"Lastu" ja laittomuus.

Kaikki auto ja liikenne jutustelut joita varten ei ole omaa kanavaa...

Valvoja: ffp jäsenet

Spadde
-
Viestit: 26
Liittynyt: 7.3.2005 23:47

ViestiKirjoittaja Spadde » 28.3.2006 0:38

-jos ahdetun moottorin teho yhtään nousee esim. 1hv on jo muutettava jarrut ja voimansiirto


Ymmärsinkö nyt siis oikein, että käytännössähän tuo tarkoittaa sitä että pelkän cat-back putkiston vaihtamalla saadaan tuo aikaiseksi (+1hv) joten silloin on lain mukaan vaihdettava kyseiset osat, vai kuinka?

Aika tiukille on jarrut ja voimansiirto mitoitettu näissä tbo autoissa ;)

HelaKammo
-
Viestit: 1860
Liittynyt: 23.7.2003 9:13

ViestiKirjoittaja HelaKammo » 28.3.2006 6:30

AKE:n tulkinnan mukaan vapaavirtaussuodatin ja putkisto eivät vielä todistettavasti vaikuta tehoihin, joten ne saa vaihtaa, mutta kaikki muu koneen hengityksen parantamiseen liittyvä on periaatteessa laitonta. Voimansiirtoon ei kait yleensä puututa, jos ei ole jotain todella selkeää syytä. Jarrut ja akselistot pitää taas kyllä päivittää.

prostreet
-
Viestit: 652
Liittynyt: 30.7.2003 15:27
Viesti:

ViestiKirjoittaja prostreet » 28.3.2006 22:09

tällaista infoa saimme AKE:sta:

vähäpäästöisissä ilmansuodatin ennen päästöihin vaikuttavia moottorin osia = saa vaihtaa kunhan äänet kurissa (vastaa ensimmäisen käyttöönottopäivän vaatimuksia)

vähäpäästöisissä pakoputkisto katin jälkeen / päästöihin vaikuttavien osien jälkeen = saa vaihtaa kunhan äänet kurissa (vastaa ensimmäisen käyttöönottopäivän vaatimuksia)

lisäksi vähäpäästöisissä ns peltipakosarjan vapaastihengittävässä katsotaan vaikuttavan niin vähän että voi vaihtaa (vaikka onkin päästöihin vaikuttavien osien "välissä")

------------------------------

jos ahdettua moottoria viritetään (esim. teholastu/ohjelma, coolerit, bleed valve, jne jne) on jarrut, alusta ja voimansiirtokin vaihdettava vertailumallia vastaaviksi koska se ahdetun moottorin virittäminen rinnastetaan aina moottorin vaihtoon
jos teho nousee vaikka vain 1KW on vertailumalli seuraavaksi tehokkaampi mallisarjan sisällä
:(

mallisarjan tehokkaimpaan nähden teho saa ahdetussa nousta max +20%

lisäksi on täytettävä päästömääräykset jotka vastaa ensimmäisen käyttöönottopäivän vaatimuksia

vähäpäästöisiä viritettäessä on lisäksi oltava VTT-/TCT-/TUV-päästötodistus että auto vastaa viritettynäkin edelleen päästöiltään ensimmäisen käyttöönottopäivän vaatimuksia

POLAR
-
Viestit: 39
Liittynyt: 10.3.2004 17:10

ViestiKirjoittaja POLAR » 30.3.2006 22:15

VWFreak:
onko sulla tietoa mihin toi veroale ja teholastu perustuu?

cancermann
-
Viestit: 3377
Liittynyt: 23.7.2003 21:20

ViestiKirjoittaja cancermann » 30.3.2006 23:27

Ylläoleva kertoo sen, että ei kannata katsastuksessa puhua lastusta mitään.
Lainsäätäjän täydellinen moka; Olis edes hiukan tuota "liikkumavaraa", niin ainakin muutama lastutetun omistajista saattais katsastaa auton = Valtiolle tuloja.

VWFreak
-
Viestit: 326
Liittynyt: 24.7.2003 20:41
Viesti:

ViestiKirjoittaja VWFreak » 31.3.2006 0:19

POLAR: Ei ole tietoa, yhtä yllättynyt olin siitä itsekkin

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 31.3.2006 0:36

Mistäs hyvästä valtio rahaa saa jos auto muutoskatsastetaan?

kilpijoki
-
Viestit: 4035
Liittynyt: 16.9.2003 12:03

ViestiKirjoittaja kilpijoki » 31.3.2006 7:49

no muutoskatsastuksesta tietenkin, tosin tämähän on vain kertaluonteinen maksu...

Donitsi
-
Viestit: 1052
Liittynyt: 10.5.2004 23:18

ViestiKirjoittaja Donitsi » 31.3.2006 12:49

Kuten monesti on sanottu niin jos jännittää se lastu niin hirveästi niin ei kannata laittaa. Selkeät pykälät löytyy virittämiseen ja jos niissä on tulkinnanvaraa niin voi ihan oman mielen mukaan kokeilla millaista tulkintaa tarjotaan tai ajella tyytyväisenä ja murehtia vaikka mahtuuko lisää kiinalaisia maailmaan.

Pönni
-
Viestit: 8
Liittynyt: 16.2.2006 23:46

ViestiKirjoittaja Pönni » 15.6.2006 20:27

Olen mielenkiinnolla seurannut näitä "lastukeskusteluja" jo pitkän aikaa. Uskalsinpas tilata lastun kaikesta huolimatta. Nyt on rikollinen olo... Uuden auton lastuttamisessa on se hyvä puoli, että konttorillahan ei tarvitse käydä kolmeen vuoteen leimaa hakemassa. Silloinkin kannattaa lähettää tuttavapiiristä pitkäsäärinen blondi minihameessa autoa katsastamaan. Eiköhän se läpi mene.

nokian neule
-
Viestit: 148
Liittynyt: 23.7.2003 8:17

ViestiKirjoittaja nokian neule » 16.6.2006 9:45

Ei tarvi konttorilla käydä, mutta kun olet laittanut rekkarit ja auton speksit samaan yhteyteen erinäisissä kuvissa, niin tiedä vaikka joku kesälomatuuraaja rupiaa soittelemaan tervetuloanäyttämäänautoa -soittoja. Vaikka ihan piruuttaan ja aikansakuluksi. ;)

No ei vaan onhan noita. Briskodan palstalla palstaa lukenut SKODA UK:n työntekijä raportoi erään auton virityksistä ylemmäs ja auton myyneen liikkeen kautta tuli sitten terveisiä tulla näyttämään autoa pajalle. Eikö noita Suomessakin löydy esimerkkejä aiheesta , huhuja kuullut.

Kauhiaa on yksi laillisesti hankittu ohjelmanpätkä autossa. Vähän niinkuin analogiana joku erikoisen terävä puukko - kyllä sillä vaan henki irtoaa ruumiista ihan eri tavalla!

kilpijoki
-
Viestit: 4035
Liittynyt: 16.9.2003 12:03

ViestiKirjoittaja kilpijoki » 16.6.2006 10:00

Suomessa kaikki autoiluun liittyvä on pahasta ja itse autolla ajeleva yksityishenkilö kaikista pahin verrattuna vaikka murhamiehiin.

Pönni
-
Viestit: 8
Liittynyt: 16.2.2006 23:46

ViestiKirjoittaja Pönni » 19.6.2006 9:09

Jos soittelevat niin sitten katsastetaan - ei ole minkään valtakunnan ongelma... Jos ei muuten niin suhteilla sitten.

P******en hyvin muuten kulkee. Suosittelen lämpimästi kaikille 2.0 TSFI -kuskeille. Jerkkua enemmän - kulutusta tasaisessa ajossa vähemmän.

EDIT: Ja ehdottomasti Shellin V-Poweria tankkiin! Kuluu vähemmän, kulkee paremmin - oikeasti!

pomo
-
Viestit: 338
Liittynyt: 27.7.2003 19:03

ViestiKirjoittaja pomo » 24.6.2006 21:25

Kaverilla on saksasta tuotu 80 avant tdi, jossa on joku ohjelma, putkisto ja joitain muuta muutoksia tehty. Rekisteriotteeseen on merkitty tehoiksi 96 kw ja vakiona tuo autohan on ollut 66kw. rekisteröinti katsastuksessa ei ollut ongelmia.

Teukka
-
Viestit: 589
Liittynyt: 6.10.2003 17:28

ViestiKirjoittaja Teukka » 26.6.2006 14:11

Joo,teepä tuo täällä vastaavaan autoon niin ei mene läpi.Vaikka pistäsit ihan samat hilut kiinni ja on ennakkotapaus olemassa niin ei onnaa.

LauriJT
-
Viestit: 1480
Liittynyt: 17.9.2004 11:14

ViestiKirjoittaja LauriJT » 25.7.2006 21:12

http://www.autoliikemiettinen.fi/index.jsp?pid=115 katsokaapa sivun loppupäästä. käyköhän ne muutoskatsastamassa auton tuon jälkeen vai miten lie homma toimii? vai onko tuo laillinen lainkierto kun kyse on merkkiliikkeen ohjelmistopäivityksestä eikä varsinaisesti jonkun muun lastusta.

weasel
-
Viestit: 3392
Liittynyt: 23.7.2003 15:37

ViestiKirjoittaja weasel » 25.7.2006 21:34

"BSRn valmistamalla PPC-yksiköllä voi omistaja itse ohjelmoida autonsa ohjainyksikköön joko vakio- tai viritysohjelman."

Taitaa tuossa olla asian ydin.

Teukka
-
Viestit: 589
Liittynyt: 6.10.2003 17:28

ViestiKirjoittaja Teukka » 4.8.2006 19:47

Kävin tänään leimaamassa auton ja kysyin että mikä kanta on noihin lastuihin nykyään että saako ne leimattua.Vastaus oli että jos softasta on EU:n tyyppihyväksyntä todistus olemassa sen saa leimattua ilman ongelmia!!
Sillä todistetaan että päästöt yms oikeissa arvoissa.
Kysyin vielä että onko ennakkotapauksia olemassa ja vastasi että SAABeja on ainakin paljon leimattu!!
Eli saako noiden "aitojen"lastujen mukana jotain todistuksia?

petnen
-
Viestit: 149
Liittynyt: 7.7.2004 21:26

ViestiKirjoittaja petnen » 4.8.2006 20:37

terve! Eiköhän tämä jonnin joutava nipottaminen riitä.

Dmind
-
Viestit: 273
Liittynyt: 11.8.2003 16:28

ViestiKirjoittaja Dmind » 8.1.2009 21:32

En nyt äkkisellään searchilla löytänyt että onko joku tätä miettinyt aiemmin:

Pystyykö/pystyisikö teoriassa lastulla tai jonkin muun osan päivityksellä rajoittamaan auton maksiminopeutta johonkin tiettyyn lukemaan? Vai hoidetaanko esim. 250km/h maksiminopeuden rajoitus jossain sellaisessa laitteessa/komponentissa jota ei pysty vaihtamaan/uudelleenohjelmoimaan?

Unelmoin tietenkin lastusta (+mahdollisesti jostain muusta komponentista) joka nostaisi tehoa/vääntöä mutta samalla rajoittaisi auton huippunopeuden vastaavan vakioauton lukemaan, pitäen myös päästöt normien sisällä. Tällöin ei käsittääkseni olisi mitään tarvetta AKE:n alkaa vaatimaan autoon jarrujen/alustan/yhtään minkään päivittämistä, koska parempi kiihtyvyyshän on vain turvallisuutta parantava tekijä esimerkiksi ohituksissa.

Tällaisen erinomaisen tuotteen tekijä/maahantuoja varmasti hoitaisi sille viranomaistemme hyväksynnät, ja kappas - kaikki voisivat lastuvirittää autonsa laillisesti. Mitäs olette mieltä? Palauttakaa toki minut maan pinnalle naiiveilta pilvenhattaroiltani ;)

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 8.1.2009 21:51

Taitaa olla niin että vaikka päästöt pysyy normien sisällä niin se pitää pystyä osoittamaan ja sen kalleuteen se taitaakin sitten tyssätä.

Jarrujahan nyt kaikki vaihtelee isompiin ihan huvikseenkin...

Eikös niitä tyyppihyväksyttyjä ohjelmia jo ole tunnetuimmilla valmistajilla? Vai olenko ymmärtänyt väärin...

Petri
ffp jäsen
Viestit: 2079
Liittynyt: 17.7.2003 19:02
Viesti:

ViestiKirjoittaja Petri » 8.1.2009 23:27

Mulla on 2.0 TFSI FR Leon jossa muutoskatsastettu Oettingerin lastu. Slamit.net toimitti asennustyön yhteydessä Oettinger EU todistuksen jolla sitten katsastin auton. Helpompaa sinänsä ajella ja nyt myydä tuota kun on laillinen peli. :)

weasel
-
Viestit: 3392
Liittynyt: 23.7.2003 15:37

ViestiKirjoittaja weasel » 8.1.2009 23:27

Saako suomessa missään ajaa 250km/h? - Eli tokko se huippunopeuden kasvu asiassa ketään kiinnostaa.

Ajatko autollasi usein (vakio) huippunopeutta? Ja sitten pelottaisikin jos se kulkee aavistuksen enempi kuin aiemmin...Toki, varmaan joku tekee sulle autoon rajoittimen vaikka 120km/h, sen kovempaa kun ei saa ajaa. - Voisi sitten nauttia tehosta ja väännöstä.. nam, että on herkullista.

Mut jos se "lastun laittomuus" ahdistaa, osta tehokkaampi auto.

Eikä sitten herneitä nenukkaan.. :)

Dmind
-
Viestit: 273
Liittynyt: 11.8.2003 16:28

ViestiKirjoittaja Dmind » 9.1.2009 9:09

Saako suomessa missään ajaa 250km/h? - Eli tokko se huippunopeuden kasvu asiassa ketään kiinnostaa.


jiisimula: Jos huippunopeuden kasvu ei viranomaisia kiinnosta, niin miksi sitten viritettyyn autoon vaaditaan paremmat jarrut jne? Mikseivät kaikki voisi virittää moottoriinsa 1000 hevosvoimaa ilman mitään muita autoon tehtäviä muutoksia, jos vain päästöt pysyisivät rajoissa (mikä siis ei ole realistista, mutta pointti kuitenkin)?

Myöskään postissani ei ollut kyse Suomen nopeusrajoituksista, omasta ajonopeudestani, eikä minua ahdista mikään. Ei herneitä nenään, mutta kannattais lukea tekstit ensin ajatuksella ja kommentoida vasta sitten.

Näin loogisesti ajateltuna huippunopeuden kasvu + päästöjen kasvu ovat ne syyt miksei autoja voi miten vain viritellä. Auto on tehtaalla suunniteltu tiettyyn maksiminopeuteen, ja sen ylittäminen on riski. Päästörajat taas on jossain päätetty ja määritelty, ja niiden ylittäminen murhaa puut.

Mulla on 2.0 TFSI FR Leon jossa muutoskatsastettu Oettingerin lastu. Slamit.net toimitti asennustyön yhteydessä Oettinger EU todistuksen jolla sitten katsastin auton.


Okei eli laillisiakin lastuja siis on jo. Aloin vasta perehtymään tähän aiheeseen joten tämä oli mulle uutta tietoa :) Nyt kiinnostaakin että mitä tässä kyseisessä EU-hyväksytyssä lastussa on sellaista, mitä muissa ei-laillisissa ei ole? Tuskin Oettinger on huippunopeutta rajoittanut? Eli onko kyse tässäkin sitten vain rahasta, eli Oettinger on kustantanut ne kalliit mittaukset joilla on todettu ettei tämä lastu murhaa puita, eikä tehot nouse niin paljoa että pitäisi tehdä autoon muita päivityksiä?

rolle
ffp jäsen
Viestit: 8318
Liittynyt: 17.7.2003 13:27

ViestiKirjoittaja rolle » 9.1.2009 9:40

Kun tehon nousu on alle 20 prosenttia ja pystytään kiistattomasti osoittamaan, että päästönormit täytyy onnistuu lastutetun auton muutoskatsastus ilman ongelmia. Lienee tässäkin keskustelussa todettu jo useasti.

T.Hell
-
Viestit: 579
Liittynyt: 11.3.2005 9:02

ViestiKirjoittaja T.Hell » 9.1.2009 9:54

Lastutuksen laittomuudella ei taida olla mitään tekemistä huippunopeuden kanssa. Se on enemmänkin kiinni juuri noista päästöistä, ja samalla myös siitä että lastutettu auto koetaan vaaralliseksi ja riskiksi liikenteessä koska se eroaa vakiosta muuttuneiden ominaisuuksien puolesta.
Suuria päästöjä tulee aina kun käyttää isoja kierroksia, oli nopeus sitten 100km/h tai 200km/h...

Heikki J.
admin
Viestit: 8315
Liittynyt: 16.7.2003 19:59
Viesti:

ViestiKirjoittaja Heikki J. » 9.1.2009 9:54

Ei sillä maksimi huippunopeudella ole mitään tekemistä kokonaispäästöjen kanssa. Se esim. kiihtyy 0-100 km/h isommilla päästöillä kuin se vakio-ohjelma.

Dmind
-
Viestit: 273
Liittynyt: 11.8.2003 16:28

ViestiKirjoittaja Dmind » 9.1.2009 12:36

Hämmennetääs vielä. Bare with me :)

Valmistaja X valmistaa automallia Y varten virityslastun. Tämän virityksen tuottama tehonlisäys ei nosta päästöjä yli rajoitusten, eikä todistetusti tuota niin paljoa tehoa että automallin Y ominaisuudet muuttuisivat riskialttiksi (=mikään turvallisuudelle kriittinen osa ei kattavissa testeissä hajoa). Tehoa kuitenkin tulee yli 20% lisäyksen rajan. Huippunopeus rajoitetaan niin ettei se kasva alkuperäisestä.

Valmistaja X on valmis vahvistuttamaan omat testaustuloksensa virallisilla tahoilla, ja siis myös maksamaan siitä. Oletamme että tämä virallinen taho päätyy samoihin tuloksiin kuin valmistaja X.

Mitä luulette, voisiko tällainen tuote saada lain leiman kun tuo 20% ylittyy, mutta mitään haittaa ei todistetusti aiheudu?

Tero V.
ffp jäsen
Viestit: 5273
Liittynyt: 16.7.2003 22:48
Viesti:

ViestiKirjoittaja Tero V. » 9.1.2009 12:40

Miksi sinä edelleen keskityt huippunopeuteen? Miten se liittyy tähän?

weasel
-
Viestit: 3392
Liittynyt: 23.7.2003 15:37

ViestiKirjoittaja weasel » 9.1.2009 12:53

Myöskään postissani ei ollut kyse Suomen nopeusrajoituksista, omasta ajonopeudestani, eikä minua ahdista mikään. Ei herneitä nenään, mutta kannattais lukea tekstit ensin ajatuksella ja kommentoida vasta sitten.


Toki. Sinä vain kovasti toit sen huippunopeuden esille.. Hyvä juttu ettei mikään ahdista, lastua sitten vaan kehiin....

Taitaa olla myös niin, että ainakin teoriassa, lastun muutoskatsastus vaatii myös muutokset jarruihin yms. Ts. 1,8T:tä lastuttaessa, varmaan tulee kyseeseen jarru-upgrade esim. 3,0 tms mallista..

Mitä luulette, voisiko tällainen tuote saada lain leiman kun tuo 20% ylittyy, mutta mitään haittaa ei todistetusti aiheudu?

Tehokkaammassa autossa ne jarrutkin joutuu kovemmalle koetukselle, vaikkei kokoaikaa täysillä ajettaisikaan. -> Miksei saisi leimaa, jos ne päästötodistukset on ja jarrut on vertailumallin tasolla. :)

Dmind
-
Viestit: 273
Liittynyt: 11.8.2003 16:28

ViestiKirjoittaja Dmind » 9.1.2009 13:09

Miksi sinä edelleen keskityt huippunopeuteen? Miten se liittyy tähän?


En tiedäkään ottaako laki mitenkään kantaa näihin huippunopeuksiin - ilmeisesti siis kommenttienne perusteella ei - mutta yritin vain ottaa huomioon kaikki ne "riskitekijät" joita tehonlisäys tuo.

Esim.: Auto rakennettu tehtaalla kestämään huippunopeutta 190km/h. Tehoa lisää --> Huippunopeutta lisää --> Auton jarrut eivät ehkä kestäkään jarrutusta jostain 230km/h vauhdista, ylikuumentuvat viime metreillä, ja motarin rampista auto metsään :) Näin ollen huippunopeuden lisääntyminen on viranomaisen mielestä huono asia.

EDIT: Tosiaan aloin perehtymään tähän koko lastuviritys-aiheeseen vasta eilen. Antakee armoo :)

Dmind
-
Viestit: 273
Liittynyt: 11.8.2003 16:28

ViestiKirjoittaja Dmind » 9.1.2009 13:18

Tehokkaammassa autossa ne jarrutkin joutuu kovemmalle koetukselle, vaikkei kokoaikaa täysillä ajettaisikaan


Tämä ei nyt ihan auennut mulle.. Miten auton moottorin teho vaikuttaa siihen miten kovalle koetukselle jarrut joutuvat? Ellei sitten juuri nimenomaan oleteta että tehokkaalla autolla jatkuvasti kiihdytellään ja jarrutellaan enemmän.

rolle
ffp jäsen
Viestit: 8318
Liittynyt: 17.7.2003 13:27

ViestiKirjoittaja rolle » 9.1.2009 13:19

Kannattaisi lukea tieliikennelaki ensin läpi ajoneuvon muutosten osalta. Mikäli muutettu teho ylittää 20 pros vertailumoottorin tehon tarvitaan katsastushyväksyntään erikoislupa. Jos nuo kaikki edellä mainitut testit on suoritettu sellainen lienee mahdollistaa saada.

Muilta osin auton rakenteen tulee vastata vertailumallia voimansiirron, akselistorakenteen ja jarrujen osalta.
Viimeksi muokannut rolle, 9.1.2009 15:35. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Sebastian
-
Viestit: 8651
Liittynyt: 3.8.2003 15:43

ViestiKirjoittaja Sebastian » 9.1.2009 13:59

Mikäli muutettu teho ylittää 20 pros vertailumoottorin tehon tarvitaan katsastushyväksyntään erikoislupa.


Sekoitetaan sen verran vielä että jos tehot ylittää mallisarjan tehoikkaimman tehot yli 20%.
Koska jarruthan (suomen lakien mukaan) riittää mallisarjan tehokkain+20% jonka jälkeen erikoishyväksyntä AKElta?

Huippunopeudestahan laissa ei puhuta mitään koska Suomessa ei 120 lujempaa saa ajaa.

Tero V.
ffp jäsen
Viestit: 5273
Liittynyt: 16.7.2003 22:48
Viesti:

ViestiKirjoittaja Tero V. » 9.1.2009 14:37

Tehoa lisää --> Huippunopeutta lisää --> Auton jarrut eivät ehkä kestäkään jarrutusta jostain 230km/h vauhdista

Tuollaista tilannetta on täysin turha miettiä, koska sitä ei missään yleisellä tiellä saa tapahtua lain mukaan. Rangaistuksen arvoinen suoritus, oli lastua tai ei.

rolle
ffp jäsen
Viestit: 8318
Liittynyt: 17.7.2003 13:27

ViestiKirjoittaja rolle » 9.1.2009 15:34

Sebastian: Ei vertailumoottorina välttämättä tarvitse käyttää mallisarjan tehokkainta.

Sebastian
-
Viestit: 8651
Liittynyt: 3.8.2003 15:43

ViestiKirjoittaja Sebastian » 9.1.2009 15:47

^meinasin jarrujen kohdalta.

Käytetääs vaikka kakkista esimerkkinä:
Virität 1,3 moottorilla olevaa autoa jossa 16v:n jarrut--> tehoa saa olla 139hv (vertailukone KR)
mutta jos autossa on G60 jarrut-->tehoa saa olla 160hv+20%=192hv

Putko
-
Viestit: 1564
Liittynyt: 1.8.2004 18:23
Viesti:

ViestiKirjoittaja Putko » 11.1.2009 17:58

Ei vertailumoottorina välttämättä tarvitse käyttää mallisarjan tehokkainta.

Monessa paikassa kyllä väitetään että pitää.

diffas
-
Viestit: 878
Liittynyt: 11.4.2008 14:24
Viesti:

ViestiKirjoittaja diffas » 11.1.2009 18:10

Niin eli esim. A4:ssa se katsotaan sitten S4:n mukaan?

sik
-
Viestit: 610
Liittynyt: 22.4.2004 0:57

ViestiKirjoittaja sik » 11.1.2009 19:27

Esim.: Auto rakennettu tehtaalla kestämään huippunopeutta 190km/h. Tehoa lisää --> Huippunopeutta lisää --> Auton jarrut eivät ehkä kestäkään jarrutusta jostain 230km/h vauhdista, ylikuumentuvat viime metreillä, ja motarin rampista auto metsään :) Näin ollen huippunopeuden lisääntyminen on viranomaisen mielestä huono asia.

EDIT: Tosiaan aloin perehtymään tähän koko lastuviritys-aiheeseen vasta eilen. Antakee armoo :)


Armoa ei anneta. Aika erikoinen ajattelutapa. Suosittelisin perehtymään hieman fysiikkaan ja kuinka liike-energia on riippuvainen massasta ja nopeudesta. Autokoulussa on varmaan käyty läpi kuinka nopeuden lisääminen/pudottaminen vaikuttaa jarrutusmatkaan?
Lisäksi suosittelen tutustumaan viritysaiheiseen kirjallisuuteen, mm. Alfamerilla on hyviä suomenkielisiä teoksia tarjolla. Kyllä se siitä...

Dmind
-
Viestit: 273
Liittynyt: 11.8.2003 16:28

ViestiKirjoittaja Dmind » 15.1.2009 19:32

Suosittelisin perehtymään hieman fysiikkaan ja kuinka liike-energia on riippuvainen massasta ja nopeudesta. Autokoulussa on varmaan käyty läpi kuinka nopeuden lisääminen/pudottaminen vaikuttaa jarrutusmatkaan?


Joo onhan ne autokoulussa käyty. Myös insinööriopinnot on alla joten fysiikka aiheena ei ole ihan vieras. Sen sijaan lastuviritys/viritys yleensä on aiheena mulle vielä uusi, ja virityskirjoja voisi kyllä vähän alkaa lueskelemaan, kiitos vinkistä.

Mutta mitä siis meinasit tuolla "Aika erikoinen ajattelutapa"-kommentilla? Kuten sanoit, liike-energia on riippuvainen massasta ja nopeudesta. Kun nopeutta lisätään, vaaditaan jarruilta enemmän jotta koko liike-energia saadaan nollattua eli auto pysäytettyä. Tätä yritin esimerkilläni tuoda esille...

Tuollaista tilannetta on täysin turha miettiä, koska sitä ei missään yleisellä tiellä saa tapahtua lain mukaan. Rangaistuksen arvoinen suoritus, oli lastua tai ei.


Mikäli siis lainsäädännössä lähdetään siitä, että 120km/h on katto eikä sitä korkeampia lukemia siten tarvitse ottaa lakeja säädettäessä huomioon, niin miksi laki velvoittaa päivittämään myös auton jarrut silloin kun tehoja lisätään tarpeeksi? Kyllähän se auto yhtä hyvin pysähtyy 120km/h vauhdista vaikka tehoja olisikin enemmän kuin vakiossa.

Vai lähteekö homma kuitenkin siitä oletuksesta, että myös auton massa kasvaa oleellisen paljon kun autoja viritetään? Jos kyllä, niin voisikohan jarrujen päivittämisen jättää tekemättä jos auto punnitaan katsastuksessa, ja todetaan ettei massa ole muiden pakollisten päivitystenkään jälkeen kasvanut oleellisesti (tyyliin yli viittätoista kiloa tjsp)?

Ja joo - vastaukset näihin pohdintoihin varmasti löytyvät sieltä lakikirjasta. Täytyy siihen sitten perehtyä jos kukaan ei jaksa enää kommentoida :)

Heikki J.
admin
Viestit: 8315
Liittynyt: 16.7.2003 19:59
Viesti:

ViestiKirjoittaja Heikki J. » 15.1.2009 19:49

No kun on enemmän voimmaa, niin ne jarrut SAATTAVAT joutua kovemmalle rasitukselle. Tehokkaammalla autolla pystyy lyhyemmässä ajassa kiihdyttelemään ja jarruttelemaan paljon enemmän kuin sillä nuhapumpulla, ihan rajoitusten mukaankin ajettaessa. Tiedä sitten kuinka usein tälläistä normaaliliikenteessä tapahtuu... mutta kun niillä autoilla on ihan laillista käydä sitten vaikka ulkomaillakin (tai radalla) ajelemassa vähän kovempaakin, niin tokihan lainsäätäjä haluaa näidenkin turvallisuutta ajatella.

weasel
-
Viestit: 3392
Liittynyt: 23.7.2003 15:37

ViestiKirjoittaja weasel » 15.1.2009 20:51

jos se lakipuoli niin vitusti pelottaa, ajaa vakiolla. Jos ei 300hv riitä, tehokkaampia saa kaupasta jne.

Dmind
-
Viestit: 273
Liittynyt: 11.8.2003 16:28

ViestiKirjoittaja Dmind » 15.1.2009 21:28

Heikki J.: Noi noinhan sen täytyy olla. Ajattelin että tuskin lainsäätäjää ratatouhut kiinnostaa, mutta enpä ajatellut että tosiaan EU:n sisällä kun ollaan ja Saksasta autobaanoja löytyy, niin täytyyhän niilläkin pystyä turvallisesti pystyä ajelemaan. Sorruin ehkä pieneen ylianalysointiin :)

jiisimula: Wau kiittti hei hyödyllisestä kommentista. Oli kyllä hyvä vinkki, pitääkin poiketa ferrarikaupassa kotimatkalla.

weasel
-
Viestit: 3392
Liittynyt: 23.7.2003 15:37

ViestiKirjoittaja weasel » 15.1.2009 21:48

jiisimula: Wau kiittti hei hyödyllisestä kommentista. Oli kyllä hyvä vinkki, pitääkin poiketa ferrarikaupassa kotimatkalla.


Ole hyvä. Parkkihallissa majaileva (jonkun naapurin?) 550 Ferrari on kaunis laite. Äänetkin kuulostaan joltain jo......:)


Palaa sivulle “Yleinen - autot ja liikenne”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 39 vierailijaa