VW Corrado G60 --Sisustan peltihommia yms.
Valvoja: ffp jäsenet
Oikein muistat, tällä sarjalla on todellakin voitettu muutamia kisoja tuossa jokunen vuosi takaperin. Itse en ole mikään kultakorva, mutta voisin kuitenkin kuvata satsin sointia hyvin neutraaliksi eli mikään yksittäinen äänialue ei hypi korville. Ensi kesän aikana kun tuo soitin vaihtuu tietokoneeseen ja saan kunnon vahvistimen sen jatkoksi niin soinnin pitäisi parantua entisestään. Nyt olen syöttänyt sarjaa vanhemmalla JBL(2*50W):än vahvistimella jonka avulla alapää tukevoittui huomattavasti (verrattuna sonyn soittimeen). Nuo focalin mid-bassot menevät kyllä mukavan alas ja soivat mielestäni todella puhtaaksi. Nykyään tätä samaa sarjaa kaupataan hieman eri mideillä koska näiden 6K3 elementtien valmistus on lopetettu. Taitaa olla hieman paranneltu malli tuo nykyinen (tuskin ainakaan huonompi).
Tuon Cliffordin hälyn saatavuudesta minulla ei ole omakohtaista tietoa, mutta halytin.com niintä ainakin pitää listoillaan.
Mac mini on kyllä hieno vehje, mutta sitä ei kyllä tulla näkemään tässä kiesissä.
Kokoonpanoksi nyt varmistumassa seuraavat kilkeet:
via epia MII
usb gbs - hiiri
160Gb kovalevy (tai kannettavan pikku kovo)
256 DDR muistia
auto poweri
CardBus - Wlan kortti
Tuon Cliffordin hälyn saatavuudesta minulla ei ole omakohtaista tietoa, mutta halytin.com niintä ainakin pitää listoillaan.
Mac mini on kyllä hieno vehje, mutta sitä ei kyllä tulla näkemään tässä kiesissä.
Kokoonpanoksi nyt varmistumassa seuraavat kilkeet:
via epia MII
usb gbs - hiiri
160Gb kovalevy (tai kannettavan pikku kovo)
256 DDR muistia
auto poweri
CardBus - Wlan kortti
Onhan siinä prosessori jo mukana, saatavilla on sekä 1200MHz että 1000MHz versiot. Tuollainen mylly riittää aivan mainiosti tähän käyttötarkoitukseen.
Täällä lisää tietoa
Täällä lisää tietoa
Autoon vaihdettiin nyt entisen sekasikiö alustan tilalle FK:n HighSport korkeus-säädettävä alustasarja. Ensi kokemuksien mukaan tämä on jonkun verran "pintapehmeämpi" kun edellinen sarja (jossa oli KW:n jouset ja S&M-motorsortin tolpat, kai, ??). Käytössä on nyt 185/55/15 kitkarenkaat joiden kanssa mm. viemärinkannet yms. eivät revi hampaita irti. Saa nähdä millainen alusta on ajaa 215/40/16 sarjalaisilla renkailla, veikkaisin että aika sopiva. Alustan korkeus on nyt (keskiön keskeltä lokarin ylimpään kohtaan):
Edessä: 30cm
Takana: 30cm
Alkuvaikutelma alustasta on siis varsin positiivinen.
Auto Pc projekti ei ole edistynyt omistajan pers-aukisuuden ja muutto puuhien takia.
Kuvia otin, mutta en saa niitä ulos kamerasta, tulossa siis myöhemmin.
Kesää odotellessa....
Kaikki vanteen on nyt loppu hiontaan (1200 paperi) ja rättilaikkaa vaille valmiit... niistä kuvia kun ovat valmiit
Edessä: 30cm
Takana: 30cm
Alkuvaikutelma alustasta on siis varsin positiivinen.
Auto Pc projekti ei ole edistynyt omistajan pers-aukisuuden ja muutto puuhien takia.
Kuvia otin, mutta en saa niitä ulos kamerasta, tulossa siis myöhemmin.
Kesää odotellessa....
Kaikki vanteen on nyt loppu hiontaan (1200 paperi) ja rättilaikkaa vaille valmiit... niistä kuvia kun ovat valmiit
Suht matalaksi pudotit näin talveksikin tuon auton! Itse en ole muistanut edes mitata nykyisiä korkeuksia, mutta jotain 34 cm voi olla takana. Edessä 31. Etupää pitäisi saada talveksi vielä ylemmäs tai kohtahan se kesä jo tuleekin. Pudotan n. 31 cm korkeuteen auton.
Edellisellä alustalla en pitänyt 215/40R16 rengastuksesta kovinkaan paljoa 9x16 vanteilla. En tiedä miten tämä uusi toimisi, mutta vanha oli tuólla koolla kauhea, siksi ajoinkin vain kesän niillä!
Edellisellä alustalla en pitänyt 215/40R16 rengastuksesta kovinkaan paljoa 9x16 vanteilla. En tiedä miten tämä uusi toimisi, mutta vanha oli tuólla koolla kauhea, siksi ajoinkin vain kesän niillä!
Eipä sitä autoa viitti kovin korkealla pitää kun aurinkokin paistaa jo komeasti päivisin. Voi olla että jonkun millin joutuu nostamaan kun laitan ton alalipan (tai rs puskurin) kiinni. Maalaus hommia olis (myös) seuraavaksi puskuri, vasen etuloksu ja helmat. Pitäis vaan jostain saada motivaatiota ja uskallusta aloittaa hommat. Ruiskut ja purnukat odottavat ja tossa huoneen nurkassa. Pukkaa vaan tämä muutto nyt sotkemaan aikatauluja.
P.S. Milestäni on todella hyvä asia, että alusta on riittävän jäykkä (/kova), koska tällöin yli-leveät vanteet/renkaat eivät raavi kaariin kovallakaan madalluksella. Ainoa vittumainen asia on se helvetillinen pintakovuus, joskin tällä alustalla se tuntuu olevan ensikokemuksien mukaan ihan ok kuosissa. Kompromissejahan nämä mukavuus asiat ovat, mutta siitä lähetään että auton _PITÄÄ_ olla tontissa, kaikki muu on tois-sijaista.
P.S. Milestäni on todella hyvä asia, että alusta on riittävän jäykkä (/kova), koska tällöin yli-leveät vanteet/renkaat eivät raavi kaariin kovallakaan madalluksella. Ainoa vittumainen asia on se helvetillinen pintakovuus, joskin tällä alustalla se tuntuu olevan ensikokemuksien mukaan ihan ok kuosissa. Kompromissejahan nämä mukavuus asiat ovat, mutta siitä lähetään että auton _PITÄÄ_ olla tontissa, kaikki muu on tois-sijaista.
Viimeksi muokannut Kalle H, 12.7.2006 8:02. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Mites etupyörät kääntyy ottaako kiinni sisälokariin?
Mulla on vielä ihan vakio alustalla, etu 37,5 taka, 36,7. ottaa 205/50/16 kitkat kiinni sisälokariin kun kääntää pyörät linkkuun. Mut toikin ongelma varmaa korjaantuu tolla FK:n säädettävällä. Kävitkö kulmat säädättämässä?
Toi muuten et paljon jäi vielä säätövaraa vai veditkö säädöt tappiin?
Mulla on vielä ihan vakio alustalla, etu 37,5 taka, 36,7. ottaa 205/50/16 kitkat kiinni sisälokariin kun kääntää pyörät linkkuun. Mut toikin ongelma varmaa korjaantuu tolla FK:n säädettävällä. Kävitkö kulmat säädättämässä?
Toi muuten et paljon jäi vielä säätövaraa vai veditkö säädöt tappiin?
Ei ole ainakaan vielä ajossa ollut mitään ongelmia (= ei ota kiinni). Noita lokereita on kai saksassa hieman muokattu, ainakin takana. Kulmiensäätö kuului alustasarjan asennukseen, tottakai. Kyllä siihen säätövaraa vielä jäi, tolla sarjalla vois autoa madaltaa vaikkapa kiinaan asti.
En nyt oikein ymmärrä miten alustasarjan merkki vaikuttaa renkaiden asentoon/raapimiseen, verrattuna vakioalustaan.Mulla on vielä ihan vakio alustalla, etu 37,5 taka, 36,7. ottaa 205/50/16 kitkat kiinni sisälokariin kun kääntää pyörät linkkuun. Mut toikin ongelma varmaa korjaantuu tolla FK:n säädettävällä
Ainoa asia minkä näkisin itse alustan osalta vaikuttavan raavintaan on edessä on camperin säätö ja se, kuinka alas auto on laskettu. Lisäksi tietysti vaikuttaa jousien/iskarien jäykkyys, joka on merkki/mallikohtaista.
ET:llä, vanteella ja kumilla on suurempi rooli noissa kiinniottamisissa. Liian suuri ET aiheuttaa ainakin edessä raapimista sisälokariin ja se yhdistettynä leveeseen vanteeseen. Pienempi ET taas antaa kyytiä lokasuojan kaarille ja kumin ulkoreunalle.
ET:llä, vanteella ja kumilla on suurempi rooli noissa kiinniottamisissa. Liian suuri ET aiheuttaa ainakin edessä raapimista sisälokariin ja se yhdistettynä leveeseen vanteeseen. Pienempi ET taas antaa kyytiä lokasuojan kaarille ja kumin ulkoreunalle.
maalaus puuhia

Dodiin.. nyt on insinöörinörtin alku päässyt oikeisiin hommiin. Tarkoituksena on korjata corradossa olleet kolhut ja maaliviat.
Vaihtoon/korjaukseen menee ainakin:
-A-pilarin lommon
-Kuskin oven "avaimen reikä" umpeen
-rutussa oleva vasen etuloksu (vaihtoon)
-autonhelmat uuteen maaliin
-rs-puskuri maaliin (kunhan saan vielä viimeistelyä sen)
-muoviset m3 look helmat uuteen maaliin

Entinen helmojen asennus oli tehty siten että ne oli laitettu kiinni "koriliimalla" ja tämän jäkeen helmat ne oli "maalattu kiinni". Helman ja korin välissä ollut maali oli tietenkin halkeillut koska liima oli päässyt elämään maalin alla. Kysymys kuuluu siis: Miten kiinnitys kannattaisi toteuttaa, jotta siitä tulisi riittävän kestävä, mutta kuitenkin niin että helmat voisi tarvittaessa irroittaa siististi.
Maalaus homma on taikoitus suorittaa mahdollisimman nopeasti, koska autolla olisi ihan kiva myös ajella jossain välissä. =) Maalaus suoritetaan "omassa" tallissa uuden karheilla ruisku vehkeillä ja vähäisellä kokemuksella joten aikaa menee kuitenkin melkoisesti, kun kaiten tekee huolella (ja hitaasti). Kuvissa näkyvä ruisku on käytössä ainoastaan pohjamaalin kanssa. Lakka ja maali ruiskutetaan BSP:n matalapaine ruiskulla.
Tein kotisivuille hieman laajemman kertomuksen aiheesta:
http://personal.inet.fi/koti/casual/maalaus/maalaus.htm
Kysymys kuuluu siis: Miten kiinnitys kannattaisi toteuttaa, jotta siitä tulisi riittävän kestävä, mutta kuitenkin niin että helmat voisi tarvittaessa irroittaa siististi.
Itse tekisin näin: Maalaisin helmat erikseen irrallaan, ja sitte jotai töhnää väliin nii että varmasti pysyy. Luulenpa että kun kerran ne on paikalleen laittanut niin ei kovin usein niitä irti alkaisi ottamaan. Joku muu tietenkin suoriutuu operaatiosta omalla tavallaan. :)
Mä tein näin:
http://koti.phnet.fi/levis/corrado/helm ... inoitu.jpg
Kaksi tollasta http://koti.phnet.fi/levis/corrado/helm ... 0tapit.jpg per helma, hyvin pysynyt kiinni.
Ja ruuveilla päädyt kiinni.
http://koti.phnet.fi/levis/corrado/helm ... inoitu.jpg
Kaksi tollasta http://koti.phnet.fi/levis/corrado/helm ... 0tapit.jpg per helma, hyvin pysynyt kiinni.
Ja ruuveilla päädyt kiinni.
Helmat ovatkin olleet tähän asti myös päistä kiinni ruuveilla (2x / pääty). Helmat halkeilivat hieman kun otin niitä irti, joten joudun niitä hieman sulattelemaan, kittailemaan...jne. Voisin samalla jäykistää helmaa esim. alumiini tms listalla. helman takaa, jolloin helmasta tulisi jäykempi. Töllöin voisin käyttää helman ja auton välissä jotain helposti irroitettavaa töhnää hankauksia estämässä. Ruuvit pitäisivät helmat kuitenkin kohdillaan. Kuulostaako tämä toimivalta?
Helmoista haluan iroitettavat, jotta niiden vaihto ja korjailu voidaan suorittaa ilman kylkien uudelleen maalausta.
Levis: Onko tuo kuvaamasi kiinnike siis helman nurjalla puolella ja auton omassa helmassa on vastaavasti reikä? Näin ainakin itse tulkitsin tilanteen.
Helmoista haluan iroitettavat, jotta niiden vaihto ja korjailu voidaan suorittaa ilman kylkien uudelleen maalausta.
Levis: Onko tuo kuvaamasi kiinnike siis helman nurjalla puolella ja auton omassa helmassa on vastaavasti reikä? Näin ainakin itse tulkitsin tilanteen.
Levis: Onko sulla auton ja helman väli jotenkin tiivistetty vai jätitkö sen "hengittäväksi"? Ruostetta ei autoon ollut tullut helmojen liimauksen takia lainkaan.
Kuva liimoista
Kuten kuvasta näkyy liimaa oli paljon...
Lisäsin helmojen irroituksesta muutaman rivin sivuille
http://personal.inet.fi/koti/casual/maalaus/maalaus.htm
Kuva liimoista
Kuten kuvasta näkyy liimaa oli paljon...
Lisäsin helmojen irroituksesta muutaman rivin sivuille
http://personal.inet.fi/koti/casual/maalaus/maalaus.htm
Noniin, nyt on auto hyvin pitkälti uudessa maalissa, myös auto-pc projekti on nytkähtänyt näytön osalta eteenpäin. Tässä hieman kuvia aiheesta:
näyttö edestä
näyttö ylhäältä(1)
näyttö ylhäältä(2)
näyttö sivulta(1)
näyttö sivulta(2)
Näytönkehyksen ajattelin verhoilla valkoisella keinonahalla, jos tämä ei osoittaudu ylivoimaiseksi tehtäväksi. Samalla nahalla verhoillaan myös muita kojelaudan osia mahdollisuuksien mukaan. Kojelaudan alaosassa olevan lokeron tilalle tulee kaksi paikka lisämittareille (ainakin jännittemittari on tulossa), lisäksi modifoin vielä alkuperäiselle tupakansytyttimella paikan, jolloin oem-look pysyy kuosissaan (wink wink).
maalattu edestä
maalattu takaa
maalipinnan laatu
Maalailu onnistui ihan mukavasti tosin lakkapintaan tuli joihinkin kohtiin todella pieniä kuoppia ;=? Aivan kuin joku olisi käynyt neulalla tökkimässä pisteitä lakkaan, noh testasin jo yhdestä paikasta ja nuo kyllä häipyvät vahalla ihan mukavasti. Helmoja vahvistin lasikuidulla nurjapuolellta mutta vielä on hieman kittailua edessä. Helmojen kiinnityksessä päädyin "päistä kiinni" menetelmään. Lisäksi ostin motonetistä tarranauhaa jolla kiinnitin mm. corrado kynnyslista. Tätä ajattelinlaittaa myös helmojen ja korin väliin. Samalla menetelmällä kiinnitän myös kilven puskuriin, tällöin se on helppo ottaa irti mm. kuvausten ajaksi, musta tarranauha kun ei tummasta autosta pahasti paista. Puskuri ja helmat maalaan kun saan muutaman muun projektin ensin päätökseen.
näyttö edestä
näyttö ylhäältä(1)
näyttö ylhäältä(2)
näyttö sivulta(1)
näyttö sivulta(2)
Näytönkehyksen ajattelin verhoilla valkoisella keinonahalla, jos tämä ei osoittaudu ylivoimaiseksi tehtäväksi. Samalla nahalla verhoillaan myös muita kojelaudan osia mahdollisuuksien mukaan. Kojelaudan alaosassa olevan lokeron tilalle tulee kaksi paikka lisämittareille (ainakin jännittemittari on tulossa), lisäksi modifoin vielä alkuperäiselle tupakansytyttimella paikan, jolloin oem-look pysyy kuosissaan (wink wink).
maalattu edestä
maalattu takaa
maalipinnan laatu
Maalailu onnistui ihan mukavasti tosin lakkapintaan tuli joihinkin kohtiin todella pieniä kuoppia ;=? Aivan kuin joku olisi käynyt neulalla tökkimässä pisteitä lakkaan, noh testasin jo yhdestä paikasta ja nuo kyllä häipyvät vahalla ihan mukavasti. Helmoja vahvistin lasikuidulla nurjapuolellta mutta vielä on hieman kittailua edessä. Helmojen kiinnityksessä päädyin "päistä kiinni" menetelmään. Lisäksi ostin motonetistä tarranauhaa jolla kiinnitin mm. corrado kynnyslista. Tätä ajattelinlaittaa myös helmojen ja korin väliin. Samalla menetelmällä kiinnitän myös kilven puskuriin, tällöin se on helppo ottaa irti mm. kuvausten ajaksi, musta tarranauha kun ei tummasta autosta pahasti paista. Puskuri ja helmat maalaan kun saan muutaman muun projektin ensin päätökseen.
Viimeksi muokannut Kalle H, 12.7.2006 7:50. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Nyt on sitte helmojen sisäpuolelle lisätty hartsilla kovetettua lasikuitumattoa, helmoissa oli jo ennestään alumiini kulmaprofiilia. Tällä toimenpiteellä helmoista tuli mukavan jäykät ja muutenkin tukevan oloiset.
kuitu vahvike
helmojen fiksausta
kitit pitäis vielä hioa pois, niin hyvä tulee
kojelautaan laminoin mittareille ja sytyttimelle paikat, hiontaa, kitti päälle ja sileeksi.
todiste aiheesta
kuitu vahvike
helmojen fiksausta
kitit pitäis vielä hioa pois, niin hyvä tulee
kojelautaan laminoin mittareille ja sytyttimelle paikat, hiontaa, kitti päälle ja sileeksi.
todiste aiheesta
Aloitin tässä keskikonsolin verhoilun, joka tuntuikin onnistuvan ihan ok. Pitää vain olla varovainen ettei leikkaa nahkaa kerralla liikaa. Liimana käytän bilteman siveltävää kontaktiliima joka vaikuttaakin ihan hyvältä aineelta "nahan" liimaamiseen. Luulempa että verhoiluun menee vielä ainakin hansikaslokeron kansi ja mittarin kehys, vielä kun saisi sivuilla olevat ilmaritilät jotenkin verhoiltua niin olisi aika bueno.
kuva 1
kuva 2
Jätin vielä toisen mittaripaikan puhkaisematta, koska siihen ei ole vielä mitään mittaria tulossa. Voi olla että rakentelen kojelaudan päälle paikat diskateile ja keskiäänille jolloin ahtopainemittari saa siirtyä alas... saa nyt nähdä miten tässä käy.
kuva 1
kuva 2
Jätin vielä toisen mittaripaikan puhkaisematta, koska siihen ei ole vielä mitään mittaria tulossa. Voi olla että rakentelen kojelaudan päälle paikat diskateile ja keskiäänille jolloin ahtopainemittari saa siirtyä alas... saa nyt nähdä miten tässä käy.
Kai se liima on "väritöntä" eli keltaista kuten yleensä kontaktiliima on? Nimittäin kun sitä on punasävyiseksi värjättynä ainakin ruiskutuskäyttöön. Sillä värillä on paha tapa tulla juuri valkoisesta verhoilumateriaalista läpi ajan mittaan.
Minä arvostan suuresti tuota, että teet itse. Peukkua ylös ja kaikkea sellaista.
Minä arvostan suuresti tuota, että teet itse. Peukkua ylös ja kaikkea sellaista.
Kyllä juu liima on sellaista läpikuultavan keltaista, eikä tule ainakaan tuosta kuminahasta läpi. Yliroiskuneen liiman saa helposti pois esim. sormella pyörittelemällä tai vaikkapa tärpätillä. Liimalla saa lisäksi tehtyä kahden tyyppistä liimausta:
1. lievitä liimaa molemmille pinnoille, odota 10min jonka jälkeen painat pinnat vastakkain, liimatarttuu heti ja pysyy.
2. levitä liimaa vain toisellapuolelle, paina pinnat heti vastakkain, limaa pysyy hieman notkeana ja paloja voi vielä mallailla, tämän liimauksen saa vielä "purettua" jos suunnitelmat muuttuu (kiinnitys lujuus vastaa tarranauhaa).
Näitä liimauskikkoja voi käyttää myös sprayliimalle (joka ei tosin sovellu autokäyttöön (kuumuus yms.))
1. lievitä liimaa molemmille pinnoille, odota 10min jonka jälkeen painat pinnat vastakkain, liimatarttuu heti ja pysyy.
2. levitä liimaa vain toisellapuolelle, paina pinnat heti vastakkain, limaa pysyy hieman notkeana ja paloja voi vielä mallailla, tämän liimauksen saa vielä "purettua" jos suunnitelmat muuttuu (kiinnitys lujuus vastaa tarranauhaa).
Näitä liimauskikkoja voi käyttää myös sprayliimalle (joka ei tosin sovellu autokäyttöön (kuumuus yms.))
Viimeksi muokannut Kalle H, 20.7.2006 8:28. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Meillä töissä käytetään "Neofix"-merkkistä ruiskutettavaa liimaa, varmaan periaatteessa samaa kamaa. Suuria aloja ei kannata liimata tuolla kakkostyylillä ainakaan keinonahkaa; liima kuivuessaan kaasuuntuu eikä se kaasu pääse keinonahan ja kappaleen välistä pois --> tulee verhoiluun kuplia. Sullahan nuo kappaleet on suht pieniä, mutta ehkä on hyvä tietää tuokin.
Ja ainakin tuo meidän käyttämä liima reagoi myös lämmön kanssa, joten nurjalta puolelta kannattanee varmistella liimauksen pysyvyys niiteillä tai pikaliimalla.
Ja ainakin tuo meidän käyttämä liima reagoi myös lämmön kanssa, joten nurjalta puolelta kannattanee varmistella liimauksen pysyvyys niiteillä tai pikaliimalla.
Dodiin, parista kohtaa kun vielä kiristää niin hyvä tulee. Motorfreaks galleriasta löytyy pari lisäkuvaa.
http://www.motorfreaks.org/gallery/thumbnails.php?album=115
hiljaa hyvä tulee....
Tällä kertaa ahdin saa uudet tiivisteet ja siinä samalla ajattelin hieman siloitella ryppyjä pois. Ulkopuolelta ahdin pitäisi saada siloiteltua täysin ja sisältä ajattelin siloitella "imukanavan" sekä painepuolen lähdössä olevan ristikon. Mitään suuria en ota pois, kunhan sen verran siloittaa että tulee hyvä mieli. Tiivisteet vaihdan koska äänenvaimennin mokkulasta löytyi hieman öljyä, ahdinta purkaessa kävi ilmi että keskikierukan yksi stefa oli hieman hapertunut.
::Kuvat::
Toivottavasti kuvista on jollekkin joskus hyötyä vaikkapa ahtimen purun yhteydessä. Otan vielä kasausvaiheessa lisää kuvia jotta ahtimen rakenne tulee paremmin esille.
Tällä kertaa ahdin saa uudet tiivisteet ja siinä samalla ajattelin hieman siloitella ryppyjä pois. Ulkopuolelta ahdin pitäisi saada siloiteltua täysin ja sisältä ajattelin siloitella "imukanavan" sekä painepuolen lähdössä olevan ristikon. Mitään suuria en ota pois, kunhan sen verran siloittaa että tulee hyvä mieli. Tiivisteet vaihdan koska äänenvaimennin mokkulasta löytyi hieman öljyä, ahdinta purkaessa kävi ilmi että keskikierukan yksi stefa oli hieman hapertunut.

::Kuvat::
Toivottavasti kuvista on jollekkin joskus hyötyä vaikkapa ahtimen purun yhteydessä. Otan vielä kasausvaiheessa lisää kuvia jotta ahtimen rakenne tulee paremmin esille.
Eipä tuo purkaminen kovin mahdoton homma voinut olla kun siinä itsekkin onnnistuin. Tarkkanahan tuon kanssa saa olla, ettei riko mitään osia. Laakkosen tiskillä uusi ahdin maksaa 3900€ joten "hieman" löytyy kunnioitusta tuota vehjettä kohtaan. Otan vielä kasaus vaiheessa kuvia, joista selviää tuo ahtimen rakenne vielä hieman paremmin. Dopihan myy tuota tiiviste sarjaa joka olisi ilmeisesti hyvä vaihtaa n.50tkm välein. Satsissa tulee myös mukana se pikku remmi jonka on kuntoa kannattaa myös tarkkailla aika ajoin. Jos tuo remmi pääsee katkeamaan niin ahdin menee kyllä totaalisesti rikki.
Tässä nyt hieman muistiinpanoja ahtimen irroituksesta ja purustua.... tarkentakaa jos tulee jotain mieleen... hieman väsyneenä tässä naputtelen ja ulkomuistista, joten virheitä/puutteita varmasti on.
Ahtimen irroitus:
0a. Irroita ilmanputsari
0b. Irroita haitariputki
1. Irroita moniurahihna (irroita laturin kohdalla olevan kiristys "iskarin" yläpultti, jolloin hihna löytyy)
2a. Irroita öljyletkut (2kpl meno ja paluu) Toinen on noin lampun kohdalla toinen hieman maskin takana, molemmat atimen "etualapuolella".
2b. Suojaa öljyletkut jollakin, jottei likaa pääsee niihin.
3a. Irroita Painepuolelta äänenvaimentajan jälkeinen paineputki.
3b. Tuki paineputki jollakin, jottei likaa pääse sinne.
4. Irroita Äänenvaimennin (se on kiinni yhdellä pultilla ahtimessa, paineaukon ristikon keskeltä)) Tämän saat helpoiten irti räikällä, jossa on jatkovarsi (tais olla 13mm)
5. Äänenvaimentajan alta ilmestyy kolme kiinnitys pulttia (irroita nämä)
6. Irroita hihnapyörän puolella olevat 4 kiinnitys pulttia.
7... kikkaile ahdin irti konehuoneesta
Ahtimen purku:
0.Tutki ahtimen toimintaa... hihnapyörissä on merkit, tutki näiden liikettä, jotta osaat asettaa hihnapyörän hampaalleen oikein, kun kokoat ahtimen. Merkkien pitäisi osoittaa aina samaan "kelloon suuntaan". Itselläni pääsi tosin pääakselin rattaan merkki liikkumaan(?) akselin suhteen. Merkin pitäisi olla ilmeisesti "lukkotangon" kohdalla.
1a. Irroita hihnapyörä (isohko pultti päästä irti) (lämmitä hihnapyörää jos ei meinaa irrota)
1b. Merkitse muistiin/kuvaa hammaspyörien asento, jotta osaat sen koota takaisin.
2. Irroita hammasratas/hihna (pitäis lähtee aika kevyesti)
3. Irroita askelissa oleva "lukkotanko" (kyllä se irtoaa usko pois.. varovasti vaan pihdeillä ja lämmöllä)
4. Irroita kaikki ahtimen kasaus pultit (niitä on jotain 6kpl)... ahtimen pitäisi nyt aueta
5. Irroita "sokka" akselin päästä (painepuoli)
6. Irroita vastapaino
7. Irroita "lukkotanko"... oli kireässä ainakin minulla lämpö, pihdit ja kärsivällisyys auttavat
8. Irroita kierukka (pitäisi lähteä nyt kevyesti)
9. Nyt voit kolkutella akselin kokonaan irti ahtimesta, hiljaa hyvä tulee.
10. Irroita spiraali tiivisteet ja niiden jouset (ota jouset talteen)
11. Irroita stefat (itse otin varovasti pihdeillä lämmöllä auttaen)
Ahtimen huolto
1. Painele stefat takasin paikalleen. (kierukan sefat meni ihan kevyesti sormilla muiden kanssa joutui hieman kikkailemaan.... öljy, voima, (0,5l kossu) ja lämpö auttaa)
Kasaa päin vasteisessa järjestyksessä, voitele stefoja öljyllä, jotta ne eivät olisi aivan kuivia.....
Ahtimen irroitus:
0a. Irroita ilmanputsari
0b. Irroita haitariputki
1. Irroita moniurahihna (irroita laturin kohdalla olevan kiristys "iskarin" yläpultti, jolloin hihna löytyy)
2a. Irroita öljyletkut (2kpl meno ja paluu) Toinen on noin lampun kohdalla toinen hieman maskin takana, molemmat atimen "etualapuolella".
2b. Suojaa öljyletkut jollakin, jottei likaa pääsee niihin.
3a. Irroita Painepuolelta äänenvaimentajan jälkeinen paineputki.
3b. Tuki paineputki jollakin, jottei likaa pääse sinne.
4. Irroita Äänenvaimennin (se on kiinni yhdellä pultilla ahtimessa, paineaukon ristikon keskeltä)) Tämän saat helpoiten irti räikällä, jossa on jatkovarsi (tais olla 13mm)
5. Äänenvaimentajan alta ilmestyy kolme kiinnitys pulttia (irroita nämä)
6. Irroita hihnapyörän puolella olevat 4 kiinnitys pulttia.
7... kikkaile ahdin irti konehuoneesta
Ahtimen purku:
0.Tutki ahtimen toimintaa... hihnapyörissä on merkit, tutki näiden liikettä, jotta osaat asettaa hihnapyörän hampaalleen oikein, kun kokoat ahtimen. Merkkien pitäisi osoittaa aina samaan "kelloon suuntaan". Itselläni pääsi tosin pääakselin rattaan merkki liikkumaan(?) akselin suhteen. Merkin pitäisi olla ilmeisesti "lukkotangon" kohdalla.
1a. Irroita hihnapyörä (isohko pultti päästä irti) (lämmitä hihnapyörää jos ei meinaa irrota)
1b. Merkitse muistiin/kuvaa hammaspyörien asento, jotta osaat sen koota takaisin.
2. Irroita hammasratas/hihna (pitäis lähtee aika kevyesti)
3. Irroita askelissa oleva "lukkotanko" (kyllä se irtoaa usko pois.. varovasti vaan pihdeillä ja lämmöllä)
4. Irroita kaikki ahtimen kasaus pultit (niitä on jotain 6kpl)... ahtimen pitäisi nyt aueta
5. Irroita "sokka" akselin päästä (painepuoli)
6. Irroita vastapaino
7. Irroita "lukkotanko"... oli kireässä ainakin minulla lämpö, pihdit ja kärsivällisyys auttavat
8. Irroita kierukka (pitäisi lähteä nyt kevyesti)
9. Nyt voit kolkutella akselin kokonaan irti ahtimesta, hiljaa hyvä tulee.
10. Irroita spiraali tiivisteet ja niiden jouset (ota jouset talteen)
11. Irroita stefat (itse otin varovasti pihdeillä lämmöllä auttaen)
Ahtimen huolto
1. Painele stefat takasin paikalleen. (kierukan sefat meni ihan kevyesti sormilla muiden kanssa joutui hieman kikkailemaan.... öljy, voima, (0,5l kossu) ja lämpö auttaa)
Kasaa päin vasteisessa järjestyksessä, voitele stefoja öljyllä, jotta ne eivät olisi aivan kuivia.....
Käväisikö mielessä tehdä noita RS-modauksia? Ilmeisesti eivät heikennä itse ahdinta sen kummemmin, mutta hiukan lisäävät virtausta. Ohjeet olivat jossain netissä.
Itse meinasin ottaa ahtimen irti tässä kun saa kakkosauton liikenteeseen keväällä, huolto olisi jo ihan paikallaan. Jonkinmoinen kuvapläjäys löytyy tuosta purusta, kiitos Leviksen.
Itse meinasin ottaa ahtimen irti tässä kun saa kakkosauton liikenteeseen keväällä, huolto olisi jo ihan paikallaan. Jonkinmoinen kuvapläjäys löytyy tuosta purusta, kiitos Leviksen.
Enpä ajatellut noita modauksia tehdä, tuntuu siltä, että auto kulkee ihan kohtuullisesti ilmankin modeja. Nykeisellään ahdot hieman yhden päällä. Seuraava "vauhti" modi saattaa olla uusi cooleri tai edes nykeisen cooleri putkiston uusiminen (mm. äänenvaimennin pois). Myös putsarilta tuleva haitariputki olisi kiva korvata jollakin fiksummalla, tosin en ole sopivaa palikkaa nähnyt tuon tilalle missään myytävän.
Voisihan nykyisen haitariputken katkaista lähes (n.3cm) ahtimen juuresta (jolloin siitä muodostuisi "kiinnike"), tämän päälle voisi sitten kiinnittää klemmarilla sopivaa silikoni putkea/mutkaa ilmanputsarille asti. Painettahan tuossa putkistossa ei ole, joten tuollainen viritelmä saataisi toimia, mitäs on raatimieltä? Pitääkin mittalilla noita putkia kun menen taas tallille, jos tuolle saisi tehtyä jotain kohtuulisen yksin kertaisesti.
Kiitos muuten Dopille hyvistä osista, toimituksesta, neuvoista ja kärsivällisyydestä... olet korvaavamot !!!KIITOS!!! =)
Voisihan nykyisen haitariputken katkaista lähes (n.3cm) ahtimen juuresta (jolloin siitä muodostuisi "kiinnike"), tämän päälle voisi sitten kiinnittää klemmarilla sopivaa silikoni putkea/mutkaa ilmanputsarille asti. Painettahan tuossa putkistossa ei ole, joten tuollainen viritelmä saataisi toimia, mitäs on raatimieltä? Pitääkin mittalilla noita putkia kun menen taas tallille, jos tuolle saisi tehtyä jotain kohtuulisen yksin kertaisesti.
Kiitos muuten Dopille hyvistä osista, toimituksesta, neuvoista ja kärsivällisyydestä... olet korvaavamot !!!KIITOS!!! =)
Empä satu omistamaan sorvia saati sitten paljon muitakaan "oikeita" työkaluja, joten jää tekemättä. Eikös tuollaisen voisi tehdä myös peltilätkästä (johon poraa reijän) ja putkesta, joka tulisi tuohon lätkään kiinni hitsaamalla (hitsaamis apua saattaisin taas saada joltain =) ).
Mikäs kokosia/asteisia nuo käytetyt letkut ovat? .. ja mistä niitä saa.
Jos jotain kiinnostaa tehdä ja myydä tuollaista sovitetta, niin olisin siitä valmis hieman maksamaan (pistäkää privaa jos kiinnostaa).
Mikäs kokosia/asteisia nuo käytetyt letkut ovat? .. ja mistä niitä saa.
Jos jotain kiinnostaa tehdä ja myydä tuollaista sovitetta, niin olisin siitä valmis hieman maksamaan (pistäkää privaa jos kiinnostaa).
Nyt alko tuntuun siltä että nuo perus "BMW look" helmat eivät enään tule tähän autoon. Osaako joku sanoa saako jostain seillaista suoraa helmaa, ilman mitään kikkailuita. Yritin tuossa googletella mutta lähes kaikki helmat olivat liian "UFOja".
Lisäksi konepelti menee vielä maalaukseen. Ajattelin hieman jos maalaisikin sen mustaksi ja samalla maalaisi myös katon mustaksi (kattolistojen väliin jäävän alueen). Myös maskin maalaisin kokonaan mustaksi. Tällöin saisi kohtuullisella vaivalla luultavasti hyvän näköisen kaksi väri maalin, joskus näin netissä kuvan tuolla tavalla toteutetusta kaksi värisyydestä mutta en sitä enään löytänyt. Mitään hiilikuitu lookkia tuo ei yrittäisi kopioida (mielestäni) vaan ihan perus mustaa maalia tulisi (eikös hiilari ole hieman harmaata). Kattoantennin tuosta voisi samalla ottaa kokonaan pois kun ei sitä ole vielä koskaan tarvittu.
edit: eli siis jotain tähän tyyliin (klikkaa isoksi)
Lisäksi konepelti menee vielä maalaukseen. Ajattelin hieman jos maalaisikin sen mustaksi ja samalla maalaisi myös katon mustaksi (kattolistojen väliin jäävän alueen). Myös maskin maalaisin kokonaan mustaksi. Tällöin saisi kohtuullisella vaivalla luultavasti hyvän näköisen kaksi väri maalin, joskus näin netissä kuvan tuolla tavalla toteutetusta kaksi värisyydestä mutta en sitä enään löytänyt. Mitään hiilikuitu lookkia tuo ei yrittäisi kopioida (mielestäni) vaan ihan perus mustaa maalia tulisi (eikös hiilari ole hieman harmaata). Kattoantennin tuosta voisi samalla ottaa kokonaan pois kun ei sitä ole vielä koskaan tarvittu.
edit: eli siis jotain tähän tyyliin (klikkaa isoksi)
Dodiin taas on tullut vietettyä "muutama" päivä tallilla ja autolle on tehty hieman perus huoltoa.
Nyt vaihdettuja
-Jakohihna
-Kiristin
-Kampiakselin pultti
-Vesipumppi
Muistakaa te merkitä omat merkit kaikkiin pyöriin ennen kun otatte hihnan pois, säästytte paljolta. Mutta kyllä ne merkit löytää kun oikein katsoo.
-Nokka pyörä o o merkki venttiilikopan tiivisteen etureunan kohdalle
-Apuakseli virranjakajan mukaan ykköspytyn kohdalle
-Kampiakseli suojamuovissa olevan nuolen mukaan ja moniurahihnanpyörässä olevan | mukaan kohdakkain. Myös kytkin levyssä näkyy merkki kurkistus reijästä. Männän asennonhan voi tarkistaa ottamalla tulpan irti ja työntämällä reijästä nippusitteen sisään, VAROVASTI (tai jotain muuta joka ei vahingoita venttiileitä).
Samalla kun laitoin hihnaa takaisin tarkistin myös nokka-akselin ja kiillotin venttiilikopan sekä virranjakajan kipon (hionta 600 epäkeskolla ja autosolilla rättilaikan kanssa). Puskuriin on vedetty taas kerros pohjamaalia ja nyt se rupee olemaan aika lähellä, sitä millaisen siitä haluan. Vielä pitää hieman vilkun reikiä syventää, jotta mk2 gti vilkut istuvat kunnolla.
Muutama havainto vilkkujen asennuksesta.
-Rs puskurin reikiin vilkkuja ei saa lattaa koska minimi korkeus on 35cm
-Maskin taakse ei voi laittaa koska minimi etäisyys vilkkujen välillä on 60cm ()
corradon valojen etäisyys on toisistaan 59,5cm =).
Kuvat:



Maalauksen suhteen olen päätymässä yksi väriseen, mutta kaikki on toki vielä avoinna. Pitää mennä ensi viikon alussa hakemaan lisää maalia ja silloin pitäisi lyödä värit lukkoon.
Nyt vaihdettuja
-Jakohihna
-Kiristin
-Kampiakselin pultti
-Vesipumppi
Muistakaa te merkitä omat merkit kaikkiin pyöriin ennen kun otatte hihnan pois, säästytte paljolta. Mutta kyllä ne merkit löytää kun oikein katsoo.
-Nokka pyörä o o merkki venttiilikopan tiivisteen etureunan kohdalle
-Apuakseli virranjakajan mukaan ykköspytyn kohdalle
-Kampiakseli suojamuovissa olevan nuolen mukaan ja moniurahihnanpyörässä olevan | mukaan kohdakkain. Myös kytkin levyssä näkyy merkki kurkistus reijästä. Männän asennonhan voi tarkistaa ottamalla tulpan irti ja työntämällä reijästä nippusitteen sisään, VAROVASTI (tai jotain muuta joka ei vahingoita venttiileitä).
Samalla kun laitoin hihnaa takaisin tarkistin myös nokka-akselin ja kiillotin venttiilikopan sekä virranjakajan kipon (hionta 600 epäkeskolla ja autosolilla rättilaikan kanssa). Puskuriin on vedetty taas kerros pohjamaalia ja nyt se rupee olemaan aika lähellä, sitä millaisen siitä haluan. Vielä pitää hieman vilkun reikiä syventää, jotta mk2 gti vilkut istuvat kunnolla.
Muutama havainto vilkkujen asennuksesta.
-Rs puskurin reikiin vilkkuja ei saa lattaa koska minimi korkeus on 35cm
-Maskin taakse ei voi laittaa koska minimi etäisyys vilkkujen välillä on 60cm ()
corradon valojen etäisyys on toisistaan 59,5cm =).
Kuvat:
Maalauksen suhteen olen päätymässä yksi väriseen, mutta kaikki on toki vielä avoinna. Pitää mennä ensi viikon alussa hakemaan lisää maalia ja silloin pitäisi lyödä värit lukkoon.
Päivitystä
Kelkka on kääntynyt tämän auton kohdalla nyt aivan täysin. Eli innostuin melkoisen paljon näistä kuvista ja ajattelin aloittaa rakentelemaan "corrado GT24" ajokkia =)
Suunnitelma on siis seuraava:
Kaikki ylimääräinen myyntin.
-Pois lähtee siis lähes koko sisusta.
Nyt on tehty seuraavaa:
2x kuppeja (Hommattuna on Momon mustat lasikuitu kupit jotka vastaavat malliltan sparcon pro 2000 mallia)
4x levitettyvä kaaria (kaikki kaaret on nyt levitetty, tosin yhtä joudun vielä fiksaamaan)
1x muokattu RS etupuskuri (OK)
1x umpeen hitsattu kattoluukku (kaaret ja kattoluukku eivät ole kovin pop yhdistelmä) (hitsattu OK)
2x umpeen hitsattu "kattokaide" (hitsattu OK)
4x huollettuja mustalla kuumakestolla maalatuja jarruja (OK) Mikäli nämä eivät riitä hommataan esim.nämä tilalle
6x uusia uretaani puslia (vielä puuttuu apurungon ja kallistuksen vakaajan puslat)
Vielä on tulossa
1x korotettu vaihdekeppi lyhennetyillä vaihdeväleillä
1x bilteman putkentaivuttaja
20x 2"/2mm putkenpätkää rautasoinilta (Kaarten asennuksen aloitan luultavasti nyt viikonloppuna)
1x piristetty & huollettu moottori/ahdin (RS-modi, laakerit, hoonaus, bensanpaineensäädin, suuttimet...jne.)
1x välijäähdytin (luultavasti täältä jokin sopiva)
2x uusi maali (ulos ja sisälle)
Suurimpana ongelmana ovat helmat, koska fiksun näköisiä tarvikehelmoja ei ole saattavilla ajettelin olen ajatellut asentavani autoon kemppi helmaserjan (tähän tyyliin).
Voisin tietenkin olla asentamatta helmoja lainkaan, mutta silloin päätyisin helmalinjan kanssa tähän tilanteeseen.
Auton maalauksesta olen ajatellut seuraavaa:
Kaikki yksityiskohdat mustaksi (alustanosat, ahtoputket... jne)
Sisutan- ja konehuoneen pellit valkoiseksi, osaako joku suositella hyvää ja kestäävää maalia tähän tarkoitukseen.
Ulkokuori tuolla Scirocco GT24 sävyllä, osaako joku sanoa värikoodia?
Pistän kuvia, kunhan kaaret alkovat olemaan mallillaan, niin alkaa linja hahmottumaan.
Suunnitelma on siis seuraava:
Kaikki ylimääräinen myyntin.
-Pois lähtee siis lähes koko sisusta.
Nyt on tehty seuraavaa:
2x kuppeja (Hommattuna on Momon mustat lasikuitu kupit jotka vastaavat malliltan sparcon pro 2000 mallia)
4x levitettyvä kaaria (kaikki kaaret on nyt levitetty, tosin yhtä joudun vielä fiksaamaan)
1x muokattu RS etupuskuri (OK)
1x umpeen hitsattu kattoluukku (kaaret ja kattoluukku eivät ole kovin pop yhdistelmä) (hitsattu OK)
2x umpeen hitsattu "kattokaide" (hitsattu OK)
4x huollettuja mustalla kuumakestolla maalatuja jarruja (OK) Mikäli nämä eivät riitä hommataan esim.nämä tilalle
6x uusia uretaani puslia (vielä puuttuu apurungon ja kallistuksen vakaajan puslat)
Vielä on tulossa
1x korotettu vaihdekeppi lyhennetyillä vaihdeväleillä
1x bilteman putkentaivuttaja
20x 2"/2mm putkenpätkää rautasoinilta (Kaarten asennuksen aloitan luultavasti nyt viikonloppuna)
1x piristetty & huollettu moottori/ahdin (RS-modi, laakerit, hoonaus, bensanpaineensäädin, suuttimet...jne.)
1x välijäähdytin (luultavasti täältä jokin sopiva)
2x uusi maali (ulos ja sisälle)
Suurimpana ongelmana ovat helmat, koska fiksun näköisiä tarvikehelmoja ei ole saattavilla ajettelin olen ajatellut asentavani autoon kemppi helmaserjan (tähän tyyliin).
Voisin tietenkin olla asentamatta helmoja lainkaan, mutta silloin päätyisin helmalinjan kanssa tähän tilanteeseen.
Auton maalauksesta olen ajatellut seuraavaa:
Kaikki yksityiskohdat mustaksi (alustanosat, ahtoputket... jne)
Sisutan- ja konehuoneen pellit valkoiseksi, osaako joku suositella hyvää ja kestäävää maalia tähän tarkoitukseen.
Ulkokuori tuolla Scirocco GT24 sävyllä, osaako joku sanoa värikoodia?
Pistän kuvia, kunhan kaaret alkovat olemaan mallillaan, niin alkaa linja hahmottumaan.
Eipä sitten tullut kaari taivuteltua/hitsailtua viikonloppuna, kun ei ollut huolto-autoa saatavilla.
Noh päätin kuitenkin ottaa nyt tuon koneen pois, jotta konehuoneenkin saa maalattua sitten joskus kunolla. Vahvikehitsasin myös noita saumoja, ettei kippo repeä, jos sillä vaikka tulee joskus vaikkapa kurvattua reippaammin lähikaupan eteen.
Tarkoitus on samalla suorittaa pientä siistimistä, ainakin akunpaikan siloittelen ja yritän hieman piiloitella tuota johto helvettiä (eikös ainakin valoille sais vedeltyä noi piuhat esim. runkopalkkien sisältä?)
Ajattelin myös rakennella kojelaudan sisälle "sähköpääkeskuksen", josta on sitten hyvä jakaa tuo 12V konehuoneeseen meneville johdoille suoraan kabiinin puolelta (tälläkin saa piiloon jo 5 johtoa).
Samoin hälyttimen summerin ajatelin piilottaa hieman fiksummin (tähän asti se on törröttänyt suoraan tuossa tulipellissä), myös merkkiäänelle voisi keksiä jotain fiksua.
Etutolpan vahvikkeet:
Takatolpan vahvikkeet:
Kaarien levitysten hahmottelua
Muutama kuva penkeistä ja niiden kiinnityksestä:
Pohjan puolella on neljä isoa vahvikepeltiä (hitsattuna koriin) per. penkkirauta ja molemmat penkkien soviteraudat on kiinnitetty noihin pelteihin 10kpl 12mm pulteilla.
OMP:n penkkirauta tulee tuohon rautaan kiinni 4kpl 8mm pulteilla ja siitä sitten penkki rautaan kiinni 4kpl 8mm pulteilla (+kuskin penkissä on vielä liukurauta välissä =)).
Lisäksi tein (tai ainakin yritin tehdä) muutama kuvanmuokkauksen, ajattelin nimittäin maalata nuo nykyiset (Azev K 16*9) vanteet valkoisiksi (huulet voisi jättää kiiltämään). Näistä saisin ensikesäksi mainiot "arkivanteet". Pyhän kiireisiin voisi sitten hommata jotain BBS, Combomotive, tms. tavaraa hieman sileemmillä kumeilla.
Toivottavasti linkit toimivat... niihin on nimitäin tuhlattu hermoja ihan pirusti.
Noh päätin kuitenkin ottaa nyt tuon koneen pois, jotta konehuoneenkin saa maalattua sitten joskus kunolla. Vahvikehitsasin myös noita saumoja, ettei kippo repeä, jos sillä vaikka tulee joskus vaikkapa kurvattua reippaammin lähikaupan eteen.
Tarkoitus on samalla suorittaa pientä siistimistä, ainakin akunpaikan siloittelen ja yritän hieman piiloitella tuota johto helvettiä (eikös ainakin valoille sais vedeltyä noi piuhat esim. runkopalkkien sisältä?)
Ajattelin myös rakennella kojelaudan sisälle "sähköpääkeskuksen", josta on sitten hyvä jakaa tuo 12V konehuoneeseen meneville johdoille suoraan kabiinin puolelta (tälläkin saa piiloon jo 5 johtoa).
Samoin hälyttimen summerin ajatelin piilottaa hieman fiksummin (tähän asti se on törröttänyt suoraan tuossa tulipellissä), myös merkkiäänelle voisi keksiä jotain fiksua.
Etutolpan vahvikkeet:

Takatolpan vahvikkeet:


Kaarien levitysten hahmottelua




Muutama kuva penkeistä ja niiden kiinnityksestä:
Pohjan puolella on neljä isoa vahvikepeltiä (hitsattuna koriin) per. penkkirauta ja molemmat penkkien soviteraudat on kiinnitetty noihin pelteihin 10kpl 12mm pulteilla.
OMP:n penkkirauta tulee tuohon rautaan kiinni 4kpl 8mm pulteilla ja siitä sitten penkki rautaan kiinni 4kpl 8mm pulteilla (+kuskin penkissä on vielä liukurauta välissä =)).





Lisäksi tein (tai ainakin yritin tehdä) muutama kuvanmuokkauksen, ajattelin nimittäin maalata nuo nykyiset (Azev K 16*9) vanteet valkoisiksi (huulet voisi jättää kiiltämään). Näistä saisin ensikesäksi mainiot "arkivanteet". Pyhän kiireisiin voisi sitten hommata jotain BBS, Combomotive, tms. tavaraa hieman sileemmillä kumeilla.


Toivottavasti linkit toimivat... niihin on nimitäin tuhlattu hermoja ihan pirusti.
OZ Superturismo valkoisena (WRC). Sopis omasta mielestä niinku nyrkki silmäkulmaan nakkijonossa.
Mielestäni tuollaiset tiheä puolaiset eivät sovi kovin hyvin corradoon (eri asia on sitten hunajakenno tyyppiset vanteet). Ratavanteiksi olen alustavasti ajatellut jotain koossa 16x8 ja renkaiksi kokoa 205/40(tai 45). Esimerkiksi Combomotiven MO5 voisi olla ihan kiva vaihtoehto. Kuten esim tässä projektissa on.
Tänään aloitin kaasuläpänkotelen hieromista. Ajattelin, että saumoissa olevasta portaasta ei ainaan voi olla mitään hyötyä, joten sovin vingulla imusarjan, läpänkotelon ja "tulokotelon" toinsiinsa saumattomasti. Tutkimuksieni mukaan myös kaasuläpän voisi vaihtaa muutaa milliä isompaan (olisikohan tästä mitään iloa?).
Kuvaaminen oli hieman vaikeata ahtauden, pimeyden ja salaman takia, mutta tässä kuitenkin muutama räpsy.
(Hiottu alustavasti 80 lamellilaikalla... seuraavaksi käsittely 120 karkeudella, jonka jälkeen kiillotus pellavalaikalla ja autosolilla)
Puhdistin myös imusarjan päällisin puolin, tousta voisi tieten vielä siloittaa ja kiillottaa, mutta taitaa kuitenkin tulla vain maali, lakka tms. pintaan.
Seuraavaksi pitää tutkia kuinka imusarjan ja kannen välisen portaan saisi hiottua sileäksi.
Tänään aloitin kaasuläpänkotelen hieromista. Ajattelin, että saumoissa olevasta portaasta ei ainaan voi olla mitään hyötyä, joten sovin vingulla imusarjan, läpänkotelon ja "tulokotelon" toinsiinsa saumattomasti. Tutkimuksieni mukaan myös kaasuläpän voisi vaihtaa muutaa milliä isompaan (olisikohan tästä mitään iloa?).
Kuvaaminen oli hieman vaikeata ahtauden, pimeyden ja salaman takia, mutta tässä kuitenkin muutama räpsy.
(Hiottu alustavasti 80 lamellilaikalla... seuraavaksi käsittely 120 karkeudella, jonka jälkeen kiillotus pellavalaikalla ja autosolilla)



Puhdistin myös imusarjan päällisin puolin, tousta voisi tieten vielä siloittaa ja kiillottaa, mutta taitaa kuitenkin tulla vain maali, lakka tms. pintaan.

Seuraavaksi pitää tutkia kuinka imusarjan ja kannen välisen portaan saisi hiottua sileäksi.
Tutkimuksieni mukaan myös kaasuläpän voisi vaihtaa muutaa milliä isompaan (olisikohan tästä mitään iloa?).
Eikai se millin isompi kaasuläppä virtausta paranna. Millin isompi reikä sensijaan kyllä.
Mutta taitaa tuollaisella millipelillä jäädä hyöty aika mariginaaliseksi. Ennemmin vaikka 0,1bar lisää ahtopainetta. ;)
Tarkoitin tietenkin, että tuota kaasuläpän reikää voisi isontaa muutaman millin. Nyt kapein kohta kohta on juuri tuossa läpän kohdalla (en viitsinyt siitä leventää, kun ei oikein tiedä mistä saisin muutamaan milliä isomman läpän, tai olisiko siitä edes mitään hyötyä. Alumiini levystä tuollaisen voisi varmaankin kohtuullisen helposti rakennella).
Nopeasti laskettuna jokainen millin suuruinen halkaisijan kasvatus lisää reijän pinta-alaa n.3%, eli eihän se nyt aivan turhaa olisi =). Kolmen millin avarruksella pinta-ala kasvaisi siis lähes 10%, jos nyt laskin yhtään sinnepäinkään oikein.
Ahtoja voisi todellakin hommata vielä kummenyksen tai pari lisää, mutta pitää nyt ensin vaihtaa vielä tuo välijäähdytin ja tehdä sille kunnon putkisto. Ahtimeen voisin myös tehdä RS modin.
Nopeasti laskettuna jokainen millin suuruinen halkaisijan kasvatus lisää reijän pinta-alaa n.3%, eli eihän se nyt aivan turhaa olisi =). Kolmen millin avarruksella pinta-ala kasvaisi siis lähes 10%, jos nyt laskin yhtään sinnepäinkään oikein.
Ahtoja voisi todellakin hommata vielä kummenyksen tai pari lisää, mutta pitää nyt ensin vaihtaa vielä tuo välijäähdytin ja tehdä sille kunnon putkisto. Ahtimeen voisin myös tehdä RS modin.
Vink vink...kannattaa muuten vahvikehitsata ainakin koko pohjalevy (vai oliko tarkoituksena muutenkin)...Ei tartte sitten myöhemmin niitä auenneita saumoja hitsailla.
Ajattelin kyllä laajentaa vahvikehitsauksia pohjanpuolelle, v*tuttaa vain, kun en alunperin laittanut corradoa vartaaseen, nyt nuo pohjan puolella tapahtuvat työskentely on melkosen raskasta puuhaa. Varrasta en viitsi enään alkaa rakentamaan, kun tallin vaihtokin (tai tallittomuus, apua!) on taas joskus lähitulevaisuudessa mahdollisesti tiedossa.
Jatkoin hieman vaihdevälinlyhentäjä & kepin korotuksen sovitelua.
Olen siis jatkanut kepin molempia siirtimiä n.11,5cm, työn alla on myös vastaava kororuksen kepille, jotta vaijerit voivat edelleen mennä auton kardaanittomuustunnelin kautta.
Kuvat jatkoista (vahvitteet & lopulliset hitsaukset ovat vielä kesken)


Kun jatkot oli valmiina oli aika aloittaa "tornin" rakennus (idea kopioitu suoraan Teemu M:än golfista). Koska halusin säilyttää vaijerin vedot tunnelin kautta, rälläköin vakio vahdekepin "kopin" kannen irti ja siirsin sen tornin päälle, tällöin saan helposti kiinnikkeet vahdekepille ja vaijerien läpivienneille.



Aloitin myös tornin rakentelun, mutta suojakaasu loppui kesken, joten homma jäi hieman vaiheeseen, myös käsijarrulle pitää keksiä jokin ratkaisu (nyt napin käytölle jää tilaa vain n. 1 sentti)

Homma onnistuis mielestäni todella hyvin, ennen näillä kuppipenkeillä vaihteen vaihto oli hieman ongelmallista, kun kyynäpää osui penkin sivuihin. Nyt kyynerpää liikkuu juuri sopivasti penkissä olevaa halkiota kohti, joten homma onnistuu paljon paremmin. Myös lyhentenyt liikerata tuo mukavan napakan tuntuman vaihtamiseen.
Lisää kuvia löytyy alla olevasta linkistä:
http://www.kuvaboxi.fi/julkinen/2ai54+kalle-corrado-sunday-racer--projekti-kuvat.html
Taas on jotain tusailtu...
Kaarien tekoa en olekaan päässyt vielä aloittamaan, kun tajusin, että ennen niiden vääntämistä sisustan pelteihin pitää tehde vielä jonkin verran muutoksia.
Konehuone on nyt tyhjetty vihdoinkin tyhjennetty kaikista letkuista ja vempuloista.
Moottorin on purettu ja puhdistettu kokonaan ja osan siitterry pois tallin pölystä (sisälle kämppään). Öljypohja ja lohko ovat jo pohjamaalissa asti, pintaan tulee samaa sävyä kuin konehuoneen/loksujen/sisustan pelteihin. Alustavasti olen ajatellut tilaavani esim. [url]Automaalit.net[/url] verkkokaupasta, jotakin liuotinpohjaista valkoista perusmaalia.
Kun sain johtosarjan purettua, kokonaan aloitin sen siistimistä, To-Do listalla on ainakin seuraavat:
-Koko johtosarjan putkitus (n.50% valmiina)
-Etuvalojen johdotus lokarien kautta (n.50% valmis)
-Uudet Kunnolliset maa ja +12V pisteet kojelaudan sisään.
Auton sisällä olen myös aloittanut peltitöitä.
-Takapenkin "porras" irti (OK)
-Kaikki takapenkin kiinnikeet irti. (OK)
-Ylimääräiset reijät/kiinnikkeet umpeen/irti (kesken)
-Korinsaumojen vahvikehitsaukset (hieman kesken)
Muutama lisäkuva löytyy osoitteesta: http://www.kuvaboksi.fi/julkinen/2ai54+kalle-corrado-sunday-racer--projekti-kuvat.html
Kaarien tekoa en olekaan päässyt vielä aloittamaan, kun tajusin, että ennen niiden vääntämistä sisustan pelteihin pitää tehde vielä jonkin verran muutoksia.
Konehuone on nyt tyhjetty vihdoinkin tyhjennetty kaikista letkuista ja vempuloista.
Moottorin on purettu ja puhdistettu kokonaan ja osan siitterry pois tallin pölystä (sisälle kämppään). Öljypohja ja lohko ovat jo pohjamaalissa asti, pintaan tulee samaa sävyä kuin konehuoneen/loksujen/sisustan pelteihin. Alustavasti olen ajatellut tilaavani esim. [url]Automaalit.net[/url] verkkokaupasta, jotakin liuotinpohjaista valkoista perusmaalia.

Kun sain johtosarjan purettua, kokonaan aloitin sen siistimistä, To-Do listalla on ainakin seuraavat:
-Koko johtosarjan putkitus (n.50% valmiina)
-Etuvalojen johdotus lokarien kautta (n.50% valmis)
-Uudet Kunnolliset maa ja +12V pisteet kojelaudan sisään.


Auton sisällä olen myös aloittanut peltitöitä.
-Takapenkin "porras" irti (OK)
-Kaikki takapenkin kiinnikeet irti. (OK)
-Ylimääräiset reijät/kiinnikkeet umpeen/irti (kesken)
-Korinsaumojen vahvikehitsaukset (hieman kesken)


Muutama lisäkuva löytyy osoitteesta: http://www.kuvaboksi.fi/julkinen/2ai54+kalle-corrado-sunday-racer--projekti-kuvat.html
Milläs meinasit täyttää nuo takapenkin alta lähteneen metallihäkkyrän jättämät reiät? Liimailetko migillä vaan kolot umpeen kärsivällisesti? Onkohan tommoseen täyttöhommaan olemassa jotain "oikotietä".. Joku materiaali jota vasten voisi hitsata ilman että sula tarttuu kiinni siihen varmaankin auttaisi. Sama projekti meinaan itselläkin menossa..
Ajattelin rälläköidä n. 2cm X 2cm nappuloita pussillisen valmiiksi, joita sitten kaveri saa painella pohjan puolelta reikien kohdalle ja itse saa räiskiä kabiinissa kempillä (tai sitten tässä käy taas tosin päin =) ).Milläs meinasit täyttää nuo takapenkin alta lähteneen metallihäkkyrän jättämät reiät? Liimailetko migillä vaan kolot umpeen kärsivällisesti? Onkohan tommoseen täyttöhommaan olemassa jotain "oikotietä".. Joku materiaali jota vasten voisi hitsata ilman että sula tarttuu kiinni siihen varmaankin auttaisi. Sama projekti meinaan itselläkin menossa..
Tuohan on jo antautumista tälle harrastukselle, kun osatkin säilytetään olohuoneessa...;)
Tämä nyt johtuu yksinkertaisesti siitä, että minulla on talli ja varastot aivan täynnä tavaraa. Toki onhan tuo siinä mielessä ihan kätevä, ettei ainakaan tallissa lymyävä projekti pääse unohtumaan, kun nuo muistuttavat tuossa screenitasolla heti ensimmäisenä aamulla.
...Ja myönnettäköön, kyllähän tämä on tietyllä tavalla on "joka pojan unelma" =)
Palaa sivulle “Projektiosasto”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 10 vierailijaa