Terve!
Tuli tossa ostettua 87 vuosimallin Audi 80 1.6 bensaauto. No öljyistä oon tietysti pitäny huolta että sitä on riittävästi.
Tänään kun päätin vaihtaa öljyt siihen niin mittatikussa oli öljyä suunnilleen puoleen väliin asteikkoa. No sitten katoin autodatasta, moottoriöljyä menee tohon koneeseen 3,0 l. Ei muutakun vanhat öljyt pihalle ja kolme litraa uutta tilalle. Vanhat öljyt laitoin vanhaan öljypurkkiin ja huomasin että ulos tuli vaan 2,0 litraa öljyä. Nyt tikku näyttää tietty että öljyn pinta olisi liian korkeella, tai ainakin yli asteikon reippaasti. Ja kaikki öljyt tuli kyllä varmasti pihalle mitä sen öljypohjan ropun kautta saa.
Voiko olla mahdollista että sitä jäi kuitenkin johonkin "jumiin" eikä moottori sitten tullutkaan tyhjäksi asti, vai onko mittatikun asteikko päin pyllyä, vai mitä siinä oikeen tapahtu?
kummallista öljynpuutetta
Valvoja: ffp jäsenet
Juu kyllä mä tietysti suodattimenkin vaihdoin samalla. Se oli se autodatan 3.0 l nimen omaan suodattimen kanssa. Se oljytikun reiän muovinen pää on kyllä halki mutta laitoin siihen ymrärille puutarhaletkun pätkän klemmareilla kiinni silleen että ei siitäkään sitä virhettä pääse syntymään. Ja ihmeellistä on se että sitä tuli tosiaan ulos vain sen 2 litraa eikä enempää. Se vois olla kyllä yks mahdoillisuus että se olisi jotenkin tukossa se öljypropun suuaukko, mutta kyllä sekin tuntuu pikkusen oudolta että koneen sisällä olisi niin paljon jotain roskaa että se tukkisi sen reiän. Suodattimesta valutin öljyt, jotka sieltä pois tuli, samaan purkkiin ja ne sisältyi siihen kahteen litraan.
Kotipihassa tunkilla tein, ja muistin jopa tunkkailla autoa eri puolilta niin että moottori valuisi varmasti tyhjäksi asti.
ja niin kyllä se oikea proppu oli :)
Kotipihassa tunkilla tein, ja muistin jopa tunkkailla autoa eri puolilta niin että moottori valuisi varmasti tyhjäksi asti.
ja niin kyllä se oikea proppu oli :)
Voiko olla mahdollista että sitä jäi kuitenkin johonkin "jumiin" eikä moottori sitten tullutkaan tyhjäksi asti,
no omaan Nisuun kun vaihoin öljyt, niin tyhjennettyäni auton muuten plus irrotettuani suodattimen, käynnistin auton ja polkasin kerran varovasti kierroksia, äkkiä virta pois ettei leikkaa, ja tarkistamaan. Lisää pikimustaa öljyä irtos melkein litran, 4 litraa siihen koneeseen menee.
sitten tein jatkoin hommaa siten että laitoin tilalle jotain suht ok öljyä, joka oli tarjouksessa, ajoin n. 100km. Vaihoin ne öljyt pois koska koneesta ei koskaan lähe kaikki paska, ja nytten oli jo toi vaihettu öljy tummentunut. ja vaihoin tällä kertaa kunnon öljyt, laatua jonka näin parhaimmaks, Castrol.
Hyvä idea silloin tällöin on laittaa ennen öljynvaihtoa koneeseen jonkun tunnetun valmistajan (esim. Forté) moottorinpuhdistusaine. Kovasti ainakin noista EGR:n nokiongelmista on tuolla toisessa kategoriassa keskusteltu.
Siskolla oli aikanaan Kastenwagen, joka seisoi talven. Laitettiin se sitten tulille keväällä. Eipä siinä mennyt kuin hetki, niin motti leipoi kiinni. Vahva epäily oli epäpuhtauksien lähteminen liikkeelle isona määränä. Ei välttämättä edes öljynvaihto olisi asiaa auttanut.
Siskolla oli aikanaan Kastenwagen, joka seisoi talven. Laitettiin se sitten tulille keväällä. Eipä siinä mennyt kuin hetki, niin motti leipoi kiinni. Vahva epäily oli epäpuhtauksien lähteminen liikkeelle isona määränä. Ei välttämättä edes öljynvaihto olisi asiaa auttanut.
Asiaa sivuten: Öljypohjaan jää ainakin kakkosgolfissa puolisen litraa likaista öljyä jos auto on vaakasuorassa. Huomasin tuon öljypohjaa vaihtaessa, tuon operaation jälkeen koneeseen meni 4,5l öljyä. Tuon vaihdon jälkeen öljy on pysynyt huomattavasti pidempään kirkkaana, ainakin vielä 5000km jälkeen öljy on ihan kirkkaan näköistä.
Tiedä sitten paljonko se öljypohjasta uuteen öljyyn sekoittuva töhnä oikeasti konetta kuluttaa.
Tiedä sitten paljonko se öljypohjasta uuteen öljyyn sekoittuva töhnä oikeasti konetta kuluttaa.
Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 37 vierailijaa