Olin peruuttamassa -95 Golfillani (1.8 kone) peräkärryä broidin pihaan kun kytkinvaijeri napsahti irti. Vaihdelaatikon kyljessä kytkää operoiva vipu on senverran jäykkä, että ainoa keino saada se ylös vaijerin uudelleenkiinnitystä varten, oli tunkata alhaalta vipua. En tiedä onko siinä vaiheessa tapahtunut jotain, vai jo katkeamisvaiheessa, mutta vaijerin kiinnityksen jälkeen suureksi hämmästykseksi kytkinpoljin ei enää välittänyt mitään kytkimelle saakka. Kone käynnissä pystyi käymään vaihdekaaviota läpi ilman kytkintä. Poljin tuntuu jäykän jousimaiselta, sellaselta pogolta. Vipu lootan kyljessä ei näytä vahingoittuneen tai taittuneen, jossain sisällä nyt vaan on jotain irti/poikki/rikki. Kummallista vaan että miten kytkin voi jäädä irti-asentoon, sitä kun normaalisti painaa aikamoinen voima vauhtipyörää vasten?
a) Osaako joku antaa tarkempaa diagnoosia?
b) Mihin kannattaisi viedä, auto olisi hyvä saada kuntoon tällä viikolla. Mieluiten paikka tattikselta tai jostain tapanilan lähdeltä, sinne kun auto jäi.
Kytkin jumiutui irti-asentoon (Golf III)
Valvoja: ffp jäsenet
Kannattaa kurkata laatikon päästä löytyvän vaaleanvihreän pyöreän laipan taakse, siellä on akseli jota tuo vipu (jonka toiseen päähän kytkinvaijeri kiinnittyy) liikuttaa.. Akselissa taas on kiinni "yhdeksikön" mallinen vipu, joka painaa edelleen vipua joka irroittaa kytkimen.. Tuo yhdeksikkö on saattanut haljeta (vipu siis menee sen läpi) ja jos puolikas on jäänyt jumiin johonkin väliin, niin kytkin on voinut jäädä irti asentoon, mene ja tiedä..
Tuo vihreä pyöreä laippa lähtee irti ihan ruuvitaltalla kampeamalla, ja se kuuluisi uusia aina irroituksen jälkeen, mutta mikä estää kunnostamasta vanhaa, jos se ei saa oikein kunnolla selkäänsä irroituksessa..
Tuo vihreä pyöreä laippa lähtee irti ihan ruuvitaltalla kampeamalla, ja se kuuluisi uusia aina irroituksen jälkeen, mutta mikä estää kunnostamasta vanhaa, jos se ei saa oikein kunnolla selkäänsä irroituksessa..
Kiitos Heureka!-elämyksestä! Aloin nimittäin itsekin ajatella että kyllähän vaijerin irrotessa se pitäis pystyä laittamaan paikoilleen, kun vipu on ala-asennossa eli poljin ylhäällä ja kytkin kiinni. Todennäköisesti vaijerin irrottua kun poljin pamahti pohjaan, on itsesäätömekanismi naksahtanut ääripäähän, en ajatellut että siinä voisi monta senttiä olla tuota pelivaraa. Eli nyt ala-asennossakin kytkin on vielä irti ja itsesäätömekanismi pitäisi saada pudotettua toiseen ääripäähänsä, jotenkin vapauttaa ja löysätä se. Onko tietoa miten se tapahtuu? Mulla on autossa korjausopas, mutta suomenkielinen on monissa jutuissa tosi suppea, tyyliin "Kytkin on varustettu itsesäätömekanismilla eikä se tarvitse huoltoa". Joten hyvät neuvot jälleen tervetulleita :)
Mulla kävi melkeen sama juttu, vaijeri irti alapäästä ja säädöt pieleen. Kysyin ohjetta tuolta Kouvolan Berneriltä vaijerin toimintakuntoon saamiseksi, ohjeen sain ja vaijeri pelasi OK. Meni muistaakseni jotenkin näin:
-vaijeri oltava polkimen päästä paikoillaan
-ota joillain pihdeillä vaijerin päästä kiinni
-työnnä sitä vaijerin mönttiä "ylöspäin" vaijeriin nähden (möntin sisällä joku kynsimekanismi joka hoitaa tuon automaattikiristyksen), voi olla että piti ensin vetää ihan "pitkäksi" tuo säätö
- tän jälkeen pitäisi toimia OK
Tein tuon säädön palautuksen viime kesänä jo, joten tuo ohje ei välttämättä ole piirun tarkka.
-vaijeri oltava polkimen päästä paikoillaan
-ota joillain pihdeillä vaijerin päästä kiinni
-työnnä sitä vaijerin mönttiä "ylöspäin" vaijeriin nähden (möntin sisällä joku kynsimekanismi joka hoitaa tuon automaattikiristyksen), voi olla että piti ensin vetää ihan "pitkäksi" tuo säätö
- tän jälkeen pitäisi toimia OK
Tein tuon säädön palautuksen viime kesänä jo, joten tuo ohje ei välttämättä ole piirun tarkka.
-
- -
- Viestit: 350
- Liittynyt: 31.10.2004 18:06
Ajattelin jatkaa tähän valmiiseen topicciin samasta aiheesta. Ongelmana on että uusi vaijeri sekä käikäle mihin vaijeri laatikon päässä tulee kiinni on vaihdettu mutta nyt kytkin ottaa todella ylhäältä kiinni ja luistaa siis missä vika? Ennen kuin tuo laatikon pään käikäle meni rikki ja huoltamo vaihtoi uuden vaijerin toimi kytkin moitteettomasti.
Onko mahdollista vetää vaijerin automaattisäädön jousta vielä enemmän kasaan kuin se uutena "lukituksen" kanssa oli jolloin vaijeria tulisi enemmän ulos ja tämän jälkeen kytkin ei enään luistaisi? Autoni on siis eräällä huoltamolla korjattavana eikä korjaamon asentaja oikein vaikuttanut siltä, että tietäisi mistä kiikasta kun auto jäi tänään sinne huomattuani että kytkin luistaa.
Olisi erittäin mahtavaa jos joku tietäisi ratkaisun tähän koska 4 päivää julkisilla liikkuen saa hermot hitsaamaan kiinni =)
PS. Itse sain tuon automaattisäädön vapautumaan helpoiten siten että työnsin kaiken vaijerin laatikon päästä vaijeria kuoren sisään ja sen jälkeen vedin "mötikkää" ylöspäin niin jousi meni kasaan.
Onko mahdollista vetää vaijerin automaattisäädön jousta vielä enemmän kasaan kuin se uutena "lukituksen" kanssa oli jolloin vaijeria tulisi enemmän ulos ja tämän jälkeen kytkin ei enään luistaisi? Autoni on siis eräällä huoltamolla korjattavana eikä korjaamon asentaja oikein vaikuttanut siltä, että tietäisi mistä kiikasta kun auto jäi tänään sinne huomattuani että kytkin luistaa.
Olisi erittäin mahtavaa jos joku tietäisi ratkaisun tähän koska 4 päivää julkisilla liikkuen saa hermot hitsaamaan kiinni =)
PS. Itse sain tuon automaattisäädön vapautumaan helpoiten siten että työnsin kaiken vaijerin laatikon päästä vaijeria kuoren sisään ja sen jälkeen vedin "mötikkää" ylöspäin niin jousi meni kasaan.
-
- -
- Viestit: 350
- Liittynyt: 31.10.2004 18:06
Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 18 vierailijaa