Audi A4:n pakosarjan ja K03 ahtimen kunnon arviointia
Valvoja: ffp jäsenet
Audi A4:n pakosarjan ja K03 ahtimen kunnon arviointia
Eli ongelmanahan autossani oli savutus. Venttiilien varsien tiivisteitä epäiltiin ensimmäisenä, koska savutusta ilmesi ainoastaan kylmänä startatessa ja heti starttauksen jälkeen liikkeelle lähdettäessä. Tiivisteiden vaihto ei kuitenkaan auttanut mitään ja heti seuraavan oli epäilyksenä ahdin. Ahdin ei ääntänyt mitenkään erikoisesti ja ahtopaineet olivat normaalit.
Nyt on sitten pakosarja ja ahdin irrotettu ja tältä ne näyttävät.
Pakosarjassa on juuri ja juuri ulospäin näkyvä halkeama. Sisäpuolella halkeama onkin sitten jo selvemmin näkyvissä.
http://img309.imageshack.us/img309/3821 ... li1ts9.jpg
http://img309.imageshack.us/img309/1064 ... li2vk5.jpg
http://img309.imageshack.us/img309/6241 ... oligq0.jpg
Myös ahtimessa näkyy halkeamia ja siivistä kokeiltaessa tuntuu välystä.
http://img371.imageshack.us/img371/5249 ... va1fc9.jpg
http://img371.imageshack.us/img371/6775 ... va2pa8.jpg
http://img371.imageshack.us/img371/5056 ... va3oy6.jpg
http://img165.imageshack.us/img165/521/ ... va4th7.jpg
http://img165.imageshack.us/img165/4056 ... va5vu1.jpg
Antakaapa arvio, kannattaako ahdinta huollattaa vai joko samaan rahaan saa uuden samantyyppisen tai ehkä jopa paremman/isomman? Mitä pakosarjalle kannattaa tehdä?
Nyt on sitten pakosarja ja ahdin irrotettu ja tältä ne näyttävät.
Pakosarjassa on juuri ja juuri ulospäin näkyvä halkeama. Sisäpuolella halkeama onkin sitten jo selvemmin näkyvissä.
http://img309.imageshack.us/img309/3821 ... li1ts9.jpg
http://img309.imageshack.us/img309/1064 ... li2vk5.jpg
http://img309.imageshack.us/img309/6241 ... oligq0.jpg
Myös ahtimessa näkyy halkeamia ja siivistä kokeiltaessa tuntuu välystä.
http://img371.imageshack.us/img371/5249 ... va1fc9.jpg
http://img371.imageshack.us/img371/6775 ... va2pa8.jpg
http://img371.imageshack.us/img371/5056 ... va3oy6.jpg
http://img165.imageshack.us/img165/521/ ... va4th7.jpg
http://img165.imageshack.us/img165/4056 ... va5vu1.jpg
Antakaapa arvio, kannattaako ahdinta huollattaa vai joko samaan rahaan saa uuden samantyyppisen tai ehkä jopa paremman/isomman? Mitä pakosarjalle kannattaa tehdä?
jos pakosarja on läpeensä halki = uusi.
Miten perin se turbon akselin väljyys tuntui? pitkittäin vai poikittain? Pitkittäin siinä ei sais juurikaan välystä tuntua. Voi olla viisainta että käytät tota jossain asiantuntevassa turbohuollossa näytillä.
noi pakopesän halkeamat on aika normaaleja noissa integroidulla hukkaportilla olevissa ahtimissa. Toki halkeamien määrä/syvyys vaikuttaa siihen että onko siitä järkevää tehdä kalua vai ei.
Miten perin se turbon akselin väljyys tuntui? pitkittäin vai poikittain? Pitkittäin siinä ei sais juurikaan välystä tuntua. Voi olla viisainta että käytät tota jossain asiantuntevassa turbohuollossa näytillä.
noi pakopesän halkeamat on aika normaaleja noissa integroidulla hukkaportilla olevissa ahtimissa. Toki halkeamien määrä/syvyys vaikuttaa siihen että onko siitä järkevää tehdä kalua vai ei.
ihan jo kuvien perusteella suosittelen uuden hankintaa. Usein pakopesän hinta menee kipurajan yli, jolloin uuden hankinta on perusteltua. Vieläkun akselissa tuntuu pitkittäis-suunnassa välystä, niin suurella todennäköisyydellä sitä ei ihan "perus" huollolla kuntoon saa tai hinta edelleen nousee liikaa.
Soittokierros ahtimia huoltaviin ja myyviin liikkeisiin tuotti seuraavanlaisia tuloksia:
"Perushuolto" 300-400€ ja sitä isommat remontit tuonne uuden hintoihin (800€) saakka.
Huollettu K03 ~800€ ja uusi 800-900€
K04-15 Suomessa hinnat 1100-1600€, Saksassa L&S Cartec lupasi 900€ toimituskuluineen.
Garretin kuulalaakeroidut ahtimet 850-1200€ (~1500€, APR). Nämähän sitten vaativatkin jo yleensä muutakin kuin pelkän ahtimen. Fin-Turbolla oli rakenteilla jokin mielenkiintoinen ja järkevän hintainen kuulalaakeriahdin sovellus. Odottelen tuosta vielä lisätietoja (ja kuvia).
Hinnoista päätellen on jo ihan sama sijoittaa tosiaan vähän enemmän rahaa ja hankkia uusi isompi&parempi ahdin. Vanha saa jäädä hyllyyn odottelemaan, jos sen korjaaminen olisi vaikka kannattavaa myöhemmin.
"Perushuolto" 300-400€ ja sitä isommat remontit tuonne uuden hintoihin (800€) saakka.
Huollettu K03 ~800€ ja uusi 800-900€
K04-15 Suomessa hinnat 1100-1600€, Saksassa L&S Cartec lupasi 900€ toimituskuluineen.
Garretin kuulalaakeroidut ahtimet 850-1200€ (~1500€, APR). Nämähän sitten vaativatkin jo yleensä muutakin kuin pelkän ahtimen. Fin-Turbolla oli rakenteilla jokin mielenkiintoinen ja järkevän hintainen kuulalaakeriahdin sovellus. Odottelen tuosta vielä lisätietoja (ja kuvia).
Hinnoista päätellen on jo ihan sama sijoittaa tosiaan vähän enemmän rahaa ja hankkia uusi isompi&parempi ahdin. Vanha saa jäädä hyllyyn odottelemaan, jos sen korjaaminen olisi vaikka kannattavaa myöhemmin.
Olisiko Kajaanissa ketään ahtimista tietävää henkilöä, joka viitsisi vilkaista tuota kuvien ahdinta?
Privaa, mailia ([email protected]) tai soittoa 040 823 0214 jos kiinnostaa vilkaista.
Privaa, mailia ([email protected]) tai soittoa 040 823 0214 jos kiinnostaa vilkaista.
Jos nyt sieltä kaijjaanista ei löyvy mitään niin kannattaa ottaa yhteyttä täällä ruotsin maalla sijaitsevaan turbohuoltoon. Itellä jäi tosi hyvät kokemukset tuosta puljusta. www.turbotech.se (Taitavat englannin ihan hyvin).
(edit) Kyllä nuo halkeamat turbossa näyttävät aika ikävältä. Suosittelisin ihan kyselemään uutta / huollettua turboa.
(edit) Kyllä nuo halkeamat turbossa näyttävät aika ikävältä. Suosittelisin ihan kyselemään uutta / huollettua turboa.
Kajaanissa ei ole tietääkseni turboihin erikoistunutta yritystä. Muualla Suomessa oleviin olen ollut jo yhteyksissä ja on käynyt selväksi, että vanhan huoltaminen tulisi lähes yhtä kalliiksi kuin uuden k03:sen ostaminen. Hirveästi ei kuitenkaan kiinnosta tuollaisen K03-005:sen laittaminen. Ehkä K03-sport mutta tuo K04-015 kiinnostaisi tällä hetkellä eniten, koska minulla olisi jo valmiiksi sopiva isompi downpipe. Kaikki olisi plugñ play. Takaraivossa kyllä aina välillä sykkii ajatus paremmasta pakosarjasta ja Garretista. Siihen pitäisi sitten tehdä monta asiaa lisää; dp, öljy ja vesilinjat jne..
Uudeksi turboksi olikin jo tilattu K04 ja toimitusajaksi luvattu ensi viikko, mutta kävikin niin ikävästi ettei noita K04:sia saakaan ihan heti. Vähintään viikkoja toimitusaika ellei kuukausia. Valmistaja ilmeisesti jäljessä toimituksissaa useita tuhansia ahtimia.
Saksassa L&S Cartecilla olisi kyllä hyllyssä K04, mutta heille ei onnistu luottokortilla (tai PayPalilla) maksaminen vaan pitäisi tehdä pankkisiirrolla. Ei oikein houkuta tuo tapa.
Pitääpä ottaa tuonne Ruotsiinkin yhteyttä. Edit: Äkkiseltään katottuna tuolla Ruotsissa näytäisi olevan kalliit hinnat.
ps. kaijjaani = väärin, muistaakseni ainakin kolme j:tä pitää olla : )
Uudeksi turboksi olikin jo tilattu K04 ja toimitusajaksi luvattu ensi viikko, mutta kävikin niin ikävästi ettei noita K04:sia saakaan ihan heti. Vähintään viikkoja toimitusaika ellei kuukausia. Valmistaja ilmeisesti jäljessä toimituksissaa useita tuhansia ahtimia.
Saksassa L&S Cartecilla olisi kyllä hyllyssä K04, mutta heille ei onnistu luottokortilla (tai PayPalilla) maksaminen vaan pitäisi tehdä pankkisiirrolla. Ei oikein houkuta tuo tapa.
Pitääpä ottaa tuonne Ruotsiinkin yhteyttä. Edit: Äkkiseltään katottuna tuolla Ruotsissa näytäisi olevan kalliit hinnat.
ps. kaijjaani = väärin, muistaakseni ainakin kolme j:tä pitää olla : )
Viimeksi muokannut Rusty, 9.9.2006 22:26. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
maksoin pankkisiirtona juu. Muistaakseni asioin pankissa maanantaina ja sanoivat et rahat menee hesan kautta loppuviikolla kanadaan.
DHL:llältä tuli sähköpostia seuraavan viikon torstaina et paketti ois tullissa ja tarttis maksaa tulli.
Tullin maksun jälkeen paketti kiikutettiin kotiovelle DHL:n toimesta.
Ainoa missä meni hieman aikaa oli Kineticin vastaaminen ekaan sähköpostiin, pahoittelivat ku sähköpostia tulee kuulemma "riittävästi".
Jos tilaan joskus uuden k04:n niin en ees kysy enää muualta....
DHL:llältä tuli sähköpostia seuraavan viikon torstaina et paketti ois tullissa ja tarttis maksaa tulli.
Tullin maksun jälkeen paketti kiikutettiin kotiovelle DHL:n toimesta.
Ainoa missä meni hieman aikaa oli Kineticin vastaaminen ekaan sähköpostiin, pahoittelivat ku sähköpostia tulee kuulemma "riittävästi".
Jos tilaan joskus uuden k04:n niin en ees kysy enää muualta....
Onkos noita Audiin 1.8T (AEB, pitkittäinen moottori) monenlaista pakosarjaa, kun tuo Dopilta (MDComprex) tilattu osoittautui erilaiseksi sekä hieman vialliseksi?
edit:Vanhan osanumero: 058253033E
toisen osanumero: 06A253033 = sopii ilmeisesti Audi TT, Golf IV, A3
Kanteen tuleva laippa on hieman erimuotoinen (tämä ei ehkä ongelma) ja ahtimen laippa täysin eri kohdassa. WTF? Pakosarja ei ole myöskään täysin ehjä vaan halkeamat jo hyvällä alulla.
edit:Vanhan osanumero: 058253033E
toisen osanumero: 06A253033 = sopii ilmeisesti Audi TT, Golf IV, A3
Kanteen tuleva laippa on hieman erimuotoinen (tämä ei ehkä ongelma) ja ahtimen laippa täysin eri kohdassa. WTF? Pakosarja ei ole myöskään täysin ehjä vaan halkeamat jo hyvällä alulla.
Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot] ja 27 vierailijaa