Lisävalot ja ref. lukemat

Kori, alusta, renkaat, autosähkö yms. bensa- ja dieselmalleille yhteinen keskustelu

Valvoja: ffp jäsenet

-jarkko-

Lisävalot ja ref. lukemat

ViestiKirjoittaja -jarkko- » 18.8.2006 13:09

Kuinkas se nyt meni, jos referenssilukema on isompi niin valoteho parempi? Pitäis tuohon golffin vessaan jonkinlaista sumarilisävalo hässäkkää kehitellä kun eihän tuossa ole edes sumareita vakiovarusteena (70-luvun mersussa sentään oli). Suunnitteilla olis muokata puskuriin niille vilkku/heijastinpaneeliin jonkinlaiset lisävalot.

kilpijoki
-
Viestit: 4035
Liittynyt: 16.9.2003 12:03

ViestiKirjoittaja kilpijoki » 18.8.2006 13:13

Juu, isompi parempi. Tosin kaukovalojen yhteenlaskettu ref. saa olla maksimissaan 75. Sumuvaloja ei lasketa tuohon lukemaan.

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 18.8.2006 13:39

Ei referenssilukema kerro valotehosta suoraan mitään. Tuohon vaikuttaa esimerkiksi valokeilan muoto ja leveys, mitä kapeampi keila sitä suurempi referenssi.

Edit: Lisäpitkiä ei oikein kannata puskurin korkeudelle tai sen alapuolelle asentaa, mahdollisimman ylös mieluummin.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 18.8.2006 14:19

Osaiskos joku kertoa mitä se referenssiluku tarkalleen tarkoittaa? Oon aina ihmetelly mistä se tulee...

liteFun
-
Viestit: 823
Liittynyt: 28.3.2006 20:36

ViestiKirjoittaja liteFun » 18.8.2006 14:31

Joku vertailuluku se on...
Oisko joku vertailu siihen mitä kirkkaana päivänä näkee?
Eli 37,5 ref valolla sais lisää valoa 37,5% siitä mitä taivaalta tulee kirkkaana kesäpäivänä?

KasKas
-
Viestit: 28
Liittynyt: 7.9.2005 15:04

ViestiKirjoittaja KasKas » 18.8.2006 14:40

Edit: Lisäpitkiä ei oikein kannata puskurin korkeudelle tai sen alapuolelle asentaa, mahdollisimman ylös mieluummin.



Mihinkä perustat tämän väitteesi?

McHilly
-
Viestit: 184
Liittynyt: 23.7.2003 12:27

ViestiKirjoittaja McHilly » 18.8.2006 14:41

Tämmösen selityksen löysin pienellä googletuksella:

http://www.unece.org/trans/main/wp29/wp29regs/r112e.pdf

6.3. Provisions concerning driving beams

6.3.1. In the case of a headlamp designed to provide a driving beam
and a passing beam, measurements of the illumination produced
on the screen by the driving beam shall be taken with the same
headlamp alignment as for measurements under paragraphs 6.2.5.
to 6.2.7. above; in the case of a headlamp providing a driving
beam only, it shall be so adjusted that the area of maximum
illumination is centred on the point of intersection of lines
hh and vv; such a headlamp need meet only the requirements
referred to in paragraph 6.3. Where more than one light source
is used to provide the driving beam, the combined functions
shall be used to determine the maximum value of the
illumination (EM).

6.3.2. The illumination produced on the screen by the driving beam
shall meet the following requirements.

6.3.2.1. The point of intersection (HV) of lines hh and vv shall be
situated within the isolux 80 per cent of maximum illumination.
This maximum value (EM) shall not be less than 32 lux for Class
A headlamps and 48 lux for Class B headlamps. The maximum
value shall in no circumstances exceed 240 lux; in addition, in
the case of a combined passing and driving headlamp, this
maximum value shall not be more than 16 times the illumination
measured for the passing beam at point 75 R (or 75 L).

6.3.2.1.1. The maximum intensity (IM) of the driving beam expressed in
thousands of candelas shall be calculated by the formula:

IM = 0.625 EM

6.3.2.1.2. The reference mark (I'
M) of this maximum intensity, referred to
in paragraph 4.2.2.7. above, shall be obtained by the ratio:
This value shall be rounded off to the value 7.5 - 10 - 12.5 -
17.5 - 20 - 25 - 27.5 - 30 - 37.5 - 40 - 45 - 50.

6.3.2.2. Starting from point HV, horizontally to the right and left, the
illumination shall be not less than 16 lux for Class A headlamp
and 24 lux for Class B headlamp up to a distance of 1.125 m and
not less than 4 lux for Class A headlamp and 6 lux for Class B
headlamp up to a distance of 2.25 m.

6.4. In the case of headlamps with adjustable reflector the
requirements of paragraphs 6.2. and 6.3. are applicable for
each mounting position indicated according to paragraph 2.1.3.
For verification the following procedure shall be used:

6.4.1. Each applied position is realized on the test goniometer with
respect to a line joining the centre of the light source and
point HV on a aiming screen. The adjustable reflector is then
moved into such a position that the light pattern on the screen
corresponds to the aiming prescriptions of paragraphs 6.2.1. to
E E/ /E EC CE E/ /3 T2 R4 A N S / 5 0 5 A Rev.2/Add.111
Regulation No. 112
page 17
13/ This requirement will be the subject of a recommendation to
administrations.

6.2.2.3. and/or 6.3.1;
6.4.2. with the reflector initially fixed according to
paragraph 6.4.1., the headlamp must meet the relevant
photometric requirements of paragraphs 6.2. and 6.3;
6.4.3. additional tests are made after the reflector has been moved
vertically ± 2° or at least into the maximum position, if less
than 2°, from its initial position by means of the headlamps
adjusting device. Having re-aimed the headlamp as a whole (by
means of the goniometer for example) in the corresponding
opposite direction the light output in the following directions
shall be controlled and lie within the required limits:
passing beam: points HV and 75 R (75 L respectively);
driving beam: IM and point HV (percentage of IM).

6.4.4. if the applicant has not indicated more than one mounting
position, the procedure of paragraphs 6.4.1. to 6.4.3. shall
be repeated for all other positions;

6.4.5. if the applicant has not asked for special mounting positions,
the headlamp shall be aimed for measurements of paragraphs 6.2.
and 6.3. with the headlamps adjusting device in its mean
position. The additional test of paragraph 6.4.3. shall be
made with the reflector moved into its extreme positions
(instead of ± 2°) by means of the headlamps adjusting device.
6.5. The screen illumination values mentioned in paragraphs 6.2.5.
to 6.2.7. and 6.3. above shall be measured by means of a photo
receptor, the effective area of which shall be contained within
a square of 65 mm side.

liteFun
-
Viestit: 823
Liittynyt: 28.3.2006 20:36

ViestiKirjoittaja liteFun » 18.8.2006 14:43

Mikäs jenkkiteksti toi oli ku noin pitkä? :D

Samanaikaisesti päälle kytkettävien ajovalojen (=lähi- ja kaukovalot) yhteinen valonvoimakkuus saa olla korkeintaan 225 000 cd, jota vastaa referenssiluku 75.
Ennen 1.1.1980 käyttöönotetuissa autoissa sallitaan kuitenkin referenssilukujen summaksi 100.
Referenssiluku on merkitty valonheittimeen E-tunnuksen viereen. E-tunnuksen yläpuolella oleva H-kirjain ilmaisee kyseessä olevan halogeenivalaisimen. Kirjain R merkitsee kaukovalaisinta ja C lähivalaisinta.

Ja sitte pähkinä: kuinka monta kandelaa vastaa referenssi 100? 300 000cd vai enemmänkin?

Iso-Jaska
-
Viestit: 1784
Liittynyt: 23.7.2003 11:02

ViestiKirjoittaja Iso-Jaska » 18.8.2006 15:05

Ja oliko se niin, että E-hyväksytyssä kaukovalaisimessa ref-lukema on 20, mikäli sitä ei ole erikseen ilmoitettu ?

Leskinen
-
Viestit: 1385
Liittynyt: 25.2.2005 12:01

ViestiKirjoittaja Leskinen » 18.8.2006 17:20

NO mitä korkeammalla valo on, niin sitä tarkemmin suuntaus pysyy kohdallaan ja kivet yms paska ei riko laseja niin helposti..

//uskokaa vaan ,mulla on "jokunen" kappale valoja autossa ollut :D

Mrk
-
Viestit: 283
Liittynyt: 23.7.2003 14:34

ViestiKirjoittaja Mrk » 18.8.2006 17:21

Jaakko: kyllä.

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 18.8.2006 21:05

Edit: Lisäpitkiä ei oikein kannata puskurin korkeudelle tai sen alapuolelle asentaa, mahdollisimman ylös mieluummin.

Mihinkä perustat tämän väitteesi?
Kokemukseen. Jos valo on alhaalla, on suuntaus todella tarkkaa ja loivienkin mäkien päällä keila irtoaa kokonaan maasta. Kun valo on korkeammalla, on valaistu alue paljon tasaisempi myös muualla kuin lentokentällä ajellessa :) Eikä suuntauksen kanssa ole ihan niin tarkkaa.

liteFun
-
Viestit: 823
Liittynyt: 28.3.2006 20:36

ViestiKirjoittaja liteFun » 19.8.2006 14:06

Halogeeneihin ref 20 ellei muuta mainittu, joihinki vanhempiin polttimoihin 10 (ei-halogeeneihin).

Matti M
-
Viestit: 1410
Liittynyt: 23.7.2003 11:52

ViestiKirjoittaja Matti M » 19.8.2006 17:12

Juu itsellä oli viime talven mersussa 3kpl boschin 225:sia sillä kohtaa puskurissa missä kilpi on. Tai oikeastaan vielä hieman alempana. Hankala oli suunnata eikä kyllä saanut kaukaa näkymään kunnolla. Kaikki valo jäi suht lähelle. Eli puskurin päälle vain ne lisävalot tai vaikka mikki hiiren korvat katolle. :D

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 19.8.2006 17:56

tai vaikka mikki hiiren korvat katolle. :D
Tosin tuohon saattaa joku puuttua, valojen kun täytyisi olla etuakselin etupuolella :(

Pasaatti
-
Viestit: 1424
Liittynyt: 26.1.2005 22:12

ViestiKirjoittaja Pasaatti » 19.8.2006 23:23

Entisessä oli 4 kpl patteri 225:a, 2 hajottavaa ja 2 pistettä. Kaikissa sataset = näki hyvin. Nykyisessä oli kanssa 2 kpl 225:sta mut eivät oikein pysyneet sillä kohdallaan mihin oli suunnattu, vaan useamman kerrran vaihtovat suuntausta parkkipaikoilla. Nyt ajatellut investoida tarvikexenoneihin.

Edittiä: niin ja yhteenlaskettu reffi oli 150 :-)

Iso-Jaska
-
Viestit: 1784
Liittynyt: 23.7.2003 11:02

ViestiKirjoittaja Iso-Jaska » 20.8.2006 9:52

^joskus toi korolla ollu roin tekun pihalla??

Pasaatti
-
Viestit: 1424
Liittynyt: 26.1.2005 22:12

ViestiKirjoittaja Pasaatti » 20.8.2006 10:10

-03 keväällä valmistuin kys. opinahjosta eli onhan se siellä ollut. Toki auto pyörii edelleen roissa nykyisellä omistajalla.

Kumustelija
-
Viestit: 209
Liittynyt: 26.8.2006 22:00

ViestiKirjoittaja Kumustelija » 30.8.2006 1:38

Nythän on niin, että kun mun autossa on katsastus kesällä, sillonhan lisä pitkät otetaan luonnolisesti pois.. Niin kuka niitä lukuja sitten katselee kun ei katsastusmies lumihangesta hyppää keskellä yötä sen kummemmin kun varmaan poliisikaan mittailemaan kirkkauksia.. vai?

Itse ajattelin hommata pasuuna-ratsuni keulalle parit lisäpitkät, mutta kummatkos ne kannattaa hommata 17,5 vai 35,5? Silleen että niistä on muutakin hyötyä kun tähtäimeks huligaaneille.. Isompitehoisissahan "pitää" kytkeä omat pitkät pois, mutta kun en tuosta sähköpuolesta tiedä mitään niin onkos se miten iso homma?

Onkos kelläänkään kokemuksia noista uusista Hellan 3000 Compact Celis -valoista?

Pasaatti
-
Viestit: 1424
Liittynyt: 26.1.2005 22:12

ViestiKirjoittaja Pasaatti » 30.8.2006 8:33

Posliinithan ne mullekin noi referenssit laski... :-) Omasta kokemuksesta et niitä ei kiinnosta mikäli ei aja valot päällä vastaan. Katsastukseen luonnollisesti pois, eli kiinnitys sellaiseksi että ei ole päivän homma irroittaa. Jos laillisuus jännättää, niin auton umpioista lisäpitkät pois (polttimot veke), en ole kuiten koskaan moista harrastanut vaan aina on kaikki olleet käytössä.

edittiä: Niin ja oma suositus on toi perinteinen 37,5 100 w tuikuilla. Possit, hyvät ja halvat, ainakin tornion seutuvilla. Siellä asuvathan voisivat harrastaa pientä jobbausta ;-)

JouniH
-
Viestit: 199
Liittynyt: 26.11.2003 18:08

ViestiKirjoittaja JouniH » 30.8.2006 10:13

Possit, hyvät ja halvat, ainakin tornion seutuvilla.


Joo, kävin kattelee lisävaloja ja paikallisessa uusi bossin 225 malli 35€ kpl. Siihen pitää ostaa vielä hehku, mutta ei ole lamppu hinnalla pilattu. :) Bosch oli tehny muovikuorella tuon uuden 225 mallin. Huomattavasti kevyempi ku edeltäjänsä.

Pasaatti
-
Viestit: 1424
Liittynyt: 26.1.2005 22:12

ViestiKirjoittaja Pasaatti » 30.8.2006 10:18

Siis aikaisempi peltinen takakuori on nyt muovinen? Mielenkiintoinen ratkaisu, lasinen umpiohan noissa on aikaisemminkin ollut se painavin osa. Enpä taidakaan sitten enää luopua vanhoista peltikannuista ku on uudet menneet tuollaisiksi. Tiedä vaikka joskus niille olisi käyttöä...

Petri
ffp jäsen
Viestit: 2079
Liittynyt: 17.7.2003 19:02
Viesti:

ViestiKirjoittaja Petri » 30.8.2006 12:53

Mites jos ostaa Xenon pität niin tuo referenssi juttu menee?

Kumustelija
-
Viestit: 209
Liittynyt: 26.8.2006 22:00

ViestiKirjoittaja Kumustelija » 30.8.2006 15:16

"Jos laillisuus jännättää, niin auton umpioista lisäpitkät pois (polttimot veke)"

Niin siis sehän on lyhyet ja pitkät samassa polttimossa..? Bossit ois kyllä ainakin hlvat, ja varmaan hyvätkin.. Nuo hellan taas on hienommat, kun ei noihin vanhoihin passattiloihin saa noita rinkuloita..=( Mutta toisaalta, kuitenki joku ne särkee jos ei ite onnistu siinä..

Pasaatti
-
Viestit: 1424
Liittynyt: 26.1.2005 22:12

ViestiKirjoittaja Pasaatti » 30.8.2006 15:25

Eli H4? Sitten polttaa esim. akkulaturilla nelkusta pitkän langan ja ei toimi enää. Lyhyt jääpi kuiten ehjäksi. Verkkovirtaa ei kannata kokeilla, pari kertaa on poltin räjähtänyt ja polttanut jäljen lattiaan palanutta polttimoa tehhessä :-)

Mrk
-
Viestit: 283
Liittynyt: 23.7.2003 14:34

ViestiKirjoittaja Mrk » 30.8.2006 16:07

Petri: Ihan samalla tavalla kuin halogeeneissakin...

Kumustelija
-
Viestit: 209
Liittynyt: 26.8.2006 22:00

ViestiKirjoittaja Kumustelija » 30.8.2006 16:57

Puhutaanko akkulaturilla ilmeisesti auton akuista, ei esim. sormiparistoista=)

Mitähän tommosesta yli-valaistuneisuudesta rapsahtaa sakkoja..? Jos alkaa polttelemaan lankoja poikki niin meikäläisellä ole enää näköä pian..=/

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 30.8.2006 17:18

Eli H4? Sitten polttaa esim. akkulaturilla nelkusta pitkän langan ja ei toimi enää. Lyhyt jääpi kuiten ehjäksi.
Vaihtokytkin voisi olla järkevämpi ja laillisempi ratkaisu, toiminta niin että palavat joko lisäpitkät tai auton omat pitkät.

Tai jos ei referensseistä välitä, niin erillinen katkaisija jonnekin piiloon jolla saa auton omat pitkät pois päältä.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 30.8.2006 19:34

Takavuosina oli sääntö että toimimattomat valot piti oikein peittää että niitä ei tarkastettu katsastuksessa. Jos vieläkin ni paha peittää H4-umpiosta mitään...

Pasaatti
-
Viestit: 1424
Liittynyt: 26.1.2005 22:12

ViestiKirjoittaja Pasaatti » 30.8.2006 20:04

Kumustelija: ihan sellaisesta auton akkulaturista oli kyse :-) Sillähän noita palaneita tulee tehtyä. Sakkoja ei itellä ekasta kerrasta muistaakseni tullut. Roitsu vaan on sen verran pieni kyläpahanen, et muistivat sitten tokalla kerralla ja silloin tuli rikemalli.

Kumustelija
-
Viestit: 209
Liittynyt: 26.8.2006 22:00

ViestiKirjoittaja Kumustelija » 30.8.2006 20:40

Jos olen oikein ymmärtänyt niin onkos se ero siinä, että 37,5 on "kirkkaammat" ja näyttävät kapeamman alueen ja pidemmälle, kun taas 17,5 on "vastakohta"?

Tuolta löysin yhden vanhan topicin, mutta en kehannut nostaa.. Siinä sanottiin että parkit on kiellettyjä lisävaloissa, -> kahdentaminen.. Koskeeko tämä sääntö myös näitä Hellan Celis rinkuloita? Kun kuitenkin niitä suomessakin myydään eikä missään lue että olisivat laittomat. Ja onhan Bemareissakin kahdet puolellaan noita enkeleitä..=I

Petteri
-
Viestit: 1344
Liittynyt: 1.1.2004 15:46
Viesti:

ViestiKirjoittaja Petteri » 30.8.2006 20:42

Miksi ihmeessä poltella lankoja? Ottaa vaan ja katkaisee H4 kannasta sen pitkän "liittimen" pihdeillä poikki. Siis polttimosta, ei johdinta. Vääntämällä ainakin mulla meni kun valittivat aikoinaan eräässä autossani liioista referensseistä.

Parkit eivät ole laittomat pitkissä, mutta auton omat parkit on kytkettävä pois ja parkkien välisellä etäisyydellä on oma sääntönsä. Kahdentaminen meinaa että samassa umpiossa olisi pitkät ja lyhyet.

Mulla eivät Roissa ole valittaneet liioista referensseistä vaikka omat ja lisäpitkät (britaxit) palavat yhtäaikaa. Joensuussa oli ratsia ja siellä vanhempi niuho ehti sanoa, että "taitaa olla laittomat valot...". Nuorempi kattoi vanhempaa ja vinkkasi äkkiä mulle "hyvää matkaa...".

Pasaatti
-
Viestit: 1424
Liittynyt: 26.1.2005 22:12

ViestiKirjoittaja Pasaatti » 30.8.2006 20:47

Niin, meneehän se toki noinkin. Tuli vain automaattisesti mieleen ku töissä pitää valot käsitellä tuolla lailla...

Kumustelija
-
Viestit: 209
Liittynyt: 26.8.2006 22:00

ViestiKirjoittaja Kumustelija » 30.8.2006 21:02

parkkien välisellä etäisyydellä on oma sääntönsä. Kahdentaminen meinaa että samassa umpiossa olisi pitkät ja lyhyet.


Niin siis eli alkuperäset veke.. Mutta kun ne umpiot tulevat kuitenkin keskelle, niin parkit ovat liian kaukana auton kyljistä tai/ja liian lähellä toisiaan.. eli toisinsanoen laittomat? Mutta kukas sitä tietää onko parkit alkuperäisissäkin kun eihän niitä huomaa normaali käytössä.. Palaakos nuo pitkien parkit aina, vai onko niihinkin vielä erillinen kytkin?

Pasaatti
-
Viestit: 1424
Liittynyt: 26.1.2005 22:12

ViestiKirjoittaja Pasaatti » 30.8.2006 21:18

Riippuu siitä miten ne kytket. On mahdollista laittaa katkaisija väliin jos haluaapi. Pitänee vain silloin kieputtaa lanka kabiinin kautta.

Kumustelija
-
Viestit: 209
Liittynyt: 26.8.2006 22:00

ViestiKirjoittaja Kumustelija » 30.8.2006 21:50

Mutta siis laittomat jos isken kiinni ilman mitään viritelmiä, vaikka olisivatkin ref. 17,5?

Petteri
-
Viestit: 1344
Liittynyt: 1.1.2004 15:46
Viesti:

ViestiKirjoittaja Petteri » 31.8.2006 8:21

Referensseillä ei ole mitään tekemistä parkkien kanssa. Ja parkit on laittomat, jos niiden välinen minimi etäisyyys ei täyty, oli katkaisija tai ei. Ja mitä tulee siihen, ettei "kukaan huomaa", niin kylläpä kissalan pojat huomaavat sen jälkeen kun pysäyttävät ja käskevät sinut laittamaan vain parkit päälle... Tässä voit yrittää hämätä sillä katkaisijalla... saa tiedä onnistutko.

Itse aion ajella lisäpitkillä ja H4 pitkillä referenssit paukkuen sillä riskillä, että huomauttavat vain kun ratsiassa pysäyttävät. Voin sitten katkaista auton omista pitkistä sen kannan jos alkavat vaatia muutosta. Vaikka ratsiariski onkin, niin mieluummin kuitenkin näen kunnolla tuolla tien päällä.

Nimimerkki "yksi poro keulassa per vuosi riittää..."


lukkari
-
Viestit: 5982
Liittynyt: 25.3.2004 18:20
Viesti:

ViestiKirjoittaja lukkari » 31.8.2006 9:40

Mielenkiintoista seurata tätä topikkia, alustavalokeskustelua sitä kolmatta, jossa keskustellaan takasumuvaloista ja huomiovaloista. Jos lukee kuin piru raamattua, voi rivien välistä assosioida: "mikä olisi oman edun nimessä varmin tapa harhauttaa viranomaista".

Petteri
-
Viestit: 1344
Liittynyt: 1.1.2004 15:46
Viesti:

ViestiKirjoittaja Petteri » 31.8.2006 10:06

6.5 Pysäköintivalaisimet
...
Pysäköintivalaisimia tulee olla kaksi tai neljä sijoitettuna siten, kuin etu- ja takavalaisinten sijoituksesta on määrätty...


Eli omat parkit on poistettava jos meinaa pistää kaukovaloihin parkit ja kaukovalojen sisäreunojen on oltava tällöin 600 mm etäisyydellä toisistaan.

lukkari
-
Viestit: 5982
Liittynyt: 25.3.2004 18:20
Viesti:

ViestiKirjoittaja lukkari » 31.8.2006 11:07

Missäs se on sanottu, että jos palaa kaksi ajovaloa, ei saa palaa erikseen parkkeja jossakin muualla?

Käsittääkseni pysäköintivalojen ei myöskään tarvitse toimia ajovalojen ollessa käytössä. Käytännössä kuitenkin olisi hyvä, jos toisen puolen ajovalopolttimo palaa, jäisi sille puolelle edes joku tuikku näkyviin.

Itselläni oli kädissä vilkut, jossa oli samassa kuvussa myös parkit. Periaatteessa päävalojen parkkeja olisi voinut poltella myös.

Petteri
-
Viestit: 1344
Liittynyt: 1.1.2004 15:46
Viesti:

ViestiKirjoittaja Petteri » 31.8.2006 11:24

Missäs se on sanottu, että jos palaa kaksi ajovaloa, ei saa palaa erikseen parkkeja jossakin muualla?


Saa saa, mutta jos ajovaloissa vielä palaa parkit, niin se tekee 6 kpl parkkeja silloin. Eihän ne parkit sieltä erotu, mutta eihän tuo pykälä erottumisesta mitään puhukaan.

Itselläni oli kädissä vilkut, jossa oli samassa kuvussa myös parkit. Periaatteessa päävalojen parkkeja olisi voinut poltella myös.


Kuinka niin?

lukkari
-
Viestit: 5982
Liittynyt: 25.3.2004 18:20
Viesti:

ViestiKirjoittaja lukkari » 31.8.2006 11:54

Kaksi tai neljä pysäköintivaloa, missäpä se on rajoitettu montako palaa yhtaikaa?

liteFun
-
Viestit: 823
Liittynyt: 28.3.2006 20:36

ViestiKirjoittaja liteFun » 31.8.2006 12:31

2 tai 4 parkkia sallittu, eli toi 4 auton parkit yhteensä (etu- ja takaparkit).
Eli max 4 parkkia saa palaa samaan aikaan, niinku useimmissa autoissa tekee.
Toki turhuutta on polttaa parkkia edessä kun ajovalot on niin kirkkaat ettei sieltä samasta umpiosta parkki näy.
Jos parkki on eri umpiossa, se näkyy helpommin.

Kumustelija
-
Viestit: 209
Liittynyt: 26.8.2006 22:00

ViestiKirjoittaja Kumustelija » 31.8.2006 14:15

"mikä olisi oman edun nimessä varmin tapa harhauttaa viranomaista".


No mitäs ovat keksineet niin ihmeelliset lait että mikään ei ole sallittua.. Kai sitä nyt oman henkensä pitimiks yrittää kaikenlaista..=)

En tiedä onko kellekkään tuttu, varmaan kaikille, mutta tuolta löytyy aika paljon tietoa lisävalojen laillisuudesta...

http://www.katsastajat.com Sieltä kysymyksiin kirjoittaa haun "lisävalot"

Mutta JOS aikoo ottaa parkilliset lisävalot, täytyy olla auton omissa umpioissa merkintä HC jotta sitä voidaan käyttää pelkästään lähivalona (siis ilman sitä parkkia). Plus että sen tulee olla 400mm ulkoreunasta (mistä se mitataan, puskuri/lokasuoja/peili?) ja valaisevien pintojen tulee olla väh. 600mm etäisyydellä, niin ei ainakaan minun auto ole niin leveä.. Mutta toisaalta eikö kaikki "isot" lisävalot ole tällä viimeisellä perusteella laittomat..?

Lisäksi väitetään että lisävaloja tulee olla parillinen määrä, mihin perustuu tuo pistevalon käyttö jolloin siis on kolme valoa? Siihenhän ei myös päde tuo 600mm etäisyys..

lukkari
-
Viestit: 5982
Liittynyt: 25.3.2004 18:20
Viesti:

ViestiKirjoittaja lukkari » 31.8.2006 14:37

Alkaa mennä jaaritteluksi, mutta eipä tällainen keskustelu ole keneltäkään pois 8)

Lainopillisesti: kaikissa moottorikäyttöisissä ajoneuvoissa tulee olla takavalot ja -heijastimet ja lisäksi autossa tulee olla seisontavalot ja rekisterikilven valo. Seisontavalo (pysäköintivalo) on siis eri asia kuin takavalo.

Varmaan moni muistaa, että monessa vanhemmassa autossa seisontavalo oli kokonaan erillinen valaisin. Esim. japanilaisissa nelivalojärjestelmiä, jossa koko umpio muodosti ajovalopolttimon (sealed beam).

Petteri
-
Viestit: 1344
Liittynyt: 1.1.2004 15:46
Viesti:

ViestiKirjoittaja Petteri » 31.8.2006 15:35

Seisontavalo (pysäköintivalo) on siis eri asia kuin takavalo.


Eli auton takavaloako ei katsota pysäköintivaloksi vaikka se palaa kun pysäköintivalot kytketään päälle? Onko varma tieto ja mistä tämän "lainopillisesti" voi tarkistaa?

lukkari
-
Viestit: 5982
Liittynyt: 25.3.2004 18:20
Viesti:

ViestiKirjoittaja lukkari » 31.8.2006 16:57

http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/1987/19870874
Voihan toki olla, että tuokin on kumottu EU -direktiivillä.

Leskinen
-
Viestit: 1385
Liittynyt: 25.2.2005 12:01

ViestiKirjoittaja Leskinen » 31.8.2006 17:29

Krhm, takavalossa jossa on 5w lanka on seisonta sekä "takavalo" samalla..

Jos on monta lamppua niin silloin voi pysäköintivalo olla erikseen mm vanhoissa jenkeissä..

Kumustelija
-
Viestit: 209
Liittynyt: 26.8.2006 22:00

ViestiKirjoittaja Kumustelija » 31.8.2006 18:55

AKEn sivuilla säädöksissä ei mainita että takana tulisi olla pysäköintivalot, eli periaatteessa edessa saisi olla kahdet jolloin niitä on sallitut 4kpl, mutta sei hyödytä mitn koska ne on sitten kahdennettu...=I

kilpijoki
-
Viestit: 4035
Liittynyt: 16.9.2003 12:03

ViestiKirjoittaja kilpijoki » 31.8.2006 19:08

Nuo valomääräykset on kyllä mielenkiintoisia.

Koodi: Valitse kaikki

4.5 Etuvalaisimet

Etuvalaisimella tarkoitetaan auton etuosaan sijoitettua valaisinta, jolla ilmaistaan ajoneuvon läsnäolo ja leveys edestä katsottuna.


Koodi: Valitse kaikki

5.1 Takavalaisimet

Takavalaisimella tarkoitetaan auton takaosaan sijoitettua valaisinta, jolla ilmaistaan ajoneuvon läsnäolo ja leveys takaa katsottuna.


Koodi: Valitse kaikki

6.5 Pysäköintivalaisimet

Pysäköintivalaisin on valaisin, jolla etu- ja takavalaisinten asemesta ilmaistaan paikallaan oleva ajoneuvo taajama-alueella.


Eli jos ymmärrän oikein tämän seuraavan:

Koodi: Valitse kaikki

Samaa tehtävää suorittavien valaisinten asetelma katsotaan yksittäiseksi valaisimeksi, jos valaisevien pintojen projektiot pituusakselia vastaan kohtisuoralla tasolla peittävät vähintään 60% kyseisten projektioiden ympäri piirretyn pienimmän suorakulmion pinta-alasta. Tällaiset valaisimet voivat olla, mutta niiden ei tarvitse olla samanlaisia. Tätä mahdollisuutta ei sovelleta kaukovalaisimiin, lähivalaisimiin, etusumuvalaisimiin eikä keskijarruvaloon (katso poikkeus myöhemmin.)


Niin ajovaloumpiossa tai takavalorakenteessa oleva parkki tarkoittaa vain noita kahta ensimmäistä lainausta, koska suorittaa samaa tehtävää, kun taas pysäköintivalaisimet ovat sitten aivan omansa, jolloin niitä on 2kpl niin edessä kuin takana, tällöin ei etu tai takavalaisimissa saa olla valoja päällä.

kilpijoki
-
Viestit: 4035
Liittynyt: 16.9.2003 12:03

ViestiKirjoittaja kilpijoki » 31.8.2006 19:20

Ja jos oikein tarkkoja ollaan niin:

Koodi: Valitse kaikki

71 §

Pakolliset ja sallitut valaisimet ja heijastimet

1. Autossa tulee olla seuraavat valaisimet ja heijastimet:

a) kauko- ja lähivalaisimet;

b) suuntavalaisimet ja niiden hätävilkkukytkentä;

c) jarruvalaisimet;

d) takarekisterikilven valaisin;

e) etu- ja takavalaisimet;

f) takana punaiset heijastimet;

g) sivuheijastimet muussa kuin M1-luokan autossa, jos auton pituus on suurempi kuin 6 metriä;

h) takasumuvalaisin tai -valaisimet;

i) peruutusvalaisin tai -valaisimet;

j) äärivalaisimet, jos auton leveys on suurempi kuin 2,1 metriä;


Tuostakin saa sen käsityksen että etu ja takavalaisimet tarkoittavat juuri parkkeja ja lähi- ja kaukovalaisimet ovat sitten omansa

Kumustelija
-
Viestit: 209
Liittynyt: 26.8.2006 22:00

ViestiKirjoittaja Kumustelija » 1.9.2006 0:14

Tuostakin saa sen käsityksen että etu ja takavalaisimet tarkoittavat juuri parkkeja ja lähi- ja kaukovalaisimet ovat sitten omansa


Mutta sanotaanhan siellä sitten vielä että "autossa lisäksi sallitut valaisimet: pysäköintivalaisimet" Tarkoittaako että ovat vapaa ehtoiset+

Vähähän tämä alkaa olla OT juttua, mutta sou..

Alkaa tuntumaan siltä että ei saanu meikäläisen passatti vieläkään hienoja valoja, jos saa ollenkaan mitään.. plääh..

kilpijoki
-
Viestit: 4035
Liittynyt: 16.9.2003 12:03

ViestiKirjoittaja kilpijoki » 1.9.2006 7:48

6.5 Pysäköintivalaisimet

Pysäköintivalaisin on valaisin, jolla etu- ja takavalaisinten asemesta ilmaistaan paikallaan oleva ajoneuvo taajama-alueella.


Eikos tuo "asemesta" tarkoita sitä että joko autossa on etu ja takavalaisimet jotka hoitavat ajoneuvon näkymisen ja ulkomitat TAI sitten autossa on pysäköintivalaisimet. Tuo pysäköinti valaisin mainitaan "muissa sallituissa valaisimissa".

Virkamiehillä ollut taasen kapulakieligeneraattori päällä.

Petteri
-
Viestit: 1344
Liittynyt: 1.1.2004 15:46
Viesti:

ViestiKirjoittaja Petteri » 1.9.2006 8:28

Onko tämä "pysäköintivalaisin" nyt sittenkin jokin ihmeellinen kapistus, jollaista ei kukaan ole nähnytkään ja jolla ei sittenkään tarkoiteta tuommoista kansanomaista "parkkia"?

Jos kumustelija huolettaa nuo referenssit yms. ja haluat hyvät, säädyllisen kokoiset ja edulliset valot, niin hommaa siihen paskattiin Hellan Comet FF 200 valot. Mielestäni erinomainen hinta/valoteho/koko -suhde. Ei mene henkiläauton ulkonäkökään niin pilalle kun tommoset tyrkkäät.

tämmöset näin

kilpijoki
-
Viestit: 4035
Liittynyt: 16.9.2003 12:03

ViestiKirjoittaja kilpijoki » 1.9.2006 9:54

Näin mä ymmärsin, että pysäköintivalo ei ole parkki vaan joku muu.

Kumustelija
-
Viestit: 209
Liittynyt: 26.8.2006 22:00

ViestiKirjoittaja Kumustelija » 1.9.2006 13:01

Ei mua referenssit huoleta, jos jotain hommaan niin varmaan ovat 37,5, kun kuitenkin tulee ajettua reilut 1000km viikko ja siitä 85% on pimeällä/yöllä niin ois ihan kiva nähdä jotain..

Mut siis mulla oli ideana se että oisin saanu laitettua ne valorenkaat, mutta kun ne ajaa parkkien asemaa, olipan ne toiselta nimeltä mitä vaan, ja niitä ei sitten laillisesti pysty asentamaan ainakaan mun autoon..

Mutta jos hommaan niin on sinisellä lasilla varmaan, ei mitkään reino-valot..=)

Petteri
-
Viestit: 1344
Liittynyt: 1.1.2004 15:46
Viesti:

ViestiKirjoittaja Petteri » 2.9.2006 18:32

No mutta onko sillä väliä vaikka sulla ne parkit oliskin, kun valot on kuitenkin laittomat referenssien osalta?

Kumustelija
-
Viestit: 209
Liittynyt: 26.8.2006 22:00

ViestiKirjoittaja Kumustelija » 4.9.2006 0:13

No niin, mutta kuten jo joku mainitsi niin ei herätä niin paljon huomiota poliisien keskuudessa..;) Ja jos tarve vaatii niin konsti kakkosella katkasee sen yden läpykän pois siitä polttimosta niin sit on lailliset pelit..=I

selvesa
-
Viestit: 187
Liittynyt: 29.7.2003 1:00

ViestiKirjoittaja selvesa » 4.9.2006 8:21

No oletteko nähneet montakin tapausta että poliisit oisi rekoista poistattamassa noita valoja, parhaissa tapauksissa kahdeksan lisävaloa, jossa parkit. Että en tiedä sitten onko noista nyt niin haittaa ;-). Kyllä kai se sama laki koskee ammattikalustoakin.

kilpijoki
-
Viestit: 4035
Liittynyt: 16.9.2003 12:03

ViestiKirjoittaja kilpijoki » 4.9.2006 8:32

En kyllä ymmärrä mikä pointti tuossa lakipykälässä on, ettei parkkeja saisi olla enempää kuin ne 2. Onko tässäkin nyt jokin kateuspykälä...

mla
-
Viestit: 617
Liittynyt: 7.12.2003 21:23

ViestiKirjoittaja mla » 4.9.2006 9:23

Rekoissa nuo parkilliset lisävalot ovat usein katolla, jolloin parkkeja voidaan pitää äärivaloina -> sallitut.
Henkilöautoon harvemmin onnistuu katolle asentaminen, sillä lisävalojen tulee olla etuakselin etupuolella.

kilpijoki
-
Viestit: 4035
Liittynyt: 16.9.2003 12:03

ViestiKirjoittaja kilpijoki » 4.9.2006 10:05

^ tuo on totta, mutta monasti siellä katolla kyllä kimmeltää vielä normi äärivalotkin + sitten karjaraudassa 4-6kpl lisäpitkiä parkeilla, asiaa :)

liteFun
-
Viestit: 823
Liittynyt: 28.3.2006 20:36

ViestiKirjoittaja liteFun » 4.9.2006 12:43

Erilliset parkit eli pysäköintivalot saa olla... Ilmeisesti.
Eli pitää hommata puskureihin sellaset missä on ympyrän sisässä E ja sen yläpuolella A jos etuparkki ja R jos takaparkki, virittää kytkentä jolla parkkiasennossa palaa nuo uudet parkkivalot mutta kun auton käynnistää palaa auton omat valot :)

Petri R.
-
Viestit: 2532
Liittynyt: 23.7.2003 14:19

ViestiKirjoittaja Petri R. » 4.9.2006 21:57

Kertokaappas sähköinsinöörit miten olis järkevintä kytkeä kolme 130W hehkuilla olevaa lamppua; jokaiselle oma piuha 30A sulakkeella vaiko että akulta ensin ranteenpaksuinen kaapeli johon joku tyyliin 100A sulake ja siitä sitten jakoblokilla eteenpäin releille... Toivomus on että mitä vähemmän johtoja konehuoneessa niin sitä parempi. Miten paksu sen yhden kaapelin tulis sitten olla, 6mm2 riittänee releiltä hehkuille? (Releet mahd. lähelle hehkuja, vai?)

Tulloo Haparanda-look, eli 2x hajauttava Bosch 225 Rallye + 1x pistevalo Bosch 225 Rallye, 130W hehkuilla kaikki.

lukkari
-
Viestit: 5982
Liittynyt: 25.3.2004 18:20
Viesti:

ViestiKirjoittaja lukkari » 5.9.2006 7:59

Eiköhän monta ohuempaa johtoa ole helpompi pujotella suoraan akulta releille kuin se yksi hemmetin paksu, johon on kaiken lisäksi vaikea tehdä haaroitusta relepaketille.

kilpijoki
-
Viestit: 4035
Liittynyt: 16.9.2003 12:03

ViestiKirjoittaja kilpijoki » 5.9.2006 8:22

Ostaa hifikäyttöön tarkoitetun jakoblokin niin voit tuoda sen 16mm² kaapelin siihen ja jakaa siitä sitten releille 6mm² piuhoilla, otat vielä semmoisen mallin jossa on sulakkeille paikat niin säästyy tilaa.

sami_p
-
Viestit: 528
Liittynyt: 23.7.2003 17:05

ViestiKirjoittaja sami_p » 5.9.2006 9:37

Saako merkkipolttimoita 130W:nä, vai onko Philipsin Rallye 100W:nä yhä kuningastuikku?

Petri R.
-
Viestit: 2532
Liittynyt: 23.7.2003 14:19

ViestiKirjoittaja Petri R. » 5.9.2006 12:17

Nuo Haaparannan Shelliltä ostamani 130W polttimot on merkiltään Phoenix. Eli ei ainakaan Suomalaisittain mikään merkkipolttimo, mutta liikennemerkit kyllä häikäisee silmiä eivätkä ne ole palanu vaikka ovat olleet käytössä jo yhden talven. Oli siellä 160W (vai 170W) polttimoitakin myynnissä mutta hinta taisi olla vähintään tuplat satakolmekymppisiin verrattuna. Boschin Rallye 225 -valoihin taitaa valmistajan suositus olla että joko 55W tai 100W polttimo, niin ajattelin ettei nuilla satakolmekymppisillä vielä tee hallaa.

Autotallin kätköistä löytynee joku kullattu jakoblokki muistona corollavuosilta, ja sitä ajattelin käyttää tuossa projektissa. Olishan se hienoa pistää jatkoksi joku kolmen putkisulakkeen systeemi, kullattu hifipalikka niin ikään ;) Tai jos pelleilemään alkaa niin ostaa jonku autohifistien 100A automaattisulakkeen...ehkä ei kuitenkaan. Mutta miten tuo sulakkeiden koon tarve määritellään? Oomi kertaa käämi?

Iso-Jaska
-
Viestit: 1784
Liittynyt: 23.7.2003 11:02

ViestiKirjoittaja Iso-Jaska » 5.9.2006 13:02

Mutta miten tuo sulakkeiden koon tarve määritellään?


Wattihan on Voltti kertaa Amppeeri eli tuon logiikan mukaan 130/12= 10.8 eli eikös se sitte 15 A:n sulake ole hyvä???

sami_p
-
Viestit: 528
Liittynyt: 23.7.2003 17:05

ViestiKirjoittaja sami_p » 5.9.2006 13:23

Wattihan on Voltti kertaa Amppeeri eli tuon logiikan mukaan 130/12= 10.8 eli eikös se sitte 15 A:n sulake ole hyvä?


Syttymisvirta on huomattavasti suurempi, eli epäilen ettei 15A kestä ainakaan kauaa. Insinöörit korjatkoon/kertokoon lisää.

kilpijoki
-
Viestit: 4035
Liittynyt: 16.9.2003 12:03

ViestiKirjoittaja kilpijoki » 5.9.2006 14:25

tuolla jotain horinaa releytyksen yhteydessä virroista:höpötystä

Leskinen
-
Viestit: 1385
Liittynyt: 25.2.2005 12:01

ViestiKirjoittaja Leskinen » 5.9.2006 17:35

no jaa, itsellä paistaa eteen nyt (tarvittaessa) pitkillä 640w.. ja sulakkeet on 15A per 2x100w poltinta.. Tosin niille kahdelle 130w H2:selle on 20A..

Ja loppuun provokuva :D tunnistatko kuvasta 130w polttimot..?
http://img1.ii2.org/013366347_b.jpg

kilpijoki
-
Viestit: 4035
Liittynyt: 16.9.2003 12:03

ViestiKirjoittaja kilpijoki » 5.9.2006 17:46

Eihän tuosta tunnista autoakaan :)

Leskinen
-
Viestit: 1385
Liittynyt: 25.2.2005 12:01

ViestiKirjoittaja Leskinen » 5.9.2006 17:51

Mun pitäis ottaa oikeestaan mun relehässäkästä kuva kun mulla on 6 relettä peräkkäin jokainen ohjaa jotain :D kunnon sähöinsinöörin painajasikuva mutta kaikki pelaa ja liitokset on kunnollisia niin mikäs siinä :D


Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 18 vierailijaa