Passatin käyntihäiriö, 1.8t
Valvoja: ffp jäsenet
Passatin käyntihäiriö, 1.8t
Akun vaihdon jälkeen passatti ei ota kierroksia / pysy edes tyhjäkäynnllä, akku oli irti ainoastaan vaihdon ajan, n.3min. Laitoin vanhan akun takas paikalleen mutta ei vaikutusta, voiko tuossa akun irti ollessa tapahtua jotain mikä vaikuttisi koneeseen noin paljon??
Veikkaisin että sytytyksen ohjausyksikkö on vaihto kunnossa.
Taitaa maksaa hunajaa tuo ohjausyksikkö...?
Tuossa ensimmäisesä viestissä jäi mainitsematta se että akku jota autoon vaihdetiin oli ilmeisesti päässyt tyhjentymään ja tästä seurasi se että mittariston valot välkkyi ja releboxista kuului kaamea naputus, no laitettiin vanha akku takas paikelleen ja tämä edellisessä viestissä kerrottu vika ilmeni.
no ei se nyt niin kauheen kallis ole, oisko 100 eur motonetissä. jos tässä nyt tuosta osasta edes puhuttin.. motonetin osanro 10-8011.
käykö se kone niinkuin kolmella? yksi mahdollinen vika voisi tietty olla puolat.
nyt olis vag-com taas poikaa, pystyis diagnosoimaan aika nopeesti lukemalla vikakoodit.
käykö se kone niinkuin kolmella? yksi mahdollinen vika voisi tietty olla puolat.
nyt olis vag-com taas poikaa, pystyis diagnosoimaan aika nopeesti lukemalla vikakoodit.
Nyt sain tyhjäkäynnin asettumaan laakkosen asentajan ohjeilla, miinus irti akusta, puolen tunnin päästä takas kiinni, virrat päälle odotusta n.10sek, kaasun käyttö pohjassa ja starttaus, kierroksia ensin n.1200rpm, 10min tyhjäkäynnillä pidon jälkeen asettui siihen 800-900rpm, mutta kierroksia se prkele ei ota vieläkään. Kaasua painettaessa ja kierrosten noustessa siihen 1300 tulee seinä vastaan, Pienellä kikkailulla kierrokset saa kyllä vedettyä ihan rajoittajaan asti, en usko että pyöris kolmella, sen verran siististi kone käy.
Samaa probleemia jollain aikaisemmin...
http://www.ultimatevw.com/keskustelu/?c ... usi%20akku
Samaa probleemia jollain aikaisemmin...
http://www.ultimatevw.com/keskustelu/?c ... usi%20akku
Kaasuläpän sopeuttaminen moottorin ohjainyksikköön. Onnistuu testerillä tai vag comilla.
Suosittelen vielä kaasuläpän puhdistamista ennen toimenpidettä.
ja miten se tehdään
01 moottori
04 perussäätö
098
....sopeuttaa....
06 lopetus
auto käyntiin ja kovaa ajoa
Tänään pääsin kokeilemaan tuota vag-comia, laitoin säädöt kohdalleen ja nyt kehrää kun kissa, kiitoksia Rollelle! Oli tuosta maffin vaihdostakin jotain hyötyä, nyt ahdot n1.1-1.2 bar ennen ei noussut yli 1 barin.
Ei pitäis nuolaista ennen kun tipahtaa, eilen illasta toimi ihan hyvin, tänään taas uusi vika, vag-com antaa tällaisen koodin
00561 - Mixture Adaptation
14-00 - Adaptation Limit (Add) Exceeded. Tämän lisäksi ahdot nousee normaalisti sinne +1bar mutta jo 0.5bar kohdalla alkaa nykiminen ja putkessa polttaminen. Tasakaasulla ja normaalissa ajossa ei onkelmaa, heti jos polkaisee niin tämä yllämainittu alkaa...
00561 - Mixture Adaptation
14-00 - Adaptation Limit (Add) Exceeded. Tämän lisäksi ahdot nousee normaalisti sinne +1bar mutta jo 0.5bar kohdalla alkaa nykiminen ja putkessa polttaminen. Tasakaasulla ja normaalissa ajossa ei onkelmaa, heti jos polkaisee niin tämä yllämainittu alkaa...
Samaa vikakoodia jo parin vuoden ajan 1998 mallin 1.8T Variantissa. Huomasin että tuo koodi ilmaantuu joskus kun ns. vedättää ruuhkissa tyhjäkäynnillä. Ei ole ollut vaikutusta käyntiin.
Koodien selvennykset ja mahdolliset vikadiagnoosit esim täältä:
http://www.s2central.net/aby_ecu_codes.html
Kyseessä oleva koodi voi aiheutua taulukon mukaan monesta seikasta, esim. pakosarjan vuodosta ennen lambdaa tai G70:n toimintahäiriöstä. G70 on näköjään MAF eli ilmamassamittari.
Kerro minullekin jos saat selville vian aiheuttajan!
Koodien selvennykset ja mahdolliset vikadiagnoosit esim täältä:
http://www.s2central.net/aby_ecu_codes.html
Kyseessä oleva koodi voi aiheutua taulukon mukaan monesta seikasta, esim. pakosarjan vuodosta ennen lambdaa tai G70:n toimintahäiriöstä. G70 on näköjään MAF eli ilmamassamittari.
Kerro minullekin jos saat selville vian aiheuttajan!
Tuskin ainakaan omalla kohdalla tuon maffin pitäis vaikuttaa asiaan, on ollu vasta 2 päivää kiinni uus maffi kun itekkin luulin että se antautu mutta ei siinä sitten ollutkaan vikaa! Huomenna pitää ottaa by-passi irti ja kokeilla se toiminta. Itselle tuli sellainen ajatus mieleen että jos se ohut letku joka lähtee imusarjasta by-pass ventiilille vuotaa tai by-pass on muuten pskana niin eikös se vedä seokset vituralleen, venttiili vuotaa --> ilmamassa mittari on jo ehtinyt laskea arvot kohdalleen --> osa ahtopaineesta puuttuu imusarjasta soppaa menee suhteessa ilmaan enemmän ja lambda herjaa liian rikkaasta seoksesta?? Valistakaa paremmin tietävät jos tää arvaus meni ihan puihin!G70 on näköjään MAF eli ilmamassamittari.
Tuota ahtovuotoa ajattelin ensin itsekkin mutta mittarin mukaan paineet nousee +1bar mutta auto ei vaan kiihdy ja by-passista kuuluu nyt normaalia kovempi aivastus vaihdetta vaihdetaessa. Päivällä tsekkasin ahtoputket ja vaihdoin sen ohuen by-passille menevän letkun. Huomenna pitää vielä koeponnistaa systeemi vuotojen varalta.
Itse olen huomannut että auto kiihtyy yleensä ohituksessa paremmin kun löysää vähän lapikasta kaasulta! Eli WOT kiihdytyksessä saattaa tapahtua jotain hassua... Kerro siis ihmeessä kun löydät syyllisen tuohon vikakoodiin. Ei ne huollossakaan alkaneet tutkia vaan sanoivat että kyllä se siitä sitten pahenee, tuo sitten takaisin ;-)
Aamusta tuli koeponnistettua ahtoputket, ei vuotoja mutta toinen mukava juttu tapahtu, auto alko savuttamaan ihan pirusti koeponnistuksen jälkeen! Siinä tutkiessani selvis että siinä imusarjan alla olevassa T-kappaleessa oleva venttiili vuoti puhdistin sen ja n75 yläpuolella olevan venttiilin, tolkuton savutus loppu mutta nyt taitaa palaa putkeen jääneet öljy jäämät, hitusen vieläkin käryää. Mutta auto ei edelleenkään kiihdy vaikka paineet nousee, pätkii ja polttaa putkessa, mitähän seuraavaksi kokeilis...
Lisäys:
00561 - Mixture Adaptation
14-00 - Adaptation Limit (Add) Exceeded
Autodata antaa tälle vikakoodille selityksen,
katso kuva : http://i89.photobucket.com/albums/k231/ ... /vikaa.jpg
Lisäys:
00561 - Mixture Adaptation
14-00 - Adaptation Limit (Add) Exceeded
Autodata antaa tälle vikakoodille selityksen,
katso kuva : http://i89.photobucket.com/albums/k231/ ... /vikaa.jpg
Nyt toimii! Nollasin lambdan arvot vag-comilla ja kävin ajelemassa n.20km suht rauhallisesti aluksi, n.10km ajon jälkeen uskalti jo vähän polkaista, ahdot ylhäällä ja hyvin liikkuu! Tässä ohje lambda-arvojen säätöön.
http://www.audiclub.fi/audifinns/viewto ... %E4%E4t%F6
Njyt on hjyvä fiilis taas seuraavaan remonttiin asti...
http://www.audiclub.fi/audifinns/viewto ... %E4%E4t%F6
Njyt on hjyvä fiilis taas seuraavaan remonttiin asti...
No nyt on vika palannut, toimi muutaman päivän taas jotenkuten ei enää... Ahdot nousee ja nykiminen alkaa siinä 3000rpm jälkeen ja kiihtyminen loppuu siihen. MAF, by-pass ja sytytykseohjain on uutta, n75 kokeiltu ja voideltu (toimii), hukkaportin tanko liikkuu, ei välystä, ahtovuodot testattu, ei ollu, mitähän sitten pitäis kokeilla? Vag-com antaa joskus samaa vikakoodin kun ylhäällä mainittu, kaasuläppää on sopeutettu ja muut opitut arvot nollattu moneen kertaan, ei apua. Joskus herjaa myös vehicle speed sensorista, vaikuttaako asiaan??
Vikaan ei ole vieläkään löytynyt syytä, nyt uusittu myös lambda ja turbon ja katin välinen tiiviste. Nyt ilmojen viilennettyä turbo "viheltää" kylmällä koneella kiihdyttäessä, tulis mieleen että pakopesä/pakosarja halki ja sieltä ottaa ilmaa, vikakoodit antaa aina saman vikakoodin:
00561 - Mixture Adaptation
14-00 - Adaptation Limit (Add) Exceeded
Auto käytettiin paripäivää sitten boshin testerissä, sen mukaan ei vikoja!
Ja autohan on ollu alla kokonaista 3kk ja siitä ajasta puolet pskana, ei voi ajaa pitkää matkaa ainoastaan hiljakseen kaupungissa (kierrokset alle 3000rpm). Alkaa tympimään...
00561 - Mixture Adaptation
14-00 - Adaptation Limit (Add) Exceeded
Auto käytettiin paripäivää sitten boshin testerissä, sen mukaan ei vikoja!
Ja autohan on ollu alla kokonaista 3kk ja siitä ajasta puolet pskana, ei voi ajaa pitkää matkaa ainoastaan hiljakseen kaupungissa (kierrokset alle 3000rpm). Alkaa tympimään...
Kävin ajamassa autolla testilenkin ja luin tämän jälkeen vikakoodin tälläiset tuli
2 Faults Found:
16515 - Oxygen (Lambda) Sensor B1 S1: Signal too Low
P0131 - 35-10 - - - Intermittent
16518 - Oxygen (Lambda) Sensor B1 S1: No Activity
P0134 - 35-10 - - - Intermittent
Tais tarvikelamda kestää kokonaisen päivän ja n.30km... ketuttaa...
2 Faults Found:
16515 - Oxygen (Lambda) Sensor B1 S1: Signal too Low
P0131 - 35-10 - - - Intermittent
16518 - Oxygen (Lambda) Sensor B1 S1: No Activity
P0134 - 35-10 - - - Intermittent
Tais tarvikelamda kestää kokonaisen päivän ja n.30km... ketuttaa...
Vika löytyi!
Tulppia vaihtaessani meni 1.sylinterin tulpanjohdon, sytytysyksikön puoleisessa päässä oleva suojakumi halki. En tajunnut että siitä olisi haittaa.
Kun kone heilahti kaasua painaessa syttyi valokaari rungon ja johdon väliin. Kipinä hyppäsi siis yli 10mm... Tämän takia auto nyki satunnaisesti kiihdyttäessä.
Teippasin kumin ja taas mennään... ;)
Tulppia vaihtaessani meni 1.sylinterin tulpanjohdon, sytytysyksikön puoleisessa päässä oleva suojakumi halki. En tajunnut että siitä olisi haittaa.
Kun kone heilahti kaasua painaessa syttyi valokaari rungon ja johdon väliin. Kipinä hyppäsi siis yli 10mm... Tämän takia auto nyki satunnaisesti kiihdyttäessä.
Teippasin kumin ja taas mennään... ;)
Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 45 vierailijaa