VR6 FAQ/jutustelut/kysymykset tänne

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

-Tonza-
-
Viestit: 448
Liittynyt: 23.7.2003 8:15

ViestiKirjoittaja -Tonza- » 10.7.2006 23:23

Cornelius:

Aikani räpisteltyäni kaiken sortin männänrengaspuristimien sun muiden kans.
Totesin, että menee parhaiten, kun puristaa renkaat kasaan ihan sormin vaan
ja vähän kerrassaan koputtelee toisella kädellä männät paikoilleen.

Cornelius
-
Viestit: 59
Liittynyt: 10.1.2006 10:33

ViestiKirjoittaja Cornelius » 11.7.2006 6:28

juu, pitää varmaan kokeilla tuota tyyliä. Tänään lähtee 3 extra männänrengassarja käyttöön. Kulutus on kova :). Yhteen sylinteriin on joo saatu muutama kunnon naarmu aikaiseksi. Toivottavasti ne eivät kuitenkaan ole niin syviä että haittaisivat suuremmin.

Olli
-
Viestit: 160
Liittynyt: 11.2.2004 10:49

ViestiKirjoittaja Olli » 11.7.2006 20:33

Onko VR6 koneessa (Golf '92) helposti todettavissa on nokkien ajoitus kohdallaan (merkit kohdallaan) ?

Mistä kannattaa etsiä mahdollisia merkkejä?

tpv
-
Viestit: 778
Liittynyt: 2.8.2003 14:20

ViestiKirjoittaja tpv » 12.7.2006 0:19

Vilases tää ekaks...

Joonas.k
-
Viestit: 772
Liittynyt: 13.3.2005 18:39

ViestiKirjoittaja Joonas.k » 12.7.2006 15:55

Sieltähän ne löyty hihnapyörältä ja otat imusarjan ja venakopan pois niin näät ylämerkin.

Olli
-
Viestit: 160
Liittynyt: 11.2.2004 10:49

ViestiKirjoittaja Olli » 13.7.2006 22:33

Tyhmät kysymykset jatkuvat..... Miten virranjakajan saa purettua ? ilmeisesti nokka-akseliin tuleva "bakeliittinen" klöntti pitää saada pois ja akseli tulee sen jälkeen jakajasta läpi? Tuossa klöntissä on jonkilainen pinna, joka menee klöntin ja käyttöakselin läpi.Miten pinnan saa irti? Jakaja pitäisi saada osiksi, jotta saisimme vaihdettua Hall-anturin

Nik0
-
Viestit: 280
Liittynyt: 18.9.2003 18:31

ViestiKirjoittaja Nik0 » 13.7.2006 22:43

nyt on sit huomattu että kesällä autossa voi tulla kuuma jos ei ilmastointi toimikkaan.l
vikana on se puhallin joka on edessä syylärin flektin vieressä, tuli mieleeen että onko siihen kukaan vaihtanut hiiliä ja jos on niin minkälaiset ne on.ja oliko kallista puuhaa, uutta moottoria en viitsi ostaa kun oli niin kallis 246-306 mallista riippuen, ja kun kyse on vain hiilien loppumisesta.


Törmäsin tommoseen ohjeeseen flektien huoltoon liittyen. Siellä on kuvia ainakin osista. Toivottavasti auttaa. Jos joku tekee tuon remontin niin voi varmaan ilmotella mistä löytyy sopivia hiiliä.
http://www.oichan.org/mods/fan/fan2.htm

mije
-
Viestit: 39
Liittynyt: 14.7.2006 17:37

ViestiKirjoittaja mije » 14.7.2006 17:46

jep
Viimeksi muokannut mije, 17.7.2006 21:38. Yhteensä muokattu 2 kertaa.

Cornelius
-
Viestit: 59
Liittynyt: 10.1.2006 10:33

ViestiKirjoittaja Cornelius » 14.7.2006 21:56

Seuraavaksi muutama kantapään kautta opittu asia vr6:sen moottoriremontista: Jos käyttää lieriö männänrengaspuristinta niin se kannattaa jättää melko löysälle jotta lieriö ei menisi männän mukana sylinteriputkeen. Jos haluaa päästä helpolla niin tilaa vw liikkeestä työkalun nro 3268 (muistaakseni) se on vr6:sen mäntien paikoilleen pisto työkalu. Vr6:seen ei tunnu oikein suomesta löytyvän korjausopasta, mutta ebaysta kannattaa kokeilla (oma vain ja ainostaan tälle koneelle tarkoitettu löytyi sieltä. 36 e postikuluineen californiasta). Nämä neuvot ajattelin pistää koska varmasti on muitakin jotka eivät ole koneremontin ammattilaisia ja tulevat pohtimaan näitä asioita.

Olli
-
Viestit: 160
Liittynyt: 11.2.2004 10:49

ViestiKirjoittaja Olli » 15.7.2006 14:55

Vr6:seen ei tunnu oikein suomesta löytyvän korjausopasta


Alfamerista Helsingistä löytyy hyvä VR6 manuaali.Hinta "vain" 99,95€

Cornelius
-
Viestit: 59
Liittynyt: 10.1.2006 10:33

ViestiKirjoittaja Cornelius » 15.7.2006 19:48

Tuon alfamerin kirjan oon näköjään missanut (kovasti niitä kyllä suomesta metsästin). Tänään oli taas hauska huomata pari kampiakselin "voiteluventtiiliä" lattialla konepukin alla kun kone oli ajoitettu ja muutenkin jo hyvässä kunnossa. Ei auttanut muu kun öljypumppu ja kampiakseli taas irti ja sieltähän ne oli tippuneet paikoiltaan. Kaikki pitää aloittelijan oppia kantapään kautta :) Mutta tarkoitus olis saada auto hörisemään viikon kuluessa...

Mambolius
-
Viestit: 102
Liittynyt: 9.2.2005 14:21

ViestiKirjoittaja Mambolius » 15.7.2006 20:29

kertokaa nyt viksut ihmiset mikä tuolla koneessa NAKUTTAA....jakopääremppa tehty, nostajat vaihdettu ja kaiken maailman öljyjä kokeiltu mut EI...ja siis ääni voimistuu kun lämpiää kunnolla..

Hart-sa
-
Viestit: 158
Liittynyt: 21.6.2005 15:54

ViestiKirjoittaja Hart-sa » 17.7.2006 15:32

-93 Passat VR6:
*öljynlämpö näyttää nousevan vain n.50-60; onko oikein; tuntuu alhaiselle?
*vedenlämpö taas 90-100; normaalia?
*trippim. ei nollaannu, painike tuntuu olevan jäykkä; helpostikin korjattavissa..?

|rahiNa|
-
Viestit: 627
Liittynyt: 30.10.2005 22:27
Viesti:

ViestiKirjoittaja |rahiNa| » 17.7.2006 17:57

mulla on öljyn lämpö 90-100 ja veden lämpö on taas taajamas ajettaessa 90-100

Arska
-
Viestit: 752
Liittynyt: 15.1.2006 0:14

ViestiKirjoittaja Arska » 17.7.2006 19:09

^Mulla on kans samat lukemat. Mutta ku mennään maantielle niin lämmöt on 70-80 astetta:)

itkonen
-
Viestit: 847
Liittynyt: 28.7.2003 12:00
Viesti:

ViestiKirjoittaja itkonen » 17.7.2006 20:04

Öljynlämpö on kyllä liian alhainen VR6 Pasuunalle. Mulla se on meilkein aina 90-100. vesi taasen sen noin 90. Aika outoa, että vesi lämpenne, mutta öljy ei. Olisikohan anturivika, onko varmasti kunnolla öljyä?

Hart-sa
-
Viestit: 158
Liittynyt: 21.6.2005 15:54

ViestiKirjoittaja Hart-sa » 17.7.2006 20:43

Täytyypä kysyä (ei nääs oma vekotin) onko antureita uusittu jne.; kiitos teille.

Mambolius
-
Viestit: 102
Liittynyt: 9.2.2005 14:21

ViestiKirjoittaja Mambolius » 18.7.2006 19:44

tietääks kukaa mitä oireita on jos nakutuksentunnistin on paskana??

pega
-
Viestit: 101
Liittynyt: 19.3.2005 0:11

ViestiKirjoittaja pega » 18.7.2006 21:01

Mulla oli nakutustunnistimen johto poikki niin koneesta uupu törkeesti vetoja eikä kiertänyt kunnolla. Kulutus oli myös kohollaan.

jopo
-
Viestit: 153
Liittynyt: 6.8.2003 21:50

ViestiKirjoittaja jopo » 18.7.2006 21:17

Pega mistä huomasit että johto oli poikki? Oliko vikakoodia?

pega
-
Viestit: 101
Liittynyt: 19.3.2005 0:11

ViestiKirjoittaja pega » 18.7.2006 23:34

Ihan vahigossa löyty en aluks tiennyt ees mikä johto se oli huomasin vaan että yhen liittimen juuresta oli kumi rikki ja katoin sinne sisään niin oli johto poikki. Jälkikäteen korjaamolla sanovatten sen oleva nakutustunnistimen piuha. Juu vikakoodeja ei tullu katottua. Nyt tarttis ettiä pyöriminopeus tunnistin kun antaa siitä herjaa.

Joonas.k
-
Viestit: 772
Liittynyt: 13.3.2005 18:39

ViestiKirjoittaja Joonas.k » 19.7.2006 6:20

Engine speed sensorista antaa vikaa? Sitä antaa kaikilla johtuen käyttö virheestä.

jopo
-
Viestit: 153
Liittynyt: 6.8.2003 21:50

ViestiKirjoittaja jopo » 19.7.2006 14:49

Tuolta löytyy pyörimisnopeustunnistin
Kuva

pega
-
Viestit: 101
Liittynyt: 19.3.2005 0:11

ViestiKirjoittaja pega » 20.7.2006 12:15

Juu ei ollut pyörimisnopeus anturi rikki vaan taas johdot. Eli kattelin sinne liittimen tyvessä olevan kumitutuin alle niin oli mustasta johdosta eriste täysin päreinä ja muissa halkeamia. Nyt on johdot korjattu ja auto toimii sammuilematta taasen. Kiitokset jopolle kuvasta joudutti johtojen etsimistä paljon

jopo
-
Viestit: 153
Liittynyt: 6.8.2003 21:50

ViestiKirjoittaja jopo » 20.7.2006 22:22

Pega eipä kestä. Ainahan sitä autetaan jos osataan. Pitää itseltäkin tutkii johtoja, kun herjaa käyntinopeusanturi vikaa.

justice77
-
Viestit: 6
Liittynyt: 1.7.2006 19:31

peltisarja??

ViestiKirjoittaja justice77 » 21.7.2006 19:55

Mistäs löytyis peltisarja Golf 2.9 VR6 Syncro kiitos

pega
-
Viestit: 101
Liittynyt: 19.3.2005 0:11

ViestiKirjoittaja pega » 21.7.2006 20:46

Marteliukselta ainakin, hinta on tosin noi 600€

sakal
-
Viestit: 222
Liittynyt: 17.5.2005 15:54

ViestiKirjoittaja sakal » 21.7.2006 23:19

Mahtaakohan minkään muun mallin syyläri sopia verguun??? Esim 2l GTI:n? tai jollakulla myydä "hyväkuntoista" syyläriä jonka työntää tuonne keulille?

tpv
-
Viestit: 778
Liittynyt: 2.8.2003 14:20

ViestiKirjoittaja tpv » 22.7.2006 12:35

Tuoltakäytetty, hinnat noin 60 - 80 €, ei paha...

sakal
-
Viestit: 222
Liittynyt: 17.5.2005 15:54

ViestiKirjoittaja sakal » 22.7.2006 14:10

no eipä ole paha ei jos vaan kunto on hyvä... joo ekana ei tullut mieleen laakkoselta mennä kysymään :)

manu67
-
Viestit: 131
Liittynyt: 29.11.2005 23:15

ViestiKirjoittaja manu67 » 25.7.2006 9:14

Oletteko suorittanut moottorin pesuja (sisältä), itse pesetin koneen ennen öljynvaihtoa, ja heitin Mobilin 0-40w öljyt, kyllä käynti äänet hiljeni, nostimet hiljeni tosi paljon.

pega
-
Viestit: 101
Liittynyt: 19.3.2005 0:11

ViestiKirjoittaja pega » 25.7.2006 12:37

Tein omaani heti ostettuani Forte käsittelyt (moottori ja polttoaine). Kyllä se vaikutti noihin nostimiin ainakin positiivisesti ja toi polttoainejärjestelmän pesu korjas päästöt paljon paremmiksi.

Olli
-
Viestit: 160
Liittynyt: 11.2.2004 10:49

ViestiKirjoittaja Olli » 25.7.2006 23:05

Suur kiitokset Mikko N :lle VR6:den vian ongelma selvityksessä. Vika oli puolassa.

Cornelius
-
Viestit: 59
Liittynyt: 10.1.2006 10:33

ViestiKirjoittaja Cornelius » 26.7.2006 14:12

Nyt olis visainen ongelma. Tehtiin koneremppa tuolle vr6 :lle nyt kun pääsi ottaa ekoja savuja rempan jälkeen niin kone rupesi itsestään nostamaan kierroksia ylöspäin ja puklasi öljyt ulos öljynlauhduttimen luota. Tuon öljyongelman pystyn varmaan itsekkin korjaamaan(varmaan jotain vain löysällä) , mutta tuossa kierrosten nousu ongelmassa tarvitsisi apua, tietääkö kukaan mistä voisi johtua( kaikki piuhat vaikuttaisi olevean paikoillaan) ??

vähän lisäystä: Eli ei tuolla tiedolla enään teekkään mitään. Kierrosten nostaminen parani itsestään, kaipa kone sääti itsensä vain kuntoon. Kaikki pitää oppia kantapään kautta. Kone leipoi kiinni 22 km jälkeen. Taisi jäädä jakopäästä apuakselin pultti kiristämättä momenttiin... heh...ei muuta kun viinaa koneeseen ja huomenna alkaa sama remppa pahempana uudestaan. Mutta jotain positiivista, sen 22 km se toimi kun sveitsiläinen kello. Paljon kaljaa, kyljyksiä ja hikeä ja kyllä musta vielä autokorjaaja tulee...

jopo
-
Viestit: 153
Liittynyt: 6.8.2003 21:50

ViestiKirjoittaja jopo » 26.7.2006 23:37

Cornelius Mistä hommasit tiivisteet ja pultit koneremppaan? Oliko kalliit? Liekköhän yläpään tiivisteillä alkuperäisilllä ja tarvikkeilla laatu eroja? Etenkin kannentiivisteillä, kannenpulteilla ja venakumeilla?

Cornelius
-
Viestit: 59
Liittynyt: 10.1.2006 10:33

ViestiKirjoittaja Cornelius » 27.7.2006 11:47

Lahden kansityön kautta hommasin kaikki osat. Yläpään ja alapään tiivistesarjathan liikkuu siinä 100-150 e kipale riippuen ostopaikasta. Lahdessa saa keskustanvaraosasta vr6 :sen osia ihan sopivaan hintaan, mutta kun työstin kannen myös kansityöllä niin sieltä samalla osani hankin. Laatueroista en sitten oikein tiedä... Tänään sitä saa varmaan tietää mitä osia pitää tällä kertaa itsekkin hommata...

Arska
-
Viestit: 752
Liittynyt: 15.1.2006 0:14

ViestiKirjoittaja Arska » 27.7.2006 11:55

No ainaki veeärrän kansipahvi marmori tiskillä maksaa 70€ ja kansipulttisarja 140€

jopo
-
Viestit: 153
Liittynyt: 6.8.2003 21:50

ViestiKirjoittaja jopo » 27.7.2006 16:04

No ompahan kalliit pultit. Tarvikkeena sarja 54€ ja motonetissa 39€. Laadusta ei oo kyllä tietoo. Mitenkäs tossa VR:ssä on varaa tota kantta suoristella kun ottaa kannen irti? Pakkohan se on kuitenkin suoristaa kun irrottaa. Ei kai ajoitukset hirveesti muutu? Minkäslaisia on laadultaan noi victor reinzin tiivistesarjat?

Joonas.k
-
Viestit: 772
Liittynyt: 13.3.2005 18:39

ViestiKirjoittaja Joonas.k » 27.7.2006 16:27

Omaani laitoin Reinzin sarjan ja hyvin pelitti. Já ihan laadukkaan olosia olivat.

Arska
-
Viestit: 752
Liittynyt: 15.1.2006 0:14

ViestiKirjoittaja Arska » 27.7.2006 20:55

Nyt ku muistan niin kysyn että kuuluisko vr:6:sessa kuulua ääni kun painelee ajotietokoneen nappeja,sellanen pieni naksuminen aina kun painaa? Itellä ei sitä kuulu. Entäs ku jos valot jää päälle ja avaa oven niin onko siinä "valohälytintä". Eikös jonku summerin pitäisi soida jos esim jäähdytinnesteenvalo vilkkuu?

Cornelius
-
Viestit: 59
Liittynyt: 10.1.2006 10:33

ViestiKirjoittaja Cornelius » 27.7.2006 23:06

itellä ainakaan ei kuulu naksumista kun ajotietokonetta plärää. Ja mielestäni ei ole varoitusääntä jos valot jää päälle, mutta tästä en ole mitenkään varma.

Tuota mitenkä helposti tuo kansi muuten vetää kieroks tai halkee?!? Pitääkö se todella oikaista aina kun sen irti ottaa? Itellä tosiaan just kaks mäntää teki treffit pakoventtiilien kanssa, kuin iso riski tuollaisen jälkeen on että kansi on halki tai kiero?!?

Jopo: Vielä vähän lisäystä. Eli koneen kaikki laakerit, männärenkaat, tiivisteet ja kannen työstäminen ( venttiilien paikalleen laitto, ohjurin kumit, oikaisu, jne..) ja hintaa tuli jonkin verran alle 1000 e ja se oli mielestäni halpaa verrattuna moniin muihin paikkoihin...
Viimeksi muokannut Cornelius, 27.7.2006 23:14. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

MacGyver
-
Viestit: 120
Liittynyt: 12.1.2005 20:12

ViestiKirjoittaja MacGyver » 27.7.2006 23:11

Mulla ei ainakaan kuulu mitään kun ajotietokoneen nappulaa painelee.

Jäähdytinnesteen valo mulla rupes kyl palamaan kun heitti vedet pihalle, mut ei huutanut mitään.

Ja valohälytin ainakin mun vehkeestä löytyy.

edit olinpas vähän hidas

jopo
-
Viestit: 153
Liittynyt: 6.8.2003 21:50

ViestiKirjoittaja jopo » 27.7.2006 23:29

Cornelius Jokos sulla on auto läjässä? Miten toimii? Onko sulla tietoo minkä verran sun kannesta lähti oikaistessa? Ei taida pelkkä kannenoikaisu paljon nokan ajoituksia muuttaa??? Millos sulla noi venttiilit otti mäntiin kiinni? Remontin jälkeenkö?

Cornelius
-
Viestit: 59
Liittynyt: 10.1.2006 10:33

ViestiKirjoittaja Cornelius » 28.7.2006 13:33

Jopo: En tiedä paljon lähti oikaistessa. Eli tarina on lyhyenä seuraava: Autoon tehtiin kunnon konepoka ja sen jälkeen se kävi 21.8 km (tripin mukaan) kun sveitsiläinen kello, ei mitään ylimääräisiä ääniä. Sitten kuulu vain äänekäs BING ja 2 pakoventtiiliä oli törmännyt mäntiin. Syy tähän oli se että koska ajoitusta säädettiin pariin eri otteeseen niin epähuomiosssa oli jäänyt apuakselin rattaat pistämättä momenttiin ja se pultti oli sitten hiljalleen tärissyt pois paikaltaan. Lopputulos tosiaan oli 2 pakoventtiiliä paskana ja parissa männässä pienet (onneksi) jäljet. Nyt pitää varmaan vaan kansi työstää uusiks ja pistää kone taas kasaan.

Speedox
-
Viestit: 179
Liittynyt: 25.3.2004 11:54

ViestiKirjoittaja Speedox » 28.7.2006 14:23

http://www.nyrkkipaja.1g.fi/kuvat/P%E4w ... I_3039.flv

Tuommoset äänet lähtee uudesta putkistosta =)

Paska laatu tiedetään..

Speedox
-
Viestit: 179
Liittynyt: 25.3.2004 11:54

ViestiKirjoittaja Speedox » 28.7.2006 14:25

Cornelius: paljon oli puristukset kun kone oli kasattu ?

Cornelius
-
Viestit: 59
Liittynyt: 10.1.2006 10:33

ViestiKirjoittaja Cornelius » 28.7.2006 22:26

Speedox: Ei kerennyt tsekata, 22 km se tosiaan vain toimi ja nyt kone on jo taas osina. Huomenna tulee varaosat ja tarkoituksena olis että se on jo huomen illalla taas kasassa ja sunnuntaina liikenteessä.

Eipä tuo vr6 kone toisaalta mikään kummoinen ole rempata, jos oikein kiirettä pitäis ja osat olis vieressä niin melkeinpä täyden kone rempan tekee päivässä kahteen pekkaan (kun aloittaa ihan aamusta ja vetää läpi yön). 2.5 h meni kun kone oli otettu konehuoneesta pois, vaihdelaatikko irroitettu ja kansi irroitettu. puoli tuntia siihen vielä lisää niin kytkinlevy ja vauhtipyörä irroitettu ja jakopää osina. Menee aika haipakkaa kun on sen vähän ajan sisään kohta kolmeen kertaan purkanut. Parasta tuossa golfissa mun mielestä on se että keulan saa irti hetkessä ja sit on tilaa duunata.

Niin ja näyttäis siltä että kantta ei tarvitse edes koneistaa uusiks. Venttiilin ohjurit ei ole ottanut osumaa, eikä nostajat, eikä nokat. Kaikki tuntuis säilyneen ehjänä paitsi ne venttiilit.

jopo
-
Viestit: 153
Liittynyt: 6.8.2003 21:50

ViestiKirjoittaja jopo » 29.7.2006 0:00

Ei taida vaan ilmastoiduista VR:istä toi keula purkautuu kovin helposti. On toi kenno pahasti edessä eikä kehtaa ilmastoinnin putkia irroittaa.

Cornelius
-
Viestit: 59
Liittynyt: 10.1.2006 10:33

ViestiKirjoittaja Cornelius » 29.7.2006 10:10

Ilmastoitu tuon munkin pirssi on, mut siellä ei ollut kylmäainetta kun sen sain ja ei ole vielä kerinnyt sitä edes täyttää.

Cornelius
-
Viestit: 59
Liittynyt: 10.1.2006 10:33

ViestiKirjoittaja Cornelius » 31.7.2006 10:08

Hei tietääkä kukaan mistä tietää että miten päin tulee öljynsuodattimeen tulevat öljynpaineanturit?? Kumpi kmpaan? En oikein erota tuosta yläpuolella olevasta kuvasta piuhojen väriä...

itkonen
-
Viestit: 847
Liittynyt: 28.7.2003 12:00
Viesti:

ViestiKirjoittaja itkonen » 31.7.2006 19:10

Itse vaihdoin tänään Passattiin, niin on tuoreessa muistissa. Auton edestä päin katsottaessa vasemmalle musta ( apparin puoli ) ja oikealle ( kuskin puoli ) sininen. Mulla sinisen tilalla on ennen ruskea, mutta vaihdoin sinisen kun Laakkosella ja ETKAssa sanottiin, että sen pitäisi olla oikea. Mustassa on se korkeampi paine ja toisessa ( sininen/ruskea ) matalampi ( stanssattu laipan alle barit ).

Cornelius
-
Viestit: 59
Liittynyt: 10.1.2006 10:33

ViestiKirjoittaja Cornelius » 2.8.2006 6:24

Mitens muuten nuo koneen yläkuolo/ajoitusmerkit menee vr6 :ssa?? Hihnapyörällä pitäisi olla yksi, mutta en ole sitä löytänyt (vaikka vortexin kuvan mukaan etsin) Vaihdelaatikon reiästä pitäisi nähdä yläkuolo, mutta en ole ihan varma siitä minkälainen merkintä siellä on. Nyt puhutaan nimenomaan niistä merkeistä minkä pitäisi näkyä ilman vaihdelaatikon poistoa. Eli lähinnä kiinnostaa hihnapyörä ja vaihdelaatikko. Vortexin kuvassa ei hihnapyörän puolella ole sitä alumiinilevyä mikä itseltä löytyy...

Joonas.k
-
Viestit: 772
Liittynyt: 13.3.2005 18:39

ViestiKirjoittaja Joonas.k » 2.8.2006 16:03

Et siis löydä hihnapyörässä olevaa lovea ja lohkossa olevaa? En osaa sanoa sitten minulla ainakin oli. Ja mites tuo ylämerkki näkeekö sen vaihdelaatikon jostain tiiristely reiästä. Omasta katsoin hihnapyörältä ja nokista.

Olli
-
Viestit: 160
Liittynyt: 11.2.2004 10:49

Jarru päivitys

ViestiKirjoittaja Olli » 2.8.2006 23:13

Sattuneesta syystä hyllyssä lojuu lukuisia eri mallisia Porsche jarrusatuloita.Tarkoitus olisi päivittää pojan VR6 Golffiin ainakin eteen hieman järeämpää satulaa.996 Porschen takasatula taitaa olla aika lähellä Seat Cupran Bremboja, onko kenelläkään käsitystä minkä kokoinen levy tuossa Seatissa on? Hieman järeämpääkin kalustoa löytyisi, mm. samaa satulaa jota on käytetty RS2 Audissa.Löytyykö tuolle satulalle VR6:een sopivaa levyä?
Jos joku on päivittänyt VR6:den jarruja, olisi mukava kuulla tarkemmin.

Cornelius
-
Viestit: 59
Liittynyt: 10.1.2006 10:33

ViestiKirjoittaja Cornelius » 3.8.2006 6:40

Juu, ei löydy hihnapyörästä eikä lohkosta merkintöjä. Vaihdelaatikon reiästä näkee kaksi "tappia" silloin kun kone on suunnilleen yläkuolo kohdassa, mutta varmaksi en voi sanoa että ne on ne. Hihnapyörässä olis kyllä pakko olla jonkinlaiset jäljet, mutta kun ei näy. Ei ole lohkossa eikä siinä alumiinissa, saatikka hihnapyörässä. Kansi on lähdössä remonttiin, eikä kiinnosta sen takia konetta nostaa pois, mutta haluaisin silti olla varma ajoituksesta. käsittääkseni ne merkinnät pitäisi olla lohkossa jossain klo 5 kohdalla (hihnapyörän vieressä)

Joonas.k
-
Viestit: 772
Liittynyt: 13.3.2005 18:39

ViestiKirjoittaja Joonas.k » 3.8.2006 18:01

Katsot nokilta merkin ja teet sinne hihnapyörälle merkin ja rojut pois!

Cornelius
-
Viestit: 59
Liittynyt: 10.1.2006 10:33

ViestiKirjoittaja Cornelius » 3.8.2006 22:04

Tarkoitatko että katson että nokkien ura on vaakatasossa vai miten meinasit?!? Selvis muuten miks sitä merkkiä ei löytynyt. Vortexin mukaan alkupään vr6:ssa ei ole merkintää hihnapyörässä! Miten muuten vr6 reagoi jos yläpään jako on 1 piikin verran väärin?? Entä tietääkö kukaan miksi paineasetelmassa on kaksi ajoitusmerkkiä? ensimmäinenhän on vortexin mukaan tdc 1 pytylle, mutta mikä toinen on?

Joonas.k
-
Viestit: 772
Liittynyt: 13.3.2005 18:39

ViestiKirjoittaja Joonas.k » 4.8.2006 15:50

Juuri sitä tarkotin etsit sinne juuri oikean kokoiset levyt. Joilla lukitset sen!

AMI
-
Viestit: 251
Liittynyt: 7.4.2005 18:45

ViestiKirjoittaja AMI » 4.8.2006 22:37

Nyt se veera tempun teki. Käytin autoa tänään katsastuksessa ja muuten meni hyvin, mutta päästöt ihan päin persettä tyhjäkäynnillä.

tällaiset arvot tuli:
CO 2,74
HC 246
CO2 13.2
O2 0

Imuvuotoja ei ole. Vaihdettu on ilmamäärämittari, lämpötila-anturi, imuilman lämpötila-anturi, tulpat, johdot, virranjakajan kansi, pyöriä ja katti.
Voisko vika olla lambdassa (arvo tais olla 0,98)?
Mitähän lambda maksaa marmoritiskillä?

Joonas.k
-
Viestit: 772
Liittynyt: 13.3.2005 18:39

ViestiKirjoittaja Joonas.k » 5.8.2006 8:42

Lambda pitäisi mitata ennenkuin vaihtaisin, mutta hc on aika korkea eli kaikki pala sylinterissä. Kansi???

AMI
-
Viestit: 251
Liittynyt: 7.4.2005 18:45

ViestiKirjoittaja AMI » 5.8.2006 9:26

^ Kansi on koneistettu viime syksynä.

Olli
-
Viestit: 160
Liittynyt: 11.2.2004 10:49

ViestiKirjoittaja Olli » 5.8.2006 9:53

Mitähän lambda maksaa marmoritiskillä?


kolmipiuhainen tarvike lambda maksoi muistaakseni jotain parinkympin luokkaa paikallisesta tarvikeliikkeestä.Valmistaja ei tiedossa, mutta laatikossa luki "Made in EU"

AMI
-
Viestit: 251
Liittynyt: 7.4.2005 18:45

ViestiKirjoittaja AMI » 5.8.2006 10:43

Mulla on neljäpiuhainen ja se taitaa olla motonetissä 50 ekua, mutta aattelin ostaa orkkiksen.
Kävin parituntia ajelemassa kannettavan kanssa ja haaviin jäi tällainen vikalista:

2 DTCs Found:
00540 - Knock Sensor 2 (G66)
31-00 - Open or Short to Ground
00525 - Oxygen Sensor (G39)
03-00 - No Signal

Cornelius
-
Viestit: 59
Liittynyt: 10.1.2006 10:33

ViestiKirjoittaja Cornelius » 5.8.2006 11:03

speedox: Katoin puristus paineet tossa kun pistin kannen taas kiinni. Ne oli 10,7 kaikilla muilla pytyillä paitsi 3, siellä oli 8,7. kone/venttiilit vähän kilkattaa. Veikkaan että silloin kun männät ja venttiilit otti yhteen niin joko 3 imu otti kanssa osumaa tai sitten 3 pakoventtiilin ohjuri otti kanssa osumaan ja uusi venttiili kantaa siitä johtuu varmaan se 8,7. Kansi menee maanantaina koneistukseen, so no worry. Volkswagenin oma korjausopas sanoo uuden auton paineiksi 10-13 (aika laaja skaala, heh) ja kulumisrajaksi 7,5 joten ei mitkään hirveän pahat arvot.

Mut voisko joku neuvoa sen laatikon kautta asetettavan tdc :n kanssa. Onko tdc merkki tuo kuvassa reikään valetun nuolen vasemmalla puolella, vai näkyykö tuolla muka joku nolla mihin se pitää asettaa( ite en ainakaan näe)

Kuva

Cornelius
-
Viestit: 59
Liittynyt: 10.1.2006 10:33

ViestiKirjoittaja Cornelius » 6.8.2006 23:37

Mitä muuten yleensä menee rikki kun männät tapaa venttiilit?? Venttiilejähän menee ja mäntiin tulee vähintää jäljet, mutta lähinnä kiinnostaa törmäyksen vaikutus ohjureihin, nostajiin, männän tappeihin , kampiakseliin ja laakereihin.

Eli kokemuksiin ja jonkinlaiseen tietopohjaan perustuvia vastauksia kaivataan!!

Speedox
-
Viestit: 179
Liittynyt: 25.3.2004 11:54

ViestiKirjoittaja Speedox » 7.8.2006 14:00

Cornelius: tuo riippuu aivan täysin tuurista ja sekä pyörimisnopeudesta. Eli jos venttiili on ollut täysin auki, silloin venttiilivarsi rasittaa suoraan ohjuria. Kun taas venttiili on ylhäällä, rasitus kohdistuu venttiilin lautaseen.

Jos on kova vauhti, venttiilikoneisto tekee enemmän työtä ja tulee enemmän tuhoa.

Nimimer. yhden escortin kuopannut juuri

Olli
-
Viestit: 160
Liittynyt: 11.2.2004 10:49

ViestiKirjoittaja Olli » 7.8.2006 15:04

Onko kukaan asentanut VR6 III koppaiseen Golffiin Porschen 17" CUP vanteita? Ilmeiseti tämmöiset tulevat autoon; leveys 7" ET55, peräisin RS2 Audista . Olen nähnyt maailmalla sopivaa spaceria tähän tarkoitukseen.

Onko kokemuksia VR6 lastuttamisesta? Mitä lastut keskimäärin maksaa?

Cornelius
-
Viestit: 59
Liittynyt: 10.1.2006 10:33

ViestiKirjoittaja Cornelius » 7.8.2006 21:07

Speedox: Osaatko muuten sanoa tuohon kuva kysymykseen mitään? ite oon 99.9 % varma että noiden merkkien pitää kohdata, mutta haluan olla 100% varma koska tähän on jo mennyt aika monta 1000 e ja nyt kaiken pitää mennä täydellisesti (rahat loppu :) )

jopo
-
Viestit: 153
Liittynyt: 6.8.2003 21:50

ViestiKirjoittaja jopo » 8.8.2006 16:00

Cornelius Eikös noi nuolet pidä olla kohdakkain. Niin Mä oon ainakin aina koneen kasannu.

Cornelius
-
Viestit: 59
Liittynyt: 10.1.2006 10:33

ViestiKirjoittaja Cornelius » 9.8.2006 9:46

juu siltä se vaikuttaa. Pakko varmistaaa vaan kaikki tässä vaiheessa

Olli
-
Viestit: 160
Liittynyt: 11.2.2004 10:49

ABS & Lämppäri

ViestiKirjoittaja Olli » 10.8.2006 16:39

Pojan kotterossa ´92 VR6 Golf oli jo ostettaessa ABS kaputt.Mikä niistä yleensä menee rikki? Sensorit pyörissä vai itse ABS pumppu?

Toinen ongelma liittyy lämmityslaitteeseen.Tuntuu, että se puhaltaa aina hieman lämmintä vaikka kaikki hanikat on säädetty maksimi kylmälle.Mistä kannattaa alkaa etsiä vikaa.

Joonas.k
-
Viestit: 772
Liittynyt: 13.3.2005 18:39

ViestiKirjoittaja Joonas.k » 10.8.2006 16:42

Olli: Sensorit pyörissä. Toiseen kysymykseen. Omastani en kanssa löytänyt ikinä mitään vikaa lämppäristä. Vaikka talvella lue: -28 asteen pakkasessa ei lämpöä tarvinnut yli puolenvälin laittaa!!

Arska
-
Viestit: 752
Liittynyt: 15.1.2006 0:14

ViestiKirjoittaja Arska » 13.8.2006 14:39

^^ Tuntuu omassa veeärrässä olevan sama ominaisuus että puhaltaa pikkusen lämpöstä ilmaa vaikka on säädetty ihan kylmälle. En tiedä sitte että mikä sitä vaivaa,mutta olkoon. Ainaki tarkenee:)

AMI
-
Viestit: 251
Liittynyt: 7.4.2005 18:45

ViestiKirjoittaja AMI » 13.8.2006 16:01

Mulla taitaa olla ominaisuudessa jotain vikaa kun ei puhalla lämmintä kylmällä puolen =). Mutta tuo nakutus homma ei tunnu selviävän millään vaikka tunnistinkin on nyt vaihdettu. Pitää mitata vielä piuhat että ei siellä ole mitään. Mitäs eroa noissa tunnistimissa on, muutakin kuin johdon pituus ja liittimen väri?

Cornelius
-
Viestit: 59
Liittynyt: 10.1.2006 10:33

ViestiKirjoittaja Cornelius » 14.8.2006 8:44

Mitens muuten te jotka olette tehneet veeraan itse moottoriremonttia, oletteko vaihtaneet nokka-akselin pinnapultit?? Jos olette niin kummat olette laittaneet, alkuperäisosat vai ihan vaan jostain pulttiliikkeestä haetut?? Onko kellään mitään tietoa mitä erikoista kyseisissä pulteissa on ( 4,50 kpl laakkoselta ja 25 c pulttiliikkeestä). Itseltä katkesi 5 kpl kiristäessä momenttiin, 25 nm.

Nik0
-
Viestit: 280
Liittynyt: 18.9.2003 18:31

ViestiKirjoittaja Nik0 » 15.8.2006 17:47

Onko kokemuksia VR6 lastuttamisesta? Mitä lastut keskimäärin maksaa?


Ittellä on nyt muuta tuhat kilsaa kokemusta lastutetulla VR6sella ajelemisesta. Tuli BugRunissa tuo oma lastutettua siellä kun tuo lysti maksoi 1500 kruunua. Suomessa taitaa olla aika reilusti kalliimpaa. Pääasiallinen huomio on että kulutus on tippunut litralla, mikä itteäni ainakin on ilahduttanut näillä bensan hinnoilla eniten. Muutenkin moottori tuntuisi vääntävän tasaisemmin ja yläpäässä on hieman enemmän menohaluja. BugRunissa yhdestä VR6sesta tuolla samalla lastulla mitattiin 14 hevosvoiman tehon nousu. Kyseisessä autossa oli portattu kansi mutta ei muita muutoksia.

Olli
-
Viestit: 160
Liittynyt: 11.2.2004 10:49

ViestiKirjoittaja Olli » 15.8.2006 21:50

Kaipailen linkkejä sellaisiin osoitteisiin, joissa olisi kuvia Golf III varustettuna Porschen vanteilla, lähinnä CUP sellaisilla. Löytyykö kenelläkään täällä Golffia Porschen vanteilla? (ei 16" Design 90)

kalle_2002fi
-
Viestit: 32
Liittynyt: 10.2.2005 10:09

ViestiKirjoittaja kalle_2002fi » 16.8.2006 11:24

Mistäs sais näppärästi uuden pakoputkiston corrado vr6:seen?
entä minkälaisia kokemuksia ihmisillä on eri valmistajien putkistoista?

albanzo
-
Viestit: 3655
Liittynyt: 23.7.2003 10:54
Viesti:

ViestiKirjoittaja albanzo » 17.8.2006 20:37

Alkaa vissiin meikäläisen auton kytkin oleen aikasta lopussa, joten kysymys kuuluukin, että kuinka paljon rahaa saa varata remonttiin? Mitä kaikkee pitää vaihtaa ja mitä osat mahtaa maksaa?

Hieman ku koitti kiihdytellä yksiä huonoja kumeja slickeiks, ni ykkösellä pyöri hyvin tyhjää, mut kun laitto kakkosta tupaan, ni sutiminen loppu ja meno jatku hiiitaaaastiiii kiihdyttäen, eli ei ollut vetoja enää yhtään siinä kohtaa, kone vaan huusi.. Sit alkokin haiseen.
Jonkun aikaa jo ollu sellanen olo et kytkin alkaa oleen suht loppu, mut toi tais varmistaa asian. :)

Olli
-
Viestit: 160
Liittynyt: 11.2.2004 10:49

ViestiKirjoittaja Olli » 18.8.2006 7:54

Onko kenelläkään '92 VR6 Golffin Motronic boxille tulevan liittimen johtojen numeroinnista tietoa; eli mikä toiminto löytyy minkäki johdon perästä. Tarkoitus testata Intercept Link ja SMT6 boxeja lastun rinnalla.

AMI
-
Viestit: 251
Liittynyt: 7.4.2005 18:45

ViestiKirjoittaja AMI » 18.8.2006 15:01

^^ Pelkkä kytkin paketti ei kovinkaan kallis ole. 250 euroa maksoi mulle LUKin paketti.

albanzo
-
Viestit: 3655
Liittynyt: 23.7.2003 10:54
Viesti:

ViestiKirjoittaja albanzo » 18.8.2006 16:23

^Mistä hommasit ja millanen homma toi on vaihtaa?

Joonas.k
-
Viestit: 772
Liittynyt: 13.3.2005 18:39

ViestiKirjoittaja Joonas.k » 18.8.2006 19:38

Valeon paketin jollekin toimitin oisko ollu jotain 200-220€... Hommahan on perushelppo mutta suht työläs. Eli jos ensikertalainen tekee niin päivä saattaa helposti vierähtää. Mikko.n voi kertoa lisää on noita tehnyt "jokusen".

manu67
-
Viestit: 131
Liittynyt: 29.11.2005 23:15

ViestiKirjoittaja manu67 » 18.8.2006 19:58

onko vika vai ominaisuus, startatessa "veeraa" startti jää pyörii vielä muutaman sekunnin auton käynistyttyä.

Olli
-
Viestit: 160
Liittynyt: 11.2.2004 10:49

ViestiKirjoittaja Olli » 18.8.2006 21:17

Vaikuttaa Bendix laite ongelmalta

Joonas.k
-
Viestit: 772
Liittynyt: 13.3.2005 18:39

ViestiKirjoittaja Joonas.k » 19.8.2006 12:10

Se riippuu ihan sinusta :) Jos sulla on avain vielä startti asennossa niin on. Eivaan bendixihian siellä varmaan jumittelee ja startti ei ns "palaudu" heti.

AMI
-
Viestit: 251
Liittynyt: 7.4.2005 18:45

ViestiKirjoittaja AMI » 20.8.2006 15:44

LUK oli halvin täällä susirajalla osaset liikkeessä. Marmoritiskillä jotain n.350 euroa valeon vaihtokytkin ja varaosaliikkeessä 300 euroa Sachsi

Arska
-
Viestit: 752
Liittynyt: 15.1.2006 0:14

ViestiKirjoittaja Arska » 21.8.2006 18:20

Eilen paukahti ylävesiletku veerasta keskellä risteystä ja höyry oli melekoonen:) Ostin tänään sitte uuden marmoritiskiltä ja olipas letkulla hintaa 89€,meinas sydän pysähtyä. Ajattelin sitte että saako noita edes varaosaliikkeistä niin ostin sitte tuon. Vanha vielä on kunnossa,mutta lyhennetty kun tuli juureen halkeama ja siitä suihkus vettä. Jos joku haluaa sen ostaa niin sillä ehkä hetken vielä ajelee.

itkonen
-
Viestit: 847
Liittynyt: 28.7.2003 12:00
Viesti:

ViestiKirjoittaja itkonen » 21.8.2006 18:55

Toissa viikolla jysähti lämppärin kenno, onneksi oli ilmastoitu versio, niin nesteet lensivät konetilan kautta ulos, eivätkä tulleet tulikuumina kintuille.

Tuo ylävesiletku hajosi mulla siitä lämpötilaanturin juuresta, vulkanointi petti. Passattiin se oli paljon kalliimpi, muistaakseni jotain 125 tjs ekua.

Mistähän muualta sitä mansikkamehua vielä saakaan pihalle noin niinkuin yllättäen?

Arska
-
Viestit: 752
Liittynyt: 15.1.2006 0:14

ViestiKirjoittaja Arska » 21.8.2006 19:28

^samasta kohtaa meni golffissakin. No nyt taas ajelee ainakin hetken:) mitähän seuraavaksi,huoh:D


Joni88
-
Viestit: 181
Liittynyt: 23.5.2006 0:39

ViestiKirjoittaja Joni88 » 22.8.2006 23:23

mistäs noita lastuja voi ostaa ja paljonko moiset maksaa?

E: Oon kattonu mm. nettiautosta muutamia ja huomannu että monella on ajettu sellasta 230-250tkm. Eli onko toi käytännössä paljon?
Olin yhteydessa yhteen myyjään ja ko. autolla oli ajettu 230tkm mutta kone ei vuoda tippaakaan öljyä ja muutenkin oli katsastusmies kehunut... Ainoo vika oli että takakontin ikkunan pielessä oli ruostetta....
Eli mikä on ko. mallilla sellanen kilsamäärä että kannattaa miettiä kaks kertaa että ostaako? Tietysti sekin riippuu ajotavasta ja muusta, mutta näitä ei voi koskaan tietää.

AMI
-
Viestit: 251
Liittynyt: 7.4.2005 18:45

ViestiKirjoittaja AMI » 23.8.2006 19:56

Onko kaikissa veeroissa tuo lastun kiinnitys tuollainen vai onko osassa tinattu suoraan piirilevyyn? Voisi lastuttaa oman, mutta ei kehtais pistää autoa seisontaan ja ruveta odottelemaan että boksi käy jossain lastutettavana. Parhaassa tapauksessa matkahuolto vielä hävittelee sen.

jopo
-
Viestit: 153
Liittynyt: 6.8.2003 21:50

ViestiKirjoittaja jopo » 23.8.2006 21:17

Mun autossa on ainakin juotettu lastu suoraan piirilevyyn. Mites muilla?

Larvo
uusi tulokas
Viestit: 2
Liittynyt: 25.3.2006 18:02

ViestiKirjoittaja Larvo » 24.8.2006 0:04

Mories. Oon täs kattellu Vr6:sta ja löysin 92vm 225000 ajetun yksilön. Myyjä kertoi että auto vuotaa vähän öljyä lohkon ja öljypohjan välistä. Onko joku vakava vika ? Millasia kokemuksia porukalla on VR6:sta olisiko kannattava ostos ? Nykyinen autoni on mk2 golf :)

Joni88
-
Viestit: 181
Liittynyt: 23.5.2006 0:39

ViestiKirjoittaja Joni88 » 24.8.2006 1:07

nyt tarttis nopeeta avustusta. Oon huomenna menos kattoo 93 vuoden vr6:sta jolla ajettu 289000 km. Onko toi IHAN liikaa vai voiko olla viel hyväs kunnossa. Ulkoisesti lähes moitteeton ja sisusta priimassa ikäisekseen. Eli nyt tietoa siitä että missä vaiheessa vr6 alkaa lahota...

Joonas.k
-
Viestit: 772
Liittynyt: 13.3.2005 18:39

ViestiKirjoittaja Joonas.k » 24.8.2006 6:20

Joni88: Autot ovat yksilöitä jos tuohon on vaikka saksassa vaihdettu 200tkm kohilla kone niin sehän voi olla priima peli. Eli se riippuu tasan siitä miten huolettu ja korjailtu.

Jarmo
-
Viestit: 188
Liittynyt: 23.7.2003 8:10

ViestiKirjoittaja Jarmo » 24.8.2006 9:30

Lämmityslaitteesta lämpöisen ilman tulo (vaikka säätimet kylmällä) johtuu joko siitä,
että ne säätövaijerit ei ole täysin kohdallaan, tai todennäköisemmin siitä, että ilmaa ohjaava läppä on aikaa myöten hapertunut. Se läppä kun koostuu semmoisesta rei'itetystä metallilevystä ja on päällystetty jollain hapertuvalla eristeellä.

Kun ilmansäätimen laittaa kylmälle, pitää kuulua pieni ääni, kun se läppä menee toiseen ääriasentoon ja sulkee lämpoisen ilman virtaustien.

Jos lämppärin kennosta on vähänkään vuotanut nestettää siihen läpän eristeeseen, niin se on ihan hapertuvaa mössöä. Normaalistihan jos vaihtaa vain lämppärin kennon tuota ei tarvitse vaihtaa, sillä se on vaihdettavissa vasta kun avaa sen koko lämppärikennon muoviasetelman

(ja se joka väittää muuten, että lämppärin kennon saa vaihdettua irroittamatta kojelautaa on jonkinasteinen velho, sillä ainakin omassa projektissa oli se kojetaulun metallinen tukirunko todella pahasti projektin tiellä ja sekin täytyi irrottaa)

Bentleyn n. 1000 sivuisen korjausmanuaalin VR6:een saa jenkeistä tilaamalla noin 45 euroon.

Jalmari
-
Viestit: 11
Liittynyt: 12.5.2005 2:47

Koneen "nosto"

ViestiKirjoittaja Jalmari » 24.8.2006 10:00

Eli mitä tuosta vr6:sta pitää irroittaa (ja mistä ne löytyy) ku alkaa vesipumppua vaihtaan? Pitäis saada se pumpun puoleinen laita koneesta ylös.

Arska
-
Viestit: 752
Liittynyt: 15.1.2006 0:14

ViestiKirjoittaja Arska » 24.8.2006 16:08

(ja se joka väittää muuten, että lämppärin kennon saa vaihdettua irroittamatta kojelautaa on jonkinasteinen velho, sillä ainakin omassa projektissa oli se kojetaulun metallinen tukirunko todella pahasti projektin tiellä ja sekin täytyi irrottaa)


Joo mä väitän että saa vaihdettua ilman että purkaa kojelaudan. Mun autoon se vaihdettiin liikkeessä kun sen ostin,mutta homma onnistui.

nyt tarttis nopeeta avustusta. Oon huomenna menos kattoo 93 vuoden vr6:sta jolla ajettu 289000 km. Onko toi IHAN liikaa vai voiko olla viel hyväs kunnossa. Ulkoisesti lähes moitteeton ja sisusta priimassa ikäisekseen. Eli nyt tietoa siitä että missä vaiheessa vr6 alkaa lahota...


Saanko udella että minkähintainen autoa on ja mitä varusteita? Itellä on kans -93 ja saa ostaa pois ajettu 239tkm ja kansiremppa tehty 7tkm sitten.


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 30 vierailijaa