Passat "hakee" tietä??!!

Kori, alusta, renkaat, autosähkö yms. bensa- ja dieselmalleille yhteinen keskustelu

Valvoja: ffp jäsenet

pashil
-
Viestit: 64
Liittynyt: 25.9.2005 12:20

Passat "hakee" tietä??!!

ViestiKirjoittaja pashil » 3.4.2006 17:04

Mikähän vaiva on kyseessä...passat on tunnetusti vakaa auto ajettava mutta nyt on ilmennyt sellaista vaivaa että korjausliikkeitä täytyy tehdä useasti ja muutenkin on vetelän oloinen. Korjaamo heppu sanoi kaiken olevan ok...mutta renkaista se kehu ettei kaikki ole kiitellyt niitä. Alla continental winter viking 1 196/65/15.
Pian saa kesäpyörät alle niin tuntee sitten miten menee, mutta oudolta tämä tuntuu jos ei autosta mitään vikaa löytyny.
Alkutalvesta ei ainakaan samanlaista ollut auton käyttäytyminen...oiskohan talven jäljiltä tiet niin urilla?? Ainakin uraherkkä tää on kaupungissakin pienellä nopeudella.

Kiitos vastanneille!

AGU
-
Viestit: 323
Liittynyt: 7.9.2003 20:28

ViestiKirjoittaja AGU » 3.4.2006 17:19

Onko kaikki tukivarret/nivelet varmasti kunnossa.
itselläkin -98 passat vaelsi kunnes katsastuksessa löytyi välystä
takimmaisessa etualatukivarressa.
Sen kun vaihtoi niin taas tuli junafiilis..

M.H.
-
Viestit: 289
Liittynyt: 20.11.2003 0:41

ViestiKirjoittaja M.H. » 3.4.2006 18:02

Ennen kuin alkaa tehdä radikaleja asioita (ts. kuluttamaan rahaa uusiin osiin), perusasioita kannattanee tarkastaa: eli renkaat (esim. rungon kunto, paineet jne.) Kesärengaskausi alkaa kohtapuolin, niin ehkä kannattaisi odottaa ja kärsiä :) siihen saakka, kunnes saa kesätassut alle. Itse ainakin tekisin niin, mutta minähän en mistään mitään tiedä :D.

EDIT: Lisätään vielä "perusasioihin" rengaskulmien tarkastaminen.

pashil
-
Viestit: 64
Liittynyt: 25.9.2005 12:20

Passat "hakee" tietä??!!

ViestiKirjoittaja pashil » 3.4.2006 18:43

Tänään on tarkistettu ohjauskulmat...tulivarret kunnossa...pitäis olla.
Jos jollain olis kokemuksia ko.renkaista niin tietäis heittäiskö niillä vesilintua.
Totta...pian saa kesätassut alle ja sen jälkeen jos vielä vika ilmenee niin niihin surullisen kuuluisiin tukivarsiin tarkempi syyni.

kahe
-
Viestit: 71
Liittynyt: 25.7.2004 22:38

ViestiKirjoittaja kahe » 4.4.2006 8:31

WV2:lla olen todennut saman asian. Mitä lämpösempi keli, niin sitä löysemmät ovat ja näin keväällä tarttuvat uriin selkeästi. Talvipakkasilla toimivat aivan mainiosti ja melukin katoaa. Contin renkaathan ovat aika suuntaavia, ainakin aiemmat kokemukset kesärenkaista. Joten kokeile kesärenkailla, kunhan eivät ole nekin Contin tekemät.

matti.l
-
Viestit: 1068
Liittynyt: 16.9.2003 8:46

ViestiKirjoittaja matti.l » 6.4.2006 0:08

Ittelläni oli passatin taka-akselin puslissa klappia niin alkoi jonkin verran vikuroimaan/ ura herkäksi :) Tällä hetkellä juurikin laitossa.

pashil
-
Viestit: 64
Liittynyt: 25.9.2005 12:20

Passat "hakee" tietä??!!

ViestiKirjoittaja pashil » 15.4.2006 16:59

Laitoin kesärenkaat ja ongelma ei hävinnyt!!
Mutta takarenkaita laittaessa huomasin taka-akseliston puslan olevan väljä?!!
Toinen ei ainakaan antanut periksi kun auto oli taka-akselistosta ylhäällä silloin kun kiristin pyöränpultteja.

matti.l...joko sulla ongelma tuli korjattua ja miten vanha auto???

markov7
-
Viestit: 14
Liittynyt: 2.3.2005 22:43

ViestiKirjoittaja markov7 » 15.4.2006 20:30

Takakelkan kumit vaihtoon ja nelipyöräsuuntaus=juna.

matti.l
-
Viestit: 1068
Liittynyt: 16.9.2003 8:46

ViestiKirjoittaja matti.l » 18.4.2006 11:50

Kyllä tuo kummasti parani, kun vaihtoi puslat taakse.(AD varaosilla 80e kpl) Ja vm.97 kyseessä.

Tosin kesärenkaisiin siirtyminen toi myös parannusta alustaan.

Pasaatti
-
Viestit: 1424
Liittynyt: 26.1.2005 22:12

ViestiKirjoittaja Pasaatti » 28.4.2006 17:55

Missä kilometrilukemissa olette vaihtaneet takapäähän puslat 3b:ssä? Ite vion samaa vaeltelua. Alusta on uusittu viime kesänä ja kulmat etc. katottu, mut silti ajattaa. Ainakaan silmämääräisesti niisä ei vikaa näy...

pashil
-
Viestit: 64
Liittynyt: 25.9.2005 12:20

Passat "hakee" tietä??!!

ViestiKirjoittaja pashil » 29.4.2006 16:18

Mä olen käyttäny kahdessa liikkeessä ja kummassakaan eivät löytäneet vikaa mistään vaikka tuntuu perä levottomalta.

Konin iskarit mulla on ja syyksi epäilivät löysiä takaiskareita???

Tarttee varmaan ottaa iskarit pöydälle ja vähän jäykistää, nyt löysimmällä.

Pasaatti
-
Viestit: 1424
Liittynyt: 26.1.2005 22:12

Orkkis takapuslien hinta/ 3b uretaanipuslat - saako mistään?

ViestiKirjoittaja Pasaatti » 3.5.2006 8:38

matti.l: Muistatko mitkä oli puslan mitat? Ite just soittelin ad-osiin ja mulle kauppasivat ~36 € hintaan/kpl takapään puslia. Mitat kyseiselle osalle olivat 12mmx65mmx80mm jäi vaan mietityttään, et olikohan oikee osa, kun myyjä ei ollut oikein vakuuttava.


Toinen kymysys, saako tohon kulkineeseen keneltäkään valmistajalta uretaanipuslia? Powerflex:ä olen jo tutkaillut, lähin alusta johon saa jotain on A4 etupää... :-)

matti.l
-
Viestit: 1068
Liittynyt: 16.9.2003 8:46

ViestiKirjoittaja matti.l » 3.5.2006 15:36

Sekin myyjä joka mulle myi noi AD:lta etsi jonkun 15min noita puslia varaosaohjelmastaan.(Ovat kuulemma jotenkin oudosti suomennettuina sielä) Kun ensin yrittivät tarjota nelivedon takakelkan puslia useeseen otteeseen.

Oikeissa puslissa on kiinni alumiininen kiinnike rauta, jolla pusla on kiinni rungossa. Eli pelkkää puslaa ei saa. Tulee aina kiinnikeraudan kassa. Mistä ilmeisesti johtuu korkeahintakin. Laakkosen hinta taisi olla jotain n.160e/kpl

Voisin kuvata osan, jos v.loppuna tulee talilla käytyä.

Pasaatti
-
Viestit: 1424
Liittynyt: 26.1.2005 22:12

ViestiKirjoittaja Pasaatti » 4.5.2006 20:20

Kävin tänään tosiaan kyseleen puslia Petikon AD:lta ja edelleen kauppasivat tuota halvempaa puslaa takapäähän. Varaosa kirjasen kuvan mukaan sellainen "tynnyrin" muotoinen pötkylä. Olivat tilaustavaraa, joten ei voinut verrata paikallaan olevaan. Jos matti.l. kehtaisit/muistaisit ottaa oikeasta osasta kuvatuksen, niin olisi enemmän kuin sata jänistä... Ma:na pitäs illalla käydä vertaan osia.

Keravan Laakkonen pyysi osasta muistaakseni 147 €, joten sitä ei ihan heti mennä tilaamaan. Alla oleva näytti myös sen verran repaleiselta (pieniä halkeamia, ts. sierrottumaa joka paikassa), et en enää yhtään ihmettele perän eloisuutta...

matti.l
-
Viestit: 1068
Liittynyt: 16.9.2003 8:46

ViestiKirjoittaja matti.l » 8.5.2006 13:20

----
Viimeksi muokannut matti.l, 8.1.2008 11:46. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Pasaatti
-
Viestit: 1424
Liittynyt: 26.1.2005 22:12

ViestiKirjoittaja Pasaatti » 8.5.2006 18:11

Eipä ollut osia tullut - oikeita. Tuliko noi kaikki tarvikeosan mukana, vai pelkästään ton alumiinisen rungon sisältö eli pusla? Oisko sulla sitä varaosanumeroa + valmistajaa jossain tallessa, kuitissa tms. Entä liike josta ostit? Petikossa AD:lla selattiin kaikki kirjaset läpi ja mitään tohon viittaavaa ei löytynyt.

matti.l
-
Viestit: 1068
Liittynyt: 16.9.2003 8:46

ViestiKirjoittaja matti.l » 8.5.2006 22:16

Juu siis tuli kummatkin mukana. Eli runko+pusla, kun pelkkää puslaa ei löytynyt. Ja osan varaosa numerot oli jostain kumman syystä hiottu pois? Joten niitä ei siitä saanut.

Niin ja kirjoista muuten tuota osaa ei löytynyt, vaan kaivoivat koneelta sen esiin. Ja tampereen ad:sta hatanpäältä ostin.

Koitan kaivella kuitin esiin, mutta jos ei löydy niin soita tampereen toimipisteeseen ja kysy niiltä osa nro. Jos vaikka siellä löytäisivät sen oikean osan helpommin.

Ainakin itellä löysivät ekalla kertaa heti puhelimessa osan ja hinnan mutta kun kävin seuraavana päivänä eri myyjältä tilamassa paikanpäältä osan niin kesti n.15min, että ko. osa löytyi järjestelmästä.

matti.l
-
Viestit: 1068
Liittynyt: 16.9.2003 8:46

ViestiKirjoittaja matti.l » 19.5.2006 11:48

Tuli kuitti vastaan niin löysin varaosa nro:t, eli nro:t ovat 802-25948 ja 802-25947

Pasaatti
-
Viestit: 1424
Liittynyt: 26.1.2005 22:12

ViestiKirjoittaja Pasaatti » 12.6.2006 21:09

Jooh, en sitten ostanutkaan tarvikkeita vaan ihan orkkis kalikat. Raffay Ahrensburg (hampurin kupeessa) kauppasi orrkis puslat 55,10 €/kpl. Latolaakkonen kerava olisi halunnut samaisesta osasta 151 € ! Elämä kallis, saksa halpa :-)

matti.l
-
Viestit: 1068
Liittynyt: 16.9.2003 8:46

ViestiKirjoittaja matti.l » 15.6.2006 22:44

Paraniko ajettavuus puslien vaihdon jälkeen.

Uraherkältä tuo itselläni ainakin vielä tuntuu, mutta voisiko esim. heikossa kunnossa olevat takaiskarit aiheutaa lisä huojuntaa urissa? Vai onko siellä alla edes enää mitään muuta vaihdettavaa, ko. ongelman tiimoilta?

edit: Siinä on muuten pusla saanut "sopivasti" lisää hintaa tullessaan suomeen :)

Pasaatti
-
Viestit: 1424
Liittynyt: 26.1.2005 22:12

ViestiKirjoittaja Pasaatti » 15.6.2006 23:01

Se on varmaan toi suomesta saatava orkkis osa kehitelty meidän vaativia olosuhteita varten ja siitä se lisähinta :-)

Iskarit tottakai vaikuttaa kulkuun. Itellä vuoden vanha ns. alkuperäis alusta (hintaa en kehtaa edes sanoa...) joka on "löysä". Saa nähdä tuleeko parannusta uraherkkyyteen puslajumpalla vai meneekö jouset ja iskaritkin vielä uusiksi.

Eli kalikoita ei olla vielä laitettu paikalleen. Kesäloma alkaa juhannukselta, jonka jälkeen auto nousee pukeille ja alkaa remppa. vaihtoon menee alatukivarsien sisäpuslat, kallistuksenvaimentimen kumekset, moottorin kumit kuten laatikostakin, sekä noi takapään kumit. Tuloksia varmaan tossa viikko jussin jälkeen, jahka saa föönin takas paikalleen ja sisustan siihen iskuun et voipi ajaa koelenkin...

Hampsu
-
Viestit: 258
Liittynyt: 12.2.2005 1:11

ViestiKirjoittaja Hampsu » 16.6.2006 12:24

Mietin ,että sul on siin Konin iskarit eli ei vakiot, niin ilmasitko ne iskarit ennen kun asensit?

Pasaatti
-
Viestit: 1424
Liittynyt: 26.1.2005 22:12

ViestiKirjoittaja Pasaatti » 16.6.2006 17:37

^ketä meinaat? Mulla on ihan vw:n valmistamat xD iskarit ja jouset mallia comfortline. Olo on kuin merellä, keulii kiihdytettäessä ja niiaa jarrutettaessa. Sivuttain ei niinkään herkkä heijaamaan, muuta kuin urissa ja tuulessa ajattaa.

pashil
-
Viestit: 64
Liittynyt: 25.9.2005 12:20

passat hakee tietä

ViestiKirjoittaja pashil » 29.6.2006 23:13

Mulla laittoivat liikkeessä ne konit. Jäykistin niitä takimmaisia hieman...parani vähän.
Pahimmat oireet on sivutuulella ja kun ohituksen jälkeen palaa omalle puolelle niin silloin jos tiessä on uraa, silloin perä kyllä "heittää". Vw huoltomies vakuuttunut ettei puslat ole vaihtokuntoiset ja pyöränlaakerit kunnossa.
En taas usko oireen olevan kiinni renkaistakaan (nyt nokian nre 205/55/16). Huomenna kokeilen nokian Z 225/40/18 niin ei luulis ainakaan renkaiden antavan periksi.
Tää mun passat on todella makee ajella mutkaisella tiellä mut suoralla saa korjailla vähän väliä...sivu tuulelle tosi herkkä. Pyöräkulmat katsottu kaksi erikertaa mut kyllä samassa paikassa eikä kyllä syö renkaita mitenkään oudosti.

-Timo-
-
Viestit: 215
Liittynyt: 3.8.2005 0:50

ViestiKirjoittaja -Timo- » 30.6.2006 0:01

En tiedä miten muut mallit käyttäytyvät. Edelliset kesärenkaat oli Nokian NRT2 renkaat ja ihan paskat, oli sivuhorjakat ja löperöt. Nyt alla Continental EcoContact3, ei notku ei horju.

jmr
-
Viestit: 3495
Liittynyt: 23.7.2003 9:03
Viesti:

ViestiKirjoittaja jmr » 11.7.2006 9:39

Laitetaan tänne, jos jotain auttaa joskus.
Tuo oma Golffi haki tietä kaikkien urien ja töyssyjen kohdalla ja kun raidetangonpään vaihdettuani käytin suuntautuksessa, niin siellä sanottiin että kaikki on ohjearvojen sisällä. No sovittiin että laitetaan todella lievästi aurausta (0.5 astetta), kuten ilmeisesti VW:kin suosittelee. Vaikutus sillä oli se että ohjaus rauhoittui ja auto kulkee suoraan. Ei nyi töyssyissä rattia sivuille ja rattikin on vihdoin suorassa, kun pyysin säätämään. Tänään kun vielä renkaat vaihdan vähemmän kuluneisiin, niin jo pitäisi olla hyvä ajaa taas.
Kuulemma myös tuollaiset renkaat, joissa on ohut terävä ura renkaan reunassa aiheuttavat vetelyä.

Kiitoksia Lahden Euromasterille että säätävät asiakkaan toiveiden mukaan.
Viimeksi muokannut jmr, 12.7.2006 7:44. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Petteri
-
Viestit: 1344
Liittynyt: 1.1.2004 15:46
Viesti:

ViestiKirjoittaja Petteri » 11.7.2006 9:49

Poikkeaako vanteiden ET:t paljonkin alkuperäisistä teillä, joilla vetelyä esiintyy?

pashil
-
Viestit: 64
Liittynyt: 25.9.2005 12:20

passat hakee tietä

ViestiKirjoittaja pashil » 11.7.2006 16:28

Mitenköhän tuo auraus vaikuttaa renkaiden kulumiseen?
Vähän mulla on ollut sellainen olo että aurausta tarttis olla kun tuo ohjaus on maantienopeuksissa niin kevyt?!

PeteTK
-
Viestit: 44
Liittynyt: 23.1.2006 11:40

ViestiKirjoittaja PeteTK » 13.7.2006 19:25

Mk3 Golfin vetely loppui kun vaihtoi sakkorajalla olleet kumit uusiin 195/50/15.

jmr
-
Viestit: 3495
Liittynyt: 23.7.2003 9:03
Viesti:

ViestiKirjoittaja jmr » 14.7.2006 11:28

PeteTK: omassa raidetangonpään vaihto ja suuntautus -> 95% urissa/kuopissa vetelystä lähti. Sakkorenkaiden vaihto -> Loput 5 % vetelystä lähti, eli parani vielä vähän.

jmtillo
-
Viestit: 58
Liittynyt: 23.7.2003 11:48

ViestiKirjoittaja jmtillo » 16.7.2006 20:16

omassa audissa suurinosa vetelystä hävisi kun vaihdettiin alatukivarret, puslat ei ollut vielä kokonaan rikki mutta pehmenneet. vajaa puolivuotta piti itkeä tästäkin huoltoon että suostuivat vaihtaamaan ne.. Kaikki oli kuulemma kunnossa heidän mielestään.
Nyt vielä kun saisi tuuliherkkyyden pois, ei meinaa puuskittaisella tuulella kaistat riittää... Tyynellä menee nyt hienosti

Pasaatti
-
Viestit: 1424
Liittynyt: 26.1.2005 22:12

ViestiKirjoittaja Pasaatti » 25.7.2006 18:28

No joo, olihan niissä puslissa sittenkin vikaa kun vanhat irroitettiin loman aikana. Puslan sisällä menevä metallihela oli rispautunut päistä irti kumista ja niitä pienehköjä halkeimia oli kauttaaltaan. Samassa laakissa vaihdettiin alustaan myös muut osat mitä oli aikeissa. Nyt takas etelään ajellessa oli meno tasaista enkä havainnut vetelyä ja huojuntaa kulussa, auto kulki suoraan vaikka kulmiakaan ei ole vielä tarkistettu :-) Vielä odotellaan tuulista keliä jotta saa tuntuman sivutuulesta. Mittarissa nyt se pari satkua.

pashil
-
Viestit: 64
Liittynyt: 25.9.2005 12:20

passat hakee tietä

ViestiKirjoittaja pashil » 24.11.2006 19:25

Ei vaan ole vieäkään löytynyt passatista kunnon ajettavuutta.
Mamman fiesta voittaa 5-0.
Kaikki etupään nivelet vaihdettu.
Takapuslista ei vikaa löydy.
Kulkee kuin käärme...nyt alkaa olee mitta täysi.
Vielä ennen vaihtoon viemistä kokeilen vakioalustaa mut sen jälkeen saa paska olla.

megamagnum
-
Viestit: 40
Liittynyt: 5.1.2004 21:07

ViestiKirjoittaja megamagnum » 24.11.2006 22:40

Mulla kans alko kiermurtelemaan kosla aluista sarjan asennuksen jälkeen tai oikeastaan sen jälkeen ku asennnutin uudet talvirenkaat.

etupää on tosi jämäkkä mut ku esim. kaistan vaihdossa tekee S-liikkeen niin tuntuu siltä että auto olis nelipyörä ohjattava. Pesä vähän niinku seuraa jäljessä...
Vaki alistalla ei tollasta tehnyt. Nyt ku lumi suli niin talvinakeillakin meno o kohtuu kivaa mutta liukkaalla kelillä oli tosi v-mäistä ajella ku ohjaus haki kokoajan jonnekkin ja perä seuras... pyörän kulmien säädön teetätin enne alusta sarjaa mutta nyt olis vissiin paikallaan tehtä se uudelleen.

Viimekerralla kun säädätytin niin asentaja tuumas että tässä "octavia" ei taida olla muuta säädettävää ku tuo auraus.... Mihis se alapallonivelen soiket kolme reikää sit vaikuttaa muuhu ku pyörän kulmiin. Eli pitäskos niiden säätää myös nuo ruuvit kohdalleen ?

aza
-
Viestit: 133
Liittynyt: 15.8.2006 23:40
Viesti:

ViestiKirjoittaja aza » 20.4.2007 17:36

Samaa ropleemaa täälläkin. Talvella huomasin ongelman etenkin liukkailla keleillä. Hiljaisissa nopeuksissa levotonta käyttäytymistä ei huomaa, mutta vauhdin noustessa suuremmaksi kuin 80km/h alkaa auto menee laidasta laitaan ja saa tehdä korjausliikkeitä vähän väliä. Ajattelin odottaa kunnes saan kesäpyörät alle, mutta nyt kesäpyörien vaihdon jälkeen ongelma ei ole hävinnyt.

Auto on -97 vuosimallia ja mittarissa noin 193 000km. Alla on FK:n korkeussäädettäväsarja. Pyöränkulmia en ole tarkastuttanut vielä. Etupää myös kolisee terävissä töyssyissä vähäsen ja hiljaisessa vauhdissa kääntäessä oikealle kuuluu rutinaa edestä, mutta vasemmalle kääntäessä ei pidä ääntä. Osaako joku sanoa mistä tuo rutina voisi johtua? Ja kannattaako tarkistaa nuo pyöränkulmat ensiksi vai etsiä vikaa tuolta takapuslista, jotta tuon purkin saisi kulkemaan suoraan myös motarilla?

Tukivarret on todettu kunnossa oleviksi katsastuksessa ja olen käyttänyt myös eräässä pajassa, eikä sielläkään huomattu mitään väljää tukivarsissa.

Pasaatti
-
Viestit: 1424
Liittynyt: 26.1.2005 22:12

ViestiKirjoittaja Pasaatti » 20.4.2007 19:31

Mikäli etupää kolisee töyssyissä niin varmastikin siellä silloin väljää on, sanoi pellen paja mitä tahtoo. Ehjä etuakselisto ei pidä ääntä. Rutinan käännettäessä voisi arvella kuuluvan lopussa olevasta vetonivelestä - tai ainakin ite sieltä lähtisin vikaa hakemaan. Nivelet ensin kuntoon jonka jälkeen kulmat ois oma resepti.

---Jupe
-
Viestit: 44
Liittynyt: 21.1.2005 15:58

ViestiKirjoittaja ---Jupe » 2.5.2007 19:40

Meinaako aza:lla auto luikerrella?

Usein jos tuntuu että auto ei mee suoraa ja ottaa tuulee pahasti niin takana on
väljää, vaikkei heti aattelis. Tukivarren pusla, tai väärät aurauskulmat

aza
-
Viestit: 133
Liittynyt: 15.8.2006 23:40
Viesti:

ViestiKirjoittaja aza » 2.5.2007 20:16

Juu, näin tuppaa tekemään.

Täytyy nyt ensiksi varmaan vaihdella noi tukivarret, jos sais kolinat loppumaan ja sit säädellä pyöränkulmat. Jos ei auta niin sen jälkeen täytyy etsiä vikaa noista takapuslista.

Nyt huomasin väljän jo, kun käänsin rattia paikoillaan edes takas ja aina kun vaihtoi suuntaa kuului pieni lonksahdus.

aza
-
Viestit: 133
Liittynyt: 15.8.2006 23:40
Viesti:

ViestiKirjoittaja aza » 10.6.2007 20:47

Tukivarret tuli vaihdatettua ja sen huomaa kyllä ajossa. Etenkin mukulakivillä ei enää kuulu pieniä lonksahduksia ja auto on muutenki jämäkämpi ajaa nyt. Tosin tuo seilaa edelleen motarilla, joten täytyy seuraavaksi vaihtaa vissiin nuo takakelkan puslat.

mks900
-
Viestit: 441
Liittynyt: 27.7.2003 2:53

ViestiKirjoittaja mks900 » 28.12.2007 18:52

Onko kellään ollut apua niistä takakelkanpuslien vaihdosta?
Itsellä kans luikertelee perä ja puslat menossa vissiin vaihtoon... ja onko paha homma vaihtaa ilman nosturia vai kannattaako suosiolla viedä pajalle?

Irwi Kaikkonen
-
Viestit: 65
Liittynyt: 19.1.2007 23:39

ViestiKirjoittaja Irwi Kaikkonen » 3.1.2008 9:12

mks900: takapuslien vaihto auttoi "melkein loput" vetelyn oireisiin. Ohje:
http://www.passatplus.de/arbeitshilfen/ ... /index.htm

(Omassa 3B Variantissa vetely ja nyökkiminen oli melkoista, kunnes loppukesällä vaihdoin etupään nivelet ja iskarit. Ajettavuus normalisoitui. Tukivarsien kumeissa (vanhat) ei näkynyt ulospäin senkummempaa vikaa, mutta kun käsin hiplasi, oli kuin löysää taikinaa olisi vaivannut.)

3B5 vm. 96-01 takapuslat varaosakoodi 4B0 501 521 E ja -522 E (l&r, v/o) (vähän alle 100e pari pultteineen kotiovelle toimitettuna.)
Jos on tunkki ja pukit sekä 18 ja 22mm avasia, ei homma ole pultinkääntöä kummempaa. On sitten hieman tiukassa pultit, ja kiinnekin pitää kiriä... http://www.passat3b.de/phpBB2/viewtopic ... b0+501+522

aza
-
Viestit: 133
Liittynyt: 15.8.2006 23:40
Viesti:

ViestiKirjoittaja aza » 3.1.2008 14:40

Itse vaihdoin -97 vuoden sedaniin nuo takakelkan puslat ja luikertelu loppui siihen. Tämän huomasi lähinnä kovissa vauhdeissa, kun oli ennen tosi rasittavaa ajaa motarilla. Minulla oli juuri samalla tapaa haljenneet nuo kumit, kuten noissa ylemmän linkin kuvissa. Pajalla vaihdatin ja sanoi, että muuten helppo homma, mutta olivat hapettuneet aika pahasti kiinni. Ei muuta ongelmaa, mutta piti varoa etteivät pultit katkenneet.

Niin ja aikaisemmin vaihdoin myös kaikki etupään tukivarret, joissa oli myös pari väljää kohtaa...mutta puslien vaihto lopetti vasta kokonaan vetelyt.

make72
-
Viestit: 272
Liittynyt: 28.8.2005 9:11

ViestiKirjoittaja make72 » 8.1.2008 6:56

Mistähän nuo puslat löytys edullisimmin?

mks900
-
Viestit: 441
Liittynyt: 27.7.2003 2:53

ViestiKirjoittaja mks900 » 9.1.2008 17:13

120nm??

Itselle tuli tänään slamitiltä ja 184€ postikuluineen... ihanan halpaa.
Marmoritiskillä oli 160€ kpl!!!

make72
-
Viestit: 272
Liittynyt: 28.8.2005 9:11

ViestiKirjoittaja make72 » 12.1.2008 7:30

Käytin nosturilla autoa, ei näyttäny puslat väljiltä ja luulisin että aika harvon väljeneekään.
pitänee uusia keulaan vivut ja iskarit, takana on jo uuet iskarit.

Irwi Kaikkonen
-
Viestit: 65
Liittynyt: 19.1.2007 23:39

ViestiKirjoittaja Irwi Kaikkonen » 12.1.2008 9:09

Make72: Hinta alle satasen posteineen kotiovelle, valmistaja muistaakseni Febi, pultteineen. Hinnat, esim urli:
Pitkä linkki
Varaosakoodi siis 4B0 501 521 E ja -522 E.
Hyvin on 6-7 viikkoa toiminu, ja vetely loppu

Mks900: Näkyy passatde sivuilla (ja korjausoppaassa) olevan 120 Nm + 90 astetta kiristys.

pashil
-
Viestit: 64
Liittynyt: 25.9.2005 12:20

passat hakee tietä

ViestiKirjoittaja pashil » 12.1.2008 20:56

Aikanaan kun hain vikaa passatin ajettavuudesta niin vika ei ollukaan taka/etu akselissa vaan...liian vähässä ohjaustehostimen nesteessä!!! En sitä lisännyt kun oli puol välissä, mut silloin sain jostain ohjeen täyttää "yli" viivan ja siitähän se ajettavuus parani.
Silloin se oli niinkuin trukkia ajelis, sai olla kokoajan korjailemassa puolelta toiselle.

make72
-
Viestit: 272
Liittynyt: 28.8.2005 9:11

ViestiKirjoittaja make72 » 14.1.2008 13:14

Slamitilta tulee keulaan tuo "vahvistettu" tankosarja, onko siittä kokemuksia?
Hinta on niin edullinen verrattuna marmoritiskin hintoihin, että taitaa olla paskaa taas tulossa:)
Pitänee laitaa niveliin injektio ruiskulla extra rasvaa, vois hiukan pidentää nivelien ikää.
Pitää tuo tehostimen öljy määrä kattoa omastakin, siihen käynee ihan normaali tehostajan öljy?

Toheltaja
-
Viestit: 2597
Liittynyt: 18.7.2003 21:51

ViestiKirjoittaja Toheltaja » 14.1.2008 13:43

parempi se o ku marmoritiskin versiot...

vierailija
-
Viestit: 40
Liittynyt: 21.2.2008 8:52

ViestiKirjoittaja vierailija » 12.1.2010 7:47

Metro-Autolla uudet orginellit lähtöhinta 106€ kpl, eli samaa kamaa kuin Laakkosella. Soittelin kaikki tukkurit läpi noista takahelosita, Motonet ylivoimasesti edullisin Suomessa tarvikemyyjänä. Örum, Koivunen, Atoy 70-90€/kpl sekä HL-group 65€/kpl (hinta, jos löytyy heille tili).

Janne M
-
Viestit: 28
Liittynyt: 27.9.2006 8:50

ViestiKirjoittaja Janne M » 15.1.2010 10:58

Hain eilen Motonetistä moiset puslat, 59,90€/kpl ja valmista Lemfjöder, joten aiempien kokemusteni mukaan laadukasta tavaraa.

Janne M
-
Viestit: 28
Liittynyt: 27.9.2006 8:50

ViestiKirjoittaja Janne M » 16.1.2010 14:30

Noniin, nyt on puslat vaihdettu ja vetely ainakin väheni. Työ ei ollut vaikea, tosin hemmetin kiireessä oli orkkisasenneksun jäljiltä... Positiivinen yllätys oli se, että Lemföderin paketeissa olikin orkkisosat, joista oli vaan audin logo hiottu pois. Alkuperäiset osanumerot oli alumiinivalussakin jäljellä ja sopivuus/istuvuus 100%. =)

vierailija
-
Viestit: 40
Liittynyt: 21.2.2008 8:52

ViestiKirjoittaja vierailija » 18.1.2010 7:30

Mä hain kanssa nuo Motonetin puslat ja vaihdoin eilisiltana. Ihan laadukkaan näköiset nuo puslat oli ja tosiaan audin osanumerot oli stanssattuina.
Mutta mulla ongelma tuohon kiemurteluun ei kadonnut yli 100km/h nopeuksissa, pienemmissä kylläkin.
Kulmat tarvii käydä tarkastuttamassa ja jos ei sieltä apua löydy niin vahvistettu etupään tukivarsisarja nivelinenen vaihtoon. Samolin takaiskarit pitäisi vaihtaa kun ne tuppasivat -25 pakkassessa hieman jäätymään.... Onhan ne jo 1½ vuotta vanhat, Kybin kaasut.

vierailija
-
Viestit: 40
Liittynyt: 21.2.2008 8:52

ViestiKirjoittaja vierailija » 21.1.2010 11:50

Kulmat oli ihan viturallaan, nyt kunnossa. Ainakin Kehä III nopeuksissa meni kuin juna!

upi384
-
Viestit: 42
Liittynyt: 28.1.2008 20:50

ViestiKirjoittaja upi384 » 21.1.2010 15:06

Voiko vakaajan välitangon puslat aiheuttaa lotkotusta väljistyessään,
niin paljon että se kantautuu sisään asti vaikkakin melko vaimeasti?
Tämän kuule vain pienissä montuissa ja ääni ei ole terävä.


Omaa passattia kun on tutkittu katsastuksessa ja pajalla, mutta nivelistä ei ainakaan
ole löytynyt väljää. Iskunvaimennin voisi myös olla yksi vaihtoehto, mutta katsastuksessa
antoivat yli 70 arvoja ja eivät vuoda.

vierailija
-
Viestit: 40
Liittynyt: 21.2.2008 8:52

ViestiKirjoittaja vierailija » 27.1.2010 7:00

No jatkuihan se vetely vaikka kulmatkin oli säädetty. Tosin eilen huomasin, että oikeanpuolen alempi etummainen tukivarsi oli todella etukelkan päädystä. Pienellä sorkkaraudalla väännettäessä tuntui koko silmukka olevan irti sen sisäpuolella olevasta puslasta. Silmukka liikkuin hieman väännettäessä jopa 2-3cm... Vasemmalla puolella vastaava varsi ei antanut periksi juuri laisinkaan...

make72
-
Viestit: 272
Liittynyt: 28.8.2005 9:11

ViestiKirjoittaja make72 » 27.1.2010 19:04

Keulaan kepit, iskarit ja vetonivelet, taakse uudet puslat, ole koskaan ollut noin hyvä minun 4v omistuksen aikana..Vielä 4-pyöräsuuntaus huomenissa...
edittiä 99 pasaatti kyseessä

vierailija
-
Viestit: 40
Liittynyt: 21.2.2008 8:52

ViestiKirjoittaja vierailija » 30.1.2010 18:39

Vittu siellä tukivarsissa mitään vikaa ollu, saatana soikoon!!! Alkaa usko jo mennä kun vikaa ei löydy ja vetely jatkuu. Meinas taas perjantaina motarilla mennä mettään kun kaistaa vaihto, tosin oli kyllä helvetin liukastakin.

Onkos noissa 3B Passatin ohjausvaihteissa ollut väljää??? Onnistuuko kiristää???

make72
-
Viestit: 272
Liittynyt: 28.8.2005 9:11

ViestiKirjoittaja make72 » 30.1.2010 20:43

Oootko vaihtanu niitä taka akselin kumipuslia?

vierailija
-
Viestit: 40
Liittynyt: 21.2.2008 8:52

ViestiKirjoittaja vierailija » 31.1.2010 8:31

On vaihdettu 2 viikkoa sitten.

make72
-
Viestit: 272
Liittynyt: 28.8.2005 9:11

ViestiKirjoittaja make72 » 31.1.2010 20:11

4-pyörä suuntaus ja jos ei auta niin renkaat vaihtoon, tai sitten on kolaroitu auto...

vierailija
-
Viestit: 40
Liittynyt: 21.2.2008 8:52

ViestiKirjoittaja vierailija » 31.1.2010 20:37

4-pyöräsuuntuas on tehty vajaa 2 viikkoa sitten (takapuslien vaihdon jälkeen) ja renkaat on uudet. Vetelyä tapahtui myös vanhoilla 15" nastoillakin.
Mutta miten tuo ohjausvaihde, voiko siellä olla välystä ja onnistuuko sitä kiristää?

aza
-
Viestit: 133
Liittynyt: 15.8.2006 23:40
Viesti:

ViestiKirjoittaja aza » 1.2.2010 21:46

Mutta miten tuo ohjausvaihde, voiko siellä olla välystä ja onnistuuko sitä kiristää?


Voi olla väljää ja on noita vaihdettukin näihin vehkeisiin. Siihen löytyy kyllä säätökin, kiristämällä voi kokeilla häviääkö väljyys. Jos ei säätö riitä niin vaihtoon. Auto etupäästä pukeille tai nosturille. Sitten pitkällä jatkovarrella hylsyn kaa hammastankoon kiinni. Siellä on sellai säätömutteri, mitä noin 30 astetta pitäis kerrallaan kääntää muistaakseni ja kokeilla auttaako. Kannattaa muistaa säädettäessä, että tsekkaa palautuuko ratti vielä ajossa.

vierailija
-
Viestit: 40
Liittynyt: 21.2.2008 8:52

ViestiKirjoittaja vierailija » 2.2.2010 7:15

Elikkä onko kyseessä ohjausvaihteen alaosassa oleva messinkimutteri? Kokeilin viikonloppuna nosturilla kääntää käsin renkaita ääriasentoon ja siinä vaiheessa palauttaa todella äkäisesti takaisin.

Tarviikin tulevana viikonloppuna kokeilla! Kiitos neuvosta.

Daword
-
Viestit: 759
Liittynyt: 27.1.2009 13:41

ViestiKirjoittaja Daword » 12.3.2013 20:53

Nostetaan

Eli 3b tdi passatti vetelee niin perkuleesti maantie urissa. Nyt kun pyrytti ja oli peili pinta, lähti perä 70km/h vauhdista irtoamaan kun urat veteli autoa mihin sattui. Joutui 150km ajaan 60-70km/h kun oli niin surkeeta ajaa uraisella täristävällä asfaltilla. Rohkeimmat paineli ohi aika haipakkaa..

Alla on madallus, kaikki etu tukivarret vaihdettu ja renkaina 17" 224/45 Kitkat.. Dunlop 3D edessä ja Ice navit takana. (noi etu renkaat on RunFlatit) kuivalla menee kuin juna mutta liukkaalla urissa on Vaarallinen ajettava jos vauhtia yli 70km/h
Taitaa olla rengastus osa syyllinen, otaksuisin näin.

Jultsu
-
Viestit: 2989
Liittynyt: 29.10.2010 4:52

ViestiKirjoittaja Jultsu » 12.3.2013 23:06

Pyöränkulmat on varmaan säädetty kuntoon? Onko vanteissa mikä ET (ja onko spacereita?)

Mitenkä taka-akselin puslat? Omassa vajaavedossa oli molemmat tuhannen paskana , kai nekin suuntavakauteen vaikuttaa jonkin verran.

jarskii-
-
Viestit: 3309
Liittynyt: 29.8.2006 21:57

ViestiKirjoittaja jarskii- » 12.3.2013 23:22

rengastus ainaskin vaikuttaa tuohon vetelyyn. ei missään nimessä runflattia ja normi rengasta sekasin. muutenki paskoja ajettavia nuilla rf:llä ja vielä kun mennään sekottaan

Daword
-
Viestit: 759
Liittynyt: 27.1.2009 13:41

ViestiKirjoittaja Daword » 13.3.2013 12:11

Tänään pätkä asfalttia ajettuna, rengas paineet oli eilen 2.2/2.4 nostin ne tänään 2.6/2.7 ja ainakin suunta vakaus parani (ei ole kyllä niin liukastakaan kuin eilen) mutta aivan järjetön täristys ja rengasmelu karheella uraisella asfaltilla.. Tasaisella sitten onkin ihan mukava.. Eli 225/45 rengastus on aika susi madalluksen kanssa näin talvisin., Oli kyllä viimeiset kitkat ja 17" vanteet jotka talveksi tulee.. Vähän liian jännää jäisellä tiellä.. Kaupungissa kyllä ihan ok.

Täytyy saada auto ylös ja tarkistaa noi takapään puslat vielä.
Pyöränkulmat säädetty 1tkm sitten ja vanteiden Et45 (tai 40) audi a6 oem vanteet.
Mikähän se oikea et kuuluis olla? Kesällä et35 1" leveemmällä vanteella oli ihan ok ajaa.

Jultsu
-
Viestit: 2989
Liittynyt: 29.10.2010 4:52

ViestiKirjoittaja Jultsu » 13.3.2013 12:27

215/55r17 goodyearin nastat ja et35 vanteet -> ei minkäänlaisia ongelmia. Kyseessä tosin nelikko ja madaltamaton 3bg pasuuna. Mulla rengaspaineet 3.1 joka nurkassa. Koita ihmeessä pumpata vielä lisää painetta noihin.

jarskii-
-
Viestit: 3309
Liittynyt: 29.8.2006 21:57

ViestiKirjoittaja jarskii- » 13.3.2013 20:33

usko jo että suurin vika sulla on tuo pari runflattia edessä.

Daword
-
Viestit: 759
Liittynyt: 27.1.2009 13:41

ViestiKirjoittaja Daword » 13.3.2013 22:45

Joo kyllä varmaan on vika niissä, imee itsensä uriin, noh täytyy pari päivää vielä pärjätä ja sitten ei tarvi tänä talvena enään maantieajoa harrastaa. Ens talveksi sitten viisastuneena.

S4mmy
-
Viestit: 1309
Liittynyt: 13.5.2012 14:38
Viesti:

ViestiKirjoittaja S4mmy » 13.3.2013 23:14

Jos se niistä run-flateista kerran on, niin eikö sitten auttaisi se, että heittäisi ne taakse? Koita sitä? :)

jarskii-
-
Viestit: 3309
Liittynyt: 29.8.2006 21:57

ViestiKirjoittaja jarskii- » 13.3.2013 23:19

miten tuo muuttuu sen kummemmaksi? ongelma siirtyy toiseen päähän vain

S4mmy
-
Viestit: 1309
Liittynyt: 13.5.2012 14:38
Viesti:

ViestiKirjoittaja S4mmy » 13.3.2013 23:29

Siten, että hakeminen loppuisi. Etupäähän se enemmän uraherkkyyteen vaikuttaa kuin takapää.

Markku M.
-
Viestit: 4120
Liittynyt: 31.7.2005 21:02

ViestiKirjoittaja Markku M. » 14.3.2013 3:07

Vittumaisempi mun mielestä on ajaa autolla, jonka peräpää hakee uria.

Daword
-
Viestit: 759
Liittynyt: 27.1.2009 13:41

ViestiKirjoittaja Daword » 14.3.2013 7:06

Joo vois auttaa, mutta ei uskalla riskeerata jos meneekin ojasta allikkoon ja perä lähtee karkaileen. Taka puslat vaikuttaa vielä ihan päteviltä, mutta vois nekin varuiks joku päivä vaihdella.

Mikähän se on ihan oikea rengas paine tollasille 225/45/17 kitkoille?
Tuntuu olevan mielipide haarukka niin suuri ettei löydy sitä kultaista keskitietä.
Joku lähemmäks 3bar tuntuu jo aika kovalta kun nytkin jo näillä 2.6 on kivireki.. Hampaat kalisee aakkosellisesti yhteen kun huonoo tietä ajaa.

jarskii-
-
Viestit: 3309
Liittynyt: 29.8.2006 21:57

ViestiKirjoittaja jarskii- » 14.3.2013 8:58

siellähän ne on tankin luukussa esillä. muistetaan talvipaineisiin +0,3bar enemmän.

tee testi. laita kesärenkaat alle (jos on) ja käy kokeileen miten se auto käyttäytyy (semmosella tiellä missä on varmasti turvallista) niiden kanssa jolloin tiedät että vika on renkaissa kun et näemmä usko muuta. kyselit jo asiaa syksyllä että voiko laittaa johon sait vastauksen mutta näemmä et uskonut ja nyt ihmettelet kun auto on paska ajaa asfaltilla.

Jultsu
-
Viestit: 2989
Liittynyt: 29.10.2010 4:52

ViestiKirjoittaja Jultsu » 14.3.2013 10:19

Ne tankin luukun ilmanpaineet on suositukset kylmille VAKIOKOKOISILLE renkaille kun ulkona on +20 astetta. Jokaista 10 asteen pudotusta kohden saa pistää +0.1 bar lisää. Eli talvella kun ulkona -20 saa pistää huoletta +0.4bar suosituksiin nähden.

Renkaan kyljessäkin voi lukea suosituspaineet, tai ne voi myös löytää vaikka camskillin sivuilta renkaan infopläjäyksestä.

17"-18" matalaprofiilikumeille tuo 3bar on kesälläkin ihan ok, eli talviaikaan saisi jopa olla päälle 3bar.


( ja se tärinä johtunee halpisalustasta eikä suinkaan kumeista? :) )

Daword
-
Viestit: 759
Liittynyt: 27.1.2009 13:41

ViestiKirjoittaja Daword » 14.3.2013 11:25

Noniin reilu 100km ajettuna 3bar paineilla ja voin sanoa että yllätyin miten iso vaikutus paineilla on. Se hakeminen loppui lähes kokonaan, ratti pysyy ryhdissään eikä tien epätasaisuus enään tunnu ratissa vetelynä ja täristyksenä.
Aamusti kylmistä renkaista mittasin ja siellä oli 2.5bar nyt edessä +0.5 lisää taakse +0.6

Oli pitkästä aikaa ihan mukava ajaa ilman jatkuvia korjaus liikkeitä, enkä tiedä miten isommat rengas paineet voi saada tuon kovan jyristämisen ja rengasäänet vaimenemaan? Sama tie oli ja sama 80 nopeuskin.

Jultsu
-
Viestit: 2989
Liittynyt: 29.10.2010 4:52

ViestiKirjoittaja Jultsu » 14.3.2013 11:29

Renkaan keskiosa "raahaa" tietä pisin liian pienillä paineilla. Kurkkaa kumeistasi onko keskeltä kulunut enemmän pintaa kuin reunoilta?

Madduli
-
Viestit: 145
Liittynyt: 24.8.2012 17:06

ViestiKirjoittaja Madduli » 14.3.2013 15:31

Itellä oli e46 bemarissa 19 vanteet ja niillä 225/35 ja 255/30 renkaat(ei enään koskaan tule autoon 19tuumasta vannetta ainakaa tolla rengastuksella) ja haki tietä ihan hulluna, oli todella vaaralliset. Nostin rengaspaineet 2bar->3.2 ja vetely hävis melkein kokonaan, lopun vetelyn ois varmaan saanu pois aurauskulmiensäädöllä. Vaikuttaako tuohon pyöriensuuntaukseen renkaiden paineet? Jos sulla on ollu säädettäessä 2 bar ja jos siellä kuuluis olla vaikka 2.8bar niin meneekö säätö nappiin? vai onko niin pieni vaikutus että sitä ei huomaa?

Daword
-
Viestit: 759
Liittynyt: 27.1.2009 13:41

ViestiKirjoittaja Daword » 14.3.2013 18:02

Tuon itsekki haluaisin tietää vaikuttaako toi säätö hetkellä. Ainakin 2.5 - > 3bar silmälläkin huomaa auton korkeuden muuttuvan.

mosir
-
Viestit: 419
Liittynyt: 16.2.2007 8:40

ViestiKirjoittaja mosir » 14.3.2013 18:17

Kyllähän se korkeutta muuttaa mutta eikö alustan geometria säily siltikin samana? Vähän sama kun laittas lankunpätkät renkaiden alle.

jarskii-
-
Viestit: 3309
Liittynyt: 29.8.2006 21:57

ViestiKirjoittaja jarskii- » 14.3.2013 18:30

ei ne ilmanpaineet muuta alustan geometriaa mitenkän.


Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 19 vierailijaa