Subiboksi golf 3 varianttiin
Valvoja: ffp jäsenet
Subiboksi golf 3 varianttiin
Tarkoitus olisi laittaa 10" subi farmariin ja näin kuvan jossa elementti oli laitettu takaluukun vasempaan reunaan laatikkoon joka oli tehty alkuperäisen sivuverhoilun mukaan.Toimiiko tällainen asennus ja tekeekö kukaan tuollaista laatikkoa tilauksesta?
-
- -
- Viestit: 1542
- Liittynyt: 15.10.2005 11:12
Noniin jonkunlainen linnunpönttö on aikaiseksi saatu, materiaali 18mm + 8mm vaneri ja TIEDÄN TIEDÄN liian ohutta mutta tuota sattui löytymään ja tämähän on vasta testiprojekti, lasikuidutus hylättiin koska siitä ei itsellä ole minkäänlaista kokemusta eikä asiasta kiinnostuneita kavereita auttamaan ilmaantunut. Tuossa muutama kuva ennen maalausta, verhoilu myöhemmin jos homma toimii eikä tarvitse naapurin koivuun sitoa.
http://s7.photobucket.com/albums/y275/a ... h=imgAnch2
http://s7.photobucket.com/albums/y275/a ... h=imgAnch1
http://s7.photobucket.com/albums/y275/a ... h=imgAnch2
http://s7.photobucket.com/albums/y275/a ... h=imgAnch1
Ei tullu vielä laskettua, mutta ei tuossa ole kuin noin 20-25L koska tuo isompi osa on vaan noin 10cm syvä että varapyöräkotelon kansi mahtuu aukeamaan ja sen takia ei kovin korkea elementti sovi. Tuo takaosan laatikko on tehty niillä mitoilla joka se alkuperäinen "työkalulaatikko" farmarissa on eli vielä kiinnikkeet pitäis tehdä niin että mitään ylimääräisiä reikiä ei näkyville porata.
Pönttö on pohjamaalattu ja laskimpa tuota tilavuuttakin ja takaosa olis noin 5.8L ja isompi etuosa noin 16.6L eli kokonaistilavuus noin 22L eli ihan sopiva 10" elementille, hommaa vaikeuttaa kuitenkin se että elementti ei saa olla kovin korkea asennus syvyydeltään koska muuten osuu tuohon yläosan takaseinään, max 9cm on asennus syvyys ja peerless jota suunnittelin vaatii 13cm. Legacy joka nyt ensin olisi tarkoitus laittaa sopii just. No katsotaan mitä tulee, vielä pitäisi tehdä kiinnikkeet ja asentaa autoon ennen lopullista verhoilua.
Itse tekisin laatikon ehdottomasti vesivanerista, kestäisi kosteutta. MDF imee kosteutta kuin sieni, ellei sitä käsittele huolella.
Kylkikotelot tahtovat talvella hikoilla aikalailla. Varsinkin, jos käyttää sisätilanlämmitintä. Aikanaan lämmitin cabrioletia talvisin ahkerasti, kun lämmitys sisältyi vuokraan.
Kuinka ollakaan, takalokarin kaaret olivat nopeasti vaihtokunnossa. Eikä mikään ihme: kun katsoi, miten vesi suorastaan valui sisäpeltiä myöten auton ollessa roikan päässä.
En olisi niin huolissani seinämävahvuudesta, koteloa pitääkin tukea sisältä useasta kohtaa.
Kylkikotelot tahtovat talvella hikoilla aikalailla. Varsinkin, jos käyttää sisätilanlämmitintä. Aikanaan lämmitin cabrioletia talvisin ahkerasti, kun lämmitys sisältyi vuokraan.
Kuinka ollakaan, takalokarin kaaret olivat nopeasti vaihtokunnossa. Eikä mikään ihme: kun katsoi, miten vesi suorastaan valui sisäpeltiä myöten auton ollessa roikan päässä.
En olisi niin huolissani seinämävahvuudesta, koteloa pitääkin tukea sisältä useasta kohtaa.
Vesivanerissa on kuulemma hifistien mukaan se huono puoli että kumistaa ääniaaltoja tai jotain koska se levyn pinta on niin kova, mdf-levy on kuulemma paras koska levy on "kuollutta" eli ei vääntele yms. ja on helppo muotoilla. Kaverilla on ollut kymmenisen vuotta lastulevylaatikko takaluukussa joka on muutamaan kertaan aikoinaan maalattu telalla eikä se ole miksikään mennyt. No tuo mun laatikko on koesovitettuna takaluukussa, kiinnitys koriin kolmella m8 pultilla lisäreikiä poraamatta. Teippasin taustaverhoilun ja pursotin uretaania laatikon ja verhoilun väliin jotta saa muotoiltua tiiviin pinnan ettei rämise, nyt pitäis leikata ylimääräiset uretaanit pois ja kovettaa pinta kunnolla jollakin, gti-lehden modena flash-projektissa käyttivät erikeepperiä ja hartsia mutta tuossa riittänee erikeepperi koska verhoilupintaan tulee 2mm pehmuste ja kangas.
Pönttö olis maalattu ja verhoilukangas haettu joka tulee olemaan tyylikästä kepardifleece-kangasta joka sopii todella hyvin takaluukun muuhun sisustukseen (tai sitten ei). Pönttö tulee kiinni kolmella m8 pultilla koriin ja ilman lisäreikien poraamista. Muutin elementin asennuskohtaa niin että nyt mahtuu korkeampikin elementti ja pursotin pöntön takaseinän ja verhoilun väliin uretaania jotta sain tiiviin muodon joka mukailee verhoilun pintaa jottei kitise tai narise, ja huom vaikka teippasin koko takaluukun verhoilun pöntön takaa niin uretaani imi HELVETIN lujaan kiinni teippiin ja pönttöä sai kiskoa irti tosissaan.
Pönttö on verhoiltu ja valmis asennettavaksi. Pitäis vain hommata parempi elementti kun tuntuu että ei tuosta legacystä mihinkään ole ja 2-kanavainen vahvarikin on vielä hakusessa, sen suunnittelin asennettavaksi varapyöräkoteloon, mahtuu hyvin varapyörän viereen. Kaapelit on valmiiksi vedetty taakse.
Tuossa kuvaa: http://s7.photobucket.com/albums/y275/a ... h=imgAnch1
http://s7.photobucket.com/albums/y275/a ... h=imgAnch2
Yläreuna olis voinut olla suoraan alkuperäisen verhoilun kanssa ja muutenkin paremmin istuva pyöränkaaren puolelta mutta tämähän on vasta protoversio.
http://s7.photobucket.com/albums/y275/a ... h=imgAnch2
Yläreuna olis voinut olla suoraan alkuperäisen verhoilun kanssa ja muutenkin paremmin istuva pyöränkaaren puolelta mutta tämähän on vasta protoversio.
-
- -
- Viestit: 693
- Liittynyt: 27.2.2005 20:51
- Viesti:
Minä hain maalikaupasta 4L epoksihartsia ja viiteen kerrokseen paksuinta kuitua..
tässä muutama kuva itse kotelon teosta.. kotelo on nyt valmis, voisin huomenna ottaa kuvia jos kansaa kiinnostaa?
Tilavuutta ~20L ja elementiksi valitsin 12" Peerlessin.
http://www.sunpoint.net/~pirkonen/skoda/muovia.jpg
http://www.sunpoint.net/~pirkonen/skoda ... _kuitu.jpg
http://www.sunpoint.net/~pirkonen/skoda ... kuitu2.jpg
Noi vahvisteet on tehty liimaamalla pikaliimalla rakennuselementtien väliin tulevaa harmaata vaahtomuovia ja siihen päälle sitten kolmisen kerrosta kuitua.
Sitten laminoin to pohjan kiinni vesivaneriin ja siitä se lähti repimällä irti.. siitä sitten sikafleksillä ja puuruuvveilla uudelleen kiinni vesivaneriin.
Hieman kerkesin jo soittelemaan ja ihan ok soi eikä uloskaan kuulunut meteliä.
tässä muutama kuva itse kotelon teosta.. kotelo on nyt valmis, voisin huomenna ottaa kuvia jos kansaa kiinnostaa?
Tilavuutta ~20L ja elementiksi valitsin 12" Peerlessin.
http://www.sunpoint.net/~pirkonen/skoda/muovia.jpg
http://www.sunpoint.net/~pirkonen/skoda ... _kuitu.jpg
http://www.sunpoint.net/~pirkonen/skoda ... kuitu2.jpg
Noi vahvisteet on tehty liimaamalla pikaliimalla rakennuselementtien väliin tulevaa harmaata vaahtomuovia ja siihen päälle sitten kolmisen kerrosta kuitua.
Sitten laminoin to pohjan kiinni vesivaneriin ja siitä se lähti repimällä irti.. siitä sitten sikafleksillä ja puuruuvveilla uudelleen kiinni vesivaneriin.
Hieman kerkesin jo soittelemaan ja ihan ok soi eikä uloskaan kuulunut meteliä.
-
- -
- Viestit: 693
- Liittynyt: 27.2.2005 20:51
- Viesti:
-
- -
- Viestit: 1542
- Liittynyt: 15.10.2005 11:12
-
- -
- Viestit: 693
- Liittynyt: 27.2.2005 20:51
- Viesti:
68Corvette mikäs on tuon kotelon tilavuus? Itselläni olisi sama projekti edessä, mutta kotelon tilavuudeksi olisi saatava 30l. Lasikuidusta ajattelin tehdä, mutta ensimmäiseksi ongelmaksi osoittautuu heti kotelon tilavuuden laskeminen. Niin monimuotoisen köntin tilavuuden laskeminen ei meikäläisen taidoilla onnistu. =)
Ja mitenkäs kotelo on kiinnitetty?
Ja mitenkäs kotelo on kiinnitetty?
-
- -
- Viestit: 693
- Liittynyt: 27.2.2005 20:51
- Viesti:
takalampun yläpuolella oli pari peltiä joissa reijät valmiina, tein lattaraudasta kiinnikkeen jonka pulttasin koriin ja täkkipultilla koteloon.. sitten etureunassa on valmiita reikiä joiden taakse pulttasin paksua lattaa ja tein kierteen lattaan.
Lisäksi alareuna koukkaa alaspäin koteloon joten on kyllä todella tukevasti pakoillaan.
Otin vaan suurinpiirtein mittoja boksista ja laskeskelin että on ~20L.
Suositus oli 22L.
toi on kyllä mahdoton homma laskea, enkä viitsinyt ruveta vedellä läträämään, kun ei niiin paljon kiinnostanut.
Ajattelin kompensoida pientä koteloa gaini säätimellä.
http://www.sunpoint.net/~pirkonen/skoda/kiinnikkeet.jpg
Lisäksi alareuna koukkaa alaspäin koteloon joten on kyllä todella tukevasti pakoillaan.
Otin vaan suurinpiirtein mittoja boksista ja laskeskelin että on ~20L.
Suositus oli 22L.
toi on kyllä mahdoton homma laskea, enkä viitsinyt ruveta vedellä läträämään, kun ei niiin paljon kiinnostanut.
Ajattelin kompensoida pientä koteloa gaini säätimellä.
http://www.sunpoint.net/~pirkonen/skoda/kiinnikkeet.jpg
-
- -
- Viestit: 693
- Liittynyt: 27.2.2005 20:51
- Viesti:
Subbaria tuossa kokeilin ja kyllähän se jytää mutta parempi elementti olis paikallaan ja ehkäpä peerless R10, kyllä tuo nykynenkin painetta tekee mutta lujaa soitettaessa lyö pohjaan ja nopealla bassolla kalvo pärisee. Oviin pitäis keksiä paremmat elementit, ehkäpä jonkinlaiset 5.25-6.5" koksut tai keskiäänet, noi volkkarin alkuperäiset ei kestä yhtään bassoa. Ostin eräästä nettikaupasta JACKSON -merkisen kaapelisetin ja ainakin vahvarin herätejohto aivan perseestä, paksuus jotain 0.01mm eli kun johdonpään kuorii niin jäljelle jää muutama säe, täytyy vetää parempi johto.
Joopa joo. Laatikon tuossa irrotin ja tarkoituksena oli muokata pienemmäksi Peerless R10 elementtiä varten mutta oli niin hyvin liimattu että päreiksi koko loota meni joten tein uuden ja kokonaan 18mm vanerista. Kankaan kanssa en jaksanut alkaa leikkimään joten maalasin telalla mustaksi, takaluukussahan se vaan on. Vahvistin tulee varapyöräkoteloon, mahtuu hyvin varapyörän viereen ja ovikaijuttimiksi suunnittelen Spl Dynamics T502 koksuja.
Joo eli mä tein mk3 gti golffiin kotelon kontin vasempaan sivuun ja voisin tässä nyt joitakin kuvia laittaa ja vähän tekstiä.
Alotin hakemalla kaupasta 2litraa hartsia ja ja ~4-5kerrokseen kuitua. Ei muutakun folioo kontin muotojen mukaan ja päälle kuitua:
http://www.kotiposti.net/koala/muodot.jpg
Ja kun lasikuitu oli kuivunut irrotin kotelon ja leikkasin ylimääräset kuidut pois:
http://www.kotiposti.net/koala/irti.jpg
http://www.kotiposti.net/koala/1kerros.jpg
Sitten lisää kuitua niin että riittää:
http://www.kotiposti.net/koala/kuidutusta.jpg
Sitten itse kotelo kiinni etulevyyn:
http://www.kotiposti.net/koala/kiinni.jpg
Kiinnitystä vahvistin vielä reilusti mutta siitä en kuvia jaksanut räpsiä enempää
Sitten etulevyn päälle huopaa ja kotelo kiinni konttiin kolmella "sopivan" kokoisella ruuvilla:
http://www.kotiposti.net/koala/kiinnitys.jpg
Vanua sisään sopivasti:
http://www.kotiposti.net/koala/vanua.jpg
Ja itse elementti (Peerless Resolution 10) ja avot valmista tuli:
http://www.kotiposti.net/koala/valmis01.jpg
Sitten ajattelin vielä laittaa kuvan vahvistimen ja konkan sijoituksesta sekä kiinnityksestä. Alle 22mm MDF levy, joka kiinni vararenkaan pulttiin. Sitten levyyn vahvistin kiinni neljällä 20mm puuruuvilla. Konkan omat kiinnitys "zydeemit" olivat niin hepposen näköset, että päätin virittää letkuklemmarista tukevamman kiinnityksen:
http://www.kotiposti.net/koala/vk.jpg
Alotin hakemalla kaupasta 2litraa hartsia ja ja ~4-5kerrokseen kuitua. Ei muutakun folioo kontin muotojen mukaan ja päälle kuitua:
http://www.kotiposti.net/koala/muodot.jpg
Ja kun lasikuitu oli kuivunut irrotin kotelon ja leikkasin ylimääräset kuidut pois:
http://www.kotiposti.net/koala/irti.jpg
http://www.kotiposti.net/koala/1kerros.jpg
Sitten lisää kuitua niin että riittää:
http://www.kotiposti.net/koala/kuidutusta.jpg
Sitten itse kotelo kiinni etulevyyn:
http://www.kotiposti.net/koala/kiinni.jpg
Kiinnitystä vahvistin vielä reilusti mutta siitä en kuvia jaksanut räpsiä enempää
Sitten etulevyn päälle huopaa ja kotelo kiinni konttiin kolmella "sopivan" kokoisella ruuvilla:
http://www.kotiposti.net/koala/kiinnitys.jpg
Vanua sisään sopivasti:
http://www.kotiposti.net/koala/vanua.jpg
Ja itse elementti (Peerless Resolution 10) ja avot valmista tuli:
http://www.kotiposti.net/koala/valmis01.jpg
Sitten ajattelin vielä laittaa kuvan vahvistimen ja konkan sijoituksesta sekä kiinnityksestä. Alle 22mm MDF levy, joka kiinni vararenkaan pulttiin. Sitten levyyn vahvistin kiinni neljällä 20mm puuruuvilla. Konkan omat kiinnitys "zydeemit" olivat niin hepposen näköset, että päätin virittää letkuklemmarista tukevamman kiinnityksen:
http://www.kotiposti.net/koala/vk.jpg
Viimeksi muokannut piiSami, 6.2.2007 18:48. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
Tuossa on mun nykyinen viritys:
http://s7.photobucket.com/albums/y275/a ... ota001.jpg
http://s7.photobucket.com/albums/y275/a ... ota002.jpg
Kotelo kokonaan 18mm vaneria, tilavuus 17L ja elementti Peerless R10.
kotelo on kiinnitetty koriin kolmella m8 pultilla ja niin että mitään ylimääräisiä reikiä ei olla tehty.
Vahvistin asennettu metallilevyyn joka pultattu varapyöräkoteloon varapyörän viereen.
http://s7.photobucket.com/albums/y275/a ... ota001.jpg
http://s7.photobucket.com/albums/y275/a ... ota002.jpg
Kotelo kokonaan 18mm vaneria, tilavuus 17L ja elementti Peerless R10.
kotelo on kiinnitetty koriin kolmella m8 pultilla ja niin että mitään ylimääräisiä reikiä ei olla tehty.
Vahvistin asennettu metallilevyyn joka pultattu varapyöräkoteloon varapyörän viereen.
Nyt olis suunnitelmissa vaihtaa tuo Peerless R10 johonkin 12" elementtiin esim rokkariin jollainen on emännän ventossa suljetussa 30L tehdaskotelossa ja mun mielestä soi paremmin kun tuo peerless.
Ongelmana on että loota menee uusiksi ja tilavuutta tarvitaan lisää jolloin kotelon takaosa pitää tehdä kuidusta takakontin pyöreitä muotoja hyödyntäen, pohjan,kannen ja etuseinän sais tehtyä puusta.
Tällainen paketti on nyt:
http://s7.photobucket.com/albums/y275/a ... =Loota.jpg
Ja tällaista suunnitteilla ilman vahvarien asennusta varapyöräkoteloon:
http://s7.photobucket.com/albums/y275/a ... kuhifi.jpg
Laatikon kiinnitystä koriin olen miettinyt että kuinka tehdä kun nykyinen kotelo on kolmella 8mm pultilla kiinni korissa elementin takaa eli jos kotelo pitää irroittaa esim takavalojen polttimoiden vaihtoa varten niin pitää koko paketti purkaa.
Lisäksi takaluukun sivussa oleva työkalulokerosyvennys määrää aika tarkasti elementin paikan upotussyvyyden takia.
Onko kukaan tehnut kolmosfarkkuun tuollaista lasikuitukoteloa?
Ite en ole koskaan kuidulla leikkinyt ja alkaa nämä syyssäätkin hidastamaan kun ulkona pitäis touhuta.
Ongelmana on että loota menee uusiksi ja tilavuutta tarvitaan lisää jolloin kotelon takaosa pitää tehdä kuidusta takakontin pyöreitä muotoja hyödyntäen, pohjan,kannen ja etuseinän sais tehtyä puusta.
Tällainen paketti on nyt:
http://s7.photobucket.com/albums/y275/a ... =Loota.jpg
Ja tällaista suunnitteilla ilman vahvarien asennusta varapyöräkoteloon:
http://s7.photobucket.com/albums/y275/a ... kuhifi.jpg
Laatikon kiinnitystä koriin olen miettinyt että kuinka tehdä kun nykyinen kotelo on kolmella 8mm pultilla kiinni korissa elementin takaa eli jos kotelo pitää irroittaa esim takavalojen polttimoiden vaihtoa varten niin pitää koko paketti purkaa.
Lisäksi takaluukun sivussa oleva työkalulokerosyvennys määrää aika tarkasti elementin paikan upotussyvyyden takia.
Onko kukaan tehnut kolmosfarkkuun tuollaista lasikuitukoteloa?
Ite en ole koskaan kuidulla leikkinyt ja alkaa nämä syyssäätkin hidastamaan kun ulkona pitäis touhuta.
Palaa sivulle “Sisusta & Autohifi”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 29 vierailijaa