Vapaavirtausvaimentimet dieseliin

Vain dieseleihin liitttyvät asiat

Valvoja: ffp jäsenet

Micco
-
Viestit: 679
Liittynyt: 25.8.2003 18:24
Viesti:

Vapaavirtausvaimentimet dieseliin

ViestiKirjoittaja Micco » 14.7.2006 10:48

En ole varma meneekö ihan oikeaan osioon, mutta dieseliinhän tämä nimenomaan liittyy... Pakoputkiston suunnitelmat alkavat olla muuten valmiit, mutta vaimentimet vielä pitäisi keksiä. Kaipaisin kokemuksia vapaavirtausvaimentimista dieselissä. Kyseessä on 3" dp:llä ja 2.5" loppupäästään oleva mustasta tehtävä putkisto.

Alkuperäisessä putkistossa on jakopönttö auton alla, ja 2 takavaimenninta. Nyt tarkoitus on korvata tuo jakopönttö Y-haaralla ja laittaa pelkästään vapaasti virtaavat takavaimentimet. Pituus max 500mm. Minkä merkkiset/malliset olisivat hinta/laadultaan hyviä? Tavoitteena olisi saada putkisto, joka ei mätäne vuodessa ja olisi vielä suht hiljainen.

LTR
-
Viestit: 823
Liittynyt: 22.9.2004 12:57

ViestiKirjoittaja LTR » 14.7.2006 15:42

Motonetistä löytyy 60mm sinkittyjä turbo vaimentimia eli suoria ja maksoi jotain 30e.
Simonssit maksaa ja lahoaa heti. Rst:kään eivät ole enää pahan hintaisia kun oikeasta paikasta kysyy.

Micco
-
Viestit: 679
Liittynyt: 25.8.2003 18:24
Viesti:

ViestiKirjoittaja Micco » 14.7.2006 19:50

Millaista meteliä tuollaiset "turbot" pitää? Rst vaimentimia ei oikein viitsi normiputkeen laittaa. Mitäs näitä yleismalleja nyt onkaan... Marteliusta on jotkut äänekkääksi haukkuneet, Mufflexin "sport" sarjasta ei oo mitään kokemusta... Mitä vaimentimia ihmiset on käyttäneet noissa vähän avarammissa putkistoissa?

tmosth
-
Viestit: 181
Liittynyt: 16.9.2003 17:27

ViestiKirjoittaja tmosth » 14.7.2006 21:44

pitäis itekkin hommata seattiin joku virtaavampi takavaimennin. eli onkos jollain suosituksia/ laittanut millaista omaansa?

JukkaA
-
Viestit: 1745
Liittynyt: 18.4.2004 19:57
Viesti:

ViestiKirjoittaja JukkaA » 14.7.2006 22:04

Mites leonissa on vaimentimet? Jos keskellä on suoravirtaava niin vaihda sen tilalle suoraa putkea ja laita se suoravirtaava vaimennin tukkoisen takavaimentimen tilalle. Onnistuu ainakin Cordobassa ja Polossa.

tapi0
-
Viestit: 62
Liittynyt: 19.12.2004 18:53

ViestiKirjoittaja tapi0 » 15.7.2006 11:54

Mielessä on kans käynyt et jos laittaisi viimisen pöntön vapaastivirtaavaksi omaan autoon, mutta se putkisto näyttäisi olevan uudessa octaviassa yhtä puuta turbolta lähtien eikä viitsisi ruveta pilkkomaan melkein uutta putkistoa.

Leskinen
-
Viestit: 1385
Liittynyt: 25.2.2005 12:01

ViestiKirjoittaja Leskinen » 15.7.2006 12:07

Nissan KC 2.3 D. Putkisto on alusta loppuun "2½ rosteria. Välissä yksi kappale Simonsin kyseisen putkikoon omaava läpivirtauspönttö. Mölinää tietty on enempi.. Vaikutus oli

Entinen putki, Huippunopeus mittarilla : 140
Rosterinen putki --------::---------- : 155

(Edit) lisäkuriositeettina: alkuperäinen rengaskoko jolla mittari piti jokseenkin kutinsa "14 185/80, nykyään "16 225/75 jolla nopeusnäytöön 80km/h mittarilla ajettaessa mittari näyttää viivoja :D

Vauhdit on hurjia joo tiedetään, kyseessä kuitenkin vähän eri käyttöön suunniteltu auto.. Entinen tosin itsellä ahdisti kun modattiin pumpun ennakkoa ja käännettiin taas lisää syöttöä, tosin kulku parani vaikka kuin.. Alkaa olla vapari 2.3 aika kireellä :D

Micco
-
Viestit: 679
Liittynyt: 25.8.2003 18:24
Viesti:

ViestiKirjoittaja Micco » 18.7.2006 12:15

Kävin kyselemässä vaimentimia paikallisista varaosaputkista.. Tarjolla oli lähinnä vain Simonsia. Varaosamaailmassa oli Raptor merkkisiä "jenkki"vaimentimia hintaan 31€ kpl. Onko nämä ihan jotain nevahööd skeidaa? Itselle ei ainakaan sano yhtään mitään, eikä ulkonäöstäkään osannut paljoa päätellä.

Toisena vaihtoehtona olisi Mufflexin aluminoidut teräksiset 2.5" normivaimentimet. Nuo ainakin kestäisivät vähän paremmin. Minkähän verran tuollaiset enää siellä putken päässä ahdistaisivat? Kuitenkin putki tulee olemaan 3"->2.5"-> 2*2.5" ennen vaimentimia... Mufflexilta löytyisi vielä reilut 300mm pitkä "sport" vaimennin.

Trompi
-
Viestit: 753
Liittynyt: 13.12.2004 14:21
Viesti:

ViestiKirjoittaja Trompi » 19.7.2006 11:55

Nuo läpivirtausvaimentimet on pikkisen hankalia varsinkin viritetyssä dieselissä, jotka pukkaa sitä voimanokea jonkun verran. Tahtoo parissa viikossa ääni nousta samaksi kuin suoralla putkella, kun noki tukkii paikat.
Itselläni on suoraputki 2.5" eikä siinä nyt ääntä edes ole....

Micco
-
Viestit: 679
Liittynyt: 25.8.2003 18:24
Viesti:

ViestiKirjoittaja Micco » 19.7.2006 13:21

Mä taidan ostaa kuitenkin nuo Mufflexin kammiovaimentimet. Pitäisi olla alkuperäisosan luokkaa kestoltaan, enkä usko että nuo vaimentimet enää paljoa tuon putkiston päässä ahdistavat.

Leskinen
-
Viestit: 1385
Liittynyt: 25.2.2005 12:01

ViestiKirjoittaja Leskinen » 19.7.2006 15:47

^^ eihän nuo Simonssit ainakaan ole voimasauhusta tukkeentunut.. Laittaa tarpeeks eteen sen että lämpö polttaa karstoja poies...

Micco
-
Viestit: 679
Liittynyt: 25.8.2003 18:24
Viesti:

ViestiKirjoittaja Micco » 19.7.2006 16:18

^ Tuo tarpeeksi eteen sijoittaminen voi olla ongelmallista takavaimentimille... :D

68Corvette
-
Viestit: 693
Liittynyt: 27.2.2005 20:51
Viesti:

ViestiKirjoittaja 68Corvette » 19.7.2006 20:45

mullon ollu simonssin takapönttö ~50tkm ja hyvin toimii.
hieman kyllä happanee =(

Leskinen
-
Viestit: 1385
Liittynyt: 25.2.2005 12:01

ViestiKirjoittaja Leskinen » 20.7.2006 15:52

^^ yhdellä läpivirtaavalla pärjää, tuninkipäät on sitte sitä kolmen tuuman oikeaa rosteria :D

Micco
-
Viestit: 679
Liittynyt: 25.8.2003 18:24
Viesti:

ViestiKirjoittaja Micco » 26.7.2006 18:59

Nuo Mufflexin pöntöt ovatkin liian isot, eivät mahdu Passatin alle. Joten ollaan taas lähtöruudussa. Paikallisista varaosaliikkeista ei sitten juuri muuta saakaan, kuin tuota Simonsia ja rosterisia thyyning päätevaimentimia giganttisen kokoisilla ulostuloilla... On joko lähdettävä putkikaupoille etelään päin, tai tilattava jostain suoraan. =/

sami_p
-
Viestit: 528
Liittynyt: 23.7.2003 17:05

ViestiKirjoittaja sami_p » 26.7.2006 20:06

Kyllä ei voi Simmonsia kehua! Alussa oli kyllä mainio, mutta piiiiiitkähkön testilenkin aikana otti vissiin lämpöjä ja havaitsin seuraavana päivänä äänien kovenneen. Samalla keikalla lenteli kipunaa aika voimakkaasti putkesta, liekkö ollu asiaan vaikutusta. Ee toimi ei.

Micco
-
Viestit: 679
Liittynyt: 25.8.2003 18:24
Viesti:

ViestiKirjoittaja Micco » 28.7.2006 15:03

Mites Walker? Onko ne mistään kotosin? Sellasia löytys sopivan kokosena...

zero
ffp jäsen
Viestit: 2100
Liittynyt: 19.8.2003 17:11

ViestiKirjoittaja zero » 28.7.2006 15:53

Kaksi motonetin ei-simons-ei-martelius-suoraa pönttöä, ja tasakaasulla matalaa ääntä, mutta poljettaessa mölinää, jonka poistamiseksi jotain tekisi mieli tehdä. Motonetissä oli ovaalin muotoisia 'vapaavirtaus'-pönttöjä, joissa kaasut tekevät mutkan pöntön sisällä..Liekö hiljaisia vai ahdistavia?

Markus_K (make80)
-
Viestit: 640
Liittynyt: 10.3.2004 8:25

ViestiKirjoittaja Markus_K (make80) » 3.8.2006 9:21

onko noista vapaavirtauspöntöistä hyötyä vakioautossa? kyseessä siis 2.5TDI (AEL) 140hv. onko järkeä laittaa rosterista putkea katilta taaksepäin, jos alkupää on tavallista? mikä noissa putkistoissa eniten ahdistaa; alkupää, katti vai loppupään vaimentimet? minkä kokoista kannattaa laittaa? 2", 2,5" vai 3"?

Micco
-
Viestit: 679
Liittynyt: 25.8.2003 18:24
Viesti:

ViestiKirjoittaja Micco » 6.8.2006 21:46

^ No jos laittaa rosteria ja mustaa putkea yhteen, niin tuppaa ruostuttamaan sen mustan putken nopeammin.

Hommasin kokeeksi ne Walkerin pöntöt. Tässä räpsäys vaimentimesta:
Kuva

Suht virtaavalle ainakin näyttäis... ;) Saa nähdä syksymmällä miten tuollaiset vaimentavat. Toivotaan että tuolla keskellä olevalla railolla olisi positiivista vaikutusta.

strato03
-
Viestit: 30
Liittynyt: 11.11.2005 23:27

ViestiKirjoittaja strato03 » 6.8.2006 22:38

Ootko kyselly mitä orkkis putki maksaa katista eteenpäin??Näyttää itellä jo vähän happanemisen merkkejä mut ei viälä vuoda.

Micco
-
Viestit: 679
Liittynyt: 25.8.2003 18:24
Viesti:

ViestiKirjoittaja Micco » 7.8.2006 15:37

En oo kyselly orkkisputkea. Mulla on oma vakioputkisto vielä ihan kunnossa. Paljonko tarjoot...? ;)

sami_p
-
Viestit: 528
Liittynyt: 23.7.2003 17:05

ViestiKirjoittaja sami_p » 12.1.2007 14:57

Micco: Joko on kokemuksia Walkerin pöntöstä vai laitoitko useammankin?

kizmou
-
Viestit: 439
Liittynyt: 24.7.2003 21:29

ViestiKirjoittaja kizmou » 12.1.2007 15:41

mulla on suoraa putkee turbolta asti ja takana vaan yks ihan perus rosteri pönttö...
vaimennin on kyllä kestänyt hyvin mutta äänet on ihan samat oli sitä pönttöö siellä tai ei...
sisälle ei kuulu paha ääni mutta ulos päin se varsinkin kierroksilla kuulostaa aika möreeltä;)

Kane
-
Viestit: 344
Liittynyt: 1.11.2003 20:45

ViestiKirjoittaja Kane » 3.4.2007 22:23

Lainaanpa topicia... Eli jos joku on löytänyt uusia vaihtoehtoja, mitä takavaimentimen tilalle voisi laittaa.....?

malandio
-
Viestit: 237
Liittynyt: 11.9.2005 23:34

ViestiKirjoittaja malandio » 3.4.2007 23:03

Itsellä on varmaan jonkin sortin kompromissi, rosterinen kammiovaimennin jossa ei ole sisällä mitään vaimennus materiaalia(lue villaa). Ei paljoa eroa vakio äänistä, vähän muuttuu möräkämmäksi kun mennään yli 3000rpm:n ja annetaan kenkää. Ei ole muita vaimentimia putkistossa.
Muu putkisto on ahtimelta katille mustaa 2.5"ja katilta koko loppu osa 2.5" rosteria.
Itse tyytyväinen :)

Micco
-
Viestit: 679
Liittynyt: 25.8.2003 18:24
Viesti:

ViestiKirjoittaja Micco » 4.4.2007 16:07

Mulla on (vielä) paikallaan nuo walkerit. Muuten siis suora putki, mutta nuo takavaimentimina. Matalilla kierroksilla ei kovin pahat äänet, mutta 3000rpm nurkilla alkaa mölisemään sisälle voimakkaasti. Ihan yläkierroksilla vaimenee aavistuksen, mutta ei paljoa... =/ Kiihdyttäessä tai moottorijarruttaessa tuo "mölinä" on pahin juuri 3000rpm nurkilla.

Matka-ajossa aivan normaalit äänet, kun pitää kierrokset alle 2000rpm. Heti kun mennään yli, niin alkaa hiljalleen ääntämään takaa. Mulla on jo A-alt.avgasin ovaalit rosteriset "triflow" kammiovaimentimet odottamassa asennusta. Toivotaan että niillä äänet asettuisivat hillitymmiksi.


Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 45 vierailijaa