Lisä tupakansytyttimen kytkentä

Kaikki auton sisustaan ja autohifiin liittyvät aiheet.

Valvoja: ffp jäsenet

pasi-
-

Lisä tupakansytyttimen kytkentä

ViestiKirjoittaja pasi- » 31.8.2006 18:41

Useimmasta uudemmasta autosta löytyy jo 2 kpl tupakansytytintä joten aattelin lisätä omaankin autooni toisen..
Ajattelin vetää virrat alkuperäisestä tupakansytyttimestä toiseen niin että molemmat toimivat yhtaikaa.

Eli voiko tuosta vain katkaista johdot ja vetää toiseen ja sitten taas takaisin tuohon?

Kuva

Pasaatti
-

ViestiKirjoittaja Pasaatti » 31.8.2006 18:46

Kyllähän siitä voi haaroa, eihän sitä mikään estä. Toki kannattaa muistaa jos kovin monta laitetta meinaa laittaa että sulake voi loppua jossain vaiheessa. Mut esim. muutama kännyn laturi ei vielä vaikuta sulakkeen elämään mitenkään.

kilpijoki
-

ViestiKirjoittaja kilpijoki » 31.8.2006 18:47

Kannattaa myös miettiä mitä niihin sytkiin aikoo laittaa, monessa autossa on sisävalot yms saman 10A sulakkeen takana. Minne aiot tämän toisen ulosottopisteen laittaa? Alkuperäiseen kysymykseen edelläotetut seikat huomioiden, voit toki jakaa tuosta alkuperäisestä liittimestä myös toiselle ulosotolle.

e:Pasaatti ehti ensin

pasi-
-

ViestiKirjoittaja pasi- » 31.8.2006 18:49

Hienoa.
Meinasin piilottaa kännylaturin paneeleiden taakse ja vetää vain itse kaapelin ulos, ja myös gps'sän kaapelin piiloon ja sitten pää reijästä ulos.

Eli jos käyn kaupasta hakemassa tällaisen liittimen jossa on 2kpl ja katkon kaapelin niin sieltä paljastuu 3 johtoa?
Mistäs minä sitten arvailen että mikä menee mihin? :D

kilpijoki
-

ViestiKirjoittaja kilpijoki » 31.8.2006 18:53

Ennenkuin alat katkomaan ja arvuuttelemaan niin hanki joko yleismittari tai edes koestuskynä, jotta tiedät mikä on nolla ja mikä virta. Oletan, että siinä on 2 jännitteistä johtoa, joista toinen on tupakansytyttimen valolle ja toinen itse virtasyöttö. Valon johdin on jännitteellinen tietenkin vain silloin, kun ajoneuvon valoja on kytketty..

Pasaatti
-

ViestiKirjoittaja Pasaatti » 31.8.2006 19:32

Oot vissiin käynyt tutkiin mun kytkennän :-) Kolme piuhaa: yhteen tulee kokoajan virta, yksi on maa, ja kolmas on valolle. Yleensä volsuissa maana on ruskea ja virtana punainen. Virtakynä on halpa ja auttaa lähes aina.

Ite tein vastaavan kytkennän juurikin siten, että kuorin hieman alkuperäisiä johtoja joihin tinasin oksat kiinni. Tarvikekaupasta ostin tupakansytkä haaran (olemassa myös kuulemma malleja, joissa on vain piuhaa ja kaksi haaraa sytkälle), johon porailin reiät näille kahdelle johdolle, jotka sitten kytkin haarottimen sisälle. Haarotettuun virtaan väliin vielä katkaisija, jotta navin virtaroikasssa ja kännylaturissa ei ole virta päällä koko ajan. Johdot yms. hässäkät niputin kojelaudan sisälle. Kojelaudan päällä olleeseen lokeroon (T5) porasin kaksi reikää joista toiseen tulee navin ja toiseen kännylaturin roikka. Eivätpähän ole siten myöskään enää hukassa kun joku on lainannut autoa :-)

pasi-
-

ViestiKirjoittaja pasi- » 31.8.2006 19:57

En ole kyl tutkinu :) Mistäs mä niitä?

Jep, heti huomenna kattoo mitä tupakansytyttimiä kaupasta löytyis, ei tuo ollutkaan niin vaikeaa kun luulin :P

Palaa sivulle “Sisusta & Autohifi”