Pakoputken ulkopinnan käsittely ruosteen estämiseksi
Valvoja: ffp jäsenet
Pakoputken ulkopinnan käsittely ruosteen estämiseksi
Onko kukaan kokeillut esimerkiksi maalata uutta pakoputken osaa ennen alle asennusta? Voisiko joku maali kestää ja jopa suojata ruosteelta putken pinnassa?
Huomasin, että keskivaimentimen takana olevassa putken mutkassa on reikä. Koko putki hilseilee ruostetta ja on siis ulkopuolelta alkaen ruostunut. Lähes aina vaimentimen vaihdon syynä on ollut ulkopuolelta alkanut ruostuminen :(
Vai täytyykö hommata jostain rosterinen putkisto?
Edit: Nyt ruostunut osa on VW:n varaosatiskiltä haettu.
Huomasin, että keskivaimentimen takana olevassa putken mutkassa on reikä. Koko putki hilseilee ruostetta ja on siis ulkopuolelta alkaen ruostunut. Lähes aina vaimentimen vaihdon syynä on ollut ulkopuolelta alkanut ruostuminen :(
Vai täytyykö hommata jostain rosterinen putkisto?
Edit: Nyt ruostunut osa on VW:n varaosatiskiltä haettu.
-
- -
- Viestit: 2953
- Liittynyt: 23.7.2003 21:31
- Viesti:
Kun alumiinimaalista puhutaan niin mää ymmärrän sen että se on erittäin juoksevaa hopean/alumiinin väristä maalia, joka vaatii lämmityksen kovettuakseen. Sillä voi maalata esim leivinuunin arinan. Ne useesti on sellasia hopean/alumiinin värisiä ja maalattu tuolla alumaalilla. Eli ei se tarkota sitä että sillä voi maalata pelkästään alumiinia.
Löysin Motonetista Dinitrol -merkkistä 800 astetta kestävää alumiini-spraymaalia. Purkissa lukee "alumiinipohjainen ruosteenestoaine" tai jotain sinnepäin, eli kaipa tuo ruosteeltakin suojaa. Kokeilen tuota uuteen putkeen. Aine on 99,5% alumiinia tuoteselosteen mukaan.
Samalla löytyi maali, joka saattaisi kestää kaasugrillin kopassa. Kiitokset vinkistä, en olisi osannut moista itse edes etsiä.
Samalla löytyi maali, joka saattaisi kestää kaasugrillin kopassa. Kiitokset vinkistä, en olisi osannut moista itse edes etsiä.
Tuota noin... Jos maali pysyy alumiinipinnalla, niin eiköhän se sillon pysy missä vain :)
Ja jos maalissa on alumiinia, niin se johtaa lämpöä paremmin pois -> putket ei hehku ihan tulipunaisina.
Mutta enpä muista oliko alumiini sinkin tavoin epäjalompaa metallia, jos on, niin silloin se sinkin tavoin hapettuu ennen terästä pois.
SS: kerrohan kokemuksia tuosta alumiinimaalista, olis kiva tietää onko se sopiva putkistoon :)
Ja jos maalissa on alumiinia, niin se johtaa lämpöä paremmin pois -> putket ei hehku ihan tulipunaisina.
Mutta enpä muista oliko alumiini sinkin tavoin epäjalompaa metallia, jos on, niin silloin se sinkin tavoin hapettuu ennen terästä pois.
SS: kerrohan kokemuksia tuosta alumiinimaalista, olis kiva tietää onko se sopiva putkistoon :)
^Kerron kunhan kokemuksia tulee. Se maalattava putkikin on vielä Tampereella Laakkosen hyllyssä :)
Edit: Samalla täytynee myös alle jäävää takavaimenninta putsailla ruosteesta ja maalata samalla maalailla. Jos vaikka saisi kestoikää hieman venytettyä. Kumma vaan, että takavaimennin kestää pidempään kuin keskivaimennin.
Edit: Samalla täytynee myös alle jäävää takavaimenninta putsailla ruosteesta ja maalata samalla maalailla. Jos vaikka saisi kestoikää hieman venytettyä. Kumma vaan, että takavaimennin kestää pidempään kuin keskivaimennin.
^On, mutta esimerkiksi pätkäajossa takapönttö ei varmastikaan kuivu sisältä niin hyvin kuin etupönttö. Pari autossa ollutta tarvikepönttöä lahosi vuodessa-parissa sisältä päin, veikkaisin syypääksi villoihin kertynyttä kosteutta. Orkkispöntössä ei onneksi villaa ole, joten se saattaa selittää että nyt käy näin päin.
Edit: Itse kyllä ajan pääasiassa maantieajoa, mutta muistan joskus havainneeni veden lotinaa takapöntön sisällä. Kokemuksesta kuitenkin olen huomannut, että putki vaikuttaisi kestävän sitä heikommin mitä taaempana se on. Esimerkiksi etummainen putki kesti noin 15 vuotta (nytkin siis putki ruostui puhki muualta kuin pöntön kohdalta joten näitä kahta voi verrata keskenään) ja katalysaattori on edelleen alkuperäinen. Lähipiiristä löytyy samanlaisia havaintoja.
Edit2: Jormalainen ehti väliin, satuilin liikaa.
Edit: Itse kyllä ajan pääasiassa maantieajoa, mutta muistan joskus havainneeni veden lotinaa takapöntön sisällä. Kokemuksesta kuitenkin olen huomannut, että putki vaikuttaisi kestävän sitä heikommin mitä taaempana se on. Esimerkiksi etummainen putki kesti noin 15 vuotta (nytkin siis putki ruostui puhki muualta kuin pöntön kohdalta joten näitä kahta voi verrata keskenään) ja katalysaattori on edelleen alkuperäinen. Lähipiiristä löytyy samanlaisia havaintoja.
Edit2: Jormalainen ehti väliin, satuilin liikaa.
Viimeksi muokannut SS, 6.7.2006 23:44. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Uusin molemmat vaimentimet ja tinnerillä putsauksen jälkeen maalasin ne tuolla Dinitrolin alumiinimaalilla. Pönttöjen kylkeen yksi kerros, päätyihin, saumoihin ja putkiosiin muutama kerros. Ensivaikutelma on hyvä, pinta tuntuu kestävältä ja siistiltä. Myös lämmönkesto on riittänyt, kävin parin päivän jälkeen auton alla kurkkimassa :)SS: kerrohan kokemuksia tuosta alumiinimaalista, olis kiva tietää onko se sopiva putkistoon :)
Saa nyt nähdä, miten pitkään tuo maali kestää. Ei sen ainakaan ihan pienistä kiveniskuista pitäisi kärsiä.
Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot] ja 19 vierailijaa