Kakkiksen takasumuvaloista ja huomiovaloista.
Valvoja: ffp jäsenet
Kakkiksen takasumuvaloista ja huomiovaloista.
E: Threadin otsikko.
Kojelaudassa on kytkin josta saa sumuvalot päälle, mihin piuhat menee sieltä?
Ei viittis sen takia purkaa koko autoa.
Taakse pitäs mennä valojen piuhat nipussa, mutta taitaa takasumuvalon piuha puuttua kokonaan.
Ei ole piuhaa kiinni takavalopaketin yhdessä liittimessä eikä takasumuvalot toiminu ollenkaan vaikka kuinka koitti, sulakkeetki ehjät.
Ilmeisesti kytkimeltä lähtevä piuha jää jonnekin roikkumaan, tai sitten jopa joku auton aikaisempi omistaja ottanut tarvittavat piuhan pätkät sumuvalojen kytkimestä.
Edessä nimittäin oli jotkut piuhat, autossa on joskus ollu lisävaloja keulassa.
Minkä värinen pitäis olla sumuvalon virtapiuha? Tämä tieto auttaisi todella paljon jos lähden johtonippua seurailemaan mattojen alta, jos vaikka jostain kohti napsaistu poikki...
Kojelaudassa on kytkin josta saa sumuvalot päälle, mihin piuhat menee sieltä?
Ei viittis sen takia purkaa koko autoa.
Taakse pitäs mennä valojen piuhat nipussa, mutta taitaa takasumuvalon piuha puuttua kokonaan.
Ei ole piuhaa kiinni takavalopaketin yhdessä liittimessä eikä takasumuvalot toiminu ollenkaan vaikka kuinka koitti, sulakkeetki ehjät.
Ilmeisesti kytkimeltä lähtevä piuha jää jonnekin roikkumaan, tai sitten jopa joku auton aikaisempi omistaja ottanut tarvittavat piuhan pätkät sumuvalojen kytkimestä.
Edessä nimittäin oli jotkut piuhat, autossa on joskus ollu lisävaloja keulassa.
Minkä värinen pitäis olla sumuvalon virtapiuha? Tämä tieto auttaisi todella paljon jos lähden johtonippua seurailemaan mattojen alta, jos vaikka jostain kohti napsaistu poikki...
Viimeksi muokannut liteFun, 30.8.2006 16:07. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
5 wattiset tuikut meinasin laittaa, se ei mun mielestä oo kirkas ku jarruvalo on 21w ja parkki 10w.
Omegassaki mulla on 5 wattiset molemmilla puolilla ja pimeällä ne näyttää perässä ajaessa niinku ei olis ees päälläkään, samalla lailla heijastuu valo heijastimesta.
Normaalisti noi kai kuuluis olla 10 wattiset :)
Oot vissiin ajanu jonku sellasen perässä joka on laittanu 21 wattiset takasumuvalot?
Niitä ku on jotku harrastanu.. Niin ja ne on sitte aina päällä kaikki maholliset sumuvalot niillä.
Eikä toi mun mielestä kovin ot ollu...
Omegassaki mulla on 5 wattiset molemmilla puolilla ja pimeällä ne näyttää perässä ajaessa niinku ei olis ees päälläkään, samalla lailla heijastuu valo heijastimesta.
Normaalisti noi kai kuuluis olla 10 wattiset :)
Oot vissiin ajanu jonku sellasen perässä joka on laittanu 21 wattiset takasumuvalot?
Niitä ku on jotku harrastanu.. Niin ja ne on sitte aina päällä kaikki maholliset sumuvalot niillä.
Eikä toi mun mielestä kovin ot ollu...
Useimmiten takavalo on samassa kuvussa jarruvalon polttimon kanssa eli tehot on vast. 21/5W.
Takasumuvalo tuli pakolliseksi -93 (jälkeen valmistettuihin autoihin). Audissani ainakin on 21W takasumuvalo. AKK:n säännöissä on jopa erikseen mainittu, että pitää olla 21W.
Lakitekstiä:
Takasumuvalo tuli pakolliseksi -93 (jälkeen valmistettuihin autoihin). Audissani ainakin on 21W takasumuvalo. AKK:n säännöissä on jopa erikseen mainittu, että pitää olla 21W.
Lakitekstiä:
Koodi: Valitse kaikki
1. Autossa saa olla enintään yksi taaksepäin punaista valoa näyttävä takasumuvalon käsittävä valaisin. Jos autossa on kaksi takasumuvaloa, katsotaan valaisinten määrää koskeva rajoitus täytetyksi, jos oikeanpuoleisen takasumuvalaisimen johtimet kytketään irti. Takasumuvalaisimen on oltava vähintään 0,25 m ja enintään 1,00 m korkeudella auton vasemmalla puolella. Takasumuvalaisimen etäisyyden jarruvalaisimesta tulee olla vähintään 0,10 m.
2. Takasumuvalon tulee näkyä vähintään 5° ylös- ja alaspäin sekä 25° sivuille päin.
3. Takasumuvalon tulee olla kytketty siten, ettei se voi toimia yksinään tai seisontavalon ollessa yksin kytketty. Takasumuvalo tulee voida erikseen kytkeä toiminnasta.
4. Takasumuvalon tulee olla E-hyväksytty säännön n:o 38 mukaisesti.
5. Kuljettajaa varten on oltava takasumuvalon toimintaa osoittava merkkivalo.
Onko laki muuttunut ton takasumuvalon osalta, jos niitä kerran saa nykyään olla kaksi? Alkuperäisenä kakkosjetassa pitäisi olla 5 w takavalot. Tietty jokainen tekee millaista valaistustuninkia haluaa, mutta eipä noista määräyksistä kamalasti kannata poiketa. Jos laittaa taakse sumareihin jotkin himmeät tuikut ei niistä ole enää mitään käytännön hyötyä (..heijastuu oma valo heijastimesta), ja jos/kun kirkkaat eivät erotu kahdennettuna riittävästi jarruvaloista, mä ainakin kiistäisin syyllisyyteni tuolla lailla valotuunattuun. Kyllähän hyvissä näkyvyysolosuhteissa ne valot hyvin erottaa toisistaan, mutta kelillä jolloin takasumarin käyttö on sallittua/suotavaa,ei yhtähyvin enää erotakaan edessäajavien jarruttamisia.
Muistaakseni jarruvalon pitää olla väh. kolme kertaa takavalon tehoinen, eli käytännössä 21/5W. Tuolla saattaisi olla viimeisin säädäntö takasumuvalaisimesta:
AKE
AKE
Koodi: Valitse kaikki
Vähintään yksi punaista valoa lähettävä takasumuvalaisin on 1.1.1993 jälkeen käyttöönotetussa autossa pakollinen ja niitä saa olla enintään kaksi.
Itellä mulla tossa Jetassa on ihan erillinen 21w jarrupolttimo, takaparkki on 5w.
Ja lisätäänpä vielä Jetan valojen järjestys alimmalla rivillä vasemmalla eli kuskin puolella: jarru, takaparkki, takasumuvalo.
Eli mitenkä tässä nyt takasumuvalo estää erottumisen jarruvalosta, eikö se oo ihan selkeesti toi tavallinen 5w takaparkkivalo joka siinä lähimpänä jarruvaloa on?
Ja lisäks takalasissa on lisäjarruvalo... Että jos joku ei valoja erota niin oisko optikolla käynti sitten paikallaan ;)
Ja mitä niihin takasumuvaloihin tulee niin seuraavien tekstien mukaan mennään katsastuksessa kun auto on sen verran vanha että käytetään auton käyttöönoton hetkellä voimassa olleita säädöksiä:
Näin siis vanhempiin autoihin.
Kas kun mun Jetta on käyttöönotettu 1988...
Ja taas 1993 jälkeen saakin olla 2 takasumuvaloa... :D
Ja lisätäänpä vielä Jetan valojen järjestys alimmalla rivillä vasemmalla eli kuskin puolella: jarru, takaparkki, takasumuvalo.
Eli mitenkä tässä nyt takasumuvalo estää erottumisen jarruvalosta, eikö se oo ihan selkeesti toi tavallinen 5w takaparkkivalo joka siinä lähimpänä jarruvaloa on?
Ja lisäks takalasissa on lisäjarruvalo... Että jos joku ei valoja erota niin oisko optikolla käynti sitten paikallaan ;)
Ja mitä niihin takasumuvaloihin tulee niin seuraavien tekstien mukaan mennään katsastuksessa kun auto on sen verran vanha että käytetään auton käyttöönoton hetkellä voimassa olleita säädöksiä:
Katsastajan käsikirja kirjoitti:01.03.1983
tuli voimaan säädös, jonka mukaan
- autossa hyväksytään huomiovalona ARK:n hyväksymät tai alkuperäisvarustee-
na tyyppikatsastuksessa hyväksytyt huomiovalot sekä alennetulla jännitteellä
toimivat ajovalot. ANA Tpp 27 §, 150/83
- autossa ja perävaunussa saa olla enintään kaksi takasumuvaloa, hyväksytty
E 38 tai e 77/538/EEC mukaisesti.
ANA Tpp 29 ja 167 §
Näin siis vanhempiin autoihin.
Kas kun mun Jetta on käyttöönotettu 1988...
Katsastajan käsikirja kirjoitti:01.01.1989
tai sen jälkeen käyttöön otetussa
- autossa, perävaunussa, traktorissa, moottoripyörässä ja moottorityökoneessa
saa olla enintään yksi takasumuvalo, E- hyväksytty sääntö 38 mukaisesti.
ANA Tpp 29, 167 ja 123 §, 150/83 + 875/87
Ja taas 1993 jälkeen saakin olla 2 takasumuvaloa... :D
Juu, ja kun alkaa googlettaa hakusanalla "takasumuvalaisin" alkaa tulla direktiiviä toisensa perään. Varsin hymyilyttävää tekstiä.
Mistään en kuitenkaan huomannut, että olisiko takasumuvalaisimen tehosta ollut jotain mainintaa.
Mitä huomiovaloihin tulee, niitä saa asentaa edelleen, mutta ainoastaan valkoista valoa näyttävänä. Jos on aikanaan asennetut keltaiset, niitä ei tarvitse riisua pois.
Mistään en kuitenkaan huomannut, että olisiko takasumuvalaisimen tehosta ollut jotain mainintaa.
Mitä huomiovaloihin tulee, niitä saa asentaa edelleen, mutta ainoastaan valkoista valoa näyttävänä. Jos on aikanaan asennetut keltaiset, niitä ei tarvitse riisua pois.
Takasumuvalon polttimona on joko 10w tai 21w, veikkaan että just se 21w pitäs olla.
Yks syy mulla siihen että 5w polttimon laitan, on just se ettei vain häikäse, ja jarruvalo erottuu paremmin. Tottahan se on että se ei perässä ajavalle se sumuvalo välttämättä näy mitenkään hyvin, rankassa sumussahan näkyy vain yksi iso punainen hohde puurosta.
Mutta miettikääpä sitä että ajatte todella rankassa sumussa autonmitan päässä jonkun takana, jolla on ne 21w takasumuvalot päällä. Sitten kun se edelläajava jarruttaa, ei valoteho kovin sanottavasti kuitenkaan näytä lisääntyvän ja peräänajoriski on suurempi.
5w polttimolla on lähes yksi ja sama, mutta tokihan nuo 5w takaparkitkin jotenkin erottuu joten parempi niin kuin kokonaan ilman. Tärkeintä että se jarruvalo on kaikkein kirkkain.
Onhan tuossa sumuvalossa vähän erilainen heijastinpinta, kyllä se hieman erilaisena näkyy kuin takaparkki.
Mutta jos ei 5w riitä, niin max 10w, 21w en missään nimessä ala laittamaan juuri siitä syystä että se on kirkkaudelta samaa tasoa kuin se 21w jarruvalo.
On minuakin häirinnyt jonkun takasumuvaloilijan perässä ajaminen kun edessä on näkynyt 5w ja 21w pisteet, alkuun ajatellut että jarrullako se painaa menemään...
Yks syy mulla siihen että 5w polttimon laitan, on just se ettei vain häikäse, ja jarruvalo erottuu paremmin. Tottahan se on että se ei perässä ajavalle se sumuvalo välttämättä näy mitenkään hyvin, rankassa sumussahan näkyy vain yksi iso punainen hohde puurosta.
Mutta miettikääpä sitä että ajatte todella rankassa sumussa autonmitan päässä jonkun takana, jolla on ne 21w takasumuvalot päällä. Sitten kun se edelläajava jarruttaa, ei valoteho kovin sanottavasti kuitenkaan näytä lisääntyvän ja peräänajoriski on suurempi.
5w polttimolla on lähes yksi ja sama, mutta tokihan nuo 5w takaparkitkin jotenkin erottuu joten parempi niin kuin kokonaan ilman. Tärkeintä että se jarruvalo on kaikkein kirkkain.
Onhan tuossa sumuvalossa vähän erilainen heijastinpinta, kyllä se hieman erilaisena näkyy kuin takaparkki.
Mutta jos ei 5w riitä, niin max 10w, 21w en missään nimessä ala laittamaan juuri siitä syystä että se on kirkkaudelta samaa tasoa kuin se 21w jarruvalo.
On minuakin häirinnyt jonkun takasumuvaloilijan perässä ajaminen kun edessä on näkynyt 5w ja 21w pisteet, alkuun ajatellut että jarrullako se painaa menemään...
Mun mielestä oli niin että 1993(?) jälkeen käyttöönotettuihin autoihin ei saa keltasia huomiovaloja laittaa... Pitääkö tästäki nyt vääntää :D
Eli kun mun Jetta on käyttöönotettu 1988 (edelleenkin), niin noi ARK:n hyväksymät siis kelpais... Ja TALMUN keltasethan tais jopa olla ARK:n hyväksymät vai?
Ja Jetassa on valmius alennetulle jännitteelle. Tosin ongelmana se ettei se säästä akkua kun jännite häviää jonnekin vastukseen... 5W keltainen huomiovalo vie vähemmän sähköä kuin 55w lähivalo.
Ei jaksais E87 direktiiviä kaivaa... Tuo ei kumoa kuitenkaan aikasempia, yleensähän uudistusten tullessa vanhempiin autoihin sovelletaan mitä käyttöönoton hetkellä säädökset sanoivat.
Onkos tää viimesin se että valon pitää olla KIRKAS eikä keltanen?
Katsastajan käsikirja kirjoitti:06.09.1978
tuli voimaan säädös, jonka mukaan autoon saa asentaa ARK:n hyväksymät
huomiovalot, LM 1086/01/78
01.03.1983
tuli voimaan säädös, jonka mukaan
- autossa hyväksytään huomiovalona ARK:n hyväksymät tai alkuperäisvarustee-
na tyyppikatsastuksessa hyväksytyt huomiovalot sekä alennetulla jännitteellä
toimivat ajovalot. ANA Tpp 27 §, 150/83
Eli kun mun Jetta on käyttöönotettu 1988 (edelleenkin), niin noi ARK:n hyväksymät siis kelpais... Ja TALMUN keltasethan tais jopa olla ARK:n hyväksymät vai?
Ja Jetassa on valmius alennetulle jännitteelle. Tosin ongelmana se ettei se säästä akkua kun jännite häviää jonnekin vastukseen... 5W keltainen huomiovalo vie vähemmän sähköä kuin 55w lähivalo.
Katsastajan käsikirja kirjoitti:01.01.1990
tai sen jälkeen käyttöön otetussa
- huomiovalot voidaan hyväksyä alkuperäisvarusteena myös maahantuontikat-
sastuksessa, ANA Tpp 27 §, 150/83 + 875/89
01.09.1990
tuli voimaan säädös, jonka mukaan
- huomiovalona hyväksytään E 87 tai myöhemmän vastaavan mukaisesti hyväk-
sytty valaisin. ANA Tpp 27 §, 150/83 + 707/90
Ei jaksais E87 direktiiviä kaivaa... Tuo ei kumoa kuitenkaan aikasempia, yleensähän uudistusten tullessa vanhempiin autoihin sovelletaan mitä käyttöönoton hetkellä säädökset sanoivat.
Katsastajan käsikirja kirjoitti:1.10.1998
tai sen jälkeen tyyppihyväksyttävässä autossa huomiovalaisin tulee olla
97/30/ETY
hyväksytty tai E-säännön 87 mukaan hyväksytty
ARVA 86 § 902/97 ( UUSI TYYPPI )
Onkos tää viimesin se että valon pitää olla KIRKAS eikä keltanen?
Olisiko se nyt niin, että keltaista ei saa jälkiasentaa enää mihinkään vehkeeseen, mutta kirkas kelpaa kaikkiin. Esim. III ja IV -mallin golffeihin saa jälkiasennuksena orkkispaikalle käyvät huomiovalot.
Itse olen sen aikakauden kuskeja, että huomiovalot oli asennettuna useammassa autossa. Kaksi valtamerkkiä huomiovaloissa oli: Talmu ja Hella. Tosin laatueroakin oli, Talmu oli jokseenkin skeidaa ja Hella kestii jotenkin. Voisi pitää bongauskisan: kuka löytää auton, jossa on keltaiset huomiovalot "alkuperäisenä jälkiasennuksena".
Huomiovalossakin oli muuten 21W polttimo.
Itse olen sen aikakauden kuskeja, että huomiovalot oli asennettuna useammassa autossa. Kaksi valtamerkkiä huomiovaloissa oli: Talmu ja Hella. Tosin laatueroakin oli, Talmu oli jokseenkin skeidaa ja Hella kestii jotenkin. Voisi pitää bongauskisan: kuka löytää auton, jossa on keltaiset huomiovalot "alkuperäisenä jälkiasennuksena".
Huomiovalossakin oli muuten 21W polttimo.
Huomiovalon tarkotushan on vain näyttää muille tieliikenteessä että autossa on valot päällä :)
Parkitkin toimii tässä, mutta niillä ei saa ajella vaan pitää olla ajovalot (lyhyet tai pitkät) tai huomiovalot.
Ite laittaisin huomiovalot lähinnä siks että ei tarvis 55w lyhyitten lankoja turhaan poltella.
Jos joku muuten jostain löytää kanttiset kirkkaat huomiovalot jotka on saman kokoset ku vanhat talmut, mutta nykypäivän trendien mukaan kirkkaalla urittamattomalla lasilla niin saa ja pitää ilmottaa.
Ne Hellan pyöreät kun ei sovi ihan joka autoon...
Parkitkin toimii tässä, mutta niillä ei saa ajella vaan pitää olla ajovalot (lyhyet tai pitkät) tai huomiovalot.
Ite laittaisin huomiovalot lähinnä siks että ei tarvis 55w lyhyitten lankoja turhaan poltella.
Jos joku muuten jostain löytää kanttiset kirkkaat huomiovalot jotka on saman kokoset ku vanhat talmut, mutta nykypäivän trendien mukaan kirkkaalla urittamattomalla lasilla niin saa ja pitää ilmottaa.
Ne Hellan pyöreät kun ei sovi ihan joka autoon...
Itse ainakin haen auton valoihin symmetrisyyttä ja erottuvuutta.
Eli kun jarruvalot on 21w, en halua vilkun lisäksi muita 21w lamppuja taakse.
Parkille riittää 5w, jos ei 5w riitä sumuvalolle niin 10w riittää.
Pitäis yrittää saada riittävä kontrasti jarruvalolle. Eli kun jarrua painaa, se jarruvalo sillä 21w tehollaan pitää olla niin kirkas että jokainen huomaa että aletaan jarruttamaan.
Tässähän just 21w sumuvalo vähän häiritsee, mutta kun sille laittaa vaikka 10w polttimon, niin johan alkaa sumussakin huomata jarruvalon.
Tuo Jetassa kiinni oleva lisäjarruvalo on vähän huonon mallinen, pitäs paremman mallinen vaihtaa siihen, sellanen hyvä :)
Eli kun jarruvalot on 21w, en halua vilkun lisäksi muita 21w lamppuja taakse.
Parkille riittää 5w, jos ei 5w riitä sumuvalolle niin 10w riittää.
Pitäis yrittää saada riittävä kontrasti jarruvalolle. Eli kun jarrua painaa, se jarruvalo sillä 21w tehollaan pitää olla niin kirkas että jokainen huomaa että aletaan jarruttamaan.
Tässähän just 21w sumuvalo vähän häiritsee, mutta kun sille laittaa vaikka 10w polttimon, niin johan alkaa sumussakin huomata jarruvalon.
Tuo Jetassa kiinni oleva lisäjarruvalo on vähän huonon mallinen, pitäs paremman mallinen vaihtaa siihen, sellanen hyvä :)
No, ihan miten vaan. Kumpaa sitten pitää tärkeämpänä.
Sitäkö että auto näyttää symmetriseltä sieltä sumun, vesisateen tai lumipyryn takaa, vai sitä että auto huomataan myös äärimmäisissä olosuhteissa.
OT:nä semmoinen asia, että sumuvalon paikalla esim. 5W polttimo näyttää kirkkaammalta kuin takavalon paikalla.
Tuossa kuva kakkiksesta, jossa palaa joka paikassa 5W polttimot. Klik!
Sitäkö että auto näyttää symmetriseltä sieltä sumun, vesisateen tai lumipyryn takaa, vai sitä että auto huomataan myös äärimmäisissä olosuhteissa.
OT:nä semmoinen asia, että sumuvalon paikalla esim. 5W polttimo näyttää kirkkaammalta kuin takavalon paikalla.
Tuossa kuva kakkiksesta, jossa palaa joka paikassa 5W polttimot. Klik!
Oon kyllä vahvasti sitä mieltä että 5w riittäis takasumuvalolle, just sumuvalon erilaisen heijastuvuuden takia. Ja sitte ku jarruttaa, tulee 21w teholla reunimmaisiin aavistuksen kirkkaammat punaset pisteet.
Ehkä tätä vois nyt tässä syksyllä kokeilla kun ne kunnon sumut tulee jonain iltana.
Koittaa 5w, 10w ja 21w polttimoilla, yhdellä ja kahdella takasumuvalolla.
Toistaseks en oo piuhaa vetäny toiselle puolelle.
Tuskin siitä kauheita häviöitäkään tulis, tosin ei ihan millään alkuperästä pienemmällä piuhalla ainakaan viittis vetää.
Ehkä tätä vois nyt tässä syksyllä kokeilla kun ne kunnon sumut tulee jonain iltana.
Koittaa 5w, 10w ja 21w polttimoilla, yhdellä ja kahdella takasumuvalolla.
Toistaseks en oo piuhaa vetäny toiselle puolelle.
Tuskin siitä kauheita häviöitäkään tulis, tosin ei ihan millään alkuperästä pienemmällä piuhalla ainakaan viittis vetää.
Ite en ainakaan kauheasti välitä sumussa ajaa jatkuvasti 21w tehoilla hohkaavien sumuvalojen perässä kun ne 21w jarruvalot ei sitte erotu niin selkeästi kuin ne erottuis pienempitehosella sumuvalon polttimolla.
Tai sitte vois jarruvalolle laittaa sen 60w polttimon...
Mun mielestä se lisää turvallisuutta kun takana muut valot on himmeämpiä ku jarruvalo. Ihan tarpeeks hyvin 5w parkit näkyy, vielä paremmin 5w sumuvalot kun niissä lyhtykin on erilainen kuin parkilla.
Sumussa mikään ei näy täydellisesti, mutta eikö muitten mielestä oo tärkeää se että jarruvalossa olis enempi valoa kuin muissa takavaloissa?
Jos sumussa joku hyppää tielle ja joutuu jarruttaa ja takana tuleva ei erota 21w jarruvaloa kun ennestään palaa 21w sumuvalo ja sen takia sattuu vielä peräänajo niin voi hieman ajatukset muuttua... Pari kertaa ollu sellanen tilanne lähellä, onneks oli riittävä välimatka edellä ajaneeseen.
Pitäs kai laittaa 100w polttimot taakse joka valolle?
Tai sitte vois jarruvalolle laittaa sen 60w polttimon...
Mun mielestä se lisää turvallisuutta kun takana muut valot on himmeämpiä ku jarruvalo. Ihan tarpeeks hyvin 5w parkit näkyy, vielä paremmin 5w sumuvalot kun niissä lyhtykin on erilainen kuin parkilla.
Sumussa mikään ei näy täydellisesti, mutta eikö muitten mielestä oo tärkeää se että jarruvalossa olis enempi valoa kuin muissa takavaloissa?
Jos sumussa joku hyppää tielle ja joutuu jarruttaa ja takana tuleva ei erota 21w jarruvaloa kun ennestään palaa 21w sumuvalo ja sen takia sattuu vielä peräänajo niin voi hieman ajatukset muuttua... Pari kertaa ollu sellanen tilanne lähellä, onneks oli riittävä välimatka edellä ajaneeseen.
Pitäs kai laittaa 100w polttimot taakse joka valolle?
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
^Aika on varattu :)
Kyllähän ne valot näkee, mutta kun tie pöllyää lunta tai on sankka sumu, kaksi takasumaria heikentää merkittävästi jarruvalojen huomioarvoa. Varsinkaan jos autossa ei ole lisäjarruvaloa ja jarruvalot sijaitsevat aivan sumareiden vieressä.
En näe yhtään perustetta sille, miksi autossa pitäisi olla kaksi sumaria kun se yksikin näkyy. Myönnetään, että osittain asia on tottumiskysymys kun siihen yhteen sumariin on liikenteessä vuosien mittaan tottunut.
Kyllähän ne valot näkee, mutta kun tie pöllyää lunta tai on sankka sumu, kaksi takasumaria heikentää merkittävästi jarruvalojen huomioarvoa. Varsinkaan jos autossa ei ole lisäjarruvaloa ja jarruvalot sijaitsevat aivan sumareiden vieressä.
En näe yhtään perustetta sille, miksi autossa pitäisi olla kaksi sumaria kun se yksikin näkyy. Myönnetään, että osittain asia on tottumiskysymys kun siihen yhteen sumariin on liikenteessä vuosien mittaan tottunut.
Ei sitä nyt kesken autoilun optikolle voi mennä...
Ajat 100km suoraa parin kaupungin väliä jossain missä tien veressä on vain jotain suota josta sumua nousee kivasti, sitten tulee tilanne että optikolle pitäis, lähin on 50km päässä edessä tai takana... Ja kello sanoo 00:17 eikä optikkoliikekään aukea kuin aikaisintaan 09:00. ;)
No kuten aikaisemmin mainitsin, minä ainakin kokeilen eri polttimoilla sumuvalo(je)n erottuvuutta sumussa, heti kun ensimmäiset kunnon sumut tänne tulevat.
Sen voi onneks ihan omalla pihallaki tarkistaa miten valot näkyy ja erottuu, Jetta pihan päähän ja toisella autolla pihan toiseen päähän valot päällä katselemaan.
Jaa perusteita 2 takasumuvalolle?
1) 2 takasumuvaloa saa olla.
2) hahmottaa paremmin auton leveyttä jos sattuu penkan puolelta olemaan parkki pimeänä.
3) auton takavalot on suunniteltu symmetrisiksi, miksi ei käyttökin olisi symmetristä?
4) kauempaa tehostuu punainen hohde kovassa sumussa kun on useampi takasumuvalo, jos edelläajava ajaa hitaammin voi alkaa aikaisemmin hölläämään kaasua ennenkuin on puskurissa.
5) eikö takasumuvalojen määrään päde sama miksi lisävaloja laitetaan auton keulaan? mitä useampi kirkas valo, sitä parempi havaittavuus vaikka se muita ärsyttäisikin?
Esim. Opel Kadett E (se munamalli), siinä on takavalot vain osittain symmetriset, takana alhaalla kuskin puolella takasumuvalo ja vänkärin puolella peruutusvalo.
Lisäpitkät on kyllä saatanasta. Pitää saada paljon kirkasta valoa pitkälle eteen, kun joku tulee vastaan ei sitten niillä auton omilla lyhyillä nää mitään.
Itellä kyllä noissa muutamissa autoissa huomannu että lähialueelle tarttis enempi niitä lisävaloja saada kuin kauemmas.
Pitkillä näkyy ihan tarpeeks hyvin (philipsin ~15e/pkt maksaneet polttimot, mega blue tjsp) Opel Omegassa, piuhoja ei vaihdettu parempiin (eikä releitäkään väliin laitettu muuta kuin vakiot), enempi tarvis siihen lähelle tosiaan saada valoa...
Ajat 100km suoraa parin kaupungin väliä jossain missä tien veressä on vain jotain suota josta sumua nousee kivasti, sitten tulee tilanne että optikolle pitäis, lähin on 50km päässä edessä tai takana... Ja kello sanoo 00:17 eikä optikkoliikekään aukea kuin aikaisintaan 09:00. ;)
No kuten aikaisemmin mainitsin, minä ainakin kokeilen eri polttimoilla sumuvalo(je)n erottuvuutta sumussa, heti kun ensimmäiset kunnon sumut tänne tulevat.
Sen voi onneks ihan omalla pihallaki tarkistaa miten valot näkyy ja erottuu, Jetta pihan päähän ja toisella autolla pihan toiseen päähän valot päällä katselemaan.
Jaa perusteita 2 takasumuvalolle?
1) 2 takasumuvaloa saa olla.
2) hahmottaa paremmin auton leveyttä jos sattuu penkan puolelta olemaan parkki pimeänä.
3) auton takavalot on suunniteltu symmetrisiksi, miksi ei käyttökin olisi symmetristä?
4) kauempaa tehostuu punainen hohde kovassa sumussa kun on useampi takasumuvalo, jos edelläajava ajaa hitaammin voi alkaa aikaisemmin hölläämään kaasua ennenkuin on puskurissa.
5) eikö takasumuvalojen määrään päde sama miksi lisävaloja laitetaan auton keulaan? mitä useampi kirkas valo, sitä parempi havaittavuus vaikka se muita ärsyttäisikin?
Esim. Opel Kadett E (se munamalli), siinä on takavalot vain osittain symmetriset, takana alhaalla kuskin puolella takasumuvalo ja vänkärin puolella peruutusvalo.
Lisäpitkät on kyllä saatanasta. Pitää saada paljon kirkasta valoa pitkälle eteen, kun joku tulee vastaan ei sitten niillä auton omilla lyhyillä nää mitään.
Itellä kyllä noissa muutamissa autoissa huomannu että lähialueelle tarttis enempi niitä lisävaloja saada kuin kauemmas.
Pitkillä näkyy ihan tarpeeks hyvin (philipsin ~15e/pkt maksaneet polttimot, mega blue tjsp) Opel Omegassa, piuhoja ei vaihdettu parempiin (eikä releitäkään väliin laitettu muuta kuin vakiot), enempi tarvis siihen lähelle tosiaan saada valoa...
Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 31 vierailijaa