a3 1.8t vapaavirtaus suodatin..

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

mika a3
-
Viestit: 12
Liittynyt: 11.10.2005 20:10

a3 1.8t vapaavirtaus suodatin..

ViestiKirjoittaja mika a3 » 20.12.2005 20:43

Minkälainen homma on vaihtaa semmonen teho filtteri vakion tilalle?

Onko sielä alkuperäisen muovikotelon sisällä jotain antureita??

Mikko_H
-
Viestit: 856
Liittynyt: 23.7.2003 12:16

ViestiKirjoittaja Mikko_H » 20.12.2005 21:34

anna vaan suosiolla olla se tarvikesuodatin siellä kotelossa, jos haluut pitää paikat ehjänä.

Teemu M
-
Viestit: 1964
Liittynyt: 12.12.2003 12:44

ViestiKirjoittaja Teemu M » 21.12.2005 7:31

Onko sielä alkuperäisen muovikotelon sisällä jotain antureita??


Sytytyksenvahvistin on kiinni siinä ilmanputsarikotelon kyljessä...

-_Joke_-
-
Viestit: 789
Liittynyt: 23.7.2003 15:47
Viesti:

ViestiKirjoittaja -_Joke_- » 21.12.2005 9:56

Vuoden ollut Apex'i ilman mitään ongelmia...eli sanoisin nyt että ei se suodatin nyt urakalla ala särkemään autoa, tietenkin käyttöikä mm. maffilla todennäköisesti lyhenee. Kuivana toimiva parempi kuin öljyttävä malli...

OFFTOPIC: Alkaa pikkuhiljaa tuntumaan että vastustan kaikkia tällä foorumilla huonoksi todettuja asioita tai olettamuksia toimimattomuudesta...noh, en suosittele tuota suodatintakaan jos ei ole valmiuksia kantaa mahdollisista seurauksista :)

ABT
-
Viestit: 1701
Liittynyt: 26.7.2003 11:05
Viesti:

ViestiKirjoittaja ABT » 21.12.2005 18:12

Tässä nyt varmaan tarkoitettiin tuollaista pestävää suodatinta joka rikkoo.

Ei tuo mikään iso homma ole suodatinta vaihtaa.

Sitten annan pari faktaa tuosta 1.8T:n orkkissuodatimesta eli ensinnäkin miksi olet sitä sinne vaihtamassa? Sanoit "teho suodatin" niin rs2 audissa on sama suodatin ja se riittää yli 300hv tehoihin eli ei toi suodatin ahista tämän olen myös henk. kohtaisesti testannut dynossa eli apexin filsulla -1-2hv tehoihin. Siis ensin testasin tuolla apexilla ja sitten orkkiksella ja ero orkkiksen hyväksi koko alueella 1-2hv missään kohtaa ei apexi ohita orkkista. Huippu tehoissa on juuri suurin ero.

Eli jos haluat maksaa siitä 110e+silikoniletku+Klemmarit, että tehoa lähtee 1-2hv ja äänet nousevat vähän. Tosin ei lähellekkään millekään dumppi tasolle.

Haulla löytyy PALJON keskustelua 1.8T ja vapari

AudiGT200
-
Viestit: 642
Liittynyt: 6.1.2004 19:35

ViestiKirjoittaja AudiGT200 » 21.12.2005 21:15

Ei varmaan suodatin itsessään ahdista. Mutta kotelo voi ahdistaa. Avaamalla järkevästi(mitä sitten tarkoitankaan) sitä,ajanee saman asian kuin kartiosuodatin. Noin ahdistavuutensa puolesta. Kartiolla päästää bypasskin pienen suhaduksen. Kotelon tehtävähän on myös imuäänien vaimennus. Ilmeisesti tuota pientä tuhahdusta tässä jahdataan. Möreämmän putken kanssa kuuluu paremmin tuhahdus, vaikka hassulta kuullostaa. Mörinäputki ja kartio niin saat katu-uskottavuutta :D

Ampenaattori
-
Viestit: 360
Liittynyt: 5.3.2004 22:51

ViestiKirjoittaja Ampenaattori » 21.12.2005 22:43

Onko ABT:lla tai muilla_käytännön_ kokemuksia, että millä tehoilla A3/S3 orggis suodatin rupeaa ahdistamaan? 2 heppaa sinne tänne, sitä ei perseellä huomaa, mutta noin niin kun todelliseksi tulpaksi.

jad
-
Viestit: 2019
Liittynyt: 3.11.2003 18:56
Viesti:

ViestiKirjoittaja jad » 22.12.2005 8:43

Omat kokemukset "vapaavirtaus" suodattimista. Kun öljyttävä suodatin öljytään oikein (20-40ml suodattimesta riippuen) niin MAF ei mene rikki. Kerran suihkutin suoraan MAF:iin
K&N öljyä tarkoituksella, EI HAJONNUT. En silti suosittele.
Taas autoissa joissa on konehuoneen osia kiilloitettu siliconilla, niin niissä on MAF ongelmia ollut.
Erityisen tärkeää on tehdä suodatin asennus niin että raitista ilmaa tulee hyvin. Eli koteloida HYVIN. Itse suosin valmiiksi koteloituja suodattimia.
Marteliukselta löytyy erittäin kohtuu hintaisia koteloituja SPRINTFILTER suodattimia, löytyy öljyttäviä ja kuivia.
Sytytys vahvistimen kiinnitän lokasuojaan ilman jäähdytysrivoja, ei ole niitäkään hajonnut.
Hyötyä näistä on välillä hankala perustella.
Paitsi useissa lastuttamissani Dieseleissä savutus vähenee paremman ilmanputsarin myötä.

ABT
-
Viestit: 1701
Liittynyt: 26.7.2003 11:05
Viesti:

ViestiKirjoittaja ABT » 23.12.2005 1:58

No jos vakion ahtimen tuolla s3:ssa pitää niin tuskin kannattaa suodatinta vaihtaa. Ainakaan sen takia, että tehoja haluais. Tosin tuo auto missä testasin dynossa oli tdi. Kokeiltiin suodatinta myös kaverin tdi:ssä tosin pienemmällä teholla niin ero oli tyyliin +0-1hv tehoa. Tosin siinä oli vähän aikaa jo käytetty orkkisfilsu. Noissa vehkeissä on samanlaiset ilmanotot kuin 1.8T vehkeissä. Tuo putki jossa maf on niin sen koko vain vaihtelee.

Tuollainen tehoeroa voi kuulemma tulla ihan mistä vain, kun keskustelin dynottajan kanssa oli sitä mieltä, että +/-0 hyöty.

Itsellä oli rakennettu tuolla vaparille tuollainen lämpösuoja mutta imuputkea ei ollut. Kaverilla taas ei mitään suojaa eikä putkia ollut. Eli suodattimelle pitäisi rakentaa kunnon imuputki ja kotelo niin sitten, ehkä voisi saada paremmin hyötyä. Mutta kysymys kuuluu kannattaako josain +0-3hv maksaa joku 150e+asennusvaiva?

Ampenaattori
-
Viestit: 360
Liittynyt: 5.3.2004 22:51

ViestiKirjoittaja Ampenaattori » 24.12.2005 10:48

No tehoja tulis tommoset reilu 300 heppaa. Ei millään viittis ruveta vaihtaan mitään marjasankoa tonne pellin alle. Onko ehdotuksia?

Teemu M
-
Viestit: 1964
Liittynyt: 12.12.2003 12:44

ViestiKirjoittaja Teemu M » 24.12.2005 11:10

MTM 345 paketissa on alkup. ilmansuodatinkotelo, jossa on vapaavirtauspaneelisuodatin, et ainakin siinä se alkup. kotelo on todettu riittävän hyvin virtaavaksi...

Ampenaattori
-
Viestit: 360
Liittynyt: 5.3.2004 22:51

ViestiKirjoittaja Ampenaattori » 24.12.2005 11:32

No sitten luulis alkuperäsen hengittävän ton rapeat 300 kaakkia ilman pahempia astmakohtauksia. kiitokset!

pno
-
Viestit: 11
Liittynyt: 27.3.2004 17:31

ViestiKirjoittaja pno » 26.12.2005 22:11

Omaa A3:a kun virittelin niin Karalan Mika arveli vakio ilmanputsarin kotelon riittävän tuonne 400 hp:n tietämille. Tärkeintä on saada ilma mahdollisimman kylmänä koneeseen. Itse epäilin vakio imuputken keulasta putsarikotelolle ahdistavan ja laitoin koteloon lisäimuputken puskurin takaa.

LTR
-
Viestit: 823
Liittynyt: 22.9.2004 12:57

ViestiKirjoittaja LTR » 29.5.2006 14:40

Asiaa sivuten "pienissä" alle 130hv dieseleissä on pieni imuputki joka tulee golffissa sieltä lampun takaa putsarikotelolle. 130/150hp TDI:t ja 150hp gti ja v6 sekä r32 omaavat kaikki saman "suuremman" tuloputken putsarikoteloon.

Ainakin tappiinlastutetussa pikkulekassa savumäärän väheneminen/poistuminen on selkeä.

hana79
-
Viestit: 93
Liittynyt: 12.7.2005 17:48

ViestiKirjoittaja hana79 » 10.6.2006 21:57

Kun autoa viritetään vähän tai paljon, eikös kaikki hv:t mitkä saadaan ole hyvä juttu?
Suodatin maksaa jonkun satkun ja hyvää putkea löytää vaikka Etolasta, ei maksa miljoonia. Ja öljyjä kun käyttää oikein ei tule ongelmia.

Kartiolla tulee vähän lisää heppoja ja saadaan kivat suhinat:)

ABT
-
Viestit: 1701
Liittynyt: 26.7.2003 11:05
Viesti:

ViestiKirjoittaja ABT » 14.6.2006 17:38

hana79: oletko ihan varma, että tulee heppoja, mulla ainakin lähti kartiosuodattimella.

hana79
-
Viestit: 93
Liittynyt: 12.7.2005 17:48

ViestiKirjoittaja hana79 » 14.6.2006 19:32

ABT: Melkovarma.. Jos putsari saa "raitista" ilmaa... Mulla ainakin toimii, omasta mielestäni. Penkityksessä tuli niin hyvät lukemat lastulla,putkistolla ja kartiolla.
Niin en tiedä, ois voinut tulla enemmänkin vakioputsarilla ehkä...

ABT
-
Viestit: 1701
Liittynyt: 26.7.2003 11:05
Viesti:

ViestiKirjoittaja ABT » 8.7.2006 20:22

Enemmänkin ahistaa se putki joka lähtee koneelle ilmanputsarista. Mutta sen kun vaihtaa tarvii koneen uudelleen ohjelmoida. Voi seokset mennä sekaisin.

Seuraavaksi pitäis jaksaa ruuvata toi vapari takas kiinni ja rakentaa sille kunnon lämpösuoja ja ilmanotto ja sitten takas dynoon.

Paljonko sitä tehoa sitten tuli? Mikä lastu/softa mahtaa olla kyseessä?

hana79
-
Viestit: 93
Liittynyt: 12.7.2005 17:48

ViestiKirjoittaja hana79 » 8.7.2006 22:51

Enemmänkin ahistaa se putki joka lähtee koneelle ilmanputsarista. Mutta sen kun vaihtaa tarvii koneen uudelleen ohjelmoida. Voi seokset mennä sekaisin.

mihin tietoon tuo uudellen ohjelmointi perustuu? siis intake putkiko?

221,5hv ja 345,8nm Upsolute lastu

Turok
-
Viestit: 12
Liittynyt: 22.3.2006 22:30

ViestiKirjoittaja Turok » 13.7.2006 9:37

ei muutakuin K&N:n kartiosuodatin keulalle, hyödystä en tiedä mutta pientä imuääntä saa aikaan jossei aina radiota jaksa kuunnella. :)

ABT
-
Viestit: 1701
Liittynyt: 26.7.2003 11:05
Viesti:

ViestiKirjoittaja ABT » 13.7.2006 18:45

Ei intake vaan se putki johon tulee maf kiinni, siis ahtimen ja ilmasuodatin kotelon välinen putki. No noi herkät tietokone anturat eivät tykkää, jos tuon putken vaihtaa isompaan siis halkaisijaltaan, jos siis ei ohjelmoi "opeta" autolle, että on tuollainen vaihdettu.

Ainut hyöty noista on se, että äänet vähän nousee ja ainut oikea hyöty mikä on niin ei tarvi vaihtaa tuota orkkissuodatinta sitten huolloissa. Tosin likaantuuhan se vaparikin.

hana79: sulla varmaan koko putki vaihdettu ainakin viittais tehot/väännöt siihen.

-Mika-
-
Viestit: 86
Liittynyt: 11.1.2004 20:18
Viesti:

ViestiKirjoittaja -Mika- » 13.7.2006 22:09

Ei intake vaan se putki johon tulee maf kiinni, siis ahtimen ja ilmasuodatin kotelon välinen putki

No kertokaas nyt hölmölle mikä putki se on jos ei intake ja se on mulla vaihdettu eikä tarvinnut tehdä ohjelmistopäivitystä.

hana79
-
Viestit: 93
Liittynyt: 12.7.2005 17:48

ViestiKirjoittaja hana79 » 14.7.2006 22:05

Juu eikös se putki ole just se turbon intake... Olen samaa mieltä Mikan kanssa että ei tarvitse ohjelmoida uudestaan intaken vaihdon takia. Pitäishän se ohjelmoida uudestaan sit jos vaihtaa filsunkii pelkästään...

Simons catback on eli ei koko putkisto..viel...

Turok
-
Viestit: 12
Liittynyt: 22.3.2006 22:30

ViestiKirjoittaja Turok » 16.7.2006 16:30

juu turbollehan se kumi lirpake menee

ABT
-
Viestit: 1701
Liittynyt: 26.7.2003 11:05
Viesti:

ViestiKirjoittaja ABT » 23.7.2006 17:26

Siis intake putki tulee turbolta maf:lle tällöin autoa ei tarvitse uudelleen ohjelmoida.
Kirjoitin vähän tyhmästi, kun sanoin, että "Ei intake vaan se putki johon tulee maf kiinni, siis ahtimen ja ilmasuodatin kotelon välinen putki" ois pitänyt sanoa intaken ja ilmasuodattimen välinen putki.

Eli nyt olen koko ajan puhunut tuosta maf:n putkesta, johon maf tulee kiinni vakiona muistaakeni 60mm vai oisko ollu 65mm niin tämän, jos vaihtaa 3" niin silloin vaatii uudelleen ohjelmoinnin mielellään. Näitähän vaihdetaan varsinkin tehokkaammissa 1.8t vehkeissä. 150tdi leonissahan on vakiona tuo 3" ilmamassamittari.

Joko nyt ymmärrettiin mitä putkea/letkua tarkoitin?

Kyllähän toi intakekin ahistaa.

blackdevil
-
Viestit: 140
Liittynyt: 20.4.2005 17:01

ViestiKirjoittaja blackdevil » 26.7.2006 23:00

Itse menin ja vaihdoin myös samcon-intake letkun ja k&n 57i kit:in.
Huomasin ainakin vääntöä tulevan ihan mukavasti. Esim. kun ajoin moottoritiellä, niin ei vitoselta tarvinnut heti pienempää pykälää lähteä hakemaan, ellei tosissaan lähdetä kisaamaan..noh noh.
Eli kaikki tämä vaihdon jälkeen ja olen kyllä tyytyväinen.

Sitten takapöntön vaihto: kiihdyttäessä ykkösellä(yleisesti) ja vaihtaessani kakkoselle niin poksahtaa sillein härskisti:)

GirlGolfer
-
Viestit: 177
Liittynyt: 7.8.2003 19:09

ViestiKirjoittaja GirlGolfer » 27.7.2006 0:19

Anteeks nyt vain, mut oiskohan ihan pylly tuntumaa ?

blackdevil
-
Viestit: 140
Liittynyt: 20.4.2005 17:01

ViestiKirjoittaja blackdevil » 27.7.2006 18:40

Niin on autoon asennettu myös lastu, ettei ihan vakio koppi ole.
Kokeilemalla kaikki selviää. Enempää ei ole tarvis virittää, kun rupeaa tuo mandariinin kokoinen höhellin ahistamaan.
Ensi kesää odotellen.


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 15 vierailijaa