-98 passat v6 vesipumppu
Valvoja: ffp jäsenet
-98 passat v6 vesipumppu
Kysymys kuuluu että pystyykö vesipumpun vaihtamaan ilman keulan purkamista. Ja kannattaako ruveta tekemään itse tai onko jakoihihna purkaminen edessä.
Just sitä pelkäsinkin oli nimittäin viimekesänä auki jakopää ja keula mutta tietty ei silloin tullut mieleen että olis sen vesipumpunkin voinut samalla vaihtaa. Nimittäin nyt kuuluu sellaista pientä hankaavaa ääntä keulasta ja vähän on kulunut jäähdytysvettä. Ja öljyn seassa ei ole vettä eikä toisinpäin
Ei tarvitse mitään keulia aukoa, ainakin meikäläisen kädet sopivat väliin. Esim Haynesin kirja pyytää purkamaan aina puoli autoa turhaan. Mulla oli ennen passattia audi 100, ja siitä olisi pitänyt haynesin mielestä poistaa jäähdytin kun ottaa konetta pois. Ei oikeasti tarvitse.
Ensiksi vapauta moniurahihna kiristimeltä ja ota remmi pois. Sitten visko pois, se on sitten vasenkätisellä kierteellä. Viskon runko pois ja uraremmin kiristin irti. Muovisuojat pois, ja ohjaustehostimet hihnapyörä ja paluuöljyputki veks. Pyöritä etupään merkki kohdalleen ja tarkista että nokka-akselien laippojen isot reijät ovat sisään päin. Jos ei, niin kierrä konetta täysi kierros. Öljynputsarin takaa lohkosta tulppa pois ja lukitse kampiakseli erikoistyökalulla. Tämän työkalun sorvasin M18x1,5 pultista, joka oli 50mm pitkä. Kampiakselin hihnapyörä pois, ja sen alta muovisuojus. Jakopään hihnan kiristys rullan vapautus: väännä 8mm kuusiokololla myötäpäivään. Hydraulisen kiristimen varressa on pieni reikä johon työnnetään esim 1,5mm poranterän varsi. Nyt voi ottaa remmin pois ja irrotellmitä tykkää, vaikka vesipumpun.
Nokka-akselien väliin tarvitaan toinen erikois-työkalu. Itse tein sen 70cm pitkästä lattaraudasta ja pulteista. Jos ei käytä rautaa, niin helposti jompi kumpi nokka heittää hampaan verran. Kun laitat osat kiinni, niin kone pitää ilmata alipaineella. Pelkkä paisuntasäiliön täyttö ei riitä. Sinne jää ilmaa muuten todella paljon, ja kone lämmitessään oksentaa kauniin punaiset nesteet ulos. Itse imin märkä-kuiva-teollisuus imurilla paisuntasäiliöstä ja lisäsin nestettä aina välillä.
Vaihdoin jakopään hihnan viikko sitten -97 V6 Syncroon. Hihna, ohjainrulla, kiristysrulla ja vesipumppu maksoi merkkiliikkeessä noin 260e. Pumppu on vaihto-osa. Töineen homma olisi ollut 750-850e, eli säästin 500-600e. Homma vaatii jonkin verran taitoa ja työkaluja, ei kannata ottaa harjoitus työksi. Helpottaa jos on tallissa esim sorvi käytössä. Itse olen ammatiltani moottoriasentaja. Jos tuntuu hankalalta niin vie korjaamolle.
Tuo hihnan vaihto ohje oli yksinkertaistettu, jos joku haluaa tarkempia tietoja niin niitä saa tarvittaessa.
Ensiksi vapauta moniurahihna kiristimeltä ja ota remmi pois. Sitten visko pois, se on sitten vasenkätisellä kierteellä. Viskon runko pois ja uraremmin kiristin irti. Muovisuojat pois, ja ohjaustehostimet hihnapyörä ja paluuöljyputki veks. Pyöritä etupään merkki kohdalleen ja tarkista että nokka-akselien laippojen isot reijät ovat sisään päin. Jos ei, niin kierrä konetta täysi kierros. Öljynputsarin takaa lohkosta tulppa pois ja lukitse kampiakseli erikoistyökalulla. Tämän työkalun sorvasin M18x1,5 pultista, joka oli 50mm pitkä. Kampiakselin hihnapyörä pois, ja sen alta muovisuojus. Jakopään hihnan kiristys rullan vapautus: väännä 8mm kuusiokololla myötäpäivään. Hydraulisen kiristimen varressa on pieni reikä johon työnnetään esim 1,5mm poranterän varsi. Nyt voi ottaa remmin pois ja irrotellmitä tykkää, vaikka vesipumpun.
Nokka-akselien väliin tarvitaan toinen erikois-työkalu. Itse tein sen 70cm pitkästä lattaraudasta ja pulteista. Jos ei käytä rautaa, niin helposti jompi kumpi nokka heittää hampaan verran. Kun laitat osat kiinni, niin kone pitää ilmata alipaineella. Pelkkä paisuntasäiliön täyttö ei riitä. Sinne jää ilmaa muuten todella paljon, ja kone lämmitessään oksentaa kauniin punaiset nesteet ulos. Itse imin märkä-kuiva-teollisuus imurilla paisuntasäiliöstä ja lisäsin nestettä aina välillä.
Vaihdoin jakopään hihnan viikko sitten -97 V6 Syncroon. Hihna, ohjainrulla, kiristysrulla ja vesipumppu maksoi merkkiliikkeessä noin 260e. Pumppu on vaihto-osa. Töineen homma olisi ollut 750-850e, eli säästin 500-600e. Homma vaatii jonkin verran taitoa ja työkaluja, ei kannata ottaa harjoitus työksi. Helpottaa jos on tallissa esim sorvi käytössä. Itse olen ammatiltani moottoriasentaja. Jos tuntuu hankalalta niin vie korjaamolle.
Tuo hihnan vaihto ohje oli yksinkertaistettu, jos joku haluaa tarkempia tietoja niin niitä saa tarvittaessa.
Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 18 vierailijaa