Audi A4:n pakosarjan ja K03 ahtimen kunnon arviointia

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

Rusty
-
Viestit: 311
Liittynyt: 28.7.2003 7:39

Audi A4:n pakosarjan ja K03 ahtimen kunnon arviointia

ViestiKirjoittaja Rusty » 5.9.2006 18:13

Eli ongelmanahan autossani oli savutus. Venttiilien varsien tiivisteitä epäiltiin ensimmäisenä, koska savutusta ilmesi ainoastaan kylmänä startatessa ja heti starttauksen jälkeen liikkeelle lähdettäessä. Tiivisteiden vaihto ei kuitenkaan auttanut mitään ja heti seuraavan oli epäilyksenä ahdin. Ahdin ei ääntänyt mitenkään erikoisesti ja ahtopaineet olivat normaalit.

Nyt on sitten pakosarja ja ahdin irrotettu ja tältä ne näyttävät.

Pakosarjassa on juuri ja juuri ulospäin näkyvä halkeama. Sisäpuolella halkeama onkin sitten jo selvemmin näkyvissä.

http://img309.imageshack.us/img309/3821 ... li1ts9.jpg
http://img309.imageshack.us/img309/1064 ... li2vk5.jpg
http://img309.imageshack.us/img309/6241 ... oligq0.jpg

Myös ahtimessa näkyy halkeamia ja siivistä kokeiltaessa tuntuu välystä.

http://img371.imageshack.us/img371/5249 ... va1fc9.jpg
http://img371.imageshack.us/img371/6775 ... va2pa8.jpg
http://img371.imageshack.us/img371/5056 ... va3oy6.jpg
http://img165.imageshack.us/img165/521/ ... va4th7.jpg
http://img165.imageshack.us/img165/4056 ... va5vu1.jpg

Antakaapa arvio, kannattaako ahdinta huollattaa vai joko samaan rahaan saa uuden samantyyppisen tai ehkä jopa paremman/isomman? Mitä pakosarjalle kannattaa tehdä?

andeRS
-
Viestit: 604
Liittynyt: 23.7.2003 20:41

ViestiKirjoittaja andeRS » 5.9.2006 18:20

jos pakosarja on läpeensä halki = uusi.
Miten perin se turbon akselin väljyys tuntui? pitkittäin vai poikittain? Pitkittäin siinä ei sais juurikaan välystä tuntua. Voi olla viisainta että käytät tota jossain asiantuntevassa turbohuollossa näytillä.
noi pakopesän halkeamat on aika normaaleja noissa integroidulla hukkaportilla olevissa ahtimissa. Toki halkeamien määrä/syvyys vaikuttaa siihen että onko siitä järkevää tehdä kalua vai ei.

Rusty
-
Viestit: 311
Liittynyt: 28.7.2003 7:39

ViestiKirjoittaja Rusty » 5.9.2006 18:32

Ahtimen akselin pituussuunnassa tuntuu pientä välystä ja poikittain ihan selkeästi enemmän.

On tarkoitus lähettää jonnekin tarkastettavaksi. Huomenna täytyy soitella muutamat paikat. Tiedätkö paljonko pelkkä tarkastus kustantaa ja onko ehdottaa jotain hyvää pajaa?

FIN-Turbo
-
Viestit: 142
Liittynyt: 13.2.2006 23:20
Viesti:

ViestiKirjoittaja FIN-Turbo » 5.9.2006 20:08

ihan jo kuvien perusteella suosittelen uuden hankintaa. Usein pakopesän hinta menee kipurajan yli, jolloin uuden hankinta on perusteltua. Vieläkun akselissa tuntuu pitkittäis-suunnassa välystä, niin suurella todennäköisyydellä sitä ei ihan "perus" huollolla kuntoon saa tai hinta edelleen nousee liikaa.

veskola
-
Viestit: 366
Liittynyt: 8.12.2004 13:46
Viesti:

ViestiKirjoittaja veskola » 6.9.2006 13:50

Eiköhän noita pakopesiä pyöri kaikilla nurkissa kellareissa...ainakin minulla on yksi halkeilematon pakopesä...harvi vain kun se on mallia mercedes eli tulo ja lähtö ovat erilaiset.

Rusty
-
Viestit: 311
Liittynyt: 28.7.2003 7:39

ViestiKirjoittaja Rusty » 7.9.2006 19:12

Soittokierros ahtimia huoltaviin ja myyviin liikkeisiin tuotti seuraavanlaisia tuloksia:

"Perushuolto" 300-400€ ja sitä isommat remontit tuonne uuden hintoihin (800€) saakka.

Huollettu K03 ~800€ ja uusi 800-900€

K04-15 Suomessa hinnat 1100-1600€, Saksassa L&S Cartec lupasi 900€ toimituskuluineen.

Garretin kuulalaakeroidut ahtimet 850-1200€ (~1500€, APR). Nämähän sitten vaativatkin jo yleensä muutakin kuin pelkän ahtimen. Fin-Turbolla oli rakenteilla jokin mielenkiintoinen ja järkevän hintainen kuulalaakeriahdin sovellus. Odottelen tuosta vielä lisätietoja (ja kuvia).

Hinnoista päätellen on jo ihan sama sijoittaa tosiaan vähän enemmän rahaa ja hankkia uusi isompi&parempi ahdin. Vanha saa jäädä hyllyyn odottelemaan, jos sen korjaaminen olisi vaikka kannattavaa myöhemmin.

Rusty
-
Viestit: 311
Liittynyt: 28.7.2003 7:39

ViestiKirjoittaja Rusty » 7.9.2006 20:11

Olisiko Kajaanissa ketään ahtimista tietävää henkilöä, joka viitsisi vilkaista tuota kuvien ahdinta?

Privaa, mailia ([email protected]) tai soittoa 040 823 0214 jos kiinnostaa vilkaista.

uiop
-
Viestit: 409
Liittynyt: 27.3.2006 14:49

ViestiKirjoittaja uiop » 9.9.2006 12:35

Jos nyt sieltä kaijjaanista ei löyvy mitään niin kannattaa ottaa yhteyttä täällä ruotsin maalla sijaitsevaan turbohuoltoon. Itellä jäi tosi hyvät kokemukset tuosta puljusta. www.turbotech.se (Taitavat englannin ihan hyvin).

(edit) Kyllä nuo halkeamat turbossa näyttävät aika ikävältä. Suosittelisin ihan kyselemään uutta / huollettua turboa.

Rusty
-
Viestit: 311
Liittynyt: 28.7.2003 7:39

ViestiKirjoittaja Rusty » 9.9.2006 20:21

Kajaanissa ei ole tietääkseni turboihin erikoistunutta yritystä. Muualla Suomessa oleviin olen ollut jo yhteyksissä ja on käynyt selväksi, että vanhan huoltaminen tulisi lähes yhtä kalliiksi kuin uuden k03:sen ostaminen. Hirveästi ei kuitenkaan kiinnosta tuollaisen K03-005:sen laittaminen. Ehkä K03-sport mutta tuo K04-015 kiinnostaisi tällä hetkellä eniten, koska minulla olisi jo valmiiksi sopiva isompi downpipe. Kaikki olisi plugñ play. Takaraivossa kyllä aina välillä sykkii ajatus paremmasta pakosarjasta ja Garretista. Siihen pitäisi sitten tehdä monta asiaa lisää; dp, öljy ja vesilinjat jne..

Uudeksi turboksi olikin jo tilattu K04 ja toimitusajaksi luvattu ensi viikko, mutta kävikin niin ikävästi ettei noita K04:sia saakaan ihan heti. Vähintään viikkoja toimitusaika ellei kuukausia. Valmistaja ilmeisesti jäljessä toimituksissaa useita tuhansia ahtimia.

Saksassa L&S Cartecilla olisi kyllä hyllyssä K04, mutta heille ei onnistu luottokortilla (tai PayPalilla) maksaminen vaan pitäisi tehdä pankkisiirrolla. Ei oikein houkuta tuo tapa.

Pitääpä ottaa tuonne Ruotsiinkin yhteyttä. Edit: Äkkiseltään katottuna tuolla Ruotsissa näytäisi olevan kalliit hinnat.

ps. kaijjaani = väärin, muistaakseni ainakin kolme j:tä pitää olla : )
Viimeksi muokannut Rusty, 9.9.2006 22:26. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Trip
-
Viestit: 255
Liittynyt: 23.7.2003 17:00

ViestiKirjoittaja Trip » 9.9.2006 21:51

Kysy kinetic motorsportilta kanadasta k04-015 turboa hintaan 795usd.

Rusty
-
Viestit: 311
Liittynyt: 28.7.2003 7:39

ViestiKirjoittaja Rusty » 9.9.2006 22:53

Laitoin tuonne mailia. Mitään tietoa veroista?

Trip
-
Viestit: 255
Liittynyt: 23.7.2003 17:00

ViestiKirjoittaja Trip » 10.9.2006 12:34

Meni näin 795usd turbo+100usd lentorahti+tulli n.195e= vajaa tonni.

Rusty
-
Viestit: 311
Liittynyt: 28.7.2003 7:39

ViestiKirjoittaja Rusty » 10.9.2006 16:21

Juu, eipä muodostu pahaksi tuo hinta. Maksoitko pankkisiirtona? Kuinka pitkä oli toimitusaika?

Trip
-
Viestit: 255
Liittynyt: 23.7.2003 17:00

ViestiKirjoittaja Trip » 10.9.2006 21:39

maksoin pankkisiirtona juu. Muistaakseni asioin pankissa maanantaina ja sanoivat et rahat menee hesan kautta loppuviikolla kanadaan.
DHL:llältä tuli sähköpostia seuraavan viikon torstaina et paketti ois tullissa ja tarttis maksaa tulli.
Tullin maksun jälkeen paketti kiikutettiin kotiovelle DHL:n toimesta.

Ainoa missä meni hieman aikaa oli Kineticin vastaaminen ekaan sähköpostiin, pahoittelivat ku sähköpostia tulee kuulemma "riittävästi".

Jos tilaan joskus uuden k04:n niin en ees kysy enää muualta....

Rusty
-
Viestit: 311
Liittynyt: 28.7.2003 7:39

ViestiKirjoittaja Rusty » 11.9.2006 15:10

No niin, ahdin tilattu tuolta Turbotechiltä Ruåttista ja pakosarja Dopilta.

Rusty
-
Viestit: 311
Liittynyt: 28.7.2003 7:39

ViestiKirjoittaja Rusty » 12.9.2006 14:56

Onkos noita Audiin 1.8T (AEB, pitkittäinen moottori) monenlaista pakosarjaa, kun tuo Dopilta (MDComprex) tilattu osoittautui erilaiseksi sekä hieman vialliseksi?

edit:Vanhan osanumero: 058253033E
toisen osanumero: 06A253033 = sopii ilmeisesti Audi TT, Golf IV, A3

Kanteen tuleva laippa on hieman erimuotoinen (tämä ei ehkä ongelma) ja ahtimen laippa täysin eri kohdassa. WTF? Pakosarja ei ole myöskään täysin ehjä vaan halkeamat jo hyvällä alulla.


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 21 vierailijaa