akkulaturi lohkolämmittimen jatkoksi....

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

hanski
-
Viestit: 1193
Liittynyt: 30.1.2004 22:31

akkulaturi lohkolämmittimen jatkoksi....

ViestiKirjoittaja hanski » 17.8.2006 19:26

talvi tulee taas aikanaan...ja autossa on virrankulutus melko suuri...valoja, webasto, ym sähkönsyöjiä...

niin ajattelin hommata lohkolämmittimen johtosarjaan sellaisen defan pienen akkulauturin...mutta onko sen lataustehosta oikeasti mitään hyötyä...? eikös sellaisten lataustehot kuitenkin ole aika pienet...?

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 17.8.2006 19:29

3 A näyttäs olevan. Kyllähän silä jo jotain tekee.

hanski
-
Viestit: 1193
Liittynyt: 30.1.2004 22:31

ViestiKirjoittaja hanski » 17.8.2006 19:30


Loirottaja
-
Viestit: 29
Liittynyt: 10.7.2006 20:47

ViestiKirjoittaja Loirottaja » 17.8.2006 21:40

siis 3A lataa tunnissa, ko? kö?

Tietysti tyhjää parempi, mutta onko auto tolpassa enempää kuin noin 2h/vrk.. eli lataus mikä on saatu akkuun ni on 6 Ah. Kerrostalon pihassa tarkottaisi sitä että käyt 2h välein vääntämässä kelloa lissää.

Saattaa olla että en asiasta mitään tiedä mutta, olenhan myös olutta ottanut :/

turbo
-
Viestit: 254
Liittynyt: 23.7.2003 16:54
Viesti:

ViestiKirjoittaja turbo » 18.8.2006 17:01

Heittää sieltä tolpasta sen kellon menemään ja pistää tuon laturin jatkoksi defan oman kellon Tuo laturihan sisältää releen jota kello ohjaa eli kytkee lämmittimet päälle haluttuun aikaan.

manni_n
-
Viestit: 139
Liittynyt: 16.4.2005 18:37

ViestiKirjoittaja manni_n » 18.8.2006 17:24

Mulla on tommonen systeemi ja hyvin se on pelannu.

Sähköputkimies
-
Viestit: 50
Liittynyt: 31.1.2006 21:41

ViestiKirjoittaja Sähköputkimies » 18.8.2006 17:27

Minä pistin Eberin kaveriksi C-tek automaattilaturin vänkärin jalkatilaan ja töpseli sisätilan pistokkeeseen. Laturilta johdot akulle. (sulake akun päässä)
Lohkolämmittimen haara irti. Helppo, halpa ja ennen kaikkea paras laturi Optimalle.

Seuvaavaksi ohitin tolpastani kellon. Kateellinen naapurikaan ei sitä tiedä kun kello on paikoillaan...

Nyt lataa aina kun pistän vaan johdon paikoilleen. Tosin harvoin tulee tarve ladata vaikka ajan lyhyttä työmatkaa (6km) koska Optima tuntuu ottavan virtaa vastaan nopeasti.
Viimeksi muokannut Sähköputkimies, 3.11.2006 18:49. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

hanski
-
Viestit: 1193
Liittynyt: 30.1.2004 22:31

ViestiKirjoittaja hanski » 26.9.2006 11:08

defaa on sekä 3A että 10A laturilla...otin sitten sen isomman, niin pitäs sähköpuolen olla kunnossa talvellakin...

Tommi.
-
Viestit: 185
Liittynyt: 12.8.2003 17:02

ViestiKirjoittaja Tommi. » 26.9.2006 12:02

paljoko kustanti..?

hanski
-
Viestit: 1193
Liittynyt: 30.1.2004 22:31

ViestiKirjoittaja hanski » 26.9.2006 17:52

190e. et melkein ilmanen oli...heh....

wb
-
Viestit: 174
Liittynyt: 27.7.2003 10:46

ViestiKirjoittaja wb » 26.9.2006 23:33

Tosin se kylmä akku ei sitä paria A:ta enempää ota virtaa vastaan.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 26.9.2006 23:40

Ottaahan se niin paljon kun sille laitetaan.

toniha
-
Viestit: 1385
Liittynyt: 25.7.2003 15:05

ViestiKirjoittaja toniha » 27.9.2006 7:34

Kyllä se enemmän kuin pari amppeeria ottaa, mutta ei niin paljoa kun on tarjolla... Siis pakkasessa.

lukkari
-
Viestit: 5982
Liittynyt: 25.3.2004 18:20
Viesti:

ViestiKirjoittaja lukkari » 27.9.2006 8:57

Hurjissa hinnoissa nuo autoon tarkoitetut valovirtavermeet, kun ottaa huomioon, että on kuitenkin kyse virtalähteestä, joka antaa muutaman ampeerin virran. Toki, onhan noiden kestettävä kosteutta, liitosten on oltava tiiviita ja kai niissä on jotain älykästä elektroniikkaakin.
Kotikäyttöön vastaavantehoisen kiinalaisvalmisteisen laturin saattaa saada 5-10 eurolla, mutta eipä noille juuri mitään vaatimuksia olekaan.

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 27.9.2006 12:40

Kyllä se enemmän kuin pari amppeeria ottaa, mutta ei niin paljoa kun on tarjolla... Siis pakkasessa.
Siis se, paljonko sinne akkuun uppoaa virtaa on riippuvainen latausjännitteestä. Mitä isompi jännite, sitä enemmän sinne akkuun uppoaa virtaa. Tässä siis puhutaan nyt todella suhteellisesta käsitteestä eikä asiaa voi ihan noin ilmaista.

jsahlman
-
Viestit: 832
Liittynyt: 23.7.2003 15:55
Viesti:

ViestiKirjoittaja jsahlman » 27.9.2006 13:32

Penee lohkolämmitimen jatkoksi EHS systeemin ja akkulaturin niin saa auto olla aina roikassa. On aina valmis ajoon ja akkukin täynnä.

lukkari
-
Viestit: 5982
Liittynyt: 25.3.2004 18:20
Viesti:

ViestiKirjoittaja lukkari » 27.9.2006 13:54

Tuollainen on ollut käytössäni jonkun talven.

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 27.9.2006 14:03

Tuollainen Sähköputkimiehen mainitsema CTek lienee akun latauksen kannalta kaikkein järkevin vaihtoehto. Esimerkiksi CTek 3600 maksaa vajaat 60e ja laturin voi asentaa kiinteästi autoon. Lisäksi kyseinen vehje osaa itse ladata akkua tarpeen mukaan ja siirtyä ylläpitolataukseen kun akku on täynnä.

Ilmeisesti esimerkiksi tuossa Defan omassa laturissa ei ole mitään automatiikkaa?

Edit: Eri asia on, saako lohkolämppärin johdosta virtaa laturille laillisesti ja turvallisesti mistään muualta kuin sisäpistorasiasta. Noihin sarjoihin ei liene olemassa mitään virran ulosottoon tarkoitettuja haaroituskappaleita.

kilpijoki
-
Viestit: 4035
Liittynyt: 16.9.2003 12:03

ViestiKirjoittaja kilpijoki » 27.9.2006 14:14

Mikään ei varmaan estä laittamasta sisätilan pistorasiaa konehuoneeseen? Onhan siinä panssaroitu johto ja luultavasti IP luokkaakin riittävästi.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 27.9.2006 15:47

Ottakaa huomioon että itse laturi voi olla auton sisätilassa ja vetää sieltä johdot akulle latausta varten jos ei suoraan sulakerasian takaa tai tupakansytyttimestä kehtaa ladata..

mla
-
Viestit: 617
Liittynyt: 7.12.2003 21:23

ViestiKirjoittaja mla » 27.9.2006 16:03

SS: Defan laturi osaa kyllä lopettaa latauksen kun akku on täynnä ja siirtyä ylläpitoon - vai mitä tarkotit? Näin ainakin sen asentaja minulle väitti, eli pidän vain talven ajan jatkuvasti autoa 'töpselissä' niin akku pysyy latingissa.

*Patu*
-
Viestit: 385
Liittynyt: 22.8.2006 7:35

ViestiKirjoittaja *Patu* » 27.9.2006 16:30

Kilpijoki kirjoitti: "Mikään ei varmaan estä laittamasta sisätilan pistorasiaa konehuoneeseen? Onhan siinä panssaroitu johto ja luultavasti IP luokkaakin riittävästi."

En usko että IP-luokka on tarpeeksi suuri, sehän on täysin avoin pistorasia jonka IP luokka on max. jotain 30 (eli suojattu yli 2,5.mm kiinteitä kappaleita vastaan ja kosteussuojaamaton) kun konehuoneessa pitäs olla vähintään IP 52 (Suojattu pölyltä ja 15.asteen kulmassa tippuvaa vettä vastaan)
Viimeksi muokannut *Patu*, 27.9.2006 20:33. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

kilpijoki
-
Viestit: 4035
Liittynyt: 16.9.2003 12:03

ViestiKirjoittaja kilpijoki » 27.9.2006 17:43

kirjoitinkin luultavasti, defan sivuilta ei asiaan vahvistusta löytynyt.

*Patu*
-
Viestit: 385
Liittynyt: 22.8.2006 7:35

ViestiKirjoittaja *Patu* » 27.9.2006 20:35

Joo, sori.

Voi olla myös että tuolla pistorasialla ei ole IP-luokitusta lainkaan, koska on ajateltu että se asennetaan aina auton sisäpuolelle.

toniha
-
Viestit: 1385
Liittynyt: 25.7.2003 15:05

ViestiKirjoittaja toniha » 27.9.2006 22:03

Siis se, paljonko sinne akkuun uppoaa virtaa on riippuvainen latausjännitteestä. Mitä isompi jännite, sitä enemmän sinne akkuun uppoaa virtaa. Tässä siis puhutaan nyt todella suhteellisesta käsitteestä eikä asiaa voi ihan noin ilmaista.

Juu latausjännitettä nostamalla mahdollistetaan suurempi latausvirta, mutta ei sitä akkua voi pakottaa ottamaan virtaa vastaan. Defan 10A laturi nostaa napajännitteen maksimissaan 15.5V saadakseen mahdollisimman paljon energiaa sisään. Ja molemmat defan nykyiset laturimallit omaavat latausautomatiikat
Perus lyijyakku on kaukana ideaalisesta ja pakkasessa se ei ota virtaa vastaan samalla lailla kuin lämpimässä. Muutenhan nykyautojen 90-150A latureilla ei kauaa akku täyttäisi?
Optima rullakennoakku ottaa pakkasessa paremmin virtaa vastaan ja niitä käytetäänkin esim polttoainelämmittimien kanssa ajoajan ollessa lyhyt verrattuna lämmitysaikaan.
-20asteen pakkasessa voi kapasiteetistakin olla tarjolla enää viidesosa nimellisestä "täydessä" akussa.



edit: siistimistä ja poistettu korotetulla äänellä mölisemistä...
Viimeksi muokannut toniha, 27.9.2006 22:15. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 27.9.2006 22:06

Kyllä se on huutamattakin selvä että lämpimässä akku ottaa suuremman virran kun kylmässä jos jännite pidetään samana.

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 27.9.2006 22:38

Perus lyijyakku on kaukana ideaalisesta ja pakkasessa se ei ota virtaa vastaan samalla lailla kuin lämpimässä.
Jep, noinhan se noin menee. Pointtini olikin lähinnä se, että kylmän akun ottama virta on pitkälti kiinni siitä, miten sitä akkua ladataan. Älykäs laturi osaa nostaa jännitettä tarvittaessa.

Voi olla myös että tuolla pistorasialla ei ole IP-luokitusta lainkaan, koska on ajateltu että se asennetaan aina auton sisäpuolelle.
Kyllähän sillä joku luokitus täytyy olla, kosketussuojaus vähintäänkin :)

Edit: Jottei ihan eksyttäisi aiheesta, niin sen latausvirran ottamisessa sisäpistokkeesta on taas se ongelma, että tarvitaan haaroitin jotta sisälämppärin saisi samaan aikaan siihen pistorasiaan. Se taas ei vaikuta pidemmän päälle kovin järkevält

Toki Webaston kanssa sitä sisälämppäriä ei tarvita, mutta jos haluaisi asentaa akkulaturin autoon josta eberi/webasto puuttuu.

lukkari
-
Viestit: 5982
Liittynyt: 25.3.2004 18:20
Viesti:

ViestiKirjoittaja lukkari » 28.9.2006 9:46

Onko jotain estettä asentaa tällaista haaroitinta sisälle tulevan kaapelin päähän ja siitä haaroittaa sisätilapistorasialle ja akkulaturille?

Jos olen oikein käsittänyt kiinteän akkulaturin tehtävänä on vain "herättää" akku käynnistystä varten. Yleensäkin, kylmän auton ensi startti ei ole niin ripeä kuin välittömästi seuraava.

kilpijoki
-
Viestit: 4035
Liittynyt: 16.9.2003 12:03

ViestiKirjoittaja kilpijoki » 28.9.2006 9:53

^ Eikös se noin tule normaalistikin?

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 28.9.2006 12:45

Onko jotain estettä asentaa tällaista haaroitinta sisälle tulevan kaapelin päähän ja siitä haaroittaa sisätilapistorasialle ja akkulaturille?
Ei. Omassa kysymyksessäni tarkoitin lähinnä sitä, miten esimerkiksi tuollainen CTek kytketään tuollaisen liittimen perään siististi niin, että sisäpistorasia jää vapaaksi. Vai täytyykö moisessa tilanteessa asentaa 2 pistorasiaa? :)

lukkari
-
Viestit: 5982
Liittynyt: 25.3.2004 18:20
Viesti:

ViestiKirjoittaja lukkari » 28.9.2006 13:23

Aivan, tuo CTek onkin ihan normaaliin pistorasiaan kytkettävä malli. Kuvittelin autokäyttöön soveltuvan laturin olevan tuota mallia, jossa on samanlaiset liittimet kuin lohkolämppärissä.
Toisen pistorasian asentaminen sisätilaan voisi olla ratkaisu, mutta tarvitaan haaroitin+puolen metrin kaapeli+rasia ja nuo hyväksytyt asennuspalikat eivät ole ihan halpoja.
Hyväksymättömien asennus- tai lämmitystarvikkeiden käyttöhän autossa aiheuttaa palovaaran ja riskin toteutuessa vakuutusyhtiö pesee kerkeästi kätensä.

cool blue
-
Viestit: 1015
Liittynyt: 27.7.2003 20:45

ViestiKirjoittaja cool blue » 29.9.2006 16:47

Onkos noissa latureissa automatiikkaa, jos käynnistää auton vaikka se olisi piuhan päässä. Normaali laturihan käräyttää sulakkeen, jos käynnistää samalla?

Sähköputkimies
-
Viestit: 50
Liittynyt: 31.1.2006 21:41

ViestiKirjoittaja Sähköputkimies » 30.9.2006 21:13

Ei tuo mulla ole käräyttänyt mitään vaikka on tullut startattuakin auto ennen kuin irroitin liekasta.

Näin sähköasentajana suosittelen laittamaan mieluummin toisen pistorasian kuin että modaillaan laturin johtoon Defan liitintä jne. Rasia on tosiaankin tarkoitettu vain sisätilaan asennettavaksi.

Muistakaa pojat että purkaamoilta saa vähän käytettyjä johtoja ja haaroittimia pilkkahintaan.

Hesma
-
Viestit: 13
Liittynyt: 25.3.2004 22:50
Viesti:

ViestiKirjoittaja Hesma » 12.11.2006 13:35

Sähköputkimies: Miten toteutit tuon kellon ohittamisen. Itellä olisi sama mielessä.

Sähköputkimies
-
Viestit: 50
Liittynyt: 31.1.2006 21:41

ViestiKirjoittaja Sähköputkimies » 13.11.2006 22:31

Ihan normaalisti eli kelloon tuleva vaihe ja lähtevä vaihe yhteen jompaan kumpaan liittimeen.

Toinen vaihtoehto on irroittaa kellolta nolla jolloin se pysähtyy.

Dr.Pioneer
-
Viestit: 82
Liittynyt: 19.12.2004 18:01

ViestiKirjoittaja Dr.Pioneer » 14.11.2006 11:13

Vielä tuosta akun latauksesta kylmällä ilmalla. Tekniikanmaailmahan testasi nuo akut pari lehteä sitten. Lämpötila -20c latausjännite 14,4v paras akku otti 1,18Ah ja huonoin 0,68Ah, joten ainakin pakkasilla tuo 3A laturi riittää hyppien keikkuen.

Jepjep ja kun lukisi loppuun asti nuo jutut niin olisi viisampi, eli latausta suoritettiin 10min ajan josta laskivat energiamäärän. Joten paras akku latautuu 7Ah ja huonoin 4Ah. Joten se 3A laturi ei riitä :)
Viimeksi muokannut Dr.Pioneer, 14.11.2006 18:46. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 14.11.2006 11:32

paras akku otti 1,18Ah ja huonoin 0,68Ah,
Missä ajassa? Vai oliko kuitenkin kyse amppeereista (A)?

Petri R.
-
Viestit: 2532
Liittynyt: 23.7.2003 14:19

ViestiKirjoittaja Petri R. » 4.1.2009 22:01

Vanha topic, mutta mulle ajankohtainen.

Koska taloyhtiössä ei toistaiseksi ole lämmityspaikkaa enää kuin meidän toiselle autolle, ajattelin hankkia Volvoon (bensa) Webaston tai Eberspächerin. Sitä myötä asennan myös kiinteän akkulaturin joka lataisi akkua vaikka ~9h päivässä eli työpäivän ajan. Tuommonen pieni CTEK on suunnitelmissa.

Oliskos tämmöinen asennus hyvä, että laittais sisäpistokkeeseen haaroittimen:
Kuva
...johon laittais sitten toiseen pistokkeeseen CTEKin ja toiseen sisätilalämppärin?

En tiedä minkälainen mötikkä tuo CTEK on käytännössä, mutta jos sen sais vaikka piilotettua jonnekin esim. kojelaudan sisään tai hansikaslokeroon ja vetäis siltä johdot akulle. Käsittääkseni tästä on jokin sellainenkin malli, jossa ei ole erikseen nappuloita vaan laite toimii aina kun virtaa tulee?

Jakke78
-
Viestit: 477
Liittynyt: 26.8.2003 9:36

ViestiKirjoittaja Jakke78 » 5.1.2009 8:15

Ctekistä löytyy netin kautta juttuja vaikka kuinka paljon. Tässä linkki valmistajan sivulle: http://www.ctek.com/FI/Multi-XS-3600.aspx?p=technical

Janne77
-
Viestit: 54
Liittynyt: 22.1.2008 22:05

ViestiKirjoittaja Janne77 » 5.1.2009 11:08

Mulla on itellä tuo defa latur, tosin se on tuo defan toinen malli, haarotuksella ja hyvin pelaa. Asennus oli vaan työläs koska se ei mahtunu muuten ku etupuskurin taakse.

Ainakin minun kokeilemat lataukset on ollu toimivia. Kun tuota eberiä joskus pitää pitempään päällä niin eipä tarvi jännittää että onkohan se akku tyhjä.

Petri R.
-
Viestit: 2532
Liittynyt: 23.7.2003 14:19

ViestiKirjoittaja Petri R. » 5.1.2009 14:32

Volvoissa on semmonen kuriositeetti, että ensiasennuksena näissä on Brakonin lohkikset ja johdot sun muut, ja siten Defan laturit, haarottimet ym. ei käy eikä myöskään Calix. Kun puskurissa oleva pistoke hajosi ja tiedustelin uuden pistokkeen + siinä kiinteästi olevan panssarijohdon hintaa merkkiliikkeestä (muualta ei saa), niin sillä hinnalla olis saanu mistä tahansa muusta liikkeestä esim. Defan koko satsin vastuksineen kaikkineen, asennettuna. Noh, romikselta löytyi sitten kympillä...

Ostin tänään tuon CTEK Multi XS 3600:n ja ajattelin kytkeä sen tuossa esittelemälläni tavalla.

Klonksvaagen
-
Viestit: 1158
Liittynyt: 1.4.2007 19:09

ViestiKirjoittaja Klonksvaagen » 5.1.2009 14:54

Jos sytkäriin tulee jatkuva virta, voi ladata sitäkin kautta, eikä tarvitse vedellä johtoja akulle.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 5.1.2009 17:02

Jos noita haarotatte kuivan tilan laitteilla niin kannattaa sitten muistaa ottaa vakuutusehdot huomioon.

Petri R.
-
Viestit: 2532
Liittynyt: 23.7.2003 14:19

ViestiKirjoittaja Petri R. » 5.1.2009 18:27

^Tarkoittanet näitä konehuoneen puolelle tulevia pistokkeita? Mullehan tulee haaroitin pistokkeeseen joka on vänkärin jalkatilassa.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 5.1.2009 19:08

Tarkoitan kaikkia laitteita. Autoa ei vakuutusteknisesti käsitellä kuivana tilana vaan sinne vaaditaan samat suojaukset kun ulkokäytössä.

Korjatkaa jos olen väärässä.

Petri R.
-
Viestit: 2532
Liittynyt: 23.7.2003 14:19

ViestiKirjoittaja Petri R. » 5.1.2009 19:19

Nuita haarottimia on onneksi ulkokäyttöön soveltuviakin, hinta vaan on n. kymmenkertainen. Tässä tapauksessa se ei onneksi tarkoita kuin noin 18 euron nousua investoinnissa ;)

Simeoni
-
Viestit: 536
Liittynyt: 26.10.2008 7:11

ViestiKirjoittaja Simeoni » 5.1.2009 19:59

Jos sytkäriin tulee jatkuva virta, voi ladata sitäkin kautta, eikä tarvitse vedellä johtoja akulle.

Tuossa kesällä työkaverin kanssa tuumailtiin kampanjaa vastaavanlaiselle laitteelle.
"Olis se aika kätevää kun jos autosta on tyhjentynyt akku ja sitten akkulaturilla voidaan ladata tupakinsytytinliitäntää käyttäen akku täyteen."

Una
-
Viestit: 992
Liittynyt: 15.2.2004 16:58

ViestiKirjoittaja Una » 5.1.2009 20:32

Näppäräähän tuo olisi mutta mitään pikalatausta on turha suunnitella, tuollaisen laitteen lataustehon kun on syytä olla alle 10 tai 15 ampeeria kumpi ikinä tupakansytyttimen sulakkeen koko.

Sähköputkimies
-
Viestit: 50
Liittynyt: 31.1.2006 21:41

ViestiKirjoittaja Sähköputkimies » 7.1.2009 20:15

Muistaakseni jossakin (laissa) oli maininta että sisälämppäri rasiaan saa liittää vaan yhden laitteen. Piru kun en muista missä. Vakuutusyhtiön lakimies löytää sen kyllä.

Tuollaiset maadoittamattomat haaroittimet on laittomia nykyään.
Miksi monen kilowatin lämppärin lisäksi pitäisi olla vielä rupunen sähkölämmitin?

Ctekin laitoin taas paikolleen kun tuli pakkaset, muuten ole sitä tarvinnut.
Viime talvi meni täysin ilman.

Eberi pyörii usein ja pitkään.

Murre
-
Viestit: 1761
Liittynyt: 23.7.2003 10:31

ViestiKirjoittaja Murre » 7.1.2009 20:34

Tuota 10A Defa:n laturia olen suunnitellut A4:seen, kun polttoainekäyttöinen lisälämmitinkin on tulossa.
Defa olisi plug and play, eikä tulisi vakuutusasiamiehen kanssa ongelmia, jos vahinko tapahtuu!

Kuulemma tuo 3A on kahden tupakkiaskin kokoinen ja 10A on taas sitten kaksinkertainen 3A:han verrattuna. Huomenna pitäisi mennä hypistelemään varaosamyyjän luo ;)

Sähköputkimies
-
Viestit: 50
Liittynyt: 31.1.2006 21:41

ViestiKirjoittaja Sähköputkimies » 7.1.2009 20:43

Lueppa tuo minun vuosia vanha c-tec versio.
Täysin laillinen. Ja kyllä minulla on lupa tehdä jopa oikeita sähkötöitä...

Ps. On erittäin mukava latailla vaikka moottoripyörän akkua samalla laitteella.

Janne77
-
Viestit: 54
Liittynyt: 22.1.2008 22:05

ViestiKirjoittaja Janne77 » 7.1.2009 20:58

Mulla on tuo murren 10a defa.

Sitte tuohon vakuutushommeliin. On nuista tapauksia joissa vakuutus ei korvaa vahingon määrää tai alentavasti ainakin ( vähän niinku ajat autolla liikenneonnettomuuden kännissä), Kannattaako säästää muutama kymppi ja sitte huonossa tuurissa tapella sen c-tekin takia korvauksista.

Kun ne ei kuitenkaan ole tehty autoon kiinteiksi.

Sähköputkimies
-
Viestit: 50
Liittynyt: 31.1.2006 21:41

ViestiKirjoittaja Sähköputkimies » 7.1.2009 21:40

Tapella mistä? Laillinen kun on. Ja IP-luokka riittää ulkokäyttöönkin.
Ja onhan C-tek laturina paras sekä ainoa laturi jota jopa Optima on suositellut.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 7.1.2009 21:58

Ei kai sitä laki kiellä vaan vakuutusehdot että pitää käyttää soveltuvia laitteita ja kiinteästi asennettu irrallaan käytettäväksi tarkoitettu laite voi olla vakuutusehtojen mukaan korvauksen alennusperuste.

mla
-
Viestit: 617
Liittynyt: 7.12.2003 21:23

ViestiKirjoittaja mla » 8.1.2009 7:23

Missä sanotaan, että tuo C-Tek on irrallaan käytettäväksi tarkoitettu? Siinä on akkukengät jolla sen voi asentaa kiinteästi akkuun ja ruuveille paikat rungossa joilla se ruuvataan kiinteästi paikalleen.
Ainoa fyysinen ero Defan 3A laturiin on, ettei C-Tekissä ole irroitettavaa virtajohtoa.

Murre
-
Viestit: 1761
Liittynyt: 23.7.2003 10:31

ViestiKirjoittaja Murre » 8.1.2009 7:31

Ja kyllä minulla on lupa tehdä jopa oikeita sähkötöitä...

Sama vika ;)

Mutta kyllä tuo c-tek olisi myös yksi vaihtoehto..
Ainoana vaan on se, ettei olisi kiinnostusta alkaa vetämään sisäpistoketta auton hyttiin.
Mutta kun kerran tuon lisälämmittimen itse asentaa, niin samallahan sekin menisi..

Vaihtoehtoina olisi sitten C-Tek:llä CTEK Multi XS 3600 ja 7000. Toki C-Tek kyllä on monipuolisempi, jos haluaa myöhemmin ladata vaikka esim juuri mopoa!

Petri R.
-
Viestit: 2532
Liittynyt: 23.7.2003 14:19

ViestiKirjoittaja Petri R. » 9.1.2009 15:37

Tuollaiset maadoittamattomat haaroittimet on laittomia nykyään.
Miksi monen kilowatin lämppärin lisäksi pitäisi olla vielä rupunen sähkölämmitin?

Ostamani haaroitin on kuvasta poiketen maadoitettu.
En ole vielä koskaan omistanut webastolla tai vastaavalla varustettua autoa, joten en tiedä tuosta erillisen sisätilalämmittimen tarpeellisuudesta, todennäköisesti kuitenkin turha? Rupuisuuskohtaa en ymmärtänyt :D

Laturille löytyi hyvä paikka keskikonsolin sisältä (vain yhden ruuvin takana), ja kaikki johdotkin kulkee piilossa aina akulle / sisäpistokkeelle asti. Alkuviikosta webaston asennutus.

edit: Aika moni webastollinen näyttää töissä pitävän autoa roikassa sisätilalämmittimen kanssa. Tavallaan kun se jatkuva roikassa pitäminen työpäivän ajan on "ilmaista", ja jos joutuu vaikka jäämään yllättäen ylitöihin niin auto on silti lämmin. Webastoa tuskin kukaan säätää tuntikausiksi päälle?

Sähköputkimies
-
Viestit: 50
Liittynyt: 31.1.2006 21:41

ViestiKirjoittaja Sähköputkimies » 9.1.2009 18:12

En ole vielä koskaan omistanut webastolla tai vastaavalla varustettua autoa, joten en tiedä tuosta erillisen sisätilalämmittimen tarpeellisuudesta, todennäköisesti kuitenkin turha? Rupuisuuskohtaa en ymmärtänyt :D


Kohta ymmärrät.
Sähköhärveleihin ei ole enää paluuta...

mla
-
Viestit: 617
Liittynyt: 7.12.2003 21:23

ViestiKirjoittaja mla » 9.1.2009 19:06

Tavallaan kun se jatkuva roikassa pitäminen työpäivän ajan on "ilmaista", ja jos joutuu vaikka jäämään yllättäen ylitöihin niin auto on silti lämmin. Webastoa tuskin kukaan säätää tuntikausiksi päälle?


Sen vuoksi on kaukosäädin jolla Webasto laitetaan lämpiämään sopivaan aikaan - kuka niitä nyt ajastaa jaksaisi :)

Petri R.
-
Viestit: 2532
Liittynyt: 23.7.2003 14:19

ViestiKirjoittaja Petri R. » 9.1.2009 19:36

Sen vuoksi on kaukosäädin jolla Webasto laitetaan lämpiämään sopivaan aikaan - kuka niitä nyt ajastaa jaksaisi :)

Aivan, mutta koska olen töissä 500 metriä maan alla niin sekään ei auta.

kozel
-
Viestit: 1021
Liittynyt: 11.7.2005 14:09

ViestiKirjoittaja kozel » 9.1.2009 20:54

Noihin on saatavissa myös prosessori-ohjattuja latureita jotka ovat vähän kuin nuo C-tek:t
Ovat tosin metallikuorella ja niissä on sellasetkin mallit saatavissa missä on suoraan DEFA/CALIX johtosarjaan sopivat liitännät. Sitten vaan toiset johdot akkuun. Ei tartte mitään pistorasioita alkaa asentelemaan. Latausteho oli jotain 17A ja prosessori sit valvoo ettei ylilataa.
Viimeksi muokannut kozel, 12.1.2009 9:41. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 9.1.2009 20:57

Siis Webaston omia vai jonkun kolmannen osapuolen?

kozel
-
Viestit: 1021
Liittynyt: 11.7.2005 14:09

ViestiKirjoittaja kozel » 9.1.2009 21:20

Olikohan muistaakseni leabin tekemiä. Nuo DEFA/CALIX-liitännä olevat o vähän kalliimpia vrt tuohon suko(pistorasia) malliin. Töissähän tuossa espoon puolella noita kaupan on mutta en nyt hintaa muista kun tässä tovi tultu lomalla oltua..

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 9.1.2009 21:24

Kuva

Tuo voisikin olla mielenkiintoinen...

kozel
-
Viestit: 1021
Liittynyt: 11.7.2005 14:09

ViestiKirjoittaja kozel » 9.1.2009 21:31

Privalla voi pistää viestiä jos joku on kiinnostunut niin ilmottelen hintaa mahdollisesti jo huomenna. Kannattaa ilmottaa sitten haluaako Defa,calix vai ihan pistorasia version ihan normaaliin akkujen lataamiseen.

Sähköputkimies
-
Viestit: 50
Liittynyt: 31.1.2006 21:41

ViestiKirjoittaja Sähköputkimies » 9.1.2009 23:33

No nyt näyttää jo järkevämmälle, mikäli hintakin on sitä.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 10.1.2009 4:27

Saattaa olla vähän epäkohteliasta, mutta saisko yleiseen tietoon vaikka ohjehinnan?

kozel
-
Viestit: 1021
Liittynyt: 11.7.2005 14:09

ViestiKirjoittaja kozel » 12.1.2009 9:44

OVH Hinnat noille Leabin latureille on:
-Suko 230,-
-Defa 260,-
-Calix 270,-

Lohkolämmittimelle on mahd. pistää myös termostaatti joka katkasee lohkolämmittimen kun konehuone on +5c niin ei turhaan hehkuta konetta jos haluaa enemmänkin latailla akkua.
Ja max latausteho näissä on 17A. Defa/Calix liittimet on ihan OEM-Tavaraa joten ne kyllä sopii paikalleen kuten muutkin Defa/Calix tuotteet. Espoo/Juvanmalmilta löytyvät


Tietty pidätän oikeuden muuttaa noita hintoja jos tuppaa meidän hankintahinnat nousemaan.

Sensuuri sallittakoon jos tämä menee ylläpitäjien mielestä liikaa mainoksen puolelle.

AhdettuSiitin
-
Viestit: 357
Liittynyt: 27.5.2006 18:13

ViestiKirjoittaja AhdettuSiitin » 9.1.2010 21:35

käytössä tommoinen 3600 ctek multi, onko siitä mitään haittaa jos latauksen aikana starttaa? tänään kokeilin niin ei kyllä päästänyt savuja pihalle eikä sulake mennyt tuosta sikarinsytyttimestä.
sais vähä enemmän virtasta startti täten.
ctek on kytketty sisäpistokkeeseen ja siitä piuha sikarinsytyttimeen.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 10.1.2010 9:59

Nettisivujen mukaan oikosulkusuojattu ja virranantokyky 3,6 A. Tästä päätellen ei haittaa muttei oikein hyötyäkään.

Asroc
-
Viestit: 69
Liittynyt: 18.7.2005 12:53

ViestiKirjoittaja Asroc » 13.1.2010 22:20

Sitten yksi tuollainen näkökulma, että halpoja kopioita kannattaa välttää. CTEK on siitä fiksu värkki, että toisiopuolen (12V puolen) ollessa kytkettynä, se pysyy aina päällä, eikä nollaa asetuksiaan, siis siirry stand-by asentoon, vaikka 230V puolen irrottaa. Esim. eräät B:llä alkavat samalta näyttävät, mutta vähän halvemmat ystävällisesti sammuttavat itsensä kun ensiöpuolen (eli 230V) kytkee irti ja siirtyvät uudelleen käynnistyksessä stand-by tilaan, eli jos laturi on asennettu jonnekin auton uumeniin, ei auta muu kuin kaivaa laturi esiin ja painaa nappia. Joka kerran.

Nimimerkki yksi ylimääräinen B löytyisi hyllystä. Ja CTEK autosta.


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 15 vierailijaa