mk2 golf ja parkit villkuihin?
Valvoja: ffp jäsenet
mk2 golf ja parkit villkuihin?
eli saako tollasen operaation tehdä, jos siis tietenkin ottaa ajovaloista parkit pois?
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Tuossahan sellainen on toteutettu, eli oranssi vilkkupolttimo ja 4W parkki samassa umpiossa. Ei muistaakseni ole E -hyväksytty valaisin, mutta periaateon ihan fiksu.
Tästä on keskustelua tällä hetkellä muissakin topikeissa. Parkkejahan (seisontavalo) pitää olla parillinen määrä, eli kaksi tai neljä, joten alkuperäisetkin saa olla käytössä.
Jos olen asian oikein sisäistänyt, seisontavalon (siis edessä olevan) ei tarvitse toimia auton liikkuessa. Tuollainen puskurissa oleva parkki ei mielestäni autoa kaunista.
Edit: varmaan tästäkin asiasta kohta väännetään oikein miehissä 8)
Tästä on keskustelua tällä hetkellä muissakin topikeissa. Parkkejahan (seisontavalo) pitää olla parillinen määrä, eli kaksi tai neljä, joten alkuperäisetkin saa olla käytössä.
Jos olen asian oikein sisäistänyt, seisontavalon (siis edessä olevan) ei tarvitse toimia auton liikkuessa. Tuollainen puskurissa oleva parkki ei mielestäni autoa kaunista.
Edit: varmaan tästäkin asiasta kohta väännetään oikein miehissä 8)
^Kytkentöjen kuuluu mennä niin, että lähivalot saa päälle vain parkkian palaessa. Yksi pointtihan parkeilla on se, että joku valo jää palamaan jos polttimo kärähtää. Tarkistin vielä asian tuolta tekstien valomääräyksistä:
Sähköliitäntöjen on oltava sellaiset, että etu- ja takavalaisimet, mahdolliset äärivalaisimet, mahdolliset sivuvalaisimet ja takarekisterikilven valaisin voidaan kytkeä päälle ja pois ainoastaan samanaikaisesti. Tätä vaatimusta ei sovelleta käytettäessä etu- ja takavalaisimia ja sivuvalaisimia, jotka on yhdistetty tai rakenteellisesti yhdistetty edellä tarkoitettuihin valaisimiin, pysäköintivalaisimina.
Sähköliitäntöjen on lisäksi oltava sellaiset, että lähi-, kauko- tai sumuvalaisimia voi kytkeä päälle vain, jos edellisessä kappaleessa mainitut valaisimet ovat kytketyt päälle.
Jep :)Edit: varmaan tästäkin asiasta kohta väännetään oikein miehissä 8)
Awright.
Tuosta lakitekstistä sovelsin ajovaloihinkin, eli ahtaasti tulkittuna huomiovalot yksinään riittäisi edessä. Kaipa se on jossakin sanottu, että etuparkitkin pitää palaa huomiovalojen kanssa:
Perusteltua todellakin on, että ajovalojen kanssa seisontavalokin toimii, koska ajovalopolttimon palaessa lähestyvää ajoneuvoa voisi luulla kaksipyöräiseksi. Hyvin usein kuitenkin saman puolen ajovalon lisäksi myös seisontavalo on pimeä > vaarallinen yhdistelmä kohdattaessa.
Tuosta lakitekstistä sovelsin ajovaloihinkin, eli ahtaasti tulkittuna huomiovalot yksinään riittäisi edessä. Kaipa se on jossakin sanottu, että etuparkitkin pitää palaa huomiovalojen kanssa:
Koodi: Valitse kaikki
Huomiovalot on kytkettävä siten, etteivät ne, kaukovalovilkkua lukuun ottamatta, voi toimia samanaikaisesti ajo- eivätkä etusumuvalojen kanssa ja että niiden ollessa toiminnassa takavalot toimivat samanaikaisesti.
Perusteltua todellakin on, että ajovalojen kanssa seisontavalokin toimii, koska ajovalopolttimon palaessa lähestyvää ajoneuvoa voisi luulla kaksipyöräiseksi. Hyvin usein kuitenkin saman puolen ajovalon lisäksi myös seisontavalo on pimeä > vaarallinen yhdistelmä kohdattaessa.
niiden ollessa toiminnassa takavalot toimivat samanaikaisesti
ja
Sähköliitäntöjen on oltava sellaiset, että etu- ja takavalaisimet, mahdolliset äärivalaisimet, mahdolliset sivuvalaisimet ja takarekisterikilven valaisin voidaan kytkeä päälle ja pois ainoastaan samanaikaisesti.
Tuosta taas voisi tulkita, että parkkien täytyy joka tapauksessa olla päällä myös huomiovalojen kanssa.
Ollapa etuvilkku, jossa olisi samassa parkki ja huomiovalo...
Eilen asensin kolmoseen alkuperäispaikoilleen kirkkaat vilkut ja huomiovalot.
Huomiovalojen sinänsä simppelin sähköisen kytkennän jätin tuonnemmaksi. Joutuu hieman soveltamaan, kun haluan valojen toimivan vain auton käydessä.

Huomiovalojen sinänsä simppelin sähköisen kytkennän jätin tuonnemmaksi. Joutuu hieman soveltamaan, kun haluan valojen toimivan vain auton käydessä.
Aikanaan, kun huomiovalot olivat in, oli sellaiset useassa meikäläisenkin kinnerissä. Ne oli yleensä kytketty juuri siten, että valot syttyivät auton käynnistyessä ja sammuivat yhdessä auton kanssa. Kytkentään tarvitaan yksi rele, jonka ohjaus otetaan laturin D+ -liittimestä.
Tokihan tuollaisen voi toteuttaa virran kytkemiseenkin yhdistettynä, mutta vähemmän kuormaa käynnistettäessä on aina parempi.
Tuota voisi käyttää puolivalojen automaattiseen kytkentään:

Tokihan tuollaisen voi toteuttaa virran kytkemiseenkin yhdistettynä, mutta vähemmän kuormaa käynnistettäessä on aina parempi.
Tuota voisi käyttää puolivalojen automaattiseen kytkentään:

Tommonen hieno kytkentä oli kanssa pulavuosien ajalta jätetty ensimmäiseen käyttikseeni ja jossain vaiheessa rele otti ja hapettui. Seurauksena auto ei sammunut avaimesta vaan valokytkimestä ;) Oli muuten kiva selvittää vikaa. Onnesta konehuoneessa iski silmään lievästi hapettunut metallikuorinen rele, jolla ei näyttänyt olevan mitään funktiota.
Mielestäni nuo huomiovalot kuuluu samaan kastiin etusumareiden kanssa, ei niillä oikeesti mitään tee.
Mielestäni nuo huomiovalot kuuluu samaan kastiin etusumareiden kanssa, ei niillä oikeesti mitään tee.
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Ettei olis jossain vikaa jos polttaa lamppuja tota tahtia?
Mulla tulee jotain pikkusen alle 15 tkm ajoa vuodessa, lampun jännite jotain 14,2 V eikä oo ainakaan vuoteen pitäny vaihtaa yhtään ajovalon polttimoa...
Polttimot niitä Philipsin iänikuisia testivoittajia.
E: Eikö tuo kytkentä olisi vikasietoisempi jos ottaisi huomiovalojen releelle herätteen samalta releeltä joka päästää virran pyyhkijöille, takalasin lämppärille, sisäilman puhaltimelle yms.? (Taitaa olla sama kun virtalukon kytkentäpiste "X"?)
Mun huolto-oppaassa releen nimi on vaan "load reduction relay". Joku pääreleen tapainen se on.
Mulla tulee jotain pikkusen alle 15 tkm ajoa vuodessa, lampun jännite jotain 14,2 V eikä oo ainakaan vuoteen pitäny vaihtaa yhtään ajovalon polttimoa...
Polttimot niitä Philipsin iänikuisia testivoittajia.
E: Eikö tuo kytkentä olisi vikasietoisempi jos ottaisi huomiovalojen releelle herätteen samalta releeltä joka päästää virran pyyhkijöille, takalasin lämppärille, sisäilman puhaltimelle yms.? (Taitaa olla sama kun virtalukon kytkentäpiste "X"?)
Mun huolto-oppaassa releen nimi on vaan "load reduction relay". Joku pääreleen tapainen se on.
Viimeksi muokannut H. Jormalainen, 7.9.2006 17:26. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Tuossahan sellainen on toteutettu, eli oranssi vilkkupolttimo ja 4W parkki samassa umpiossa. Ei muistaakseni ole E -hyväksytty valaisin, mutta periaateon ihan fiksu.
Mulla on tuollaiset samanlaiset vilkut/parkit. E-hyväksyntä löytyy ja sen totesi setä katsastajakin. Ongelma noissa on oranssi heijastinpinta. Kun parkit on päällä, niin eteenpäin heijastuu oranssia valoa, jonka vuoksi valot ei sitten leimasta läpi mennyt. Kun siirsin parkin takaisin ajovaloumpioon, niin johan kelpas.
e: siis tuollaiset

Ohi aiheen menee, mutta jännite on tosiaan samaa luokkaa eli 14 voltin pintaan mittasin tyhjäkäynnillä. Tosin ajoa mulla kertyy reilut 100km/päivä eli 30tkm/vuosi. Osa tästä epätasaisella hiekkatiellä joten tärinääkin piisaa. Polttimoina Philips Premium +30%, kesto vaihtelee jossain 2...5kk välillä.Ettei olis jossain vikaa jos polttaa lamppuja tota tahtia?
Mulla tulee jotain pikkusen alle 15 tkm ajoa vuodessa, lampun jännite jotain 14,2 V eikä oo ainakaan vuoteen pitäny vaihtaa yhtään ajovalon polttimoa...
Polttimot niitä Philipsin iänikuisia testivoittajia.
Ehkä vähän ot, mutta kuitenki: tilasin moponetistä jettaan mustat etuvilkut, no eihän ne mustat oo, aavistuksen tummat kirkkaat... ja oranssi läpyskä joka paistaa läpi ku naantalin aurinko.
Pitäs laittaa oranssi polttimo ja ottaa läpyskä pois, samallahan toki laittas vaikka parkin.. Parkille vaan ei oo leimaa tossa paketissa :)
Pitäs laittaa oranssi polttimo ja ottaa läpyskä pois, samallahan toki laittas vaikka parkin.. Parkille vaan ei oo leimaa tossa paketissa :)
Heleppiä!
Toivottavasti laitoin jutun oikeaan paikkaan.
Tilasin tommoset in pron kirkkaat etuvilkut parkeilla Golf 2:seen ja en oo ihan varma noista johdotuksista. Onko muilla kokemuksia vastaavanlaisista vilkuista? Otetaanko parkkivalon virrat rosvoliittimellä nuista päävalojen parkeista vai miten??? Oletan ite, että musta johto menee maahan ja vihreä johto rosvolla parkkivalon jompaan kumpaan johtoon.
Toivottavasti laitoin jutun oikeaan paikkaan.
Tilasin tommoset in pron kirkkaat etuvilkut parkeilla Golf 2:seen ja en oo ihan varma noista johdotuksista. Onko muilla kokemuksia vastaavanlaisista vilkuista? Otetaanko parkkivalon virrat rosvoliittimellä nuista päävalojen parkeista vai miten??? Oletan ite, että musta johto menee maahan ja vihreä johto rosvolla parkkivalon jompaan kumpaan johtoon.
Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 21 vierailijaa