Laitteiston säädättäminen rahaa vastaan

Kaikki auton sisustaan ja autohifiin liittyvät aiheet.

Valvoja: ffp jäsenet

Pasaatti
-
Viestit: 1424
Liittynyt: 26.1.2005 22:12

Laitteiston säädättäminen rahaa vastaan

ViestiKirjoittaja Pasaatti » 30.7.2006 0:49

Onkosta kellään tiedossa pk-seudulla yritystä, joka säätäisi rahukkaa vastaan asiakkaan oma-asentaman poppislaitteiston? Muuten homma onnistui kuta kuinkin, mutta pinna eikä järki riitä noiden vahvarin namikoiden oikeaoppiseen pyörittelyyn. Samalla pitäisi saada tietoa siitä miten eliminoida pienehkö sammutushäiriö eli napsahdus...

beibo
-
Viestit: 104
Liittynyt: 8.4.2006 16:33
Viesti:

ViestiKirjoittaja beibo » 30.7.2006 10:14

SK-Autosound tekee asennuksia, ja säätää ainakain niitä laitteistoja. Kannattaa ottaa yhteyttä jospa säätäisi sunkin laitteiston.. Nettisivut: www.sk-autosound.fi

Pasaatti
-
Viestit: 1424
Liittynyt: 26.1.2005 22:12

ViestiKirjoittaja Pasaatti » 30.7.2006 11:44

Jep, bongasinkin yöllä jo noi sivut ja laittelin postia. Saapi sitten nähhä mikä on tuomio. Tuossa mietin asiaa uudelleen, et alueena menisi periaatteessa kaikki nelostien varrelta ja sopivalta välimatkalta, ku kulkua roihin on kuitenkin jonkinlaisin väliajoin. Mites esim. lahti, jkl, oulu? Liikkeitä taitaa niistä löytyä, mutta onkohan tahtoa? Jostain itellä jäänyt pinttymä päähän, että asentamot lähtisivät nihkeesti tällaiseen työhön mukaan...

Donitsi
-
Viestit: 1052
Liittynyt: 10.5.2004 23:18

ViestiKirjoittaja Donitsi » 30.7.2006 12:30

Eikö kannattaisi itse opetella säätäminen? Ei se mitään salatiedettä ole. Tietysti jos ei viitsi niin asia erikseen.
Samoin Autosound:in foorumilta löytyy kysymyksiin vastaus tai ainakin ehdotuksia missä vika.

Dubsonic
-
Viestit: 2280
Liittynyt: 12.8.2003 12:22

ViestiKirjoittaja Dubsonic » 30.7.2006 12:33

Lahdesta löytyy ainakin Autopartti joka tekee säätöjä

manu67
-
Viestit: 131
Liittynyt: 29.11.2005 23:15

ViestiKirjoittaja manu67 » 30.7.2006 13:15

http://www.powerset.fi/autohifi/ohjeet/ ... t-gain.htm

Aika hyvät ohjeet, eiku ruuvaamaan ;-)

Pasaatti
-
Viestit: 1424
Liittynyt: 26.1.2005 22:12

ViestiKirjoittaja Pasaatti » 30.7.2006 14:01

Donitsi: Jep, tuskin laitteiston säätäminen "ydinfysiikkoa" vaatii. Ja maadoituksesta häiriö varmaankin johtuu, se jo tiedossa ja ensiviikolla tarkoitus kokeilla muutoksia sille puolelle. Lähinnä tossa säätämisessä se ettei ole vertailukohtaa hyvä vs huono - eikä toiseksi mielenkiintoa istua ja etsiä oikeita asetuksia. Helpommalla tuossa kohtaa pääsee jos sen voi/haluaa tehdä joku jolla on hieman enemmän kokemusta asiasta - vaikkakin jokainen pitää tietynlaisesta saundista.

Powerset:n ohje tulostettu jo ennemmin kuin oli rojekti aloitettu, tässäkin kuiten se ettei ole mielenkiintoa eikä hermoja hakea oikeita jakotaajuuksia ja vahvistuksen suhdetta.

Autosoundista tuppaa saamaan pelkkää vittuilua muutamalta tietyltä henkilöltä, jotka ovat a) kyllästyneet neuvomaan noviiseja ainaisissa samoissa asioissa tai b) ovat omistautuneet kyseiselle asialle. Tiedä sitten...

weasel
-
Viestit: 3392
Liittynyt: 23.7.2003 15:37

ViestiKirjoittaja weasel » 30.7.2006 14:17

Eikai se säätäminen niin vaikeata ole? Taajuusvastemittarin varmaan saa lainaksi jostain? Ja tietääkseni saa tietokoneellakin katselutua taaj. vasteita..

Millainen setti sulla on? Korvakuulolta usein helpoin säätää... Autossa oman juttunsa tuo vielä ajomelu. Ainakin mulla oli aina niin että kun sai auton soimaan juuri sopivasti, niin ajon aikana esim. bassot hukkuivat meluun yms. Niinpä nykyisin autossa soikin lähinnä radio, ja musiikkia kuunnellaankin sitten kotona:)
Ja tottakai, säädötkin jonkin verran makuasioita..

Rohkeasti vain säätämään.. Itsekin muutama vuosi sitten aivan noviisi, mutta äkkiä sitä oppii..

Pasaatti
-
Viestit: 1424
Liittynyt: 26.1.2005 22:12

ViestiKirjoittaja Pasaatti » 30.7.2006 14:44

Settinä Phase Linear 6,5" 2-tie aktiivi etupää vakiopaikoille sovitettuna, 10" monacor sonic-10 subi suljetussa 21 litran kotelossa, sekä 5-kanavainen xetec:n p5 evo vahvari. Soittimella ei jaot tms. käytössä, vaan säädöt tarkoitus tehdä vahvarilla.

Ajomeluun paneuduin - tai ainakin yritin, nyt menneen kesäloman aikana vaimentamalla koko auton bitumilla. Osittain onnistui, tosin nyt kuuluu uusia ei-toivottuja ääniä aikaisempien hävittyä :-) Pari ylimääräistä resonanssiakin löytyi kun äsken kävin "pyörittelemässä nappuloita" pitää mm. purkaa jälleen kuskin etuovi ja löytää ikkunannostin mekanismista "räpätyksen" aiheuttaja...

weasel
-
Viestit: 3392
Liittynyt: 23.7.2003 15:37

ViestiKirjoittaja weasel » 30.7.2006 18:13

okei.. Näin heittona, millaiset säädöt tuossa kyseessä? Jakotaajuudet? Vai onko vahvarissa eq? Viiveitä ei ilm. ole.

Eikäs tuon säätö ole kutakuinkin tätärataa, Subille jaoksi vaikka 40-50Hz, 24db jyrkkyydellä. Mideille 50-60Hz alarajaksi.. Diskantin jaosta en osaa sanoa suuremmin. Mulla aina ollut keskarin - diskantin jako passiivina. Muutoin aktiivisettiä täälläkin. Vahvarissa toki säädöt, mutta ohitettu kun koko systeemin saa hoidettua kivasti Alpinen CDA-9835 soittimella. Mukaan lukien aikaviiveet. Eq:n itsekään suuremmin paneutunut.. aavistuksen korvakuulolta.

itkonen
-
Viestit: 847
Liittynyt: 28.7.2003 12:00
Viesti:

ViestiKirjoittaja itkonen » 30.7.2006 18:20

Jakojen, vaiheiden ja tasojen säätö onnistuu korvakuulolta vielä ihan kohtuu mukavasti. Mutta jos kunnollista taajaria säätää, niin vastemittarista on kyllä korvaamaton apu siinä hommassa.

Pasaatti
-
Viestit: 1424
Liittynyt: 26.1.2005 22:12

ViestiKirjoittaja Pasaatti » 30.7.2006 20:11

Tuossa speksit powersetin sivuilta, sekä kuvatus samaisesta lähteestä vahvin säädöistä.

-clip-
5-kanavainen hybridivahvistin
pääkanavat AB-luokassa ja subbarikanava D-luokassa
pääkanavat 4 x 100W / 2 x 380W (4 Ohm)
subbarikanava 350W (4 Ohm) / 500W (2 Ohm)
subbarikanavan alipäästö 40-160Hz (12dB/oct)
subbarikanavan subsonic 10-45Hz (12dB/oct)
subbarikanavan vaihe 0-180 astetta
pääkanavien alipäästö 20-4000Hz (12dB/oct)
pääkanavien ylipäästö 20-4000Hz (12dB/oct)
pääkanavien kumpikin jakari voi olla päällä yhtä aikaa (bandpass)
-clip-

Viiveitä ei ole, pitäisi kait koska olen havaitsevani eron käynnistyksessä vasemman ja oikean puolen välillä. Viive kait on siten myös kokoajan mukana?(vasemmasta kaikattimesta tullee ääni ulos ennen oikeaa ) Johdoissa on pituuseroa metrin verran, mutta voiko vaikuttaa asiaan? En anna kyseisen asian kuitenkaan vielä vaivata, koska sen korjaaminen todennäköisesti maksaa €uroja. Taajuuskorjainta ei ole vahvissa- tai no kolme uudestaan nimeämääni "x-säädintä" (alin rivi namikoissa) joille en ole vielä keksinyt käyttöä :-) Niistä en ole saanut tapahtumaan mitään suuntaan enkä toiseen. Viiveitä eikä muitakaan hienouksia ei ole myöskään soittimessa (pioneer deh-p7500mp), joten siksi ajattattelin säätöjen hoidettavan yhdellä lähteellä. Asiaa hankaloittaa vielä se, ettei myyjää kannata vaivata asialla sen enempää, koska laite ostettu käytettynä yksityiseltä. Ohjeissa ei sepostettu noiden alimpien namikoiden sielunelämää sen tarkemmin, joten summa summarum: Helpommalla pääsen kun lyön jollekin tukun (mielellään kuiten pienehkön xD) rahukkaa kouraan joka pyörittelee namiskat oikeille urille "puoleen tuntiin" ja antaa lyhyen rastikoulutuksen laitteistosta.

Tuon suuntaisia jakotaajuuksia olen ajatellut itekin, subi jossain 50-60 db hujakoilla, sekä midi/disse jako 300 db ? Jyrkkyydet kait jonkinasteinen onkelma tuolla vahvilla? Tuossa kävin taas myöskin opiskelemassa lisää aiheesta ja huomasin kuunnellessani, että aika reipas vaimentuma tulee subille kun penkit ovat pystyssä vs. vaikka toinen penkki alhaalla. Vaikutusta ei kuitenkaan enää ollut sillä oliko äänen kulkureittinä penkin aukon kautta vai hattuhyllyn, joten meneepi siten viimeksi mainittu uusiksi, että saapi subin kuulumaan myös kabiinin puolelle.

beibo
-
Viestit: 104
Liittynyt: 8.4.2006 16:33
Viesti:

ViestiKirjoittaja beibo » 31.7.2006 17:17

Kokeile jotain tuollaisia jakoja:

Subwoofer, alipäästö: 50hz
Midbasso, ylipäästö : 50hz
alipäästö: 4000hz
Diskantti: ylipäästö: 4000hz

Siitä sitten kuuntelemaan ja testailemaan jakoja, toki vie aikaa, mutta uskon että sillä pääsee parempaan lopputulokseen kuin viemällä liikkeeseen joka hutaisee säädöt kohdilleen. Diskantille ei kannata kovin alhaisia jakoja laittaa, ettei hajoa. Esim: itsellä DLS:n Durrille on alin jako ollut 2,5 KHz 12dB/oct, joka on ihan maksimi varmasti, joten tietämättä sen enempää sun disusta, niin joku 3000 Hz voisi olla alin..
Tosiaan, tuota powersetin ohjetta kun hyödynnät, niin saat gainit kohdilleen.. Kyllä se siitä.. =)
Ja jos kunnolla ruvetaan hifistelemään niin säädöt ei koskaan ole valmiit.. =)


Palaa sivulle “Sisusta & Autohifi”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 16 vierailijaa