Passatin käyntihäiriö, 1.8t

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

anakonda
-
Viestit: 38
Liittynyt: 6.7.2006 20:09

Passatin käyntihäiriö, 1.8t

ViestiKirjoittaja anakonda » 25.8.2006 21:02

Akun vaihdon jälkeen passatti ei ota kierroksia / pysy edes tyhjäkäynnllä, akku oli irti ainoastaan vaihdon ajan, n.3min. Laitoin vanhan akun takas paikalleen mutta ei vaikutusta, voiko tuossa akun irti ollessa tapahtua jotain mikä vaikuttisi koneeseen noin paljon??

KariT
-
Viestit: 815
Liittynyt: 23.7.2003 16:42

ViestiKirjoittaja KariT » 26.8.2006 8:53

Veikkaisin että sytytyksen ohjausyksikkö on vaihto kunnossa. Vika ainakin vaikuttaisi siltä. Mutta akun vaihto ei siihen kyllä pitäisi millään tapaa vaikuttaa.

anakonda
-
Viestit: 38
Liittynyt: 6.7.2006 20:09

ViestiKirjoittaja anakonda » 26.8.2006 12:20

Veikkaisin että sytytyksen ohjausyksikkö on vaihto kunnossa.

Taitaa maksaa hunajaa tuo ohjausyksikkö...?
Tuossa ensimmäisesä viestissä jäi mainitsematta se että akku jota autoon vaihdetiin oli ilmeisesti päässyt tyhjentymään ja tästä seurasi se että mittariston valot välkkyi ja releboxista kuului kaamea naputus, no laitettiin vanha akku takas paikelleen ja tämä edellisessä viestissä kerrottu vika ilmeni.

vtwin
-
Viestit: 227
Liittynyt: 29.7.2003 11:16

ViestiKirjoittaja vtwin » 26.8.2006 14:02

no ei se nyt niin kauheen kallis ole, oisko 100 eur motonetissä. jos tässä nyt tuosta osasta edes puhuttin.. motonetin osanro 10-8011.

käykö se kone niinkuin kolmella? yksi mahdollinen vika voisi tietty olla puolat.

nyt olis vag-com taas poikaa, pystyis diagnosoimaan aika nopeesti lukemalla vikakoodit.

anakonda
-
Viestit: 38
Liittynyt: 6.7.2006 20:09

ViestiKirjoittaja anakonda » 26.8.2006 17:10

Nyt sain tyhjäkäynnin asettumaan laakkosen asentajan ohjeilla, miinus irti akusta, puolen tunnin päästä takas kiinni, virrat päälle odotusta n.10sek, kaasun käyttö pohjassa ja starttaus, kierroksia ensin n.1200rpm, 10min tyhjäkäynnillä pidon jälkeen asettui siihen 800-900rpm, mutta kierroksia se prkele ei ota vieläkään. Kaasua painettaessa ja kierrosten noustessa siihen 1300 tulee seinä vastaan, Pienellä kikkailulla kierrokset saa kyllä vedettyä ihan rajoittajaan asti, en usko että pyöris kolmella, sen verran siististi kone käy.
Samaa probleemia jollain aikaisemmin...
http://www.ultimatevw.com/keskustelu/?c ... usi%20akku

anakonda
-
Viestit: 38
Liittynyt: 6.7.2006 20:09

ViestiKirjoittaja anakonda » 30.8.2006 17:48

Nyt on sytytyksenohjainyksikkö uusittu, ei vaikutusta... Jatkamaan vian etsintää. Joo tiedetään Vag-com olis kova sana mutta kun ei oo niin ei oo!

mv
-
Viestit: 167
Liittynyt: 25.7.2003 13:35

ViestiKirjoittaja mv » 30.8.2006 23:29

Vois viitata ilmamassamittari vikaan. Ota ilmamassamittarin johto irti ja kokeile miten sitten ottaa kierroksia. Tyhjäkäyntiä ei luultavasti ole silloin kun ilmamassamittarin johto on irti.

rolle
ffp jäsen
Viestit: 8318
Liittynyt: 17.7.2003 13:27

ViestiKirjoittaja rolle » 30.8.2006 23:33

Kaasuläpän sopeuttaminen moottorin ohjainyksikköön. Onnistuu testerillä tai vag comilla.

Suosittelen vielä kaasuläpän puhdistamista ennen toimenpidettä.

ja miten se tehdään

01 moottori
04 perussäätö
098

....sopeuttaa....
06 lopetus

auto käyntiin ja kovaa ajoa

anakonda
-
Viestit: 38
Liittynyt: 6.7.2006 20:09

ViestiKirjoittaja anakonda » 31.8.2006 7:34

Ota ilmamassamittarin johto irti ja kokeile miten sitten ottaa kierroksia.
Tuolla ei oo mitään vaikutusta, ei mene edes "varaohjelmalle"
Kaasuläppä on puhdistettu ja vag-com:in saan käyttöön aikaisintaan huomenna illasta, sittenhän sieltä luulisi jotain irtoavan!?

rolle
ffp jäsen
Viestit: 8318
Liittynyt: 17.7.2003 13:27

ViestiKirjoittaja rolle » 31.8.2006 8:10

EI pitäisikään olla vaijerikaasullisessa versiossa. Käy vaan huonommin mikäli mahdollista

anakonda
-
Viestit: 38
Liittynyt: 6.7.2006 20:09

ViestiKirjoittaja anakonda » 1.9.2006 21:10

Kaasuläpän sopeuttaminen moottorin ohjainyksikköön. Onnistuu testerillä tai vag comilla.

Suosittelen vielä kaasuläpän puhdistamista ennen toimenpidettä.

ja miten se tehdään

01 moottori
04 perussäätö
098

....sopeuttaa....
06 lopetus

auto käyntiin ja kovaa ajoa


Tänään pääsin kokeilemaan tuota vag-comia, laitoin säädöt kohdalleen ja nyt kehrää kun kissa, kiitoksia Rollelle! Oli tuosta maffin vaihdostakin jotain hyötyä, nyt ahdot n1.1-1.2 bar ennen ei noussut yli 1 barin.

rolle
ffp jäsen
Viestit: 8318
Liittynyt: 17.7.2003 13:27

ViestiKirjoittaja rolle » 1.9.2006 21:23

Eipä mitään...hyvä että tuli kuntoon

anakonda
-
Viestit: 38
Liittynyt: 6.7.2006 20:09

ViestiKirjoittaja anakonda » 2.9.2006 16:05

Ei pitäis nuolaista ennen kun tipahtaa, eilen illasta toimi ihan hyvin, tänään taas uusi vika, vag-com antaa tällaisen koodin
00561 - Mixture Adaptation
14-00 - Adaptation Limit (Add) Exceeded. Tämän lisäksi ahdot nousee normaalisti sinne +1bar mutta jo 0.5bar kohdalla alkaa nykiminen ja putkessa polttaminen. Tasakaasulla ja normaalissa ajossa ei onkelmaa, heti jos polkaisee niin tämä yllämainittu alkaa...

Jusa_1.8T
-
Viestit: 99
Liittynyt: 24.6.2004 8:38

ViestiKirjoittaja Jusa_1.8T » 2.9.2006 22:24

Samaa vikakoodia jo parin vuoden ajan 1998 mallin 1.8T Variantissa. Huomasin että tuo koodi ilmaantuu joskus kun ns. vedättää ruuhkissa tyhjäkäynnillä. Ei ole ollut vaikutusta käyntiin.

Koodien selvennykset ja mahdolliset vikadiagnoosit esim täältä:

http://www.s2central.net/aby_ecu_codes.html

Kyseessä oleva koodi voi aiheutua taulukon mukaan monesta seikasta, esim. pakosarjan vuodosta ennen lambdaa tai G70:n toimintahäiriöstä. G70 on näköjään MAF eli ilmamassamittari.

Kerro minullekin jos saat selville vian aiheuttajan!

anakonda
-
Viestit: 38
Liittynyt: 6.7.2006 20:09

ViestiKirjoittaja anakonda » 2.9.2006 22:49

G70 on näköjään MAF eli ilmamassamittari.
Tuskin ainakaan omalla kohdalla tuon maffin pitäis vaikuttaa asiaan, on ollu vasta 2 päivää kiinni uus maffi kun itekkin luulin että se antautu mutta ei siinä sitten ollutkaan vikaa! Huomenna pitää ottaa by-passi irti ja kokeilla se toiminta. Itselle tuli sellainen ajatus mieleen että jos se ohut letku joka lähtee imusarjasta by-pass ventiilille vuotaa tai by-pass on muuten pskana niin eikös se vedä seokset vituralleen, venttiili vuotaa --> ilmamassa mittari on jo ehtinyt laskea arvot kohdalleen --> osa ahtopaineesta puuttuu imusarjasta soppaa menee suhteessa ilmaan enemmän ja lambda herjaa liian rikkaasta seoksesta?? Valistakaa paremmin tietävät jos tää arvaus meni ihan puihin!

rolle
ffp jäsen
Viestit: 8318
Liittynyt: 17.7.2003 13:27

ViestiKirjoittaja rolle » 3.9.2006 18:07

Ahtovuotoa veikkailisin

anakonda
-
Viestit: 38
Liittynyt: 6.7.2006 20:09

ViestiKirjoittaja anakonda » 3.9.2006 20:32

Tuota ahtovuotoa ajattelin ensin itsekkin mutta mittarin mukaan paineet nousee +1bar mutta auto ei vaan kiihdy ja by-passista kuuluu nyt normaalia kovempi aivastus vaihdetta vaihdetaessa. Päivällä tsekkasin ahtoputket ja vaihdoin sen ohuen by-passille menevän letkun. Huomenna pitää vielä koeponnistaa systeemi vuotojen varalta.

Jusa_1.8T
-
Viestit: 99
Liittynyt: 24.6.2004 8:38

ViestiKirjoittaja Jusa_1.8T » 4.9.2006 14:42

Itse olen huomannut että auto kiihtyy yleensä ohituksessa paremmin kun löysää vähän lapikasta kaasulta! Eli WOT kiihdytyksessä saattaa tapahtua jotain hassua... Kerro siis ihmeessä kun löydät syyllisen tuohon vikakoodiin. Ei ne huollossakaan alkaneet tutkia vaan sanoivat että kyllä se siitä sitten pahenee, tuo sitten takaisin ;-)

anakonda
-
Viestit: 38
Liittynyt: 6.7.2006 20:09

ViestiKirjoittaja anakonda » 4.9.2006 19:59

Aamusta tuli koeponnistettua ahtoputket, ei vuotoja mutta toinen mukava juttu tapahtu, auto alko savuttamaan ihan pirusti koeponnistuksen jälkeen! Siinä tutkiessani selvis että siinä imusarjan alla olevassa T-kappaleessa oleva venttiili vuoti puhdistin sen ja n75 yläpuolella olevan venttiilin, tolkuton savutus loppu mutta nyt taitaa palaa putkeen jääneet öljy jäämät, hitusen vieläkin käryää. Mutta auto ei edelleenkään kiihdy vaikka paineet nousee, pätkii ja polttaa putkessa, mitähän seuraavaksi kokeilis...

Lisäys:
00561 - Mixture Adaptation
14-00 - Adaptation Limit (Add) Exceeded
Autodata antaa tälle vikakoodille selityksen,
katso kuva : http://i89.photobucket.com/albums/k231/ ... /vikaa.jpg

rolle
ffp jäsen
Viestit: 8318
Liittynyt: 17.7.2003 13:27

ViestiKirjoittaja rolle » 4.9.2006 22:05

Tuo savutus liittyy ihan oleellisena osana ahtopainejärjestelmän koeponnistukseen. Öljyä nousee kampikammiosta hieman vääriin paikkoihn, jos painetta pitää päällä kauan.

anakonda
-
Viestit: 38
Liittynyt: 6.7.2006 20:09

ViestiKirjoittaja anakonda » 4.9.2006 22:41

Nyt toimii! Nollasin lambdan arvot vag-comilla ja kävin ajelemassa n.20km suht rauhallisesti aluksi, n.10km ajon jälkeen uskalti jo vähän polkaista, ahdot ylhäällä ja hyvin liikkuu! Tässä ohje lambda-arvojen säätöön.
http://www.audiclub.fi/audifinns/viewto ... %E4%E4t%F6
Njyt on hjyvä fiilis taas seuraavaan remonttiin asti...

anakonda
-
Viestit: 38
Liittynyt: 6.7.2006 20:09

ViestiKirjoittaja anakonda » 10.9.2006 21:49

No nyt on vika palannut, toimi muutaman päivän taas jotenkuten ei enää... Ahdot nousee ja nykiminen alkaa siinä 3000rpm jälkeen ja kiihtyminen loppuu siihen. MAF, by-pass ja sytytykseohjain on uutta, n75 kokeiltu ja voideltu (toimii), hukkaportin tanko liikkuu, ei välystä, ahtovuodot testattu, ei ollu, mitähän sitten pitäis kokeilla? Vag-com antaa joskus samaa vikakoodin kun ylhäällä mainittu, kaasuläppää on sopeutettu ja muut opitut arvot nollattu moneen kertaan, ei apua. Joskus herjaa myös vehicle speed sensorista, vaikuttaako asiaan??

anakonda
-
Viestit: 38
Liittynyt: 6.7.2006 20:09

ViestiKirjoittaja anakonda » 15.10.2006 18:01

Vikaan ei ole vieläkään löytynyt syytä, nyt uusittu myös lambda ja turbon ja katin välinen tiiviste. Nyt ilmojen viilennettyä turbo "viheltää" kylmällä koneella kiihdyttäessä, tulis mieleen että pakopesä/pakosarja halki ja sieltä ottaa ilmaa, vikakoodit antaa aina saman vikakoodin:
00561 - Mixture Adaptation
14-00 - Adaptation Limit (Add) Exceeded
Auto käytettiin paripäivää sitten boshin testerissä, sen mukaan ei vikoja!
Ja autohan on ollu alla kokonaista 3kk ja siitä ajasta puolet pskana, ei voi ajaa pitkää matkaa ainoastaan hiljakseen kaupungissa (kierrokset alle 3000rpm). Alkaa tympimään...

Lydes
-
Viestit: 196
Liittynyt: 11.2.2004 12:50

ViestiKirjoittaja Lydes » 15.10.2006 18:24

Kaverilla oli volvo t4 ja samanlaisia oireita. Vika korjaantu tulpat vaihtamalla...

anakonda
-
Viestit: 38
Liittynyt: 6.7.2006 20:09

ViestiKirjoittaja anakonda » 15.10.2006 20:28

Ajoin autolla ilman lambdaa pari päivää, silloin vetoja tuntu olevan kohtalaisesti tosin alakierroksilla ei paljon vääntöä ollu mutta toimi kuiteski, nyt uus lambda paikallaan (tomco merkkinen tarvike lambda) ja vedot taas hukassa...

anakonda
-
Viestit: 38
Liittynyt: 6.7.2006 20:09

ViestiKirjoittaja anakonda » 15.10.2006 22:57

Kävin ajamassa autolla testilenkin ja luin tämän jälkeen vikakoodin tälläiset tuli
2 Faults Found:
16515 - Oxygen (Lambda) Sensor B1 S1: Signal too Low
P0131 - 35-10 - - - Intermittent
16518 - Oxygen (Lambda) Sensor B1 S1: No Activity
P0134 - 35-10 - - - Intermittent

Tais tarvikelamda kestää kokonaisen päivän ja n.30km... ketuttaa...

anakonda
-
Viestit: 38
Liittynyt: 6.7.2006 20:09

ViestiKirjoittaja anakonda » 3.11.2006 22:59

Kaverilla oli volvo t4 ja samanlaisia oireita. Vika korjaantu tulpat vaihtamalla...
Tulpat ja puolat uusittu, ei vaikutusta sama vikakoodi uusiutuu n.10km ajon jälkeen. Auto on ollu alla n.3,5kk ja siitä "ajokelvoton" hieman yli 2kk, alkaa tympimään...

SMJL
-
Viestit: 16
Liittynyt: 17.6.2005 14:00

ViestiKirjoittaja SMJL » 5.11.2006 21:02

Tuli mieleen, että nuo nakutus anturit vois tarkistuttaa toimiiko ne oikein. Vag-comilla näkee jotain jännitearvoja ja sitten joku viisaampi kertoo onko ne järkeviä...

JuKa
-
Viestit: 27
Liittynyt: 10.6.2006 12:17

ViestiKirjoittaja JuKa » 12.11.2006 21:19

Omassa A4:ssa alkoi noin viikko sitten tuntumaan nykimistä, kone siis hytyy hetkellisesti kun lähtee kiihdyttämään. Suurin nykiminen alkaa noin 3000rpm:n kohdilla. Tulpat tuli vaihdettua noin 500km sitten. On sen jälkeen vasta alkanut tekemään sitä.

Anakonda: Onko mitään uutta selvinnyt?

JuKa
-
Viestit: 27
Liittynyt: 10.6.2006 12:17

ViestiKirjoittaja JuKa » 15.11.2006 22:46

Vika löytyi!
Tulppia vaihtaessani meni 1.sylinterin tulpanjohdon, sytytysyksikön puoleisessa päässä oleva suojakumi halki. En tajunnut että siitä olisi haittaa.

Kun kone heilahti kaasua painaessa syttyi valokaari rungon ja johdon väliin. Kipinä hyppäsi siis yli 10mm... Tämän takia auto nyki satunnaisesti kiihdyttäessä.

Teippasin kumin ja taas mennään... ;)


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 19 vierailijaa