Herätevirrasta aiheutuva pohjakohina
Valvoja: ffp jäsenet
Herätevirrasta aiheutuva pohjakohina
Koitin tuossa päästä eroon käynnistyshäiriöistä ja tuloksena oli että sain uuden vian järjestelmään. Jostain syystä nyt kuuluu pohjakohina herätevirran kytkeytymisen jälkeen. Vaikutusta ei ole onko mankka kiinni tai rca, sama ääni kuuluu kaiuttimista edelleen, sekä katkeaa otettaessa avaimet virtalukosta. Mistä johtuu ja mitä tehhä? Vahvina xetec p5 jos helppaa jota kuta.
Siinäpäs se villakoiran ja poksahdusten ydin olikin :-) Herätteen olin ottanut mankan herätteestä kun en kertakaikkiaan ollut tiennyt että mankalta tulee eriilinen herätelanka vahville (ei siis saa ottaa oksalla...) Tuossa just kävin pähkimässä ffp:stä tulostettujen iso-ohjeiden kanssa - isot kiitokset kuka liitosjärjestyksen tehnyt, ja tinaamassa herätteet oikeaan järjestykseen ja kas kummaa, maavikana pitämäni (sekä myös hieman muiden) käynnistys, sammutus, 0/1-asento ja ohjelmalähteen poksahdus loppui siihen. Pohjakohinaan ei kuitenkaan asialla ollut vaikutusta. Ei myöskään level/gain/taaso säädöllä eikä myöskään dippikytkinten balanced/unbalanced asennolla. RCA:n paikka vahvin päässä ei myöskään vaikuttanut asiaan. Eli luulisin että jotain _vikaa_ on nyt vahvin herätepuolella. Vehja kuiten pelittää muuten normaalisti.
Yleensä tuo pohjakohina johtuu aivan vain vahvistimesta (rakenteesta AB-luokka), tai muusta DSP yms. Kun olit kokeillut ilman rca:t niin se on aivan vahvistimesta johtuva. Mutta jos vahvistin on aivan uusi, niin muutaman tunnin sisälle soitto voi häivyttää tuon kohinan.
Digitaalivahvarit (D-luokka) ei kohise mutta piipittää/vinkuu..
Digitaalivahvarit (D-luokka) ei kohise mutta piipittää/vinkuu..
Herätevirtahan vaan kytkee laitteen päälle. Ei pitäisi vaikuttaa kohinaan mitään, otti herätteen sitten takavalolta, virtalukolta tai siitä oikeasta paikasta soittimen persuksista.
Edelleenkin mikä on gainien asento. Paremmissakin vahvareissa ( kuten tuo P5 ) yleensä tulee jonkinlainen pohjakohina jos gainit on tapissa. Täytyyhän tuon gainin vaikuttaa jotenkin siihen pohjakohinan määrään, oudolta kuulosti, ettei ole mitään vaikutusta?
Ei mulla omassa kipossa ainakaan P4:n kohise yhtään?
Edelleenkin mikä on gainien asento. Paremmissakin vahvareissa ( kuten tuo P5 ) yleensä tulee jonkinlainen pohjakohina jos gainit on tapissa. Täytyyhän tuon gainin vaikuttaa jotenkin siihen pohjakohinan määrään, oudolta kuulosti, ettei ole mitään vaikutusta?
Ei mulla omassa kipossa ainakaan P4:n kohise yhtään?
Jooh, kertokaahan viisaammat mitä helvettiä tuon kanssa tekisi. Kohina kuuluu jo siinä vaiheessa kun heräte menee vahville, levelillä sitä saa korostettua (mutta ei poistettua) ja tasoa nostettaessa tulee poksahdukset kuvaan mukaan. Näiden luulin hävinneen herätteitä rukatessa mutta paskat. Vahvi on maadoitettu uusiksi, mankka, sekä onpa vielä näiden kahden välissä yhteinenkin maa, joten ovat linkitetty toisiinsa= ei vaikutusta. Alkaa loppumaan mielikuvitus ja keinot sekä sitä myötä pinna kiristyy...
edittiä: Voisko konkalla olla vaikusta asiaan?
edittiä: Voisko konkalla olla vaikusta asiaan?
Eli kohina kuuluu, vaikka rca:t irti vahvistimen päästä? Ja gainit alhaalla. Kuulostaa melko mielenkiintoiselta. Itsellä yhden auton kanssa oli ongelmia, subbari piti omia huminoita ja rätinöitä, vaikka kaikki maadoitukset piti olla kunnossa. Loputa vika katosi, kun maadoitti mankan päästä rca:t paremmin mankan runkoon. Tosin, tuossa tapauksessa ei ylimääräisiä ääniä kuulunut, kun otti rca:t irti vahvistimelta.
Jep. Kohina kuuluu siedettävästi gainin ollessa minimissä, samalla ei kuulu poksahduksia esim vaihdettaessa ohjelmalähdettä. Tasoa nostettaessa 1/4 kuuluu kohina selkeästi ja poksahtelut. Mielenkiintoinen tuo todellakin on, kohta niin paljon et heitän vesilintua ja alan itte laulamaan autossa :-)
Miten tei tuon rca:n maadoituksen mankan päähän?
Miten tei tuon rca:n maadoituksen mankan päähän?
ongelma jatkuu...
Eipä olla päästy eroon tuosta kohinasta. Vahvi kävi reilu pari viikkoa sitten testissä SK-Autosoundissa josta tuloksena oli etteivät löytäneet mitään vikaa, veloitus 25 egee. Nyt kerkesin laittaan vahvin takas kiinni autoon ja sama saatanan kohina jatkuu edelleen.
Kokeiltua:
- Jokaista eri etupään kaiutin lähtöä
- "Vanhalla" ja uudella diskantilla
- Vanha disse kytkettynä n. 10 cm johdolla vahviin, ei vaikutusta kohinan määrään
- Heräte virtalukon takaa normaalisti, ilman mankkaa
- Heräte suoraan akulta
- heräte, virta ja maa suoraan akulta
- Heräte toisesta autosta, muut johdotukset omasta
- Heräte, virta ja maa toisesta autosta, kaiuttimet omassa
- Vaikutusta ei ole edelleenkään level:n asennolla
Vaikutusta ei ole sillä onko rca tai mankka kiinni vahvistimessa, kohina tulee mukaan kuvioon siinä vaiheessa, ku vahvistin lähtee päälle.
Välissä kävin puhdistamassa korvatkin, mutta silläkään ei ollut vaikutusta kohinan määrään. Juopotellutkaan en ollut ennen testauksia mainittavassa määrin, joten krapulaakaan ei voi asiasta syyttää :-) Joko omaan siten liian tarkat korvat, olen liian vaativa about 800 € vahvistinta kohtaan, tai sitten poijjat syöttivät pajunköyttä huollossa/ eivät testanneet laitetta ollenkaan. Kohina on laatuaan samaa kuin kanava ei olisi ollenkaan kohdallaan, joten tuota ei tarvitse kuunnella korva kiinni kaiuttimessa äänen kuullakseen.
Ei kellään sattuisi olemaan pk-seudulla toimivaa vahvia hyllyssä jota voisi käyttää kiinni tossa autossa? Huollossa tähän ei ollut mahdollisuutta edes rahaa vastaan...
Kokeiltua:
- Jokaista eri etupään kaiutin lähtöä
- "Vanhalla" ja uudella diskantilla
- Vanha disse kytkettynä n. 10 cm johdolla vahviin, ei vaikutusta kohinan määrään
- Heräte virtalukon takaa normaalisti, ilman mankkaa
- Heräte suoraan akulta
- heräte, virta ja maa suoraan akulta
- Heräte toisesta autosta, muut johdotukset omasta
- Heräte, virta ja maa toisesta autosta, kaiuttimet omassa
- Vaikutusta ei ole edelleenkään level:n asennolla
Vaikutusta ei ole sillä onko rca tai mankka kiinni vahvistimessa, kohina tulee mukaan kuvioon siinä vaiheessa, ku vahvistin lähtee päälle.
Välissä kävin puhdistamassa korvatkin, mutta silläkään ei ollut vaikutusta kohinan määrään. Juopotellutkaan en ollut ennen testauksia mainittavassa määrin, joten krapulaakaan ei voi asiasta syyttää :-) Joko omaan siten liian tarkat korvat, olen liian vaativa about 800 € vahvistinta kohtaan, tai sitten poijjat syöttivät pajunköyttä huollossa/ eivät testanneet laitetta ollenkaan. Kohina on laatuaan samaa kuin kanava ei olisi ollenkaan kohdallaan, joten tuota ei tarvitse kuunnella korva kiinni kaiuttimessa äänen kuullakseen.
Ei kellään sattuisi olemaan pk-seudulla toimivaa vahvia hyllyssä jota voisi käyttää kiinni tossa autossa? Huollossa tähän ei ollut mahdollisuutta edes rahaa vastaan...
Sulla tuskin takuuta on niin ei auta liikkeeseen viedä ja valittaa. mutta myy ja vaihda toiseen vahvistimeen. Eipä noiden juttujen perusteella mitä oot tehnyt niin ole enää oikeen mitään tehtävissä.. kait se sitten vain on vahvistimen luonnollinen "vika"
Itselläni on dls a4 ja siinä on kanssa aika huomattava pohjakohina omaan korvaan ainakin, mutta siitä onkin kohta maahantuojan kanssa keskustelua.
Itselläni on dls a4 ja siinä on kanssa aika huomattava pohjakohina omaan korvaan ainakin, mutta siitä onkin kohta maahantuojan kanssa keskustelua.
"Vaikutusta ei ole sillä onko rca tai mankka kiinni vahvistimessa, kohina tulee mukaan kuvioon siinä vaiheessa, ku vahvistin lähtee päälle.
"
Mielestäni kannattaisi kokeilla toisella vahvistimella. Jos silloin ei enää kohise, niin huoltokeikalle.
On myös hyvä tarkistaa, ettei vahvistimen runko ota maihin esim. kiinnitysruuvien kautta.
"
Mielestäni kannattaisi kokeilla toisella vahvistimella. Jos silloin ei enää kohise, niin huoltokeikalle.
On myös hyvä tarkistaa, ettei vahvistimen runko ota maihin esim. kiinnitysruuvien kautta.
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Kiitokset Jakke78... ;-) Juuh, vahvistin on kiinni subin kanssa samassa mdf kotelossa, eli ei ota kiinni auton runkoon muuta kuin maajohdon kautta. Paskanahan toi on, koska samainen kohina alkaa kuulumaan silloinkin kun virran, maan ja herätteen ottaa toisesta autosta. kokeiltu kahdella eri kaikattimella, eli rikkonaisen kaiuttimen mahdollisuuskin on eliminoitu. Siksi tässä kyselinkin et onko kellään irto vahvaria hyllyssä, koska huoltoliikkeellä ei ollut (?) koettaa tällaista asiaa. Oliko tilanne sitten tämä vai ettei ollut halua autella asiassa - toivottavasti tilanne oli tosiaan ensiksi mainittu...
-
- -
- Viestit: 1136
- Liittynyt: 12.5.2004 23:20
nostetaas vähä vanhaa topikkia;
onko vika vieläkään selvenny vai oliko vahvistin paskana?
itse sain juuri risaan laitettua pioneerin navin kiinni ja dynamicsin 4 kanavaisen lankun kajareille, juurikin samat poppikset ovat olleen golffissa kiinni n.2kk sitten ja pelas mainiosti... nyt kun sain vehkeet kiinni niin sama vika; kajareista kuuluu suhteellisen kovaa kohinaa joka ei ole mitenkään liitännäinen mankan säätöihin, gainin säätöön tai auton käyntinopeuteen...
ja ei, en ole vielä tutkinut vikaa mutta vituttaa jo etukäteen sen verta että ajattelin vähä kysellä mistä lähden vikaa metsästämään, vahvistin tai soitin tuskin on hajonnut hyllyllä ollessaan mutta maavikaa tai rca- piuhat paskana lähdin veikkaamaan..
viikonloppuna tarkotus saada vika kuntoon mutta kuten jo sanoin; olis kiva tietää millä pasaatti sai oman vikansa kuntoon vai onko jo koko asia unohtunut mielestä? :)
onko vika vieläkään selvenny vai oliko vahvistin paskana?
itse sain juuri risaan laitettua pioneerin navin kiinni ja dynamicsin 4 kanavaisen lankun kajareille, juurikin samat poppikset ovat olleen golffissa kiinni n.2kk sitten ja pelas mainiosti... nyt kun sain vehkeet kiinni niin sama vika; kajareista kuuluu suhteellisen kovaa kohinaa joka ei ole mitenkään liitännäinen mankan säätöihin, gainin säätöön tai auton käyntinopeuteen...
ja ei, en ole vielä tutkinut vikaa mutta vituttaa jo etukäteen sen verta että ajattelin vähä kysellä mistä lähden vikaa metsästämään, vahvistin tai soitin tuskin on hajonnut hyllyllä ollessaan mutta maavikaa tai rca- piuhat paskana lähdin veikkaamaan..
viikonloppuna tarkotus saada vika kuntoon mutta kuten jo sanoin; olis kiva tietää millä pasaatti sai oman vikansa kuntoon vai onko jo koko asia unohtunut mielestä? :)
-
- -
- Viestit: 1136
- Liittynyt: 12.5.2004 23:20
Lainataapas topikkia. Ite hommasin just A7 vahvistimen ja inisee kierrosten mukaan ja äänet minimissä pientä napsunaa myös. Level on minimissään. Mankkana on kirottu pioneerin 88rs.
Virrat: samanlainen akku edessä ja takana, soittimen virrat takaalta (myös maa). Akkujen välissä sulakkeellinen jakoblokki josta maat ja virrat soitinjärjestelmään.
Rca:t kulkevat auton keskeltä ,on alla sekä päällä dynamattia. Kaikki virtapiuhat kulkevat kuskin puolta ja kajareiden piuhat kulkee apparin puolta.
Vinkuna loppuu mikäli irroittaa rca:t vahvistimesta, samoin naksuttelu. Maata olen kokeillut varapyöräkotelon kierteestä kierretangolla ja turvavyön pultin alta.
Enempää en keksi missä voisi olla vika. Paitsi maafolio, mutta en viittisi lähettää mankkaa 3viikoksi huoltoon :(
Olisiko kellään mitään vinkkiä?
Virrat: samanlainen akku edessä ja takana, soittimen virrat takaalta (myös maa). Akkujen välissä sulakkeellinen jakoblokki josta maat ja virrat soitinjärjestelmään.
Rca:t kulkevat auton keskeltä ,on alla sekä päällä dynamattia. Kaikki virtapiuhat kulkevat kuskin puolta ja kajareiden piuhat kulkee apparin puolta.
Vinkuna loppuu mikäli irroittaa rca:t vahvistimesta, samoin naksuttelu. Maata olen kokeillut varapyöräkotelon kierteestä kierretangolla ja turvavyön pultin alta.
Enempää en keksi missä voisi olla vika. Paitsi maafolio, mutta en viittisi lähettää mankkaa 3viikoksi huoltoon :(
Olisiko kellään mitään vinkkiä?
Takaalta jakoblokilta menee kaksi maata, toinen varapyöräkoteloon ja nyt toinen tosiaan turvavyön pultin alle. Lisäksi blokkiin on yhdistetty toinen samanlainen akku kuin keulalla. Molemmat hiottu pellille ja uusia 50qmm piuhoja. eli pitäisi olla kunnossa, samaiseen blokkiin on kerätty kaikki soittimen ja vahvistimen piuhat.
Mikäli edessä on huono maa niin vaikuttaako sekin ? Vaikka kaikki hifin piuhat menee taakse blokin kautta kunnon maahan? En nimittäin ole tarkastanut keulan maadoitusta (siis sitä joka on vakiona sielä)
Mikäli edessä on huono maa niin vaikuttaako sekin ? Vaikka kaikki hifin piuhat menee taakse blokin kautta kunnon maahan? En nimittäin ole tarkastanut keulan maadoitusta (siis sitä joka on vakiona sielä)
Paras tapa pitää tuo sulake ehjänä on huolehtia kunnollisesta maakontaktista. Ja johtotöitä tehdessä koko järjestelmästä virrat pois. Joko akun kenkä irti tai pelkät poppisten sulakkeet irti.
Ja uutta settiä kasatessa ensimmäinen vahvistimen käynnistys ilman rca- ja kaiutinpiuhoja.
Näillä eväillä sen pitäisi pysyä ehjänä.
Tuon pienemmän sulakkeen asennus tarkoittaa sitä, että rca-linjojen maat pitää katkaista ja väliin asentaa sulakkeet. Ja nimenomaan kaikkien lähtöjen, muuten vikatilanteessa se alkuperäinenkin rikkoutuu.
Alkuperäisen rikkoutuneen sulakkeen olen nähnyt "korjattavan" hyppylangalla, jossa on sulake välissä. Mielestäni turhaa kikkailua, koska ei se alkuperäisen sulakkeen vaihto mitään tähtitiedettä ole. Itsekin sellaisen olen vaihtanut. Vaatii pienet (työ)kalut, vakaata kättä ja tarkkaa silmää.
Edellyttää tietenkin sitä, että mitään muuta ei ole soittimesta ehtinyt rikkoutua.
Mikä tuo oli vanha soitin?
Ja uutta settiä kasatessa ensimmäinen vahvistimen käynnistys ilman rca- ja kaiutinpiuhoja.
Näillä eväillä sen pitäisi pysyä ehjänä.
Tuon pienemmän sulakkeen asennus tarkoittaa sitä, että rca-linjojen maat pitää katkaista ja väliin asentaa sulakkeet. Ja nimenomaan kaikkien lähtöjen, muuten vikatilanteessa se alkuperäinenkin rikkoutuu.
Alkuperäisen rikkoutuneen sulakkeen olen nähnyt "korjattavan" hyppylangalla, jossa on sulake välissä. Mielestäni turhaa kikkailua, koska ei se alkuperäisen sulakkeen vaihto mitään tähtitiedettä ole. Itsekin sellaisen olen vaihtanut. Vaatii pienet (työ)kalut, vakaata kättä ja tarkkaa silmää.
Edellyttää tietenkin sitä, että mitään muuta ei ole soittimesta ehtinyt rikkoutua.
Mikä tuo oli vanha soitin?
Palaa sivulle “Sisusta & Autohifi”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 18 vierailijaa