Pakko kertoa! (Pulttien jälkikiristys..)

Kaikki auto ja liikenne jutustelut joita varten ei ole omaa kanavaa...

Valvoja: ffp jäsenet

SkuT
-
Viestit: 12
Liittynyt: 2.5.2006 12:39

Pakko kertoa! (Pulttien jälkikiristys..)

ViestiKirjoittaja SkuT » 23.8.2006 0:36

Olipahan hitonmoinen päivä noin autoilun kannalta tänään. Koko päivän oon surkutellu ku taas kuskinpuoleinen vetävä pää alko Golffissa huutaa hoosiannaa, rumalla äänellä. Toissapäivänä alkoi ja tänään ääni oli to-del-la karmaiseva etenkin parkkihallissa käydessä, ei meinannu kehdata liikkelle lähteä ku ohikulkijatkin ihmettelivät moista runksutusta! Soittelin parit korjaamot läpi, sanosivat vaan et vetonivel taitaa olla finaalissa - ja juuri se mikä tässä 2 kk sitten vaihdettiin uutta vastaavaan. Mietin jo huomisen (keskiviikon) remonttipäivää, veisin jonnekin ja taas tuliski parin sadan euron laskua tassuun ettei auto hajoo alle.

Kaverillekin soitin, tulipa katsomaan viel illalla pari tuntia sitten. Ite olin ihan maassa kunnes kaveri totes et ääni kyl tulee renkaasta enemmänkin kuin itse akselistosta. Pölykapselit oli raapastu pois jo alkutekijöissä, ja auto laitettiin parkkiin pienen tsekkauksen jälkeen. Kaveri kumartuu renkaan ylle ja kokeilee renkaan kiinnityspultteja - ja kiertää niitä sormin kiinni. Voi ristus sentään sanon. Euromasterin äijä jättäny renkaan vaihdon yhteydessä pultit sormituntumalle ilman kunnon kiinnitystä noin kuukausi sitten. Ongelma siis ratkaistu, rutinat loppu, kitinät vaikesi ja kaveri sai lämmintä kättä ja itse säästyin laskuilta -- onnellinen tiistai \o/

Eipä sitten muuta, tulipahan vaan mieleen että pitäis sitä joskus nähdä metsää puilta eikä käydä kaikki pahimmat skenaariot lävitse.

JuH0
-
Viestit: 93
Liittynyt: 13.4.2006 17:12

ViestiKirjoittaja JuH0 » 23.8.2006 1:08

ja jälkikiristys on muistettu tehdä renkaan pulteille? no hieno homma että säästyit laskuilta.

SkuT
-
Viestit: 12
Liittynyt: 2.5.2006 12:39

ViestiKirjoittaja SkuT » 23.8.2006 1:26

Ilmeisesti työskennellyt ihminen ei ollut koneella kiristänyt oikean eturenkaan pultteja lainkaan vaan jättänyt siihen vaiheeseen miten käsin saa laitettua alulle - ne oli nimittäin juuri äsken sormin vielä irroitettavissa ja kiristettävissä. Nyt on kiristetty ja tarkistin kaikki muutkin - kunnossa olivat. Ei tässä kaiken muun sähellyksen seassa ois jaksanu viel uutta sirkusta jonkun autorempan kanssa jaksanutkaan, puhumattakaan siitä laskusta tosiaan..

volksvääken
-
Viestit: 1136
Liittynyt: 12.5.2004 23:20

ViestiKirjoittaja volksvääken » 23.8.2006 7:43

cleared
Viimeksi muokannut volksvääken, 24.8.2006 8:58. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Pasaatti
-
Viestit: 1424
Liittynyt: 26.1.2005 22:12

ViestiKirjoittaja Pasaatti » 23.8.2006 7:48

Jälkikiristyksellä ei ole mitään tekemsitä tuollaisessa tapauksessa. ite en ole koskaan kirinyt jälkikäteen vanteita, en uusia enkä vanhoja. Aina ovat olleet perkuleen tiukassa seuraavan vaihdon yhteydessä. Samaa epäilen ite, et on vain vedetty "huulille" ja jäänyt epähuomiossa kirimättä sit koneella.

Tulipahan vain tuossa vielä mieleen, et tällaisille "ammattilaisille"ko pitäisi mennä tulevaisuudessa renkaita vaihdattamaan, mikäli keväällä? ollut älyvapaa ehdotus renkaiden "vaihtokiellosta" tulisi voimaan?

EDit pari virhelyöntiä.

Juice
ffp jäsen
Viestit: 5700
Liittynyt: 16.7.2003 22:51

ViestiKirjoittaja Juice » 23.8.2006 8:13

Hjyvä otsikko...

Pasaatti
-
Viestit: 1424
Liittynyt: 26.1.2005 22:12

ViestiKirjoittaja Pasaatti » 23.8.2006 8:39

Niin on. Sivusta seuraten yleensä tällaisille on ehdotettu Abloyta :-)

Tero V.
ffp jäsen
Viestit: 5273
Liittynyt: 16.7.2003 22:48
Viesti:

ViestiKirjoittaja Tero V. » 23.8.2006 8:41

Se että pasaatin pultit on pysyny kiinni ilman jälkikiristystä ei vielä kuitenkaan tarkoita että kaikki maailman pultit pysyisi kiinni.

Sandman
-
Viestit: 1422
Liittynyt: 24.7.2003 10:40

ViestiKirjoittaja Sandman » 23.8.2006 8:48

Mikäli olen ymmärtänyt(veli ollut alalla töissä), niin peltivanteiden jälkikiristys ei ole niin tarkkaa, mutta alupallojen kanssa se on jo tarkempaa.

Pasaatti
-
Viestit: 1424
Liittynyt: 26.1.2005 22:12

ViestiKirjoittaja Pasaatti » 23.8.2006 8:57

Tero: eipä niin. Missä kohtaa myöskin sanoin että pätee kaikkiin? En kuitenkaan usko että kyseiset pultit tai muutkaan olisivat noin löystyneet mikäli ne on vedetty kiinni, rakenne kaikinpuolin ehjä, oikeat pultit/mutterit ja sovite paikallaan kuten volksvääken tuossa aikaisemmin tarinoi. Henk. koht. en ole vetänyt pultteja/muttereita kiinni ottasuoni pullollaan, vaan normi räikällä/ristikolla ja aina ovat pysyneet.

Tero V.
ffp jäsen
Viestit: 5273
Liittynyt: 16.7.2003 22:48
Viesti:

ViestiKirjoittaja Tero V. » 23.8.2006 9:01

Jälkikiristyksellä ei ole mitään tekemsitä tuollaisessa tapauksessa. ite en ole koskaan kirinyt jälkikäteen vanteita, en uusia enkä vanhoja. Aina ovat olleet perkuleen tiukassa seuraavan vaihdon yhteydessä.
'
Kyllä tuosta melko herkästi sellainen pieni yleistyksen maku jää suuhun. Eikä niitä pultteja/muttereita pidäkään vetää peräsuoli pitkällä kiinni vaan oikeaan momenttiin. Silti ne vaan välillä löystyy jos ei muista jälkikiristystä, usko pois.

Pasaatti
-
Viestit: 1424
Liittynyt: 26.1.2005 22:12

ViestiKirjoittaja Pasaatti » 23.8.2006 9:32

Vrt. tuollaisessa tapauksessa vs. tuollaisissa tapauksissa. Eroa?

Ja en usko ennenkuin ite koen :-) Eipä tuo isäukkokaan ole asiasta raportoinut, toisin kuin niistä et on laitettu rengas paikalleen ja kiinnikket huulilleen, mut ei ole muistettu kiristää. On kuiten ollut asentajana korjaamolla nyt 40 vuotta.

Mut se siitä...

Töpi
-
Viestit: 6
Liittynyt: 5.9.2005 22:17

ViestiKirjoittaja Töpi » 23.8.2006 9:55

Aikoinaan tein Audi 100:seen iskari remontin ja renkaita laittaesa tarkistin monta kertaa pulttien kireyden momenttiavaimella kun oli uudet aluvanteet. Noin kuukausi rempan jälkeen alkoi edestä kuulua hirveä rutina ja kolina. No nostin auton ylös ja aloin irroittamaan rengasta ja huomasin että jokainen pultti oli aivan löysällä. Et kyl ne vaan löystyy. Myös muissa autoissa olen huomannut jälkikiristystä tehtäessä, että osa pulteista on löystynyt.

lukkari
-
Viestit: 5982
Liittynyt: 25.3.2004 18:20
Viesti:

ViestiKirjoittaja lukkari » 23.8.2006 10:18

Paljon puhuvasta otsikosta huolimatta:
kaksi vuotta sitten epäilin kädissä vetoniveltä. Helvetillinen meteli, joka vain voimistui. Sain auton kotipihaan ja kokeilin peltivannetta, joka oli tulikuuma. Heti huomasin, että pultit olivat irti. Kiristys lopetti metelöinnin.
Neljännesvuosisadan autoilukokemuksella en ole koskaan jälkikiristänyt vanteiden pultteja. Tämä oli ainut kerta, kun löystyi ja vain siksi, että kiristys unohtui tyyten.

volksvääken
-
Viestit: 1136
Liittynyt: 12.5.2004 23:20

ViestiKirjoittaja volksvääken » 23.8.2006 10:37

cleared
Viimeksi muokannut volksvääken, 24.8.2006 8:57. Yhteensä muokattu 2 kertaa.

Tero V.
ffp jäsen
Viestit: 5273
Liittynyt: 16.7.2003 22:48
Viesti:

ViestiKirjoittaja Tero V. » 23.8.2006 10:48

Vai että oikein taivaan tosi..

lukkari
-
Viestit: 5982
Liittynyt: 25.3.2004 18:20
Viesti:

ViestiKirjoittaja lukkari » 23.8.2006 10:55

Ei niitä pultteja kannata liiana kovaankaan laittaa, kuten monilla rengasliikkeillä on tapana pulttipyssyä käyttäen tehdä -olisi kiva saada tien päälläkin auki. Viime viikolla halppis pulttimopolla peltivannetta kiinnitettäessä katkesi kolmosen orkkis pultti juuriaan myöten -heikkouttaan kai.

kilpijoki
-
Viestit: 4035
Liittynyt: 16.9.2003 12:03

ViestiKirjoittaja kilpijoki » 23.8.2006 10:57

Ainahan asioita voi varmistella vaikka ruuvilukitteella :)

-nim. 200km ajoa ja jälkikiristys, joka kerta.

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 23.8.2006 14:15

Olen ainakin kerran törmännyt tilanteeseen, jossa pultit ovat ajon aikana löystyneet. Kesken ajon alkoi kuulumaan ylimääräisiä ääniä toisesta takakulmasta ja hetken kuluttua pultteja kiristeltiin parkkipaikalla ristikkoavaimella :)

Renkaiden asentaja vannoi kiristäneensä pultit pulttipyssyllä kireälle ja autollakin oli jo jonkin verran ajettu asennuksen jälkeen. Jälkikiristys ei olisi ollut pahasta tuolloinkaan.

golopallo
-
Viestit: 169
Liittynyt: 9.5.2004 18:31

ViestiKirjoittaja golopallo » 23.8.2006 15:40

Mulla kakkiksen alkuperäiset aluvanteet ei pysy kiinni vaikka momenttiavaimella kiristää, vaatii jälkikiristyksen...aina! n.5 kertaa on alkanu kolina ja joku (yleensä eturengas) on ollut sormitiukkuudessa.

Heikki J.
admin
Viestit: 8315
Liittynyt: 16.7.2003 19:59
Viesti:

ViestiKirjoittaja Heikki J. » 23.8.2006 16:41

Se vaan on taivaan tosi, että kyllä ne joskus vaan löystyy, viimeksi mulla viime kesänä. Ihan momenttiavaimella vedettiin kiinni rengasliikkeessä (itse seurasin vierestä). Jurvan SoR:ssa sitten alkoi jyristää kurveissa, enkä itsekään tietenkään ensin epäillyt pultteja, luulin että nivel meni tai jotain. Kotimatkalla sitten jyrinä vain paheni ja paheni, Honkajoen kohdalla oli pakko pysähtyä. Vasemman etupyörän pulteista yksi oli jo kokonaan irti (mutta vielä vanteessa olevassa kolossaan), muutkin siis löysässä.

Itse epäilen että ainakin osasyynä oli se, että vanteet oli ennen rengasliikkeen kiristystä maalattu, ja tuoretta maalia oli varmaan siellä pultinreijissäkin. Ehkä se pääsi sen verran sitten elämään, että löystyi hieman... ja hieman löystyttyään sitten lisää, kun vanne pääsi elämään navassa.

Sillä keskitysrenkaalla ei kyllä pitäisi olla mitään merkitystä tuon löystymisen kannalta.

Hessu
-
Viestit: 122
Liittynyt: 3.12.2004 22:51

ViestiKirjoittaja Hessu » 23.8.2006 17:19

Aluvanteet olen jälkikiristänyt joka kerta, vai pitäisikö sanoa jälkitarkastanut. Ei niitä ole kiriä viellä tarvinut.

Peltivanteita en ole ikinä jälkikiristänyt(tarkastanut).

Joten en ala tinkaamaan tästä jälkikirinnästä, mutta silti suosittelisin jälkitarkastamaan ne virrat..

ps. Ihan sama.

p-superstar
-
Viestit: 141
Liittynyt: 2.5.2004 18:33

ViestiKirjoittaja p-superstar » 23.8.2006 21:51

Tulipa vaan mieleen:
Oletteko huomanneet, että tien puoleiset pultit/mutterit yleensä lähtee löystymään ja ojan puoleiset eivät.

Kuorma-autossa jälkikiristäessa yleensä ojan puoleiset on tiukassa, mutta kuskin puolelta saatta liikahtaa.

salmine
-
Viestit: 524
Liittynyt: 6.10.2004 14:10
Viesti:

ViestiKirjoittaja salmine » 23.8.2006 22:00

ja yks mitä on nähny paljon ku on noita hommia tehny niin ihmisillä on vääränlaiset pultit niissä vanteissa..kartion mallilla on merkitystä..

volksvääken
-
Viestit: 1136
Liittynyt: 12.5.2004 23:20

ViestiKirjoittaja volksvääken » 24.8.2006 7:38

cleared
Viimeksi muokannut volksvääken, 24.8.2006 8:57. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Tero V.
ffp jäsen
Viestit: 5273
Liittynyt: 16.7.2003 22:48
Viesti:

ViestiKirjoittaja Tero V. » 24.8.2006 7:57

Ja minä kun luulin että ne pultit olis se oleellisin osa siinä kiinni pysymisessä. Kai se on sitten se muovikäikäle siellä vanteessa mikä sen pitää paikallaan, turhaan olen pultteihin aikaani käyttänyt.

Kari.L
-
Viestit: 1746
Liittynyt: 23.7.2003 21:48

ViestiKirjoittaja Kari.L » 24.8.2006 8:01

eihän se ny voi pelkkien pulttien varas siinä olla
otetaan nyt aivot mukaan ennenku kirjotellaa mitää ihmeellisyyksiä


kun tuo volksvääken tuollaiseen ylimieliseen sävyyn täräytti totuuksia, laitampa autoni seisontaan siksi aikaa, että onkelma ratkeaa. Etsin nettiautosta oikein selvän kuvan, että kaikki ymmärtävät, vaikka ne aivot ei mukana olisikaan... Tuo kuvassa näkyvä oranssi mötikkä on vanne ja musta siinä keskellä on jarrurumpu. Oranssissa näkyvät viisi pikkuruista mustaa pistettä ovat pultinpäitä. Mites tuo vanne oikeaoppisesti kiinnitetään autoon? Nimimerkillä: Epätietoinen...

Kuva

volksvääken
-
Viestit: 1136
Liittynyt: 12.5.2004 23:20

ViestiKirjoittaja volksvääken » 24.8.2006 8:35

cleared
Viimeksi muokannut volksvääken, 24.8.2006 8:57. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

TerZi1982
-
Viestit: 1631
Liittynyt: 1.3.2004 0:17
Viesti:

ViestiKirjoittaja TerZi1982 » 24.8.2006 8:39

ja suurin osa vanhemmista pakuistakin makoilee samallalailla ilman mitään soviterenkaita =)
ittelläkin on auennu melkein irti asti kerran uusista aluvanteista, ja katoin vierestä kun kaveri liikkees kiristi ne momenttiavaimella, ittelläki löystyny ku töis vetäny momenttiavaimella, momenttivarren ja mopon kans tuntus pitävän paremmin. veikkaisin kyl et on ollu kunnolla pultit kiinni jos noinki kauan pysyny, ittellä löysty muutamas päiväs (n.500km) vaikka pultit oli varmasti vedetty kiinni

TerZi1982
-
Viestit: 1631
Liittynyt: 1.3.2004 0:17
Viesti:

ViestiKirjoittaja TerZi1982 » 24.8.2006 8:40

volkswääkken, ei mitenkään jos kiristää pultit hiukan edes ristiin ? =) itteltäkin yks rengas hukkunu ja ajanu melkein 100tkm =)

Defeat
-
Viestit: 2056
Liittynyt: 27.7.2003 17:51
Viesti:

ViestiKirjoittaja Defeat » 24.8.2006 8:48

Eikö tästä joskus käyty jo pitkä vääntö, että onko se vanne enemmän keskireijän vai pulttien varassa?
Muistaakseni tässä tultiin tulokseen, että tärkein vannetta paikoillaan pitävä voima on vanteen ja jarrulevyn/-rummun välinen kitka.

En ole kyllä pannut merkille, että kuplassa jarrurumpu tulisi vanteen läpi, mutta ehkä se näin on kun kerran niin sanotaan...
Viimeksi muokannut Defeat, 24.8.2006 8:50. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

volksvääken
-
Viestit: 1136
Liittynyt: 12.5.2004 23:20

ViestiKirjoittaja volksvääken » 24.8.2006 8:49

cleared
Viimeksi muokannut volksvääken, 24.8.2006 8:57. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

rolle
ffp jäsen
Viestit: 8318
Liittynyt: 17.7.2003 13:27

ViestiKirjoittaja rolle » 24.8.2006 8:55

Volksvääkkeni: kuulun ilmeisesti siihen onnelliseen kansanryhmään, joka vielä toistaiseksi on pysytellyt hengissä ilman keskitysrenkaiden käyttöä. Omassa harrastekulkineessani kun vanteiden väliin piti sijoittaa adaptaatiot (laittomat, tiedän), jotta renkaat mahtuvat jarrujen yms seikkojen takia pyörimään. No näissä adaptereissa ei ole minkäänlaista keskitystä napaan (kuten ei ole tuossa KariL:n kuplassakaan) vaan vanne kiinnittyy ja keskittyy vain ja ainoastaan neljän pultin avulla.

Vanteet ovat vittumaiset asentaa ja saada keskitettyä autoon siten, ettei tärinää tule, koska tuo keskitysrengas (tarvikevanteissa usein muovia, jonka saa rikottua ihan paljain käsin (ei siis kestä minkäänlaista rasitusta)) on tarkoitettu nimensä mukaisesti vanteen keskittämiseen.

Kuitenkin vanteen saa keskelle, kun kiristää pultit huolellisesti. Kiristyksen olen hoitanut aina momenttiavaimella 120 Nm ja aina suorittanut jälkikiristyksen noin 100 kilometrin ajon jälkeen, eikä viimeisen 3500 kilometrin aikana minkäänlaista löystymisongelmaa ole ollut.

Kokemuksia tuosin tuosta löystymisestäkin on (tosin vasta 7 vuoden ajanlta päätoimisesti VAG konsernin laitteista). Varsinkin T4 mallin Transporttereissa vanteiden jälkikiristys on pakollinen aina, koska malli löystyttää vanteita todella ahkerasti.

Omiin kokemuksiini perustuen suoritan vanteiden jälkikiristyksen aina, ja suosittelen asiakkaitakin näin tekemään.

Edit: mikäli vanteiden pultinreiät ovat kuluneet soikeaksi, ei vannetta enää saa käyttää. Se on silloin paskana eli käyttökelvottomaksi vioittunut.

TerZi1982
-
Viestit: 1631
Liittynyt: 1.3.2004 0:17
Viesti:

ViestiKirjoittaja TerZi1982 » 24.8.2006 8:57

kyllä ne aika hyvin keskittää ku ristiin kiristää, mut semmosis ei ihan niin tarkkaa edes oo ku kumit sen verran korkeet niin milli sinne tai tänne ei meinaa mitään, matalilla renkailla tietty huomaa helpommin, mut itte ainaki saanu neki ihan hyvi kuha ristii vetää eikä heti ensimmäistä pulttia naamat-irves-piukkaan-momenttiin =)
tietty järkevin ne renkaat siä pitää mut itte en o jaksanu viä ittelle hakee :P

volksvääken
-
Viestit: 1136
Liittynyt: 12.5.2004 23:20

ViestiKirjoittaja volksvääken » 24.8.2006 8:59

jees no olin väärässä te oikeessa -> ylimieliset kommentit poistettu ja muukin loukkaava materiaali. varmaan nyt voi muut taas jatkaa keskustelua normaaliin tapaan

rolle
ffp jäsen
Viestit: 8318
Liittynyt: 17.7.2003 13:27

ViestiKirjoittaja rolle » 24.8.2006 9:41

No sittenhän tämän voi lukita kun viimeistään koko keskustelu on pilalla


Palaa sivulle “Yleinen - autot ja liikenne”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 15 vierailijaa