Kumpi: 1.8 20v vai 1.8 20v turbo?
Valvoja: ffp jäsenet
Kumpi: 1.8 20v vai 1.8 20v turbo?
Niin, eli nyt tarvittaisiin ehkäpä kumpiakin kokeilleiden mielipiteitä otsikon mukaiseen ongelmaan..
Käytännössähän kyseessä on sama kone, toisessa vaan on tuo turbo ympätty kylkeen.. Tietty on joitain moottorin sisäisiä eroja ym. ym..
Nyt pitäisikin tietää kumpaa tässä lähtisi hankkimaan.. Kannattaako tuosta 25hv:n erosta maksaa lisää? Vääntöähän tuo turbo tarjoaa alempaa.. 1.8 turboistahan revitään kohtuu helposti 250-300hv, eli näin ollen tuon vaparin pitäisi kestää helposti ainakin saman verran kun turbo koneet, jollei enemmänkin.. Entäpä kulutus? Sama molemmilla vai vaparilla enemmän? Tietty riippuu ajotavasta..
Tälläisia kaikkia mietteitä minulla on, ja toivoisin puolesta/vastaan väitteitä omien mielipiteideni tueksi.. Kaikki tieto/kokemus auttaisi!:)
Käytännössähän kyseessä on sama kone, toisessa vaan on tuo turbo ympätty kylkeen.. Tietty on joitain moottorin sisäisiä eroja ym. ym..
Nyt pitäisikin tietää kumpaa tässä lähtisi hankkimaan.. Kannattaako tuosta 25hv:n erosta maksaa lisää? Vääntöähän tuo turbo tarjoaa alempaa.. 1.8 turboistahan revitään kohtuu helposti 250-300hv, eli näin ollen tuon vaparin pitäisi kestää helposti ainakin saman verran kun turbo koneet, jollei enemmänkin.. Entäpä kulutus? Sama molemmilla vai vaparilla enemmän? Tietty riippuu ajotavasta..
Tälläisia kaikkia mietteitä minulla on, ja toivoisin puolesta/vastaan väitteitä omien mielipiteideni tueksi.. Kaikki tieto/kokemus auttaisi!:)
Niinhän mä vähän ajattelinkin.. Vähän ajetut suomi GTI:t on kiven alla, ja nekin vähät maksaa "liikaa"..
Aattelin että toinen vaihtoehto olis suomi vapari, kun niitä saa vähän ajettuina halvemmalla kun turbo pelejä.. Mutta pitääpä nyt vielä miettiä..
Ketään vaparin kannattajia? Kaikki näkökannat kiinnostaa!
Aattelin että toinen vaihtoehto olis suomi vapari, kun niitä saa vähän ajettuina halvemmalla kun turbo pelejä.. Mutta pitääpä nyt vielä miettiä..
Ketään vaparin kannattajia? Kaikki näkökannat kiinnostaa!
-
- -
- Viestit: 14
- Liittynyt: 16.9.2005 17:21
Itsellä 1.8 A (AGN) ja tykkään itse paljon. Tosin auton valintaan vaikutti silloin että Saksan reissulla ei ollut oikein hyvää GTI valikoimaa. Automaatti sopii todella hyvin koneen jatkoksi ja eipähän tule kauhein usein samaa comboa vastaan..(rek. Suomessa 2 kpl) ;) Kulutus pyörii sekalaisessa 8 litrassa ja vääntö riittää sekalaiseen ajoon. Automaatin kickdown palvelee ohituksissa, manuaali vaparia en ole päässyt kokeilemaan joten en osaa eroa sanoa. Kyllähän ahdettu on aina ahdettu mutta jää ainakin yksi huoltotarve pois listasta..=) 98 tankkiin vaan niin 20V pääsee oikeuksiinsa
Laenen kanssa samoilla linjoilla. Tuo turboton 1.8 20V on mielestäni hieman väliinputoaja malli vag:lla: kuluttaa enemmän kuin 1.6, mut kulkupuolessa ei taas siihen suhteeseen ole niin parannusta. 1.8T IMO ehdottomasti(vaikka et virittäisi ollenkaan), tai sitten säästää rahaa ja ostaakin 1.6:en eikä 1.8:ia. Säästyy rahaa ostaessa ja tankatessa. Egohan siinä kärsii kyllä..;)
No meikäläisellä ei oo niin just sen tehon kanssa, tuskin vähemmän tehokasta autoa enää sakaan kuin mitä meikäläisellä tällä hetkellä on;) On se 60hv 1.4 vaan niin raju pakkaus;D Eli tehoon ei kannata vedota, sitä kun tuossa mk4 1.4:kin enemmän..
Enemmänm tällä hetkellä kiinnostaa vika varmuus, jälleenmyynti arvo ja varusteet.
Eli noita 1.4 tiedän korkkailevan talvisin, jos huono tuuri sattuu, ja sen verran kuitenkin tarvisis sitä tehoa saada lisää, ettei jaksaisi enää noita "pikkulohkoja"..
1.6:sia taas on kaikilla, ja sen eteenpäin myyminen sitten joskus voisi olla hankalaa, ehkä.. Ja hyvin varusteltua 1.6 saa hakea, ja sitten maksaa jo 1.8:n verran..
1.8 vapari olisi sellainen sopiva koppero, ne on yleensä paremmin varusteltuja, vaikkakaan ei kaikki.. Niitä saa suomiautoinakin kohtuu halvalla, ja niinkuin Jacques kirjoittikin, olisi yksi murhe vähemmän, eli se turbo..
1.8turboja sitten on taas vaikea löytää vähän (~150000) ajettuja suomiautoja, joissa olisi edes ilmastointi.. Tai sitten niitä on, muttei myynnissä..;)
Mites tuo 1.8 vapari reagoi kaasuun? tai olisiko jollain vääntö/teho käyrää? Eli pitääkö huudattaa kovastikin että saa sen 125hv ulos koneesta? 1.8turboista sen verran kokemusta, että vetävät nöyrästi jo alle 2000kierroksen, mutta siinä auttaakin turbo.. Paljonkos tuo vapari vääntää?
Tähän asti tullut ihan kiitettävästi molemmin puolisia kommentteja!:)
Enemmänm tällä hetkellä kiinnostaa vika varmuus, jälleenmyynti arvo ja varusteet.
Eli noita 1.4 tiedän korkkailevan talvisin, jos huono tuuri sattuu, ja sen verran kuitenkin tarvisis sitä tehoa saada lisää, ettei jaksaisi enää noita "pikkulohkoja"..
1.6:sia taas on kaikilla, ja sen eteenpäin myyminen sitten joskus voisi olla hankalaa, ehkä.. Ja hyvin varusteltua 1.6 saa hakea, ja sitten maksaa jo 1.8:n verran..
1.8 vapari olisi sellainen sopiva koppero, ne on yleensä paremmin varusteltuja, vaikkakaan ei kaikki.. Niitä saa suomiautoinakin kohtuu halvalla, ja niinkuin Jacques kirjoittikin, olisi yksi murhe vähemmän, eli se turbo..
1.8turboja sitten on taas vaikea löytää vähän (~150000) ajettuja suomiautoja, joissa olisi edes ilmastointi.. Tai sitten niitä on, muttei myynnissä..;)
Mites tuo 1.8 vapari reagoi kaasuun? tai olisiko jollain vääntö/teho käyrää? Eli pitääkö huudattaa kovastikin että saa sen 125hv ulos koneesta? 1.8turboista sen verran kokemusta, että vetävät nöyrästi jo alle 2000kierroksen, mutta siinä auttaakin turbo.. Paljonkos tuo vapari vääntää?
Tähän asti tullut ihan kiitettävästi molemmin puolisia kommentteja!:)
Viimeksi muokannut Salmi, 9.7.2006 22:27. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
www.rri.se sivuilta löytyy golfin -98 1.8 92kw rotordyno:
http://www.rri.se/popup/performancegrap ... artsID=412
Vääntökäyrä valitettavasti tekee keskialueella mutkaa ylös, 30nm tippuu huippuväännöstä ylä- ja alarekisterissä.
Tosin verrattaessa sitten 2.0 8v 85kw GTI koneeseen, niin vääntökäyrä näytti ihan suhteellisen hyvältä alhaalla.
Eiköhän tuolla ihan hyvin pärjäile käytännössä.
Tuolta katsoin Toyotan 1.8 T-Sportin vääntökäyrää, niin kyllä sen alavääntö on todella surullisen näkönen verrattaen. :)
http://www.rri.se/popup/performancegrap ... artsID=412
Vääntökäyrä valitettavasti tekee keskialueella mutkaa ylös, 30nm tippuu huippuväännöstä ylä- ja alarekisterissä.
Tosin verrattaessa sitten 2.0 8v 85kw GTI koneeseen, niin vääntökäyrä näytti ihan suhteellisen hyvältä alhaalla.
Eiköhän tuolla ihan hyvin pärjäile käytännössä.
Tuolta katsoin Toyotan 1.8 T-Sportin vääntökäyrää, niin kyllä sen alavääntö on todella surullisen näkönen verrattaen. :)
no kyllä tuo 1.8 vapari kuluttaa selkeesti vähemmän mitä 1.6 (bora). tuli kokeiltua kun semmoiset oli vielä talossa yhtäaikaa. 1.8 vei leppävirta oulu välillä(350km) ajotietsikan mukaan 5.6 litraa satasella kun ei pumpannu kaasua ja ajo vähän päälle rajoituksen. nykyisellä tarvike lambdalla kulutus on noussut kiltilläkin ajolla vähän yli puoli litraa. vaparilla on pärjätty hyvin jo yli kakasi vuotta. kiihtyy hyvin mutta jos haluaa että jotain mullistavampaa tapahtuu niin parasta on pitää ne kiekat silloin siellä 4000-6000 tietämillä. jaksaa vetää suht raskastakin peräkuormaa jarruttomana mutta auton jarrujen teho ei silloin oikein ole enää riittävä.
tosiaan kulutus laskee vähän kun vaihtaa 98 oktaanisen. joten kun tankille tulee hintaeroa halvempaan noin 1€ niin on aika sama kumpaa siinä tankkaa.
turboa tekisi kyllä mieli niin ei tarviisi vaihdekepin kanssa säätää niin paljon kun tuolla vaparilla. jos saat turbon samalla rahalla kun vaparin niin ota ihmeessä se turbo. ei se niin ongelmainen peli kuitenkaan ole. korjattavissa ne senkin viat on.
onko muuten kukaan vaparin omistava vielä kokeillu kestääkö sen vaparin hihna tosiaan sen 180tkm mitä manuaali lupaa?
tosiaan kulutus laskee vähän kun vaihtaa 98 oktaanisen. joten kun tankille tulee hintaeroa halvempaan noin 1€ niin on aika sama kumpaa siinä tankkaa.
turboa tekisi kyllä mieli niin ei tarviisi vaihdekepin kanssa säätää niin paljon kun tuolla vaparilla. jos saat turbon samalla rahalla kun vaparin niin ota ihmeessä se turbo. ei se niin ongelmainen peli kuitenkaan ole. korjattavissa ne senkin viat on.
onko muuten kukaan vaparin omistava vielä kokeillu kestääkö sen vaparin hihna tosiaan sen 180tkm mitä manuaali lupaa?
Eikös tuota 1.8 ole neliveto malliaki olemassa? Semmonen olis kova sana talvella. ;)
Mulla oli kolmisen vuotta 1.6 mk4. Kyllähän sillä ajeli, mutta itellä tahtoi kaasussa olla vain on\off asento. :D Kaupunki autona menee, mutta sitten ku lähtee maantielle ja pitäis rekka ohittaa niin kuski kiihtyy enemmän ku auto. Tuosta 1.6 on vissiin kaks versiota. Mulla oli se "tehokkaampi". :)
Olen turbon kannalla. Vaikka nyt tuntuu, että ei niitä tehoja tarvi, mutta sitten ku niitä on niin onhan se mukavaa. heh...
Mulla oli kolmisen vuotta 1.6 mk4. Kyllähän sillä ajeli, mutta itellä tahtoi kaasussa olla vain on\off asento. :D Kaupunki autona menee, mutta sitten ku lähtee maantielle ja pitäis rekka ohittaa niin kuski kiihtyy enemmän ku auto. Tuosta 1.6 on vissiin kaks versiota. Mulla oli se "tehokkaampi". :)
Olen turbon kannalla. Vaikka nyt tuntuu, että ei niitä tehoja tarvi, mutta sitten ku niitä on niin onhan se mukavaa. heh...
zero kirjoitti:Tuo turboton 1.8 20V on mielestäni hieman väliinputoaja malli vag:lla
Itse pitäisin kyllä tuota 2.0 8v konetta väliin putoajana, vähemmän tehoa, ja aavistuksen verran vähemmän vääntöäkin (166nm vs 170nm)
Niin, se ei siis ole tullutkaan selville, nimittäin golffia tässä pääasiassa katsellaan.. Tai vastaavan kokoluokan autoa, mutta mielellään en merkkiä vaihtaisi (edes vag konsernin sisällä) ja golf kokoluokka on se mitä etsitään.. Tietysti, jos joku sopivan hintainen vastaava löytyy (esim juuri seat), niin pitää harkita..
En pelkääkkään että mikään hajoaa, ja tiedän että sopivan verran ajettu on ehkä parempikin, kuin "liian vähän" ajettu, esim. juuri 150000-160000km ajettuun autoon on (jos on) juuri tehty isoja huoltoja, ja sen puolesta se on parempi kuin esim 70000km ajettu, mihin on hihnan vaihto yms vasta tulossa.. Vaikka kyllähän se hihnan vaihto tulee ajankohtaiseksi useamminkin kuin kerran, mutta kuitenkin.. Ja itseltä löytyy taitoa (ja jossei taitoa niin tahtoa) korjata itse niin paljon kuin mahdollista, joten rempoista jää yleensä miinukselle vain osien hinnan.. Eli sen puolesta ei tarvi turbo autoa välttää, mutta jos edes jonkinlaisen järjen pitäisi kädessä kun nyt autoa katselee, niin 60hv --> 125hv on jo tarpeeksi, ainakin minulle.. Ja on sitten vielä mahdollisuus vaihtaa tehokkaampaan, kun alkaa tuntua laiskalta tuo vapari..
Vanhentumassa oleva topikki mutta pakko kommentoida tähän:
"Laenen kanssa samoilla linjoilla. Tuo turboton 1.8 20V on mielestäni hieman väliinputoaja malli vag:lla: kuluttaa enemmän kuin 1.6, mut kulkupuolessa ei taas siihen suhteeseen ole niin parannusta. 1.8T IMO ehdottomasti(vaikka et virittäisi ollenkaan), tai sitten säästää rahaa ja ostaakin 1.6:en eikä 1.8:ia. Säästyy rahaa ostaessa ja tankatessa. Egohan siinä kärsii kyllä..;)"
Kyllähän tuo speksien mukaan tuo kulutusero on järjettömän pieni. 1.8 5,8 7,5 10,0 vs 1.6 5,6 7,2 9,7; ja täyttä shittiä sanoa että kulkupuolessa ei ois parannusta :).. Ohitustilanteet sujuu monta sekuntia nopeemmin 1.8:lla ja kiihtyykin 0-100 1.5sek nopeammin kuin 1.6. Ja tosiaan kaiken lisäks tuo 1.8 kuluttanu monilla KÄYTÄNNÖSSÄ vähemmän kuin 1.6 kuten tässä LauriJT toi ilmi.
2.0 20V alavääntö on kyllä parempi, mutta 1.8 20V alavääntöä saa pidettyä kunnollisena kun vaihtaa ilmansuodattimen tarpeeksi usein, ei ole monen minuutin homma eikä maksa montaa euroa. Kokemusta on. 2.0 ilmansuodattimen vaihdosta ei oo tietoa, vois kuvitella et auttaa siinäkin mutta on muutenkin jo tarpeeks ettei tartte stressata. Itte ainakin pystyin ajamaan 1.8:lla 1500rpm jyrkkiäkin mäkiä ylös (niin jyrkkiä joita valtateillä ei edes ole), ja rivakkaimmat ohitukset piti sitten tehdä kierrosalueella 3500-6300 ni jylläs mylly hyvin. Jos ei kiire ollut ja pitkä suora niin ohitti kyllä vaihdetta vaihtamattakin suht ok, mitä sitä turhia huudattamaan ja bensaa kuluttamaan. Auton (suomiauto, merkkihuollettu) ostin 81tkm ajettuna reilu vuos sit ja annoin poies 105tkm ajettuna. Keväällä ostetun 1.9 tdi 90/210 (oikeat kait ~95/210) golfin moottori kuitenkin oli normiajossa selkeesti mukavampi ja ehkä aavistuksen pirteemmän tuntusempikin kuin 1.8 20V, maksiminopeissa ohituksissa hävisi jonkin verran, kun tehoa ei kuitenkaan tarpeeks ollu vaikka alavääntöö (="alatehoa") olikin, ja 0-100 hävisi ilman muuta. Nykynen 1.9 pd jossa kaiketi oikeet hv nm jotain lähelle 130hv 300Nm kun alle kymppiin menee satasen onkin sit ihan toisesta maailmasta kuin 1.8 vapari. 1.8 turbojakin oon testannut A3 ja A4 korissa ja musta tää pd on käytännössä rivakampi ja ohitukset sujuu nopeemmin vaikka 0-100 häviääkin noin sekunnin; näkeehän nuo jutut käyristäkin.
"Laenen kanssa samoilla linjoilla. Tuo turboton 1.8 20V on mielestäni hieman väliinputoaja malli vag:lla: kuluttaa enemmän kuin 1.6, mut kulkupuolessa ei taas siihen suhteeseen ole niin parannusta. 1.8T IMO ehdottomasti(vaikka et virittäisi ollenkaan), tai sitten säästää rahaa ja ostaakin 1.6:en eikä 1.8:ia. Säästyy rahaa ostaessa ja tankatessa. Egohan siinä kärsii kyllä..;)"
Kyllähän tuo speksien mukaan tuo kulutusero on järjettömän pieni. 1.8 5,8 7,5 10,0 vs 1.6 5,6 7,2 9,7; ja täyttä shittiä sanoa että kulkupuolessa ei ois parannusta :).. Ohitustilanteet sujuu monta sekuntia nopeemmin 1.8:lla ja kiihtyykin 0-100 1.5sek nopeammin kuin 1.6. Ja tosiaan kaiken lisäks tuo 1.8 kuluttanu monilla KÄYTÄNNÖSSÄ vähemmän kuin 1.6 kuten tässä LauriJT toi ilmi.
2.0 20V alavääntö on kyllä parempi, mutta 1.8 20V alavääntöä saa pidettyä kunnollisena kun vaihtaa ilmansuodattimen tarpeeksi usein, ei ole monen minuutin homma eikä maksa montaa euroa. Kokemusta on. 2.0 ilmansuodattimen vaihdosta ei oo tietoa, vois kuvitella et auttaa siinäkin mutta on muutenkin jo tarpeeks ettei tartte stressata. Itte ainakin pystyin ajamaan 1.8:lla 1500rpm jyrkkiäkin mäkiä ylös (niin jyrkkiä joita valtateillä ei edes ole), ja rivakkaimmat ohitukset piti sitten tehdä kierrosalueella 3500-6300 ni jylläs mylly hyvin. Jos ei kiire ollut ja pitkä suora niin ohitti kyllä vaihdetta vaihtamattakin suht ok, mitä sitä turhia huudattamaan ja bensaa kuluttamaan. Auton (suomiauto, merkkihuollettu) ostin 81tkm ajettuna reilu vuos sit ja annoin poies 105tkm ajettuna. Keväällä ostetun 1.9 tdi 90/210 (oikeat kait ~95/210) golfin moottori kuitenkin oli normiajossa selkeesti mukavampi ja ehkä aavistuksen pirteemmän tuntusempikin kuin 1.8 20V, maksiminopeissa ohituksissa hävisi jonkin verran, kun tehoa ei kuitenkaan tarpeeks ollu vaikka alavääntöö (="alatehoa") olikin, ja 0-100 hävisi ilman muuta. Nykynen 1.9 pd jossa kaiketi oikeet hv nm jotain lähelle 130hv 300Nm kun alle kymppiin menee satasen onkin sit ihan toisesta maailmasta kuin 1.8 vapari. 1.8 turbojakin oon testannut A3 ja A4 korissa ja musta tää pd on käytännössä rivakampi ja ohitukset sujuu nopeemmin vaikka 0-100 häviääkin noin sekunnin; näkeehän nuo jutut käyristäkin.
Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 18 vierailijaa