ei huomaa että se on korjattu, vaikka korjattu kohta on kiillotettu peiliksi! L-weld on poskettoman hyvä liike ja homma toimii ku junan vessa ennen vanhaan. Nyt keväällä tosin kova kiire. Viipyi reissussa melkeen kuukauden.
Jyväskylässä vanteita oikaisee gummisepät, joilla on eturenkaan entiset koneet. Oikaisutyö 40€/vanne. Omat tuli suoriksi.
Mikäs laite on paras vanteen korjaushitsaamiseen? Reunassa on kanttarihiertymää n. 30 cm matkalla. Tutulla on tig ja hän ei ollut oikein varma meneekö vanne kieroksi. Epäili että kuumenee liikaa ja isolta alalta. Jotain sanoi, että joku vetävä kahva olis parempi? En tunne alumiinihitsausta eli en osaa selittää enempää tuosta?
Eli uskaltaako tigillä täyttää vanteen reunaa vai ei? Onko maalin palaminen ainoa huolen aihe? Itse reuna on maalaamaton eli ei voi kitata.
Eli uskaltaako tigillä täyttää vanteen reunaa vai ei? Onko maalin palaminen ainoa huolen aihe? Itse reuna on maalaamaton eli ei voi kitata.
Kyse ei ole materiaalin muodonmuutoksesta, vaan materiaalin rakenteen muutoksesta. Saattaa haleta siitä tigauksen vierestä uudestaan, jopa pahemmin. Onpa noita hitsattuja vanteita tutuillakin näkynyt ja hyvin on ilmat pysyneet sisällä. Kunhan vain ei kiertele jokaista routakuoppaa tai päästele H. Moilasena kanttikiviä pitkin.
Eukon ajoihin ja kanttaritörmäilyihin en voi vaikutttaa. Sen takia tätä hitsaustakin tarvitaan.
Kunpa olis jotain mikä näyttäs alumiiniltä. Joko kitttimäistä tai maalia. Mietin jo kemiallista metallia ja sen päälle alumiinifoliota liimaten. Lakkaa päälle. Sen verran kapealta alueelta vauriota löytyy, että vois joku patenttikin kelvata. Priimat eivät vanteet ole muutenkaan, mutta sen verran on karhea reuna, että jotain täytyy tehdä.
Kunpa olis jotain mikä näyttäs alumiiniltä. Joko kitttimäistä tai maalia. Mietin jo kemiallista metallia ja sen päälle alumiinifoliota liimaten. Lakkaa päälle. Sen verran kapealta alueelta vauriota löytyy, että vois joku patenttikin kelvata. Priimat eivät vanteet ole muutenkaan, mutta sen verran on karhea reuna, että jotain täytyy tehdä.
Kemiallinen metalli ei ole hiottuna yhtään metallin väristä. Se on niin harmaata kuin harmaa on.
Koritina pelottaa, että tapan jonkun ku se irtoaa keihään lailla kehästä. Toki jos se tarttuu hyvin niib mikäs siinä. Olis oikean väristä. Osaako joku kertoa tarttumisesta? Maalit kyllä palaa jos vertaa pellin tinaamiseen. Nyt ei ole maaleissa vikaa ollenkaan.
Vanne on Tomason 6tn
http://www.motor-talk.de/bilder/fahrkom ... 78875.html
Reunassa siiis tuo alu on ruvella.
Koritina pelottaa, että tapan jonkun ku se irtoaa keihään lailla kehästä. Toki jos se tarttuu hyvin niib mikäs siinä. Olis oikean väristä. Osaako joku kertoa tarttumisesta? Maalit kyllä palaa jos vertaa pellin tinaamiseen. Nyt ei ole maaleissa vikaa ollenkaan.
Vanne on Tomason 6tn
http://www.motor-talk.de/bilder/fahrkom ... 78875.html
Reunassa siiis tuo alu on ruvella.
Ei tuo vanne noin pienestä korjauksesta pitäis mennä kieroon.ite oon hitsaillu isompiakin alueita eikä ole menny kieroks.paras ratkasu olis ensin heittää vanne uuniin hetkeks, hitsaus, jonka jälkeen viel jälkijäähdytys uunissa..
Edit: ja tuo vetävä kahva liittyy mig-hitsaamiseen eli ei ole tekemistä tigin kanssa.. Ja tuo taitaa olla polttomaalattu tuo vanteen sisäkehä? Jos on niin sillä on paljon parempi lämmönsietokyky kun tavan maalilla joten epäilisin että ei kuoriutus niin helposti pois.ja joku tossa puhu et voi revetä hitsisauman vierestä pahemmin niin siihen sanoisin et kyllä siinä tapauksessa jos aletaan murtumaa hitsaamaan mut tässä on kyse ns.vaan täyttämisestä niin en usko että siitä alkaa repeemään..
Edit: ja tuo vetävä kahva liittyy mig-hitsaamiseen eli ei ole tekemistä tigin kanssa.. Ja tuo taitaa olla polttomaalattu tuo vanteen sisäkehä? Jos on niin sillä on paljon parempi lämmönsietokyky kun tavan maalilla joten epäilisin että ei kuoriutus niin helposti pois.ja joku tossa puhu et voi revetä hitsisauman vierestä pahemmin niin siihen sanoisin et kyllä siinä tapauksessa jos aletaan murtumaa hitsaamaan mut tässä on kyse ns.vaan täyttämisestä niin en usko että siitä alkaa repeemään..
Niin, esi- ja jälkilämmitys hitsatessa alumiinille. Ei nyt oikeen hitsauksesta hirveesti ole kokemusta mutta ainakin pulverilla maalatessa oli hyvä ettei suoraan täydestä lämmöstä ulos uunista.. Jäähtyy tuo aluumini kuitenkin nopeesti. Mutta niin, tigillä hitsaten varmaan paras, kunhan on vaihtovirta tig.
Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Majestic-12 [Bot] ja 13 vierailijaa