Tässäpä visainen ongelma, kun pitäisi lautoja kuljettaa perävaunulla, kolmen metrin kärri ja maksimi laudan pituus oli noin 4,5 m, eli ylitys jää noin metriin, kun etuylitys on puolisen metriä. Lipulla meinasin merkata ylityksen, mutta kun ne kirotun takavalot ei näy! Hyllyssä olisi irrallinen perävalosarja, jolla voisi laudanpätkään lyödä valot, mutta onko moinen järjestely laiton? Takavalojen kuitenkin olisi pakko näkyä, miten olette tehneet, vai oletteko vain ajanneet? Rekisterikilpi nyt ei valoja saa, eikä näy, mutta se tuskin on se pahin pulma.
Pikaista jelppiä lakipykälistä kaipaisin, kun en löytänyt mistään virallista tekstiä muusta kun peräylityksen osalta, mutta en valoista.
Peräylitys ja perävaunun valot
Valvoja: ffp jäsenet
No hoidin sitten homman niin, että valot näkyivät riittävästi, kuorma keskelle lavaa ja reunoille vähän tyhjää. Enempää kuin noin 40:tä (á n. 8-9 kg) kakkosnelosellista puuta en uskaltanut kyytiin lastata. Koukkuun jäi hitunen nostetta, mutta pysyi se siellä perässä. Vedin yhdellä liinalla koko kasan nippuun ja nipun kahdella kiinni kärryn koukkuihin.
Oli vaan kiva ylläri, kun motarilta nousi liittymää, joka oli aivan tajuttomilla urilla ja samalla möykkyinen, lasissa se noin 85 km/h. Kärri alkoi vetää urasta toiseen ja heijata kivasti, hyviä nämä suomen tiet, eikä se 80 km/h ole yhtään liikaa kärri perässä... kyseessä lehtijousellinen yksiakselinen iskariton peli.
Hyvin tuli koko lasti kotiin asti :-)
Oli vaan kiva ylläri, kun motarilta nousi liittymää, joka oli aivan tajuttomilla urilla ja samalla möykkyinen, lasissa se noin 85 km/h. Kärri alkoi vetää urasta toiseen ja heijata kivasti, hyviä nämä suomen tiet, eikä se 80 km/h ole yhtään liikaa kärri perässä... kyseessä lehtijousellinen yksiakselinen iskariton peli.
Hyvin tuli koko lasti kotiin asti :-)
Töissä lastaan monta kymmentä kuormaa päivässä ja ei ainakaan tässä 5 vuoden aikana ole kellään mitään lisävaloja ollut. Aina kuitenkin laittanut metrin ylitykseen lipun/muovipussin, koska asiakas itse harvemmin muistaa tätä. Pitkää tavaraa kuskatessa täytyy vaan aina muistaa että vaikka kärryt viellä kestäisikin niin reilu takapaino tekee ajamisesta helvettiä talvella ja hiekalla.
Ite oon lastannut kans satoja kuormia puutavaraa kärryihin, eikä kukaan oo mullekaan sanonut, et pitäis käyttää lisävaloja.
Ainut mitä pitää kattoa on, että jos tavara ylittää metrin takaa, niin pitää lippu laittaa perään. Yli 2m ei tavara kuitenkaan saa ylittää. Tietysti tavaran on hyvä laittaa keskelle kärryä ja niin, että on hieman aisapainoinen(oliko se 50-100kg). Sitten vain hyvin kiinni ja nopeus ei saa ylittää 80km/h, niin luulis pääsevän kohteeseen perille. Ja jos on mahdollista, niin aina olis paree hommata 2-akselinen kärry.
Tietysti on aina näitä poikkeustapauksia, jotka eivät ole uskoneet ja ovat tulleet hetken päästä takaisin jalat täristen, että "olipas mulla hyvää säkää ku en pyörähtänyt rekan eteen" :)
Ainut mitä pitää kattoa on, että jos tavara ylittää metrin takaa, niin pitää lippu laittaa perään. Yli 2m ei tavara kuitenkaan saa ylittää. Tietysti tavaran on hyvä laittaa keskelle kärryä ja niin, että on hieman aisapainoinen(oliko se 50-100kg). Sitten vain hyvin kiinni ja nopeus ei saa ylittää 80km/h, niin luulis pääsevän kohteeseen perille. Ja jos on mahdollista, niin aina olis paree hommata 2-akselinen kärry.
Tietysti on aina näitä poikkeustapauksia, jotka eivät ole uskoneet ja ovat tulleet hetken päästä takaisin jalat täristen, että "olipas mulla hyvää säkää ku en pyörähtänyt rekan eteen" :)
Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 22 vierailijaa