Remmiahdin +cooleri?
Valvoja: ffp jäsenet
Remmiahdin +cooleri?
Tollanen pikanen kysymys kun asiasta ollaan porukalla taisteltu...onko hyötyä remmiahtimessa root? tyyppisessä eatonin M45:ssa coolerista?
Eikös siitä ole koska saadaan viileämpää ilmaa koneelle. Ja eikös viileä ilma ole "tiiviimpää" kun lämin ilma joten saadaan enemän ilma/bensa seosta joka meinaa enemän tehoa. Näin minä ainakin olen tämän asian ymärtänyt. Ja ei siitä ainakaan haittaa ole koska niitä on ihan tehdas tekoisissa autoissakin.
Itelläni on ainakin tulossa Eatoniin välijäähy heti kun lompako antaa myöden.
1bar paineella ilman lämpötilan ollessa 20c remmiahtimelta tulevan ahdetun ilman kokonaisälmpö olisi suunilleen 115c (teoreettisesti 85c, mutta millään ahtimella ei päästä 100% tehokkuuteen). Hyvällä välijäähdyttimellä tuo saadaan tiputettua selvästi alle 50 asteeseen. Jolloin saadaan jopa 17% tehonlisäys. Eli on sillä selvästi positiivinen vaikutus. Vähentää nakutusta mikä omalta osaltaan vaikuttaa toimintaan.
Laskukaavat löytyi seuraavasta kirjasta: "Automotive supercharging manual"
1bar paineella ilman lämpötilan ollessa 20c remmiahtimelta tulevan ahdetun ilman kokonaisälmpö olisi suunilleen 115c (teoreettisesti 85c, mutta millään ahtimella ei päästä 100% tehokkuuteen). Hyvällä välijäähdyttimellä tuo saadaan tiputettua selvästi alle 50 asteeseen. Jolloin saadaan jopa 17% tehonlisäys. Eli on sillä selvästi positiivinen vaikutus. Vähentää nakutusta mikä omalta osaltaan vaikuttaa toimintaan.
Laskukaavat löytyi seuraavasta kirjasta: "Automotive supercharging manual"
-
- -
- Viestit: 776
- Liittynyt: 7.8.2003 21:28
-
- -
- Viestit: 776
- Liittynyt: 7.8.2003 21:28
-
- -
- Viestit: 776
- Liittynyt: 7.8.2003 21:28
Just just. Tuommonen minin rootsi voi sitte joskus olla varteenotettava vaihtoehto jos rupeaa kyhäilemään remmi/kaksoisahdettua tai jotain... ;)
Eihän tuo 70% hyötysuhde olekaan missään tapauksessa koko ajan käytössä. Noista Eatonin rootseista vissiin on saatavilla painekarttoja. internetissä & muualla, mistä voi sitten tutkailla tuota hyötysuhdealuetta. Sehän riippuu ahtimen kierroksista, ahtopaineista ja ilmamäärästä mikä halutaan ajaa ahtimesta läpi
E: katohan vaan, ne olikin tuommoset käppyrät eatoneille eikä painekartat. No, joka tapauksessa siitä varmaan jotakin selviää :)
Eihän tuo 70% hyötysuhde olekaan missään tapauksessa koko ajan käytössä. Noista Eatonin rootseista vissiin on saatavilla painekarttoja. internetissä & muualla, mistä voi sitten tutkailla tuota hyötysuhdealuetta. Sehän riippuu ahtimen kierroksista, ahtopaineista ja ilmamäärästä mikä halutaan ajaa ahtimesta läpi
E: katohan vaan, ne olikin tuommoset käppyrät eatoneille eikä painekartat. No, joka tapauksessa siitä varmaan jotakin selviää :)
Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 22 vierailijaa