Golf vm.93 1.8 nykii (ABS-kone)
Valvoja: ffp jäsenet
Golf vm.93 1.8 nykii (ABS-kone)
Pari viikkoa sitten, aivan yhtäkkiä alkoi ajoittainen nykiminen. Alussa ei nykiny paljoa mutta kokoajan nykiminen lisääntyi. Varsinkin tasakaasulla ajettaessa ja useimmiten liikkeelle lähdössä. Autoon vaihdetu virranjakajan kansi, pyörijä, ilmanputsari,bensansuodatin, ruiskun ja imusarjan välinen laippa, imusarjan ja jarruputken välinen putki, sytytyksenohjausyksikkö sekä puola. Ei muutoksia näiden toimien jälkeen. Bensanreleen vaihdon jälkeen auto toimi pari päivää "normaalisti" jonka jälkeen nykiminen palasi.
Onko sytytys kohdalla kun nuoli osoittaa hammasrattaassa olevien o:n ja t:n puoleenväliin, sekä pyörijä osoittaa virranjakajassa olevaa lovea (ykköstulpan kohdalla) kohti? Olisikos ajoitus voinnu yhtäkkiä muuttua? Jakopäänhihna vaihdettu 14tkm sitten.
Kumpaan reikään ilmakoteloon tulee bensanhyöry letku ja kumpaan imusarjasta tuleva letku?
Onko sytytys kohdalla kun nuoli osoittaa hammasrattaassa olevien o:n ja t:n puoleenväliin, sekä pyörijä osoittaa virranjakajassa olevaa lovea (ykköstulpan kohdalla) kohti? Olisikos ajoitus voinnu yhtäkkiä muuttua? Jakopäänhihna vaihdettu 14tkm sitten.
Kumpaan reikään ilmakoteloon tulee bensanhyöry letku ja kumpaan imusarjasta tuleva letku?
Yksipisteruiskussa ei ole ilmamäärämittaria, vaan suihkutettavan polttoaineen määrä tai oikeammin suihkutusjakson pituus määräytyy kaasuläppäpotentiometrin mukaan. Kun potentiometri on kulunut, se pätkii ja antaa ruiskutuksen aivoille epämääräisiä tietoja - ja kone pätkii.
Kaasuläppäpotentiometri on ruiskulaitteiston yhteyteen rakennettu, ja uusi on tosiaan kallis kun pitää ostaa sen ruiskumötikän koko alarunko.
Kuvassa kaasuläppäpotentiometri nimellä Drosselklappenpotentiometer.

Kaasuläppäpotentiometri on ruiskulaitteiston yhteyteen rakennettu, ja uusi on tosiaan kallis kun pitää ostaa sen ruiskumötikän koko alarunko.
Kuvassa kaasuläppäpotentiometri nimellä Drosselklappenpotentiometer.

Tosiaan, jos vikakoodeissa ei ole mitään on ongelma luultavasti jossain muualla kuin ECUn kontrollissa olevissa värkeissä.
Paineensäätimen putsaus voisi olla kokeilemisen arvoinen juttu, vaikka se oireileekin yleensä talvella. Paineensäädin on myös tuossa yllä olevassa kuvassa, Drückregler-nimellä. Kansi on neljällä ruuvilla, alla on jousi ja kalvo. Avaa varovasti, ja tuki ruiskun "kurkku" vaikka puhtaalla trasselilla ennen ruuvien avaamista. Yleensä sieltä kannen alta löytyy vettä ja ruostetta, joka saattaa aiheuttaa nykimistä bensanpaineen vaihdellessa säännöttömästi. Varo avatessasi suuttimelle meneviä johtoja, ovat yleensä jo kovettuneet ja arat katkeamaan.
Paineensäätimen putsaus voisi olla kokeilemisen arvoinen juttu, vaikka se oireileekin yleensä talvella. Paineensäädin on myös tuossa yllä olevassa kuvassa, Drückregler-nimellä. Kansi on neljällä ruuvilla, alla on jousi ja kalvo. Avaa varovasti, ja tuki ruiskun "kurkku" vaikka puhtaalla trasselilla ennen ruuvien avaamista. Yleensä sieltä kannen alta löytyy vettä ja ruostetta, joka saattaa aiheuttaa nykimistä bensanpaineen vaihdellessa säännöttömästi. Varo avatessasi suuttimelle meneviä johtoja, ovat yleensä jo kovettuneet ja arat katkeamaan.
Kalvo bensanpaineensäätimessä oli ehjä, eikä siellä sisällä muutenkaan ollu mitään vettä tai ruostetta. Samalla ku koko ruisku oli irti, niin katoin ton potentiometrin kunnon. Se näytti ihan hyvältä, kulutuspinnat oli ehjät ja puhtaat. Äskeisellä pienellä koeajolla ei nykiny kertaakaan, toisin ku tänä aamuna ennen ruiskun irrottamista ja putsaamista. Katotaan nyt tehosko toi putsaaminen yhtään vai jatkuuko sama nykiminen huomenna...
Kattokaapa joku miten päin noi kaks letkua tulee kiinni imukotelon taakse? Mulla ruiskun alarungosta tuleva letku menee vasemmanpuoleiseen liittimeen keulasta katottuna ja ilmanputsarilta päin tuleva letku oikeanpuoleiseen liittimeen.
Kiitoksia hyvistä neuvoista tähän mennessä !!
Kattokaapa joku miten päin noi kaks letkua tulee kiinni imukotelon taakse? Mulla ruiskun alarungosta tuleva letku menee vasemmanpuoleiseen liittimeen keulasta katottuna ja ilmanputsarilta päin tuleva letku oikeanpuoleiseen liittimeen.
Kiitoksia hyvistä neuvoista tähän mennessä !!
Päivän se taas toimi hyvin.. Päivällä töistä tullessa ei mitään nykimistä. Auto oli parkissa hetken ennen taas piti lähteä, mutta samantien ku lähtee liikkeelle ni tajutonta nykimistä. Ei meinannu päästä edes pientä mäkeä ylös kun nyki niin perkeleesti. Vähän vastaavanlaista nykimistä ku että ykkösellä löis kaasun pohjaan ja nostais samantien ylös ja taas löis kaasun pohjaan ja sit ylös. Tyhjäkäyntiä käy erittäin hyvin, mutta paikallaan kun nostattaa kierroksia n. 1500 ja pitää siinä tasakaasulla niin kierrokset menevät n. 600:aan ja taas nousevat siihen n.1500:aan ja sitten taas sinne tyhjäkäynnin alapuolelle. Tätä se tekee niin pitkää kunnes ottaa kaasun kokonaan pois. Silloin kun nykii ni tuntuu siltä että että kaasua saa painaa vaikka pohjaan ilman että kone edes reagoi siihen.
Mutta aika outoa että välillä toimii mutta välillä taas ei??
Mites bensapumpun toimintaa voi testata? Ei kai lambda-anturi tollasta nykimistä voi aiheuttaa?
Mutta aika outoa että välillä toimii mutta välillä taas ei??
Mites bensapumpun toimintaa voi testata? Ei kai lambda-anturi tollasta nykimistä voi aiheuttaa?
Mutta aika outoa että välillä toimii mutta välillä taas ei??
Ettei olisi jossain kosketushäiriöitä ?
Oletko tarkistanut moottorin johtosarjan ? Etenkin sen maadoituksen moottoriin ja siitä koriin. Mä irroitin koko moottorin johtosarjan siitä pyöreästä liittimestä mikä on virranjakajan lähellä. Samaten johdot antureilta yms. irti ja johtosarja pöydälle. Johdoista löytyi hankautumia, jotka korjasin uusilla johdoilla.
mulla samaa onkhelmaa octaviassa se kylläkin 1.6. on kans vaihettu sytytys puolta ja vielä nykii ja alkanu myös tekemään semmosta että ei ota kierroksia enää kunnolla edes paikallaan ja sitte ku saa kiekat nousemaan siihen 5tonniin vauhissa niin alkaa vasta lähteen. ja tosiaan joskus toimii ihan normaalisti ja joskus (nykyään aina) nykii ku kiihyttää. ja polttaa pakoputkessa ku paikallaan painaa kaasua (posahtaa). pitää vissiin sytytys merkit kattoa ja jakopää kans...
-
- -
- Viestit: 1158
- Liittynyt: 1.4.2007 19:09
Minulla jetta mk2 nyki vallan perk*leesti ja joka päivä vaan pahemmin. Olin siihen jo koko monojet ruiskun vaihtanu vastaavasta golffista ja nyt vaihdoin sit moottoriohjausyksikön ja olihan se sit eri ku tuossa jetassa vaikkakin olin sen jetan kyllä katastanu sillä omalla ecullaan ja oli toiminukkin ihan hyvin vähän aikaa. En tiiä hajoaako tuo golffinki ecu kohta vaiko alkaako nyt pelittään...ajoin vajaa 10km lenkin ja ei pätkiny yhtään ja kaasukin tuntu jotenkin "rauhallisemmalta"/herkemmältä.
Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 19 vierailijaa