Asetoonia naftan tai bensan joukkoon
Valvoja: ffp jäsenet
Asetoonia naftan tai bensan joukkoon
Tällaisen jutun löysin tuolta internetin ihmeellisestä maailmasta. Onko kellää "pelle pelottomalla" kokemusta ko. toimenpiteestä. Jotkut sitä näköjään ovat suomessakin kokeilleet....
http://peswiki.com/index.php/Directory:Acetone_as_a_Fuel_Additive
http://www.tekniikanmaailma.fi/keskustelu/?mode=viewtopic&pid=43364#43364
Jos tuo oikeasti toimii, niin onko jotain vaaraa että tekee esim. polttoainejärjestelmälle jotain haittaa? Searchilla ei ainakaan täältä löytynyt vastausta.
http://peswiki.com/index.php/Directory:Acetone_as_a_Fuel_Additive
http://www.tekniikanmaailma.fi/keskustelu/?mode=viewtopic&pid=43364#43364
Jos tuo oikeasti toimii, niin onko jotain vaaraa että tekee esim. polttoainejärjestelmälle jotain haittaa? Searchilla ei ainakaan täältä löytynyt vastausta.
-
- -
- Viestit: 501
- Liittynyt: 4.8.2003 8:53
-
- -
- Viestit: 501
- Liittynyt: 4.8.2003 8:53
no niin testi on tehty.
(corolla 1.3 kaasari vm89) ei nyi enää kuten teki ennen asetonia.
laitettiin 17millilitraa asetonia 1/4tankilliseen bensaa.
ongelmat ennen asetonin laittoa oli; helvetillinen nykiminen ajettaessa tasakaasulla. nyt nykiminen on vähentynyt selvästi.
karstat on poistettu ajamalla kaasupohjassa 4vaihteella yli20km yhtäjaksoisesti.
jo viimeviikolla useaan otteeseen. nytkin ajettiin sama reitti asetonin kans ja hoplaa tämä taitaa vaikuttaa.
testi alkaa dieseli caddyn kans.. tänään
(corolla 1.3 kaasari vm89) ei nyi enää kuten teki ennen asetonia.
laitettiin 17millilitraa asetonia 1/4tankilliseen bensaa.
ongelmat ennen asetonin laittoa oli; helvetillinen nykiminen ajettaessa tasakaasulla. nyt nykiminen on vähentynyt selvästi.
karstat on poistettu ajamalla kaasupohjassa 4vaihteella yli20km yhtäjaksoisesti.
jo viimeviikolla useaan otteeseen. nytkin ajettiin sama reitti asetonin kans ja hoplaa tämä taitaa vaikuttaa.
testi alkaa dieseli caddyn kans.. tänään
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
-
- -
- Viestit: 501
- Liittynyt: 4.8.2003 8:53
-
- -
- Viestit: 501
- Liittynyt: 4.8.2003 8:53
Asetoni syövyttää voimakkaasti muoveja, nimim pentuna paljon pahaa aikaan saanut isosiskon kynsilakanpoistoaineella. Tuli vaan mieleen esim. Caddyn kirkas polttoaineputki ruiskutuspumpulle, mitenkähän pitkään se kestää liuosta, joka tosin ei ole vahva.
edit: tuollahan se jo mainittiin tm:n topikissa.
edit: tuollahan se jo mainittiin tm:n topikissa.
-
- -
- Viestit: 501
- Liittynyt: 4.8.2003 8:53
siksi varmaan tuo sekoitus määrä on niin pieni, mietittiin kans sitä syövytystä..
meinaan että asetoni on viimeinen pesuaine meidän tallissa mitä yleensä kokeillaan jos muut aineet ei ole esinetta puhdistaneet...
1.5millilitraa /litra löpöä..
corolla on tallin edustalla "parkissa" jos siinä alkaa syövyttämään letkuja/suodatinta yms..
meinaan että asetoni on viimeinen pesuaine meidän tallissa mitä yleensä kokeillaan jos muut aineet ei ole esinetta puhdistaneet...
1.5millilitraa /litra löpöä..
corolla on tallin edustalla "parkissa" jos siinä alkaa syövyttämään letkuja/suodatinta yms..
-
- -
- Viestit: 501
- Liittynyt: 4.8.2003 8:53
JACKHAMMER: Hienoa että on alan pioneereja, jotka ottavat ja testaavat kuinka tuo aine oikeasti toimii. =) Voitko samalla katsella myös niitä kulutuslukemia?
Tuolla peswikin sivustoilla olivat jo näemmä kokeilleet asetonia vuoden 2005 Jettaan, ja kulutuslukemat olivat ainakin pudonneet aika roimasti. Mitenköhän tuota uskaltais käyttää veneen perämoottorissa, jos lurauttais sitä kaks-tahti bensan joukkoon? Vähentyisköhän siinäkin savutus/kulutus... Kaks-tahtiset kun savuttaa ja haisee muutenkin... Veneessä tuo kulutuksen lasku voisi ainakin suhteessa vaikuttaa aika paljon. Tällä hetkellä kun tuo 40 hp Mariner vie sen 20 litraa tunnissa esim. suksia vetäessä, kun silloin sillä ajetaan melkein koko ajan kaasu pohjassa...
Oiskohan voorumilla ketään kemistiä, joka voisi selvittää hieman tuota syöpymisasiaa? ;)
Tosiaan tuo asetoni on kovaa ainetta haihtumaan, joten taitaa se jotenkin vaan sekoittua siihen bensan/dieselin joukkoon, niin ei haihtumista niin paljon tapahdu?
Tuolla peswikin sivustoilla olivat jo näemmä kokeilleet asetonia vuoden 2005 Jettaan, ja kulutuslukemat olivat ainakin pudonneet aika roimasti. Mitenköhän tuota uskaltais käyttää veneen perämoottorissa, jos lurauttais sitä kaks-tahti bensan joukkoon? Vähentyisköhän siinäkin savutus/kulutus... Kaks-tahtiset kun savuttaa ja haisee muutenkin... Veneessä tuo kulutuksen lasku voisi ainakin suhteessa vaikuttaa aika paljon. Tällä hetkellä kun tuo 40 hp Mariner vie sen 20 litraa tunnissa esim. suksia vetäessä, kun silloin sillä ajetaan melkein koko ajan kaasu pohjassa...
Oiskohan voorumilla ketään kemistiä, joka voisi selvittää hieman tuota syöpymisasiaa? ;)
Tosiaan tuo asetoni on kovaa ainetta haihtumaan, joten taitaa se jotenkin vaan sekoittua siihen bensan/dieselin joukkoon, niin ei haihtumista niin paljon tapahdu?
Syöpymisasiasta voisi tehdä ihan simppelin empiirisen testin, eli ottaa vaikkapa yleisimpiä muovi-/kumilaatuja, joita autossa käytetään ja iskeä ne asetoniin.
Mitenkähän muuten tuo ksyleeni? Se kun ei taida olla ihan niin ärhäkkää, niin lieneekö turvallisempaa? Käyneekö tuo ksyleeni riisselivehkeisiin?
Mitenkähän muuten tuo ksyleeni? Se kun ei taida olla ihan niin ärhäkkää, niin lieneekö turvallisempaa? Käyneekö tuo ksyleeni riisselivehkeisiin?
Aiheesta juttua myös holysmoken puolella.
http://www.holysmoke.fi/viewtopic.php?t=351
Velipoika ties kertoa, että mahdolisten vaikutuksien puuttuminen suomi polttoaineissa johtunee siitä, että jenkeissä gason laatu on jokseenkin heikompaa ja näin ollen lisäaineet vaikuttaa positiivisesti kun taas suomi kamassa saattaa jäädä vaikuttamatta
http://www.holysmoke.fi/viewtopic.php?t=351
Velipoika ties kertoa, että mahdolisten vaikutuksien puuttuminen suomi polttoaineissa johtunee siitä, että jenkeissä gason laatu on jokseenkin heikompaa ja näin ollen lisäaineet vaikuttaa positiivisesti kun taas suomi kamassa saattaa jäädä vaikuttamatta
-
- -
- Viestit: 146
- Liittynyt: 28.4.2006 10:59
- Viesti:
Syövytyksestä vaan sen verran että asetooni on myös melko ruostuttavaa...
Kokemusta on asetoonin käytöstä pelkästään bensaturbossa (ei oma) imusarjaan ruiskutettuna vedenseassa...Tosin "rautanaula-ruoste testien" jälkeen asetooni vaihtui metanoliin.
Voihan tuo olla toimiva mutta omaan kiisseliin en ainakaan rupeaisi laittamaan, muut tehköön oman mielensä mukaan.
Kokemusta on asetoonin käytöstä pelkästään bensaturbossa (ei oma) imusarjaan ruiskutettuna vedenseassa...Tosin "rautanaula-ruoste testien" jälkeen asetooni vaihtui metanoliin.
Voihan tuo olla toimiva mutta omaan kiisseliin en ainakaan rupeaisi laittamaan, muut tehköön oman mielensä mukaan.
-
- -
- Viestit: 146
- Liittynyt: 28.4.2006 10:59
- Viesti:
Täytyypä kysäistä broidilta, varmaan huomenna jos ois jo sulle vastaus. Seoksessa oli myös kusaus WD40istä ruosteen eston takia...Pumppuna muistaakseni pissapojan pumppu (lampunpesijän pumput on kunnon tehokkaita tähän käyttöön) ja suuttimena oli http://www.aquamist.co.uk/ ja paineventtiili mikä kytki ruiskun pääle oisko oli >0,8bar,. Tämä siis madaltaa imusarjan lämpötilaa ja nakutusrajaa siirtyy korkeammalle suuria ahtoja käytettäessä...kunnon IC ajaa myös saman asian yleensä. Ja metanolihan myös hieman lisää oktaanipitoisuutta ahdon päällä. Nämä siis bensakoneessa. Jos joku expert on erimieltä niin korjatkoon :)
-
- -
- Viestit: 434
- Liittynyt: 25.11.2005 9:52
xXx
Mahtaakohan vakkomi huomata väännön kasvun kun on kuitenkin laskennallinen?
Laitoin pari promillea asetonia polttoaineen sekaan. G-Techillä mitattaessa kiihtyvyyttä 60-120 kolmosella tuli ajaksi 5.6 sek, joten ei parannusta aiempaan. Moottori käynnistyy ehkä kuitenkin aiempaa paremmin. Muuten en huomaa käytössä mitään eroa. Pitää nyt ajella vielä muutama tankillinen tuolla ja katsoa vaikutusta pidemmällä ajanjaksolla.
-
- -
- Viestit: 501
- Liittynyt: 4.8.2003 8:53
Mitäs ainetta Liqui Moly on? Myydän varaosaliikkeissä Diesel-puhistukseen.
Onko kukaan kokeillu?
Hintaa oli jotain 10€?
Onko kukaan kokeillu?
Liqui Moly
DIESEL PURGE
Diesel puhdistusaine
puhdistaa ruiskutussuuttimet muutamassa minuutissa
poistaa nakutuksen, naputuksen, tärinän
parantaa moottorin tehoa ja käynnistymistä
Käyttö: Polttoaineen siirto- ja paluuletkut irrotetaan ja yhdistetään ne puhdistusaineastiaan. Moottoria käytetään vaihtelevilla pyörintänopeuksilla.
Hintaa oli jotain 10€?
Asetoonia tuli kokeiltua
Törmäsin joillakin ulkomaisilla sivuilla aiheeseen ja päätin Googlettaa suomeksi, jolloin löysin tänne. Testitautoni -96 Corolla 1.6. Asetonia ~0,2% bensan sekaan. 250 km testilenkin kulutus 6,5 l/100 km. Ei mikään ihme boosteriaine, mutta kulutus tippui vähintään kymmenisen prosenttia. Jatkan testaamista...
Viikonloppuna tuli testatttu 40hv Maríner 2T-perämoottorissa. Lurautettiin täyteen tankilliseen 95:sta (24L) tarvittava määrä asetoonia, ja n. 2,5 tuntia vaihtelevaa ajoa vesisuksilla ja renkaalla. Kaasu tyyliin on/off. ehkä tyhjäkäynti tasoittui hieman, mutta bensaa meni melkeimpä samaan malliin kuin ennenkin. Kulutusta ehkä hieman hankala mitata..... Seuraava testi alkaa paskatin kanssa, kunhan tankki ensi tankkauksen yhteydessä saadaan täyteen.
-
- -
- Viestit: 494
- Liittynyt: 2.7.2004 3:59
Noniin. Eka tankki meni. Caravellella ajettiin noin 250 km maantietä/metsäautotietä ja 500 km kaupunkia. Kulutus 9,2 litraa / 100 km. Normaalisti pyörinyt tämmösellä ajolla aikalailla kympissä, joskus ihan vähän alle, joskus yli.
Huomioita. Tyhjäkäynti 1000 r/min ja tasaista. Tuntuu käynnistyväb helpommin. Tehot eivät ole aikaan huvenneet.
Noh, kattellaan toinen tankillinen, nyt on pikkasen rikkaampi seos...
Sitten taas vedetään ilman.
Huomioita. Tyhjäkäynti 1000 r/min ja tasaista. Tuntuu käynnistyväb helpommin. Tehot eivät ole aikaan huvenneet.
Noh, kattellaan toinen tankillinen, nyt on pikkasen rikkaampi seos...
Sitten taas vedetään ilman.
-
- -
- Viestit: 501
- Liittynyt: 4.8.2003 8:53
-
- -
- Viestit: 29
- Liittynyt: 26.3.2006 14:49
Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 17 vierailijaa