mk2 golf ja parkit villkuihin?

Kori, alusta, renkaat, autosähkö yms. bensa- ja dieselmalleille yhteinen keskustelu

Valvoja: ffp jäsenet

Antsa
-
Viestit: 1420
Liittynyt: 4.10.2003 22:27

mk2 golf ja parkit villkuihin?

ViestiKirjoittaja Antsa » 6.9.2006 23:20

eli saako tollasen operaation tehdä, jos siis tietenkin ottaa ajovaloista parkit pois?

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 6.9.2006 23:24

Jos on parkki/vilkku-yhdistelmä siihen hyväksytty...

Vakiovilkkua ei saa jättää palamaan.

lukkari
-
Viestit: 5982
Liittynyt: 25.3.2004 18:20
Viesti:

ViestiKirjoittaja lukkari » 7.9.2006 9:14

Tuossahan sellainen on toteutettu, eli oranssi vilkkupolttimo ja 4W parkki samassa umpiossa. Ei muistaakseni ole E -hyväksytty valaisin, mutta periaateon ihan fiksu.

Tästä on keskustelua tällä hetkellä muissakin topikeissa. Parkkejahan (seisontavalo) pitää olla parillinen määrä, eli kaksi tai neljä, joten alkuperäisetkin saa olla käytössä.

Jos olen asian oikein sisäistänyt, seisontavalon (siis edessä olevan) ei tarvitse toimia auton liikkuessa. Tuollainen puskurissa oleva parkki ei mielestäni autoa kaunista.

Edit: varmaan tästäkin asiasta kohta väännetään oikein miehissä 8)

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 7.9.2006 10:46

^Kytkentöjen kuuluu mennä niin, että lähivalot saa päälle vain parkkian palaessa. Yksi pointtihan parkeilla on se, että joku valo jää palamaan jos polttimo kärähtää. Tarkistin vielä asian tuolta tekstien valomääräyksistä:

Sähköliitäntöjen on oltava sellaiset, että etu- ja takavalaisimet, mahdolliset äärivalaisimet, mahdolliset sivuvalaisimet ja takarekisterikilven valaisin voidaan kytkeä päälle ja pois ainoastaan samanaikaisesti. Tätä vaatimusta ei sovelleta käytettäessä etu- ja takavalaisimia ja sivuvalaisimia, jotka on yhdistetty tai rakenteellisesti yhdistetty edellä tarkoitettuihin valaisimiin, pysäköintivalaisimina.

Sähköliitäntöjen on lisäksi oltava sellaiset, että lähi-, kauko- tai sumuvalaisimia voi kytkeä päälle vain, jos edellisessä kappaleessa mainitut valaisimet ovat kytketyt päälle.


Edit: varmaan tästäkin asiasta kohta väännetään oikein miehissä 8)
Jep :)

lukkari
-
Viestit: 5982
Liittynyt: 25.3.2004 18:20
Viesti:

ViestiKirjoittaja lukkari » 7.9.2006 11:05

Awright.
Tuosta lakitekstistä sovelsin ajovaloihinkin, eli ahtaasti tulkittuna huomiovalot yksinään riittäisi edessä. Kaipa se on jossakin sanottu, että etuparkitkin pitää palaa huomiovalojen kanssa:

Koodi: Valitse kaikki

Huomiovalot on kytkettävä siten, etteivät ne, kaukovalovilkkua lukuun ottamatta, voi toimia samanaikaisesti ajo- eivätkä etusumuvalojen kanssa ja että niiden ollessa toiminnassa takavalot toimivat samanaikaisesti.


Perusteltua todellakin on, että ajovalojen kanssa seisontavalokin toimii, koska ajovalopolttimon palaessa lähestyvää ajoneuvoa voisi luulla kaksipyöräiseksi. Hyvin usein kuitenkin saman puolen ajovalon lisäksi myös seisontavalo on pimeä > vaarallinen yhdistelmä kohdattaessa.

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 7.9.2006 11:09

niiden ollessa toiminnassa takavalot toimivat samanaikaisesti


ja

Sähköliitäntöjen on oltava sellaiset, että etu- ja takavalaisimet, mahdolliset äärivalaisimet, mahdolliset sivuvalaisimet ja takarekisterikilven valaisin voidaan kytkeä päälle ja pois ainoastaan samanaikaisesti.

Tuosta taas voisi tulkita, että parkkien täytyy joka tapauksessa olla päällä myös huomiovalojen kanssa.

Ollapa etuvilkku, jossa olisi samassa parkki ja huomiovalo...

lukkari
-
Viestit: 5982
Liittynyt: 25.3.2004 18:20
Viesti:

ViestiKirjoittaja lukkari » 7.9.2006 11:28

Eilen asensin kolmoseen alkuperäispaikoilleen kirkkaat vilkut ja huomiovalot.
Kuva

Huomiovalojen sinänsä simppelin sähköisen kytkennän jätin tuonnemmaksi. Joutuu hieman soveltamaan, kun haluan valojen toimivan vain auton käydessä.

liteFun
-
Viestit: 823
Liittynyt: 28.3.2006 20:36

ViestiKirjoittaja liteFun » 7.9.2006 13:26

Pitääkö virta ottaa jostain puolalta tms jos haluaa että vain käynnissä ollessa toimii?
Ite haluaisin kans niin että ajovalot palaa käynnissä.. Eli sellanen automatiikka että uskaltaa "jättää valot päälle" (parkit palais virta päällä).

lukkari
-
Viestit: 5982
Liittynyt: 25.3.2004 18:20
Viesti:

ViestiKirjoittaja lukkari » 7.9.2006 13:49

Aikanaan, kun huomiovalot olivat in, oli sellaiset useassa meikäläisenkin kinnerissä. Ne oli yleensä kytketty juuri siten, että valot syttyivät auton käynnistyessä ja sammuivat yhdessä auton kanssa. Kytkentään tarvitaan yksi rele, jonka ohjaus otetaan laturin D+ -liittimestä.
Tokihan tuollaisen voi toteuttaa virran kytkemiseenkin yhdistettynä, mutta vähemmän kuormaa käynnistettäessä on aina parempi.
Tuota voisi käyttää puolivalojen automaattiseen kytkentään:

Kuva

kilpijoki
-
Viestit: 4035
Liittynyt: 16.9.2003 12:03

ViestiKirjoittaja kilpijoki » 7.9.2006 14:04

Tommonen hieno kytkentä oli kanssa pulavuosien ajalta jätetty ensimmäiseen käyttikseeni ja jossain vaiheessa rele otti ja hapettui. Seurauksena auto ei sammunut avaimesta vaan valokytkimestä ;) Oli muuten kiva selvittää vikaa. Onnesta konehuoneessa iski silmään lievästi hapettunut metallikuorinen rele, jolla ei näyttänyt olevan mitään funktiota.

Mielestäni nuo huomiovalot kuuluu samaan kastiin etusumareiden kanssa, ei niillä oikeesti mitään tee.

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 7.9.2006 16:52

Huomiovalojen avullahan voi säästää ajovalopolttimoita, mulla noita ainakin palaa parin kuukauden välein joten huomiovalot varmasti tienaisivat hintansa takaisin ajan mittaan.

Edit: Toisena plussana pienehkö polttoaineen säästö.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 7.9.2006 17:19

Ettei olis jossain vikaa jos polttaa lamppuja tota tahtia?

Mulla tulee jotain pikkusen alle 15 tkm ajoa vuodessa, lampun jännite jotain 14,2 V eikä oo ainakaan vuoteen pitäny vaihtaa yhtään ajovalon polttimoa...

Polttimot niitä Philipsin iänikuisia testivoittajia.

E: Eikö tuo kytkentä olisi vikasietoisempi jos ottaisi huomiovalojen releelle herätteen samalta releeltä joka päästää virran pyyhkijöille, takalasin lämppärille, sisäilman puhaltimelle yms.? (Taitaa olla sama kun virtalukon kytkentäpiste "X"?)

Mun huolto-oppaassa releen nimi on vaan "load reduction relay". Joku pääreleen tapainen se on.
Viimeksi muokannut H. Jormalainen, 7.9.2006 17:26. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Nespa
-
Viestit: 109
Liittynyt: 23.7.2003 12:45

ViestiKirjoittaja Nespa » 7.9.2006 17:21

Tuossahan sellainen on toteutettu, eli oranssi vilkkupolttimo ja 4W parkki samassa umpiossa. Ei muistaakseni ole E -hyväksytty valaisin, mutta periaateon ihan fiksu.


Mulla on tuollaiset samanlaiset vilkut/parkit. E-hyväksyntä löytyy ja sen totesi setä katsastajakin. Ongelma noissa on oranssi heijastinpinta. Kun parkit on päällä, niin eteenpäin heijastuu oranssia valoa, jonka vuoksi valot ei sitten leimasta läpi mennyt. Kun siirsin parkin takaisin ajovaloumpioon, niin johan kelpas.

e: siis tuollaiset
Kuva

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 7.9.2006 18:25

Ettei olis jossain vikaa jos polttaa lamppuja tota tahtia?

Mulla tulee jotain pikkusen alle 15 tkm ajoa vuodessa, lampun jännite jotain 14,2 V eikä oo ainakaan vuoteen pitäny vaihtaa yhtään ajovalon polttimoa...

Polttimot niitä Philipsin iänikuisia testivoittajia.
Ohi aiheen menee, mutta jännite on tosiaan samaa luokkaa eli 14 voltin pintaan mittasin tyhjäkäynnillä. Tosin ajoa mulla kertyy reilut 100km/päivä eli 30tkm/vuosi. Osa tästä epätasaisella hiekkatiellä joten tärinääkin piisaa. Polttimoina Philips Premium +30%, kesto vaihtelee jossain 2...5kk välillä.

liteFun
-
Viestit: 823
Liittynyt: 28.3.2006 20:36

ViestiKirjoittaja liteFun » 11.9.2006 13:04

Ehkä vähän ot, mutta kuitenki: tilasin moponetistä jettaan mustat etuvilkut, no eihän ne mustat oo, aavistuksen tummat kirkkaat... ja oranssi läpyskä joka paistaa läpi ku naantalin aurinko.
Pitäs laittaa oranssi polttimo ja ottaa läpyskä pois, samallahan toki laittas vaikka parkin.. Parkille vaan ei oo leimaa tossa paketissa :)

PietuG2
-
Viestit: 6
Liittynyt: 2.10.2006 16:11

ViestiKirjoittaja PietuG2 » 2.10.2006 16:24

Heleppiä!

Toivottavasti laitoin jutun oikeaan paikkaan.

Tilasin tommoset in pron kirkkaat etuvilkut parkeilla Golf 2:seen ja en oo ihan varma noista johdotuksista. Onko muilla kokemuksia vastaavanlaisista vilkuista? Otetaanko parkkivalon virrat rosvoliittimellä nuista päävalojen parkeista vai miten??? Oletan ite, että musta johto menee maahan ja vihreä johto rosvolla parkkivalon jompaan kumpaan johtoon.

imaS
-
Viestit: 348
Liittynyt: 31.10.2005 19:25

ViestiKirjoittaja imaS » 2.10.2006 17:43

rosvoliittimellä

Ei saa kiroilla. Mieluummin tinaa ja kutistesukkaa.


Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 32 vierailijaa