Pakoputken ulkopinnan käsittely ruosteen estämiseksi

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

Pakoputken ulkopinnan käsittely ruosteen estämiseksi

ViestiKirjoittaja SS » 2.7.2006 13:49

Onko kukaan kokeillut esimerkiksi maalata uutta pakoputken osaa ennen alle asennusta? Voisiko joku maali kestää ja jopa suojata ruosteelta putken pinnassa?

Huomasin, että keskivaimentimen takana olevassa putken mutkassa on reikä. Koko putki hilseilee ruostetta ja on siis ulkopuolelta alkaen ruostunut. Lähes aina vaimentimen vaihdon syynä on ollut ulkopuolelta alkanut ruostuminen :(

Vai täytyykö hommata jostain rosterinen putkisto?

Edit: Nyt ruostunut osa on VW:n varaosatiskiltä haettu.

MJF
-
Viestit: 1434
Liittynyt: 27.7.2003 23:17

ViestiKirjoittaja MJF » 2.7.2006 13:54

Sinkkispraylla ja kuumankestomustalla oon omia putkia maalaillut. Sinkkispray kestää jopa pakosarjan kuumuuttakin Musta häipyy pikkuhiljaa sarjasta, mutta putkessa kestää sekin. On ainakin hidastanut ruostumista.

JuKa
-
Viestit: 27
Liittynyt: 10.6.2006 12:17

ViestiKirjoittaja JuKa » 3.7.2006 15:50

Kokeileppa alumiinimaalia...

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 3.7.2006 15:52

^ Tarkennatko vähän? Mitä on alumiinimaali? Ihan jotain alusprayta vai jotain kunnon maalia?

liteFun
-
Viestit: 823
Liittynyt: 28.3.2006 20:36

ViestiKirjoittaja liteFun » 4.7.2006 1:02

Oisko alumiinipinnoille tarkotettua kuumaa kestävää maalia?

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 4.7.2006 12:26

Epäluuloinen kun olen: Miksi alumiinille tarkoitettu maali kestäisi hyvin teräspinnalla?

jtmattila
-
Viestit: 283
Liittynyt: 27.10.2005 17:41

ViestiKirjoittaja jtmattila » 4.7.2006 12:53

alkuperäiset putkistot on yleensä aluminoitua terästä (ohut alumiinikerros putken pinnalla).
korjatkaa jos olen väärässä.

Volkkarijermu
-
Viestit: 2953
Liittynyt: 23.7.2003 21:31
Viesti:

ViestiKirjoittaja Volkkarijermu » 4.7.2006 20:41

Kun alumiinimaalista puhutaan niin mää ymmärrän sen että se on erittäin juoksevaa hopean/alumiinin väristä maalia, joka vaatii lämmityksen kovettuakseen. Sillä voi maalata esim leivinuunin arinan. Ne useesti on sellasia hopean/alumiinin värisiä ja maalattu tuolla alumaalilla. Eli ei se tarkota sitä että sillä voi maalata pelkästään alumiinia.

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 4.7.2006 21:00

No toi kuulostaa jo paremmalta, onko tietoa mistä moista voisi löytää tai paljonko moinen maksaa? Niin ja suojaako tuo oikeasti paremmin ruosteelta kuin esimerkiksi sinkkimaali?

Myös kiveniskemiä maali saisi jonkin verran kestää.

Edit: Vaadin jo mahdottomia :)

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 6.7.2006 12:12

Löysin Motonetista Dinitrol -merkkistä 800 astetta kestävää alumiini-spraymaalia. Purkissa lukee "alumiinipohjainen ruosteenestoaine" tai jotain sinnepäin, eli kaipa tuo ruosteeltakin suojaa. Kokeilen tuota uuteen putkeen. Aine on 99,5% alumiinia tuoteselosteen mukaan.

Samalla löytyi maali, joka saattaisi kestää kaasugrillin kopassa. Kiitokset vinkistä, en olisi osannut moista itse edes etsiä.

liteFun
-
Viestit: 823
Liittynyt: 28.3.2006 20:36

ViestiKirjoittaja liteFun » 6.7.2006 15:27

Tuota noin... Jos maali pysyy alumiinipinnalla, niin eiköhän se sillon pysy missä vain :)
Ja jos maalissa on alumiinia, niin se johtaa lämpöä paremmin pois -> putket ei hehku ihan tulipunaisina.
Mutta enpä muista oliko alumiini sinkin tavoin epäjalompaa metallia, jos on, niin silloin se sinkin tavoin hapettuu ennen terästä pois.

SS: kerrohan kokemuksia tuosta alumiinimaalista, olis kiva tietää onko se sopiva putkistoon :)

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 6.7.2006 16:14

^Kerron kunhan kokemuksia tulee. Se maalattava putkikin on vielä Tampereella Laakkosen hyllyssä :)

Edit: Samalla täytynee myös alle jäävää takavaimenninta putsailla ruosteesta ja maalata samalla maalailla. Jos vaikka saisi kestoikää hieman venytettyä. Kumma vaan, että takavaimennin kestää pidempään kuin keskivaimennin.

Levis
-
Viestit: 4873
Liittynyt: 24.7.2003 21:12

ViestiKirjoittaja Levis » 6.7.2006 22:46

Liekkö se nyt niin ihme että että keskiputki mätänee ensin? Eikös se ole paljon enempi altis lämmönvaihteluillekin. Vai?

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 6.7.2006 23:39

^On, mutta esimerkiksi pätkäajossa takapönttö ei varmastikaan kuivu sisältä niin hyvin kuin etupönttö. Pari autossa ollutta tarvikepönttöä lahosi vuodessa-parissa sisältä päin, veikkaisin syypääksi villoihin kertynyttä kosteutta. Orkkispöntössä ei onneksi villaa ole, joten se saattaa selittää että nyt käy näin päin.

Edit: Itse kyllä ajan pääasiassa maantieajoa, mutta muistan joskus havainneeni veden lotinaa takapöntön sisällä. Kokemuksesta kuitenkin olen huomannut, että putki vaikuttaisi kestävän sitä heikommin mitä taaempana se on. Esimerkiksi etummainen putki kesti noin 15 vuotta (nytkin siis putki ruostui puhki muualta kuin pöntön kohdalta joten näitä kahta voi verrata keskenään) ja katalysaattori on edelleen alkuperäinen. Lähipiiristä löytyy samanlaisia havaintoja.

Edit2: Jormalainen ehti väliin, satuilin liikaa.
Viimeksi muokannut SS, 6.7.2006 23:44. Yhteensä muokattu 2 kertaa.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 6.7.2006 23:40

Eikös takapää pitäis mennä ensin kun ei kosteus haihdu niin hyvin kylmemmän lämpötilan takia?

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 21.7.2006 20:00

SS: kerrohan kokemuksia tuosta alumiinimaalista, olis kiva tietää onko se sopiva putkistoon :)
Uusin molemmat vaimentimet ja tinnerillä putsauksen jälkeen maalasin ne tuolla Dinitrolin alumiinimaalilla. Pönttöjen kylkeen yksi kerros, päätyihin, saumoihin ja putkiosiin muutama kerros. Ensivaikutelma on hyvä, pinta tuntuu kestävältä ja siistiltä. Myös lämmönkesto on riittänyt, kävin parin päivän jälkeen auton alla kurkkimassa :)

Saa nyt nähdä, miten pitkään tuo maali kestää. Ei sen ainakaan ihan pienistä kiveniskuista pitäisi kärsiä.


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot] ja 19 vierailijaa