VR6 Golf, Turbo vai remmiahdin?
Valvoja: ffp jäsenet
VR6 Golf, Turbo vai remmiahdin?
On ollut harkinnassa tuon oman rottelon tekniikan päivittäminen. Ajatuksena siis on ollut mahdollisesti laatikkoon torsen-lukko, moottorin perusteellinen huolto ja mahdollinen ahtaminen. Schrickin imusarjoja, lastutusta jne.. on myös tutkailtu. Mutta asiaan. VF Engineering ja AMS valmistaa ainakin noita remmiahdin sarjoja, jotka ovat siis bolt-on settejä. Väittävät että samana päivänä auto on jo ajokykyinen. Tehoa kummatkin lupaavat n. 250hp ja 230tq. Mitäs näistä osaatte sanoa, järkeviä? Hinta pyörii noissa seteissä nähtävästi siellä 3000€ hujakoilla. Miten kyseiset laitteet kestävät käyttöä/rasitusta. Jäähdytyskin näyttäisi olevan perin yksinkertainen, eivät näköjään edes vaadi mitään välijäähdyttimiä jne.. Sitten taas nuo turboahdin sarjojen hinta pyörii (n. 250hp seteissä) siellä 2000€:n alapuolella, mutta nämä sarjat vaativat sitten välijäähdyttimen ja kaikkea muutakin pikkumuutosta(vaiko?) Hinta siis tulisi kasvamaan jokatapauksessa remmiahtimien yläpuolelle.
Siispä olisikin tärkeää saada infoa siitä että kumpi olisi oikea valinta, remmiahdin vai pakokaasuahdettu? Sen verran uusi olen näissä moottoritekniikkaa koskevissa asioissa, että mielipiteet/faktat/ohjeet ovat kovin kaivattuja. Netistä olen lukenut kaikkia yleisiä, ahtamiseen liittyviä ohjeita, artikkeleja ja oppaita. Mutta koska kyseessä on suhteellisen suuret raha määrät niin olisi kiva tietää mitä kaikkea vaatisi, että tuon vr6:n tehot saataisiin nätisti 250hv-300hv:n välimaastoon ja väännötkin sinne vajaaseen 400nm:iin. Eli mitä maksaa, kestääkö vakio-osat, mitä muuta kannattaa vaihtaa jne.. ? Avut terve tulleita niin tietää, miten paljon pitää alkaa töitä paiskimaan intin jälkeen :P
Siispä olisikin tärkeää saada infoa siitä että kumpi olisi oikea valinta, remmiahdin vai pakokaasuahdettu? Sen verran uusi olen näissä moottoritekniikkaa koskevissa asioissa, että mielipiteet/faktat/ohjeet ovat kovin kaivattuja. Netistä olen lukenut kaikkia yleisiä, ahtamiseen liittyviä ohjeita, artikkeleja ja oppaita. Mutta koska kyseessä on suhteellisen suuret raha määrät niin olisi kiva tietää mitä kaikkea vaatisi, että tuon vr6:n tehot saataisiin nätisti 250hv-300hv:n välimaastoon ja väännötkin sinne vajaaseen 400nm:iin. Eli mitä maksaa, kestääkö vakio-osat, mitä muuta kannattaa vaihtaa jne.. ? Avut terve tulleita niin tietää, miten paljon pitää alkaa töitä paiskimaan intin jälkeen :P
-
- -
- Viestit: 360
- Liittynyt: 5.3.2004 22:51
-
- -
- Viestit: 776
- Liittynyt: 7.8.2003 21:28
.
Taisi olla Mikalla tarkoitus ihan lailliseksi katsastaa.
VTT,n lappua taisi vielä talvella uupua.
Siinä ATP,n paketissa taisi olla kaikki tarpeellinen matkassa, siistiltähän tuo näytti.
Loppupelissä varmaankin helpoin ja edullisinkin ratkaisu.
Ja sitten varmaan pelaakin, ei niin suuri häpeä sekään. :-)
Softankin varmaan saa sitten sille teholle, minkä haluaa.
Kirimisvaraa oli minusta tuollaiseen syylän kokoiseen autoon jo vähän liikaakin.
Mutta kyllä se jonkinlaisen alustapäivityksenkin tarvitsee.
Volkkarin levyjarrut on teevadin kokoiset ja kallistuksenvakaaja, joka taisi olla vaan edessä, niin suunnilleen pikkusormen vahvuinen.
Iskarit polkupyörä pumpun kanssa samaa kaliiperia.
Täytyy itsetuhovietti olla kohdillaan, jos tuolla uskaltaa kovasti ajella. :-)
.
Taisi olla Mikalla tarkoitus ihan lailliseksi katsastaa.
VTT,n lappua taisi vielä talvella uupua.
Siinä ATP,n paketissa taisi olla kaikki tarpeellinen matkassa, siistiltähän tuo näytti.
Loppupelissä varmaankin helpoin ja edullisinkin ratkaisu.
Ja sitten varmaan pelaakin, ei niin suuri häpeä sekään. :-)
Softankin varmaan saa sitten sille teholle, minkä haluaa.
Kirimisvaraa oli minusta tuollaiseen syylän kokoiseen autoon jo vähän liikaakin.
Mutta kyllä se jonkinlaisen alustapäivityksenkin tarvitsee.
Volkkarin levyjarrut on teevadin kokoiset ja kallistuksenvakaaja, joka taisi olla vaan edessä, niin suunnilleen pikkusormen vahvuinen.
Iskarit polkupyörä pumpun kanssa samaa kaliiperia.
Täytyy itsetuhovietti olla kohdillaan, jos tuolla uskaltaa kovasti ajella. :-)
.
Mutta kyllä se jonkinlaisen alustapäivityksenkin tarvitsee.
Volkkarin levyjarrut on teevadin kokoiset ja kallistuksenvakaaja, joka taisi olla vaan edessä, niin suunnilleen pikkusormen vahvuinen.
Iskarit polkupyörä pumpun kanssa samaa kaliiperia.
Kyllähän noissa kallistuksen vakjat edessä ja takan ja eikä jarrutkaan niin huonot...
eipä ne mersutkaan sen turvallisempia, mutta sillään ei ole väliä ku ei ne vakiona kuljekkaan mihinkään :):)
-
- -
- Viestit: 776
- Liittynyt: 7.8.2003 21:28
Mä laitoin mun perusventoon Eatonin M45 remmiahtimen ja totta, valmiin kitin pulttaa kiinni parissa tunnissa. Itel ei ollu kittiä, joten sen valmistamiseen meni 10 tuntia plus paikalleen laitto 2 tuntia.
Koska auto on muutoin täysin vakio, en pysty lataamaan kuin 0,3bar kun bensa loppuu. Eli pitää hankkia VR6 bensapumppu. Ajattelin kyllä jossain vaheessa päivättää ruiskun parempaan ja pakoputki vaihtaa paremmin hengittävään, mutta toistaiseksi mennään nyt näin.
Niin ja siitä hintapolitiikasta, ostin koekäytetyn ahtimen ruotsista. Hintaa oli 750€ sisältäen bypassit jne letkut ym. ym. Ainoastaan pari putkea ja tukipalkkia piti mallintaa, hitsata ja maalata. Kokonaiskustannukset on siis 800€. Ruotsissa www.blocket.se näitä aina sillontällön on myytävänä, ja tälläkin hetkellä yksi siellä taitaa olla hintaan 6500kr.
Mitään modifikaatioita ei ole alkuperäisosiin tehty ja kaikki osat, paitsi 1 letkun pätkä Ford, on Volkswagenin vakiovaraosia, bypassia myöden.
Menohaluja on nyt suunilleen pikkuisen piristetyn '92 GTI 16:n verran kun koeajettiin. Huippunopeudessa häviää kun loota on tossa perusventossa niin tiuha, mutta toisaalta, eipä sitä tääl ahvenanmaal paljoo ole tietäkään, eli kortteliralliin sopivat välitykset. Pakko-ostos on kyllä heti seuraavaksi välijäähdytin, kuumenee aika reippaasti, tokana listalla on bensapumppu joka tuottaa enemmän kuin vakion 1bar paineen. Ja kolmantena uusi pakoputkisto sekä viimeisenä uusi ruiskutusjärjestelmä.
Omasta mielestä turbosta on tullut tusinatavara, joen en sen takia halunnut sellaista. Ehkä suurin syy on se että remmiahtimen asennus on niin paljon helpompaa. Hyviä puolia remmiahtimessa on se, että ahdettu ilma on paljon viileämpää ja ei välttämättä tarvita välijäähdytintä, mutta se on kuitenkin suositeltava. Kaasuun auto reagoi heti eikä viidestoista päivä. Toisaalta koska tehoreservi on kokoajan käytössä, ei sellaista yhtäkkistä tehontunnetta tule kuten turbossa lagin jälkeen, niin ei tunnu että auto "lähtis".
Ja ne äänet... ei ole autosta kiinnostunutta jonka pää ei kaupungilla kääntyisi kun ajelee ohi. Tyttöystävä kuvasi osuvasti tätä näin "Mä luulin että ambulanssin sireeni soi pihalla kun tulit" eli ääni on MAHTAVA :) siitä lisää tuolla videoissa.
Muutama kuva löytyy täältä ja videota löytyy taas täältä. Ja lopuksi vähän teknistä dataa ko. ahtimesta.
Koska auto on muutoin täysin vakio, en pysty lataamaan kuin 0,3bar kun bensa loppuu. Eli pitää hankkia VR6 bensapumppu. Ajattelin kyllä jossain vaheessa päivättää ruiskun parempaan ja pakoputki vaihtaa paremmin hengittävään, mutta toistaiseksi mennään nyt näin.
Niin ja siitä hintapolitiikasta, ostin koekäytetyn ahtimen ruotsista. Hintaa oli 750€ sisältäen bypassit jne letkut ym. ym. Ainoastaan pari putkea ja tukipalkkia piti mallintaa, hitsata ja maalata. Kokonaiskustannukset on siis 800€. Ruotsissa www.blocket.se näitä aina sillontällön on myytävänä, ja tälläkin hetkellä yksi siellä taitaa olla hintaan 6500kr.
Mitään modifikaatioita ei ole alkuperäisosiin tehty ja kaikki osat, paitsi 1 letkun pätkä Ford, on Volkswagenin vakiovaraosia, bypassia myöden.
Menohaluja on nyt suunilleen pikkuisen piristetyn '92 GTI 16:n verran kun koeajettiin. Huippunopeudessa häviää kun loota on tossa perusventossa niin tiuha, mutta toisaalta, eipä sitä tääl ahvenanmaal paljoo ole tietäkään, eli kortteliralliin sopivat välitykset. Pakko-ostos on kyllä heti seuraavaksi välijäähdytin, kuumenee aika reippaasti, tokana listalla on bensapumppu joka tuottaa enemmän kuin vakion 1bar paineen. Ja kolmantena uusi pakoputkisto sekä viimeisenä uusi ruiskutusjärjestelmä.
Omasta mielestä turbosta on tullut tusinatavara, joen en sen takia halunnut sellaista. Ehkä suurin syy on se että remmiahtimen asennus on niin paljon helpompaa. Hyviä puolia remmiahtimessa on se, että ahdettu ilma on paljon viileämpää ja ei välttämättä tarvita välijäähdytintä, mutta se on kuitenkin suositeltava. Kaasuun auto reagoi heti eikä viidestoista päivä. Toisaalta koska tehoreservi on kokoajan käytössä, ei sellaista yhtäkkistä tehontunnetta tule kuten turbossa lagin jälkeen, niin ei tunnu että auto "lähtis".
Ja ne äänet... ei ole autosta kiinnostunutta jonka pää ei kaupungilla kääntyisi kun ajelee ohi. Tyttöystävä kuvasi osuvasti tätä näin "Mä luulin että ambulanssin sireeni soi pihalla kun tulit" eli ääni on MAHTAVA :) siitä lisää tuolla videoissa.
Muutama kuva löytyy täältä ja videota löytyy taas täältä. Ja lopuksi vähän teknistä dataa ko. ahtimesta.
Viimeksi muokannut Sergey, 5.7.2006 17:57. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
http://www.sfxperformance.com/catalog/s ... Volkswagen
tos ois tommosii "halpoi" kittei. itelläki tarkotus laittaa ens talvena tommonen remmiahdin corradoo kiinni.
tos ois tommosii "halpoi" kittei. itelläki tarkotus laittaa ens talvena tommonen remmiahdin corradoo kiinni.
-
- -
- Viestit: 776
- Liittynyt: 7.8.2003 21:28
Hyviä puolia remmiahtimessa on se, että ahdettu ilma on paljon viileämpää ja ei välttämättä tarvita välijäähdytintä
Jos ahdinten hyötysuhteet ovat samat, niin ahdettu ilma on tasan yhtä lämmintä niin turboahdetussa kuin remmiahdetussakin. Yleisesti ottaen turbojen kompressoreissa on muutenkin paremmat hyötysuhteet kuin remmiahtimissa.
Ilman lämpiäminen ei johdu ahdintyypistä, vaan siitä että sitä puristetaan kasaan. pV = nRT ja niin edelleen. :)
Joo, tottakai yhtä nopeasti samaan paineeseen ahdettuna ilma kuumenee yhtä kuumaksi ahtimesta riippumatta. Mutta remmiahdin ahtaa paljon tasaisemmin ns. hitaammin, eikä tule sellasta shokkipuristusta, niin sen takia tuo on viileämpää ja lisäksi se kun turbo kuumenee sinne 800c paikkeille joka väkisinkin siirtyy turbiinilta ahtimelle. Näin sanoo siis "Turbo and Supercharging" sekä "Performance Handbook Supercharging, Turbocharging and Nitrous Oxide" kirjat.
Mutta välijäähy on kuitenkin käytännössä pakko-ostos. Itse ahdan toistaiseksi näin matalilla paineilla kuin 0,3bar, ei ilma kuumene edes pahasti. Talvella saa auto sitten vähän lisäpalikkaa. Mutta kiva se on tällä ajella, suorituskyvyn ero on huomattava.
Suosittelen :)
Mutta välijäähy on kuitenkin käytännössä pakko-ostos. Itse ahdan toistaiseksi näin matalilla paineilla kuin 0,3bar, ei ilma kuumene edes pahasti. Talvella saa auto sitten vähän lisäpalikkaa. Mutta kiva se on tällä ajella, suorituskyvyn ero on huomattava.
Suosittelen :)
-
- -
- Viestit: 776
- Liittynyt: 7.8.2003 21:28
-
- -
- Viestit: 31
- Liittynyt: 2.4.2005 0:25
käyppä kattomassa www.blocket.se siellä oli pari 45, 62 ja yksi 90 myytävänä vielä muutama viikko sitten. Kaikki alle 800€. Ei tarvi kuin ruotsinristeilyn.
Niinhän se menee kun ei ulkoisia vaikuttimia ole. Mutta putkisto, bypass jne. jne. on ulkoisia vaikuttimia... Eihän ne erot ole kymmeniäkään asteita.
Samoten absoluuttisessa tyhjiössä höyhen kiihtyy tasan yhtä kovaa kuin tykinkuula. ;) Mutta käytäntö on osoittautunut erilaiseksi.
Jos ei kuitenkaan mennä tähän...
Niinhän se menee kun ei ulkoisia vaikuttimia ole. Mutta putkisto, bypass jne. jne. on ulkoisia vaikuttimia... Eihän ne erot ole kymmeniäkään asteita.
Samoten absoluuttisessa tyhjiössä höyhen kiihtyy tasan yhtä kovaa kuin tykinkuula. ;) Mutta käytäntö on osoittautunut erilaiseksi.
Jos ei kuitenkaan mennä tähän...
-
- -
- Viestit: 776
- Liittynyt: 7.8.2003 21:28
Heh... Joo nyt aletaan liikkua jo vähän vaarallisilla vesillä... :D
Lämpötilan muutos on tottakai sama, mutta lämpökuormitus per aikayksikkö ei ole sama, jos paineen nostamiseen kuluu eri määrä aikaa.
Ahtoilman jäähdytin siirtää ahtoilmasta lämpöenergiaa ulkoilmaan tietyn määrän per aikayksikkö. Jos oikein laskemalla haluaa laskea, niin isompi lämpötilojen erotus aiheuttaa tehokkaamman siirtymisen, mutta toisaalta jos lämpöä on riittävästi, ei sen siirtämiseen yksinkertaisesti riitä aikaa.
Näitä voi sitten kukin pyöritellä enempi tai vähempi laskimen, kynän ja paperin kanssa, mutta nyt aletaan olla tässä keskustelussa siinä pisteessä että ei palvella enää topicin tarkoitusta. :) Uudenhan voi toki aina perustaa. :D
Lämpötilan muutos on tottakai sama, mutta lämpökuormitus per aikayksikkö ei ole sama, jos paineen nostamiseen kuluu eri määrä aikaa.
Ahtoilman jäähdytin siirtää ahtoilmasta lämpöenergiaa ulkoilmaan tietyn määrän per aikayksikkö. Jos oikein laskemalla haluaa laskea, niin isompi lämpötilojen erotus aiheuttaa tehokkaamman siirtymisen, mutta toisaalta jos lämpöä on riittävästi, ei sen siirtämiseen yksinkertaisesti riitä aikaa.
Näitä voi sitten kukin pyöritellä enempi tai vähempi laskimen, kynän ja paperin kanssa, mutta nyt aletaan olla tässä keskustelussa siinä pisteessä että ei palvella enää topicin tarkoitusta. :) Uudenhan voi toki aina perustaa. :D
mitenhän on mahtuuko 90:n sittenkin vr:än keulille.. ainakin omassani oli aikasta ahdasta keulassa ja ahdinkikkailu jäi sikseen. Muutenkin olisiko sittenkin parempi ahdintyyppi keskipakoahdin rootsin sijaan..? Siten mylly ei ainakaan porsisi niin helposti kun alavääntö ei kasvaisi tolkuttomasti ja se veerassa on kuitenkin kohtuullinen jo vakiona.
http://www.sfxperformance.com/images/pr ... mk3vr6.jpg tommonen kitti ois kyl aika mukava ainaki mahtuu. mut hinta on semmoset $3,455.00 :(
-
- -
- Viestit: 776
- Liittynyt: 7.8.2003 21:28
Tuossa äkkipäiten vähän laskeskelin noita hommia, Eatonin M45 ei ainakaan VR-kutoseen ole imo oikein kannattava sijoitus, maksimivirtaus näyttäisi olevan vähän reilu 300cfm ja jos mennään sillä nyrkkisäännöllä että hyvä moniventtiilikone tuottaa hevosen joka 1.5cfm kohti, niin optimiolosuhteissa tuo riittäisi sinne ~200hv nurkille. (VR-koneessa ei ehkä ihan niin paljoa(?))
Oma mielipiteeni tästä on siis se, että kannattaa laittaa joku pykälän-pari isompi, ellei sitten tavoittele vaan uskomatonta alakiäntöä... :)
Nuo sentrifugaalilaitteet ovat myös mielenkiintoisia värkkejä, voimansiirron hyötysuhde niissä mainostetaan olevan pirun hyvä (yli 90% rotrexilla tais olla ainakin) ja kompressorinkin hyötysuhde sama kuin turboahtimissa.
E: Laitetaan nyt tännekin, tuolla on joidenkin remmivehkeiden kompurakarttoja yms.
Oma mielipiteeni tästä on siis se, että kannattaa laittaa joku pykälän-pari isompi, ellei sitten tavoittele vaan uskomatonta alakiäntöä... :)
Nuo sentrifugaalilaitteet ovat myös mielenkiintoisia värkkejä, voimansiirron hyötysuhde niissä mainostetaan olevan pirun hyvä (yli 90% rotrexilla tais olla ainakin) ja kompressorinkin hyötysuhde sama kuin turboahtimissa.
E: Laitetaan nyt tännekin, tuolla on joidenkin remmivehkeiden kompurakarttoja yms.
siis meinaaks sitä kärsää vai koko ahtimen pituutta? Kärsäähän saa useammalla eri pituudella. M90 tais olla ~250-400mm (hihnan keskeltä ahtimen takapäähän) listatavarana ja pitemmänkin kärsän saa tilauksesta. M45 on varmuudella 210-371mm. Siihen lisäksi tietenkin imuputki. Eroja ei ole kuin pari senttiä M45 vs M90 siis.
-
- -
- Viestit: 31
- Liittynyt: 2.4.2005 0:25
No joo, annetaan tuon kaasuopin olla. Mutta anyways, jos remmi houkuttaa ja niin nuo on ihan mielenkiintoisia: http://www.opconab.com/index.asp?sPage= ... D=1&cID=14
Löytyy kompurakartat ja kaikki. Jossain jenkkiläisen jälleenmyyntifirman sivuilla mainostivat että vie tasakaasuajossa 60mph vauhdilla jotain 10hp tai jotain tehoa.
Itse kyselin pyörään tuota pienintä, hinta 1400€...ja rakentamaan joutuu taatusti yhtä ja toista, valmiita settejä kun ei ole sitten mihinkään. Mutta henk koht mielipide onkin että ei se ole rakentamista jos kaikki on valmista, se on varustelua.
E: Tossa sen jenkkilän kaupan osoite, sieltä löytyy jos ja vaikka minkälaista mainospuhetta: www.whipplesuperchargers.com
Tosin nuo ahtimet kyhätään ruotsissa että ehkä sieltä kuitenkin kannattaa hankkia jos hankkii.
Löytyy kompurakartat ja kaikki. Jossain jenkkiläisen jälleenmyyntifirman sivuilla mainostivat että vie tasakaasuajossa 60mph vauhdilla jotain 10hp tai jotain tehoa.
Itse kyselin pyörään tuota pienintä, hinta 1400€...ja rakentamaan joutuu taatusti yhtä ja toista, valmiita settejä kun ei ole sitten mihinkään. Mutta henk koht mielipide onkin että ei se ole rakentamista jos kaikki on valmista, se on varustelua.
E: Tossa sen jenkkilän kaupan osoite, sieltä löytyy jos ja vaikka minkälaista mainospuhetta: www.whipplesuperchargers.com
Tosin nuo ahtimet kyhätään ruotsissa että ehkä sieltä kuitenkin kannattaa hankkia jos hankkii.
Viimeksi muokannut village idiot, 7.7.2006 23:39. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Vaikuttaa edullisilta nuo VF engineerin valmispakettien hinnat. Hollannista löytyy euroopanmaahantuoja kyseisille kiteille. Euromalli eroaa hieman jenkkiversiosta, mutta molemmissa on Vortechin ahdin. Hintaa tuollaiselle stage 1 paketille (250 hv) olisi tullut hintaa reilusti yli 4ke suomeen toimitettuna. Itseltä ahdin projekti on jäissä ainakin toistaiseksi.
Tuonne projektiosastolle kirjoittelin, ja pientä mainintaa oli VR6:n ahtamisesta ja sen kalleudesta. Näitä topicceja täällä nyt yrittänyt lueskella ja miettiä miten onnistuisi ja mitä maksaisi. Jos joku osaisi tiivistää tarvittavat muutokset ja mitä tulisi kaiken kaikkiaan about maksamaan.
Eli jos lähdetään siitä että ahdin maksaa vaikka n. 3000 euroa? Remmi siis ilmeiseti loppupeleissä tulisi edukkaammaksi kuin turbo? Sitten jonkun täytyy tietenkin se asentaa koska itse en sitä osaa, mitä maksaa? Entäpä mitä kaikkea muuta palikkaa menee autosta loppujen lopuksi vaihtoon, että turbon laillisesti saa laitettua?
Sitten se VTT:n lappu. Ollaanko jäljillä jos ajatellaan siihen 2000 euroa? Mitäs vielä muuta mistä minulla ei ole hajuakaan, ja mitähän nuo asennukset ja muut muutokset/osat kaikkinaan maksaisi?
Eli jos lähdetään siitä että ahdin maksaa vaikka n. 3000 euroa? Remmi siis ilmeiseti loppupeleissä tulisi edukkaammaksi kuin turbo? Sitten jonkun täytyy tietenkin se asentaa koska itse en sitä osaa, mitä maksaa? Entäpä mitä kaikkea muuta palikkaa menee autosta loppujen lopuksi vaihtoon, että turbon laillisesti saa laitettua?
Sitten se VTT:n lappu. Ollaanko jäljillä jos ajatellaan siihen 2000 euroa? Mitäs vielä muuta mistä minulla ei ole hajuakaan, ja mitähän nuo asennukset ja muut muutokset/osat kaikkinaan maksaisi?
Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 18 vierailijaa