Kannattaako jälkiasentaa Webasto/Eberi?

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

Moge77
-
Viestit: 7
Liittynyt: 5.6.2006 10:49

Kannattaako jälkiasentaa Webasto/Eberi?

ViestiKirjoittaja Moge77 » 5.9.2006 13:24

Tiedustelen että onko tarvetta nykyautoissa talvella Webastolle/Eberille koneen kannalta ja onko jälkiasennukset yleisesti kuinka toimivia? Huhuja kun kuulee aina kaikenlaisia että ei toimis ja konetta jos kylmänä talvella käynnistelee niin vastaa 500km ajoa.
Tuo koneen "kuluminen" varsinkin ihmetyttää kun hyvät synteettiset öljyt (esim. Rally Formula) pysyy kovassakin pakkasessa juoksevana. Sitten jos vielä antaa auton käydä minuutin tai pari ennen kuin lähtee ajamaan. Olen harkinnut polttoainekäyttöistä lämmitintä kun työpaikan päässä ei saa autoa lohkollakaan mihinkään. Muuten oikeastaan pelkkä mukavuusseikka olis talvella mennä lämpöiseen autoon. Mutta pitemmän päälle onko Webastosta/Eberistä mitään muuta hyötyä kuin lämmön tuoma mukavuus talvella? Ja jos semmoisen menee hommaamaan niin onko toimintavarmuuksissa eroja?

adahlm
-
Viestit: 150
Liittynyt: 23.7.2005 12:49

ViestiKirjoittaja adahlm » 5.9.2006 14:00

Tiedustelen että onko tarvetta nykyautoissa talvella Webastolle/Eberille koneen kannalta ja onko jälkiasennukset yleisesti kuinka toimivia?



Onhan noi melkein aina jälkiasennettu. poikkeuksena ne diisselit joista hukkalämpöä ei tule juuri olleenkaan, niissä on tehdasasennettu eberi/webasto


Onhan se mukava varuste varsinkin jos ei ole tolppa mihin laittaa töpseliä kiinni.
Ja suuri osa hankintarahoista tulee takaisin kun myyt autoa eteenpäin.

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 5.9.2006 19:49

Ja suuri osa hankintarahoista tulee takaisin kun myyt autoa eteenpäin.
Tai nappaat sen lämmittimen irti ja siirrät seuraavaan autoon jos viitseliäisyyttä riittää.

Kyllähän kylmäkäynnistys aina rasittaa autoa oli koneessa miten hyvät litkut tahansa, joten tuokin on yksi syy lämppärin hankkimiselle. Suurempi syy lienee kuitenkin yleensä mukavuus kun ei tarvitse kylmään autoon hypätä.

Petteri
-
Viestit: 1344
Liittynyt: 1.1.2004 15:46
Viesti:

ViestiKirjoittaja Petteri » 5.9.2006 19:58

Eihän kylmää konetta käynnistettäessä ongelma ole pelkkä voitelu vaan myös suuret lämmönvaihteluerot koneen eri osissa kun kylmä kone pamautetaan yhtäkkiä käyntiin. Olen käsittänyt, että esilämmityksellä voidaan vähentää myös tätä riskiä.

Ikävä on Eberiä kun semmoinen edellisessä autossa oli...

Orm
-
Viestit: 318
Liittynyt: 2.10.2003 19:58

ViestiKirjoittaja Orm » 5.9.2006 21:12

Itselle Webasto tilattu, joten sitä ja pakkasia odotellessa. Pelkästään kuullut hyvää webastoista, eberistä ei kokemuksia. Onhan se aika ikävä auto räjäyttää 30 asteen pakkasessa jos ei mitään lämmitintä ole, tai sähköä ei saatavilla. Ja jos vertaa lohkolämppäriä ja webastoo, niin taitaa polttoainekäyttöinen lämmitin kuitenkin aika paljon tehokkaammin sen motin ja hytin lämmittää.

vmassive
-
Viestit: 49
Liittynyt: 24.4.2006 18:57

ViestiKirjoittaja vmassive » 5.9.2006 22:27

Itseäkin kiinnostaisi kovasti polttoainekäyttöinen lämmitin. Viimetalven tappeluiden jälkeen ois välillä luksusta kun auto lähtis käymään moitteetta ja lämpösenä pakkasillakin. Oman auton kanssa ei siis ole ollut vääntöä, mutta muiden kanssa senkin edestä. Tosin en itsekkään tykkää autoa kylmänä käynnistellä eikä aina ole oikein virtaakaan saatavilla.

Mitähän tuo Webasto kaukosäädöllä tänäpäivänä maksaa asennuksineen profiilin mukaiseen kulkineeseen?

mattigr
-
Viestit: 744
Liittynyt: 4.8.2003 17:20
Viesti:

ViestiKirjoittaja mattigr » 6.9.2006 9:25

^1500e ei välttämättä kovin kaukana todellisuudesta.

Ugemi
-
Viestit: 181
Liittynyt: 22.11.2005 10:14

ViestiKirjoittaja Ugemi » 6.9.2006 11:15

Jos on itse asentamassa, niin alle 800€ pitäs onnistua. 600€ 4kW:n eberi, siihen kaukosäätö ~300€ plus postikulut saksanmaalta. Webaston taisi saada 649€, jossa mukana ajastin jo. Asennuskaljoille ja laastareille saa laskea sitten jokainen omakohtaisen euromäärän :P

Nämä hinnat siis
http://www.autoteile-discount24.de/
tuolta. Toki suomessa jos ottaa asennuksineen, menee helposti se 1500€

audi1002.8
-
Viestit: 474
Liittynyt: 19.9.2004 19:20

ViestiKirjoittaja audi1002.8 » 6.9.2006 14:39

Mulla on ollut kaksi talvea Eberi ja 2 kertaa/talvi on ollut Eberi jumissa, ettei lähtenyt käyntiin. Ekana talvena vaihdettiin puhallinmoottori ja viime talvena keskusyksikkö. Muuten on toiminut hyvin. Kaukosäädin on tosin vaihtunut kahdesti tässä vuoden sisään.

Oma Eberin 5kw bensaversio maksoi pari vuotta sitten asennettuna 1200€ ilman kaukosäätöä. En tiedä miten on hinnat siitä muuttuneet.

Riku.J
-
Viestit: 271
Liittynyt: 3.9.2003 20:02

ViestiKirjoittaja Riku.J » 6.9.2006 15:28

Itselläni on ollut eberi nyt yhden talven, ja tyytyväinen olen ollut. Käytettynä ostin sopuhintaan, oli vielä huollettu yksilö ja itse asennin. Kyllähän sitä on monesti miettinyt että miksei ennemmin tullut hankkitua.

Opinions
-
Viestit: 1745
Liittynyt: 28.7.2003 0:00
Viesti:

ViestiKirjoittaja Opinions » 6.9.2006 20:21

Kyllä kannattaa, hiton mukava käytössä.
Toiminta-aika on mielestäni aika pitkälle käyttäjästä-käytöstä kiinni. Pitää päällä aina kun pistää niin väh. puolituntia (karstat palaa yms..) ja pienellä varauksella käynnistelee autoa jos lämppäri on päällä (virtapiikit yms..)
näin mä luulen..

Juice
ffp jäsen
Viestit: 5700
Liittynyt: 16.7.2003 22:51

ViestiKirjoittaja Juice » 6.9.2006 21:49

Kannattaa vaan ottaa semmoinen huomioon että noissa on nyrkkisääntönä se että autolla pitäis ajaa vähintään yhtä kauan kuin lämppäri on pöhissyt. Jos käyttää lämppäriä puolituntia ja sitten ajaa 5km pätkän niin sillä tappaa äkkiä akun, ellei sitten ole tupla-akkua.

Iso-Jaska
-
Viestit: 1784
Liittynyt: 23.7.2003 11:02

ViestiKirjoittaja Iso-Jaska » 7.9.2006 8:31

^voi olla, mutta mäki käytän webastoa joskus jopa kolme x 30 min päivässä ja ajoa tulee tuskin kymmentäkään kilometriä. Akku tosin meni vaihtoon tossa keväällä, mutta ikääkin akulla oli jo 6 vuotta.

skyhi
-
Viestit: 14
Liittynyt: 29.11.2004 15:55

ViestiKirjoittaja skyhi » 7.9.2006 8:44

Kovimmilla pakkasilla kannattaa lämmittää vain motti. Kennopuhallin haukkaa yllättävän määrän watteja ja huonon akun kanssa tulee ylläri. Lasit sulaa parissa minuutissa(irtolumen harjausaikana), kun kuuman koneen täräyttää käyntiin ja puhalluksen täysille.

kilpijoki
-
Viestit: 4035
Liittynyt: 16.9.2003 12:03

ViestiKirjoittaja kilpijoki » 7.9.2006 9:19

^ ja sitten hajoaa tuulilasi, kun tuuppaat kerralla kylmää vasten kuumaa.

lukkari
-
Viestit: 5982
Liittynyt: 25.3.2004 18:20
Viesti:

ViestiKirjoittaja lukkari » 7.9.2006 9:25

Eilen vuoroani varaosatiskille odotellessani kuuntelin hintatietoja: 1600€ perusvarustuksella, jonkinlainen kellomalli hieman enemmän ja gsm -modeemilla varustettu malli +2000€ asennettuna.

Ugemi
-
Viestit: 181
Liittynyt: 22.11.2005 10:14

ViestiKirjoittaja Ugemi » 7.9.2006 9:28

No jos ei pistä sitä puhallusta lasiin, vaan ihan sisätiloihin, niin en kyllä usko lasia halkaisevan. Ehkä jos suoraan puhalluttaa lasia, niin sitten on -30 kelillä minimaalinen mahdollisuus.

toniha
-
Viestit: 1385
Liittynyt: 25.7.2003 15:05

ViestiKirjoittaja toniha » 7.9.2006 10:00

Hintaan vaikuttaa paljon automalli ja tarvitaanko puhallinkytkentään lisäosia. Esim. CAN-boxia.

Jos käyttää lämppäriä puolituntia ja sitten ajaa 5km pätkän niin sillä tappaa äkkiä akun, ellei sitten ole tupla-akkua.


Ei tuo lisäakkukaan iloa tuo, jos ei kerkeä lataamaan sitä. Perus lyijyakku ottaa melkoisen huonosti kovilla pakkasilla virtaa vastaan. Toisaalta kova pakkanen aiheuttaa sen, että kapasiteetista on vain esim. viidesosa jäljellä nimellisestä.

Puhallinkytkentä vie tyypillisesti saman verran tai enemmän kuin lämmitin hehkutuksen jälkeen. Riippuen taas automallista ja kytkennästä.

GTi-Perttu
-
Viestit: 2556
Liittynyt: 3.9.2005 13:59

ViestiKirjoittaja GTi-Perttu » 7.9.2006 10:41

Eipä mulla viimetalvena tuulilasi hajonnu, vaikka se lasille aina tohottiki!

Ugemi
-
Viestit: 181
Liittynyt: 22.11.2005 10:14

ViestiKirjoittaja Ugemi » 7.9.2006 10:50

Jos ajaa lyhyttä matkaa ja on mahdollisuus esim. toisessa päässä pitää tolpassa, niin kannattaa ottaa semmonen 3 tai 10W kiinteesti autossa oleva akkulaturi, minkä nykäsee kii tolppaan aina kun tuntuu siltä/on mahdollista.

toniha
-
Viestit: 1385
Liittynyt: 25.7.2003 15:05

ViestiKirjoittaja toniha » 7.9.2006 15:25

Juu ei se lasi rikki mene jos lämpötila nousee pikkuhiljaa eli alusta asti (~30astetta vesi) puhallellaan, mutta jos kylmälle lasille puhaltaa kuumaa ilmaa niin saattaapi haljeta alareunasta tyyliin laidasta laitaan.

Itellä on combo TT-C HTM, Webcontrol 2 ja Defan 10A laturi.

janneja
-
Viestit: 189
Liittynyt: 30.12.2004 18:48

ViestiKirjoittaja janneja » 10.12.2006 17:22

Lainataanpa topiikkia. Onko joku asentanut/asennuttanut webastoa IV golfiin johonkin muualle kuin sinne vasemman eturenkaan eteen, puskurin taakse? Mulla kiinnostais nähdä kuva siitä tai saada vähän selvitystä mihin sen vois laittaa muualle. Äkkiseltään tuo moottorin ja akun välinen tilakin näyttää niin pieneltä.

Tuli tilattua Golfiin tuommonen webasto-paketti. Pakettia odotellessa vain asennusta jo suunnittelin.

-Timo-
-
Viestit: 215
Liittynyt: 3.8.2005 0:50

ViestiKirjoittaja -Timo- » 10.12.2006 18:51

Äidin Golf IV:ssa on eberi, ihan moottorin taakse asennutettuna. Siellä on juuri ja juuri sille tilaa. Kuvaa ei ole.

Dubsonic
-
Viestit: 2280
Liittynyt: 12.8.2003 12:22

ViestiKirjoittaja Dubsonic » 10.12.2006 19:47

tutun meganesta hajos tuulilasi alareunasta laidasta laitaan juurikin siten, että kovilla pakkasilla kone oli normaalilämpöinen ja autoa kuormatessa oli kaikki luukut auki eli sisäilma ja muukin auto jäähtyi kokonaan. noh sitten porukka kyytiin ja puhallus täysille ja lähti liikkeelle ni hetken päästä lasi sanoi raps ja koko leveydeltä halki.

Mustis
-
Viestit: 112
Liittynyt: 23.8.2004 12:39

ViestiKirjoittaja Mustis » 10.12.2006 23:36

Tampereella eberi asennettuna 1430€ kyllä kannatti tämä ostos vaikka sillä saisi monta 900:sta saabbia... Suosittelen

Eri asia jos autoa vaihtaa vuoden/parin välein

janneja
-
Viestit: 189
Liittynyt: 30.12.2004 18:48

ViestiKirjoittaja janneja » 26.12.2006 11:36

Asennusohje G4:een

http://ww2.webasto.de/pdf/ebv/1300370D.pdf

Ei kellään olis suomeksi tai lontooksi?

janneja
-
Viestit: 189
Liittynyt: 30.12.2004 18:48

ViestiKirjoittaja janneja » 4.1.2007 20:39

Tuossapa on lontoon kielellä asennusohje webastolle G4:een.
Muutaman tunnin googlettamisella se löytyi. Jos vaikka joku muukin tarvitsee.

http://pics.tdiclub.com/data/500/1305St ... lement.pdf

taggis
-
Viestit: 1691
Liittynyt: 8.8.2006 20:55

ViestiKirjoittaja taggis » 4.1.2007 21:35

Audipuolella ollaan laskelmoitu käytännönläheisesti paljonko webastolla lämmittäminen maksaa per kerta -> HOX :D

Antto-
-
Viestit: 886
Liittynyt: 1.10.2006 1:05

ViestiKirjoittaja Antto- » 5.1.2007 2:23

Kyl eberi hyvä värkki on ja mukava. (Ei tarvi aina parkkeerata pistorasian viereen!)
Kyl täs syksyllä kun kävi n. 20 pakkaset ja auto oli 20min roikassa. Ekana auto sano VOU VOU. Tokalla lähti käyntii ku on nii timmi vielä ;) Eberiä pidät 20min päällä nii melkee T-paitasillaa saa mennä autoo ku auto on lämmin ja moottorikin jo lämmin.
(Vertailukohteena siis oma bora 1.6benzin & papan 3b passat 1.9tdi)

passatvariantti
-
Viestit: 36
Liittynyt: 16.6.2006 11:37

webasto

ViestiKirjoittaja passatvariantti » 5.1.2007 18:10

kyllä mulla kesästä asti ollu webasto autossa ja hyvin on toiminut , tuossa on jokin pelkkä puhallus tai jäähdytyskierto et jäähyttää nestettä ja puhallin päällä niin jäähyttää autoo mut ei oo siitä kokemusta ku kuitenkin toi ilmastiontilaite huolehtii jäähytyksen.
töissä on mettäkoneessa webasto ja ei oo ollu mitään ongelmia ja sitä käytetään joka aamu.

Paanu
-
Viestit: 215
Liittynyt: 13.10.2006 13:32

ViestiKirjoittaja Paanu » 5.1.2007 18:55

Mulla teki vm.-90 pasuuna näin: Kun poltti Eberiä, kauhea sahaaminen käyntiin, ilman eberiä lähti heti. Eli varmaan joku anturi luuli et kone on "oikeesti" lämmin. Aina sai pelätä et riittääkö virta käyntiinlähtöön asti. Muuten kyllä ihan kiva laite.

Orm
-
Viestit: 318
Liittynyt: 2.10.2003 19:58

ViestiKirjoittaja Orm » 6.1.2007 16:13

Nyt tämän "talvea" lähes päivittäin webastoa käyttäneenä voin sanoa että hyvä laite on. Vaikea kuvitella seuraavaa autoa ilman webastoa/eberiä. Kyllä se sen verran mukavampi on lämpimällä autolla lähteä. Ja se moottori on oikeasti jo lämmennyt webaston käytön jälkeen.

Kaukosäädin olisi vielä hyvä lisä... ;)

janneja
-
Viestit: 189
Liittynyt: 30.12.2004 18:48

ViestiKirjoittaja janneja » 6.1.2007 20:45

Dodiin, tänään aloitin webaston asennuksen G4:een. Saldo 6 tunnin kuluttua:
- kaikki tarpeellinen purettu
- kiinnitetty releet ja sulakkeet konehuoneeseen
- webaston kiinnitysrauta kiinni kaminassa
- selvitelty kytkennät valmiiksi
- pähkäilty
- 2 askia tupakkaa ja pannullinen kahvia
- valokuvia otettu riittävästi

Huomenna olis tavoitteena saada kaikki sähköt ja letkut ja auto kasaan, kun eukko sillä taas ma lähtee töihin. Polttoainelinja ja -pumppu saa odottaa asennusta seuraavaan viikonloppuun, kun vien auton nosturipaikalle.

Samalla ajattelin vaihtaa etu-umpiot sumuvalollisiin. Kytkentä sitten myöhemmin. Puutteina virtapiuha lampuille, rele, herätevirta releelle ja tietysti katkaisin.

topi69
-
Viestit: 64
Liittynyt: 7.1.2007 0:29

ViestiKirjoittaja topi69 » 28.1.2007 19:18

Itse viime talvena hommasin Webaston Marineasta ja asennus tehtiin Uudessakaupungissa.
Kannatti ajaa sinne asti täältä(Tre) koska asennus oli muistaakseni 200e(valtuutettu joten takuut toimii).
Itse meinasin laittaa mutta kun paketti tuli ja luin maahantuojan paperit läpi totesin ettei kannata, takuuta kun ei ole jollei ole valtuutettu korjaamo asentanut.
Harkitsin kyllä Saksasta tilata mutta kun kuulin että takuuasiat (jos niitä tulisi)pitää kaikki hoitaa tietysti sinne Saksaan, ja se takuu korvaisi osia Saksan hintojen mukaan vaikka ostaisit ne osat Suomesta.
No, ei ole yhtään kaduttanut.
Toimii kuin ajatus ja suosittelen kyllä.


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 21 vierailijaa