Mono-jetronic bensa paine

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

NeonFry
-
Viestit: 136
Liittynyt: 31.3.2004 20:07

Mono-jetronic bensa paine

ViestiKirjoittaja NeonFry » 7.7.2006 22:32

En tuossa äkikseltään löytänyt söörtsillä kysymykseeni vastausta joten teen uuden treadin.

Itselläni olisi hommattuna RP ruiskun hilppeitä ja pitäisi temppuileva 2e2 kaasari korvata niillä. Ongelmana on tällä hetkellä bensapumppu. Ns. alkuperäisiä en haluaisi ostaa, hinnan sekä monimutkaisuuden johdosta ( 2 pumppua ).
Paikallinen liike suositteli Boschin yleismallin bensapumppua (4bar paine) sekä bensapaineen säädintä. Riittäisikö tuommoinen systeemi RP ruiskulle ihan normaaliin ajoon? Paketti olisi menossa 1.6 (EZ) koneeseen kiinni.

Boschin ruisku laitetaan tankin ulkopuolelle ja siinä pitäisi olla tarpeeksi tehoja imemään tankista asti polttoainetta joten tällä pääsisin eroon nostopumpusta.

Haynesin oppaan mukaan System Pressure (järjestelmän paine) on 0.8 - 1.2 bar, tämän mukaan riittäisi mutta onko kommentteja viisaammilta?

Dubsonic
-
Viestit: 2280
Liittynyt: 12.8.2003 12:22

ViestiKirjoittaja Dubsonic » 8.7.2006 1:10

riittää hyvin, säädin väliin ja mittarilla paine kohdalleen, voi sitä vaikka hieman nostaakin.

Sebastian
-
Viestit: 8651
Liittynyt: 3.8.2003 15:43

ViestiKirjoittaja Sebastian » 8.7.2006 1:14

[OT]
Paikallinen liike suositteli

Mitä h*lvettiä, onko Ruka-Autossa alettu panostaa asiakaspalveluun? Normaalisti saa epämääräisiä murahteluja ja vääriä osia. Jos ne yleensäkään tietää mistä autosta on kyse. Vai onko se naamasta kiinni vai kyselenkö liian erikoista aina =)
[/OT]

NeonFry
-
Viestit: 136
Liittynyt: 31.3.2004 20:07

ViestiKirjoittaja NeonFry » 8.7.2006 9:26

Suurkiitokset.

[OT]
Sabastian:
Kuka tässä nyt ruka-autoa on maininnut? Autosähkö ja raskasosa on kyseessä.
Ruka-autosta saa edelleen "tasokasta" palvelua.

[/OT]

Volkkarijermu
-
Viestit: 2953
Liittynyt: 23.7.2003 21:31
Viesti:

ViestiKirjoittaja Volkkarijermu » 8.7.2006 10:18

Säädetääks toi bensanspaine 0.8 - 1.2 barin väliin sillai että laitetaan tulppa bensaletkuun, pumppu pyöriin ja katttotaan mittarista lukema ja säädetään sen perusteella?

Zemial
-
Viestit: 1561
Liittynyt: 23.7.2003 19:53

ViestiKirjoittaja Zemial » 8.7.2006 11:02

RP ruiskussahan on itse ruiskumurikassa itsessään bensanpaineensäädin, se ei tarvii mitään ulkoista säädintä.

Kyseinen säädin pohjautuu jousikuormitteiseen venttiiliin joka aukeaa kun paine nousee yli sen ruiskun tarpeen ja silloin se päästää ylimääräisen paineen paluuletkua pitkin takaisin.

http://www.cc.jyu.fi/~hejusavo/jetta22022004/

tuolla on kuvia kyseisen säätimen puhdistuksesta josta selviää sen rakenne. Bensanpainetta saa kohotettua laittamalla tuonne kuppiin jousen yläpuolelle prikan tai pari.

NeonFry
-
Viestit: 136
Liittynyt: 31.3.2004 20:07

ViestiKirjoittaja NeonFry » 9.7.2006 20:59

Tattista. Eipä tarvi hommata erillistä säädintä kerta insinöörit ovat tehneet noinkin järkevän keksinnön.

Yksinkertainenhan on kaunista.

Sergey
-
Viestit: 672
Liittynyt: 1.7.2006 0:40

ViestiKirjoittaja Sergey » 11.7.2006 12:19

Toi paineen korotus pätee varmaan siis 1993 1.8CL ABS moottorin ruiskuun kanssa? Näyttää ainakin ihan samanlaiselta.
Viimeksi muokannut Sergey, 18.7.2006 0:05. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Sergey
-
Viestit: 672
Liittynyt: 1.7.2006 0:40

ViestiKirjoittaja Sergey » 15.7.2006 22:52

BUMP

Kysymys kuuluu, onko tuossa jousen puolella bensaa/paineita?

Tuli tossa mieleen että jos tohon kanteen porais reijän ja reikään kierteet... reikään ruuvi, ja kannen alle prikka olla sitten jousen jäykkyyttä voisi säätää. Jos ei ole bensaa, olisi tuo operaatio mahdollinen ja kustannukset 20c luokkaa.

Mikhauta
-
Viestit: 3845
Liittynyt: 23.7.2003 10:18

ViestiKirjoittaja Mikhauta » 15.7.2006 23:45

Saman ajaisi myös prikka tuonne jousen ja kannen väliin. ?

Zemial
-
Viestit: 1561
Liittynyt: 23.7.2003 19:53

ViestiKirjoittaja Zemial » 16.7.2006 1:13

Jousen puolella ei ole painetta, mutta ruuvin asentaminen tuohon on aika hankalaa ja turhaa.. paremmin asiansa ajaa perus prikka jousen yläpuolella. Vw-huolloissa on monesti - tuohon tuon kuvun kylkeen joka tulee jousen päälle - porattu reikiä... tuossa on yleinen vikapaikka, että huohottimesta tulee paskatahnaa tuonne, vettä ja öljyä.. ja sitten se keräytyy tuonne jousen sisälle ja jäätyy talvella sinne.

Sergey
-
Viestit: 672
Liittynyt: 1.7.2006 0:40

ViestiKirjoittaja Sergey » 17.7.2006 13:41

Kyllähän tuo helppoa on prikalla mutta pikkumodaaminen on elämää. Ei ole kovin vaikeaa sorvata irti tuota kupin osaa millä jousi pidetään keskellä, kolvata keskikuppiin mutteri ja käyttää kuppia itseään prikkana, kolvata uusi sileä kansi jossa reikä ja siihen kierre :)

Taidan tehdä sellasen, sitten olisi ruuvilla säädettävät bensanpaineet. Mullakin oli täynnä paskaa toi kuppi, porasin ne 2 tukossa olevaa millin reikää 3mm poralla.

;)

Sergey
-
Viestit: 672
Liittynyt: 1.7.2006 0:40

ViestiKirjoittaja Sergey » 17.7.2006 23:58

Kuva
Jotakin tuon tapaista ajattelin tehä, miten lienee ne oikeet säädettävät sit toimii...
Ymmärrätte varmaan mitä tarkoitan nyt.

Sergey
-
Viestit: 672
Liittynyt: 1.7.2006 0:40

ViestiKirjoittaja Sergey » 21.7.2006 21:41

Ja näin se menee siis käytännössä. Alumiinia. Kustannukset oli 0€. Tollasia saa kans ostaa 80€ hintaan.

http://www.anjovisio.net/vento/ruisku.jpg

drako
-
Viestit: 327
Liittynyt: 4.8.2003 13:21

ViestiKirjoittaja drako » 21.7.2006 21:51

Mitäs tolla nyt on tarkotus saavuttaa tossa säästömoottorissa...?

Sergey
-
Viestit: 672
Liittynyt: 1.7.2006 0:40

ViestiKirjoittaja Sergey » 21.7.2006 22:02

No jos laittaa vähän viriä, niin kyllä siitä ensihätään apua on kun vaihtaa tehokkaamman bensapumpun.

Mä nyt tein sen lähinnä siksi, että huvitti ns. kokeilumielessä. tätä varten se mulla silti on: http://ffp-motorsport.com/bb/viewtopic.php?t=61983

*Ei pidä bolt-on rakentelusta*

drako
-
Viestit: 327
Liittynyt: 4.8.2003 13:21

ViestiKirjoittaja drako » 21.7.2006 22:09

Joo, no tuo selittääkin.. Aattelin tässä koomassa vaan että kun paine nousee (rikastuu) niin ecu lyhentää ruiskutusaikaa ja lopputulos on +- nolla. Mut jos se saa myös ilmaa lisää ni sit. Mut mihin asti tuo suutin riittää vai loppuuko paine tosiaan kesken?

Sergey
-
Viestit: 672
Liittynyt: 1.7.2006 0:40

ViestiKirjoittaja Sergey » 21.7.2006 22:15

Bensapaineet loppuu auttamattomasti kesken vakiopumpulla. Suutin riittää minun käyttöön, eli tavoitteena on 140-150hv mikä taita aolla maksimi ko. suuttimelle.

Dubsonic
-
Viestit: 2280
Liittynyt: 12.8.2003 12:22

ViestiKirjoittaja Dubsonic » 22.7.2006 0:09

kovemmalla paineella se bensa tulee myös hienojakoisempana sumuna suuttimesta pihalle

Sergey
-
Viestit: 672
Liittynyt: 1.7.2006 0:40

ViestiKirjoittaja Sergey » 12.9.2006 20:43

Lisäisin tähän vielä että itse laitoin myös FSE/Malpassin 384HR 1:1,4 eli se ohittaa koko tuon mun oman (ja alkuperäisen) viritelmän. Miksi tein oman? No siksi kun Malpassin saamiseen meni niin kauan ja pakko oli paineita nostaa. Nyt kun on tuo Malpassi, niin bensankulutus tippui 15%.


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 64 vierailijaa