Brisk sytytystulpat
Valvoja: ffp jäsenet
Brisk sytytystulpat
Nythän on lievästi kiistelty topic olemassa esim: V-Power bensasta ja sen tuomasta hyödystä, niin onko tietoja tai tuntemuksia noista Brisk tulpista. Eli kannattaako sellaset laittaa?
Aikoinaan Geehen laitoin ja sen perusteella voin sanoa et kyllä kannattaa, tarttis varmaan kokeilla tuossa passatissakin jos vaikka jostain sais hyvän tarjouksen briskeistä;-)
Viimeksi muokannut Vesku, 2.9.2006 19:44. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Hopeaa ei voiteta mutta sillä voitetaan:
http://www.kaasutinexpertti.fi/silverstone.html
Vaatimattomuus kaunistaa:
Jos itse pitäisi valita hyvän ja MAAILMAN PARHAAN väliltä ottaisin kyllä maailman parhaan...
PS. osaako joku hyviä loitsuja joilla saisin huippuja lisää?
http://www.kaasutinexpertti.fi/silverstone.html
Vaatimattomuus kaunistaa:
...Siksi voidaan sanoa, että Nology-Silver -sytystystulppa on maailman paras sytytystulppa!
Jos itse pitäisi valita hyvän ja MAAILMAN PARHAAN väliltä ottaisin kyllä maailman parhaan...
PS. osaako joku hyviä loitsuja joilla saisin huippuja lisää?
Eiks kukaan ole kehunut vielä sellaisia kolmikärkitulppia? Niitä oli yhteen aikaan myytävänä jokaiselta tulpanvalmistajalta ja varmaan joku bilteema vieläkin niitä myy. On ainakin 3* parempi kuin maailman paras tulppa tai sitten ei.
Täydet 5-tähteä vertailussa: http://www.dooyoo.de/autozubehoer/beru-ultra-x/682711/
Täydet 5-tähteä vertailussa: http://www.dooyoo.de/autozubehoer/beru-ultra-x/682711/
Kokemuksia
Ajoin kaks satsia Briskin multisparkkeja tuossa vuosituhannen vaihteessa Datsunin A15-moottorissa jossa oli kärjellinen sytytys muutettuna kärjettömäksi Pertronicsin kilkkeillä. Briskit kestivät 15 tkm/sarja. Etuna tasainen käynti, parempi kaasuun vastaavuus. Tyhjäkäynnin saattoi laskea automaatilla auton oman mittarin mukaan 500 rpm:ään ilman että oli koskaan pelkoa sammumisesta. Normaali tulpille tyhjäkäyntiä piti nostaa 700 rpm:ään. Kaasuun vastaavuus oli ärhäkkää veto päällä heti 500 rpm lähtien. Kipunoiden hyppäysnopeus oli normaali tulppia aika paljon suurempi, mistä käytännön osoituksena huippunopeus tippui kärjettömillä selvästi. Alentunutta huippunopeutta saattoi kompensoida säätämällä sytkää myöhäisemmälle, mutta tällöin menetti osan alarekisterin rapsakkuudesta. Kulutukseen tulpilla ei ollut havaintojen mukaan mitään havaittavaa vaikutusta. Haittapuolena oli tulppien kallis hinta.
Itsellä oli joskus KR:ssä Briskin "kärjettömät" tulpat, mutta eivät toimineet montaa viikkoa. Alkoi jossain 5000rpm jälkeen pätkimään.
voi perse! minullakin on tossa kärryssä 5 tonnin kohilla nykäisy. on kyllä oikeet boschin 3 kärki tulpat mut onpa taas muistettu niitäkin aikanaan vaihtaa. pitääpä maanataina tökätä uudet tulpat sisään ja kattoo jos se nykäisy häviäis. ja niillä on ajettu tosiaan aika paljon yli vaihtovälin. ei varmaan tule kyllä hankittua mitään ylihintasia briskejä vaan tavalliset pirun kalliit boschit.
Riittä jos virtapuoli riittää :D Vakio paineille LGS muuten kannattaa laittaa noita Iridiumeja.
Laita sit noi Iridiumit :)
Laita sit noi Iridiumit :)
Viimeksi muokannut jsahlman, 9.3.2008 20:39. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
tälleen vähän vaan offtopic:
tossa vaihoin just tulpat ja 5 tonnin kohdilla ollut nykäisy hävisikin. ja tottakai ihan tavalliset kaks keppiset boschit laitoin kun ei niitä orkkis mallisia kolmekärkisiä ollu just saatavilla. Mutta jos joku osaisi tulkita kuvaa ja kertoa noista vanhoista tulpista että näyttääkö ne normaaleilta ja jos ei niin miksi ja mistä voi johtua. viime kesänä oli lambda hajalla ja syötöt siksi "hiukan" sekaisin.

tossa vaihoin just tulpat ja 5 tonnin kohdilla ollut nykäisy hävisikin. ja tottakai ihan tavalliset kaks keppiset boschit laitoin kun ei niitä orkkis mallisia kolmekärkisiä ollu just saatavilla. Mutta jos joku osaisi tulkita kuvaa ja kertoa noista vanhoista tulpista että näyttääkö ne normaaleilta ja jos ei niin miksi ja mistä voi johtua. viime kesänä oli lambda hajalla ja syötöt siksi "hiukan" sekaisin.

herätän tän topicin henkiin kun tarviisin apua brisk-tulppien valinnassa. ei tarvis tehä uutta topiikkia.
Eli mitkä Brisk-sytytystulpat mun pitäs ostaa 3B Passattiin? kun noitten brisk.fi sivujen sekä brisk.biz sivujen neuvot menee musta vähän ristiin?
juup, ja jos sillä on merkitystä niin passatin tämänhetkisissäkään tulpissa ei ole mitään varsinaista vikaa(ei pätki, ei nyvi) mutta briskejä ajattelin kokeilla sen pienen edun takia, olis reagointi vähän parempi ja kulutus alhasempi, jne. Ja Lopuksi vielä kaikki mahdollinen tekninen tieto passatista mitä osaan kertoa: VW Passat, 1.8 vapaasti hengittävä, 92kW 125hv/173nm etuvetoinen bensakone. Moottorimalli on ADR. ja tällä hetkellä autoon tehty ainut muutos on opel zafiran antenni. jatkossa olis tulossa ehkä hengittävämpi ilmansuodantin(jos havaitaan moottorin sellastan kaipaavan), ja toisenmallinen takapönttö, vai onko tuo muka vakio? eikö tollanen helvetimmoinen mutka ahista konetta? tosin mitään en ole ajossa huomannu.
Ja sori jos jonkun mielestä tässä oli liikaa tarinaa, muttakun en tiedä olisko sillä merkitystä.. yritän selventää ajatuksiani tarvittaessa. Kiitos avusta jo etukäteen.
Eli mitkä Brisk-sytytystulpat mun pitäs ostaa 3B Passattiin? kun noitten brisk.fi sivujen sekä brisk.biz sivujen neuvot menee musta vähän ristiin?
juup, ja jos sillä on merkitystä niin passatin tämänhetkisissäkään tulpissa ei ole mitään varsinaista vikaa(ei pätki, ei nyvi) mutta briskejä ajattelin kokeilla sen pienen edun takia, olis reagointi vähän parempi ja kulutus alhasempi, jne. Ja Lopuksi vielä kaikki mahdollinen tekninen tieto passatista mitä osaan kertoa: VW Passat, 1.8 vapaasti hengittävä, 92kW 125hv/173nm etuvetoinen bensakone. Moottorimalli on ADR. ja tällä hetkellä autoon tehty ainut muutos on opel zafiran antenni. jatkossa olis tulossa ehkä hengittävämpi ilmansuodantin(jos havaitaan moottorin sellastan kaipaavan), ja toisenmallinen takapönttö, vai onko tuo muka vakio? eikö tollanen helvetimmoinen mutka ahista konetta? tosin mitään en ole ajossa huomannu.

Ja sori jos jonkun mielestä tässä oli liikaa tarinaa, muttakun en tiedä olisko sillä merkitystä.. yritän selventää ajatuksiani tarvittaessa. Kiitos avusta jo etukäteen.
Oikea tulppa kysyjän ADR moottoriseen pasuunaan on DOR14LGS. Hyvä tulppa jolla on mitattuja positiivisiä tuloksia. Keittää kahvit, paahtaa leivät ja pitää emännän tyytyväisenä. =)
Itse olen tykännyt briskeissä ja olen niitä käyttänyt 2.8 V6 vaparissa ja 2.7 ahdetussa koneessa.
Tuskin tuo putki konettasi ahdistaa ja onhan se aika räyhä.
Itse olen tykännyt briskeissä ja olen niitä käyttänyt 2.8 V6 vaparissa ja 2.7 ahdetussa koneessa.
Tuskin tuo putki konettasi ahdistaa ja onhan se aika räyhä.
LGS-tulpan jännitevaade on noin 50% enemmän kuin ns. normaalimallisella tulpalla. Tämän takia on erittäin tärkeää, että auton syt.järjestelmä on hyvässä kunnossa.
Niinkuin aikaisemmin kerroit oireiden ilmetteyä vain sadesäällä, se tarkoittaa jännitteen karkaavan kosteuden avulla jonnekin muualle kuin kipinäväliin -> kipinä ei tule oikeasta paikasta. Kaikki pätkimiset ovat merkki tästä. Suosittelemme uusien tulpanjohtojen vaihtoa.
Niinkuin aikaisemmin kerroit oireiden ilmetteyä vain sadesäällä, se tarkoittaa jännitteen karkaavan kosteuden avulla jonnekin muualle kuin kipinäväliin -> kipinä ei tule oikeasta paikasta. Kaikki pätkimiset ovat merkki tästä. Suosittelemme uusien tulpanjohtojen vaihtoa.
Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”