Pakko kertoa! (Pulttien jälkikiristys..)
Valvoja: ffp jäsenet
Pakko kertoa! (Pulttien jälkikiristys..)
Olipahan hitonmoinen päivä noin autoilun kannalta tänään. Koko päivän oon surkutellu ku taas kuskinpuoleinen vetävä pää alko Golffissa huutaa hoosiannaa, rumalla äänellä. Toissapäivänä alkoi ja tänään ääni oli to-del-la karmaiseva etenkin parkkihallissa käydessä, ei meinannu kehdata liikkelle lähteä ku ohikulkijatkin ihmettelivät moista runksutusta! Soittelin parit korjaamot läpi, sanosivat vaan et vetonivel taitaa olla finaalissa - ja juuri se mikä tässä 2 kk sitten vaihdettiin uutta vastaavaan. Mietin jo huomisen (keskiviikon) remonttipäivää, veisin jonnekin ja taas tuliski parin sadan euron laskua tassuun ettei auto hajoo alle.
Kaverillekin soitin, tulipa katsomaan viel illalla pari tuntia sitten. Ite olin ihan maassa kunnes kaveri totes et ääni kyl tulee renkaasta enemmänkin kuin itse akselistosta. Pölykapselit oli raapastu pois jo alkutekijöissä, ja auto laitettiin parkkiin pienen tsekkauksen jälkeen. Kaveri kumartuu renkaan ylle ja kokeilee renkaan kiinnityspultteja - ja kiertää niitä sormin kiinni. Voi ristus sentään sanon. Euromasterin äijä jättäny renkaan vaihdon yhteydessä pultit sormituntumalle ilman kunnon kiinnitystä noin kuukausi sitten. Ongelma siis ratkaistu, rutinat loppu, kitinät vaikesi ja kaveri sai lämmintä kättä ja itse säästyin laskuilta -- onnellinen tiistai \o/
Eipä sitten muuta, tulipahan vaan mieleen että pitäis sitä joskus nähdä metsää puilta eikä käydä kaikki pahimmat skenaariot lävitse.
Kaverillekin soitin, tulipa katsomaan viel illalla pari tuntia sitten. Ite olin ihan maassa kunnes kaveri totes et ääni kyl tulee renkaasta enemmänkin kuin itse akselistosta. Pölykapselit oli raapastu pois jo alkutekijöissä, ja auto laitettiin parkkiin pienen tsekkauksen jälkeen. Kaveri kumartuu renkaan ylle ja kokeilee renkaan kiinnityspultteja - ja kiertää niitä sormin kiinni. Voi ristus sentään sanon. Euromasterin äijä jättäny renkaan vaihdon yhteydessä pultit sormituntumalle ilman kunnon kiinnitystä noin kuukausi sitten. Ongelma siis ratkaistu, rutinat loppu, kitinät vaikesi ja kaveri sai lämmintä kättä ja itse säästyin laskuilta -- onnellinen tiistai \o/
Eipä sitten muuta, tulipahan vaan mieleen että pitäis sitä joskus nähdä metsää puilta eikä käydä kaikki pahimmat skenaariot lävitse.
Ilmeisesti työskennellyt ihminen ei ollut koneella kiristänyt oikean eturenkaan pultteja lainkaan vaan jättänyt siihen vaiheeseen miten käsin saa laitettua alulle - ne oli nimittäin juuri äsken sormin vielä irroitettavissa ja kiristettävissä. Nyt on kiristetty ja tarkistin kaikki muutkin - kunnossa olivat. Ei tässä kaiken muun sähellyksen seassa ois jaksanu viel uutta sirkusta jonkun autorempan kanssa jaksanutkaan, puhumattakaan siitä laskusta tosiaan..
-
- -
- Viestit: 1136
- Liittynyt: 12.5.2004 23:20
Jälkikiristyksellä ei ole mitään tekemsitä tuollaisessa tapauksessa. ite en ole koskaan kirinyt jälkikäteen vanteita, en uusia enkä vanhoja. Aina ovat olleet perkuleen tiukassa seuraavan vaihdon yhteydessä. Samaa epäilen ite, et on vain vedetty "huulille" ja jäänyt epähuomiossa kirimättä sit koneella.
Tulipahan vain tuossa vielä mieleen, et tällaisille "ammattilaisille"ko pitäisi mennä tulevaisuudessa renkaita vaihdattamaan, mikäli keväällä? ollut älyvapaa ehdotus renkaiden "vaihtokiellosta" tulisi voimaan?
EDit pari virhelyöntiä.
Tulipahan vain tuossa vielä mieleen, et tällaisille "ammattilaisille"ko pitäisi mennä tulevaisuudessa renkaita vaihdattamaan, mikäli keväällä? ollut älyvapaa ehdotus renkaiden "vaihtokiellosta" tulisi voimaan?
EDit pari virhelyöntiä.
Tero: eipä niin. Missä kohtaa myöskin sanoin että pätee kaikkiin? En kuitenkaan usko että kyseiset pultit tai muutkaan olisivat noin löystyneet mikäli ne on vedetty kiinni, rakenne kaikinpuolin ehjä, oikeat pultit/mutterit ja sovite paikallaan kuten volksvääken tuossa aikaisemmin tarinoi. Henk. koht. en ole vetänyt pultteja/muttereita kiinni ottasuoni pullollaan, vaan normi räikällä/ristikolla ja aina ovat pysyneet.
'Jälkikiristyksellä ei ole mitään tekemsitä tuollaisessa tapauksessa. ite en ole koskaan kirinyt jälkikäteen vanteita, en uusia enkä vanhoja. Aina ovat olleet perkuleen tiukassa seuraavan vaihdon yhteydessä.
Kyllä tuosta melko herkästi sellainen pieni yleistyksen maku jää suuhun. Eikä niitä pultteja/muttereita pidäkään vetää peräsuoli pitkällä kiinni vaan oikeaan momenttiin. Silti ne vaan välillä löystyy jos ei muista jälkikiristystä, usko pois.
Vrt. tuollaisessa tapauksessa vs. tuollaisissa tapauksissa. Eroa?
Ja en usko ennenkuin ite koen :-) Eipä tuo isäukkokaan ole asiasta raportoinut, toisin kuin niistä et on laitettu rengas paikalleen ja kiinnikket huulilleen, mut ei ole muistettu kiristää. On kuiten ollut asentajana korjaamolla nyt 40 vuotta.
Mut se siitä...
Ja en usko ennenkuin ite koen :-) Eipä tuo isäukkokaan ole asiasta raportoinut, toisin kuin niistä et on laitettu rengas paikalleen ja kiinnikket huulilleen, mut ei ole muistettu kiristää. On kuiten ollut asentajana korjaamolla nyt 40 vuotta.
Mut se siitä...
Aikoinaan tein Audi 100:seen iskari remontin ja renkaita laittaesa tarkistin monta kertaa pulttien kireyden momenttiavaimella kun oli uudet aluvanteet. Noin kuukausi rempan jälkeen alkoi edestä kuulua hirveä rutina ja kolina. No nostin auton ylös ja aloin irroittamaan rengasta ja huomasin että jokainen pultti oli aivan löysällä. Et kyl ne vaan löystyy. Myös muissa autoissa olen huomannut jälkikiristystä tehtäessä, että osa pulteista on löystynyt.
Paljon puhuvasta otsikosta huolimatta:
kaksi vuotta sitten epäilin kädissä vetoniveltä. Helvetillinen meteli, joka vain voimistui. Sain auton kotipihaan ja kokeilin peltivannetta, joka oli tulikuuma. Heti huomasin, että pultit olivat irti. Kiristys lopetti metelöinnin.
Neljännesvuosisadan autoilukokemuksella en ole koskaan jälkikiristänyt vanteiden pultteja. Tämä oli ainut kerta, kun löystyi ja vain siksi, että kiristys unohtui tyyten.
kaksi vuotta sitten epäilin kädissä vetoniveltä. Helvetillinen meteli, joka vain voimistui. Sain auton kotipihaan ja kokeilin peltivannetta, joka oli tulikuuma. Heti huomasin, että pultit olivat irti. Kiristys lopetti metelöinnin.
Neljännesvuosisadan autoilukokemuksella en ole koskaan jälkikiristänyt vanteiden pultteja. Tämä oli ainut kerta, kun löystyi ja vain siksi, että kiristys unohtui tyyten.
-
- -
- Viestit: 1136
- Liittynyt: 12.5.2004 23:20
Olen ainakin kerran törmännyt tilanteeseen, jossa pultit ovat ajon aikana löystyneet. Kesken ajon alkoi kuulumaan ylimääräisiä ääniä toisesta takakulmasta ja hetken kuluttua pultteja kiristeltiin parkkipaikalla ristikkoavaimella :)
Renkaiden asentaja vannoi kiristäneensä pultit pulttipyssyllä kireälle ja autollakin oli jo jonkin verran ajettu asennuksen jälkeen. Jälkikiristys ei olisi ollut pahasta tuolloinkaan.
Renkaiden asentaja vannoi kiristäneensä pultit pulttipyssyllä kireälle ja autollakin oli jo jonkin verran ajettu asennuksen jälkeen. Jälkikiristys ei olisi ollut pahasta tuolloinkaan.
Se vaan on taivaan tosi, että kyllä ne joskus vaan löystyy, viimeksi mulla viime kesänä. Ihan momenttiavaimella vedettiin kiinni rengasliikkeessä (itse seurasin vierestä). Jurvan SoR:ssa sitten alkoi jyristää kurveissa, enkä itsekään tietenkään ensin epäillyt pultteja, luulin että nivel meni tai jotain. Kotimatkalla sitten jyrinä vain paheni ja paheni, Honkajoen kohdalla oli pakko pysähtyä. Vasemman etupyörän pulteista yksi oli jo kokonaan irti (mutta vielä vanteessa olevassa kolossaan), muutkin siis löysässä.
Itse epäilen että ainakin osasyynä oli se, että vanteet oli ennen rengasliikkeen kiristystä maalattu, ja tuoretta maalia oli varmaan siellä pultinreijissäkin. Ehkä se pääsi sen verran sitten elämään, että löystyi hieman... ja hieman löystyttyään sitten lisää, kun vanne pääsi elämään navassa.
Sillä keskitysrenkaalla ei kyllä pitäisi olla mitään merkitystä tuon löystymisen kannalta.
Itse epäilen että ainakin osasyynä oli se, että vanteet oli ennen rengasliikkeen kiristystä maalattu, ja tuoretta maalia oli varmaan siellä pultinreijissäkin. Ehkä se pääsi sen verran sitten elämään, että löystyi hieman... ja hieman löystyttyään sitten lisää, kun vanne pääsi elämään navassa.
Sillä keskitysrenkaalla ei kyllä pitäisi olla mitään merkitystä tuon löystymisen kannalta.
-
- -
- Viestit: 141
- Liittynyt: 2.5.2004 18:33
-
- -
- Viestit: 1136
- Liittynyt: 12.5.2004 23:20
eihän se ny voi pelkkien pulttien varas siinä olla
otetaan nyt aivot mukaan ennenku kirjotellaa mitää ihmeellisyyksiä
kun tuo volksvääken tuollaiseen ylimieliseen sävyyn täräytti totuuksia, laitampa autoni seisontaan siksi aikaa, että onkelma ratkeaa. Etsin nettiautosta oikein selvän kuvan, että kaikki ymmärtävät, vaikka ne aivot ei mukana olisikaan... Tuo kuvassa näkyvä oranssi mötikkä on vanne ja musta siinä keskellä on jarrurumpu. Oranssissa näkyvät viisi pikkuruista mustaa pistettä ovat pultinpäitä. Mites tuo vanne oikeaoppisesti kiinnitetään autoon? Nimimerkillä: Epätietoinen...

-
- -
- Viestit: 1136
- Liittynyt: 12.5.2004 23:20
ja suurin osa vanhemmista pakuistakin makoilee samallalailla ilman mitään soviterenkaita =)
ittelläkin on auennu melkein irti asti kerran uusista aluvanteista, ja katoin vierestä kun kaveri liikkees kiristi ne momenttiavaimella, ittelläki löystyny ku töis vetäny momenttiavaimella, momenttivarren ja mopon kans tuntus pitävän paremmin. veikkaisin kyl et on ollu kunnolla pultit kiinni jos noinki kauan pysyny, ittellä löysty muutamas päiväs (n.500km) vaikka pultit oli varmasti vedetty kiinni
ittelläkin on auennu melkein irti asti kerran uusista aluvanteista, ja katoin vierestä kun kaveri liikkees kiristi ne momenttiavaimella, ittelläki löystyny ku töis vetäny momenttiavaimella, momenttivarren ja mopon kans tuntus pitävän paremmin. veikkaisin kyl et on ollu kunnolla pultit kiinni jos noinki kauan pysyny, ittellä löysty muutamas päiväs (n.500km) vaikka pultit oli varmasti vedetty kiinni
Eikö tästä joskus käyty jo pitkä vääntö, että onko se vanne enemmän keskireijän vai pulttien varassa?
Muistaakseni tässä tultiin tulokseen, että tärkein vannetta paikoillaan pitävä voima on vanteen ja jarrulevyn/-rummun välinen kitka.
En ole kyllä pannut merkille, että kuplassa jarrurumpu tulisi vanteen läpi, mutta ehkä se näin on kun kerran niin sanotaan...
Muistaakseni tässä tultiin tulokseen, että tärkein vannetta paikoillaan pitävä voima on vanteen ja jarrulevyn/-rummun välinen kitka.
En ole kyllä pannut merkille, että kuplassa jarrurumpu tulisi vanteen läpi, mutta ehkä se näin on kun kerran niin sanotaan...
Viimeksi muokannut Defeat, 24.8.2006 8:50. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
- -
- Viestit: 1136
- Liittynyt: 12.5.2004 23:20
Volksvääkkeni: kuulun ilmeisesti siihen onnelliseen kansanryhmään, joka vielä toistaiseksi on pysytellyt hengissä ilman keskitysrenkaiden käyttöä. Omassa harrastekulkineessani kun vanteiden väliin piti sijoittaa adaptaatiot (laittomat, tiedän), jotta renkaat mahtuvat jarrujen yms seikkojen takia pyörimään. No näissä adaptereissa ei ole minkäänlaista keskitystä napaan (kuten ei ole tuossa KariL:n kuplassakaan) vaan vanne kiinnittyy ja keskittyy vain ja ainoastaan neljän pultin avulla.
Vanteet ovat vittumaiset asentaa ja saada keskitettyä autoon siten, ettei tärinää tule, koska tuo keskitysrengas (tarvikevanteissa usein muovia, jonka saa rikottua ihan paljain käsin (ei siis kestä minkäänlaista rasitusta)) on tarkoitettu nimensä mukaisesti vanteen keskittämiseen.
Kuitenkin vanteen saa keskelle, kun kiristää pultit huolellisesti. Kiristyksen olen hoitanut aina momenttiavaimella 120 Nm ja aina suorittanut jälkikiristyksen noin 100 kilometrin ajon jälkeen, eikä viimeisen 3500 kilometrin aikana minkäänlaista löystymisongelmaa ole ollut.
Kokemuksia tuosin tuosta löystymisestäkin on (tosin vasta 7 vuoden ajanlta päätoimisesti VAG konsernin laitteista). Varsinkin T4 mallin Transporttereissa vanteiden jälkikiristys on pakollinen aina, koska malli löystyttää vanteita todella ahkerasti.
Omiin kokemuksiini perustuen suoritan vanteiden jälkikiristyksen aina, ja suosittelen asiakkaitakin näin tekemään.
Edit: mikäli vanteiden pultinreiät ovat kuluneet soikeaksi, ei vannetta enää saa käyttää. Se on silloin paskana eli käyttökelvottomaksi vioittunut.
Vanteet ovat vittumaiset asentaa ja saada keskitettyä autoon siten, ettei tärinää tule, koska tuo keskitysrengas (tarvikevanteissa usein muovia, jonka saa rikottua ihan paljain käsin (ei siis kestä minkäänlaista rasitusta)) on tarkoitettu nimensä mukaisesti vanteen keskittämiseen.
Kuitenkin vanteen saa keskelle, kun kiristää pultit huolellisesti. Kiristyksen olen hoitanut aina momenttiavaimella 120 Nm ja aina suorittanut jälkikiristyksen noin 100 kilometrin ajon jälkeen, eikä viimeisen 3500 kilometrin aikana minkäänlaista löystymisongelmaa ole ollut.
Kokemuksia tuosin tuosta löystymisestäkin on (tosin vasta 7 vuoden ajanlta päätoimisesti VAG konsernin laitteista). Varsinkin T4 mallin Transporttereissa vanteiden jälkikiristys on pakollinen aina, koska malli löystyttää vanteita todella ahkerasti.
Omiin kokemuksiini perustuen suoritan vanteiden jälkikiristyksen aina, ja suosittelen asiakkaitakin näin tekemään.
Edit: mikäli vanteiden pultinreiät ovat kuluneet soikeaksi, ei vannetta enää saa käyttää. Se on silloin paskana eli käyttökelvottomaksi vioittunut.
kyllä ne aika hyvin keskittää ku ristiin kiristää, mut semmosis ei ihan niin tarkkaa edes oo ku kumit sen verran korkeet niin milli sinne tai tänne ei meinaa mitään, matalilla renkailla tietty huomaa helpommin, mut itte ainaki saanu neki ihan hyvi kuha ristii vetää eikä heti ensimmäistä pulttia naamat-irves-piukkaan-momenttiin =)
tietty järkevin ne renkaat siä pitää mut itte en o jaksanu viä ittelle hakee :P
tietty järkevin ne renkaat siä pitää mut itte en o jaksanu viä ittelle hakee :P
-
- -
- Viestit: 1136
- Liittynyt: 12.5.2004 23:20
Palaa sivulle “Yleinen - autot ja liikenne”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 15 vierailijaa