Passatin ABS:it temppuilee

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

TeL
-
Viestit: 16
Liittynyt: 9.1.2006 13:35

Passatin ABS:it temppuilee

ViestiKirjoittaja TeL » 28.7.2006 11:28

Potilas on siis -90 Passat G60 Syncro

Tälläinen vika tuli jarruihin: 50 km motariajon jälkeen syttyin ABS-valo eikä sammunut, jarrut tuntuu normaaleilta. Sitten lauttajonossa (menossa Tallinnaan työmatkalle) tekee muutaman moottorin käynnistyksen/sammutuksen/auton siiron jälkeen näin: poljin menee kevyesti melkein pohjaan jonka jälkeen poljin nousee (tuntuu että siihen tulee ”lisää painetta”) ja auto jarruttaa melkein täysillä.

Auto jonon sivuun ja hiljaa ajellen parkkipaikalle. Jo kevyellä jarrun painalluksella poljin melkein pohjaan, ja sitten jarrutta melkein täysillä. Sitten kävellen laivaan…

Reissun jälkeen pähkäily että miten pääsis kotiin. Auto käyntiin ja sama vika, ehkä tosin vähän lievempänä. Takapenkin alta boksista liitin irti että menee varmasti vikatilaan. Jarrut ei enää tarraa agressiivisesti kiinni. Poljin menee edelleen pohjaan, mutta jarrut toimivat muuten ”normaalisti”. Kun ajelee, niin jarrut saa lukkoon ennen kuin poljin pohjaa. Mutta poljin menee turhan kevyesti pohjaan. Körötellen, turvavälit mielessä, kotiin.

Kotona liitin takaisin kiinni. Virrat päälle, ABS:it tekee omat proseduurit ja valo sammuu! Poljin edelleen pohjaa. Jarrujen pumppaaminen ei juuri vaikuta pohjaamiseen (oli virrat päällä tai ei). Virrat päällä pumpatessa ABS-valo syttyy, mutta sammuu uudellen kun pumppaamisen lopettaa.

Löysin volkswagen.msk.ru sivuilta ”trouble shooting guiden” noihin ATE/TEVES 2 (lienee nuo tuossa autossa?) jarruihin, mutta ne vaatis että vikakoodit sais ulos. Searchilla löytyi infoa että ABS-valon pitäisi automaattisesti alkaa vilkutta koodeja kun virrat panee päälle. Tätä ei tapahdu…

Että tämmöstä… Kuulostaako yhtään tutulta? Pääsylinteri? Pumppu? Tietoja ja arvailuja kaivataan. Suht hyvin itsellä autonropaamiset on hallussa, mutta ABSit aika tuntemattomia. Onneksi emännän ikiluotettava 626 tarjoaa kyydit töihin…

Arska
-
Viestit: 752
Liittynyt: 15.1.2006 0:14

ViestiKirjoittaja Arska » 28.7.2006 15:34

No luulis että kun poljin menee pohjaan niin olisko jossaki neste vuoto? Katoaako jarrunestettä?

TeL
-
Viestit: 16
Liittynyt: 9.1.2006 13:35

ViestiKirjoittaja TeL » 28.7.2006 19:51

Säiliössä ainakin oli nestettä ihan normaalisti. Satuloiden kohdalla ei näyttänyt vuotoja olevan. Täytyy viikonloppuna katsoa vielä tarkemmin.

goodis
-
Viestit: 202
Liittynyt: 20.1.2005 18:10

ViestiKirjoittaja goodis » 28.7.2006 22:09

voisko pääsylinterissä olla ohivuotoa eli kumit vähän kulahtaneet ja neste virtaa hiljalleen niiden ohi??? siitä vois johtua polkimen pohjaan painuminen...ja varsinkin jos ulospäin ei vuotoa ole

kaistapää
-
Viestit: 242
Liittynyt: 18.3.2006 13:52

ViestiKirjoittaja kaistapää » 29.7.2006 10:25

syttyykö myös käsijarrun merkkivalo?jos syttyy niin sulla ei ole tarpeeksi jarrupainetta mutta jos syttyy vain ABS:än merkkivalo niin jarrujen pitäisi toimia mutta "lukkiutuvana".itsekkin tuli tuskailtua niitten kans (92 vr6 passat).

ps. löytyisi absien murikka ilman pummpua ylimääräisenä

TeL
-
Viestit: 16
Liittynyt: 9.1.2006 13:35

ViestiKirjoittaja TeL » 31.7.2006 13:12

No niin, homma etenee...

Eli kävin viikonloppuna taas tutkimassa Passattia. Mistään ei vuoda nestettä ulos ja kaikki liittimet näytti hyvältä. Niin ja tosiaan: MOLEMMAT varoitusvalot palaa ja sammu yhtä aikaan), hyvä vinkki 2*35i .Muita havaintoja:

Auto oli seissyt pari päivää --> paineet järjestelmästa poissa. Poljin kivikova. Virrat kun laitto päälle niin kesti yli minuutin että molemmat valot (ABS ja käsijarru valo) sammuu. Kun systeemissä on paine, poljin pohjaa. Muuten jarrut (ja ABS:it) toimii "normaalisti".

Noh, sen verran varmalta alkoi tuntua että tuossa ABS-murikassa jokin mättää, joten tilasin sellaisen purkuosana. Jospa ensi viikonloppuna pääsisi asentelemaan..

2*35i: oliko sinulla tuo pumppu hajalla? Miten sen käytännössä huomasi?

kaistapää
-
Viestit: 242
Liittynyt: 18.3.2006 13:52

ViestiKirjoittaja kaistapää » 31.7.2006 20:26

ohjekirjan mukaan paineen nosto voi kestää minuutin.itellä oli pumppu sökö ja silloin jäi palamaan kumpikin valo kun painetta ei tullut tarpeeksi/ollenkaan.luonnollisesti jarruja sai POLKEA tosissaan ilman avustusta ja taisi olla ettei ABS toiminut kun järjestelmässä vika päällä.

löytyikö "möykky" edulliseti?

TeL
-
Viestit: 16
Liittynyt: 9.1.2006 13:35

ViestiKirjoittaja TeL » 2.8.2006 13:33

Suorastaan halvalla. Puolitoista tuntia olisi valtuutettu huoltomies tehnyt työtä tuolla hinnalla. Mutta kommentoidaan halpuutta lisää sitten kun/jos saadaan kuntoon...

Searchilla löytyi juttua uudempien ABSien ilmauksesta/nesteen vaihdosta. Onko kokemuksia tälläisen vanhemman järjestelmän ilmauksesta? Tiedossa että etujarrut normaalisti ja takapiiri järjestelmän omalla pumpulla, mutta kun tuo ABS-murikka on ollut irti?

Arska
-
Viestit: 752
Liittynyt: 15.1.2006 0:14

ViestiKirjoittaja Arska » 2.8.2006 13:45

^ethän oo päästäny jarruneste säiliötä tyhjäksi? Oon vaan joskus kuullu että sitte on vittumaista saada ilmat pois sieltä abs murikasta. En sitte tiedä olisko sulla tätä vikaa..

TeL
-
Viestit: 16
Liittynyt: 9.1.2006 13:35

ViestiKirjoittaja TeL » 2.8.2006 14:16

Tyhjä se on. Siis projektina on vaihtaa koko ABS-"murikka" säiliöineen toisesta passatista tuohon omaan passattiin. Murikalla tarkoitan siis tota pakettia missä on jarrupääsylinteri, painepumppu, painesäiliö jne. Ja se lienee tyhjentynyt purettaessa se toisesta autosta.


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 22 vierailijaa