G60 ahtimen huolto ja ahtojen nosto
Valvoja: ffp jäsenet
G60 ahtimen huolto ja ahtojen nosto
Mistä sais ostettua uudet tiivisteet yms. osat ko. ahtimeen? Olen kuullut , että ahtimessa olisi jotkin liuskat jotka kuluvat, jonka seurauksena ahdot laskee... Onko totta? Jos on niin saako mistään sellaisia liuskoja ostettua ?
Viimeksi muokannut Antsa, 22.8.2006 18:47. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Pääsee käsiksi kun ottaa sen muovisuoja irti, mutta vaihtamaan ei pysty ilman ahtimen irroittamista.
Tuolla kuvia...
Tuolla kuvia...
Mimmoiset on nuo laakerit vaihtaa, eli onnistuuko ihan perus prässillä ja ulosvetäjin? Meinasin, että jos tässä joutessaan tekisi ahtimelle huollon keittiön pöydällä(kun jalka paketissa ja auto telakalla). Onko tuossa jotain extremeä tiedossa, eli voiko laakerin irrotuksessa rikkoa jotain, vai ovatko ihan samaa tasoa kun mitä vaikka etupyörän laakerin työt?
On vähän tuota "vikalistaa" ohjaustehostin, jarrusatulat, ahdin, takapönttö, ohjurinkumit jne. Jostain vois aloittaa...
On vähän tuota "vikalistaa" ohjaustehostin, jarrusatulat, ahdin, takapönttö, ohjurinkumit jne. Jostain vois aloittaa...
Ahdin on kevytmetallivalua ja sen saa hajalle helposti vähäiselläkin voimankäytöllä. Ilman sopivia laitteita, kuten kunnollista laakerin ulosvetolaitetta veikkaan, että ongelmia tulee. Ahtimen pääakselin päätylaakeria ei voi lyödä läpi, vaan se on vedettävä ulos ja koska laakerin kehä on pieni ja laakeri on syvällä, tarvitaan kunnollinen laakerinulosvedin tai joku patenttiratkaisu. Jos kiinnostaa voin laittaa kuvia avatusta laaderista tulemaan.
Ulkomaan, oliskohan ollut brittilän, löysin jonkun käyttäneen ihan Biltema ulosvedintä, sellaista missä oli jotain laippoja ja kierretanko. Hinta ei päätä huimannut. Lisäksi ohjeet kertoivat useassa paikassa, että EI painamalla vaan lämmöllä, kuumailmapuhallin pitäisi riittää, mutta jos joku olisi tehnyt ja uskaltaisi sanoa, että se onnistuu, niin voisin tehdäkin. Pari perus ulosvetäjää löytyy nurkista, mutta jos se Biltema olisi kätevä, niin voisin siihen sijoittaa.
kalustossa on neljät ulosvetäjät, kahdet mallia biltema ja kahdet mallia motonet. Kahdet ostin kun laderia rappasin, mutta totesin, että viisain on mennä ottaan laakeri irti kunnollisella SKF:n kyseiseen tarkoitukseen tehdyllä laitteella, ettei hajota murikkaa. Viisaammat kertokoon uskaltaako tuota syvällä pesässään olevaa laakeria mennä lämmittelemään. Saattaa helposti hajottaa laderinlohkon, luulen mä.
Tutkikaa ihan ekana se kaasuläppäkotelon alapuolella oleva bypass-läppä, sen nivelissä ja/tai säädössä on monesti sanomista (muoviset pallonivelet ja autoilla ikää kuitenkin reilusti).
Mulla oli omassa G60:ssä ne nivelet niin väljät, että välillä irtosi koko bypassin tanko paikaltaan ja luonnollisesti hävisi vedot, kun bypass tohotti kaiken ahtopaineen pihamaalle.
Edit: Juolahtipa mieleen sellainenkin juttu, että kadonneiden ahtojen syynä on monesti ollut näissä hajonnut intelcoorelkin. Näissä kun on muovipäätyiset jäähdyttimet -> tarpeeksi vuosia -> kovaa ajoa -> alkaa vuotamaan kennon ja päädyn välistä tai pääty yksinkertaisesti alkaa murenemaan.
Mulla oli omassa G60:ssä ne nivelet niin väljät, että välillä irtosi koko bypassin tanko paikaltaan ja luonnollisesti hävisi vedot, kun bypass tohotti kaiken ahtopaineen pihamaalle.
Edit: Juolahtipa mieleen sellainenkin juttu, että kadonneiden ahtojen syynä on monesti ollut näissä hajonnut intelcoorelkin. Näissä kun on muovipäätyiset jäähdyttimet -> tarpeeksi vuosia -> kovaa ajoa -> alkaa vuotamaan kennon ja päädyn välistä tai pääty yksinkertaisesti alkaa murenemaan.
Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 31 vierailijaa