Jetta II kannentiiviste meni, syy...?

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

kupukka
-
Viestit: 454
Liittynyt: 18.11.2004 10:01

Jetta II kannentiiviste meni, syy...?

ViestiKirjoittaja kupukka » 25.6.2006 19:58

Eli kuva kertoo enemmän kuin tuhat sanaa. Mistä moinen vuoto/vika tullut tiivisteeseen, vai onko vain huonoa säkää...?

http://i65.photobucket.com/albums/h234/ ... G_0190.jpg
http://i65.photobucket.com/albums/h234/ ... G_0187.jpg
http://i65.photobucket.com/albums/h234/ ... G_0186.jpg

No kansi onneksi pysyi ehjänä ja suorana.

kupukka
-
Viestit: 454
Liittynyt: 18.11.2004 10:01

ViestiKirjoittaja kupukka » 29.6.2006 8:03

No niin nyt on uusi tiiviste paikoillaan. Lämpötila on nyt vain kohollaan. Ja kun pysähtyy nousee se niin että letti rupeaa pyörimään.siellä on ja on ollut 92C termostaatti..?onko tuo nyt sitten enään termostaatista kiinni? Vesi kyllä kiertää koska mm.sisälle osaa puhaltaa lämmintä.

hykkyrä
-
Viestit: 1068
Liittynyt: 20.8.2004 13:05

ViestiKirjoittaja hykkyrä » 29.6.2006 8:20

Tuollaisiksi noi kannentiivisteet menee iän myötä. Kolmesta golffista kokemusta. Termostaatti voisi olla vähän lauhempaa mallia, vaikka eihän siinä mitään kunhan ei keitä. :)

kupukka
-
Viestit: 454
Liittynyt: 18.11.2004 10:01

ViestiKirjoittaja kupukka » 29.6.2006 9:11

Joo,tuo on vähän tuollainen talvitermostaatti.onko lauhemmalla mikä asteluku?on vaan tottunut siihen että lämpötila neula on aivan pystysuorassa kesät/talvet :) ja yleensä lämmöt on ollut koholla silloin kun on ollut aihetta. Keskustassa helteellä...

kupukka
-
Viestit: 454
Liittynyt: 18.11.2004 10:01

ViestiKirjoittaja kupukka » 30.6.2006 18:48

No joo. Eli tähän 1.3:een saa vain 92'C termostaatin. No lämmöt on yhä vain koholla matka-ajossa.Kun pysähtyy alkaa letti pyörimään... Voiko paisuntasäiliön korkki aiheuttaa tuon?!?

mt-83
-
Viestit: 79
Liittynyt: 8.5.2006 12:59

ViestiKirjoittaja mt-83 » 30.6.2006 22:23

jos paisutasäiliön korkki vuotaa,niin järjestelmään ei synny tarvittavaa painetta ja vesi ei kierrä kunnolla=voi aihuttaa kyseisen vian.Sedän ventoon vaihettiin kannentiiviste varmana vikana kun auto tuppas keittelee,mutta vika olikin vuotavassa paisarinkorkin o-renkaassa

Salmi
-
Viestit: 995
Liittynyt: 4.9.2005 12:45

ViestiKirjoittaja Salmi » 1.7.2006 13:43

Kai vaihdoit uuden termostaatin kun olit vaihtanut kannentiivisteen? Aina jos auto pääsee keittämään, täytyy termari melkein poikkeuksetta vaihtaa.. Se muuttaa astelukuaan kun pääsee liian kuumaksi, ja sen jälkeen se saattaa avautua vasta ~98asteessa, ja sehän on pikkasen liian kuuma..

Tuosta kannentiivisteetsä vielä, että noissa 1.3 Mh koneissa on kuulemma tyyppivika, valurautaisella lohkolla ja kevytmetalli kannella on eri lämpölaajenemiskerroin ja ajan saattyoon tuo tiiviste alkaa vuotaa kun nitkuttaa siellä kahden eri metallin välissä.. En sitten tiedä miksei näin ole muissa rautalohko/alukansi koneissa..

kupukka
-
Viestit: 454
Liittynyt: 18.11.2004 10:01

ViestiKirjoittaja kupukka » 1.7.2006 15:31

Joo, siellä on nyt uusi termostaatti (orginaali). Mutta pikkasen on lämmöt vielä koholla. Ilmaa putkissa ei pitäisi enään olla. Ainakaan hirveästi, joten kyllä se vaikuttaa siltä, että korkki on sökönä. Mitähän uusi korkki maksaa...?

tuze
-
Viestit: 440
Liittynyt: 7.8.2003 18:59

ViestiKirjoittaja tuze » 1.7.2006 19:11

Onko syyläri missä kunnossa?

kupukka
-
Viestit: 454
Liittynyt: 18.11.2004 10:01

ViestiKirjoittaja kupukka » 1.7.2006 21:43

Siinä missä 21v. syyläri on :) eli orkkis paikoillaan

En ole havainnut ainakaan mitään vuotoja syylärin paikkeilta. Hyvä huomio tuze! Pitää tarkastaa syyläri vielä läpikotaisin. Mutta kun nuo kannentiivisteen läpi tulleet paineet pursuivat paisuntasäiliöstä, niin uskon että korkki siinä eniten kärsi.

hykkyrä
-
Viestit: 1068
Liittynyt: 20.8.2004 13:05

ViestiKirjoittaja hykkyrä » 1.7.2006 23:41

Saattaa se 21v. vanha syyläri olla vähän tukkeessa...

mite
-
Viestit: 11
Liittynyt: 8.5.2005 11:57

ViestiKirjoittaja mite » 3.7.2006 8:29

Salmi
1.3 Mh koneissa on kuulemma tyyppivika, valurautaisella lohkolla ja kevytmetalli kannella on eri lämpölaajenemiskerroin

Eikös tuo kansi ole kuitenkin ihan valurautaa.

kupukka
-
Viestit: 454
Liittynyt: 18.11.2004 10:01

ViestiKirjoittaja kupukka » 4.7.2006 17:47

Eli nyt loppui järki.kone käy hieman lämpöisenä ajossa niin matka kuin kaupunkiajossa.kun pysähtyy niin alkaa letti pyörimään.hetken pyörimisen jälkeen lämmöt ovat normaalit..! Eli vaihdoin jo uuden korkin muttei siitä ollut apua.voiko olla että vesipumppu on mennyt vialliseksi osittain...? Onko vaikea vaihtaa tai korjata?

-Onze-
-
Viestit: 583
Liittynyt: 21.4.2005 18:40

ViestiKirjoittaja -Onze- » 4.7.2006 17:55

ooks varma että se flekti ei pyöri jo ajon aikana, eli että se pyörisi jatkuvasti anturin kohdattaessa oikea lämpö...
ei se vesipumppu oikeestaan ala toimimaan "vajaanaisesti" vaan se hajoaa jos on hajotakseen. Koneessa voi olla myös tukos jossain vesikanavassa.

kupukka
-
Viestit: 454
Liittynyt: 18.11.2004 10:01

ViestiKirjoittaja kupukka » 4.7.2006 18:05

Kyllä se kaupunkiajossa pyörii ajon aikana,jos valoissa on kerinnyt keräämään lisää lämpöä.vesi kuitenkin kiertää,koska lämmityslaite pelaa ok.miten mahdollisen tukoksen saisi paikallistettua ja aukaistua?

-Onze-
-
Viestit: 583
Liittynyt: 21.4.2005 18:40

ViestiKirjoittaja -Onze- » 4.7.2006 18:25

veikkaan sitä syyläriä, se saattaa olla tukossa... ootko käyttänyt mitään vesivuodon tukkimiseen käytettävää "tuotetta"?

kupukka
-
Viestit: 454
Liittynyt: 18.11.2004 10:01

ViestiKirjoittaja kupukka » 4.7.2006 18:45

En ole käyttänyt mitään eristettä...mitä tuolle syylärille kannattaisi sitten syöttää..? Paineilmaa?jotain vettä väkevämpää?

-Onze-
-
Viestit: 583
Liittynyt: 21.4.2005 18:40

ViestiKirjoittaja -Onze- » 5.7.2006 16:00

ota se syyläri käteen ja valuta vettä meno aukosta ja katso valuuko vesi sieltä "normaalisti" ulos (tuo normaalisti on että se vesi juoksee sieltä ulos, eikä vaan tiputa tai valu hiton hitaasti, vähä huono selittää...) erittäin kevyellä paineilmalla voi kokeilla jos tuntuu tukkoselta ja valuttamalla vettä ulostuloaukosta sisään (eli väärinpäin) saattaa näinkin tulla joku tukospaska ulos...

kupukka
-
Viestit: 454
Liittynyt: 18.11.2004 10:01

ViestiKirjoittaja kupukka » 5.7.2006 18:57

Joo,pitää parin viikon päästä nypätä irti se ja katsoa. Vähän ihmetyttää vaan kuinka se yhtäkkiä olisi tukkoon mennyt, mutta kai se paine on sinne kaiken paskan kuljettanut.

kupukka
-
Viestit: 454
Liittynyt: 18.11.2004 10:01

ViestiKirjoittaja kupukka » 19.7.2006 18:11

Eli ei ole syyläri tukossa... Vesi kiertää, lämpömittari näyttää oikein. Yksinkertaisesti kone käy vaan kuumana...? Missä vika? Itteltä loppuu ideat.

Arska
-
Viestit: 752
Liittynyt: 15.1.2006 0:14

ViestiKirjoittaja Arska » 19.7.2006 18:21

hmm. Olisko se flektin anturi viallinen? eli alkaa pyörimään liian myöhään..

kupukka
-
Viestit: 454
Liittynyt: 18.11.2004 10:01

ViestiKirjoittaja kupukka » 19.7.2006 18:54

Flektinkin anturi on kans ok. Ilmaviima ei vaan jäähdytä konetta. Ja flektikin melko hitaasti. lämmöt on ehkä 3/4 maksimista. Justiinsa siinä rajalla jolloin flekti alkaa pyörimään. Kaikki tuntuu olevan vaan ok... Vesikierto ml.termostaatti, anturit...

Jetassani (varmaan muissakin) kun on ollut tapana, että lämpötila neula on kesät talvet pystyasennossa. Justiinsa sen hälytysledin päällä.

Justiinsa ajattelin voisiko alipainekello olla hajalla?-->ottaisi pakosarjan päältä jostain syystä kokoajan lämmitä ilmaa... Vai vaikuttaisiko tuo että kone käy lämpöisenä?-->Ei vikaa tässäkään... Jostain syystä kone käy niin lämpöisenä, ettei jäähdytys ehdi mukaan...

Hudu
-
Viestit: 194
Liittynyt: 10.9.2003 14:02

ViestiKirjoittaja Hudu » 20.7.2006 11:14

ei se vesipumppu oikeestaan ala toimimaan "vajaanaisesti" vaan se hajoaa jos on hajotakseen.


omakohtaisesta kokemuksesta voin kertoa, että vesipumppu voi toimia "vajavaisesti". Pumppua en edes aukaissut, eli syytä en tiedä.

Vanha pumppu kyllä kierrätti vettä. Eli kun katseli paisariin auton ollessa käynnissä, niin se heitti ylivuotoletkusta sinne vettä.
Kun pumppu vaihdettiin, niin syyläri alkoi vuotaa, jota se ei tehnyt vanhan pumpun aikaan. Samalla vaihdettiin termari.
Tulin siis johtopäätökseen, että uusi pumppu antaa paremmat vauhdit nesteille, kuin vanha pumppu antoi ja siksi syyläri vika tuli "päivänvaloon".
Sitten vaihdettiin syyläri ja flektinanturi, auto keitti vieläkin. Ajossa lämmöt pysy kurissa, mutta kun pysähdyit ja sammutit auton, niin se keitti välittömästi. No, sitä sitten äimisteltiin vähän aikaa ja päädyttiin kokeilemaan toista paisarinkorkkia. Ja hups, eipä keittänyt enää. Korkissa oleva O-rengas oli syystä tai toisesta painunut korkin "pohjalle", eikä siis ollut oikealla paikallaan. Nyt on.

Autona Jetta II RP-koneella

kupukka
-
Viestit: 454
Liittynyt: 18.11.2004 10:01

ViestiKirjoittaja kupukka » 21.7.2006 16:50

ääh, voisiko lohkossa olla vielä ilmaa...? Mikä on paras keino saada ilma pois koko systeemistä?

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 21.7.2006 18:26

ei se vesipumppu oikeestaan ala toimimaan "vajaanaisesti" vaan se hajoaa jos on hajotakseen.


omakohtaisesta kokemuksesta voin kertoa, että vesipumppu voi toimia "vajavaisesti". Pumppua en edes aukaissut, eli syytä en tiedä.
Siivet vaurioituneet/syöpyneet mahdollisesti.

kupukka
-
Viestit: 454
Liittynyt: 18.11.2004 10:01

ViestiKirjoittaja kupukka » 23.7.2006 18:38

Kaikki ilma pitäisi ainakin kierrosta olla nyt pois.

Oireet on nykyään seuraavat-->Kone lämpenee normaalisti-->lämpenee hieman yli normaalin-->tasaantuu melkein normaalilämpöihin...

Uusi orkkistermari laitettu ja se ainakin toimi... Tuo tuntuu että termostaatti aukeaa vähän liian myöhään...?

Vai tuleeko muuta mieleen?

EscMk3
-
Viestit: 2140
Liittynyt: 30.1.2006 17:36
Viesti:

ViestiKirjoittaja EscMk3 » 23.7.2006 20:35

mikähän kaverin 1.3 mk2 golffissa on vikana, kun ajaa hiukan reilummin, niin työntää nesteet ulos paisarista? voiko tuohon auttaa korkin vaihto, vai onkohan jotain muuta vikaa? kuplia ei tunnu tulevan paisariin...

kupukka
-
Viestit: 454
Liittynyt: 18.11.2004 10:01

ViestiKirjoittaja kupukka » 24.7.2006 18:32

ääh... Lisä huomio. Kun lähtee kylmällä koneella ajamaan 100km/h vauhtia lämpö nousee sinne flektin käynnistys vaiheelle ja alkaa tasaantumaan sitten normaaliin päin. (jää kuitenkin selvästi koholle)

No jos hetken päästä ajelee 60km/h niin lämmöt melkein normaalit?!? WTF?

Mulla menee yli hilsee nyt.

liteFun
-
Viestit: 823
Liittynyt: 28.3.2006 20:36

ViestiKirjoittaja liteFun » 25.7.2006 14:37

100km/h enempi kierroksia (~2500), samalla vaihteella 60km/h vähemmän kierroksia (~1000)?
Jos se vaan isommilla kierroksilla lämmittää paremmin ;)

kupukka
-
Viestit: 454
Liittynyt: 18.11.2004 10:01

ViestiKirjoittaja kupukka » 27.7.2006 9:10

Tuo pitää paikkansa :) mutta mistä ihmeestä tuo johtuu? Tai missä vika voisi olla? Tuntuu että kaikki on kunnossa.

kupukka
-
Viestit: 454
Liittynyt: 18.11.2004 10:01

ViestiKirjoittaja kupukka » 31.7.2006 19:07

veikkaan että pumppu olisi viallinen... Eli ylivuotoletkusta pitäisi tulla nestettä paisuntasäiliöön kun on lämmin kone? Jos ei tule,niin onko siinä muuta syytä kuin että pumppu ei kierrätä hyvin? Olen muuten huomannut että vesiletkut ja syyläri ovat polttavan kuumia joten kai se vesi aika hitaasti kiertää. Onko hk-koneessa vaikea vaihtaa vesipumppua tai tarkistaa sen siipiä?

Zemial
-
Viestit: 1561
Liittynyt: 23.7.2003 19:53

ViestiKirjoittaja Zemial » 31.7.2006 21:16

ne GWB tai GHB tai mitkä onkaa vitu kiinalaiset pumput.. niitä kannattaa varoa kaikissa laitteissa, niissä o pellistä prässätyt siivet jotka irtoaa heti alkuunsa.

kupukka
-
Viestit: 454
Liittynyt: 18.11.2004 10:01

ViestiKirjoittaja kupukka » 2.8.2006 23:23

Nyt todella tarvitsee neuvoja...
Vesi kiertää:painetta kertyy ja pumppu toimii (ylivuotoletkusta lentää vesi hienosti kun antaa kieroksia)
syyläri ok,ei tukossa.
Uusi termostaatti ja paisuntasäiliön korkki ok.
Se vain käy lämpöisenä... On lämmin tai viileä keli...

Mikä on paras keino saada ilma pois kierrosta? Jos vaikka sitä koittaisi vielä...

-Onze-
-
Viestit: 583
Liittynyt: 21.4.2005 18:40

ViestiKirjoittaja -Onze- » 3.8.2006 12:16

^keittääkö se?

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 3.8.2006 13:03

Millä tuo ylilämpeneminen on todettu? Paljonko se koneen lämpötila oikeasti on?

Jos konetta paikallaan käyttää, on ihan normaalia että flekti käynnistyy lämpöjen noustessa.

Vesi kiertää:painetta kertyy ja pumppu toimii (ylivuotoletkusta lentää vesi hienosti kun antaa kieroksia)
Kuvailetko hieman tarkemmin? Mihin kertyy painetta ja missä tilanteessa vesi lentää? Ei kuulosta ihan normaalilta...

-Onze-
-
Viestit: 583
Liittynyt: 21.4.2005 18:40

ViestiKirjoittaja -Onze- » 3.8.2006 15:16

kuulostaa ihan normaalilta jos painetta kertyy kun kerran vesi lämmetessään laajenee jolloin myös painetta tulee, se että sieltä ylävuotovesiletkuvuotoletkusta (höh...??) tulee vettä on ihan normaalia ja kuvastaa veden kiertoa koneessa... mutta se että keittääkö se vehe vai ei kiinnostais???

kupukka
-
Viestit: 454
Liittynyt: 18.11.2004 10:01

ViestiKirjoittaja kupukka » 6.8.2006 19:10

Eli kone ei keitä ja lämmöt ovat nylyään melkein normaalit matka-ajossakin. (uusi orkkis termari aukesi liian myöhään ja ei auennut edes kokonaan. Sain rahani siitä onneksi takaisin.)

Eli se vanha korvike termari on nyt siellä. Lämmöt on hieman kohollaan. Aukeaa ainakin herkästi 92'C lämmössä

Eli kun tarkoitin, että painetta kertyy, niin tarkoitin että paisarissa paineet ok. (että ylipäätään siellä on jotain)

Ja että vesi lentää (pieni putki syyläristä paisuntasäiliöön) ylivuotoletkusta hyvin. (pumppu ok)

Syyläristä vesi tuli ok. Sitten en tiedä onko syyläri sen verran tukossa, että kone lämpiää normaalista vähän yli.

Ja mittarin näyttää lämmöt oikein. Flekti pyörii vasta kun n. 3/4 lämmöt mittarin mukaan saavutettu.

kupukka
-
Viestit: 454
Liittynyt: 18.11.2004 10:01

ViestiKirjoittaja kupukka » 20.8.2006 10:56

Nyt on joku golfin 87'C termari kiinni ja lämmöt ok :)


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 36 vierailijaa