Suosittelisin perehtymään hieman fysiikkaan ja kuinka liike-energia on riippuvainen massasta ja nopeudesta. Autokoulussa on varmaan käyty läpi kuinka nopeuden lisääminen/pudottaminen vaikuttaa jarrutusmatkaan?
Joo onhan ne autokoulussa käyty. Myös insinööriopinnot on alla joten fysiikka aiheena ei ole ihan vieras. Sen sijaan lastuviritys/viritys yleensä on aiheena mulle vielä uusi, ja virityskirjoja voisi kyllä vähän alkaa lueskelemaan, kiitos vinkistä.
Mutta mitä siis meinasit tuolla "Aika erikoinen ajattelutapa"-kommentilla? Kuten sanoit, liike-energia on riippuvainen massasta ja nopeudesta. Kun nopeutta lisätään, vaaditaan jarruilta enemmän jotta koko liike-energia saadaan nollattua eli auto pysäytettyä. Tätä yritin esimerkilläni tuoda esille...
Tuollaista tilannetta on täysin turha miettiä, koska sitä ei missään yleisellä tiellä saa tapahtua lain mukaan. Rangaistuksen arvoinen suoritus, oli lastua tai ei.
Mikäli siis lainsäädännössä lähdetään siitä, että 120km/h on katto eikä sitä korkeampia lukemia siten tarvitse ottaa lakeja säädettäessä huomioon, niin miksi laki velvoittaa päivittämään myös auton jarrut silloin kun tehoja lisätään tarpeeksi? Kyllähän se auto yhtä hyvin pysähtyy 120km/h vauhdista vaikka tehoja olisikin enemmän kuin vakiossa.
Vai lähteekö homma kuitenkin siitä oletuksesta, että myös auton massa kasvaa oleellisen paljon kun autoja viritetään? Jos kyllä, niin voisikohan jarrujen päivittämisen jättää tekemättä jos auto punnitaan katsastuksessa, ja todetaan ettei massa ole muiden pakollisten päivitystenkään jälkeen kasvanut oleellisesti (tyyliin yli viittätoista kiloa tjsp)?
Ja joo - vastaukset näihin pohdintoihin varmasti löytyvät sieltä lakikirjasta. Täytyy siihen sitten perehtyä jos kukaan ei jaksa enää kommentoida :)