mk2 1,3 -> 1,8i

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

ArtoM
-
Viestit: 5
Liittynyt: 22.8.2006 9:00

mk2 1,3 -> 1,8i

ViestiKirjoittaja ArtoM » 22.8.2006 10:22

Tätä lienee kysytty aiemminkin, mutta newbie kun olen niin en löydä aihetta haulla, eli kiitollinen linkistä jos sellainen löytyy.

Käsiin on jäänyt perheen kauppakassina toiminut mk2 -89 1,3 koneella, sakuista käytettynä tuotu. Kone vuotaa ulospäin öljyä ja kytkin vetelee viimeisiään. Mutta koppa on erittäin siisti ja päällepäin ruosteeton (no takaluukussa pientä kukkaa). Se on vissiin vähän harvinaisempi GT-versio tai sitten joku sekasikiö, tosi siisti kuitenkin ja hyvässä maalissa

Siitä on nyt ajatus tehdä ajokortti-ikään tulevallle tytölle toimiva 1.auto. Tarjolla olisi sakuista 1,8i GX-kone kokonaisena etuvetareineen kaikkineen, kohtuuhintaan.

Tekninen yhteensopivuus täytyy selvittää. Mielestäni jarrut eivät mene vaihtoon, ainakin 1,8i on ollut autossa jossa on rumpujarrut takana.

Kaasutin vaihtuu ruiskuun, ohjausyksikkö tulee vaihtokoneen mukana, mutta meneekö ns. heittämällä tilalla, vai tuleeko paljon askartelua polttoaineen syöttötavan vaihdosta.

Vanhassa ei ole ohjaustehostinta, vaihtokoneesta ei ole vielä tietoa tältä osin. Servo olis toivottu lisäominaisuus, mutta olen ymmärtänyt, että se vie ohjauspylväänkin uusiksi ja sen vaihto ei olisi helppo rasti.

Mitä muuta "harmia" on mahdollisesti odotettavissa? Tarkoitus on päästä vaihdosta ns. pulttaamalla, isoihin modifikaatioihin ei ole osaamista, eikä halujakaan.

Neuvoista kiitollisena.

qbo
-
Viestit: 208
Liittynyt: 3.8.2003 14:47

ViestiKirjoittaja qbo » 22.8.2006 10:40

http://ffp-motorsport.com/tuning/16vswap.php
Melko samalla tavalla menee varmaankin, eli
jarrutehostin, jarrupaineen säädin, olisiko taka-akselissa jotain vakaajia enemmän?, bensatankki ja pumppu?, etujarrut tietty, takajarrujenkin riittävyyttä epäilen. Paljon saa tehdä ja vaihtaa, mutta jos työlle ei laske hintaa ja tykkää näperrellä niin mikäs siinä :) 1.3 koneen kanssa ei varmaankaan ole saanut mitään gti varusteita tehtaalta, eli jos esim isot puskurit niin ne varmaan tulee muutosprosentteihin mukaan.

ArtoM
-
Viestit: 5
Liittynyt: 22.8.2006 9:00

ViestiKirjoittaja ArtoM » 22.8.2006 11:14

Kiitos linkistä, se on varmasti hyödyllinen.

Sen verran täytyy kysymystäni täsmentää, että tarkoittamani 1,8i vaihtokone ei ole 16V-kone, vaan perus 1,8 ruiskulla oleva GX-versio moottori, orginaaliteho 66 kW. Sen koneen kanssa taas on rumpujarrut tehtaalta takana vakiona. Automme ei ole myöskään GTI-varusteltu vaan takana lukee GT (voi olla jonkun jälkeenpäin lisäämäkin...)

16V GTI:tä ei ole siis tarkoitus tehdä, vaan vaihtaa puhdikkaampi kone mahdollisimman vähillä muutoksilla.

pipo_esa
-
Viestit: 1803
Liittynyt: 7.8.2003 8:24

ViestiKirjoittaja pipo_esa » 22.8.2006 11:45

1.3 ja 1.8 laatikot on erilaisia, joutuu hitsaa kiinnikkeet koriin

ArtoM
-
Viestit: 5
Liittynyt: 22.8.2006 9:00

ViestiKirjoittaja ArtoM » 22.8.2006 12:00

Tää oli oleellinen tieto, eli jostain 1,8 raadosta pitäis siirtää vaihtoiston kannakkeet 1,3 koppaan? Näitä jos tulee paljon lisää, niin menee uudestaan harkintaan koko tehon lisäys.

Tuomas
admin
Viestit: 6966
Liittynyt: 16.7.2003 18:09
Viesti:

ViestiKirjoittaja Tuomas » 22.8.2006 17:04

66kW moottoria tuskin kannattaa Saksasta asti ostaa, ellei se sitten ole todella halpa (100e?) ja rahdin saa ilmaiseksi. Tuollaiset 1.8 Golffit ei kokonaisenakaan montaa sataa Suomessa maksa, joten projektin mielekkyyttä kannattaa harkita.

ArtoM
-
Viestit: 5
Liittynyt: 22.8.2006 9:00

ViestiKirjoittaja ArtoM » 22.8.2006 22:22

Hinnat oli aika tarkalleen kohdallaan;-) Homman mielekkyys on aina tapauskohtainen juttu, eli mitä tehdä hyväkoppaisella mk2:lla, jonka kone on porsinut?

Ostetaan lisää raatoja pihaan? Ei mene hallituksesta läpi, joten kone vaihtoon. Mutta mikä kone laitetaan?

jii_bee
-
Viestit: 2416
Liittynyt: 19.8.2003 21:00

ViestiKirjoittaja jii_bee » 23.8.2006 0:44

1.3 ja 1.8 laatikot on erilaisia, joutuu hitsaa kiinnikkeet koriin

Ei kakkiksessa mitään kiinnikkeitä tarvii hitsailla.

1.3-1.8 muutoksessa tarvittavat osat:

- moottori korvakkeineen
- apulaitteet edelliseen
- startti
- laturi
- jäähdytin flekteineen
- vaijereita ja letkuja
- kyseiseen moottoriin/autoon passaava johtosarja
- mittaristo
- tekniikan vm. riippuen vilkun+pyyhkijänviikset ja rattiakselin muovit
- vaihteisto korvakkeineen +vetarit
- vaihdevivusto
- pakosarja+putkisto
- eteen kallistuksenvakaaja kiinnikkeineen
- mahdollisesti jouset+iskunvaimentimet
- jarrulevyt ja -palat
- 9" jarrutehostin
- mahdollisesti jarrujen pääsylinteri
- jarrupaineen säädin
- säätimestä aiheutuva muutos jarruputkiin
- vasen taka-akselin korvake johon paineen säädin kiinnitetään
- hilkkeet taka-akselin ja paineen säätimen välille
- taka-akseli (tai vaihtoehtoisesti kiinnikkeen hitsaus em. hilkkeille)

Kun tekniikan vaihdosta on selvitty pitää paketti käydä konttorilla muutoskatsastamassa.

Tehostettu ohjaus:
Tehostettu hammastanko/ohjausvaihde, siihen sopiva nivel rattiakselin ja hammastangon välille... läpivienti-kumihaitarikin taisi olla erilainen... ja tietysti nestesäiliö+teline, letkut, pumppu korvakkeineen, hihnapyörät...
mikä kone laitetaan

Toimiva 1.3.
Jos ei tyttärelle kelpaa, myy kyseinen auto pois ja osta toinen.
Nettiautossa 1.8 Golffien hinnat alkaen 600€, Jetat samoissa hinnoissa ja niissä useasti ohjaustehostin, keskuslukitus, penkinlämmittimet...

Omasta mielestäni muutoksessa ei juurikaan ole kannattavuutta ellei autosta ole tekemässä harrasteajoneuvoa.

ArtoM
-
Viestit: 5
Liittynyt: 22.8.2006 9:00

ViestiKirjoittaja ArtoM » 25.8.2006 7:07

Tämä selvä, tuohon muutosrumbaan ei lähdetä. Joten toimiva 1,3 kone pannaan etsintään.

Suurkiitos!

jekku
-
Viestit: 1009
Liittynyt: 23.7.2003 20:53

ViestiKirjoittaja jekku » 25.8.2006 18:40

monesti on helpompaa ja halvempaa vaihtaa teniikka kun alkaa hitsaamaan ja maalaamaan jotain puolmiljoonaa ajettua kiertopalkintoa.

Naxxu
-
Viestit: 226
Liittynyt: 28.7.2003 16:58

ViestiKirjoittaja Naxxu » 26.8.2006 9:05

tuosta jii_been listasta jäi vielä pois takajarrusylinterit jotka on isommat jos on jarrupaineen säädit akselilla

mgrz
-
Viestit: 111
Liittynyt: 3.3.2005 14:40

ViestiKirjoittaja mgrz » 26.8.2006 14:30

Naxxu: voitko vielä tarkentaa minkä kokoiset on takajarrusylinterit jos on jarrupaineensäädin?

jii_bee
-
Viestit: 2416
Liittynyt: 19.8.2003 21:00

ViestiKirjoittaja jii_bee » 26.8.2006 21:55

1,3-1,6 8.83--91 Ø14.29 Sylinteri (yleensä)
1,3-1,8 8.83--91 Ø17.46 Sylinteri jos paineenrajoitin

kertoo Motonetti...


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 36 vierailijaa