VR6:sen takapyörän laakerin vaihto.(Laakeri löysällä)
Valvoja: ffp jäsenet
VR6:sen takapyörän laakerin vaihto.(Laakeri löysällä)
Eli onko paha homma vaihtaa tuo takapyöränlaakeri? Kuinka kireelle se pitää kiristää? Katoin motonetistä niin en oo varma että saako sieltä tilattua tuohon laakeria. Niin ja olis vielä kiva tietää että voiko tos sattua jotakin pahempaa ku ajaa rikkinäisellä laakerilla?
Viimeksi muokannut Arska, 10.7.2006 9:32. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Kyllä motonetista löytyy laakeri ja ei ole kummonen homma vaihtaa jos oot jonkun verran autoja yleensäkkään ropannut.Kiristä aluks niin kiinni ettei levy pyöri "ollenkaa" ja löysää sit sen verran et pyörii herkästi ja ettei tunnu isoa välystä.Kannattaa varmaa hommaa myös laakerirasvatuubi.Mukana tulevaa rasvaa on kovin niukasti.
Siinähän on laakerit kiinni levyissä, vinokartio rullalaakeritko ne nyt on viralliselta nimeltään..
Melko helppo hommahan tuo on, sen isomman laakerin sisäpuolelta saa hakattua talttaa ja vasaraa apuna käytten sen pienemmän laakerin irti, ja sen jälkeen se isompi vastaavalla tavalla.. Siellä on kummallekkin laakerille sellaset kolot, tasasesti kaikista kolmesta vuoronpäreen kun hakkaa niin lähtee helposti, eikä menen killiin.. Uudet laakerit voi sitten hakkaa vanhoilla laakereilla takas paikoilleen..
Oliskohan se kirstys mennyt niin, että 70nm kiinni, ja 1/4 kierros auki.. Ei muista varmaks.. Kumminkin, sopiva välys pitää jättää, ettei hajota uusia laakereita.. Se mutterin alla oleva aluslevy kun liikkuu kohtuu herkästi vaikka ruuvarilla tökkimällä niin hyvä on..
351 passattiin saa ainakin motonetistä laakereita taakse, ja tietääkseni siinä on samat levyt takana.. En mene kyllä vannomaan..
Voihan siinä hassustikkin käydä, ne rullat saattaa kulua kulmikkaiksi, eikä enää pyöri, jolloin ne alkaa kulumaan entistä enemmän, saattaa jopa leipasta kiinni..
[edit] ja kovin hidaskin olin..:)
Melko helppo hommahan tuo on, sen isomman laakerin sisäpuolelta saa hakattua talttaa ja vasaraa apuna käytten sen pienemmän laakerin irti, ja sen jälkeen se isompi vastaavalla tavalla.. Siellä on kummallekkin laakerille sellaset kolot, tasasesti kaikista kolmesta vuoronpäreen kun hakkaa niin lähtee helposti, eikä menen killiin.. Uudet laakerit voi sitten hakkaa vanhoilla laakereilla takas paikoilleen..
Oliskohan se kirstys mennyt niin, että 70nm kiinni, ja 1/4 kierros auki.. Ei muista varmaks.. Kumminkin, sopiva välys pitää jättää, ettei hajota uusia laakereita.. Se mutterin alla oleva aluslevy kun liikkuu kohtuu herkästi vaikka ruuvarilla tökkimällä niin hyvä on..
351 passattiin saa ainakin motonetistä laakereita taakse, ja tietääkseni siinä on samat levyt takana.. En mene kyllä vannomaan..
Voihan siinä hassustikkin käydä, ne rullat saattaa kulua kulmikkaiksi, eikä enää pyöri, jolloin ne alkaa kulumaan entistä enemmän, saattaa jopa leipasta kiinni..
[edit] ja kovin hidaskin olin..:)
Laakerin vaihto ei ole paharasti, mutta ongelmiakin voi tulla vastaan. Ite vaihtelin pari kuukautta sitten motonetin laakerit ja ei selvinny ilman ongelmia, satulan kynkän pultit oli jumissa ja ne piti ottaa pois hitsipillillä, samalla sulattelin abs:in anturit, joten hintaa tuli sille remontille. Minä kiristin eka varovasti avaimella ja sitten lyösäsin niin, että rikka siellä välissa liikkuu meisselillä vähä venkaamalla. Jos laakeri on paskana niin en suosittele ajamaan.
No olipa outo juttu. Kävin tossa pihalla vielä kattomassa sitä hommaa ja huomasin että välys on ihan hel**tin iso. No otin pyörän irti ja suojakupin ja huomasin että se mutteri oli aivan löysällä. No kiristin sen niin että ei levy pyöri ja sitte auki ja pelkällä hylsyllä niin kireelle ku saa ja nyt on hyvä välys. Kävin kokeilemas eikä pidä ajossa enää mitään ääntä:) Toivottavasti oli taas ilmainen remontti. Eli ei se laakeri rikki olekaan vaan päässy löystymään...
Jos laakeri piti rutinaa ennen kiristystä, niin suosittelen hommaamaan uuden valmiiksi.
Itse jäin tien päälle, kun luotin, että laakeri kestää kiristyksen jälkeen.
Tuloksena pilalle sorvaantunut jarrulevy ja takapyörän napa. Eli "hieman" kalliimpi remppa, kuin se vajaan parinkympin laakerisatsi.
Ja se kertaalleen kiritty laakeri saattaa napsahtaa jumiin sitten aika äkkiä...
Itse jäin tien päälle, kun luotin, että laakeri kestää kiristyksen jälkeen.
Tuloksena pilalle sorvaantunut jarrulevy ja takapyörän napa. Eli "hieman" kalliimpi remppa, kuin se vajaan parinkympin laakerisatsi.
Ja se kertaalleen kiritty laakeri saattaa napsahtaa jumiin sitten aika äkkiä...
Jep, kaveri teki virheen ku oli vaihtanu galanttiinsa laakerit taakse ja kiristi ne täysiä eikä löysänny yhtään. Muistaakseni ne kesti jopa vuoden ja sitte lähti onneksi vaan 40km/h vauhdista toinen takarengas irti rumpuineen. Oli taka-aksila sorvautunu poikki.. Nyt toi mun auto ei pidä sitä kovaa ääntä enää,toimii niinku pitää..
Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 26 vierailijaa