Harrasteauto, mutta mikä...
Valvoja: ffp jäsenet
Harrasteauto, mutta mikä...
Olis aikeissa hommata itselle harrastekäyttöön auto ja jättää tuo nykyinen käyttöautoksi. En ole oikeastaan mitään autojen kanssa tehnyt, että tuon kanssa sitten voisi opetella ja tarkoitus olisi tehdä auto alusta lähtien kuntoon, että hitsaamista saisi opetella sitten ensin.
Auto olisi tarkoitus tehdä ratakäyttöön, mutta kuitenkin niin että se olisi kilvissäkin, ettei tarvi erikseen vetää sitä radalle. Eli alusta, kone ja jarrut olisi tarkoitus laittaa viimeetteen päälle hyvään kuntoon. Lisäksi kulkupuolta olisi tarkoitus saada reilusti enemmin vaikka verrattuna tuohon nykyiseen. Kokonaisbudjetti voisi olla n. 15t€:a.
Eli mitä suosittelisitte ensikertalaiselle rakennettavaksi, että tekniikka olisi suht yksinkertaista ja viripotentiaalia löytyisi? Lisäksi auto saisi olla suht yleinen, ettei osia joutuisi etsimään ympäri maailmaa.
Mielessä nyt ainakin olisi:
G1 Gti.
Halpa, että budjetista jäisi paljon "tuunausrahaa", kevyt ja osia löytyisi helpolla. Koneen vaihtamalla saisi kulkemaankin.
G2 Gti
Samat kuin ylhäällä, mut ulkonäkö ei jotenkaan iske ihan yhtäpaljon eikä yhtä kevyt.
S2
Viripotentiaali. Budjetista ei paljon jää rahaa auton oston jälkeen. Neliveto plussaa, mut painava.
Urquattro
Samat kuin edellisessä mutta rakentamiseen jää ehkä vielä vähemmin auton oston jälkeen.
Sitten jos ajatellaan muita kun VAG.
Porsche 944 turbo
Ajettavuus hyvä jo vakiona, viripotentiaali. Auto maksaa jo koko budjetin verran.
M3 E30
Legenda. Ei jää yhtään rahaa rakentamiseen.
325
Potentiaalia isoihin tehoihin, halpa, mut ulkonäöltään teini.
Tossa nyt muutamia mitä oon miettiny ja tällä hetkellä eniten kiinnostusta olisi G1 GTI:hin.
Auto olisi tarkoitus tehdä ratakäyttöön, mutta kuitenkin niin että se olisi kilvissäkin, ettei tarvi erikseen vetää sitä radalle. Eli alusta, kone ja jarrut olisi tarkoitus laittaa viimeetteen päälle hyvään kuntoon. Lisäksi kulkupuolta olisi tarkoitus saada reilusti enemmin vaikka verrattuna tuohon nykyiseen. Kokonaisbudjetti voisi olla n. 15t€:a.
Eli mitä suosittelisitte ensikertalaiselle rakennettavaksi, että tekniikka olisi suht yksinkertaista ja viripotentiaalia löytyisi? Lisäksi auto saisi olla suht yleinen, ettei osia joutuisi etsimään ympäri maailmaa.
Mielessä nyt ainakin olisi:
G1 Gti.
Halpa, että budjetista jäisi paljon "tuunausrahaa", kevyt ja osia löytyisi helpolla. Koneen vaihtamalla saisi kulkemaankin.
G2 Gti
Samat kuin ylhäällä, mut ulkonäkö ei jotenkaan iske ihan yhtäpaljon eikä yhtä kevyt.
S2
Viripotentiaali. Budjetista ei paljon jää rahaa auton oston jälkeen. Neliveto plussaa, mut painava.
Urquattro
Samat kuin edellisessä mutta rakentamiseen jää ehkä vielä vähemmin auton oston jälkeen.
Sitten jos ajatellaan muita kun VAG.
Porsche 944 turbo
Ajettavuus hyvä jo vakiona, viripotentiaali. Auto maksaa jo koko budjetin verran.
M3 E30
Legenda. Ei jää yhtään rahaa rakentamiseen.
325
Potentiaalia isoihin tehoihin, halpa, mut ulkonäöltään teini.
Tossa nyt muutamia mitä oon miettiny ja tällä hetkellä eniten kiinnostusta olisi G1 GTI:hin.
-
- -
- Viestit: 111
- Liittynyt: 24.7.2003 0:08
Audi 80/90 quattro kanttikorisena 4 Tai 5-sylinterisellä 20VT + 6-gang päivityksellä. 15Ke pudjetilla tuon voisi olettaa jo liikkuvan kohtuullisesti.
+ suht. kevyt koppa (1090kg)
+ neliveto
+ aihiot halpoja ja kohtuullisesti tarjolla
+ 20VT päivityksellä hyvä virityspotentiaali
+ ulkonäkö, varsinkin 80:ssä sleeperiksi tarpeeksi vaatimaton
+ alusta pitkälti päivitettävissä UrQ/S2 osilla
+ korin parissa varmasti MIGgi tulee tutuksi ;)
+ osia saatavana tarvikkeenakin hyvin
+ ei vähäpäästöisyyden aiheuttamia rajoituksia
- keulapaino varsinkin 5-sylinterisenä
- varmasti hitsattavaa
Toinen mikä mulla tulee mieleen on Mersun 190 2.3 / 2.5 16V, mutta noissa tuskin halpa ja hyvä kohtaavat, joten virittelyyn jäävät varat jäisi rajallisiksi.
+ suht. kevyt koppa (1090kg)
+ neliveto
+ aihiot halpoja ja kohtuullisesti tarjolla
+ 20VT päivityksellä hyvä virityspotentiaali
+ ulkonäkö, varsinkin 80:ssä sleeperiksi tarpeeksi vaatimaton
+ alusta pitkälti päivitettävissä UrQ/S2 osilla
+ korin parissa varmasti MIGgi tulee tutuksi ;)
+ osia saatavana tarvikkeenakin hyvin
+ ei vähäpäästöisyyden aiheuttamia rajoituksia
- keulapaino varsinkin 5-sylinterisenä
- varmasti hitsattavaa
Toinen mikä mulla tulee mieleen on Mersun 190 2.3 / 2.5 16V, mutta noissa tuskin halpa ja hyvä kohtaavat, joten virittelyyn jäävät varat jäisi rajallisiksi.
-
- -
- Viestit: 671
- Liittynyt: 5.8.2003 20:57
Osta multa toi ässä pois, just eilen mietin että pitäiskö myydä pois kun en toisella autolla tee mitään.
Jää muutama tonni vielä heti rakentamiseen ja tota on jo aloitettu paineellisesti viemään lähelle 500hevosenpuskaa. Hommaa on vielä, mutta osa osista jo hankittu.
Hitsaamista ei kyllä tietääkseni ainakaan ole.
EDIT: Lisäystä, että älä tuhlaa mk1 gti:tä rataprojektiin. Jos itse haluat tehdä niin osta mieluummin joku 1.1 oleva ja rakenna siitä.
Jää muutama tonni vielä heti rakentamiseen ja tota on jo aloitettu paineellisesti viemään lähelle 500hevosenpuskaa. Hommaa on vielä, mutta osa osista jo hankittu.
Hitsaamista ei kyllä tietääkseni ainakaan ole.
EDIT: Lisäystä, että älä tuhlaa mk1 gti:tä rataprojektiin. Jos itse haluat tehdä niin osta mieluummin joku 1.1 oleva ja rakenna siitä.
Vetotapa saisi olla etu- tai takaveto, että painon saa pysymään järkevänä. Audin 5-sylinteriset kiinnostaisi kyllä eniten ja jos lompakko olisi kunnossa niin Urkki olisikin ykkösvaihtoehtona. Realismi kuitenkin on, että niihin saa lyödä jo tekniikkaan melkein tuon minun budjetin kiinni että ne Todella liikkuvat johonkin. Tai näin ainakin lukenut, kun enhän noista itse mitään tiedä. Tosta kanttikopasta en kyllä ole tiennytkään että se on noin kevyt mitä Jukka sanoi, että sekin voisi olla hyvä vaihtoehto niin saisi nelivedon ujutettua budjettiin.
Eli keveys olisi se suurin vaikuttaja, niin sitten riittäisi 300-400hp liikuttamaan autoa todella mukavasti. Sitten ikää pitäisi tosiaan olla niin paljon, että auto ei ole vähäpäästöinen eikä ahtamisen kanssa olisi ongelmia. Ja samalla taas paino pysyy alhaalla kun näköjään myös autoilla on iän myötä tapana hieman lihota.
Jälleenmyyntiarvolla ei niin väliä, kun tätä ei olisi tarkoitus myydä, eikä valmistumisellakaan olisi niin kiirettä. Tämä on itselle 30v lahja, että jos se siihen mennessä nyt on valmis kun täytän 40...=)
Eli keveys olisi se suurin vaikuttaja, niin sitten riittäisi 300-400hp liikuttamaan autoa todella mukavasti. Sitten ikää pitäisi tosiaan olla niin paljon, että auto ei ole vähäpäästöinen eikä ahtamisen kanssa olisi ongelmia. Ja samalla taas paino pysyy alhaalla kun näköjään myös autoilla on iän myötä tapana hieman lihota.
Jälleenmyyntiarvolla ei niin väliä, kun tätä ei olisi tarkoitus myydä, eikä valmistumisellakaan olisi niin kiirettä. Tämä on itselle 30v lahja, että jos se siihen mennessä nyt on valmis kun täytän 40...=)
Melkolailla samoja asioita tässä viime aikoina pähkäilleenä olen itse tullut siihen tulokseen, että helpoin ratkaisu noista vaihtoehdoista on ehdottomasti tuo G2 GTI. Osia löytyy ihan jokaisen navetan takaa ja tarvikekaupoista, eikä ratakäyttöön kevennettynä edes vaadi tuhottomia määriä voimaa jotta voi pitää hauskaa ja ajaa kovaa. Tuohon budjettiin mahtuu hienosti sopivasti vireistetty 1.8T 20V tekniikka, kunnollinen alusta ja riittävät jarrut. Kaaret sisälle ja sitten vaan radalle kiusaamaan noita muita tuossa listalla olevia autoja.. :)
Ykköskoppasen kanssa säästää hieman painossa, mutta muuten joutuu sitten askartelemaan heti vähän enemmän ja kun jotain särkyy niin osia on astetta vaikeampi löytää kuin esim. kakkiaiseen. Mutta toki jos innostusta riittää niin olisihan se ykkösmuru tietysti hieno laite.
Ykköskoppasen kanssa säästää hieman painossa, mutta muuten joutuu sitten askartelemaan heti vähän enemmän ja kun jotain särkyy niin osia on astetta vaikeampi löytää kuin esim. kakkiaiseen. Mutta toki jos innostusta riittää niin olisihan se ykkösmuru tietysti hieno laite.
Tuo mitä Tero V kertoili tuossa olisi just sitä mitä olisin hakemassa. Eli halpa kevyt koppa, ettei ole niin maailmanloppu jos sen vetää ahvenistolla kaiteeseen. Sitten budjetista riittää hyvin rahaa alustaan, jarruihin, koneeseen, kaariin, sisustaan ja renkaisiin, jotka kuitenkin pitäisi kaikki vaihtaa olisi sitten kyseessä 10t€ tai 15t€:n auto-aihio. Ellei joku sitten olisi tehnyt kaikkea valmiiksi, mutta sitten siitä jää taas se harrastus saamatta mikä tässä tulisi myös ostettua samalla.
Scirocco olisi kyllä hieno. Ja olishan se paljon urheilullisemman näköinen mitä mk 1 ja mk2 Golf, että senkin puolesta tulee heti henkinen yliote radalla =). Nettiautossa on yks pommi MK1, et täytyy kysellä siitä lisää.
Se vaan kun lähtee ensimmäistä autoaan rakentamaan, niin saattaa innostus loppua lyhyeen jos ostan jonkun ihan pommin mitä saa hitsata ensimmäisen ja toisen vuoden. Et joku pohjastaan suht terve yksilö vois olla parempi vaikka hintaa oliskin hieman enemmin.
Sitten siellä on yksi korinvaihto MK2 rocco, missä ei ole prosentteja otteessa. Vaikuttaako tuo korinvaihto tuossa tilanteessa jotain, kun se on tehty noin aikaisin että siitä ei ole jäänyt merkintää? Eli kun kuitenkin vaihtaisin tuosta alustan osat, koneen, ym niin onko sillä mitään väliä vaikka auto onkin korinvaihto?
Scirocco olisi kyllä hieno. Ja olishan se paljon urheilullisemman näköinen mitä mk 1 ja mk2 Golf, että senkin puolesta tulee heti henkinen yliote radalla =). Nettiautossa on yks pommi MK1, et täytyy kysellä siitä lisää.
Se vaan kun lähtee ensimmäistä autoaan rakentamaan, niin saattaa innostus loppua lyhyeen jos ostan jonkun ihan pommin mitä saa hitsata ensimmäisen ja toisen vuoden. Et joku pohjastaan suht terve yksilö vois olla parempi vaikka hintaa oliskin hieman enemmin.
Sitten siellä on yksi korinvaihto MK2 rocco, missä ei ole prosentteja otteessa. Vaikuttaako tuo korinvaihto tuossa tilanteessa jotain, kun se on tehty noin aikaisin että siitä ei ole jäänyt merkintää? Eli kun kuitenkin vaihtaisin tuosta alustan osat, koneen, ym niin onko sillä mitään väliä vaikka auto onkin korinvaihto?
Vaikka prosentteja ei olisikaan merkitty, nehän selviävät laskemalla. Itselläni on ollut yksi cabrio 1.8 GTI, jonka korinvaihto oli tehty -85. Ei ollut prosentteja otteessa. Helpostihan siitä kuitenkin pystyi laskemaan, että kun paljon pakollista osaa on vaihdettu prosentteja oli. Eikä mitään tietoa, mitä on lisätty korinvaihdon jälkeen.
Jälkitarkastus on aina mahdollinen ja sehän merkkaa käytännössä ajon loppumista.
Jälkitarkastus on aina mahdollinen ja sehän merkkaa käytännössä ajon loppumista.
Velipoika teki E21 bemariin korinvaihdon -93 prossat merkattiin konttorin papereihin mutta ei otteeseen.
Mulla olis yksi hitsausta vaille oleva scirocco, löytys gti:n alustapalikat jne.
Siitä tulle niin naurettavia tarjouksia että taitaa jäädä omiin nurkkiin
Miten olisi kireä kupla :D
15t€ sais jo alustan jo siihne kondikseen että radallakin pärjäis, golfin vesikone konttiin jne
Mulla olis yksi hitsausta vaille oleva scirocco, löytys gti:n alustapalikat jne.
Siitä tulle niin naurettavia tarjouksia että taitaa jäädä omiin nurkkiin
Miten olisi kireä kupla :D
15t€ sais jo alustan jo siihne kondikseen että radallakin pärjäis, golfin vesikone konttiin jne
-
- -
- Viestit: 671
- Liittynyt: 5.8.2003 20:57
Lähinnä tolla tehohommalla tarkoitin sitä, että aihio on tarpeeksi tehokas jo valmiiksi, joten moottorivaihtoja on helppo tehdä esim antamalla vaan moottorikoodin, eikä tarvi alata käymään tehomittauksissa ja kuristelemaan sitä pannua. Esim 2,7 biturbo olis kiva moottori loppujen lopuksi urmaksen keulalla :)
Tässä ainakin minun mielestä noihin spekseihin hienosti sopiva vaihtoehto!
Ja mitä itse olen ko. autoa Ahvenistolla ajanut niin hienolta on tuntunut.
http://ffp-motorsport.com/bb/viewtopic.php?t=63948
Ja mitä itse olen ko. autoa Ahvenistolla ajanut niin hienolta on tuntunut.
http://ffp-motorsport.com/bb/viewtopic.php?t=63948
Täällä tietenkin harrasteena on V.A.G-konsortion tuote
Itse pikaisesti vilasin nettiautoa:
http://www.nettiauto.com/viewVehicle.php?id_car=770350
http://www.nettiauto.com/viewVehicle.php?id_car=839436
Eikä kumpikaan sen takia että olisin jotenkin merkkiuskovainen (personal tilanne tähän mennessä VW-Ford 4-2)
Noista vaan tulee mieleen ne nuoruuden vuodet kun ite kylillä piti etuveto VW:n kanssa käkellä kikkailla ja toiset kollit tuommosilla vaan leikitteli sillä oikeella jalalla, kele...
Radalle noilla, no kyllä varmaan. Eikä osatkaan nyt niin hirveitä maksa..
(katkeruus, loppuuko se koskaa...)
Itse pikaisesti vilasin nettiautoa:
http://www.nettiauto.com/viewVehicle.php?id_car=770350
http://www.nettiauto.com/viewVehicle.php?id_car=839436
Eikä kumpikaan sen takia että olisin jotenkin merkkiuskovainen (personal tilanne tähän mennessä VW-Ford 4-2)
Noista vaan tulee mieleen ne nuoruuden vuodet kun ite kylillä piti etuveto VW:n kanssa käkellä kikkailla ja toiset kollit tuommosilla vaan leikitteli sillä oikeella jalalla, kele...
Radalle noilla, no kyllä varmaan. Eikä osatkaan nyt niin hirveitä maksa..
(katkeruus, loppuuko se koskaa...)
Täältä ääni ykkös golfille, hyväkuntoisia Gti:tä löytyy ruotsista ja kohtuu hintaan vielä. Esim. oma maksoi 500e ja verot 450e. Ja sitten kun ostaa toisen varaosiksi niin ei tartte metsästellä osia, pelti osia löytyy vielä ihan kohtuu hintaan tarvikkeena. Moottori maksoi alle 300e (16v PL). Alustan osat ja jarrut osat on saman hintaisia kun kakkiseen. Oma alusta ja jarru päivitys on maksanut noin 1000e(Formel-K alusta, G60 jarrut/myös levyt takana ja Powerflex puslat).
Joku MK 2 16v Golffi taikka jetta sellanen et ei ole vähä päästöinen, niin ei tule turbotuksenkaa mitään ongelmaa.., tässä olis hyvä
Mielenkiintoinen aihe. Jos haussa ei olisi kevyt auto, vaan ainoastaan paljon löylyä vähällä rahalla, niin ehdottaisin vanhaa turposaappia ;)
Joku vanha pikkuikkunainen ei-vähäpäästöinen GTI-kakkis, vaikka 8v-koneella (kun se kuitenkin menee vaihtoon, jos ei sitten 16v:tä turbota) niin 15.000€ budjetilla jää rakentamiseen rahaa helposti yli 13.000€. Näin maalikkona luulis että tuommosella summalla vain taivas olis rajana kakkosgolfin rakentelussa? Kaikki vakio-osa on halpaa ku makkara eikä palikkaa tarvitse metsästää. Tokihan kakkis on aina kakkis niin hyvässä kuin pahassakin ja tottakai joku nelivetoinen turboaudi viitoskoneineen kaikkineen on aivan eri luokan peli, mutta se vaatii huomattavasti enemmän rahaa jo alusta alkaen. Itse tyytyisin johonkin hankintahinnaltaan halpaan vekottimeen niin ei heti kättelyssä ole valtavia summia rahaa kiinni siinä autossa, joka ehkä on työn alla hyvinkin pitkään. Ja onhan esim. 400hv kakkis aina kovempi juttu ku 400hv audi, eikös? ;D
Scirocco tuo tietysti jotain lisäarvoa kakkikseen verrattuna; niitä on kuitenkin sen verran vähemmän, etenkään pidemmälle rakenneltuina. Etenkään kakkos-roccoa en ole nähnyt isommin rakenneltuina kuin korkeintaan tyyliin vwvortexissa.
Yks lähtöasetelma on tietysti se, että jos ostaa jo valmiiksi tehokkaalla turbokoneella varustetun auton niin ollaan tavallaan jo "puolimatkassa". Tosin ei semmoset 400-500hv varmaan cossusierraankaan aivan sormia napsauttamalla saatikka ilmaiseksi tule, vaikka potentiaalia tunnetusti on. Kakkikseen tai vastaavaan peruspirssiin täytyy vaihtaa jo kaikki koneesta lähtien että päästään edes alkuun... Asioilla on aina kaks puolta.
70- ja 80-luvuilta löytyy paljon kevyitä takavetoisia autoja jotka olis mielenkiintosia aihioita tässä projektissa. Esim. juuri nuo mainitut välikoppaekkerit ja caprit, mutta myös c-mallin kadett tai a/b-ascona, a/b-manta...? Ei taida semmonen nappisilmäkedauttikaan paljoa painaa...
Joku vanha pikkuikkunainen ei-vähäpäästöinen GTI-kakkis, vaikka 8v-koneella (kun se kuitenkin menee vaihtoon, jos ei sitten 16v:tä turbota) niin 15.000€ budjetilla jää rakentamiseen rahaa helposti yli 13.000€. Näin maalikkona luulis että tuommosella summalla vain taivas olis rajana kakkosgolfin rakentelussa? Kaikki vakio-osa on halpaa ku makkara eikä palikkaa tarvitse metsästää. Tokihan kakkis on aina kakkis niin hyvässä kuin pahassakin ja tottakai joku nelivetoinen turboaudi viitoskoneineen kaikkineen on aivan eri luokan peli, mutta se vaatii huomattavasti enemmän rahaa jo alusta alkaen. Itse tyytyisin johonkin hankintahinnaltaan halpaan vekottimeen niin ei heti kättelyssä ole valtavia summia rahaa kiinni siinä autossa, joka ehkä on työn alla hyvinkin pitkään. Ja onhan esim. 400hv kakkis aina kovempi juttu ku 400hv audi, eikös? ;D
Scirocco tuo tietysti jotain lisäarvoa kakkikseen verrattuna; niitä on kuitenkin sen verran vähemmän, etenkään pidemmälle rakenneltuina. Etenkään kakkos-roccoa en ole nähnyt isommin rakenneltuina kuin korkeintaan tyyliin vwvortexissa.
Yks lähtöasetelma on tietysti se, että jos ostaa jo valmiiksi tehokkaalla turbokoneella varustetun auton niin ollaan tavallaan jo "puolimatkassa". Tosin ei semmoset 400-500hv varmaan cossusierraankaan aivan sormia napsauttamalla saatikka ilmaiseksi tule, vaikka potentiaalia tunnetusti on. Kakkikseen tai vastaavaan peruspirssiin täytyy vaihtaa jo kaikki koneesta lähtien että päästään edes alkuun... Asioilla on aina kaks puolta.
70- ja 80-luvuilta löytyy paljon kevyitä takavetoisia autoja jotka olis mielenkiintosia aihioita tässä projektissa. Esim. juuri nuo mainitut välikoppaekkerit ja caprit, mutta myös c-mallin kadett tai a/b-ascona, a/b-manta...? Ei taida semmonen nappisilmäkedauttikaan paljoa painaa...
Mä olen kanssa miettinyt asiaa mutta ei kilpiin maksaa veroja yms .. Neliveto sen pitää olla että talvellakin voi ajaa , tietty takavetoisellakin voi luisutella mutta.. Itse olen miettinyt g3 vr6 syncroa , painoa n 1200kg. moottorin nyt voi vaikka turbotaa. tehoja tohon nyt esim toi carpi tai saahan tohon 1,8 20vt kiinni. Osia ainakin piisaa tohonkin koppaan. Hinta tolla aihiolla ei nyt kauhee ole .
-
- -
- Viestit: 776
- Liittynyt: 7.8.2003 21:28
Niin ei kai se neliveto ole ollenkaan poissuljettu kakkiksestakaan, kerta lähetään oikeesti rakentelemaan.
~400hv taitaa olla melkein kaikissa yllämainituissa kinnereissä jo semmonen raja että alakerrasta vähintään männät ja kanget menee uusiks, sitten vielä paljon muuta, riippuen koneesta. Joten sikäli melko sama.
Jos mun mielipidettä kysytään - ja sitähän ei kysytä - jättäisin corrot ja scirokot ym. vähänkään harvinaisemmat pois laskuista heti. Corro painaa, tekniikanvaihto pakollinen, korkehko hankintahinta + harvinaisemmat pellit, rokko on kevyt mutta siinä pätee noi muut.
Radalla ajaminen on paljo kivampaa kun saa laskee täysiä murehtimatta pellin suoruutta.
Kuten ylempänä on jo kehoitettu, vetotavan määrittäminen helpottaa jo huomattavasti runsaudenpulaa. Melkein kannattais miettiä se ensin ja sitten listata mitä muita ominaisuuksia autolta haluaa.
~400hv taitaa olla melkein kaikissa yllämainituissa kinnereissä jo semmonen raja että alakerrasta vähintään männät ja kanget menee uusiks, sitten vielä paljon muuta, riippuen koneesta. Joten sikäli melko sama.
Jos mun mielipidettä kysytään - ja sitähän ei kysytä - jättäisin corrot ja scirokot ym. vähänkään harvinaisemmat pois laskuista heti. Corro painaa, tekniikanvaihto pakollinen, korkehko hankintahinta + harvinaisemmat pellit, rokko on kevyt mutta siinä pätee noi muut.
Radalla ajaminen on paljo kivampaa kun saa laskee täysiä murehtimatta pellin suoruutta.
Kuten ylempänä on jo kehoitettu, vetotavan määrittäminen helpottaa jo huomattavasti runsaudenpulaa. Melkein kannattais miettiä se ensin ja sitten listata mitä muita ominaisuuksia autolta haluaa.
Jos olet tosiaankin hommaamassa äijälelua radalle niin eihän sun tarvii kaiketikaan veroja siitä värkistä maksaa. Kun tuonne http://www.autio.net/ ilmestyy jotain muutakin kuin noita viiden tonnin Cossuja (ellei sellaiset kelpaa), niin sitä rakentelu budjettiakin jää jäljelle.
Corradon peltiä saa laitilasta. www.mdcomprex.com :)
Tossa yksi juttu Sciroccosta. Näyttäis liikkuvan radalla ihan kiitettävästi. Ja ulkonäkökin on asianmukainen.
http://www.vwvortex.com/artman/publish/article_1734.shtml
http://www.vwvortex.com/artman/publish/article_1734.shtml
Kyllä jotenkin vaan kallistun näihin kevyihin volkkarin etuvetoihin. Pysyypähän konsernin autoissa edelleen, niitä saa halvalla ja ovat sen verran yleisiä että perus- ja viritysosia löytyy helposti. Lisäksi noita on rakenneltu niin paljon, että aina löytyy hyviä vinkkejä. Autolla tulisi ajeltua vaan kesällä, että kyllä etuvedolla silloin pärjää hyvin. Se täytyy kyllä myöntää että takaveto olisi hauskempi, mutta jotenkaan nuo ekkerit ja kossut ei kiinnosta.
Eli Golf mk1/2 tai Scirocco mk1/2. Corrado on sitten jo turhan uusi ja kallis ostohinnaltaan, eikä enää niin kevyt.
G1 Gti:tä ei oikein suomesta löydy, et sitten pitäisi lähteä ruotsiin asti ajelemaan. No se ei nyt maata kaada ja oonkin nyt ollu yhteyksissä pariin blocketista löytyvään autoon. G2 Gti olis taas siitä hyvä, että niitä nyt löytyisi niin paljon jo nettiautosta, että huonoimmat saa potkia jaloista pois. Lisäksi noi on sen verran uudempia, että ovat sen puolesta varmasti yleisesti ottaen vähemmin ruosteessa. Roccoja löytyy täältä vähän huonommin, mutta näyttää niitäkin tossa olevan tarjolla.
Onko rakentamisen kannalta väliä, että hankkiiko pohjaksi GTI:n vai perusmallin, että jos kuitenkin alustan ja jarrut päivittää täysin?
Entä koneenvaihdon kannalta onko väliä mikä versio autosta on kyseessä?
Tuota 20VT konekonversiota taitaa olla edes turha haaveilla asentavansa itse, kun ilmeisesti sähköjen kanssa saattaa mennä osaavammaltakin kaverilta sormi suuhun. No eiköhän sellaisellekin tästä maasta tekijä löydy. Mutta se varmasti olisi järkevämpi/pitkän päälle halvempi vaihtoehto, kuin taas lähteä virittämään vakiokonetta?
Auto toimittaisi myös kesäauton virkaa, että kadullakin sillä pitäisi pystyä ajamaan vaikka rata-ajo silmällä pitäen sitä tulisin rakentamaan. Eli kiinteät kupit ja kaaret siihen tulisi.
Eli Golf mk1/2 tai Scirocco mk1/2. Corrado on sitten jo turhan uusi ja kallis ostohinnaltaan, eikä enää niin kevyt.
G1 Gti:tä ei oikein suomesta löydy, et sitten pitäisi lähteä ruotsiin asti ajelemaan. No se ei nyt maata kaada ja oonkin nyt ollu yhteyksissä pariin blocketista löytyvään autoon. G2 Gti olis taas siitä hyvä, että niitä nyt löytyisi niin paljon jo nettiautosta, että huonoimmat saa potkia jaloista pois. Lisäksi noi on sen verran uudempia, että ovat sen puolesta varmasti yleisesti ottaen vähemmin ruosteessa. Roccoja löytyy täältä vähän huonommin, mutta näyttää niitäkin tossa olevan tarjolla.
Onko rakentamisen kannalta väliä, että hankkiiko pohjaksi GTI:n vai perusmallin, että jos kuitenkin alustan ja jarrut päivittää täysin?
Entä koneenvaihdon kannalta onko väliä mikä versio autosta on kyseessä?
Tuota 20VT konekonversiota taitaa olla edes turha haaveilla asentavansa itse, kun ilmeisesti sähköjen kanssa saattaa mennä osaavammaltakin kaverilta sormi suuhun. No eiköhän sellaisellekin tästä maasta tekijä löydy. Mutta se varmasti olisi järkevämpi/pitkän päälle halvempi vaihtoehto, kuin taas lähteä virittämään vakiokonetta?
Jos olet tosiaankin hommaamassa äijälelua radalle niin eihän sun tarvii kaiketikaan veroja siitä värkistä maksaa
Auto toimittaisi myös kesäauton virkaa, että kadullakin sillä pitäisi pystyä ajamaan vaikka rata-ajo silmällä pitäen sitä tulisin rakentamaan. Eli kiinteät kupit ja kaaret siihen tulisi.
-
- -
- Viestit: 54
- Liittynyt: 3.11.2004 18:07
Ääni originaalille Scirocolle.
Viimeksi muokannut saastuttaja, 13.4.2008 14:07. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Kehotan etsimään sen mk2:sen mieluiten g60 tai jos ei sitä niin vähintään gti isommilla jarruilla. Säästät prosenteissa jo reilusti ja tämä kokemuksesta.
Esim taka-akseli kun on levyllinen valmiina ja vakaajalla niin säästät taas prosentteja. Myös geessä on paksummat vakaajat joten kannattaa harkita sitä (helppo kyllä tämäkin päivittää).
g60:
+ 02A-loota
+ Isot jarrut edessä
+ paksummat vakaajat edessä
+ nestekytkin vakiona
+ levyt ja vakaaja taka-akselilla
+ paremmat moottorinkiinnikkeet
- kallis
- vaikea löytää(paitti saksasta)
Gti:
+ levyt joka kulmassa ja vakaaja taka-akselilla
- noh hieman nuo mitä puuttuu ylemmästä :D
Esim taka-akseli kun on levyllinen valmiina ja vakaajalla niin säästät taas prosentteja. Myös geessä on paksummat vakaajat joten kannattaa harkita sitä (helppo kyllä tämäkin päivittää).
g60:
+ 02A-loota
+ Isot jarrut edessä
+ paksummat vakaajat edessä
+ nestekytkin vakiona
+ levyt ja vakaaja taka-akselilla
+ paremmat moottorinkiinnikkeet
- kallis
- vaikea löytää(paitti saksasta)
Gti:
+ levyt joka kulmassa ja vakaaja taka-akselilla
- noh hieman nuo mitä puuttuu ylemmästä :D
-
- -
- Viestit: 640
- Liittynyt: 10.3.2004 8:25
Golf II Rallye alkaa kuitenkin olla harvinaisuus
E30 M3 olisi mielestäni unelma auto "kesäleluksi" tosin 15te:llä ei välttämättä edes saa aitoa. Alkavat olemaan muutenkin sen verran harvinaisia, etten ihan heti lähtisi ratakilpuriksi tuollaista pilkkomaan.
325 taas olisi mielestäni aika hyvä lähtökohta tuohon. Takaveto lisää hauskuuskerrointa ja tehoa saa suhteellisen helpolla. Peruskulutusosia on saatavilla reilusti ja vireistysosiakin löytyy jo valmiina ettei kaikkea tarvitse teettää. Lisäksi kokemusta noiden rakentelusta on jo suomessakin kohtuullisen paljon. Tietysti tuohon voisi vielä ottaa moottoriaihioksi vaikka jonkun uudemman m50 pohjaisen myllyn tai jos hurjaksi alkaa niin vaikka jonkun s-sarjan koneen. Tällaisesta itse lähtisin rakentamaan vaikkei ulkonäkö olekaan erikoinen.
Yksi vaihtoehto on tietysti ostaa minulta jo hieman rakenneltu G2 16vT, jossa jotain on jo tehty, mutta paljon on vielä tekemistäkin kunnon ratalaitteeksi. Privalla lisätietoja jos kiinnostaa :)
325 taas olisi mielestäni aika hyvä lähtökohta tuohon. Takaveto lisää hauskuuskerrointa ja tehoa saa suhteellisen helpolla. Peruskulutusosia on saatavilla reilusti ja vireistysosiakin löytyy jo valmiina ettei kaikkea tarvitse teettää. Lisäksi kokemusta noiden rakentelusta on jo suomessakin kohtuullisen paljon. Tietysti tuohon voisi vielä ottaa moottoriaihioksi vaikka jonkun uudemman m50 pohjaisen myllyn tai jos hurjaksi alkaa niin vaikka jonkun s-sarjan koneen. Tällaisesta itse lähtisin rakentamaan vaikkei ulkonäkö olekaan erikoinen.
Yksi vaihtoehto on tietysti ostaa minulta jo hieman rakenneltu G2 16vT, jossa jotain on jo tehty, mutta paljon on vielä tekemistäkin kunnon ratalaitteeksi. Privalla lisätietoja jos kiinnostaa :)
Tuossa pari kuvaa auttamaan päätöksentekoa :)
http://maukka.1g.fi/kuvat/Nyrre2006/Nyrre+438.jpg
http://maukka.1g.fi/kuvat/Nyrre2006/Nyrre+503.jpg
http://maukka.1g.fi/kuvat/Nyrre2006/Nyrre+855.jpg
http://maukka.1g.fi/kuvat/Nyrre2006/Nyrre+856.jpg
http://maukka.1g.fi/kuvat/Nyrre2006/Nyrre+438.jpg
http://maukka.1g.fi/kuvat/Nyrre2006/Nyrre+503.jpg
http://maukka.1g.fi/kuvat/Nyrre2006/Nyrre+855.jpg
http://maukka.1g.fi/kuvat/Nyrre2006/Nyrre+856.jpg
Eiköhän kakkoskoppainen kolffi olis hyvä aihio, kevyt ja osia saa helposti. Kunnon kaaret sisälle ja kolmisensataa kaakkiakin turbolla niin liikkuu jo aika kivasti radalla. Eikä pelkästään teho kaikkea iloa tuo, alusta kuntoon kerralla tai sitten yksi askel kerrallaan, oli erään rallimiehen kanssa puhetta alustan rakentelusta, ei hienot ratkaisut ole aina parhaita, kuulemma parhaiten endurance ladassakin toimi alkuperäiset osat takana. Tietty miksei rakentais kanttiladasta hauskaa harrastevekotinta....
Vanhakoppainen MR2 (AW11)!
http://pparkko.1g.fi/kuvat/Autot/Nykyis ... 2006_1.jpg
Todellista ajamisen nautintoa. Itse ostin auton syyskuussa, tähän mennessä on mennyt seuraavia osia rikki/vaihtoon:
-1 jarrupala (eli takapalat uusiksi)
-Pakoputkisto
-1 polttimo
Ratapäiviä takana 5, lisäksi talviajot, työmatka-ajot ja 2 jääratailua.
Auto menee kuin juna, koko ajan nopeammin. Rengastuksella suuri merkitys auton tasaisuuteen, koska paino on takana. Kääntyy ihan pirun hyvin mutkiin, paremmin kuin mikään aiemmista autoistani.
Pasi
http://pparkko.1g.fi/kuvat/Autot/Nykyis ... 2006_1.jpg
Todellista ajamisen nautintoa. Itse ostin auton syyskuussa, tähän mennessä on mennyt seuraavia osia rikki/vaihtoon:
-1 jarrupala (eli takapalat uusiksi)
-Pakoputkisto
-1 polttimo
Ratapäiviä takana 5, lisäksi talviajot, työmatka-ajot ja 2 jääratailua.
Auto menee kuin juna, koko ajan nopeammin. Rengastuksella suuri merkitys auton tasaisuuteen, koska paino on takana. Kääntyy ihan pirun hyvin mutkiin, paremmin kuin mikään aiemmista autoistani.
Pasi
Ton misterin ajettavuudesta oon kyllä kuullu pelkkää hyvää. Ton vaihtoehdon olinkin unohtanu aivan täysin...
Kirjoitteleeko tämän Golfin omistaja täällä, tai oisko jollain tietoa autosta enemmin? Vähän turhan tuunattu ulkokuori, mut olishan siinäkin vähän puuhasteltavaa kun alkuperäistäis ton.
http://www.nettiauto.com/868967
Kirjoitteleeko tämän Golfin omistaja täällä, tai oisko jollain tietoa autosta enemmin? Vähän turhan tuunattu ulkokuori, mut olishan siinäkin vähän puuhasteltavaa kun alkuperäistäis ton.
http://www.nettiauto.com/868967
"Vanhat luvat" eivät tarkoita mitään erikoista, ihan samat säännöt pätee lisävirittämiseen kuin mihin tahansa muuhunkin. Monet käsittävät että kun ei välttämättä vanhaan aikaan merkitty tehoja ja ahdinta niin tarkkaan rekisteriotteeseen, että silloin niitä saa rukata kuten haluaa. Muutoskatsastuksen tehneeltä konttorilta löytyy paperit missä lukee millainen auton tarvitsee olla, jos haluaa ajaa 100% laillisella pelillä.
Tuossa Heikin mainitsemassa Performance VW:ssä on melkein joka lehdessä hienoja kakkiksia, ja usein löytyy turbokonetta pellin alta ja on turvakaaret 'n' shit. Taitaa lehden esittelemistä etuvetoisista nopein olla varsin vakion isopuskuri-GTI:n näköinen 365hv löylyillä varustettu kakkis:
¤ 0-60mph 4,75s
¤ huiput 171,29mph (+270km/h) - en tosin tiedä millä matkalla, mutta eiköhän tuo ala olla jo maksimi
¤ 1/4 mile 12,63@124,74mph (~200km/h)
¤ jne.
Koneena alkujaan 180hv 1.8T "parilla muutoksella"... Tämä siis etuvetoinen.
Minun matematiikalla alkaa jo 300hv kakkiainen olla melko nopea peli.
Autonhan täytyy olla aina nopeampi kuin miltä näyttää, eikä päinvastoin. Osta kakkis :)
¤ 0-60mph 4,75s
¤ huiput 171,29mph (+270km/h) - en tosin tiedä millä matkalla, mutta eiköhän tuo ala olla jo maksimi
¤ 1/4 mile 12,63@124,74mph (~200km/h)
¤ jne.
Koneena alkujaan 180hv 1.8T "parilla muutoksella"... Tämä siis etuvetoinen.
Minun matematiikalla alkaa jo 300hv kakkiainen olla melko nopea peli.
Autonhan täytyy olla aina nopeampi kuin miltä näyttää, eikä päinvastoin. Osta kakkis :)
Tossa on tullu privaviesteillä nyt aika paljon tarjouksia monenlaisista peleistä ja oon nyt tullu siihen tulokseen, et ostan tekniikaltaan "valmiiksi" rakennetun. Eli kun tiedän omat tietoni ja taitoni, niin joutuisin teettämään lähes kaiken ja maksamaanhan se tulis. Et se mun projekti taitaakin nyt kutistua ulkokuoren siistimiseen, jarrujen ja alustan päivittämiseen, ym muuhun pikku puuhasteluun. Eli sitten saatan jopa jo ens kesänä päästä ajamaan...=)
Yks aika vakuuttava kakkis olis tarjolla (ei siis toi hopia), mikä olis koneen puolesta just sitä mitä haen, et ei sitä tiedä vaikka sellanen tulis hankittua jos hinnasta päästään sopimukseen.
Yks aika vakuuttava kakkis olis tarjolla (ei siis toi hopia), mikä olis koneen puolesta just sitä mitä haen, et ei sitä tiedä vaikka sellanen tulis hankittua jos hinnasta päästään sopimukseen.
Haaparannassa olisi ykkös GTI, http://www.blocket.se/vi/9001699.htm?ca=1_5_s
Kakkis-GTI on varmasti helpoin osien saatavuuden kannalta. Ja hyviä aihioita on tarjolla.
Mutta täytyy kuitenkin ehdottaa jotain ihan muuta:BMW 02-sarja.
Vanhoja kuin taivaat mutta uutta osaa saa maahantuojalta ja suoraan saksasta.
Tehoja saa olla laillisesti 170 hv+ 20%.
Ruosteisia koppia on suomessa vaikka kuinka mutta ehjiäkin löytää kun etsii;)
Ajettavuus on noissa vehkeissä hyvä jo vakiona ja parannuspalikkaa löytyy kiitettävästi.
Tälläkin hetkellä on nettiautossa myynnissä siisti 1602 pyöreillä takavaloilla, tuohon koneeksi M3:n S14 (200-215 hv) ja levyt joka nurkkaan niin aletaan ehtiä radallakin:)
Mutta täytyy kuitenkin ehdottaa jotain ihan muuta:BMW 02-sarja.
Vanhoja kuin taivaat mutta uutta osaa saa maahantuojalta ja suoraan saksasta.
Tehoja saa olla laillisesti 170 hv+ 20%.
Ruosteisia koppia on suomessa vaikka kuinka mutta ehjiäkin löytää kun etsii;)
Ajettavuus on noissa vehkeissä hyvä jo vakiona ja parannuspalikkaa löytyy kiitettävästi.
Tälläkin hetkellä on nettiautossa myynnissä siisti 1602 pyöreillä takavaloilla, tuohon koneeksi M3:n S14 (200-215 hv) ja levyt joka nurkkaan niin aletaan ehtiä radallakin:)
Jos radalla meinaat ajaa niin etumoottori Porsche hakkaa ajettavuudeltaan nuo kaikki. Viripotentiaalia 944 Turbossa on varmasti riittävästi kuten tuolla alussa jo totesit, hinta on toki budjetin rajoilla- toisaalta ei sitä heti tarvitse koneen osalta ruveta virittämäänkään.
Halpana vaihtoehtona voisi tarjota 924:sta jos halua rakenteluun on. Niissä on se hyvä puoli että ruostetta ei yleensä löydy, kulutusosat on halpoja ja alustasta saa aivan loistavan kohtuupanostuksella. Kone nyt on mkä on mutta jos miettii noita annettuja G1 ja G2 ym. vaihtoehtoja veikkaan että lähtökohta ei ole sen huonompi.
Jos mahdollisia tehorajoja miettii niin 924 Turbossa on vakiona 177 hv joten...
Halpana vaihtoehtona voisi tarjota 924:sta jos halua rakenteluun on. Niissä on se hyvä puoli että ruostetta ei yleensä löydy, kulutusosat on halpoja ja alustasta saa aivan loistavan kohtuupanostuksella. Kone nyt on mkä on mutta jos miettii noita annettuja G1 ja G2 ym. vaihtoehtoja veikkaan että lähtökohta ei ole sen huonompi.
Jos mahdollisia tehorajoja miettii niin 924 Turbossa on vakiona 177 hv joten...
Jos haluaa ajo-ominaisuuksia, niin eihän tuossa ole muita vaihtoehtoja kuin possu tai ämkolmonen. Possu kyllä maksaa, mutta on nopea ajaa, ja jo taffelilla tarjoaa muistaakseni kolmisen sataa heppaa ja riittävästi kiäntöä. Puhumattakaan siitä, että hyväkuntoinen moottori kestää vakiosisuskaluilla sen 500 heppaa, eikä auto ole mikään tonnikeijukainen. Moottorin on kyllä aikamoinen kierroskone, vaikka painetta syöttäisi miten alakierroksilla täys meno alkaa aina vasta neljästä tonnista. Mutta hauskaa se sitten on. Suosittelen.
Palaa sivulle “Yleinen - autot ja liikenne”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 16 vierailijaa