Audi 80 typ89 käyntihäiriö

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

-jarkko-

Audi 80 typ89 käyntihäiriö

ViestiKirjoittaja -jarkko- » 3.9.2006 17:41

Kaverilla on tuollainen audi 80 1.8s -89 240tkm ajettu ja ongelmana on koneen hervoton heiluminen ja röpöttävä tyhjäkäynti. Päästöt on ok mutta laiskan puoleinen kiihtymään. Vaihdettu on kaasuttimen kumilaippa, tulpat, virranjakajan kansi. Vielä pitäisi tarkistaa sytky lampulla ja jakopään ajoitus. Kulutus on normaalia ja lähtee käyntiin normaalisti, vikana on vain tuo tyhjäkäynti. Tarkistettu on koneen maadoitus, alipaineletkut ym mitkä vois vaikuttaa.

TET
-
Viestit: 234
Liittynyt: 5.8.2003 11:51
Viesti:

ViestiKirjoittaja TET » 5.9.2006 10:30

Onko kaasari käytetty auki?jos ei ole noissa on ongelmana varsinkin talvella tuo konen huohottaminen, mulla oli ainakin kaasari täynnä sellaista öljymoskaa jonka takia kaikki suuttimet piti käydä läpi ja puhdistaa kaasari perusteellisesti..Koneen heilumiseen vaikuttaa nuo haurastuneet moottorin/vaihteiston kumityynyt, ei tule kovin kalliiksi vaihtaa nuo uusiksi. Koneen hervoton heiluminen loppuu ja saattaa jopa tyhjäkäyntiin vaikuttaa. Itsellä loppui auton sammuminen kovissa jarrutuksissa kun vaihtoi nuo tyynyt, ilmeisesti kone liikkuin nii pahasti että kaasarin bensataso nousi ja tukehdutti koneen..Oma oli myös todella laiska kiihtymään vaikka kaikinpuolin muuten toimikin, syyksi löytyi kakkoskurkun avausmekanismin vipu, näytti päältäpäin että on paikoillaan mutta tarkempi tutkiskelu paljasti että irtihän se oli..Siinä vivun päässä on ollut sellainen "muovipusla" joka kuluu niin horoksi ettei pysy enään vivustossa kiinni..Ihmeesti tuli vetoja autoon kun sen kötösti paikoilleen..

Sytkä on helppo säätää itse, auto käyntiin antaa käydä lämpimäksi ja löysää virranjakajan kiinnityspulttia, pyörittää virranjakajaa pienillä liikkeillä ja etsii kohdan missä kone ei enään röpötä, samalla voi koittaa myös säätää kaasarin seoksia, voi olla seokset persiillään...Mut jossain huoltsikalla ei varmaan 10€ enempää maksa sytkän ja kaasarin säätö jos tuntuu ettei itse osaa...

-jarkko-

ViestiKirjoittaja -jarkko- » 5.9.2006 10:34

Tuota sytkää on korvakuulolla säädetty ja koneen röpötys / heiluminen rauhoittuu kun tyhjäkäynti on yli 1000. Koneen kumityynyt on ehjät mutta josain klappia on kun rajusti kiihdyttää niin vaihdettaessa heilahtaa koko etupää.
Nyt ongelmana on kosteus eli ajossa audi alkaa nykimään ja röpeltämään mutta hetken päästä kulkee normaalisti. Viaksi epäilen jotakin jakajassa tai puola?

-jarkko-

ViestiKirjoittaja -jarkko- » 23.12.2006 15:40

Paljonko noiden tulpanjohtojen ohmit pitää olla jotta ovat kunnossa jos ne mittailis läpi? Tarkistettiin kipinät ja 1&2 pytylle tulee heikompi kipinä kuin muille, tulpat on uudet ja jakajassa on uusi pyörijä + kansi eikä klappia. Entäs puola, pystyykö sen mitenkään mittamaan?

Anssi
-
Viestit: 88
Liittynyt: 27.12.2005 21:26

ViestiKirjoittaja Anssi » 23.12.2006 16:03

Tulpanjohtojen vastus pitäisi kai olla n. 5 Kohm, Ihan täysin varma en tosin ole. Tosin eipä tuo vastusmittaus kerro mitään siitä jos eriste on huonossa kunnossa, ja lyövät läpi. Ei luulisi puolassa olevan vika jos aina samoille pytyille tulee huonompi kipinä. Kokeile vaihtaa tulpanjohtojen paikkoja, ja katso siityykö huonompi kipinä johonkin toiseen tulppaan.


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot] ja 62 vierailijaa