Korinvaihto -- mitä laki sanoo parhaillaan?

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

Augusti
-
Viestit: 39
Liittynyt: 31.1.2006 21:58

Korinvaihto -- mitä laki sanoo parhaillaan?

ViestiKirjoittaja Augusti » 6.7.2006 22:25

En nopealla haulla löytänyt aiheesta mitään, ja AKE:n sivut on kaikkea muuta kuin nopeat ja selkeät.

Eli tänään töissä tuli jutusteltua korinvaihdosta. Siinä yhteydessä tuli jutuksi että olisi mahdollisesti tekeilllä / hyväksytty lakiesitys, joka nostaisi muutettavien osien prosenttuaalista osuutta tai poistaisi sen kokonaan. Mutta kun en löytänyt aiheesta mitään, ja viimeinen muistikuva mulla on että korinvaihtoa olisi hankaloitettu jossain vaiheessa.

Siis ideahan lähinnä lähti siitäi kun viimepäivinä on tullut halu rakentaa tuollainen cobra replica, mutta muistelin että sporttiauto.com:n (joka aikanaan myi mm. Cobra replica muunnossarjoja, jotka rakennettiin Ford taunuksen rungon päälle, käyttäen taunuksen tekniikkaa. Ja onhan iät ja ajat kuplan rungonkin päälle tehty ties mitä replikoita) sivuilla oli joskus ainakin joku maininta siitä ettei niitä enään pystyisi tekemään (n1,5 vuotta aikaa). Nyt sivuille ei kylläkään ole ko sarjoja myynnissä, mutta saahan niitä ulkomailta vielläkin..

Mutta jos tuo laki on taas kerran muuttumassa niin mikä tilanne mahtaa nyt sitten olla, että onko taas hyvä uskoista yritetty vetää retkuun? vai onko se oikeesti muuttumassa? Jos se on muuttumassa niin sittenhän suomen teillä tullaan jatkossa näkemään entistä hienompia harraste-autoja!

Sebastian
-
Viestit: 8651
Liittynyt: 3.8.2003 15:43

ViestiKirjoittaja Sebastian » 6.7.2006 22:28

Korinvaihdot on olleet kiellettyä jo jokusen vuoden.

MikaJ
-
Viestit: 4043
Liittynyt: 24.7.2003 18:09

ViestiKirjoittaja MikaJ » 6.7.2006 23:05

Erillisrungollisissa autoissa koskee runkoa, kopan saa vaihtaa. Eli Cobra replika onnistuu.

liteFun
-
Viestit: 823
Liittynyt: 28.3.2006 20:36

ViestiKirjoittaja liteFun » 7.7.2006 0:55

Mitähän tuo erillisrunko käytännössä tarkottaa?
Pitääkö kori olla kokonaan irrotettavissa (ruuveilla kiinni runkopalkeissa), vai saako irrottaa kiinnihitsatut a-, b- ja c-pilarit?

kilpijoki
-
Viestit: 4035
Liittynyt: 16.9.2003 12:03

ViestiKirjoittaja kilpijoki » 7.7.2006 6:26

Rungon täytyy olla periaatteessa tälläinen: http://cmclassics.com/images/Fully%20restored%20frame.JPG eli chevy malibusta saa taiottua. Muistaakseni se V8 Cobra replica on juurikin Malibun pohjalle tehty.

tuolta lisää cobrista kiinnostuneille: http://www.nic.fi/~accobra/

Augusti
-
Viestit: 39
Liittynyt: 31.1.2006 21:58

ViestiKirjoittaja Augusti » 7.7.2006 14:19

Jos sen tekee malibun pohjalle niin sitä runkoa joutuu lyhentäämään, joitakin senttejä, sen mä tiedän. Taunuksen runko käy ihan suoraan. Eikä tuolta cobra omistajien sivuilta löytynyt mitään kun ei sinne foorumille pääse lukemaan mitään (sieltä mä aluksi ensin koitinkin hakea). Linkki siellä kyllä on pariin suomalaiseen cobra projektiin, toinen on tehty malibusta ja toinen taunuksesta. Mutta ettei mennä liian pitkälle aiheen ohi, niin ois kiva jos joku pystyis linkittään jonkun lakiin pohjautuvan sivuston josta ssais suoraan selvyyden että onnistuuko ko projekti. (kun nyt jo tuli kaksi erimielipidettä) Ja aken sivuilta se todennäiköisesti löytyy, en vaan itse löytänyt eilen illalla kun haeskelin.

Nyt menen kirjastoon lainaamaan vuoden 1996 tekniikan maailman jossa on juttua ko. cobrista.

jii_bee
-
Viestit: 2416
Liittynyt: 19.8.2003 21:00

ViestiKirjoittaja jii_bee » 8.7.2006 18:25

Mainitaanpa nyt vielä että pohjalevy-rakenteen omaaviin autoihin korinvaihto on myös mahdollista...
Ja vähän olisin sitä mieltä että Taunuksessa ei ole runkoa vaan ihan itsekantava korirakenne...


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 33 vierailijaa